استاندار کرمان: اقتصاد 400 هزار نفر در شرق استان وابسته به خرماست+ 3 خبر

سایر خبرهای استان: فرماندار کرمان: رونق گردشگری گام موثری برای توسعه استان است/ 17 هزار تن خرما از شرق کرمان صادر شد/ راهیابی یک کرمانی به شورای مرکزی خانه های مطبوعات  

استاندار کرمان با تاکید بر فراهم کردن جایگاه خرمای بم در بازار جهانی و تثبیت آن در این بازار، گفت: اقتصاد 400 هزار نفر در شرق این استان وابسته به تولید خرماست.

به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در نشست مثلث توسعه اقتصادی شهرستان های بم، فهرج، ریگان و نرماشیر با تاکید بر اینکه جایگاه خرما باید در بازار جهانی مشخص و تثبیت شود، افزود: اتاق بازرگانی نیز باید ضمن همکاری با صادرکنندگان خرما در راستای تحقق این امر نظارت کند.

وی بر تشکیل تشکل حرفه ای و تخصصی کشاورزی در بخش محصول خرما در استان کرمان تاکید و اظهار کرد: تشکیل تشکل حرفه و تخصصی کشاورزی یکی از اهداف استان در راستای بهبود جایگاه محصول خرما در شرق است.

وی تقویت بنیه اقتصادی کشاورزان شرق استان کرمان را یکی از اهداف این نشست نام برد و گفت: باید کاری کرد تا محصولی که با آب گران تولید می شود، بهره وری مطلوب و مناسبی داشته باشد.

استاندار کرمان تصریح کرد: مقصود، افزایش تولید محصول خرما با بهره گیری از افزایش راندمان آب است و افزایش سطح زیرکشت گزینه درستی برای افزایش محصول نیست.

وی گفت: باید با همکاری اتاق بازرگانی و مدیران مربوط برای تثبیت این محصول در بازرهای جهانی راهکاری بیابیم.

رزم حسینی افزود: خرما یکی از محصولاتی است که جایگاه خوبی در زمینه صادرات دارد.

وی گفت: اقتصاد 600 میلیارد تومانی در بخش صادرات خرما باید با همکاری مسوولان مربوط به یکهزار میلیارد تومان برسد.

وی افزود: صادرات 17 هزار تنی خرما در سال جاری به نوعی ببیانگر رسوخ این محصول در بازار جهانی است.

استاندار کرمان از تجار و ارزآوران به کشور به عنوان مجاهدان اقتصادی یاد کرد و گفت: این افراد باید مورد حمایت و توجه دولت و اتاق بازرگانی قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه فروش مستمر خرما در زمان های مورد تقاضا باید انجام شود، به نوسانات موجود در بازار خرما اشاره و اظهار کرد: کنترل و بازرسی در زمینه فروش محصول این مشکل را برطرف خواهد کرد.

رزم حسینی ضمن تقدیر از اقدامات اتاق بازرگانی استان کرمان، افزود: اتاق بازرگانی متولی تجمیع تجار و کنترل بازار داخل و خارج است.

وی تصریح کرد: ما برای اتاق بازرگانی نقش راهبری قائل هستیم و از این اتاق می خواهیم گرفتار بروکراسی اداری نشود.

وی گفت: اتاق بازرگانی باید ریسک پذیری صادرکنندگان را با حضور سفیران ایران در کشورهای دیگر، کمتر کند و تعامل تجار و اتاق را افزایش دهد.

استاندار کرمان با تاکید بر حضور نقش آفرینان در مثلث توسعه استان کرمان، اظهار کرد: حضور سرمایه گذاران بزرگ نعمتی برای استان است.

وی به وجود موانع قانونی و بروکراسی های اداری در مسیر توسعه استان اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید در تسهیل امور اقتصادی کشور راسخ و مصمم است.

 

فرماندار کرمان: رونق گردشگری گام موثری برای توسعه استان است

فرماندار کرمان با اشاره به اهمیت رونق بخش گردشگری گفت: رونق گردشگری یکی از گام های موثر در جهت توسعه استان است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی فرمانداری کرمان، محمد علی توحیدی در جلسه هماهنگی برگزاری هشتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در کرمان افزود: برگزاری اینگونه نمایشگاه ها می تواند ضمن برشمردن اثرات مثبت برگزاری نمایشگاه ها برای حضور تولیدکنندگان در استان گام موثری برای رونق اقتصادی باشد.

وی به متولیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآور شد که صنایع دستی را به عنوان یک دستور خاص و ویژه نگاه کرده و اقدامات خاص در این زمینه انجام دهند.

فرماندار کرمان بیان کرد: چنانچه کمک کنیم بخش گردشگری رونق پیدا کند مشکل اقتصادی بسیاری از اقشار برطرف خواهد شد.

وی از مسوولان خواست تا نسبت به تشکیل این گونه نمایشگاه ها به صورت مستمر اقدام کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست ضمن تشکر از فرماندار کرمان، صنایع دستی را صنعتی تولیدی و درآمدزا برشمرد.

غلامرضا فرخی درباره برگزاری نمایشگاه گلیم گفت: استاندار و فرماندار کرمان برای افتتاح این نمایشگاه حضور خواهند داشت که این نشان از اهمیت دادن به صنایع دستی است.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما و دست اندرکاران تبلیغات باید ضمن پوشش خبری گام موثری در معرفی و شناساندن نمایشگاه صنایع دستی به مردم بردارند.

وی از شهرداری کرمان خواست بیلبوردهای تبلیغاتی خود را در اختیار این سازمان قرار دهد.

بنابر این گزارش نمایشگاه سراسری صنایع دستی 13 بهمن تا 17 بهمن در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جنوب شرق کرمان برگزار می شود.

 

17 هزار تن خرما از شرق کرمان صادر شد

فرماندار بم گفت: 30 درصد محصول خرمای شهرستان های شرقی استان کرمان در سال جاری فروش رفته و از این مقدار 17 هزار تن صادر شده است.

رضا اشک روز چهارشنبه در نشست مثلث توسعه اقتصادی شهرستان های بم، فهرج، ریگان و نرماشیر با اشاره به ظرفیت سردخانه ای 120 هزار تنی شرق استان، افزود: 34 هزار هکتار نخلستان در شرق استان کرمان وجود دارد.

وی بیان کرد: بیش از 30 هزار تن خرمای شهرستان های شرقی و استان های همجوار کرمان در بم نگهداری می شود.

وی از نبود بازار مشخص برای عرضه، خرید و فروش خرما به عنوان یکی از مشکلات بازار خرمای جنوب شرق نام برد.

فرماندار بم از سنتی بودن تولید، بسته بندی و فروش، هماهنگ نبودن تجار داخل و خارج از کشور و دخالت افراد بی تجربه در تجارت به عنوان نمونه ای از مشکلات خرمای استان نام برد.

وی تاکید کرد: قیمت خرما در سال جاری کاهش داشته است.

اشک، تشکیل انجمن صادرکنندگان خرما را به منظور هم افزایی، تعامل و افزایش صنایع بسته بندی از جمله اقدامات برای بهبود وضعیت خرما در شرق استان کرمان ذکر کرد.

وی گفت: اگر در بخش فروش خرما چاره اندیشی نشود، این محصول به وضعیت محصولاتی که صرفه اقتصادی ندارند دچار می شود.

 

راهیابی یک کرمانی به شورای مرکزی خانه های مطبوعات

حسین شهابی رییس هیات مدیره خانه مطبوعات استان کرمان و سرپرست روزنامه فرهیختگان در کرمان به شورای مرکزی خانه های مطبوعات ایران راه یافت.

به گزارش رسانه های کرمان در اولین دوره انتخابات شورای مرکزی خانه های مطبوعات در موسسه فرهنگی مطبوعاتی نشرآوران در تهران روز یکشنبه بیست و یکم دی سال جاری پس از شمارش 30 رای ریخته شده به صندوق، در بخش بازرسین مهدی جهاندیده از خانه مطبوعات اردبیل با 16 رای و محمد کمالی از خانه مطبوعات خراسان جنوبی با 15 رای به عنوان بازرسین شورا انتخاب شدند.

در بخش خبرگزاری ها هم کاظم شاملو از خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری با 20 رای به ترکیب شورا راه یافت.

در بخش روزنامه نگاران، کیانوش رستمی از خانه مطبوعات لرستان با 24 رای، محمود محمودی از خانه مطبوعات کردستان با 18 رای و علی هوشمند از خانه مطبوعات استان بوشهر با 16 رای انتخاب شدند.

در بخش سرپرستی روزنامه های سراسری حسین شهابی از خانه مطبوعات کرمان با 23 رای و در بخش مدیران مسئول، مصطفی کواکبیان از خانه مطبوعات سمنان با 13 رای انتخاب شدند.

در این بخش همچنین سید جلال فیاضی از خانه مطبوعات خراسان رضوی و فریدون معتمدیان از خانه مطبوعات کرمانشاه هر کدام 11 رای به دست آوردند که مطابق اساسنامه، رای گیری مجدد برای انتخاب یک نفر از بین این دو انجام شد که پس از اخذ 25 رای، فریدون معتمدیان با یک رای بیشتر از فیاضی و با 13 رای به شورای مرکزی خانه های مطبوعات راه پیدا کرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران