نعمت‌زاده: قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد+ 7 خبر

سایر خبرها: شورای امنیت برای بررسی قطعنامه لغو تحریم های ایران آماده می شود/ آل اسحاق: اصلاح نظام بانکی گام اول پس از مذاکرات است/ سهامداران پدیده شاندیز زنجیره انسانی تشکیل دادند/ یارانه تیرماه ساعت 24 پنج شنبه واریز شد/ درخواست همکاری بیمه ای آلمان و فرانسه در پی اعلام برنامه جامع اقدام مشترک/ اعلام آمادگی شرکت معتبر اتریشی برای سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران/ معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران: اتاق بازرگانی ایران تا پاییز 94میزبان 7هیات آلمانی خواهد بود  

وزیر صنعت، با تاکید بر اینکه قیمت خودروهای داخلی پس از توافق هسته‌ای کاهش نمی‌یابد، گفت: توافق‌نامه‌هایی با برخی کشورها برای گسترش همکاری‌های تجاری آماده شده است که بعد از رفع تحریم‌ها امضا می‌شود.

به گزارش مهر، محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به امضای توافق‌نامه میان ایران و گروه ۱+۵ گفت: به طور قطع حجم مبادلات تجاری کشور بعد از رفع تحریم‌ها افزایش خواهد یافت. در این میان، مواد شیمیایی و پتروشیمی‌ها، مواد کانی مثل فولاد و مس و فلزات گران‌بها و خودروسازی در اولویت قرار دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: توافق نامه‌هایی با سایر کشورها آماده شده که بعد از رفع تحریم‌ها امضا می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت خودروهای داخلی کاهش نمی‌یابد، زیرا قیمت آن را شورای رقابت تعیین می‌کند اما اگر نرخ ارز کاهش یابد، ممکن است قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد.

نعمت‌زاده، یکی از اولویت های وزارتخانه متبوعش را در جذب سرمایه، حوزه تکنولوژی هایی دانست که کشور در آن عقب ماندگی دارد.

 

شورای امنیت برای  بررسی قطعنامه لغو تحریم های ایران آماده می شود

شورای امنیت سازمان ملل امروز -دوشنبه- قطعنامه ای را بررسی خواهد کرد که با تصویب آن، سند برنامه جامع اقدام مشترک که در وین به تصویب رسید، تأیید و قطعنامه های پیشین این شورا علیه ایران که مبنایی برای تحریم های بین المللی بود، لغو خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های بین المللی، این اسناد در صورت تأیید نهایی در شورای امنیت و مراجع قانونگذاری ایران و آمریکا، قرار است برای ١٠سال اجرایی شوند.

در این حال روزنامه تایمز روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به توافق هسته ای وین، نوشت: رهبران شرکت های غربی مشتاق به دنبال سرمایه گذاری در بازار تشنه ایران به دنبال لغو تحریم ها علیه این کشور هستند.

در این گزارش عنوان شده است: هیات های مذاکره کننده شرکت های غربی که پرواز خود را به تهران در هفته های در پیش رو تنظیم کرده اند، مشتاق به محکم کردن وضعیتشان پیش از کاهش تحریم ها هستند. البته با این فرض که توافق تاریخی هسته ای که هفته گذشته در وین به دست آمد، توسط کنگره آمریکا تصویب خواهد شد.

تایمز افزود: رسانه های گروهی ایران گزارش دادند که هواپیمای هیات تجاری - اقتصادی ایتالیا با هدایت 'آدولفو اورسو' معاون وزیر توسعه اقتصادی این کشور یکشنبه گذشته وارد تهران شد. آنان امیدوار هستند که به توافق هایی درزمینهٔ صنعت برق برسند.

اعضای یک گروه مذاکره کننده آلمانی متشکل از نمایندگان 60 شرکت شامل 'زیمنس' ، 'لیندی' ، 'فولکس واگن' و 'دیملر ' نیز وارد ایران شده اند.

این روزنامه افزود: سطح سواد بالا، ذخایر وسیع نفت خام، برخورداری از 18 درصد از ذخایر گازی دنیا و وجود موانع دسترسی به محصولات غربی به دلیل تحریم ها ، سبب شده است که ایران به بازار تشنه ای مبدل شود.

روزنامه اقتصادی روسی 'کامرسنت' نیز نوشت: شرکت 'توتال' غول انرژی فرانسه، به میدان ها نفتی ایران و ازسرگیری طرح مایع سازی گاز طبیعی در این کشور چشم دوخته است.

'پاتریک پویان' مدیر اجرایی شرکت توتال گفته است: ما هم به دنبال گاز و نفت هستیم . وقتی در سال 2006 میلادی ایران را ترک کردیم ، مشغول فعالیت در پروژه 'ال.ان.جی' در پارس جنوبی بودیم . بنابر این، اول از هر چیزی به دنبال طرح های ال.ان.جی در ایران خواهیم بود.

تایمز افزود: یک نمایشگاه صنعت گاز و نفت که در ماه 'می' و قبل از توافق هسته ای وین در تهران برگزار شد، میزبان شرکت های چینی بود. در آنجا هیات های مذاکره کننده ای از هشت شرکت آلمانی، پنج شرکت فرانسوی، سه شرکت ایتالیایی ، سه شرکت انگلیسی و دو شرکت اسپانیایی حضور داشتند.

پایگاه خبری بلومبرگ نیز اعلام کرد، ایران در حدود 100 بیلیون دلار برای توسعه صنعت گاز خود احتیاج دارد و در نظر دارد تولید روزانه خود را تا پنج سال آینده به 1.2 بیلیون متر معکب در روز برساند در حالی که هم اکنون میزان تولیدات این کشور روزانه 800 میلیون متر مکعب است.

بلومبرگ افزود، گاز طبیعی موجب شد که مردم قطر به عنوان ثروتمندترین مردم دنیا شناخته شوند. قطر با داشتن 2.3 نفر جمعیت دومین صادر کننده گاز بعد از روسیه محسوب می شود و سالانه 86 میلیارد دلار تولیدات دارد.

این رسانه با درج اینکه «ایران تا سه سال آینده به یکی از بزرگترین و قابل توجه ترین تولیدکننده های گاز در جهان تبدیل خواهد شد»، نوشت: شرکت های انرژی آسیایی از هم اکنون در صف ورود به ایران هستند.

 

آل اسحاق: اصلاح نظام بانکی گام اول پس از مذاکرات است

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه نظام بانکی ما نیاز به تجدید نظر دارد، گفت: پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات اهمیت نظام بانکی و اصلاح آن بیشتر می‌شود.

یحیی آل‌اسحاق عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم تسهیل فضای کسب و کار گفت: فضای کسب و کار نقش جدی در اقتصاد هر کشور دارد  و عوامل متعددی در بهبود آن تاثیر گذار هستند.

وی افزود: از جمله عوامل موثر در بهبود فضای کسب و کار قوانین و مقررات و نیز برنامه‌ریزی مجلس و نهادهای نظارتی در اقتصاد را می‌توان نام برد.

عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در سطح جهانی یازده شاخص وجود دارد که در فضای کسب و کار تاثیر گذار است تصریح کرد: برخی عوامل بومی هر کشور در اقتصاد آن کشور تاثیر دارد.

به گفته‌ی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، برآیند سه عامل در بهبود فضای کسب و کار تاثیرگذار است که استراتژی و نوع نگاه کشورهای خارجی به اقتصاد و نیز نحوه برخورد کشورهای تاثیرگذار در دنیا از جمله این عوامل است.

وی افزود: عامل موثر دوم عوامل داخلی مانند تصمیمات دولت، مجلس و قوه قضاییه و فعالان اقتصادی است و همچنین فرهنگ و قانون اساسی و اعتقادات و مسائل فرهنگی و فضای عمومی کشور عامل سوم تاثیر گذار در بهبود فضای کسب و کار است.

آل‌اسحاق به این نکته نیز اشاره کرد: که اقتصاد ما از نظر کسب و کار شرایط مناسبی  ندارد و کشور ما در بین کشورهای جهان از نظر فضای کسب و کار در رتبه 136 است.

وی ادامه داد: متاسفانه  یک فعال اقتصادی در ایران قدرت رقابت در سطح جهانی را ندارد و این مشکلی بود که سال‌ها احساس می‌شد که در پی آن قانون فضای کسب و کار در مجلس مطرح و سپس تصویب شد و در حال حاضر در دولت به مرحله اجرا رسیده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه اجرای قانون فضای کسب و کار در بهبود شرایط موثر است گفت: در اجرای این قانون  باید الویت به نظام بانکی داده شود چرا که برای بهبود فضای کسب و کار روابط نظام بانکی با فعالان اقتصادی اهیمت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: نظام بانکی ما نیاز به تجدید نظر دارد و متاسفانه در این بخش شرایط خوبی نداریم و این امر موجب شده که رئیس جمهور به معاون اول وخود دستور ارزیابی مجدد نظام بانکی را بدهد.

آل‌اسحاق گفت: پس از به نتیجه رسیدن مذا کرات اهیمت نظام بانکی و اصلاح آن بیشتر می‌شود.

وی به اینکه نکته اشاره کرد که در کشور بیمه و مالیات و برخی از قوانین و مقررات فعالان اقتصادی را تحت فشار داده که این امر منجر به زمین گیرشدن تولید شده است.

آل‌اسحاق ادامه داد: در حال حاضر تولید کنندگان ما نمی‌توانند به موقع به بازارهای جهانی برسند و نزدیک به 300 روز طول می‌کشد تا هزینه‌های آنها برگردد که این امر منجر به بالا رفتن هزینه‌های تولید شده است.

وی گفت: افزایش هزینه‌های تولید منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و نیز لطمه به اشتغال شده است در حالی که امروز نیاز اصلی جامعه ما اشتغال است.

 

سهامداران پدیده شاندیز زنجیره انسانی تشکیل دادند

جمعی از سهامداران شرکت سرمایه گذاری پدیده شاندیز در حمایت از این شرکت عصر یکشنبه در محل پروژه واقع در شاندیز مشهد زنجیره انسانی تشکیل دادند.

به گزارش ایرنا، سهامداران که تعداد آنها حدود یک هزار نفر تخمین زده می شد، تصاویر و سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم فعالیت های اقتصادی سالم برای اشتغالزایی در دست داشتند. آنان پلاکاردها و نوشته هایی در حمایت از پدیده نیز حمل می کردند.

پیشانی بندهای سبز مزین به نام حضرت ابوالفضل (ع) و همچنین پرچم جمهوری اسلامی در بین تشکیل دهندگان این زنجیره انسانی خودنمایی می کرد.

برخی سهامداران به ایرنا گفتند که از شهرهای تهران، زنجان، شیراز و تربت حیدریه برای شرکت در زنجیره انسانی به مشهد آمده اند.

سهامداران در پایان در بیانیه ای اعلام کردند: تشکیل زنجیره انسانی کاملا مردمی بوده و به هیچ جناح و یا گروهی وابسته نمی باشد و هزینه های آن با کمک سهامداران حامی تامین شده است.

سهامداران در این بیانیه خواستار ادامه فعالیت شرکت پدیده، اعلام سریع قیمت کارشناسی اموال برای جذب سرمایه گذار و آزاد سازی سریع تبلیغات قسمت هایی از شرکت پدیده که هیچگونه ارتباطی با بخش ساخت و ساز ندارد از قبیل هایپرمارکت و امثال آن شدند.

همچنین هموار شدن سریع مسیر شرکت برای ورود به فرا بورس، تعجیل مسوولان قضایی برای بسته شدن پرونده قضایی و عدم تشکیل هیات تسویه از دیگر خواسته های سهامداران در این بیانیه می باشد.

'محسن پهلوان مقدم' مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پدیده شاندیز تعداد کل سهامداران این شرکت را در کشور 110 هزار نفر اعلام کرده است که بیشتر آنها مربوط به مشهد و استان خراسان رضوی می باشند.

مهمترین پروژه این شرکت، ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز، مرکز تعطیلات، سرگرمی و خرید در زمینی به مساحت 50 هکتار با زیربنای یک میلیون مترمربع در مرکز شهر توریستی شاندیز واقع در 15 کیلومتری غرب مشهد است.

 

یارانه تیرماه ساعت 24 پنج شنبه واریز شد

یارانه تیرماه ساعت 24 پنج شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد.

به گزارش ایرنا، پنجاه و سومین مرحله یارانه نقدی مربوط به تیرماه سال جاری، همانند ماه های گذشته به ازاء هر نفر 45 هزار و 500 تومان است.

در حالی یارانه تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر واریزی  یک روز زودتر نسبت به ماه گذشته انجام شد.

 

درخواست همکاری بیمه ای آلمان و فرانسه در پی اعلام برنامه جامع اقدام مشترک

عضو هیات عامل و معاون بیمه های اتکائی بیمه مرکزی از دریافت تقاضای همکاری شرکت های بیمه آلمان و فرانسه با صنعت بیمه کشور همزمان با پایان مذاکرات هسته ای ایران با گروه پنج به علاوه یک و اعلام برنامه جامع اقدام مشترک خبر داد.

مینا صدیق نوحی در گفت وگو با ایرنا در خصوص تاثیر برنامه جامع اقدام مشترک در صنعت بیمه کشور، افزود: براساس برنامه جامع اقدام مشترک و با رفع تحریم ها شرکت های بیمه اروپایی می توانند پوشش های لازم بیمه ای را به شرکت ملی نفت ایران، کشتی های حامل گاز مایع، نفت ، بنزین و مواد پتروشیمی ارایه کنند.

وی ادامه داد: همچنین ارایه تسهیلات و پوشش های بیمه ای در بخش حمل و نقل به مواد خام و سایر کالاها نیز امکان پذیر می شود.

این مقام مسول در بیمه مرکزی با بیان آنکه، صنعت بیمه کشور با رفع تحریم ها به شرایط قبل از آن بازمی گردد، گفت: مفاد برنامه جامع اقدام مشترک به گونه ای است که به خوبی تمام جوانب تحریم را در برمی گیرد.

صدیق نوحی تصریح کرد: براساس تحریم های اعمالی از سوی کشورهای گروه پنج به علاوه یک، ارایه پوشش های بیمه ای و بیمه اتکایی توسط شرکت های اروپایی به ایران ممنوع شده بود که با این برنامه و'برجام' این مشکل رفع شده است.

وی با بیان آنکه، بعد از برقراری ارتباطات بین المللی، صنعت بیمه به دنبال رفع تحریم ها به روال عادی بازمی گردد، اظهار داشت: بر همین اساس می توان نسبت به انتقال ریسک های مازاد ظرفیت داخل اقدام کرد.

معاون بیمه های اتکایی بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه، برنامه جامع اقدام مشترک اتفاق بسیار مهمی در صنعت بیمه کشور به شمار می آید، اظهار داشت: تحریم ها از سال 1389 مشکلات زیادی را برای صنعت بیمه کشور و انتقال ریسک های مازاد ایجاد کرد هرچند که صنعت بیمه کشور توانست با تمهیدات لازم ریسک ها را پوشش دهد اما تعاملات بین المللی لازمه گسترش فعالیت صنعت بیمه است.

عضو هیات عامل بیمه مرکزی ادامه داد: برهمین اساس صنعت بیمه کشور باید قراردادهایی را با شرکت های بیمه خارجی منعقد و ریسک های مازاد را واگذار کند.

صدیق نوحی گفت: همچنین صنعت بیمه کشور در زمینه صادرات و واردات در زمینه پوشش ریسک در داخل و خارج اقدام خواهد کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات صنعت بیمه در زمان تحریم را محرومیت از آموزش و انتقال تجربیات عنوان کرد و افزود: با رفع تحریم ها صنعت بیمه مجددا امکان آموزش و انتقال تجربیات از شرکت های بیمه ای غربی را کسب خواهد کرد.

معاون اتکایی بیمه مرکزی با تاکید بر مهم بودن بازار اروپا و آمریکا برای صنعت بیمه کشور، تصریح کرد: شرکت های خارجی که تمایل به فعالیت در عرصه بین المللی دارند می توانند مجددا روابط خود را با صنعت بیمه کشور آغاز کنند.

 

اعلام آمادگی شرکت معتبر اتریشی برای سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: یک شرکت معتبر اتریشی علاوه بر آمادگی برای سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی ایران، اعلام تمایل کرده تا فناوری های جدید این صنعت را نیز در اختیار کشورمان بگذارد.

علی محمد بساق زاده در گفت وگو با ایرنا، از مذاکره یک شرکت معتبر اتریشی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: هفته گذشته نمایندگان این شرکت اتریشی مذاکراتی را با مقامات شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران انجام دادند.

وی افزود: این شرکت اتریشی، علاوه بر آمادگی برای سرمایه گذاری در طرح های پتروشیمی ایران، تمایل دارد که فناوری ها و تکنولوژی های جدید این صنعت را نیز در اختیار ایران بگذارد.

وی با بیان اینکه این شرکت اتریشی برای تامین فاینانس طرح های پتروشیمی اظهار آمادگی کرده است، گفت: این شرکت قصد دارد که پروژه های خود را به صورت EPCF اجرا کند که تحقق آن هزینه های اجرا را بسیار کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: همچنین با رفع تحریم ها، این شرکت قادر خواهد بود که تکنولوژی های پیشرفته تر خود نظیر آلیاژهایی که دارای طول عمر و کارآمدی بیشتری هستند را به ایران بدهد.

وی با اشاره به مشارکت این شرکت اتریشی با یک شرکت ایرانی، اضافه کرد: این شراکت، شرایط همکاری میان دو شرکت را تسهیل و زمینه حضور گسترده تر این شرکت در ایران را فراهم می کند.

در هفته های اخیر مذاکرات گسترده ای میان شرکت های اروپایی و ایرانی انجام شده و حتی چند شرکت معتبر آلمانی و هلندی، لایسنس برخی واحدهای پتروشیمی کشورمان را تامین کرده اند.

 

معاون بین الملل اتاق بازرگانی ایران: اتاق بازرگانی ایران تا پاییز 94میزبان 7هیات آلمانی خواهد بود

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این که هیات عالی رتبه اقتصادی آلمان امشب وارد تهران می شود، گفت: اتاق بازرگانی ایران تا پاییز 94 میزبان هفت هیات مختلف از اتاق های بازرگانی و صنایع کشور آلمان خواهد بود.

علی اکبر فرازی عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سفر هیات آلمانی نخستین سفر یک هیات بلند پایه اروپایی بعد از توافق ایران و ١+٥ به تهران است.

وی یادآور شد: این هیات به سرپرستی زیگمار گابریل قائم مقام صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به دعوت بیژن زنگنه وزیر نفت به ایران سفر می کند.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران با بیان این که اجلاس مشترک تجار و سرمایه گذاران ایران و آلمان صبح امروز (دوشنبه)برگزار می شود، خاطرنشان کرد: هیات بلند پایه آلمانی متشکل از دو بخش دولتی و خصوصی است.

فرازی با یادآوری این که بخش دولتی هیات آلمانی با مقامات ایرانی در زمینه انرژی و همکاری های نفت، پتروشیمی و صنعت مذاکره می کند، ادامه داد: بخش خصوصی همراه هیات عالی رتبه آلمانی نیز به ریاست دکتر اریک شوایتزر رییس هیات مدیره اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع آلمان با مقامات اتاق بازرگانی ایران دیدار و گفت و گو می کند.

وی به تشریح برنامه سفر هیات بلندپایه اقتصادی آلمان پرداخت و گفت: بخش دولتی این هیات علاوه بر دیدار با وزیر نفت، با وزیران صنعت،معدن و تجارت و نیرو و همچنین رییس کل بانک مرکزی دیدار و گفت و گو می کند.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران یکی از برنامه های اصلی هیات عالی رتبه آلمانی را پس از ملاقات های دوجانبه، برگزاری اجلاس مشترک تجار و سرمایه گذاران بزرگ آلمانی با طرف های ایرانی در بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه تنظیم شده در این اجلاس وزرای دو کشور و همچنین روسای اتاق بازرگانی و صنایع دو کشور سخنرانی می کنند.

فرازی یادآور شد: دکتر ولکرترایر قائم مقام اتحادیه اتاق های بازگانی و صنایع آلمان همراه با جمعی از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان سه شنبه گذشته درست یک ساعت پس از اعلام توافق هسته ای ایران با 1+5 در محل اتاق ایران با دبیرکل اتاق ایران دیدار و خبر حضور هیات آلمانی را به عنوان نخستین کشور اروپایی به ایران پس از توافق هسته ای اعلام کردند.

وی همچنین با بیان این که در یک سال و نیم گذشته اتاق بازرگانی ایران پذیرای 9 هیات مختلف از کشور آلمان بوده است، هیات های تجاری اتاق بازرگانی نیدر، زاکسن، باواریا، انجمن خاورمیانه و نزدیک آلمان، اتحادیه اتاق های بازرگانی و صنایع آلمان، هلدینگ گلوبال بریجرز و شرکت نمایشگاه های بین الملی فرانکفورت را از جمله این هیات های تجاری نام برد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران