استاندار کرمان در نشست کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی استان کرمان: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی محقق شود باید آن را باور داشته باشیم

استاندار کرمان: بسیاری از بندهای اقتصاد مقاومتی در استان قابل اجراست/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: اقتصاد مقاومتی به قانون تبدیل شود/ اگر به استانداران و مسوولان شهرستان ها اختیار داده شود، بندها از دست و پای اقتصاد باز می شود/ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: 70 درصد نهادهای اقتصادی شفافیت ندارند  

استاندار کرمان گفت: بسیاری از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی را می توان در این استان عملیاتی کرد.

به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی شبانگاه پنجشنبه در نشست کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخی از بندهای سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در استان قابل اجرا نیست.

وی گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی در کشور محقق شود باید ابتدا آن را باور داشته باشیم.

وی استان کرمان را با وجود مدیران دلسوز و علاقمند توسعه، بستری برای عملیاتی شدن سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: تلاش بر این است اقدامات جاری دستگاه های اجرایی استان کرمان با سیاست های اقتصاد مقاومتی منطبق باشد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه نظارت بر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده است، گفت: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان کرمان حضور پیدا کرده است.

وی با اشاره به تحریم های اعمال شده بر کشور در چند سال اخیر گفت: 46 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی طی 11 ماه گذشته در کشور داشته ایم.

رزم حسینی پیش بینی کرد: صادرات کالاهای غیر نفتی تا پایان سال جاری به 50 میلیارد دلار افزایش پیدا کند که این رشد بیانگر ظرفیت های فراوان اقتصاد ایران است.

وی با بیان اینکه کرمان توانسته رتبه نخست صادرات کالاهای غیرنفتی سال جاری را از آن خود کند گفت: درآمدهای گمرکی کرمان در 11 ماه گذشته 500 میلیارد تومان بوده که این میزان 140 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: اقتصاد مقاومتی به قانون تبدیل شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است که اقتصاد مقاومتی را مانند سیاست های اصل 44 قانون اساسی تبدیل به قانون کند.

محسن رضایی در نشست کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: حسن اقتصاد مقاومتی این است که یک گام جلوتر از سیاست های اصل 44 قانون اساسی و در خط مقدم قرار گرفته است.

وی بیان کرد: قانون اقتصاد مقاومتی را می توان بهتر از سیاست های اصل 44 نوشت.

وی گفت: هر کدام از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی می تواند در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در بخش نظارت بر اقتصاد سعی داریم از توان نظارتی همه افراد استفاده کنیم و نمی خواهیم یک سازمان نظارتی عریض و طویل که حجم گسترده مالی به کشور وارد کند درست و بر کشور تحمیل کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی می خواهد تحولی اساسی در اقتصاد به وجود آورد، گفت: قصد اقتصاد مقاومتی این است که بندها را از دست و پای اقتصاد کشور باز کند.

رضایی بیان کرد: در جنگ دو طرف با هم درگیر می شوند، پیشروی و عقب روی می کنند و اقتصاد هم مانند جنگ است اما چند تفاوت دارد.

وی گفت: یکی از تفاوت های اقتصاد با جنگ این است که در میدان نبرد جنگ برقرار است و در اقتصاد رقابت وجود دارد.

وی اظهار کرد: جنگ در سر مرزهاست ولی رقابت در کوچه، خیابان ها، همه شهرها و خانه های ما جریان دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جنگ آتش توپخانه، سلاح، مانور و تحرک است اما در اقتصاد، قیمت و کیفیت مطرح است.

وی با بیان این که اقتصاد یک نبرد و مبارزه خاص است گفت: برخی اوقات آنقدر این نبرد اقتصادی مخفیانه انجام می شود که به طور ناگهانی 10 هزار بنگاه اقتصادی ورشکست می شوند.

وی با طرح این سووال که ما چه اندازه در جنگ اقتصادی وارد و مسلط هستیم، گفت: قصه تلخ ما از اینجا آغاز می شود که دست و پای پهلوان برومند ما که قرار است در جبهه اقتصادی بجنگد را بسته ایم و دو وزنه سنگین هم به پاهایش آویزان است.

وی تصریح کرد: اگر این گیر و بندها از دست و پای اقتصاد کشور باز شود خواهیم دید که چه بلایی به سر کالاهای چینی می آورد و چه اتفاق بزرگی رخ می دهد.

رضایی از دلارهای نفتی و حجم عظیم هزینه های دولتی به عنوان دو وزنه بسته به پای اقتصاد کشور نام برد و گفت: اگر این وزنه ها برداشته شود چه کسی حریف ایران می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به مطالعات خود گفت: وضعیت موجود اقتصاد سه نتیجه تلخ دارد که یکی از آنها تخصیص غلط منابع در کشور، دوم حیف و میل و سوم فساد اقتصادی است.

وی افزود: در حال حاضر همه حواس ها به دنبال فساد اقتصادی است در حالی که حیف و میل 10 برابر فساد و تخصیص غلط منابع 10 برابر حیف و میل در کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: آیا این درست است که ما از فروش پسته 30 میلیارد دلار در 30 سال گذشته درآمد داشته باشیم ولی در شهرستان هایی مانند سیرجان و رفسنجان آثاری از آن دیده نشود.

رضایی گفت: آیا شهرستان شهربابک با وجود معادن غنی مس اکنون باید یکی از 11 شهر بحرانی کشور باشد، پس این همه سرمایه کجا رفته است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به صورت یک دغدغه ملی دیده شود، گفت: اقتصاد مقاومتی ناظر بر رفع مشکلات موجود در کشور است.

رضایی با تاکید بر اینکه باید به استانداران و مسوولان شهرستان ها اختیار داده شود، افزود: اگر این اختیارات واگذار شود بندها از دست و پای اقتصاد باز می شود.

وی گفت: تلاش می کنیم، فضای جدیدی در سیاست های کلی برنامه های ششم توسعه برای استان ها فراهم کنیم و اختیارات بیشتری به استان ها داده شود و مدیران با محوریت استانداران نقشه راه استان ها را مشخص کنند.

وی اضافه کرد: بعید است بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به صورت همزمان در تمام نقاط کشور پیش ببریم لذا ابتدا باید سه استان نمونه را بر اساس اقتصاد مقاومتی بسازیم و سپس الگوبرداری انجام شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کرمان منابع، نیروی انسانی فرهیخته، سابقه فرهنگی و تمدنی اصیل دارد و این استان می تواند یکی از سه استان نمونه اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

وی با اشاره به ارایه طرح مثلث توسعه توسط استاندار کرمان گفت: این مثلث می تواند فرهنگ اقتصادی را توسط ائمه جمعه اشاعه دهد.

رضایی از استاندار کرمان به دلیل جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی تشکر کرد و افزود: گزارشی که در این زمینه ارایه شد از نظر سازمان کار، گزارشی امید بخشی است.

وی گفت: امید است در نشست بعدی مسایل مطرح شده در این گزارش بصورت عملیاتی ارایه شود تا بتوانیم این گزارش ها را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید توسط دولت، مجلس و نخبگان کشور مطالبه شود، گفت: یک بخش اقتصاد مقاومتی دولت، مجلس و بخش دیگر مردم است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم و نهادها هستند و این تعلق نباید تنها تعلقی احساسی و عاطفی باشد، بلکه باید عملیاتی هم باشد.

وی گفت: تعلق عملیاتی اینگونه است که در اقتصاد مقاومتی همه موظفیم از یکدیگر مطالبه کنیم، بخصوص مجلس که نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید الله دادی گفت: وی سردار پر افتخار ایران اسلامی در جبهه بزرگ مقاومت است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز - پنجشنبه - در سفری یک روزه برای شرکت در آیین چهلمین روز شهادت سردار شهید محمدعلی الله دادی و نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان کرمان وارد این استان شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: 70 درصد نهادهای اقتصادی شفافیت ندارند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: 70 درصد نهادها و بنگاه های اقتصادی کشور مشتمل بر بخش خصوصی، دولتی و حاکمیتی، شفافیت اقتصادی ندارند.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شفاف سازی اقتصاد یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی با تاکید بر اینکه برای رشد اقتصاد باید به سمت شفافیت اقتصادی حرکت کنیم، تصریح کرد: 40 هزار خیریه کشور تاکنون ذره ای از اطلاعات مالی خود را افشا نکرده اند.

وی با بیان اینکه شفاف نبودن اقتصاد یکی از دلایل مهم بروز مفاسد اقتصادی است، تصریح کرد: با مفاسد اقتصادی در کشور مبارزه می کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بدون اطلاعات اقتصادی نمی شود کشور را اداره کرد، گفت: از حدود یک سال و نیم گذشته پیگیر تصویب قانونی برای شفافیت اقتصادی نهادهای اقتصادی در کشور بودیم.

وی ادامه داد: با تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، موسسات خیریه موظف به ارایه شفاف اطلاعات اقتصادی خود هستند.

پورابراهیمی با بیان اینکه از اسفند سال جاری نهادهای اقتصادی کشور باید اطلاعات اقتصادی خود را ارایه کنند، گفت: تصویب این قانون اتفاق بزرگی را در حوزه اقتصادی کشور رقم خواهد زد.

وی گفت: موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی از جمله شهرداری ها، هلال احمر، موسسات خیریه و نهادهای انقلاب اسلامی موظف به ارایه اطلاعات اقتصادی خود هستند.

وی همچنین از استاندار کرمان به دلیل عمل به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در کرمان تقدیر کرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران