نایب رییس اتاق بازرگانی کرمان: تشکل های صادراتی تشکیل می شود+ 8 خبر

سایر خبرهای استان: صادرات فرش از کرمان انجام نمی شود/ 5000 تن پیاز خرید تضمینی در جنوب کرمان فرآوری می شود/ استاندار کرمان: دریافت منابع از صندوق توسعه ملی هفت برابر شد/ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری: استاندار کرمان به توانمندی بانوان نگاه خردمندانه دارد/ برداشت محصول حنا در شهرستان رودبار جنوب آغاز شد/ 3700 کلاس درس توسط خیرین مدرسه ساز استان کرمان ساخته شد/ دادگستری استان کرمان رتبه سوم کشور را در زمینه انفورماتیک دارد/ دستگاه قضایی استان کرمان پیشرفت های خوبی داشته است  

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: تشکل های صادراتی بنا به درخواست استاندار کرمان تشکیل می شود.

به گزارش ایرنا سید مهدی طبیب زاده روز یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان افزود: درست است که اگر تشکل های صادراتی شکل بگیرد کارها سریع تر و بهتر انجام می شود اما باید قبل از آن فرهنگ شکل گیری تشکل ها را ایجاد کنیم.

وی در رابطه با سرعت بخشیدن به ترخیص کالا از گمرک و پیگیری کار از طریق سامانه هوشمند گمرک گفت: بهتر است تا پایان شهریور مهلت دهیم سایر سازمان ها این امکان دریافت الکترونیکی مجوز صادرات را فراهم کنند.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز به کاهش صادرات پسته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یک سوم پسته ما به چین صادر می شود و تعرفه های گمرک در هنگ گنگ برای ایران 20 درصد است، نتوانستیم مانند هر سال صادرات پسته به چین را داشته باشیم.

محمدعلی میرزاییان افزود: همچنین در روسیه نیز قیمت روبل نصف شده و صادرات پسته ما به روسیه به یک پنجم سال قبل کاهش یافته است.

وی بیان کرد: بهتر است دولت ما با چین تفاهم نامه ای را برای کاهش نرخ تعرفه ورود به امضا برساند تا شرایط صادرات پسته بهبود یابد.

وی با اشاره به راه اندازی تشکل های صادراتی گفت: در استان ما فرهنگ مشارکت در ایجاد تشکل وجود ندارد.

میرزاییان افزود: انجمن های مختلفی داریم که دولت می تواند با حذف تعرفه های گمرکی و پنجره واحد به کمک آنها بیاید.

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی کرمان گفت: 9 ماه است که آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمان خراب است و ما نمونه های پسته را به رفسنجان می فرستیم.

وی تصریح کرد: اتاق نمی تواند رقیب خود باشد و دولت می تواند با تشکیل ستادی کمک های غیرمستقیم خود را برای بازاریابی، آموزش و موارد دیگر انجام دهد.

 

صادرات فرش از کرمان انجام نمی شود

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: چهار صادرکننده فرش کرمان حتی یک مترمربع فرش از استان صادر نمی کنند.

مصطفی زریسفی روز یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمان به ریاست استاندار افزود: این صادرکنندگان تاخیر در حمل فرش صادراتی در کرمان را علت صادرات کالای خود از تهران عنوان می کنند.

وی گفت: صادرکنندگان می گویند اگر یک روز صبح فرش خود را به کمرگ تهران تحویل دهیم تا ظهر بارگیری و فرستاده می شود اما در کرمان باید منتظر ماند تا محموله صادراتی تکمیل شود و ممکن است این کار روزها به طول بینجامد.

وی افزود: سال 92 میزان صادرات فرش کرمان 22 میلیون دلار بوده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان خاطرنشان کرد: چندی پیش یک قطعه فرش کرمان در لندن 10 میلیون دلار و در نیویورک 33 میلیون دلار فروخته شد.

رییس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق بازرگانی کرمان نیز گفت: انجمن فرش را در سال گذشته راه اندازی کردیم و انجمن های محلی نیز را در سیرجان، جیرفت و راور داریم.

فخری الله توکلی با اشاره به اینکه خوشه صنعتی فرش تشکیل شده است افزود: همچنین در دو نمایشگاه چین که بازار خوبی برای فرش کرمان داشت شرکت کردیم.

وی اظهار کرد: برای رونق در صنعت فرش باید پیوندی بین فرهنگ گردشگری و فرش بوجود آید و از ظرفیت جشنواره های محلی استان برای توسعه کار استفاده کنیم.

وی گفت: از صدا و سیمای کرمان درخواست می کنیم از فرش و مبل قالی کرمان در برنامه های مختلف خود استفاده کند و حتی حاضر به تامین آن نیز هستیم.

 

5000 تن پیاز خرید تضمینی در جنوب کرمان فرآوری می شود

مدیرکل تعاون روستایی جنوب کرمان با بیان این که در طرح خرید تضمینی 9 هزار و 500 تن پیاز از کشاورزان خریداری شده است گفت: برای جلوگیری از هدررفت این محصولات با یکی از کارخانه های فرآوری قرارداد منعقد شده تا پنج هزار تن از این محصولات را خریداری و فرآوری کند.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان فرود سالاری افزود: سال 1390 سطح زیر کشت پیاز حدود چهار هزار و 500 هکتار بود اما امسال به بیش از شش هزار و 500 هکتار رسید.

وی بیان کرد: همچنین سال 90 قیمت خرید تضمینی این محصول 900 ریال و در سال جاری 2 هزار و 400 ریال بود و این به معنای آن است که انگیزه برای برداشت این محصول توسط تولیدکننده و فروش برای تعاون روستایی حدود پنج برابر شده است.

وی گفت: مدت دوره خرید در سال 90 حدود 45 روز و در سال جاری بیش از 50 روز ادامه داشت که دو بار تمدید شد تا جایی که کشاورزان اعلام کردند دیگر محصولی برای فروش ندارند.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان اظهار کرد: کل پیاز خریداری شده در سال جاری 9 هزار و 500 تن و در سال 90 حدود 50 هزار تن بود و این به معنای آن است که کمتر از یک پنجم سال 90 پیاز خریداری شده به همین دلیل این دوره سالم‎ترین خرید را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از یکهزار تن محصول به مقصد کارخانه بارگیری شده است بیان کرد: مابقی محصول پیاز نیز اکنون در حال بارگیری است.

سالاری درباره محصول سیب ‎زمینی خاطرنشان کرد: یک محموله آزمایشی از این محصول به کارخانه‎ای در کرج ارسال شد تا در صورت امکان از آن کود کرمی یا ورمی‏ کمپوست تولید شود.

وی با توجه به اینکه نتایج این آزمایش ‎ها مثبت اعلام شده است گفت: به همین دلیل ابتدا سیب ‎زمینی‎ها مقابل آفتاب پهن می ‎شود تا پس از خشک شدن به کارخانه‎ بارگیری شوند.

وی افزود: امید است بزودی تمام سیب ‎زمینی خریداری شده را برای تولید این کود به کارخانه ارسال کنیم.

در چند روز گذشته خبرهایی در سایت های خبری و نشریات مبنی بر خراب شدن محصول خریداری شده تضمینی پیاز و سیب زمینی منتشر شده بود.

جنوب استان کرمان یکی است مناطق مهم در تولید سیب زمینی و پیاز در سطح کشور می باشد.

 

استاندار کرمان: دریافت منابع از صندوق توسعه ملی هفت برابر شد

استاندار کرمان گفت: با اجرای طرح مثلث توسعه در استان دریافت منابع از صندوق توسعه ملی هفت برابر شده است.

علیرضا رزم حسینی عصر یکشنبه در نشست شورای هماهنگی بانک های استان کرمان افزود: براساس آمار و ارقامی که در این شورا مطرح شد از منابع بانکی دولتی بین 325 طرح ارسال شده به صندوق توسعه ملی 284 طرح پذیرش و 180 میلیارد تومان پول به آنها پرداخت شده است.

وی گفت: 137 طرح در سال 92 به ارزش 707 میلیارد ریال به صندوق توسعه ملی ارسال و برای 40 طرح به ارزش 347 میلیارد ریال منابع پرداخت شده است.

وی از شورای هماهنگی بانک های استان خواست آمار کامل و جامعی را از میزان ارایه وام های خود اشتغالی در بانک های دولتی، وام مسکن و وام ازدواج در اختیار استانداری قرار دهد.

استاندار کرمان گفت: با داشتن این اطلاعات و آمار، تدوین طرح کارآفرینی دقیق تر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مصارف کم موسسات غیر دولتی افزود: در موسسات غیر دولتی باید کار اساسی انجام شود و سقف مصارف خود را تا 95 درصد برسانند.

رزم حسینی تاکید کرد: باید منابعی را برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی جوانان خلق کنیم و البته این منابع جدای از منابع کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره کل بهزیستی استان تعریف خواهد شد.

وی گفت: با استفاده از منابع شرکت های مس و سنگ آهن گل گهر می توان برای شش هزار نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی افزود: افراد و کارآفرینان را برای ایجاد اشتغال به بانک ها معرفی می کنیم و بانک ها سخت گیرانه تمام ضمانت نامه ها را آنها بگیرند.

استاندار کرمان بیان کرد: تا پایان ماه مبارک رمضان برای این دو شرکت تعیین تکلیف می کنیم زیرا پیمانکاران این دو شرکت حجم وسیعی منابع مالی در اختیار دارند.

وی گفت: باید از منابع شرکت های بزرگ غیر دولتی که از آب، هوا، محیط زیست، معدن و بانک های استان استفاده می کنند اما ثمرات آن خارج از استان است، استفاده کنیم.

 

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری: استاندار کرمان به توانمندی بانوان نگاه خردمندانه دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: نگاه خردمندانه استاندار کرمان نسبت به توانمندی بانوان اثبات شده است.

فاطمه السادات حسینی شامگاه یکشنبه در نشست بررسی مشکلات بانوان کارآفرین با حضور استاندار کرمان، معاونان و مدیران ستادی استانداری کرمان افزود: از آنجا که دولت تدبیر و امید به توسعه اقتصادی و شکوفایی اقتصاد در جامعه تاکید دارد، زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت جامعه با نگاه فرا جنسیتی وارد صحنه شده و تاکنون اقدامات خوبی را انجام داده اند.

وی با اشاره به این مطلب که این نگاه که فقط آقایان می توانند وارد عرصه کارآفرینی شوند تغییر کرده است گفت: نگاه های کلیشه ای به موضوعات باید از میان برداشته شود تا بتوانیم به نتایج بهتری دست یابیم.

وی سکان دار تلاش در عرصه کارآفرینی را دانشگاهیان خواند و افزود: اگر بتوانیم ظرفیت ها و توانمندی های زنان را بین دانشجویان و فارغ التحصیلان مطرح کنیم گام مهمی در راستای وارد کردن آنها به حوزه کارآفرینی است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان خاطرنشان کرد: ورود زنان به عرصه کارآفرینی می تواند اعتبارات و تسهیلات را به استان وارد کرده و شکوفایی اقتصادی را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: باید مطالبه گری در بانوان ایجاد شود و در دانشگاه ها اساتید زن باید این موضوع را بین دانشجویان دختر تبیین کنند.

حسینی گفت: اگر خلاقیت در کارآفرینی صورت گیرد، شکوفایی خواهیم داشت.

وی افزود: رسالت اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، ستادی است اما اجرایی نیست و تلاش داریم مجموعه فعالیت ها علمی و پژوهشی باشد.

وی بیان کرد: تلاش کرده ایم وضعیت موجود را بررسی کرده و بر اساس فعالیت های علمی اقدام کنیم و در این زمینه به شناسایی سازمان های مردم نهاد نیز توجه شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: بر این باوریم که بانوان کارآفرین می توانند با سخت کوشی و پشتکار خود تحولی در بخش اقتصادی ایجاد کنند.

مدیر کانون بازرگان استان کرمان هم گفت: به عنوان فردی که از پشت دار قالی به عنوان یک بانوی کارآفرین شناخته می شوم، تاکید می کنم در حوزه کارآفرینی، تجارت و اقتصاد جنسیت معنا ندارد.

فخری الله توکلی افزود: هم اکنون 200 بانوی فعال در اتاق بازرگانی استان کرمان حضور دارند که از این تعداد 30 نفر در تجارت بین المللی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان در زمینه های فرش و صنایع دستی بومی ظرفیت بالایی دارد گفت: این محصولات با ظرفیت های خود موجبات رشد افراد زیادی از جامعه روستاییان را فراهم می کند و در جلوگیری از مهاجرت نیز نقش دارد.

وی خاطرنشان کرد: امروز که همه دغدغه مسایل کمبود آب را داریم باید به فرش و صنایع بومی توجه لازم را داشته باشیم.

الله توکلی گفت: به عنوان یک بانوی کارآفرین توانسته ام با برگزاری دوره های آموزشی زمینه حضور تعداد زیادی از افراد در عرصه اقتصادی را فراهم کنم.

وی افزود: تاکنون توانسته ایم نقشه های منسوخ فرش را نوآوری کنیم و در این راه حفظ اصالت فرش کرمان را مورد تاکید داشته ایم.

 

برداشت محصول حنا در شهرستان رودبار جنوب آغاز شد

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان رودبار جنوب با اشاره به آغاز فصل برداشت حنا و عملکرد برداشت هفت تن در هر هکتار، گفت: پیش بینی می شود در پایان فصل 35 هزار تن محصول حنا در شهرستان تولید شود.

محسن سعیدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیر کشت حنا در این شهرستان پنج هزار هکتار است که از روز گذشته کار برداشت محصول آغاز و در سه مرحله تیر، شهریور و آبان ماه کار برداشت انجام می شود.

وی با بیان این مطلب که در سنوات گذشته برداشت محصول حنا که عمدتا کاربری دارویی دارد به صورت سنتی انجام می شد، تصریح کرد: امسال یک دستگاه برداشت مکانیزه از طرف سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به صورت الگویی در اختیار تولیدکنندگان حنا در شهرستان قرار داده شده است که این می تواند روند برداشت را سرعت بخشد.

سعیدی اظهار داشت: درختچه حنا گیاهی چند ساله و با کاربری دارویی است که بیشتر در صنایع آرایشی و بهداشتی از آن استفاده می‎شود.

وی با اشاره به نبود صنایع فرآوری حنا در شهرستان تصریح کرد: پس از برداشت، محصول تولید شده برای فرآوری و بسته بندی به استان های همجوار از جمله یزد ارسال می شود که سرانجام محصول نهایی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ترکیه و عراق صادر می شود.

سعیدی با بیان این مطلب که حنا نیاز کمی به آب دارد، گفت: با توجه به کاهش منابع آبی و از سوی دیگر توجیه اقتصادی این محصول توصیه می شود که از حنا به عنوان کشت جایگزین، به جای محصولاتی که نیاز بیشتری به آب دارند استفاده شود.

وی بیان کرد: به منظور افزایش بهره وری و کاهش آب دهی، تجهیز مزارع حنا به سیستم های آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار دارد.

شهرستان رودبار جنوب که یکی از قطب های تولید حنا در کشور به شمار می رود با 120 هزار نفر جمعیت در فاصله 330 کیلومتری جنوب مرکز کرمان واقع شده است.

 

3700 کلاس درس توسط خیرین مدرسه ساز استان کرمان ساخته شد

رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمان گفت: در 13 سال گذشته 620 پروژه در قالب سه هزار و 700 کلاس درس و 150 سالن چند منظوره توسط این مجمع در سطح استان ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، ماشالله حسنی سعدی شامگاه یکشنبه در حاشیه برگزاری جشن گلریزان مدارس شهرستان جیرفت در جمع خبرنگاران افزود: برای احداث این پروژه ها بیش از یک هزار و 500 میلیارد ریال از سوی خیرین مدرسه ساز و بخشی هم با مشارکت دولت هزینه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نیازهای جنوب کرمان برای ساخت فضاهای فیزیکی تعلیم و تربیت نیاز است که افراد متمکن به کمک دولت بیایند تا این نیازها را مرتفع و فضای تحصیلی مناسب برای دانش آموزان فراهم نماییم.

حسنی سعدی بیان کرد: اگر امروز مشاهده می کنیم که در دنیا علم و اقتصاد پیشرفت کرده، به دلیل اهمیت دادن به امر آموزش و پرورش است لذا ما هم باید با حمایت خود به کمک دستگاه تعلیم و تربیت برویم.

به گزارش ایرنا، در نخستین جشن گلریزان مدارس شهرستان جیرفت، دو میلیارد ریال وجه نقد توسط خیران جمع آوری و مقرر شده تا خیرین مدرسه ساز، سه مدرسه سه کلاسه در شهرستان جیرفت احداث نمایند.

شهرستان جیرفت با 280 هزار نفر جمعیت در فاصله 230 کیلومتری جنوب مرکز کرمان واقع شده است.

 

دادگستری استان کرمان رتبه سوم کشور را در زمینه انفورماتیک دارد

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: استان کرمان در سال گذشته از رتبه 27 کشوری در زمینه انفورماتیک به رتبه سوم کشوری ارتقا یافته است.

به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز دوشنبه در دیدار مدیران قضایی و شورای معاونین دادگستری استان کرمان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه در حوزه انفورماتیک پیشرو است.

وی به وجود 27حوزه قضایی در استان کرمان اشاره و بیان کرد: از این تعداد 18 واحد دادگستری شهرستان و 9 واحد نیز دادگاه عمومی بخش است.

وی با بیان اینکه پنج حوزه قضایی دیگر نیز برای استان کرمان مصوب شده که به دلیل کمبود نیرو وامکانات موفق به راه ندازی آنها نشده ایم، افزود: در استان کرمان 322 شورای حل اختلاف فعال است.

وی شمار کارکنان اداری دادگستری استان کرمان را یک هزار و 187 ذکر کرد و گفت: هم اکنون 270 قاضی و یک هزار و 500 نفر نیز در شوراهای حل اختلاف استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

وی کمبود قاضی را یکی از مشکلات استان کرمان دانست و بیان کرد: بخش عمده قضات، غیر بومی هستند که تقاضای بازگشت به شهر خودشان را دارند و این امر موجب کاهش تعداد قضات می شود و برای حل این موضوع تلاش کرده ایم که قاضی بومی جذب شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در سال گذشته 450 هزار پرونده در مراجع قضایی استان کرمان مورد رسیدگی قرار گرفته و رای صادر شده است.

موحد افزود: همچنین در سال گذشته 148 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته و قریب 600 هزار رای نیز صادر شده و یا به سازش ختم شده است .

وی عنوان کرد: در سال گذشته در مجموع یک هزار و 287 حکم به نفع دولت صادر شده و چهار هزار هکتار زمین دولتی به دولت بازگردانده شده است.

از اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

 

دستگاه قضایی استان کرمان پیشرفت های خوبی داشته است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: دستگاه قضایی استان کرمان در سال های اخیر پیشرفت های بسیار خوبی داشته که به خواست خدا در سال های آینده بیشتر خواهند شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید یحیی جعفری روز دوشنبه در دیدار با مدیران قضایی و اعضای شورای معاونین دادگستری استان کرمان به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: مساله قضا، قضاوت و صدور حکم از مشکل ترین مسایل جامعه به شمار می رود و کار دشواری است که بتوانیم عدالت را در کار قضا رعایت کنیم.

وی اظهار کرد: خداوند امر کرده است که عدالت باید به نحو کامل محقق شود.

وی تاکید کرد: روحانیون نیز وظیفه دارند که اهمیت قضا و دادرسی را برای مردم تشریح و از دشواری های آن آگاه کنند تا توقعات مردم از دستگاه قضایی کم شود.

وی گفت: سختی کار قضا آنقدر زیاد است که هر کسی راضی نمی شود این منصب را بپذیرد.

آیت الله جعفری تاکید کرد: از جمله کارهایی که قضات و مسوولان قضایی باید مد نظر داشته باشند، رعایت عدالت بین شاکی و متشاکی است.

وی خاطرنشان کرد: قاضی باید همه افراد در هر حد، مرتبه و مقامی را با یک چشم ببیند و نباید در بین اقشار مختلف مردم تفاوت قائل شود.

وی تاکید کرد: یکی از کارهای ضروری در دستگاه قضایی، پاسخگویی مناسب به مراجعان است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان از رییس کل دادگستری این استان به عنوان فردی متدین یاد کرد و گفت: وی با طی مراحل مختلف قضایی به این جایگاه رسیده و تجربیات بسیاری در این حوزه دارد.

امام جمعه کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: منافقین با ترور شهید بهشتی جامعه را از حضور این مرد بزرگ، نابغه و استثنایی محروم کردند.

وی یادآور شد: منافقان جنایات سنگینی را انجام دادند و الان نیز مورد حمایت دولت آمریکا هستند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران