مدیرعامل هفت باغ علوی: همه زمین های هفت باغ علوی سند رسمی و تک برگ دارند

مهدی سیاوشی: همه واگذاری های ما طبق قانون انجام می گیرد/ در هفت باغ علوی هیچ شخصی سهامدار نیست/ مجموعه سهام داران هفت باغ علوی موسسه خیریه مولی الموحدین (ع)، موسسه خیریه جواد الائمه (ع)، شرکت صنایع خودروسازی کرمان، شهرداری کرمان، ماهان و جوپار و چند شرکت کوچک دیگر است  

مدیرعامل هفت باغ علوی گفت: هر کاری که در این مجموعه انجام می شود قانونی است و حتی در گرفتن زمین ها اصرار بر این داشتیم که یک متر کمتر از میزان تعیین شده گرفته شود.

به گزارش ایرنا استان پهناور کرمان دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که یکی از ظرفیت های بالقوه این استان محسوب می شود و سال 1393 بیش از 16 هزار گردشگر خارجی از جاذبه های گردشگری کرمان دیدن کردند.

استاندار کرمان به این ظرفیت استان کرمان توجه ویژه ای دارد و در اکثر سخنرانی های خود از درآمدزایی و توانمند کردن مردم از طریق اقتصاد گردشگری سخن می گوید.

علیرضا رزم حسینی از ابتدای مسوولیتش با کلید زدن پروژه احیای باغ فتح آباد و بازسازی بازار کرمان تاکید بر اقتصاد گردشگری را در عمل نشان داد.

علاوه بر آن حضور سفیران کشورهای خارجی در استان و بازدید از جاذبه های گردشگری نشان از آینده ای خوب در حوزه گردشگری استان کرمان دارد به گونه ای که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بتازگی در دیدار با یکی از فعالان گردشگری فرانسه در کرمان گفت: استان کرمان گنجی ناشناخته است و پنج هزار اثر تاریخی شناسایی شده در این استان وجود دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی با هدف معرفی و تحلیل ظرفیت های استان به سراغ یکی از جاذبه های گردشگری رفته است.

محور گردشگری هفت باغ علوی مقصد این گزارش است:

این محور سال 1375 کلید خورده و به طول 28 کیلومتر در مسیر کرمان به ماهان واقع شده و دارای جاذبه های گردشگری متعددی است.

ابتدا محمد سام به عنوان مدیرعامل این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال 1380 در این مجموعه فعالیت داشت. سپس محمدرضا یزدان پناه بود که مدیریت این مجموعه را به دست گرفت و تا سال 1387 در این مجموعه به عنوان مدیرعامل حضور داشت. از سال 1387 مهدی سیاوشی که سال ها معاونت برنامه ریزی استانداری کرمان را بر عهده داشت به عنوان مدیرعامل این مجموعه معرفی شد.

وی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: همه زمین هایی که در هفت باغ علوی وجود دارد سند رسمی و تک برگ دارند و همه واگذاری های ما طبق قانون انجام می گیرد.

مدیرعامل هفت باغ علوی افزود: پرونده هفت باغ علوی در کمیسیون 32 چند بار مورد بررسی قرار گرفته و علاوه بر طی کردن مراحل قانونی حتی یک پله بالاتر از مراحل قانونی را نیز طی کرده است.

وی تاکید کرد: در برخی از موراد حتی موافقت وزیر هم گرفته شده است.

سیاوشی گفت: به دلیل قانونی بودن هفت باغ علوی من علاوه بر مسوولیت دوره خودم حتی مسوولیت دوره های قبل را هم می پذیرم.

وی با تاکید بر اینکه در هفت باغ علوی هیچ شخصی سهامدار نیست گفت: مجموعه سهام داران هفت باغ علوی موسسه خیریه مولی الموحدین (ع)، موسسه خیریه جواد الائمه (ع)، شرکت صنایع خودروسازی کرمان، شهرداری کرمان، ماهان و جوپار و چند شرکت کوچک دیگر است.

وی بیان کرد: 60 هزار اصله درخت در این مجموعه کاشته شده است که آبیاری آنها با سیستم نوین قطره ای است.

وی گفت: برای تامین آب هفت باغ علوی هیچ برداشت اضافه ای از سفره های آب زیرزمینی نشده است و چاه های کشاورزی موجود در منطقه را خریداری کرده ایم.

مدیرعامل هفت باغ علوی اظهار کرد: جزء محدود مناطق در کشور هستیم که آب فضای سبز را از آب بهداشتی جدا می کنیم و اکنون این کار پنج کیلومتر رفت و برگشت انجام شده است و آب کشاورزی با آب آشامیدنی کاملا از یکدیگر جدا می شوند که این کار در راستای سیاست های دولت است.

وی گفت: آب این مجموعه توسط شرکت مهر آب کرمان تامین می شود که با به روز ترین سیستم خدمات می دهد.

وی افزود: این شرکت دارای یک ایستگاه تصفیه آب می باشد که جزء مدرن ترین ایستگاه های تصفیه آب در کشور است.

سیاوشی بیان کرد: تاکنون حدود 19 رستوران در این مجموعه که عمدتا به صورت باغ رستوران هستند و سه مجموعه گردشگری بسیار خوب مانند پدیده کویر و فلامینگو که در آن باغ پرندگان هم وجود دارد و رستوارن گردون که در جنوبشرق کشور وجود ندارد راه اندازی شده است.

وی گفت: یک مجموعه نازایی در این مجموعه در حال ساخت است که 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و یکی از مهمترین مراکز نازایی جنوبشرق کشور محسوب می شود.

وی ادامه داد: سه مجموعه سوارکاری الماس کویر که جزء سوارکاری های نمونه کشور است، باشگاه سوارکاری شبدیز که امکان برگزاری مسابقات ملی را دارد و سارینا نیز در این مجموعه وجود دارد.

مدیرعامل هفت باغ علوی با اشاره به وجود دو تالار بزرگ به نام شقایق و کاخ در این مجموعه گفت: چند مجموعه خوب دیگر از جمله رستوران یخی در حال ساخت است و رستوران آسیاب بادی نیز بعد از ماه مبارک رمضان افتتاح می شود.

وی با اشاره به طرح جشنواره هفت باغ علوی گفت: مجموعه واحدهای محور طرحی را آغاز کرده اند که هر کسی از زمستان تا تیرماه از رستوران های این مجموعه خرید کند در اختتامیه این طرح در تیرماه شرکت می کند و به قید قرعه جوایزی از جمله خودرو سواری اهدا می شود.

سیاوشی به اخذ دو مجوز در دولت گذشته اشاره کرد و افزود: یکی از آنها مجوز کارگروه گردشگری استان می باشد که هفت باغ علوی را به عنوان محور گردشگری ملی انتخاب کردند.

وی گفت: مجوز دیگر در شورای عالی شهرسازی کشور گرفته شد که هفت باغ علوی را به عنوان باغ شهر تصویب کردند.

وی بیان کرد: هفت باغ علوی یک سبز راه را ایجاد کرده است که در کشور نمونه ندارد چرا که در طول بیست و هشت کیلومتر 60 هزار درخت به دست بشر کاشته شده و در کشور اینگونه مسیری وجود ندارد.

مدیرعامل هفت باغ علوی گفت: همچنین در این مسیر 300 کیلومتر لوله کشی آب قطره ای در 9 ردیف انجام شده است.

وی افزود: ساخت هفت باغ علوی در منطقه ای پر از ماسه آغاز شد که هر زمان باد و توفان می آمد این ماسه ها شهر کرمان را فرا می گرفت.

سیاوشی گفت: میلیون ها تن ماسه از این مکان برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهر کرمان کمی جمعیت آن است بیان کرد: دلیل راه اندازی هفت باغ علوی این بود که کرمان تراکم جمعیتی کمی دارد و باعث می شود خدمات رسانی به مردم گران باشد.

وی گفت: در دولت نهم و دهم یکی از اداراتی که ما را بسیار اذیت کرد اداره منابع طبیعی بود.

سیاوشی افزود: سه شکایت با رقم های سنگین هشت و 9 میلیارد تومان از طرف این اداره از ما شد و در یکی از شکایت ها 50 میلیارد تومان طلب خسارت کرده بود.

وی بیان کرد: شکایت هایی که از ما شده بود تغییر کاربری زمین ها و نداشتن طرح بود.

وی گفت: در همه این پرونده ها به دلیل اینکه غیر کارشناسی بودند تبرئه شدیم و اتهاماتی که وارد شده بود کذب بود.

مدیرعامل هفت باغ علوی افزود: در شروع کار هفت باغ علوی همه مراحل قانونی طی شده است.

وی گفت: بخشی از زمین های این مجموعه از منابع طبیعی گرفته و در کمیته ماده 32 تصویب شده و بخشی دیگر هم از مردم و کشاورزان بومی خریداری شده است.

سیاوشی درباره گاز این مجموعه اظهار کرد: در دولت قبل قبول نکردند همکاری کنند ولی در نهایت با شرکت گاز هماهنگ کردیم و برآورد شد چهار میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه نیاز است که تمام این مبلغ را با استفاده از تسهیلات واریز کرده ایم.

وی گفت: مشکل اصلی ما در هفت باغ علوی زمانی به وجود آمد که مدیریت هشت کیلومتر اول این مجموعه را به شهرداری کرمان و هشت کیلومتر آخر را به شهرداری ماهان و بخشی از وسط این مجموعه را به بخشداری مرکزی واگذار کردند.

وی اظهار کرد: به همین دلیل تفکیک های بسیار بدی در زمین های وسط این مجموعه انجام شد ولی اواخر مدیریت آقای نجار در استانداری کرمان توانستیم مدیریت بخشداری مرکزی را لغو کنیم.

مدیرعامل هفت باغ علوی گفت: تمامی درآمدها از قبیل هزینه تفکیک و پروانه ها و مالیات را شهرداری ماهان و کرمان می گیرند در صورتی که یک ریال خدمات به این مجموعه نمی دهند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم خدماتی از قبیل جمع آوری زباله ها و غیره را بدهیم مجبور می شویم سرمایه اصلی این مجموعه یعنی زمین را بفروشیم و این برای ما یک معضل است.

سیاوشی گفت: حتی ما هیچ اهرمی برای نظارت بر کار ساخت و سازها نداریم و اگر اینگونه بود مدیریت می کردیم و اجازه نمی دادیم از نماهای ناهمگون استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب هفت باغ هم در حال بررسی است گفت: پیشنهاد مشاور این است که اگر بخواهیم برای هفت باغ فاضلاب جداگانه ای داشته باشیم میلیاردها تومان هزینه دارد.

وی بیان کرد: پیشنهاد اجرایی این است که هشت کیلومتر اول و آخر را به فاضلاب شهر کرمان و ماهان وصل کنیم و وسط این مجوعه هم بر عهده مجموعه ها باشد.

سیاوشی با اشاره به اینکه یک متر زمین هم در هفت باغ مشکل دار نیست و همه دارای سند معتبر هستند گفت: آن دسته از زمین هایی که مشکل دار مطرح می شود مربوط به اطراف هفت باغ علوی است که ربطی به این مجموعه ندارد و بعضا به اسم هفت باغ علوی فروخته می شوند. 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران