ورود به پیمان شــانگهای اکنون به برگ برنده ای برای دولت تبدیل شده تا با آن بتواند مرحله بُرد اقتصادی را بازی کند. 

 

 

 

 

 

هرچند باید تجربه ایجــاد وعده بزرگی چون برجــام را یادآوری کنــد تا توفیق اقتصاد را به آن گره نزند.

 

در این میان سازمان شانگهای به عنوان یک فرصت تجاری که کشورهای زیادی به صورت مســتقیم و غیر مستقیم از آن بهره می برند مــی تواند برای ما هم موثر باشد.

 

حال باید بیشتر به چارچوب های سیاســی و خطوط قرمز توجه کنیم که موجب رفع بهره مندی ما نشود.

 

در همین رابطه رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: گســترش صادرات و واردات با اعضای سازمان همکاری های شانگهای زیرساخت های مبادلات تجاری با جهان را برای ایران تسهیل می کند.

 

در جریــان نشســت ســران ســازمان همکاری های شانگهای در شهریورماه با موافقت همه اعضا، نهمین عضو دائم این سازمان شد.

 

عضویــت ایــران در این ســازمان، عـلاوه بــر دســتاوردهای سیاســی و امنیتــی، فرصت هــای اقتصادی گســترده ای را نیز پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می دهد و مسیر مبادلات تجاری با کشورهای عضو را تسهیل می کند.

 

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران به ایرنا گفت: عضویت رســمی ایران در این پیمان در گسترش ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها فضای نوینی را ایجاد می کند.

 

"علیرضا پیمان پــاک" با تاکید بر اینکه بایــد از این فرصت برای توســعه روابط بهره مند شویم، خاطرنشان کرد: دســتگاه دیپلماسی اقتصادی کشــور می تواند با بهــره مندی از شــرایط حاصــل از عضویــت در سازمان شــانگهای برای کاهش تعرفه ها، ارتباط سیســتم بانکی، حمل و نقل، لجستیک و انتقال انرژی بهترین استفاده را کند.

 

وی با بیان اینکه فعال کردن شاخص های زیرمجموعه این پیمان توســعه روابط و تجارت را بــه دنبــال دارد، تصریح کرد: عضویت در شــانگهای به تنهایی نتیجه توسعه ندارد بلکه شرایطی را به وجود می آورد تا با مذاکرات دو جانبه و چند جانبه در روابط خود گســترش ایجــاد کنیم.

 

پیمان پاک گفت: هــم افزایی لازم میان دستگاه های متولی برای توسعه روابط با اعضای سازمان همکاری های شانگهای وجود دارد و در همین راســتا شــورای سیاست گذاری با حضور تمام مجموعه ها تشکیل شده است تا در قالب فرماندهی شورای عالی صادرات پیمان هایی مانند شانگهای اوراسیا استفاده می کنیم.

 

وی افزود: اســتفاده از این ابزار فرصت ها را تبدیل به خروجی های عملیاتی خواهد کرد.

 

بــه گــزارش ایرنــا، در ســال 2001 با هــدف همکاری هــای چندجانبــه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، ســازمان همکاری های شــانگهای تشــکیل شد.

 

تاکنون کشــورهای هند، قزاقســتان، چین، قرقیزستان، پاکســتان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این پیمان به عنوان اعضای اصلی شناخته می شدند.

 

سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان عضو ناظر و 6 کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پادشاهی کامبوج، نپال، ترکیه و ســریلانکا نیز از شــرکای گفت وگــوی این ســازمان محســوب می شــوند.

 

روز جمعه(26 شهریورماه) ایران نیــز در بیســت و یکمین اجلاس سران این سازمان به عنوان نهمین عضو رسمی معرفی شد.

 

سازمان همکاری های شانگهای با حدود 25 درصد تولید ناخالــص ملی جهان از جمله معــدود ســازمان هایی با ماهیت هم زمان اقتصادی و امنیتی- نظامی است.

 

بر اســاس اعلام گمرک، میزان تجارت ایران با مجموعه کشورهای عضو پیمان شانگهای در سال 99 به 55 میلیون تن کالا به ارزش 28 میلیارد دلار رســید که ســهم صادرات 46 میلیون تن به ارزش ۱4 میلیارد و 600 میلیون دلار و ســهم واردات 9 میلیون تن به ارزش 13 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است.

 

بیشــترین حجم تجارت ایران با چین به ارزش 18 میلیــارد و 900 میلیون دلار است و هند با سه میلیارد و 400 میلیون دلار، افغانســتان با 2 میلیــارد و 300 میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و 600 میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و 200 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

 

«روزنامه اقتصاد ملی - 24 مهر 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/07/24     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |