البته در بســیاری از کشــورهای دنیا افزایــش نقدینگی بــه مراتب رشد بیشتری نســبت به ایران داشــته اما به دلیل رشد اقتصادی بالای آنها، رشد نقدینگی اثر تورمی بالایی در اقتصادشان ندارد.

 

 

 

این همان روندی است که در اقتصاد ایران برخلاف آن مشــاهده می شــود.

 

بسیاری از کشــورهای دنیا افزایــش نقدینگی بــه مراتب رشد بیشتری نســبت به ایران داشــته اما به دلیل رشد اقتصادی بالای آن نرخ اجناس هم در بازار خرد این کشــورها روزانه و مدام تغییر نمی کند و ثبــات بالاتری در بازار مشــاهده می شــود. چاره این درد در اقتصاد ایران رشــد اقتصادی و تقویت بخش های تولیدی است.

به عبارتی، می توان گفت رشــد اقتصادی زهر افزایش نقدینگی را که همان شــدت گرفتن نرخ تورم است، می گیرد. دستیابی بــه این هــدف نیــز کار غیرممکنی نیســت، البته ســختی های خاص خــودش را دارد امــا ناممکن و محــال هم نیســت!

 

می توان در مــدت ۳ یا ۴ ســال بخش تولید کشــور را تقویت کرد که در این صورت مشــکل نقدینگی بالا نیز حل خواهد شد. ما بــرای اینکه بتوانیم در مســیر تقویــت تولید قدم برداریم نخســت باید مقدمات آن را فراهم کنیم تا سرمایه گذاران بتوانند با سهولت بیشتری وارد عرصه تولید شــوند.

 

1- یکی از مهم ترین موانع تقویت روحیه تولید در بین ســرمایه داران و سرمایه گذاران وجود چالش های مربوط به اخذ مجوزها اســت که باعث شده ورود به این حوزه بسیار سخت باشد.

سیستم بروکراتیک پیچیده و فرسایشــی باعث می شــود تمایل افراد بــرای ورود به بخش تولید به شــدت کاهش یابد. بارها از زبان سرمایه گذاران شنیده ایم که مثال اگر دارایی خود را به جای تولید، در بازار طلا یا دلار خوابانده بودند چندین برابر ســود بیشتری عایدشان می شــد.

 

اگر نتوانیم این مانع را از مسیر ســرمایه گذاری در حوزه تولیــد داخلی حذف کنیم به طور قطع راه را برای ســرمایه گذاران خارجی که یکی از ارکان اصلی تقویت تولید هستند، بسته ایم.

 

2- مانع بزرگ دیگری که افراد را از ورود به بخش های مولد اقتصاد کشــور منصرف می کند فســاد است.

افرادی همیشه وجود دارند که منتظر سوءاستفاده از هر فرصتی هســتند و بــا کوچک ترین تغییری تلاش می کنند با رانت منافــع خود را تامین کنند. تولیدکننــده هم این مــوارد را می بیند و انگیزه اش را برای کار از دســت می دهد.

با چنین وضعیتی که نمی شود به رشد اقتصادی بالا دست یافت. با این اوصاف اگر همین امروز شــروع کنیــم و اقدام به تغییر در شــاخص های کلان کنیم، می توانیم حتی طی ۳ یا ۴ ســال به رشد اقتصادی بالای ۱۰ درصد هم برســیم.

 

ما قبلا هم ایــن کار را انجام داده ایم و نتایج مثبتش را دیده ایم. در ســال هایی که نرخ تورم به کمترین میزان خود رسیده بود، میزان رشد نقدینگی هم افزایش زیادی داشت اما به هیچ وجه منجر به افزایش نرخ تورم نشد، چراکه نقدینگی به سمت تولید سرازیر می شد و چرخ اقتصاد به خوبی می چرخید. پس چنین امری غیرممکن نیســت، فقط اراده می خواهد و بس!

 

«روزنامه اقتصاد برتر - 25 بهمن 1399»

   تاریخ ثبت: 1399/11/25     |     [sect id=[file]] | [/sect id=[file]] |