2 خبر برگزیده از اخبار مربوط به استان کرمان

استان کرمان رتبه دوم کشت گل محمدی را دارد/ کارشناس هواشناسی: تاثیر توفان دریایی قاره ای بر استان کرمان ضعیف است  

استان کرمان رتبه دوم کشت گل محمدی را دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این استان از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در کشور رتبه دوم را از آن خود کرده است.

مهدی لطفعلی زاده روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان کرمان دارای دو هزار و 994 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی بوده که 523 هکتار آن بصورت نهال و دو هزار و 471 هکتار بارور است.

وی میزان تولید گل محمدی را پنج هزار و 493 تن با متوسط عملکرد 2 تن در هکتار اعلام کرد و گفت: به دلیل نیاز آبی کم، برنامه جایگزینی محصول گل محمدی طی یک برنامه زمانبندی شده پنج ساله با سطح دو هزار و 500 هکتار در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار کرد: تعداد واحدهای فرآوری در حال فعالیت در سطح استان 63 واحد است که 58 واحد بصورت سنتی و پنج واحد بصورت مکانیزه کار فرآوری این محصول را انجام داده و بالغ بر شش میلیون لیتر گلاب، 456 لیتر اسانس، 82 هزار و 190 کیلوگرم گلبرگ خشک و 96 هزار و 350 کیلوگرم غنچه خشک استحصال می شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: گل محمدی از گیاهان بسیار مقاوم بوده و اکثر شرایط آب و هوایی را تحمل می کند، نسبت به کم آبی مقاوم بوده و بسته به منطقه کشت شده بین هفت تا 15 روز یکبار در زمان گلدهی و 20 تا 30 روز یکبار در دیگر دوره های رشد آبیاری می شوند.

وی بیان کرد: شهرستان بردسیر بیشترین سطح زیر کشت را بین شهرستانهای استان به خود اختصاص داده است.

لطفعلی زاده با بیان اینکه محصول گل محمدی صادراتی و ارزآور است گفت: این محصول از سال سوم شروع به محصول دهی و از سال چهارم تولیدی اقتصادی دارد.

وی افزود: برداشت محصول گل محمدی در استان کرمان به شرایط آب و هوایی هر شهرستان بستگی دارد و به طور عمده از اواسط اردیبهشت ماه شروع و تا پایان خرداد ادامه می یابد.

گل محمدی از مهمترین انواع گل های رز در دنیا و از مشهورترین گیاهان در تاریخ باغبانی است.

عطر گل محمدی ایران به سبب شرایط اقلیمی از مرغوبیت خاصی بر خوردار است.

کشت گل محمدی در کشورمان بطور عمده در استان های فارس، کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام می شود.

استان کرمان 23 شهرستان دارد که جنوب استان با هفت شهرستان سازمان جهاد کشاورزی مستقل دارد.

 

کارشناس هواشناسی: تاثیر توفان دریایی قاره ای بر استان کرمان ضعیف است

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان گفت: توفان دریایی قاره ای در حال نزدیک شدن است اما تاثیر آن بر استان کرمان ضعیف خواهد بود.

میترا یاوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همین تاثیر ضعیف نیز در مناطق جنوبی تر استان در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری ممکن است احساس شود.

وی ادامه داد: از روز شنبه گذشته تاکنون هر روز نقشه های ماهواره ای در رابطه با این توفان مورد بررسی قرار گرفته است و در صورت تغییر نقشه ها، اطلاع رسانی بموقع انجام خواهد شد.

یاوری در رابطه با وزش باد در برخی مناطق استان نیز گفت: وزش باد را برای مناطق جنوب و جنوب شرق استان پیش بینی کرده بودیم که تا روز پنجشنبه ممکن است ادامه داشته باشد.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان خاطرنشان کرد: امروز در ریگان به دلیل جریانات گرم و مرطوب و وجود وزش باد، ریزگردهایی را در این شهرستان شاهد هستیم و بیشترین سرعت وزش باد در ریگان 7.2 متر بر ثانیه است که سرعت بالایی محسوب نمی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: به دلیل وزش باد شدید که روز گذشته در منطقه جنوب استان حادث شد، امروز شاهد بروز ریزگردها در این مناطق و مناطق جنوب شرق استان هستیم.

محسن صالحی کرمانی خاطرنشان کرد: غلظت ریزگردها به حدی نیست که بحرانی تلقی شود و در پروازها اخلال و یا در جاده ها انسداد ایجاد کند.

در شهرستان ریگان هیچ دستگاهی برای ثبت میزان غلظت آلاینده ها و ریزگردها وجود ندارد. 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران