استاندار کرمان: جامعه به نخبگان اقتصادی و کارآفرین نیاز دارد

رزم حسینی: اکنون آنچه نیازمندیم شناسایی نخبگانی است که می توانند اقتصاد پایدار داشته باشند و شغل ایجاد کنند/ کارآفرین خوب هم می تواند نخبه باشد / نخبگان فقط در حوزه علم و دانش نیستند بلکه در حوزه های دیگر هم هستند/ در گذشته کاستی هایی وجود داشته که باعث شده عده ای از نخبگان کرمانی از کشور خارج شوند/ آنقدر ثروت در این کشور داریم که جای نا امیدی نیست ولی باید یاد بگیریم که چگونه با هم کار کنیم  

استاندار کرمان با اعضای شورای علمی بنیاد نخبگان استان دیدار کرد و گفت: جامعه امروز به نخبگان اقتصادی و کارآفرین نیاز دارد.

بنیاد نخبگان استان کرمان سال 1390 تاسیس شده است. این بنیاد پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مدیریت تحولات کشور باید به دست نخبگان باشد تشکیل شده است.

بنیاد نخبگان در استان کرمان تاکنون 350 هزار نفر از نخبگان و 500 نفر از مخترعان را زیرپوشش قرار داده است.

بنیاد نخبگان استان کرمان همچنین برگزاری کارگاه ها و نشست هایی با نخبگان و اساتید را در کارنامه خود دارد.

این بنیاد در گامی مهم شورای علمی این بنیاد را تشکیل داد که با حکم معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اعضای حقیقی و حقوقی این شورا به مدت سه سال منصوب شدند.

با پیشنهاد رییس بنیاد نخبگان استان و تایید استاندار کرمان از طرف معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان طی احکام جداگانه ای آقایان دکتر مهدی رجبعلی پور، دکتر مسعود رشیدی نژاد، دکتر ایرج شریفی، دکتر علی مصطفوی و حجت الاسلام محمد صباحی به مدت سه سال به عنوان اعضای حقیقی بنیاد نخبگان استان کرمان معرفی شدند.

همچنین دکتر نصرالله گرامی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کرمان، دکتر محمدجواد فدایی رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر علی اکبر حق دوست رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان کرمان و دکتر محمد میرزایی سرپرست دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان به عنوان اعضای حقوقی شورای علمی بنیاد نخبگان استان کرمان منصوب شدند.

این شورا به استناد مواد 4 و 7 آیین نامه تاسیس و اداره دفتر نخبگان استانی مصوب هیات امنای بنیاد ملی نخبگان و به منظور تنظیم فرآیندهای تصمیم گیری بنیادهای نخبگان استانی و طبق مفاد آیین نامه تشکیل و اداره شورای علمی بنیاد نخبگان استان تشکیل و اداره می شود.

اعضای این شورا در نخستین گام خود با استاندار کرمان نشستی را برگزار کردند.

استاندار کرمان در این نشست گفت: ما در گذشته در بنیاد نخبگان دوران خوبی نداشتیم و آمار دقیقی از نخبگان در دست نیست.

علیرضا رزم حسینی عصر شنبه با اشاره به اینکه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حمایت خوبی از نخبگان را در دستور کار قرار داده است بیان کرد: ما یک عقب افتادگی در بنیاد نخبگان و یک عقب افتادگی در شرکت های دانش بنیان استان داریم در حالی که سرمایه آن در استان وجود دارد.

وی گفت: در بخش شورای علمی بنیاد نخبگان استان طبق همان شرح وظایف پیش برویم ولی اگر بتوانیم ایده های جدیدی را مطرح کنیم بهتر است و هر جا نیاز به حمایت استانداری باشد ما حمایت می کنیم.

وی تصریح کرد: باید ایده های تاثیرگذار از دل این شورا بیرون بیاید.

استاندار کرمان گفت: نباید به امکانات دولتی بنیاد نخبگان نگاه کرد بلکه امکاناتی در بیرون است که می تواند به رشد نخبگان کمک کند و ما آمادگی آن را داریم.

وی افزود: اکنون به آنچه نیازمندیم شناسایی نخبگانی است که می توانند اقتصاد پایدار داشته باشند و شغل ایجاد کنند.

رزم حسینی با بیان اینکه کارآفرین خوب هم می تواند نخبه باشد اظهار کرد: نخبگان فقط در حوزه علم و دانش نیستند بلکه در حوزه های دیگر هم هستند.

وی افزود: در هر صورت در گذشته کاستی هایی وجود داشته که باعث شده است عده ای از نخبگان کرمانی از کشور خارج شوند.

وی گفت: باید به دنبال این باشیم که حداقل یک ارتباط با این افراد برقرار و آنها را در فعالیت های اقتصادی استان درگیر کنیم.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: آنقدر ثروت در این کشور داریم و جای نا امیدی نیست ولی باید یاد بگیریم که چگونه با هم کار کنیم.

وی فقر مدیریتی را یکی از آسیب های این استان ذکر کرد و گفت: باید نخبگان را شناسایی کنیم تا مدیران آینده این استان را بسازیم.

رزم حسینی تاکید کرد: ما 200 دستگاه در استان داریم که مدیر و فرماندار خوب در آینده می خواهند.

وی اظهار کرد: این کار در دستور کار شورای علمی بنیاد نخبگان قرار بگیرد که مدیران آینده را بسازند.

وی با اشاره به اینکه باید فعالیت جدیدی را شروع کنیم بیان کرد: علم دانشگاه ها در راه توسعه استان نیست.

استاندار کرمان گفت: باید بررسی شود چه کار باید کرد تا دانشجو مسوولیت های اجتماعی خود را انجام دهد و اکثر دانشگاه ها به سمتی حرکت می کنند که جدای از صحنه هستند.

وی افزود: انتظار این است که نقش دانشگاه ها در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پررنگ تر شود.

وی بیان کرد: شورای علمی بنیاد نخبگان استان کرمان از افتخارات استان تشکیل شده و در هر جلسه باید یک تصمیم مثبت گرفته شود و آن را عملیانی کنید.

پروفسور مهدی رجبعلی پور هم در این نشست گفت: تشویق کردن جوانان کار بسیار خوبی است ولی در این جلسات ممکن است کاری انجام نشود.

وی افزود: نمی دانم نهضت حمایت از نخبگان ادامه دار خواهد بود یا نه؟ که در گذشته مشخص شده است واقعا ادامه پیدا نخواهد کرد.

وی بیان کرد: این حمایت بستگی به این دارد که در چند سال آینده چه کسانی مسوول باشند، شاید کسانی باشند که میلی به حمایت از نخبگان نداشته باشند.

عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان کرمان گفت: ما همیشه امیدوار هستیم و اگر موضوعی هم پیش می آید می گوییم این نیز بگذرد.

وی افزود: در کارهای علمی من وظیفه خود می دانم که فعالیت کنم و کاری انجام دهم و اگر ندهم خیانت کرده ام.

پروفسور رجبعلی پور با اشاره به اینکه دور هم جمع شدن نخبگان چیز تازه ای نیست گفت: علم و عمل همیشه باید با هم توام باشد.

وی تاکید کرد: نخبگان در مجالس بیرون دور هم جمع نمی شوند ولی در دانشگاه ها برای ارایه یک مقاله دور هم جمع می شوند که این نشست نخبگان محسوب نمی شود.

وی گفت: علم گراها و عمل گراها همیشه باید با هم باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم به اوضاع نامطلوب نخبگان در استان اشاره کرد و گفت: ما در کنکور همیشه جزء متوسط ها هستیم در حالی که استان هایی مانند یزد جزء استان های اول هستند.

دکتر علی اکبر حق دوست افزود: باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم این رتبه را ارتقا و نخبه پرورش دهیم.

وی بیان کرد: در دوران قبل 98 درصد نخبگان از استان خارج شدند.

عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان کرمان با اشاره به اینکه ما در هر هشت سال باید 9 آی کیو بالای 190 تولید کنیم گفت: باید این انسان ها که افراد خیلی خاص هستند را شناسایی کنیم چرا که ارزش کافی دارند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم که اول تولید علم کنیم البته در کنار فناوری، دوم خلق ثروت کنیم و سوم مشکلات را حل کنیم.

حق دوست گفت: در شورای علمی نخبگان باید تعلق خاطر به نخبگان بیشتر شود و زمینه کار برای نخبگان را ایجاد کنیم.

وی افزود: در گذشته از حدود 250 نفر نخبه که از کشور خارج شده بودند مصاحبه گرفته شده است که 60 درصد آنها صرفا مسایل فرهنگی را دلیل خارج شدن از کشور عنوان کردند.

وی گفت: پس باید در استان برای نخبگان فضا سازی خوبی داشته باشیم.

عضو دیگر شورای علمی بنیاد نخبگان استان هم گفت: صداقت و راستی نکته بسیار مهمی است که در بنیاد نخبگان باید رعایت شود.

دکتر محمد میرزایی افزود: باید برای کسانی که واقعا نخبه هستند امکانات فراهم کنیم.

رییس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته بیان کرد: حداقل 80 درصد شناسایی نخبگان واقعی باشد و باید از روش های غلط دست برداریم.

وی ادامه داد: باید در دو زمینه شناسایی و آسیب شناسی نخبگان کار کنیم و به موضوع کیفیت پایبند باشیم.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران