با وجود اینکه تعداد و عمق تحریم‌های وضع شده علیه ایران قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست اما استفاده از تجربیات دیگر کشورها در مواجهه با تحریم و افزایش تاب‌آوری اقتصاد داخلی می‌تواند تاثیر به سزایی برای گسترش روابط تجاری و دیپلماسی اقتصادی داشته باشد.

 

 

 

 

 

با توجه به اینکه کشور ما طی سه دهه اخیر متحمل سنگین‌ترین تحریم‌ها شده است، ضرورت تغییر نگاه در دیپلماسی کشور و در اولویت قرار گرفتن اقتصاد بیش از پیش نمایان شده است.

 

یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه کشور، در دیپلماسی اقتصادی درست تعریف می‌شود.

 

کشوری می‌تواند در به دست آوردن منافع اقتصادی پیشرو باشد که بتواند روابط پایدارتری با دیگر کشورها برقرار کند.

 

کم کردن تنش سیاسی با دیگر کشورها، قدرتمند شدن اقتصاد داخلی و هماهنگی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های داخلی لازمه‌ موفق بودن دیپلماسی اقتصادی است.

 

دبیر میز ترکمنستان سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با رادیو در مورد تاثیر تحریم‌ها برتجارت خارجی ایران گفت: عمده هدف تحریم‌ها ناامید کردن مردم ایران و ایجاد اختلاف میان مردم و نظام سیاسی بوده است.

 

در بُعد تجاری و اقتصادی نیز این اقدام به منظور ایجاد فشار حداکثری بر مردم ایران صورت گرفته است.

 

وی افزود: عمده تاثیر تحریم‌ها در بحث تجارت خارجی بحث مشکلات بانکی بوده است چرا که اولین اقدام برای تجارت خارجی نیازمند تبادلات بانکی است.

 

در کنار این مسئله، تحریم‌ها مزیت‌های تجارت دریایی ایران و نیز بیمه را تحت تاثیر قرار داده است.

 

دبیر میز ترکمنستان سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص عدم همکاری کشورها حوزه آسیای مرکزی برای همکاری‌های بانکی گفت: چندین بار با ارسال نامه‌های رسمی به دستگاه‌های سیاست خارجی کشورهای حوزه آسیای مرکزی برای برقراری ارتباط پولی و بانکی اعلام آمادگی کردیم اما به دلیل تحریم‌های آمریکا همراهی نکردند.

 

وی گفت: در بحث کشتی‌رانی نیز برای نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران مشکلاتی وجود داشته است اما خوشبختانه برای تجارت دریایی و بانکی مکانیزم‌های دیگری مانند تهاتر کالا یا خرید کالاهای مزیت‌دار را در پیش گرفتند و این مسئله سبب شده تا تجار ایرانی تاثیر مشکلات این حوزه را تا حدی کاهش دهند.

 

دبیر میز ترکمنستان سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: شرکت‌های کشتی‌رانی نیز با ایجاد برخی قراردادها برای اجاره یا ارتباط با بنادر برخی کشورهای دوست به خصوص در دریای خزر، کشتی‌های ما در حال تردد هستند.

 

اینگونه نیست که این تحریم‌ها که با هدف فلج کردن مبادلات تجاری صورت گرفته است به نتیجه کامل رسیده باشد و در حال حاضر به یک شرایط پایداری در این حوزه رسیدیم.

 

امیدوار هستیم با سیاست‌های دولت جدید شاهد بهبود شرایط تجارت خاجی باشیم.

 

وی در مورد مواجهه روسیه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و امکان استفاده از تجربیات این کشور گفت: بین تحریم‌های ایران و روسیه تفاوت وجود دارد و تعداد تحریم‌های روسیه با ایران قابل مقایسه نیست.

 

با این وجود صادرات انرژی این کشور که عمده ارزآوری آن را تشکیل می‌دهد با مشکل چندانی مواجه نشد اما صادرات ما در حوزه نفت و انرژی با مشکل مواجه شد.

 

دبیر میز ترکمنستان سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: در نتیجه نمی‌توانیم نسخه واحدی که در کشوری وجود دارد را برای کشور دیگر نیز به کار ببریم.

 

روسیه پس از تحریم‌های آمریکا دست به اقدام متقابل زد و تحریم‌هایی را علیه اتحادیه اروپا و آمریکا در حوزه‌های محصولات کشاورزی وضع کرد.

 

اوج تحریم‌های روسیه حدفاصل بین سال 2014 تا 2016 صورت گرفت و این کشور را با تلاطمات مختلفی مواجه کرد.

 

وی افزود: سیاست روسیه در مقابل تحریم معطوف به مقابله به مثل، مدیریت واردات و ایجاد پیمان‌های اقتصادی با کشورهای دوست مانند تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران نیز توافق‌نامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه دارد.

 

در نتیجه این اقدامات روسیه تمرکز تجارت خود را به سمت کشورهای همسایه تغییر داد.

 

اما سوال اینجا است که ایران با وجود همسایگی با 15 کشور مختلف چگونه باید از این تجربیات استفاده کند.

 

ما باید به دنبال تقویت اقتصاد مقاومتی در داخل کشور و بحث برون‌زایی اقتصاد به ویژه در حوزه ایجاد شرکت‌های صادراتی دانش‌بیان باشیم.

 

باید از مزیت همسایگان بیش از پیش استفاده کنیم و به نوعی درهم‌تنیدگی اقتصادی و سیاسی خود را تقویت کنیم.

 

«خبرگزاری تسنیم - 14 آبان 1400»

   تاریخ ثبت: 1400/08/15     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |