رییس خانه کشاورزکرمان: علاوه بر بحران آب با بحران خاک هم مواجه هستیم+ 8 خبر

سایر خبرهای استان: ماهان یکی از 12 شهر گردشگری ایران است / امام جمعه فهرج: یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی کنترل مصرف آب است/ رشد سه درصدی مصرف برق در کرمان: مشترکان صرفه جویی کنند/ نماینده کرمان و راور در مجلس: روند فعالیتهای عمرانی استان کرمان تقویت شده است/ کرمانی ها تا سقف 600 میلیون ریال تسهیلات مسکن می گیرند/ شصت و یکمین جایگاه عرضه سوخت شهرستان کرمان افتتاح شد/ خرید گندم محلی در جنوب کرمان 20 درصد افزایش یافت/ سطح زیر کشت زعفران در کرمان رو به افزایش است  

رییس خانه کشاورز استان کرمان گفت: امروز علاوه بر اینکه با بحران آب در بخش کشاورزی در استان کرمان روبه رو هستیم، با بحران خاک هم مواجه شده ایم.

محمد نیک فر روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا یکی از علت های به وجود آمدن بحران خاک را نداشتن اطلاعات کامل در خصوص نحوه استفاده از کود و سم دانست و افزود: به دلیل نداشتن اطلاعات جامع از این مواد که در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد اکنون خاک هم دچار مشکل شده است.

وی به مثلث توسعه بخش کشاورزی استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: در مثلث توسعه کشاورزی، خاک مورد بررسی ویژه قرار گرفته است تا در جهت حفظ سلامتی آن و بارور شدن بیشتر سطح زیر کشت گام های مهمی برداشته شود.

وی بیان کرد: استاندار کرمان هم در برنامه های خود، خاک و آب را مد نظر قرارداده و برای آن سند تنظیم کرده است.

نیک فر در تشریح مثلث توسعه کشاورزی اظهار کرد: نهادهای تحقیقاتی و دانشگاهی به عنوان اولین راس مثلث، دستگاه های دولتی بخش کشاورزی در زمینه آموزش راس دوم و کشاورزان راس سوم را در برمی گیرند.

وی یادآور شد: اولین همایش هم اندیشی بخش کشاورزی در شهریور سال گذشته برگزار و در آن همایش تصمیم بر آن شد تا به دنبال مثلث توسعه اقتصادی استان که از سوی استاندار کرمان مطرح شده است مثلث توسعه کشاورزی هم اجرا شود.

وی اضافه کرد: خانه کشاورز متولی این کار شد و در همین راستا جلساتی برگزار و یک مصوبه 16 ماده ای نهایی شد و به مرحله عملیاتی رسید.

رییس خانه کشاورز استان کرمان با بیان اینکه استاندار کرمان بر تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی تاکید دارد تصریح کرد: خانه کشاورز استان کرمان تعهد داده است تا در جهت رسیدن به این هدف تلاش کند.

وی افزود: کشاورزی صنعتی از مهاجرت جلوگیری و صرفه اقتصادی بهتری را برای کل کشاورزان استان کرمان در پی دارد.

وی با بیان اینکه 300 هزار نفر در بخش کشاورزی استان کرمان فعال هستند اظهار کرد: در 18 ماه گذشته 20 هزار نفر با هویت کامل به جمع اعضای خانه کشاورز و نظام صنفی وارد شدند.

وی ادامه داد: این اعضا افرادی هستند که با مراجعه خود برای آنها پروانه فعالیت صادر شده است و بقیه افراد هم می توانند برای عضویت مراجعه تا از مزایای این عضویت از جمله بیمه استفاده کنند.

نیک فر گفت: خانه کشاورز در همه شهرستان های استان نماینده فعال دارد که نشان از گستردگی کار این تشکل است.

استان کرمان حدود 800 هزار هکتار اراضی زیرکشت زراعی و باغی دارد و یک چهارم باغات کشور در این استان می باشد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، براساس آمار سرشماری عمومی کشاورزی 10 سال گذشته 180 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند و بیش از 29.5 درصد اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

 

ماهان یکی از 12 شهر گردشگری ایران است

فرماندار کرمان گفت: ماهان یکی از 12 شهر گردشگری کشور است و ضرورت دارد کارهای خدماتی برای توسعه این بخش گسترش یابد.

محمدعلی توحیدی عصر چهارشنبه در آیین افتتاح شصت و یکمین جایگاه عرضه سوخت شهرستان کرمان در بخش ماهان افزود: در هر سه مدخل وروردی شهر ماهان جایگاه عرضه سوخت وجود دارد و از نقاط قوت این جایگاه ها این است که روستاهای بزرگ حاشیه ماهان را هم پوشش می دهند.

وی به مثلث توسعه شهرستان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این مثلث چند پروژه دیگر هم در این منطقه از جمله مجموعه هامون که مربوط به لبنیات است در حال احداث می باشد.

وی اظهار کرد: واحدهای بزرگ صنعتی که در ورودی جنوب این منطقه هستند همگی در زیرمجموعه مثلث توسعه شهرستان کرمان جای داده می شوند.

فرماندار کرمان گفت: جایگاه اختصاصی عرضه سوخت ستاری فر که امروز کار خود را آغاز می کند در آینده نزدیک دارای زیرمجموعه های متنوع از جمله خدمات مربوط به خودرو و رفاه مردم خواهد شد.

وی تاکید کرد: جایگاه های امروز می بایست برای رفاه حال مردم به سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری به روز که در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند مجهز شوند.

 

امام جمعه فهرج: یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی کنترل مصرف آب است

امام جمعه فهرج گفت: یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی کنترل مصرف آب است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان حجت الاسلام خیر الله ابراهیمی در آیین تودیع و معارفه مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان افزود: در مناطقی نظیر فهرج که همه هستی و زندگی مردم با کشاورزی عجین است لازم است با استفاده صحیح از منابع نظیر آب و زمین و نهاده های کشاورزی، درآمد زایی کشاورزی را بالا ببریم.

وی گفت: بهترین شیوه کشاورزی آن است که از مقدار کم زمین بیشترین محصول برداشت شود.

فرماندار فهرج نیز در این آیین بیان کرد: تا زمانی که در بحث کشاورزی با علم روز کار نکنیم و ارتباط خوبی بین کشاورزی و علم برقرار نشود بهره وری حاصل نخواهد شد.

بهنام فراقی گفت: باید به صنایع تبدیلی و جنبی در تولید محصولات کشاورزی توجه خاص شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز گفت: ما وظیفه خود می دانیم خدمتگزار صادق و بی منت کشاورزان باشیم.

محمدرضا پورخاتون ادامه داد: هم به افزایش راندمان آبی با استفاده از سیستم های نوین و هم به افزایش ورود ماشین آلات به کشاورزی برای کاهش هزینه های تولید بایستی توجه خاص شود.

وی اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در این دو زمینه شرایط را فراهم کرده که لازم است کشاورزان نیز توجه خاص مبذول دارند.

در این آیین از خدمات علی دریجانی تقدیر و محمدحسین عظیمی به عنوان مدیر جهاد کشاورزی فهرج معرفی شد.

فهرج یکی از چهار شهرستان شرق استان در 260 کیلومتری کرمان واقع شده و 95 درصد اشتغال شهرستان در زمینه کشاورزی و دامپروری است.

 

رشد سه درصدی مصرف برق در کرمان: مشترکان صرفه جویی کنند

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان گفت: مصرف برق استان کرمان در دهه اول تیرماه به دو هزار و 44 مگاوات رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد رشد داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت برق منطقه ای کرمان علی اصغر نصرالهی افزود: تلاش صنعت برق استان در زمینه اجرا و بهره برداری از طرح های انتقال، فوق توزیع و توزیع و همکاری مشترکین باعث شده علیرغم رشد بار سه درصدی تاکنون با کمترین حادثه و بدون قطع برق مشترکین در سراسر استان روزهای ابتدایی تابستان را به خوبی سپری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از نیروگاه های بمپور در استان سیستان و بلوچستان، نیروگاه شوباد کهنوج در جنوب استان و نیروگاه ایسین در استان هرمزگان باعث افزایش پایداری شبکه برق شده است.

وی اظهار کرد: همکاری و همدلی مردم استان در مصرف درست از انرژی برق، همکاری و مساعدت صنایع استان در طرح های تعطیلات و ذخیره عملیاتی و همکاری مشترکین کشاورزی تاکنون مانع قطع برق و خاموشی های احتمالی شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان از مشترکین در همه بخش ها خواست کماکان روند همکاری های خود در زمینه مصرف بهینه برق را داشته باشند تا تابستان سالجاری را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

وی افزود: با توجه به افزایش احتمالی دما در روزهای آینده و احتمال افزایش مصرف برق از مشترکین کماکان انتظار داریم با صرفه جویی در مصرف برق بخصوص در زمان پیک بار روز صنعت برق را یاری کنند.

 

نماینده کرمان و راور در مجلس: روند فعالیتهای عمرانی استان کرمان تقویت شده است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: روند فعالیت های عمرانی بخش دولتی و بخش خصوصی استان کرمان نه تنها متوقف نشده بلکه روند بعضی از فعالیت های های عمرانی تقویت شده است.

به گزارش ایرنا محمدرضا پورابراهیمی عصر چهارشنبه در آیین افتتاح شصت و یکمین جایگاه عرضه سوخت شهرستان کرمان در بخش ماهان افزود: علیرغم همه محدودیت های بودجه ای در شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها و موضوعات دیگر، این روند حرکت رو به جلو عزم مدیران را نشان می دهد که جای تقدیر و سپاس دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمار سه ماه گذشته با مدیریتی خوبی که شده است 73 میلیون لیتر کاهش سوخت را در استان کرمان نشان می دهد که می تواند مورد تشویق وزیر نفت هم قرار گیرد.

وی افتتاح چنین پروژه هایی را در زمینه اشتغال آفرینی مهم دانست و اظهار کرد: امروز بالاترین ثواب این است که برای اشتغال جوان ها اقدام کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم گفت: افتتاح چنین پروژه هایی یک نمونه از اهتمام جدی کارگروه مثلث توسعه در شهرستان کرمان است که همت و همکاری همه مسوولان را نشان می دهد.

وی افزود: آسفالت باند دوم ورودی ماهان که یکی از مطالبات قدیمی مردم این منطقه بود به اتمام رسیده است و افتتاح آن بزودی با حضور مسوولان انجام خواهد شد.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه مسیر حرکت و توسعه متوقف نشده است خاطرنشان کرد: دشمنان تصور می کنند که اگر ما را تحریم کردند متوقف می شویم و می گوییم اشتباه کردیم در حالی که ما این مسیر پیشرفت را با عزت ادامه خواهیم داد.

وی گفت ما حقوق هسته ای خود را خواهیم گرفت و این یک ظلم فاحش جهانی است لذا از حقوق خود نخواهیم گذشت.

 

کرمانی ها تا سقف 600 میلیون ریال تسهیلات مسکن می گیرند

مدیر شعب بانک مسکن استان کرمان گفت: سقف تسهیلات حساب پس انداز مسکن یکم بانک مسکن برای متقاضیان در شهر کرمان 600 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

علی اصغر نادری روز چهارشنبه در نشست خبری درباره حساب پس انداز مسکن یکم بانک مسکن این طرح را یک فرصت بی نظیر برای خانه دار شدن مردم خواند و افزود: سقف تسهیلات حساب پس انداز مسکن یکم بانک مسکن در سایر شهرهای استان کرمان 400 میلیون ریال تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: واجدین شرایط می توانند در شهر کرمان 100 میلیون ریال و در شهرستان های دیگر با حداقل مبلغ 67 میلیون ریال نسبت به افتتاح حساب پس انداز مسکن یکم بانک مسکن در یکی از شعب این بانک در سطح استان کرمان اقدام کنند.

وی اظهار کرد: متقاضیان می بایست شش دوره شش ماهه یعنی به مدت سه سال را برای دریافت مبلغ تسهیلات صبر کنند.

وی گفت: مدت و مبلغ برای دریافت تسهیلات، با افتتاح حساب به مبلغ 300میلیون ریال در شهر کرمان با دو دوره انتظار شش ماهه، 600 میلیون ریال تسهیلات خرید است و 300 میلیون ریال متقاضی هم قابل پرداخت است که در مجموع می توانند 900 میلیون ریال دریافت کنند.

نادری تصریح کرد: اگر مبلغ واریزی کمتر باشد به همان میزان باید دوره های بیشتری را منتظر دریافت تسهیلات باشند.

وی با اشاره به اینکه سقف مبلغ پرداختی مسکن در گذشته 200 میلیون ریال بود خاطرنشان کرد کرد: با نظر مساعد ریاست جمهوری، وزرای امور اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی و با همت مدیرعامل بانک مسکن این رقم برای اولین بار در تاریخ کشور در تهران چهار برابر در مراکز استان ها و در شهرهای بالای دویست هزار نفر سه برابر و در سایر شهرهای کشور به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

مدیر شعب بانک مسکن استان کرمان گفت: هدف دولت پرداخت تسهیلات با کمک پس اندازهای خود مردم است یعنی پس انداز های مردمی جمع آوری و با تسهیلاتی که از سوی بانک پرداخت می شود، به خانه دار شدن مردم کمک می شود.

وی عنوان کرد: بانک مسکن در راستای خروج اقتصاد از رکود از طریق تحریک تقاضا در بخش مسکن و تامین مالی مسکن خانه اولی ها نسبت به ایجاد صندوق پس انداز مسکن یکم برای خانه اولی ها اقدام کرد.

نادری گفت: این حساب در واقع تشویق و کمک به خرید واحدهای مسکونی خالی از سوی متقاضیان است که کمکی به چرخه تولید هم محسوب می شود.

وی اظهار کرد: مشتریان می توانند در صورت واجد شرایط بودن، با افتتاح حساب صندوق پس انداز مسکن یکم و با رعایت ضوابط و شرایط جاری بانک، تسهیلات خرید یا احداث انفرادی واحد مسکونی دریافت کنند.

مدیر شعب بانک مسکن استان کرمان اظهار کرد: این حساب، یک حساب برنامه ای و سپرده پذیری است و هر شش ماه یک برابر سپرده ای را که متقاضی به حساب واگذار می کند به عنوان تسهیلات تا سقف تعیین شده می توانند دریافت کنند.

وی در خصوص شرایط متقاضیان هدف گفت: متاهل یا سرپرست خانوار بودن اولین شرط می باشد یعنی افرادی که همسر آنان فوت شده یا از همسر خود جدا شده اند و سرپرستی یا حضانت فرزند را عهده دار هستند.

وی افزود: از دیگر شرایط پرداخت این تسهیلات این است که متقاضی، همسر و فرزندان صغیر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

وی افزود: عدم استفاده متقاضی و همسر وی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن از دیگر شرایط پرداخت این تسهیلات است.

وی در زمینه شرایط واحد مسکونی هم گفت: ملک مورد معرفی متقاضی برای دریافت تسهیلات خرید ضمن دارا بودن شرایط و مشخصات لازم باید نوساز باشد.

نادری ادامه داد: منظور از ملک نوساز، ملکی است که از تاریخ صدور جواز ساخت آن بیش از هفت سال و از تاریخ صدور پایان کار ساختمانی آن بیش از سه سال نگذشته باشد.

وی همچنین گفت: حداقل مدت سپرده گذاری یکسال ( دو دوره شش ماهه) و حفظ حداقل متوسط موجودی در دو دوره شش ماهه اول الزامی است.

وی افزود: حداقل متوسط موجودی هر دوره شش ماهه برای استفاده از سقف های تسهیلاتی 800 میلیون ریال و 400 میلیون ریال با در نظر گرفتن محدودیت سقف تسهیلات در هر شهر، به ترتیب 135 میلیون ریال، 100 میلیون ریال و 67 میلیون ریال است.

وی تاکید کرد: واگذاری امتیاز این حساب به غیر، به هر عنوان حتی به صورت وکالت (به غیر از بستگان نزدیک) ممنوع بوده و استفاده از تسهیلات این حساب مشروط به مراجعه مستقیم شخص سپرده گذار یا بستگان نزدیک وی با ارایه وکالت نامه به بانک خواهد بود.

مدیر شعب بانک مسکن استان کرمان گفت: افتتاح حساب مشترک صندوق پس انداز مسکن یکم یا انتقال حساب، صرفا بین بستگان نزدیک امکان پذیر است و پرداخت تسهیلات صرفا در صورتی که انتقال گیرنده مشمول طرح شود، امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه از اجرای این طرح در استان کرمان حدود 18 روز گذشته است خاطرنشان کرد: در استان کرمان از این طرح تاکنون استقبال بسیار خوبی شده است و امیدورایم بتوانیم پاسخگوی امید مردم باشیم.

وی از خصوصیات حساب پس انداز مسکن یکم بانک مسکن را دارابودن کمترین نرخ سود بعد از قرض الحسنه در کشور یعنی 14 درصد دانست و گفت: این حساب بالاترین مدت بازپرداخت تسهیلات را با دارا بودن 144 ماه به خود اختصاص داده است و با این خصوصیات بسیار ایداه ال تلقی می شود.

وی بیان کرد: سابقه 76 ساله این بانک نشان می دهد که درامر پرداخت تسهیلات مسکن در همه موارد پیشتاز بوده است.

نادری همچینن اظهار کرد: بانک مسکن در استان کرمان 49 شعبه دارد.

 

شصت و یکمین جایگاه عرضه سوخت شهرستان کرمان افتتاح شد

شصت و یکمین جایگاه عرضه سوخت شهرستان کرمان در بخش ماهان از توابع این شهرستان با حضور جمعی از مسوولان بطور رسمی افتتاح شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان عصر چهارشنبه در حاشیه این افتتاح به ایرنا گفت: جایگاه اختصاصی عرضه بنزین ستاری فر شصت و یکمین جایگاه عرضه سوخت در شهرستان کرمان و دویست و پنجمین جایگاه در استان کرمان است.

جعفر سالاری نسب افزود: این جایگاه توسط بخش خصوصی با سرمایه حدود 12 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح جایگاه اختصاصی عرضه بنزین ستاری فر در ماهان برای 12 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی گفت: با وجود این جایگاه 12 نازل به نازل های منطقه افزوده شده است.

مسوول جایگاه اختصاصی عرضه بنزین ستاری فر هم به خبرنگار ایرنا گفت: این جایگاه مجهز به دو مخزن با ظرفیت کلی 90 هزار لیتر بنزین می باشد.

مهدی ستاری فر افزود: این جایگاه دارای شش تلمبه، سه سکو و 12 نازل می باشد و به صورت شخصی احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو میلیارد و 200 میلیون ریال از کل سرمایه گذاری را از طریق وام یا سود 24 درصد دریافت کرده ام.

وی اظهار کرد: این جایگاه قابلیت عرضه 12 هزار لیتر بنزین را به صورت روزانه دارد.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، فرماندار کرمان و جمعی از مسوولان نیز در این آیین حضور داشتند.

ماهان در 30 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد.

 

خرید گندم محلی در جنوب کرمان 20 درصد افزایش یافت

رییس شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه شش جیرفت گفت: خرید گندم محلی در منطقه جنوب کرمان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.

یداله نخعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این افزایش خرید نشان دهنده حمایت دولت تدبیر و امید از بخش کشاورزی بویژه تولید محصول استراتژیک گندم بوده است.

وی ادامه داد: امسال در جنوب کرمان 83 هزار تن گندم با اعتبار 958 میلیارد و 650 میلیون ریال توسط هفت مرکز خرید، خریداری شد که این میزان در سال گذشته 71 هزار تن بوده و 20 درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: از این میزان گندم امسال 56 هزار و 308 تن گندم با اعتبار 402 میلیارد و 375 میلیون ریال توسط سیلوی شهید صدوقی و کارخانه گل آرد شهرستان جیرفت خریداری شده و مابقی نیز توسط سایر مراکز، خریداری شده است.

نخعی تصریح کرد: در راستای تولید آرد با کیفیت نیز امسال بیش از هشت هزار تن گندم به کارخانه گل آرد جیرفت تحویل داده شده است.

نخعی ادامه داد: به منظور تامین آرد مورد نیاز نانوایی ها، روستاییان و عشایر نیز امسال بیش از 10 هزا تن آرد با مجموع مبلغ 82 میلیارد و 890 میلیون ریال توزیع شده است.

وی با اشاره به حمایت دولت در خرید تضمینی گندم از کشاورزان منطقه جنوب در سال جاری گفت: با همکاری شرکت غله استان کرمان و سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان، تعداد مراکز خرید گندم از دو مرکز به هفت مرکز در جنوب کرمان و به مرکزیت سیلوی شهید صدوقی افزایش یافتند که این موضوع باعث شد تا کشاورزان با کمترین هزینه حمل و نقل به آسانی گندم خود را تحویل دهند.

به گزارش ایرنا، سطح زیر کشت گندم در جنوب کرمان 40 هزار هکتار می باشد که سالانه حدود 120 هزار تن گندم از مزارع این منطقه برداشت می شود که کشاورزان گندم مازاد بر مصرف خود را به مراکز خرید گندم تحویل می دهند که علاوه بر ذخیره سازی گندم مورد نیاز منطقه بخشی از گندم های خریداری شده به سایر استان ها نیز حمل خواهد شد.

 

سطح زیر کشت زعفران در کرمان رو به افزایش است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این که سطح زیر کشت زعفران سال گذشته به بیش از 490 هکتار رسید گفت: امسال هم کشت زعفران مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته و هر سال به سطح زیر کشت افزوده می شود.

مهدی لطفعلی زاده روز دوشنبه در گفت گو با ایرنا افزود: 210 هکتار اراضی زیر کشت محصول زعفران در منطقه دشتخاک شهرستان زرند قرار دارد که حدود 160 هکتار آن بارور است و محصول برداشت می شود.

وی گفت: تهیه پیاز زعفران از شهرستان های زرند و کوهبنان و در صورت تقاضای بیشتر از خارج استان و استان های خراسان صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند قدمت کاشت محصول زعفران در شهرستان های زرند و کوهبنان به سال ها قبل برمی گردد اما به لحاظ اقتصادی بیش از سه دهه از کاشت این محصول در استان کرمان می گذرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: توسعه کاشت زعفران به دلایلی از جمله توجه به نیاز آبی کم و ارزش اقتصادی بالا مورد توجه این سازمان است.

وی افزود: توسعه سطح زیرکشت زعفران در استان کرمان می تواند ما را در اصلاح الگوی کشت و مقابله با بحران کم آبی یاری کند.

لطفعلی زاده خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در زمینه صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی مد نظر است و شاید مهمترین آن باشد اصلاح الگوی کشت است که محصولاتی با نیاز آب کم و با صرفه اقتصادی را جایگزین محصولات نیازمند به آب فراوان کنیم.

وی گفت: می توان سطح زیر کشت محصولاتی مثل زعفران، گل محمدی و زرشک را به عنوان محصولات با نیاز کم آب و اقتصادی در استان کرمان گسترش داد.

وی با اشاره به خصوصیات کشت زعفران بیان کرد: متوسط عملکرد زعفران بین چهار تا پنج کیلوگرم در هکتار است و در مناطقی مانند شهرستان بافت عملکرد به بیش از هفت کیلوگرم در هکتار نیز می رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان آفات و بیماری های زعفران را در استان نادر دانست و گفت: برداشت زعفران آبان شروع می شود و فرآوری و خشک کردن این محصول عمدتا به روش سنتی صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: فصل کاشت زعفران اواخر تابستان و اوایل پاییز است و برداشت آن به طور معمول بعد از یک ماه از کشت و طی چند مرحله صورت می گیرد.

لطفعلی زاده گفت: زعفران جزء گیاهان چند ساله است که به مرور زمان به مرحله اقتصادی می رسد.

وی ادامه داد: کشاورزان در زمان لازم برای تامین پیاز زعفران مورد نیاز برای کشت به ادارات جهاد کشاورزی سراسر استان مراجعه کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: یکی از مواردی که می تواند کشاورز را به اصلاح الگوی کشت ترغیب کند، آگاهی دادن و اطلاع وی از فواید تغییر الگوی کشت است تا باور کند می تواند با این کار علاوه بر کمک به سفره های آب زیرزمینی منافع اقتصادی خود را نیز تامین کند.

خشکسالی های متوالی و برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی، استان کرمان را با بحران آب مواجه کرده است.

سالانه یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب در دشت های استان کرمان وجود دارد.

استاندار کرمان طی دو سال اخیر با فعال کردن شورای حفاظت از منابع آب استان طرح همیاران (پلیس) آب را در دستور کار قرار داد.

اصلاح الگوی کشت و استفاده از محصولات با نیاز کم به آب، اجرای روش های نوین آبیاری در مزارع و باغات با استفاده از تسهیلات دولت، خاموشی یا حذف موتورپمپ ها، تحویل حجمی آب، کاهش سطح زیر کشت برخی محصولات با توجه به وضعیت آب دشت ها و تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز از جمله این مصوبات و راهکارها بوده که با مشارکت مردم و کشاورزان در دست اجرا هستند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران