امام جمعه کرمان: سرطان یکی از مشکلات شایع در استان است

سایر خبرهای استان: 600 نفر در انجمن های کتابخانه های عمومی کرمان عضو هستند/ مدیرکل پزشکی قانونی کشور در کرمان: داروهای لاغری در ماهواره حاوی آمفتامین هستند/ مدیرکل ارشاد: کرمان دیار اندیشه پروری و اندیشه ورزی است  

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، سرطان را یکی از مشکلات شایع این استان برشمرد و گفت: مکرر اعلام می شود آمار افراد مبتلا به این بیماری در استان رو به افزایش است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید یحیی جعفری روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مجتمع تخصصی درمانی خیریه جوادالائمه کرمان افزود: چرا باید بیماری سرطان در کرمان بیشتر از سایر نقاط کشور باشد در حالی که هوای این استان به اندازه برخی شهرهای بزرگ آلوده نیست.

وی با اشاره به شیوع برخی بیماری ها در کشور و کرمان گفت: مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و متولیان بهداشت و درمان باید مردم را از سرطان زا بودن یا نبودن برخی مواد مانند میوه های گلخانه ای و مرغ های پرورشی آگاه کنند.

وی تصریح کرد: مردم برخی مواد خوراکی را با تردید مصرف می کنند.

امام جمعه کرمان گفت: مسوولان باید بطور شفاف اعلام کنند که محصولات گلخانه ای و مرغ های پرورشی سالم یا سرطان زا هستند.

وی همچنین ضمن تقدیر از اقدام خداپسندانه هیات امنا و کارکنان مجتمع تخصصی درمانی خیریه جوادالائمه کرمان اظهار کرد: این مرکز درمانی در حال خدمت رسانی به اقشار کم درآمد جامعه است.

آیت الله جعفری، رعایت بهداشت و سلامت جسم و روح را یکی از دستورات دین مبین اسلام برشمرد و گفت: همه آسیب هایی که وارد می شود به دلیل آشنایی نداشتن یا عمل نکردن به دستورات اسلام راستین است.

 

600 نفر در انجمن های کتابخانه های عمومی کرمان عضو هستند

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان گفت: انجمن کتابخانه های عمومی در شهرستان ها شکل گرفته است و 600 نفر از شخصیت های فرهنگی و علمی در 60 انجمن فعالیت دارند.

محمدجواد حسین زاده روز سه شنبه در آیین آغاز یازدهمین همایش کارشناسان انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کرمان افزود: 127 باب کتابخانه با 120 هزار عضو فعال در استان کرمان داریم.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 200 جلسه انجمن برگزار شده است و مسوولین شهرستان ها نیز در توسعه انجمن ها همکاری کرده اند.

وی تصریح کرد: سه میلیون و 500 هزار مورد مراجعه به کتابخانه های عمومی استان از ابتدای امسال تاکنون داشته ایم و 2 میلیون و 500 هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان گفت: 70 هزار متر مربع زیربنای کتابخانه ای در استان داریم که 23 هزار متر مربع آن را خیرین کتابخانه ساز ساخته اند.

وی افزود: عصر امروز نیز با حضور معاون امور استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی و مدیرکل امور استان ها و انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور دو باب کتابخانه در سیرجان افتتاح می شود.

 

مدیرکل پزشکی قانونی کشور در کرمان: داروهای لاغری در ماهواره حاوی آمفتامین هستند

مشاور و مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور، گفت: بسیاری از داروهای لاغری تبلیغ شده در شبکه های ماهواره ای حاوی مواد آمفتامین هستند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا قدیرزاده روز سه شنبه در پنجمین نشست علمی و پژوهشی مبارزه با مواد مخدر با موضوع سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها از دیدگاه پزشکی قانونی در کرمان، افزود: داروهای ماهواره ای برای لاغری که در برخی شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند با دارا بودن ماده آمفتامین، سوخت و ساز بدن افراد را افزایش و اشتها را کاهش می دهد و موجب کاهش وزن فرد می شود اما باید دید که لاغری به چه قیمتی ایجاد می شود.

وی عنوان کرد: یکی از معضلات ما در حوزه مصرف شیشه در تهران، توزیع داروهای حاوی شیشه به منظور لاغری در آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی زنانه است.

قدیرزاده گفت: در بسیاری از داروهایی که در شبکه های ماهواره ای به عنوان برطرف کننده مشکلات جنسی تبلیغ می شوند نیز شیشه وجود دارد.

وی افزود: یکی از معضلات ناشی از مصرف شیشه در افراد از بین رفتن مهارهای جنسی است.

وی بیان کرد: اگر واقعیت های جامعه را قبول نکنیم و ندانیم کجا هستیم، نخواهیم دانست که در چه مسیری حرکت می کنیم.

مشاور و مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه قشر آسیب پذیر شیشه 18 تا 35 سال ها هستند، گفت: این افراد قشر فعال جامعه را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه 40 درصد تریاک دنیا در ایران مصرف می شود، عنوان کرد: روزانه یک و نیم تن مواد مخدر در کشور ما مصرف و سالی سه میلیارد دلار بابت مصرف مواد هزینه می شود.

قدیرزاده خاطرنشان کرد: مصرف همزمان متادون و شیشه یکی از معضلاتی است که در حال حاضر در حوزه درمان با آن روبرو شده ایم.

وی اظهار کرد: در گذشته افرادی شیشه را مصرف می کردند که وضعیت مالی مناسبی داشتند اما بعد از گذشت چند سال به مصرف توام شیشه و کراک تبدیل شد و پس از آن آشپزخانه های تولید شیشه در کشور ایجاد شد.

وی گفت: در حوزه برخورد با تولید کنندگان شیشه با کمبودهای قانونی روبرو بودیم و طولانی شدن روند تصویب قانون مبارزه با این ماده، موجب ایجاد کارگاه های تولید شیشه شد.

قدیرزاده بیان کرد: در یک برهه زمانی قیمت ماده مخدر تریاک افزایش یافت و شیشه با قیمت ارزان توزیع می شد که موجب افزایش مصرف بین افراد شد.

وی گفت: در یک برهه زمانی کشور ما از وارد کننده شیشه به تولید کننده شیشه تبدیل شد.

وی تاکید کرد: مشکل این است که برخی اوقات مسوولان ما درک نمی کند که چه مشکلاتی در حال وقوع است.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانون گفت: اکنون حدود 200 نفر به دلیل حمل شیشه در زندان های مالزی هستند که بخش عمده آنها از حمل این ماده توسط خود بی اطلاع بوده اند.

وی گفت: شیشه، مشکل همه کشورهاست و آمفتامین ها آینده بازار مصرف مواد را در اختیار خواهند گرفت.

وی اظهار کرد: شیشه اولین بار در ژاپن برای اجرای برنامه های نظامی مورد استفاده قرار گرفت.

قدیرزاده به دلایل افزایش مصرف شیشه اشاره کرد و گفت: مصرف شیشه از راه های تزریق، اسنیف و تدخین، بی بو بودن در زمان مصرف و ارزان بودن آن از جمله این دلایل است.

وی عنوان کرد: شیشه در ابتدای مصرف، لذت بالایی را برای افراد ایجاد می کند که در دفعات بعدی مصرف، به میزان لذت اولیه برای فرد لذت ایجاد نمی شود و در نهایت فرد به مصرف بیشتر تمایل می یابد.

مشاور و مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: اصلی ترین مشکل اورژانس های روانشناسی ما عوارض ناشی از مصرف شیشه است.

وی گفت: تحریک پذیری یکی از عوامل مصرف شیشه است که موجب می شود فرد بین خوب و بد تمایزی قائل نباشد.

وی سکته را یکی از عوارض ناشی از مصرف شیشه ذکر کرد و گفت: ایجاد زخم های عمیق در محل های تزریق، از بین رفتن عضلات بدن، مشکلات کبدی، یرقان، هپاتیت و در پایان کما و مرگ از جمله عوارض مصرف شیشه به شمار می روند.

قدیرزاده، هذیان کنترل شدن و هذیان خیانت را از جمله هذیان های افراد مصرف کننده شیشه ذکر کرد.

وی تاکید کرد: چند سالی است که در سیستم قضایی با جدیت بیشتری برخورد می شود و حکم های مناسبی در این زمینه ایجاد شده است.

 

مدیرکل ارشاد: کرمان دیار اندیشه پروری و اندیشه ورزی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: اندیشه پروری و اندیشه ورزی همواره در کرمان وجود داشته و به همین دلیل افراد شاخصی را در گروه های سیاسی کشور داریم.

فرشید فلاح روز سه شنبه در آیین آغاز یازدهمین همایش کارشناسان انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کرمان افزود: برگزاری این همایش را که آغاز فعال شدن انجمن های کشور است ستایش می کنم.

وی گفت: کرمان در حال حاضر یکی از پهناورترین استان های کشور است و سه میلیون نفر جمعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد باغات کشور در استان کرمان است گفت: ما می گوییم در کرمان یا چیزی نداریم و اگر هم داریم جهانی است مانند فرش و پسته کرمان.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: مردم کرمان به شعر و شاعری علاقه خاصی دارند و به همین دلیل است که شخصیت هایی مانند خواجوی کرمانی ظهور می کند.

وی گفت: وجود مشتاق علی شاه و شاه نعمت الله ولی در کرمان نشان دهنده این است که کرمان سابقه عرفان دیرینه دارد.

فلاح اضافه کرد: علاقه مندی به آستان قدس رضوی از ویژگی های کرمانیان است چرا که بالاترین وقفیات امام رضا (ع) مربوط به استان کرمان است.

وی گفت: مردم کرمان به مسایل فرهنگی علاقه مند هستند و موقوفات فرهنگی مانند کتابخانه هایی که توسط خیرین ساخته شده در کرمان بسیار است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران