رئیس اتاق ایران: حل مشکل تولید و اشتغالزایی به عزمی فرا قوه ای نیاز دارد

جلال پور: شرایط پس از تحریم برای تولید کشور خوب نخواهد بود و فضای گلخانه ای تولید کشور با باز شدن فضای اقتصادی، دچار مشکلات جدی خواهد شد/ شرایط رکودی منجر به کنترل تورم نخواهد شد و مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد/ واحدهای تولیدی در پنج بخش مشکل دارند که نخستین بخش نقدینگی است/ اکنون با گذشت سه ماه از سال، هنوز بودجه های استانی تعریف نشده و استانها نیز محلی برای دریافت تسهیلات مالی ندارند  

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: حل مشکل تولید و اشتغالزایی به عزمی فراقوه ای نیاز دارد و مساله فوریت خروج از رکود ، پیش از موضوع تورم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، نشست هم اندیشی رئیس و هیأت رئیسه اتاق ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان و مشاوران این وزارتخانه و نمایندگانی از هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و خانه معدن ایران به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در محل اتاق ایران برگزار شد.

محسن جلال پور اظهار داشت: بسیاری از مشکلات کنونی کشور نظیر استمهال بدهی ها، شرایط ارزی، مالیات بر ارزش افزوده و یا عدم بازگشت سهمیه یارانه تولید از درآمد هدفمندی یارانه ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیاز به انجام کاری جدی و فراقوه ای برای اقتصاد کشور دارد.

وی خاطرنشان ساخت: عدم دخالت دولت در انتخابات هیأت رئیسه اتاق ایران ناشی از دیدگاه های بسیار خوب وزارتخانه بود و انتخابات اتاق ایران با اقتدار و وقار لازم برگزار شد.

رئیس اتاق ایران افزود: بلوغ بخش خصوصی موجب برگزاری یک انتخابات اجماعی شد و اکنون گزیده رویکردهای برنامه دوره هشتم اتاق ایران تهیه شده است.

وی گفت: نگاه دولتمردان با اولویت تولید باشد و مشکلات در جایی فراتر از وزارتخانه دیده شود، ضمن آنکه شرایط پس از تحریم نیز برای تولید کشور خوب نخواهد بود و فضای گلخانه ای تولید کشور با باز شدن فضای اقتصادی، دچار مشکلات جدی خواهد شد.

جلال پور تصریح کرد: رویکرد بانکی نیز در سال های اخیر موافق با بخش تولید نبوده و امروز خروج از رکود یک اصل اساسی است و این با وجود مهم بودن موضوع تورم باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: لازم است توجه شود که شرایط رکودی منجر به کنترل تورم نخواهد شد و مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به پیش بینی شرایط لازم برای پس از تحریم، گفت: دولت تدبیر و امید با همه توان خود برای خروج از رکود و بهبود شرایط تولید و صنعت کشور تلاش کند، هرچند اتاق ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت و خانه معدن نیز برای کمک به حل مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی کشور آمادگی کامل دارند.

بودجه های استانی برای صندوق توسعه ملی تعریف شود

برپایه این گزارش، حسین پیرمؤذن عضو هیأت رئیسه اتاق ایران هم گفت: واحدهای تولیدی در پنج بخش مشکل دارند که نخستین بخش نقدینگی است و اکنون نظام بانکی یکی از محلهایی محسوب می شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تزریق منابع به واحدهای تولیدی مورد استفاده قرار می دهد اما سیستم بانکی حاضر به سرمایه گذاری در استانهای کم بهره ور نیست.

وی افزود: محل دوم تزریق سرمایه، تسهیلات اشتغالزایی است که سال 1393 تخصیص یافت، اما از بخش تسهیلات استان ها، به میزان 65 درصد به نظام بانکی برگشت داده شد.

پیرمؤذن صندوق توسعه ملی را به عنوان دیگر محل ارائه تسهیلات مالی ذکر کرد و اظهار داشت: منابع این صندوق در چند استان مورد استفاده قرار گرفت اما سایر استان ها بهره مند نشدند و باید برای اصلاح این شرایط راهکار ارائه گردد و لازم است بودجه های استانی برای صندوق توسعه ملی تعریف شود.

عضو هیأت رئیسه اتاق ایران افزود: اکنون با گذشت سه ماه از سال، هنوز بودجه های استانی تعریف نشده و استانها نیز محلی برای دریافت تسهیلات مالی ندارند.

وی دومین مشکل واحدهای تولیدی را استمهال بدهی ذکر کرد و گفت: ماده 29 قانون برنامه و بودجه سال 1391 و ماده 28 قانون برنامه و بودجه سال 1392، تنها استمهال دیده شد، در صورتی که استمهال باید در کنار ارائه تسهیلات جدید قرار گیرد و اکنون نیز که بحث استمهال بدهی های واحدهای تولید مطرح است، سیستم بانکی حاضر است با 28 درصد سود تسهیلات پرداخت کند.

وی اضافه کرد: اکنون فشار بانک ها بر روی بخش خصوصی است و اختیارات از بخش خصوصی استان ها گرفته شده و باید شهرک های صنعتی را سبک کرد و فشار آن ها را کاهش داد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران