شناسایی 10 شرکت و 100 محصول دانش بنیان در کرمان+ 5 خبر

سایر خبرهای استان: بیش از 332 میلیون مترمکعب آب در کرمان صرفه جویی شد/ خربزه خارج از فصل نخستین بار در رودبار جنوب برداشت شد/ نماینده کرمان در مجلس: اجرای قوانین اقتصادی نیازمند اطلاعات شفاف و جامع است/ برداشت گل گاوزبان در سیرجان آغاز شد/ بیش از یکهزار و 569 میلیارد ریال از بدهی کشاورزان جنوب کرمان تمدید شد  

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کرمان گفت: مهمترین دستاوردهای فن بازار منطقه ای کرمان در شناسایی 10 شرکت و 100 محصول دانش بنیان، بیش از 20 مورد محصول فناورانه آماده عرضه به بازار در سطح استان و انجام یک مورد مبادله فناوری بوده است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان مجید غفاری افزود: دستاوردهای فن بازار منطقه ای کرمان در یک سال گذشته قابل توجه بوده و دفتر منطقه ای فن بازار استان طی مدت یک سال فعالیت خود موفق به اخذ رتبه سوم کشوری شده است.

وی اظهار کرد: توسعه فناوری و ایجاد اشتغال دانش بنیان در کشور با مشارکت فعال تمامی گروه های درگیر در فرآیند کارآفرینی محقق می شود.

وی گفت: برگزاری سه تور بازدید از نمایشگاه های ملی و بین المللی،حضور در دو نمایشگاه بین المللی، برگزاری دو دوره آموزشی در زمینه تجاری سازی ایده ها و توسعه واحدهای فناور، سه نشست تبادل فناوری، تهیه و انتشار خبرنامه الکترونیکی، تکمیل و بروز رسانی بانک های اطلاعاتی و جذب شرکت های دانش بنیان جزو مهمترین فعالیت های اجرایی فن بازار منطقه ای کرمان بوده است.

غفاری ادامه داد: شرکت شهرک های صنعتی کرمان در راستای انعقاد قرارداد ایجاد دفتر منطقه ای فن بازار با پارک علم و فناوری پردیس و نیز سیاست های ابلاغی دولت و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در جهت حمایت از نخبگان و کارآفرینان در نظر دارد تا با ایجاد فن بازاری دایمی نقشی در ارتقای کارآفرینی دانش بنیان داشته باشد.

دفتر منطقه ای فن بازار استان کرمان به عنوان یازدهمین فن بازار کشوری با حمایت و نظارت شرکت شهرک های صنعتی کرمان در خردادماه سال 93 افتتاح شد.

 

بیش از 332 میلیون مترمکعب آب در کرمان صرفه جویی شد

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: از هجدهم آبان ماه 1393 تاکنون 332.89 میلیون مترمکعب در مصرف آب استان صرفه جویی شده است.

محمدجواد کامیاب روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حداکثر زمان اجرای مصوبات 17 گانه در زمینه صرفه جویی در مصرف آب 10 ساله است و پس از این مدت باید یکهزار و 980 میلیون متر مکعب صرفه جویی صورت گیرد.

وی گفت: از مجموع 17 مصوبه، سه مصوبه مدیریتی و در بخش های آموزش، همسو کردن نهادهای اجرایی و تشکیل شورای حفاظت از منابع آب استان است که باید جلسات آن برگزار شود و در ایجاد هماهنگی های لازم برای اجرای سایر مصوبات تاثیرگذار هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان صرفه جویی در بیش از شش ماه گذشته در بخش خاموشی موتور پمپ ها با 223 میلیون متر مکعب بوده است.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: در اجرای سیستم آبیاری نوین 32.27 میلیون مترمکعب، اجرای لوله گذاری 1.2 میلیون مترمکعب، کشت آب با مصرف زیاد 25.32 میلیون مترمکعب، اصلاح و بهبود روش ها 0.8 میلیون مترمکعب و روش به زراعی 9.49 میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.

وی افزود: میزان صرفه جویی با نصب کنتور هوشمند 11.37 میلیون مترمکعب، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز 23.65 میلیون مترمکعب، جلوگیری از پرت شبکه های آب 1.1 میلیون متر مکعب، خط انشعاب آب های غیرمجاز 1.84 میلیون مترمکعب و تعویض کنتورهای خراب 2.85 میلیون مترمکعب بوده است.

کامیاب گفت: 11 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان کرمان وجود دارد و البته ممکن است تعداد این چاه های غیر مجاز بیشتر از این باشد اما ثبت نام نکرده اند که تعداد آنها مشخص باشد.

وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید بر روی چاه های حفر شده کنترل وجود داشته باشد، غیر مجازها قانونی شوند و شاید بتوان با ایجاد ظرفیت برای آنها استفاده از این چاه ها را قانونمند کرد.

معاون استاندار کرمان تصریح کرد: البته این اقدام هنوز انجام نشده که باید پیگیری شود.

استان کرمان به دلیل خشکسالی های متوالی و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی با بحران کم آبی مواجه و اجرای طرح همیاران آب یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با این بحران بوده است.

 

خربزه خارج از فصل نخستین بار در رودبار جنوب برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب گفت: نخستین بار برداشت خربزه خارج از فصل جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب انجام شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان محسن سعیدی افزود: کشت این محصول از اول تا پانزدهم دی و برداشت آن نیز از اول تا بیستم اردیبهشت انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد خربزه در هر هکتار 40 تن است و برداشت خربزه در این منطقه هنگامی انجام می شود که در بسیاری از نقاط کشور این فعالیت صورت نمی‎گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب گفت: فرصت مناسبی برای کشاورزان است تا محصول خود را با قیمت مناسب عرضه و این کشت را جایگزین کشت‎ هایی مانند هندوانه و گوجه کنند.

وی تصریح کرد: شرایط آب و هوایی شهرستان رودبار جنوب بویژه خاک حاصلخیز آن باعث شده تا در این شهرستان بسیاری از محصولات تولید شود.

رودبار جنوب در فاصله 330 کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

 

نماینده کرمان در مجلس: اجرای قوانین اقتصادی نیازمند اطلاعات شفاف و جامع است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولویت اصلی کشور مسایل اقتصادی است گفت: اجرای دقیق و کامل قانون نظام صنفی یا هر قانون مرتبط با اقتصاد کشور نیازمند اطلاعات شفاف و جامع است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کرمان و راور، محمدرضا پورابراهیمی در جمع اعضای هیات رییسه اتاق اصناف استان کرمان افزود: نبود اطلاعات شفاف در حوزه اقتصادی، برنامه ریزی را در سریع به نتیجه رسیدن غیر ممکن می کند.

وی با اشاره به اصلاح قانون نظام صنفی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش نویس این قانون با در نظر گرفتن همه نظرات و پیشنهادات اصناف و بازاریان از سراسر کشور به عنوان یکی از محورهای مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور تنظیم شده است.

نایب رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توافق مجلس با رییس سازمان امور مالیاتی کشور هم بر این است که تا پایان سال 94 نظام جامع اطلاعاتی در حوزه مالیات بر ارزش افزوده را جمع بندی کند.

وی با اشاره به اینکه شفافیت اقتصادی به اصناف کشور هم کمک زیادی می کند گفت: عده ای از این عدم شفافیت اقتصادی سودهای کلانی می برند که چنانچه اصلاح شود بهره وری و سود نیز عادلانه توزیع می شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه براحتی می شود کشور را با بهترین درآمد سرانه اداره کرد افزود: رفع تحریم ها اثرگذار است ولی سهم آن در اقتصاد کشور تنها 20 درصد است و 80 درصد مابقی آن باید از درون ساختار اقتصادی کشور انجام شود که ارایه اطلاعات شفاف اقتصادی یکی از مهمترین موارد است.

وی با اشاره به اینکه اجرای قانون نیازمند حمایت عمومی مردم و دولت است اظهار کرد: توقع می رود اصناف و بازاریان که در مسیر پیروزی انقلاب و تداوم آن همیشه در صحنه حضور داشتند همچنان با حمایت جدی خود در شفافیت اقتصادی کشور حمایت ویژه داشته باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم اجرای کامل قانون مبارزه با قاچاق کالا در کشور گفت: کشور در بحث قاچاق کالا به شدت ضربه می خورد و سالانه حدود 25 میلیارد دلار قاچاق کالا در کشور انجام می شود که معادل سالانه فروش نفت است.

وی تصریح کرد: جلوگیری از قاچاق کالا در کشور در راستای حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی است و متاسفانه عده ای از اجرا نشدن قانون سودهای بادآورده می خورند.

 

برداشت گل گاوزبان در سیرجان آغاز شد

برداشت گل گاوزبان از گیاهان دارویی با نیاز کم به آب در سیرجان آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی سیرجان روز شنبه به ایرنا گفت: در حال حاضر سه هکتار مزارع گل گاوزبان در این شهرستان وجود دارد که از هر هکتار یکهزار کیلوگرم گل تر و 300 کیلوگرم گل خشک گاوزبان تولید می شود.

احمد مسعودی افزود: درآمد حاصل برای تولیدکنندگان این گیاه دارویی از این سطح کشت 2 میلیارد و 700 میلیون ریال است.

وی بیان کرد: با توجه به کمبود آب کشاورزی و شرایط مساعد کشت گیاهان دارویی در سیرجان استقبال کشاورزان خوب بوده است و در سال زراعی جاری یک هکتار دیگر به کاشت گل گاوزبان اضافه می شود.

کریم پورامینایی نیز تنها کشاورز سیرجانی است که توانسته با استفاده از زمین های بلا استفاده و آب مازاد موتورپمپ های باغات پسته نیم هکتار گل گاوزبان را کاشت و محصول آن را امسال برداشت کند.

وی می گوید: روزانه 20 کارگر را به مدت دو ماه برای برداشت گاوزبان بکار می گیرم و از نیم هکتار 600 کیلوگرم گل برداشت می کنم.

وی افزود: گل گاوزبان را هم به صورت قوتو یا ساییده شکری و هم فرآوری شده عرضه می کنم که دارای خواص بسیاری است.

پورامینایی به کشاورزان دیگر توصیه کرد از برداشت تک محصولی پرهیز کنند و همراه با محصول پسته خود به کاشت گیاهان دارویی بپردازند که سودآوری مناسبی هم دارد.

 

بیش از یکهزار و 569 میلیارد ریال از بدهی کشاورزان جنوب کرمان تمدید شد

مدیر ستادی بانک کشاورزی جنوب استان کرمان گفت: دولت در راستای کمک به کشاورزان، یکهزار و 569 میلیارد و 519 میلیون ریال از بدهی سر رسید کشاورزان این منطقه را در شعب بانک کشاورزی تمدید کرد.

محمدعلی خائف زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با هدف کمک به کشاورزان خسارت دیده ناشی از خشکسالی و عوامل قهری و طبیعی و براساس مصوبه هیات وزیران برای کمک به کشاورزان مشمول در قالب بند (د) تبصره 11 قانون بودجه سال 93، بدهی سررسید کشاورزان تا سال 92 و ماقبل آن به مدت یک تا سه سال استمهال شد.

وی گفت: سود دوران استمهال از محل ماده 12 ستاد بحران یا سایر منابع توسط دولت تامین خواهد شد که بر اساس آمار استخراج شده مدیرت بانک کشاورزی جنوب کرمان در مجموع بدهی 15 هزار و 855 نفر از بدهکاران مشمول این طرح را تعیین تکلیف کرد.

وی گفت: مدیریت شعب بانک کشاورزی جنوب استان کرمان در این بخش پس از استان فارس رتبه دوم کشور را در استمهال بدهی سر رسید کشاورزان به خود اختصاص داد.

مدیر ستادی بانک کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: بدهی سر رسید 15 هزار و 855 نفر از بدهکاران مشمول به مبلغ اصل بدهی یکهزار و 332 میلیارد و 859 میلیون ریال تعیین تکلیف شد.

وی گفت: دولت مبلغ 162 میلیارد و 767 میلیون ریال سود و 73 میلیارد و 893 میلیون ریال سود پس از سررسید را به بانک کشاورزی پرداخت می کند و 49 میلیارد و 243 میلیون ریال از جرایم تاخیر تادیه هم توسط بانک کشاورزی بخشیده شده است.

خائف زاده با اشاره به بدهی معوق کشاورزان و ناتوان بودن آنها در بازپرداخت تسهیلات دریافتی افزود: این اقدام دولت گام موثری در جهت حمایت از کشاورزان جنوب کرمان بود که بدهی آنها تعیین تکلیف شد.

مدیریت بانک کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان فعالیت می کند و سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان زیر پوشش این بانک تولید می شود. 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران