میمند در اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد+ 3 خبر

سایر خبرها: یک غار زنده در ارتفاعات چاه قلعه سیرجان کشف شد/ تاکید استاندار بر معرفی جاذبه های منابع طبیعی در هفته فرهنگی کرمان/ متقاضیان احداث نیروگاه های مقیاس کوچک در کرمان رو به افزایش است  

به گزارش ایرنا ، میمند در سی و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر بن آلمان در فهرست آثار جهانی ثبت شد.

پرونده میمند دو سال قبل نیز مطرح شد اما به دلیل برخی نواقص نتوانست به ثبت برسد که در اجلاس بن آلمان با همت مسوولان سازمان میراث فرهنگی، استاندار کرمان و کارشناسان توانمند کشورمان نواقص آن رفع و ملاک های یونسکو محقق شد به گونه ای که با اجماع از تصویب اعضای کمیته گذشت.

همچنین در این اجلاس محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. با ثبت چشم انداز فرهنگی میمند پس از ثبت ارگ بم و باغ شاهزاده ماهان در فهرست آثار جهانی یونسکو، کرمان دارای سه اثر تاریخی جهانی است.

استاندار کرمان نیز به دعوت سازمان میراث فرهنگی کشور برای بررسی پرونده روستای صخره ای میمند در کمیته میراث جهانی حضور یافت.

هیات ایرانی به ریاست محمدحسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور و با حضور علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان و احمد جلالی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو و مدیر منطقه میمند به منظور دفاع از پرونده های شوش و میمند در نشست کمیته بین المللی یونسکو حضور یافتند.

هیات ایرانی در بن آلمان ضمن ارایه گزارش های ادواری حفاظتی از سایت های میراث جهانی و دفاع از پرونده های شوش و میمند به پرسش های کشورهای عضو کمیته پاسخ دادند.

در پرونده شوش٬ تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی در خصوص حفظ اصالت٬ یکپارچگی٬ مدیریت و حفاظت محوطه و در پرونده میمند نیز منظر فرهنگی آن مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

روستای صخره ای و دستکند میمند با قدمت چند هزار ساله از نخستین سکونتگاه های بشری و از مواریث باستانی ایران است که در 38 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شهربابک در استان کرمان با وسعت 420 کیلومتر مربع و در ارتفاع 2 هزار و 240 متر از سطح دریا واقع است. پرونده کویر لوت شهداد نیز در یونسکو در مرحله بررسی است.

 

یک غار زنده در ارتفاعات چاه قلعه سیرجان کشف شد

یک غار جدید توسط گروه کوهنوردی یاران طبیعت در سیرجان کشف شد.

سرپرست گروه کوهنوردی یاران طبیعت سیرجان روز شنبه به ایرنا گفت: این غار هنگام کوهنوردی در ارتفاعات چاه قلعه سیرجان در جنوب غربی این شهرستان کشف شد.

مهدی حاج ربیعی افزود: مدخل غار عمودی و به ارتفاع دو متر و به طول 60 متر، دارای دالان ها، تالارها و راهرو است که آهکی، مرطوب و گرم و دارای آب چکان در برخی دیوارهاست که به نوعی غار زنده محسوب می شود.

وی بیان کرد: برای شناسایی این غار از انجمن غارنوردان ایران دعوت می شود و این غار زیبا می تواند از سرمایه های مهم طبیعی منطقه محسوب و مکانی برای گردشگری طراحی شود.

حاج ربیعی از مسوولان خواست نسبت به حفظ و نگهداری این سرمایه ارزشمند طبیعی همکاری و اقدام کنند.

محمود پورشاه آبادی بخشدار گلستان از توابع شهرستان سیرجان نیز روز شنبه کشف این غار را تایید کرد. این غار در بخش گلستان سیرجان واقع است. مرکز شهرستان سیرجان در 175 کیلومتری غرب کرمان است.

 

تاکید استاندار بر معرفی جاذبه های منابع طبیعی در هفته فرهنگی کرمان

استاندار کرمان گفت: معرفی جاذبه های بیشمار و بعضا منحصر بفرد در بخش منابع طبیعی از ماموریت های کمیته منابع طبیعی استان در جشنواره هفته فرهنگی کرمان در تهران است که باید با جدیت و دقت تمام پیگیری شود.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان علیرضا رزم حسینی، مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را به عنوان رییس کمیته منابع طبیعی در جشنواره هفته فرهنگی کرمان در تهران منصوب کرد.

استاندار کرمان در این ابلاغیه آورده است: معرفی جاذبه های منابع طبیعی استان و ارایه چهره ای متفاوت از آنچه تاکنون در اذهان عموم نسبت به کرمان وجود داشته است وظیفه این کمیته بوده و معرفی جاذبه های بیشمار و بعضا منحصر بفرد استان کرمان در بخش منابع طبیعی مثل جنگل های ناشناخته، مراتع مرغوب، کویرهای زیبا و موارد دیگر از ماموریت های این کمیته می باشد که باید با جدیت و دقت تمام پیگیری شود.

به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در پی ضرورت شناساندن و معرفی پتانسیل های منابع طبیعی و فرصت های سرمایه گذاری این بخش و اهمیتی که این بخش در فرآیند توسعه استان داشته و خواهد داشت استاندار کرمان، بخش منابع طبیعی را از کمیته کشاورزی منفک و به عنوان یک کمیته مستقل در جشنواره هفته فرهنگی کرمان در تهران معرفی کرده است.

جشنواره هفته فرهنگی کرمان در تهران از 16 مرداد ماه در محل برج میلاد پایتخت برگزار خواهد شد.

 

متقاضیان احداث نیروگاه های مقیاس کوچک در کرمان رو به افزایش است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان گفت: احداث نیروگاه های مقیاس کوچک ( DG ) در استان کرمان از سوی شرکت های خصوصی رو به افزایش است.

علی اصغر نصرالهی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تعداد متقاضیان بخش خصوصی احداث نیروگاه مقیاس کوچک به 10 شرکت رسیده است، افرود: توان تولید برق این شرکت ها 246 مگاوات می باشد که 14 مگاوات آن در شهرک صنعتی خضرای کرمان آماده اتصال به شبکه بوده و از سوی شرکت صنعت یاران نیروگاهی ایرانیان احداث شده است.

وی ادامه داد: 25 مگاوات دیگر نیز در همین شهرک از سوی شرکت ماهتاب گستر کارمانیا در نوبت اخذ اعتبارات از صندوق توسعه ملی و عقد قرارداد با شرکت گاز است.

وی اظهار کرد: تعدادی دیگر نیز از سوی شرکت های مپنا راهبران نیروی رفسنجان، نیرو گستر، نوذر انرژی پارس و موارد دیگر در دست احداث است که امیدواریم با رفع موانع، خصوصا برخی قوانین دست و پاگیر هر چه سریعتر به بهره برداری برسند.

نصرالهی ادامه داد: این نیروگاه ها در شهرستان های رفسنجان، کرمان، زرند، شهربابک و سیرجان احداث می شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان گفت: خرید تضمینی برق این مراکز از سوی شرکت توانیر تحت قرارداد پنج ساله انجام می شود و متقاضیان احداث می توانند از صندوق توسعه ملی اعتباراتی را هم دریافت کنند.

نصرالهی یادآور شد: تولید پراکنده، تولید نامتمرکز، انرژی نامتمرکز یا انرژی پراکنده را در زبان انگلیسی به اختصار (DG) نامیده اند و مخفف (Distributed Generation) است و به تولید برق از منابع کوچک انرژی گفته می شود.

وی بیان کرد: تولید پراکنده به مواردی اطلاق می شود که برق در همان محل مصرف یا در نزدیکی محل مصرف تولید می شود و نیروگاه های مقیاس کوچکی هستند که ظرفیت حداکثری تولید آنها 25 مگاوات است و در این روش حجم تلفات انرژی در موقع انتقال کم می شود.

وی گفت: در حال حاضر کشورهای صنعتی بیشتر برق خود را در تاسیسات بزرگ متمرکز مثل سوخت فسیلی (زغال سنگ و گاز)، هسته ای یا برق آبی تولید می کنند.

نصرالهی اضافه کرد: اگرچه این نیروگاه ها هزینه ها را به خوبی کاهش می دهند، اما برق را معمولا به مسافت های دور منتقل می کنند و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران