باروری ابرها در چهار استان: یزد، کرمان، اصقهان و تهران + 4 خبر

سایر خبرهای استان: شناسایی 16 منبع ریزگرد در کرمان/ استاندار کرمان: نظام طایفه ای در جنوب استان باید تقویت شود/ اختصاص 43 میلیارد ریال تسهیلات برای صنعتگران کرمان/ رییس کل دادگستری: در حوزه مهریه باید واقع نگری شود  

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از انجام عملیات باروری ابرها در چهار استان کشور با انجام پنج نوبت پرواز در چند روز گذشته خبر داد.

محمد مهدی جوادیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:عملیات باروری ابرها از چهارشنبه هفته گذشته در هفت استان کشور آغاز شده بود.

به گفته وی از آغاز این طرح تاکنون، ابرهای استان های یزد، فارس، آذربایجان شرقی و غربی بارور شده اند که ارزیابی نتایج آن بعد از اجرای کامل طرح مشخص خواهد شد.

جوادیان گفت: دو سورتی پرواز در استان های آذربایجان شرقی و غربی و سه سورتی پرواز در استان های یزد و فارس انجام شده است.

وی با بیان اینکه طرح باروری ابرها تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد اظهار داشـت: پروازهای های بعدی منوط به وارد شدن سیستم های جدید جوی که مناسب باروری باشند خواهد بود.

جوادیان اضافه کرد: آمادگی کامل داریم تا در صورت فراهم شدن شرایط جوی، نسبت به اجرای باروری ابرها در دیگر مناطق پیش بینی شده اقدام نماییم.

رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد پیشتر گفته بود طرح باروری ابرها در هفت استان کشور اجرا می شود.

وی، کرمان، اصقهان و تهران را سه استان دیگر هدف این طرح اعلام کرد.

وی با بیان این که در این مدت حدود 50 مورد پرواز بر فراز ابرها انجام شده که هزینه هر پرواز یک میلیارد و یکصد میلیون ریال برآورده شده علت هزینه بر بودن این پروازها را کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارور کننده ابر اعلام کرد.

وی، تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را دو فروند اعلام کرد که هر دو مجهز به تجهیزات باروری ابرها بوده و تنها هواپیماهای موجود کشور برای این عملیات هستند.

رییس مرکز ملی باروری ابرها خاطرنشان کرد: تا چهار سال آینده از طریق هماهنگی با وزارت نیرو سه فروند هواپیمای دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد.

این مسوول، یادآور شد: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر بوده و این رقم طی 10 سال گذشته به همین میزان بوده است.

وی، زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق مواد و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا حداکثر 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.

به گفته این مسوول ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از جمله شرایط لازم برای باروری بارها است.

جوادیان، با بیان این که باروری ابرها در 42 کشور جهان انجام می شود سابقه این عملیات در برخی کشورهای دنیا را 40 سال و به صورت مستمر اعلام کرد و گفت: نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال قبل انجام شد.

 

شناسایی 16 منبع ریزگرد در کرمان

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه هدف اصلی ما حفظ و احیای تاغ‌زارهاست، گفت: 16 نقطه بحرانی در کرمان وجود دارد که منشأ ریزگردها هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، «احمد صفرزاده» صبح دیروز(دوشنبه 22 دی‌ماه) در جلسه شورای پیشگیری و حفظ از حقوق بیت‌المال استان کرمان گفت: باید بدانیم فلسفه‌ی وجودی تاغ‌زارها چی بوده که 40 سال پیش شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما حفظ و احیای تاغ‌زارهاست، افزود: 16 نقطه بحرانی در کرمان وجود دارد که منشأ ریزگردها هستند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان تصریح کرد: 246 هکتار تاغ‌زار در ریگان و 150 هکتار در شهداد تاغ‌زار از 40 سال پیش تشکیل شده است.

صفرزاده اظهار کرد: تثبیت و پایداری خاک و جلوگیری از حرکت شن‌های روان و مهار آنها از مزیت‌های تاغ‌زارها هستند.

وی با بیان اینکه منطقه تاغ‌زارها به همراه مستثنیات مردم باید مشخص شود، تصریح کرد: این تاغ‌زارها متأسفانه دست کاشت هستند و نباید به سادگی اجازه تغییر کاربری آنها را داد.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها محدوده‌ی خودش را باید مشخص کند، تصریح کرد:علاوه‌بر اینکه باید تاغ‌زارها را حفاظت کنیم آب شرب هم باید مدیریت شود تا مشکلی محیط زیست استان را تهدید نکند.

 

استاندار کرمان: نظام طایفه ای در جنوب استان باید تقویت شود

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه نظام طایفه ای نباید در جنوب استان آسیب ببیند بلکه باید تقویت شود، گفت: قلعه گنج با نظام طایفه ای می تواند به شهر نمونه اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی در نشست کارشناسی شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج که با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان بنیاد مستضعفین کشور در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد، افزود: ما به دنبال بازسازی قلعه گنج نیستیم بلکه مصمم هستیم در این شهرستان تمدن ایرانی - اسلامی را بوجود آورده و آن را به الگوی جهانی تبدیل کنیم.

وی کپرزدایی را یکی از سیاست های غلط دولت های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: گروهی خیال می کردند با کپرزادیی می توانند فقرزدایی کنند در حالی که با این کار فرهنگ سلحشوری را از عشایر غیور گرفتند.

استاندار کرمان گفت: زندگی در کپر یعنی هم زیستی با محیط و طبیعت لذا باید به عشایر ثابت کنیم که کپر جزئی از فرهنگ آنان است.

وی با تاکید بر اینکه نباید در ساخت تمدن جدید قلعه گنج محافظه کاری صورت گیرد، گفت: ساخت قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی کاری دولتی نیست بلکه جهادی است لذا مصمم هستیم تاریخ این شهرستان را از نو بنویسیم.

وی افزود: بنیاد مستضعفین باید در شهرستان قلعه گنج، سرمایه تولید نماید البته باید توجه داشت که نباید به این شهرستان به دید امدادی نگاه کرد زیرا این بزرگترین خیانت به مردم است.

رزم حسینی رفع فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از مهمترین اهداف انتخاب قلعه گنج به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: شهرستان قلعه گنج با وجود معادن و ظرفیت هایی که دارد، به عنوان شهرستانی مستقل ساخته خواهد شد و با این کار شاهد فصل جدیدی در این منطقه خواهیم بود.

وی تاکید کرد: نباید گذاشت الگوی توسعه در شهرستان قلعه گنج که با نظارت و حمایت بنیاد مستضعفان در حال انجام است، در سیاست ذوب شود لذا در انتخاب مدیران باید از افراد با تجربه و مجاهد استفاده شود.

استاندار کرمان گفت: زمان برای عملیاتی کردن الگوی توسعه در شهرستان قلعه گنج بسیار محدود است لذا الگوی توسعه باید هرچه زودتر در این شهرستان کار خود را آغاز نماید، زیرا وهابیت برنامه ها و تبلیغات خود را در منطقه آغاز نموده و از فقر فرهنگی مردم علیه شیعه و سنی استفاده می کند.

وی با تاکید بر اینکه جلوی افراطیونی که در مناطق جنوبی استان کرمان مردم را علیه شیعه و سنی تحریک می کنند، خواهیم ایستاد، خاطرنشان کرد: وحدت بین شیعه و سنی با توپ و تانک محقق نخواهد شد بلکه وحدت با ایجاد کارخانه، اشتغالزایی و اقتصادی پایدار بوجود می آید.

وی با اشاره به اینکه نظام نامه شهر قلعه گنج باید تهیه و تنظیم شود، افزود: مرز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جنوب استان کرمان باید در اختیار طرح الگوی توسعه قرار گیرد.

استاندار کرمان از دو شناسنامه ای شدن اهالی قلعه گنج خبر داد و گفت: برای اهالی شهرستان قلعه گنج به غیر شناسنامه دولتی، شناسنامه دیگری تحت عنوان قلعه گنجی اصیل صادر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه دستوری نیست بلکه امری مشارکتی است، بیان کرد: سند شهرستان قلعه گنج در سفر ریاست جمهوری به استان کرمان به صورت رسمی به بنیاد مستضعفان کشور به عنوان شهر نمونه اقتصاد مقاومتی واگذار خواهد شد.

در ادامه این جلسه گزارش اقدامات صورت گرفته و مطالعات انجام شده طرح مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

 

اختصاص 43 میلیارد ریال تسهیلات برای صنعتگران کرمان

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان گفت: امسال 43 میلیارد ریال تسهیلات برای صنعتگران این حوزه در نظر گرفته شده است.

غلامرضا فرخی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 22 میلیارد ریال از این تسهیلات با سود چهار درصد و برای راه اندازی کارگاه های صنایع دستی است که بصورت کارفرمایی و در قالب های مختلف پرداخت می شود.

وی گفت: باز پرداخت این تسهیلات 3 تا 5 سال است که به طرح توجیهی بستگی دارد.

وی بیان کرد: در ارایه این تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال می توانیم به صنعتگران وام بدهیم.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان کرمان گفت: 21 میلیارد ریال نیز از محل اعتباراتی که در نظر گرفته شده برای مشاغل خانگی است.

وی افزود: در این طرح نیز پیش بینی کرده ایم به 500 نفر تا سقف 40 میلیون ریال به هر نفر وام بدهیم و باز پرداخت این تسهیلات چهار سال است.

فرخی تصریح کرد: کسانی که علاقه مند به راه اندازی کارگاه باشند باید به معاونت صنایع دستی استان واقع در اول خیابان شریعتی مراجعه کنند.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه گلیم شیرکی پیچ سیرجان در کرمان خبر داد و گفت: این نمایشگاه یک روزه همزمان با هشتمین نمایشگاه صنایع دستی سراسر کشور در بهمن ماه امسال برگزار می شود.

وی افزود: این نمایشگاه اولین بار است که در کرمان برگزار می شود و تمامی استان ها در آن شرکت می کنند.

فرخی از برپایی سیاه چادر از استان های مختلف کشور، اجرای موسیقی های محلی و دیگر برنامه ها در این نمایشگاه خبر داد.

 

رییس کل دادگستری: در حوزه مهریه باید واقع نگری شود

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: واقع نگری یک الزام اساسی در حوزه مهریه است زیرا در حال حاضر دو هزار نفر در سطح کشور به دلیل عدم توان پرداخت مهریه در زندان هستند.

به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز سه شنبه در نشست هیات مدیره ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان، افزود: این شعار که 'مهریه را کی داده و کی گرفته' باید کنار گذاشته شود و به جای آن واقع نگری مورد توجه قرار گیرد زیرا بسیاری از افراد مهریه را پرداخت کرده اند، بسیاری افراد دریافت کرده اند و بسیاری از افراد نیز که توان پرداخت مهریه را نداشته اند، در زندان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مهریه باید با واقع نگری به صورت یک فرهنگ نهادینه شود تا این معضل در کشور برطرف شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال 'اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی' باید فرهنگ زندگی بدون زندان را در جامعه نهادینه و همه با هم تلاش کنیم تا زندگی اجتماعی بدون محکومیت و زندان را در جامعه تسری بخشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر عده ای در داخل زندان هستند که جای آنها در زندان نیست و باید تلاش کنیم تا به چرخه زندگی عادی برگشته و به کشور و جامعه خدمت کنند و این امر جز با کمک های ستاد دیه امکانپذیر نیست.

رییس هیات مدیره ستاد دیه استان کرمان گفت: ستاد دیه در کشور در 23 سال فعالیت خود خدمات ارزشمندی را انجام داده است که از آن جمله می توان به ایجاد زمینه آزادی 80 هزار مددجوی جرایم غیرعمد اشاره کرد.

موحد افزود: ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان در مدت 13 سال فعالیت خود زمینه آزادی دو هزار و 134 نفر را فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته هشت هزار نفر از مددجویان جرایم غیر عمد در کشور آزاد شده اند که 222 نفر از این افراد در استان کرمان بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز زمینه آزادی 124 نفر از مددجویان جرایم غیرعمد از زندان های استان کرمان فراهم شده است.

رییس دستگاه قضا استان کرمان گفت: در بسیاری از استان ها اعضای هیات مدیره با مددجویان جلساتی دارند که در روحیات مددجو و وضعیت فعلی وی تاثیر مثبت دارد و می تواند با مشارکت مددجو، کار آزادی وی را دنبال کرد که جا دارد این موضوع در استان کرمان نیز مورد توجه قرار گیرد.

موحد با اشاره به برگزاری جشن های گلریزان به منظور جمع آوری کمک های مردمی برای ایجاد زمینه آزادی مددجویان جرایم غیرعمد، تصریح کرد: جشن های گلریزان در کرمان جزء پرشورترین جشن های گلریزان در کشور هستند.

وی گفت: برگزاری جشن های گلریزان صنفی نیز باید مورد توجه باشد.

وی از خیران تقدیر کرد و گفت: خیران را نباید به افرادی که کمک های بزرگ اهدا می کنند، محدود کرد که البته کار این افراد ارزشمند و در جای خود شایسته تقدیر است اما باید به خیرانی که در حد وسع خود کمترین کمک ها را دارند نیز توجه کرد.

رییس کل دادگستری کرمان با تاکید بر لزوم توسعه جامعه خیران، اظهار کرد: کمک های کم خیران را نیز مورد توجه قرار دهیم زیرا اقدام آنها که گامی در مسیر توسعه فرهنگ نوعدوستی در کشور است، ارزشمند است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه جامعه خیران ستاد دیه باید از ظرفیت های مدارس، دانشگاه ها و جمع های کارمندی استفاده کرد تا فرهنگ نوعدوستی در جامعه هرچه بیشتر توسعه یابد.

وی گفت: بسیاری از افراد طلبکار هستند که با اغماض گذشت خود به افراد بدهکار کمک می کنند که اینها نیز در زمره خیران قرار دارند و باید مورد توجه و تقدیر قرار گیرند.

موحد عنوان کرد: فرهنگ قرآنی ما تاکید دارد که باید با بدهکاران مدارا کرد و این امر باید هرچه بیشتر مورد توجه باشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: جامعه ما با واقعیتی به نام جمعیت کیفری مواجه است که تعداد افراد این جامعه در نوسان است.

وی افزود: تعدادی از افراد که وارد زندان می شوند، تحمل کیفر حبس را ندارند و آدم های خوبی هستند که جایشان داخل زندان نیست.

وی تاکید کرد: زندان جای افراد شرور است که هنجارهای اجتماعی را زیر پا می گذارند اما بخشی از افرادی که در جمعیت کیفری زندان ها قرار دارند به نظر می رسد که حضورشان و تحمل مجازاتشان عادلانه نیست.

موحد اظهار کرد: در کشور ما روزانه میلیون ها خودروی سنگین و سبک در حال تردد هستند و خدماتی را به جامعه ارایه می دهند و شاید در برخی موارد، راننده های این خودروها مالک خودرو نباشند و کارگرانی هستند که در وضعیت خاصی کار می کنند که به دلایلی از جمله بی احتیاطی، خستگی یا شرایط خاص ممکن است دچار مصیبت شده و وارد زندان شوند.

وی عنوان کرد: در بسیاری از موارد مددجویان جرایم غیرعمد علاوه بر مشکلات شخص مددجو در داخل زندان، خانواده وی نیز مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و چشم انتظار دست خیری هستند که آنها را از این وضعیت نجات دهد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران