معاون وزیر صنعت و تجارت: ۵۰ میلیارد تومان یارانه به صادرات تخصیص یافت+ 5 خبر

سایر خبرها: گزارش رسانه خارجی ازسلطه چین بر بازارزیارتی مشهد/ وزیر ارتباطات: دولت تصمیم قطعی دارد که با تحریم‌ هم کشور را اداره کند/ وجود یک موسسه مالی بدون مجوز با ۵۵۰ شعبه ، ۲.۵ میلیون سپرده گذار و ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده در کشور/ سامانه صدف با همکاری دانشگاهیان و شرکت های فناور راه اندازی شد/ مدیرعامل فرودگاه‌های کشور: مهرآباد حداقل تا ۲۰ سال دیگر فرودگاه می‌ماند  

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ۵۰ میلیارد تومان منابع مالی از محل هدفمندی یارانه‌ها به صادرات خبرداد و گفت: دارندگان مطالبات معوق بانکی، به عنوان واحد نمونه صنعتی و معدنی انتخاب نمی‌شوند.

به گزارش مهر، علی یزدانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از تخصیص ۵۰ میلیارد تومان منابع مالی از محل هدفمندی یارانه‌ها به بخش صادرات کشور خبرداد و گفت: این منابع مالی در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار گرفت تا به صادرکنندگان پرداخت شود، این در حالی است که آن دسته از واحدهای تولیدی که در فهرست واحدهای نمونه تولیدی و صنعتی قرار دارند، در اولویت بهره مندی از این یارانه قرار دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: در قانون رفع موانع تولید نیز تسهیلات ویژه ای برای واحدهای تولیدی پیش‌بینی شده است، ضمن اینکه در موضوعاتی همچون مالیات، بیمه تامین‌اجتماعی، محدودیت‌هایی که بانک‌ها و سایر سازمان‌ها برای سرمایه گذاران ایجاد کرده‌اند، تدابیری اندیشیده شده است.

وی تصریح کرد: برخی موانع پیش روی دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی نیز برداشته شده است، به نحوی که چارچوب پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی از سوی بانک‌های عامل اعلام شده و وزارت صنعت در ارتباط با سرعت دادن به امر سرمایه گذاری در کشور و ارتقای سلامت اداری، تصمیم گرفته تا گلوگاه‌های پیش روی توسعه صنایع را بردارد. بر این اساس، دو مرحله دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی که دریافت مجوز از دو بخش وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، حذف شده و دیگر نیازی به مراجعه به این دو بخش نیست.

به گفته یزدانی، بر این اساس متقاضی دریافت وام از صندوق توسعه ملی می تواند با مراجعه مستقیم به صندوق توسعه ملی یا بانک‌های عامل، نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کند. البته طرح مذکور باید از توجیه فنی و اقتصادی لازم برخوردار باشد. 

وی در ادامه پاسخ به پرسش دیگر مهر با تاکید بر اینکه دارندگان مطالبات معوق، در فهرست واحدهای صنعتی و معدنی نمونه جایی نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: واحدهایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان واحد نمونه معرفی می شوند، برندی را در اختیار دارند که به راحتی می توانند به بانک‌ها مراجعه کرده و تسهیلات دریافت کنند. در این میان، بانک نیز حساسیت‌های لازم را در مورد آنها به کار نخواهد گرفت، چراکه آنها از فیلترهای متعددی عبور کرده اند و میزان بهره وری، عدم داشتن مطالبات معوق بانکی، مشتری مداری و پارامترهایی از این دست را کسب کرده اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: فهرست واحدهای صنعتی و معدنی نمونه کشور نهایی شده و فردا که وزیر صنعت، معدن وتجارت از ونزوئلا برگردد، اسامی آنها با وی چک شده و فهرست، نهایی می شود. 

وی با بیان اینکه از سال آینده، روز ملی صنعت و معدن و روز ملی اصناف ادغام خواهند شد، گفت: ۲۸۳ واحد صنعتی و معدنی و پیشکسوت نمونه و طرح صنعتی برای تجلیل در روز صنعت و معدن انتخاب شده اند که البته از این تعداد، ۱۵ واحد صنعتی، معدنی، پیشکسوت نمونه و طرح برتر صنعتی و معدنی انتخاب می شوند. در این میان در بخش صنعت به تفکیک در صنایع نیرومحرکه۷ واحد، ماشین سازی و تجهیزات ۱۴واحد، صنایع شیمیایی و سلولزی ۲۶ واحد، فلزی و لوازم خانگی ۹ واحد، برق و الکترونیک ۱۳ واحد، صنایع معدنی ۲۲ واحد، نساجی و پوشاک ۲۷ واحد، دارویی و بهداشتی ۲۱ واحد مورد بررسی قرار گرفته اند که از این میان ۶ واحد انتخاب شده اند.

یزدانی از برگزاری مراسم روز صنعت و معدن با حضور معاون اول رئیس جمهور خبرداد و گفت: با توجه به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان و رهنمودهای ایشان در خصوص سلامت اداری، کاهش واردات کالاهای مصرفی، مصرف محصولات داخلی و خروج از وابستگی به اقتصاد نفتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعامل با تشکل‌های بخش‌خصوصی، تلاش دارد تا تصمیماتی را لحاظ کند که در راستای منویات مقام معظم رهبری باشد.

وی اظهار داشت: میزان تولید، میزان فروش، تعداد شاغلان، میزان هزینه مصروفه در آموزش و تحقیقات، صرفه جویی در حامل‌های انرژی، دارا بودن گواهینامه های معتبر، وضعیت واحد در تعامل با بانک‌های ارایه دهنده تسهیلات از جمله شاخص‌های انتخاب واحدهای نمونه صنعتی و معدنی است.

یزدانی گفت: در حال حاضر، ۸۵ هزار و ۲۰۰ واحد فعال صنعتی با اشتغالی بالغ بر ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در کشور وجود دارد که ۹۱۰۰ واحد معدنی با اشتغال بالغ بر ۱۳۷ هزار اشتغال مستقیم نیز مشغول به فعالیت هستند. در عین حال، ۹۱ هزار طرح صنعتی در کشور در حال اجرا است با اشتغالی که در جوازهای تاسیس آنها ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر پیش بینی شده است.

 

گزارش رسانه خارجی ازسلطه چین بر بازارزیارتی مشهد

دویچه وله گزارش داد: هر سال 10 ها میلیون زایر به مشهد سفر می کنند و در بازگشت از بازار زیارتی مشهد برای دوستان و بستگان خود سوغات می برند. بر این بازار کالاهای چینی سلطه یافته است.

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی دویچه وله (صدای آلمان) نوشت: معاون سازمان میراث فرهنگی ایران می گوید که بخش بزرگی از سوغات مشهد را محصولات چینی و کالای قاچاق تشکیل می دهند.

به گفته معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، اغلب کالاهای زیارتی در بازارهای ایران از مجاری غیرقانونی، غیررسمی و غیرشفاف وارد کشور و بازار مشهد می شوند.

معاون سازمان میراث فرهنگی ایران سهم ایران را در تولید و عرضه کالاهایی مانند تسبیح، سجاده، انگشتر، صنایع دستی و تزئینات داخلی ناچیز خوانده و افزوده است که بازار زیارتی در اختیار کالاهای خارجی است.

دویچه وله با اعلام اینکه شمار زائران در مشهد سالانه 25 میلیون نفر برآورد می شود، افزوده است: هر چند براساس آمارهای رسانه ای، تولید کنندگان چینی سالانه 5000 میلیارد ریال از فروش مهر، تسبیح و جانماز در ایران درآمد دارند، ولی به دلیل قاچاق بودن بخشی از واردات به این بازار، تعیین دقیق گردش مالی این تجارت ساده نیست.

 

وزیر ارتباطات: دولت تصمیم قطعی دارد که با تحریم‌ هم کشور را اداره کند

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مشکلات اقتصادی آنقدر زیاد است که باید به‌مرور برطرف شوند، گفت: دولت تصمیم قطعی دارد با تحریم‌ها هم کشور را اداره کند.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سؤال "چند درصد تضمین می‌دهید که با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات اقتصادی در کشور برطرف شود؟" گفت‌: برای آن نمی‌توان عددی مشخص کرد، اما دولت تصمیم قطعی دارد با تحریم‌ها هم کشور را اداره کند.

وی افزود: دولت برای همه حالات ممکن برنامه دارد و خود را برای همه امور آماده کرده است که با تحریم هم کار را پیش ببرد. به هرحال وقتی تحریم و محدودیت برداشته شود شما به‌جای اینکه با تعداد محدود آن هم با یک کشور معامله کنید می‌توانید با تعداد بیشتری از کشورها معامله کنید و یا اینکه شما به‌جای طریق روش بانکی که یک روش گرانی است از روش ال سی استفاده کنید تا هزینه‌ها کاهش یابد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در شرایط نبودن تحریم، کار برای اداره کشور بهتر است، به‌طور مثال تعداد بشکه‌های نفت بیشتری را می‌توان فروخت و طبیعی است که تحریم برداشته شود فضای کسب و کار نیز بهتر می‌شود و شرایط برای اقتصادی بهتر پویاتر خواهد شد.

واعظی ادامه داد: البته پس از برداشته شدن تحریم‌ها نیز باید کار را مدیریت کرد، اینکه تحریم‌ها چگونه برداشته شود نیز مهم است تا متناسب با آن سیاست‌هایی را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها وضع کشور بهتر خواهد شد، اظهار داشت: البته روی دیگر سکه این است که مشکلات اقتصادی آنقدر زیاد است که باید به‌مرور برطرف شوند.

 

وجود یک موسسه مالی بدون مجوز با ۵۵۰ شعبه ، ۲.۵ میلیون سپرده گذار و ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده در کشور

بگفته یکی از مسئولان ارشد اقتصادی، هم اکنون در کشور موسسه مالی بدون مجوزی وجود دارد که ۵۵۰ شعبه ، ۲.۵ میلیون سپرده گذار و ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده دارد که این گسترش فعالیت برخورد با ان را مشکل ساخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حدود هزار شرکت لیزینگ و حدود 500 شرکت تعاونی اعتباری شناسایی شده است که بدون مجوز هستند و همچنین صرافی های مجاز فراوان که باید در جهت سیاست های پولی کشور عمل کند.

موضوع ساماندهی موسسه های مالی و اعتباری بدون مجوز از بانک مرکزی با زمزمه تعدیل نرخ سود بانکی از ابتدای سال قوت گرفت و با تعدیل نرخ سود در شورای پول و اعتبار ؛ فعالیت این موسسه ها به طور جدی به عنوان یکی از آسیب های نظام مالی کشور مطرح شد.

رعایت نکردن نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار تنها یکی از دغدغه هایی است که بانک ها و موسسه های منضبط درباره فعالیت موسسه های غیر مجاز دارند زیرا این موسسه ها با فعالیت های اقتصادی با ریسک بالا ، سپرده ها را با نرخ بالاتر سود به سمت خود جذب می کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی در این باره می گوید: در حالیکه نرخ سود سپرده های بانکی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار 20 درصد تعیین شده است ؛ برخی بانک های غیرمنضبط و موسسه های مالی غیرمجاز تا 30 درصد نرخ سود می دهند که آسیب جدی برای شبکه بانکی و بازار پولی کشور است.

بگفته یکی از مسئولان ارشد اقتصادی ، هم اکنون در کشور موسسه مالی بدون مجوزی وجود دارد که 550 شعبه ، 2 میلیون و 500 هزار نفر سپرده گذار و 12 هزار میلیارد تومان سپرده دارد و با نرخ بالا سپرده های مردم را جذب می کند و این گسترش فعالیت ، برخورد با آن را پیچیده کرده است.

این در حالی است که براساس قانون پولی و بانکی سال 1351 ایجاد بانک‌ها و موسسات اعتباری باید با مجوز بانک‌مرکزی ایران باشد.  این قانون هنوز هم معتبر است و تاسیس همه بانک‌ها و موسسات اعتباری باید طبق ضوابط و مجوزهای قانونی از طرف بانک‌مرکزی صورت گیرد.

بسیاری از کارشناسان و همچنین مدیران بانکی معتقدند اگر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی کاهش یابد ، در صورت ادامه فعالیت موسسه های مالی غیر مجاز ،‌ پول از بانک های منضبط به سمت این موسسه ها سرازیر می شود.

فعالیت این موسسه ها در حالی ادامه دارد که مسئولان بانک مرکزی بارها بر برخورد قانونی و قضائی با موسسه های مالی و اعتباری بدون مجوز تاکید کرده اند.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اینکه حدود 7 هزار موسسه مالی غیر مجاز در کشور تحت عناوین مختلف فعالیت می کنند می گوید:‌ اطلاع دقیقی از فعالیت تمامی موسسات غیر مجاز وجود ندارد و هیچ کسی نمی‌داند که با سپرده‌های مردم در حال چه کاری هستند.

حمید تهران فر با هشدار به موسسه های مالی غیرمجاز می افزاید: نهادهای مالی غیر مجاز فقط امسال مهلت دارند خود را با ضوابط قانونی تطبیق دهند.

این مسئول ارشد بانک مرکزی تصریح می کند: همه صندوق های قرض الحسنه ،‌ تعاونی های اعتباری ،‌شرکت های لیزینگ ، شرکت های صرافی ،‌ صرافان و سایر تشکل هایی که فعالیت اعتباری و پولی انجام می دهند و از بانک مرکزی مجوز دریافت نکرده اند،‌ فرصت را از دست ندهند.

تهران فر تاکید می کند :‌ این نهادهای مالی باید برای تطبیق خود با ضوابط بانک مرکزی اقدام کنند که پس از این مهلت دیگر بهانه ها پذیرفتنی نیست.

تهران فر خاطرنشان می کند: بانک مرکزی بدون هیاهو و جنجال آفرینی با ارگان های مرتبط از جمله نهادهای انتظامی و قضایی هماهنگی های لازم را انجام داده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی اضافه می کند :‌ با ارگان های مرتبط جلسات متعددی برگزار شده است و سایر دستگاهها کمک کرده اند تا بانک مرکزی بر بازار غیرمجازها مسلط شود.

 

سامانه صدف با همکاری دانشگاهیان و شرکت های فناور راه اندازی شد

سامانه صنعت، دانشگاه و فناوری (صدف) با منظور تقویت همکاری دانشگاهیان و شرکت های فناور، معرفی فرصت های شغلی، انجام کارآموزی و پایان نامه دانشجویان در پارک فناوری پردیس راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا از پارک پردیس، این سامانه به متخصصان و دانش آموختگان دانشگاه های کشور و از طرفی جذب هدفمند منابع انسانی مورد نیاز توسط شرکت های فناور عضو و همچنین ایجاد و تقویت همکاری میان شرکت های عضو با دانشگاه ها در جهت رفع نیازهای فرآیند های تولید محصول کمک می کند.

متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی talent.techpark.ir و ثبت نام در آن، از آخرین موقعیت های شغلی موجود در شرکت های فناور مطلع و یا تقاضای خود را برای انجام کارآموزی و پایان نامه در این سامانه ثبت کنند.

شرکت های فناورعضو این پارک نیزمی توانند پس از ثبت نام درسامانه مذکور، عناوین شغلی مورد نظر خود را برای جذب نیرو، کارآموزی و یا اولویت های پژوهشی درسامانه ثبت و از بانک اطلاعات متقاضیان همکاری، بهره مند شوند.

بنابراین گزارش، این سامانه مرجع ارزیابی پارک برای شناسایی شرکت های برتر در زمینه همکاری صنعت ودانشگاه محسوب می شود و بر اساس مستندات سامانه مذکور، حمایت های خاصی توسط پارک به شرکت های برتر ارائه می شود.

 

مدیرعامل فرودگاه‌های کشور: مهرآباد حداقل تا ۲۰ سال دیگر فرودگاه می‌ماند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه مهرآباد حداقل تا ۲۰ سال دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، گفت: باید بهره‌برداری تجاری فرودگاه افزایش یافته و بهره‌برداری نظامی آن کاهش یابد و ترافیک‌های غیرتجاری و غیرمسافری فرودگاه مهر‌آباد حذف شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رحمت‌الله مه‌آبادی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه بازسازی تجهیزات پروازی فرودگاه مهرآباد و بهسازی و روسازی باند‌‌ها  برای اولین بار بعد از انقلاب اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه مهرآباد از گذشته مورد غفلت تاریخی واقع شده است، به آغاز عملیات بهسازی و روسازی باند 29 راست این فرودگاه اشاره کرد و گفت: ‌بهسازی باند 29 راست فرودگاه مهر‌آباد حدود یک‌صد میلیارد تومان‌ هزینه دارد، در 10 ماه اجرایی خواهد شد و تلاش می‌کنیم تا نوروز امسال زیر بار ترافیک برود.

مه‌آبادی با بیان اینکه عملیات بازسازی به صورت بتنی خواهد بود، بیان کرد: البته آسفالت بتنی پیش از این در باند فرودگاه تبریز و اپرون فرودگاه مهر‌آباد اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: اجرای کل پروژه بهسازی عوامل و تجهیزات پروازی مهرآباد حدود 300 میلیارد تومان هزینه دارد که اگر مشمول زمان شود تا 500 میلیارد تومان نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: امیدواریم با بازسازی باند 29 راست، این باند حداقل تا 40 سال آینده بهره‌برداری مفید شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور درباره جابه‌جایی فرودگاه مهر‌آباد بیان کرد: موضوع جابه‌جایی این فرودگاه طرح مسأله‌ای غیرکارشناسی است زیرا این فرودگاه جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور دارد.

مه‌آبادی با بیان اینکه در همه جای دنیا فرودگاه‌ها نزدیک یا داخل شهرها هستند، افزود: فرودگاه بین‌المللی مهر‌آباد از مراکز مهم صنعت هوانوردی و از نمادهای مهم پیروزی انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: در کنار مسأله زیست محیطی، باید به مزایای اجتماعی، اقتصادی، پایداری و فرهنگی فرودگاه مهر‌آباد به طور همزمان توجه خاص شود.

وی تأکید کرد:‌ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد حداقل تا 20 سال دیگر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و همیشه فرودگاه می‌ماند.

مه‌آبادی با بیان اینکه فرودگاه‌ها جایگاه ویژه‌ای در نظام اقتصادی کشور‌ها دارند، گفت: طرح جامع فرودگاه مهر‌آباد به کمک مسئولان نظام اجرایی خواهد شد و تلاش می‌کنیم بهره‌برداری تجاری فرودگاه افزایش یافته و بهره‌برداری نظامی آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه باند سوم فرودگاه مهر‌آباد در میان مدت احداث خواهد شد، بیان کرد: ‌باید ترافیک‌های غیرتجاری و غیر مسافری فرودگاه مهر‌آباد حذف شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور درباره شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اظهار داشت: شرکت شهر فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) ایجاد شده و در مرحله ثبت قرار دارد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران