جان کری: ایران ثابت کرد تحریم ها نمی تواند جلوی فعالیتشان را بگیرد+ 6 خبر

سایر خبرها: مدیر شورای ایرانیان مقیم آمریکا: ایران به زودی"آلمان منطقه"می‌شود/ معاون وزیر نیرو: برای سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در صنعت برق ایران محدودیتی وجود ندارد/ دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: تا 10 سال آینده به 580 فروند هواپیما نیاز داریم/ "آسمان" 100 هواپیمای جدید می خرد/ رئیس کل سازمان مالیاتی: درآمد مالیاتی تا پایان تیرماه 21 هزار میلیارد تومان بود/ متوسط بارش‌ها ۱۳درصد کمتر از سال گذشته است  

وزیر خارجه آمریکا هم اینک با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا موسوم به سی.اف آر در حال پاسخ دادن به سوالات آنها در خصوص توافق هسته ای با ایران است.

به گزارش خبرآنلاین جان کری در این نشست گفت: ایرانی ها ثابت کردند که تحریم ها نمی تواند جلوی پیشرفت آنها را بگیرد. آنها مردمان تحصیل کرده و پیشرفته ای هستند.

کری گفت: اگر توافق را نپذیریم، تندروها در ایران را خوشحال کرده ایم اما اکنون ما به برخی اهدافمان رسیده ایم. در مورد نگه داشتن محدویت های تسلیحاتی موفق شده ایم. بازرسی ها اجازه نمی دهد که ایرانیها فعالیت مخفیانه داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر توافق رد شود تحریمها و دسترسی ها از دست خواهد رفت.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در شورای روابط خارجی این کشور در نیویورک سخنرانی می کرد افزود: امکان راستی آزمایی تعهدات ایران در توافقنامه هسته ای ایران وجود دارد. هر کشوری به عنوان مثال آمریکا اگر به اجرای توافقنامه اعتراض داشته باشد می تواند با طرح درخواست در شورای امنیت همه تحریمها علیه ایران را اعمال کند.

وی گفت: در صورت پایبند نبودن تهران همه گزینه ها برای اعمال تحریمها علیه ایران و گزینه نظامی علیه این کشور در صورتی که ملت ما آن را ضروری بداند، مطرح خواهد بود. با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای شورای همکاری برای مقابله با اقدامات ایران در منطقه همکاری خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: روحانی و ظریف می گویند می خواهند روابط متفاوتی با کشورهای منطقه داشته باشند و ظریف این هفته به امارات سفر خواهد کرد. من نگران آن هستم که اگر سنای آمریکا این توافقنامه را رد کند، انزوای دوستان ما در اسرائیل تشدید خواهد شد. ایران ملزم است پروتکل الحاقی پیمان منع تسلیحات هسته ای را اجرا کند.

جان کری افزود: به اعتقاد من اسرائیل، کشورهای منطقه و جهان امروز امن تر است.

کری همچنین سندی را مربوط به سال 2008 قرائت کرد که دولت جرج بوش در آن برای به رسمیت شناختن برنامه صلح آمیز هسته ای در ایران اعلام آمادگی کرده بود.

کری با بیان اینکه آنهایی که مخالف توافق هستند و مدام می گویند این توافق هسته ای خوب نیست گفت: انها هیچ جایگزین بهتری نداشتند. تنها جایگزین اقدام نظامی بود. حال آنکه گزینه نظامی آخرین گزینه خواهد بود. من اعتقاد دارم اولین گزینه و بهترین گزینه دیپلماسی است.

او در پاسخ به یکی از اعضا که معتقد بود امریکا در خصوص توافق هسته ای با ایران ضعف نشان داده است گفت: قطعنامه های شورای امنیت مانع از رسیدن سلاح به ایران خواهد بود. ما نمی خواهیم تهدید کنیم اما توان استفاده از گزینه نظامی را داریم اما بازهم می گویم گزینه نظامی گزینه مناسبی نیست ریسک آن بسیار بالاست و موفقیت های آن بسیار پایین است. 

وزیر امور خارجه گفت: ایران برخلاف کره شمالی به سراغ بمب اتمی نرفت و از ان.پی.تی خارج نشد.

برخی دیگر از اظهارات مهم و قابل توجه جان کری در نشست شورای روابط خارجی آمریکا به شرح ذیل است:

جوانان ایرانی می خواهند بخشی از جهان باشند.

ایرانیها از تهدید خوششان نمی آید.

بمباران فقط می تواند دو تا سه سال در برنامه هسته ای ایران تاخیر بیندازد.

من نمی دانم که پانزده سال دیگر چه اتفاقی می افتد من به الان فکر می کنم و مطمئن هستم که این توافق برای الان خوب است.

ایران از حمایت ما از صدام حسین که علیه ایرانی ها سلاح هسته ای استفاده کرده بودند دلخور است

به تیم مذاکره‌کننده ایران هم گفتم شعار مرگ بر آمریکا کمکی نمی‌کند.

رئیس جمهور باراک اوباما تاکید کرد ایران نخواهد توانست به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

بنیامین نتانیاهو دوست من است هر چند درباره توافقنامه هسته ای با ایران اختلاف داشته باشیم.

تحریمها هیچ نتیجه ای جز نشاندن ایران پای میز مذاکره نداشت.

هیچ چیز در توافق هسته ای با ایران بر اساس اعتماد نیست

با این توافق ایران یک تا دو سال با رسیدن به بمب اتم فاصله گرفت

اسرائیل و جهان با این توافق امن تر می شند.

 

مدیر شورای ایرانیان مقیم آمریکا: ایران به زودی"آلمان منطقه"می‌شود

عماد کیایی، مدیر اجرایی شورای ایرانیان مقیم آمریکا در گقتگو با خبرآنلاین، ضمن اشاره به پتانسیل های سیاسی، اقتصادی ایران در دورۀ پساتحریم گفت: تصویب قطعنامه شورای امنیت دربارۀ ایران منادی تسلط صلح بر جنگ بود و می تواند فصل تازه را در روابط ایران با جامعۀ بین الملل بگشاید و به دهه ها تنش بر سر برنامه هسته ای ایران پایان دهد. این قطعنامه همچنین تغییر مسیر از سمت زور و فشار به سمت دیپلماسی و ابزارهای مسالمت آمیز برای حل چالشها و تفاوت نگاهها بود. از سویی تقویت توافق می تواند روند برداشته شدن تحریم ها را تسریع کند. در نهایت اینکه این قطعنامه به روند همکاریهای میان ایران و جامعه بین الملل برای حل بحران امنیت و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند.

مدیر اجرایی شورای ایرانیان مقیم آمریکا در دانشگاه پرینستون افزود: این اول راه است و مسئولان باید فرصتها را برای تبدیل کردن ایران به قدرت منطقه‌ای مغتنم بشمرند.

کیایی در باره دغدغه اصلی ایرانی ها از روند برداشته شدن تحریم ها و گشایش اقتصادی در ایران گفت: تحریم های زیادی وجود دارد- اعم از یکجانبه و چندجانبه- که روند برداشته شدن آنها می تواند چند ماهی زمان ببرد؛ البته زمانی که ایران به تعهداتش براساس توافق عمل کند. توجه داشته باشید که تحریمها تنها یکی از فاکتورهای وخیم شدن وضعیت اقتصادی ایران است؛ شما باید سایر فاکتورهای موجود اعم از سوء مدیریت، پارتی بازی، انتصاب گرایی، فساد و سیاست های کوته نظرانۀ پولی و مالی را به شرایط تحریم اضافه کنید. در هر حال این امید هست که با این روند وضعیت اقتصادی ایران رو به بهبود برود.

گیایی افزود: در مجموع تحریم ها سه دسته است: قطعنامه های تحریم های شورای امنیت، تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا و هر یک با موانع و زمانبندی متفاوتی برای برداشته شدن روبروست. برای برداشته شدن تحریم ها در وهله اول ایران باید به تعهداتش براساس توافق عمل کند که یکی از آنها بازطراحی رآکتور اراک، حذف ذخایر اضافی اورانیوم، رقیق کردن اورانیوم های غنی شده با درصد بالا، انبار کردن بخشی از از سانتریفیوژهای نطنز و فردو براساس انتظارات آژانس بین المللی انرژی اتمی است. همه این مراحل حداقل 3 تا 4 ماه زمان می برد. زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی صحت و سلامت اجرای تعهدات را تأئید کند، تحریم های هسته ای شورای امنیت و اتحادیه اروپا برداشته خواهد شد و به احتمال بسیار زیاد تحریم های هسته ای آمریکا علیه ایران نیز به همین ترتیب حذف خواهد شد.

روند برداشته شدن تحریم ها می تواند فرصت فوق العاده ای برای احیای اقتصاد ایران در راستای جذب سرمایه گذاری، تقویت صنعت توریسم باشد و زمینه مناسب حل بسیار از چالشهای اقتصادی- اجتماعی که کشور با آنهاست را فراهم آورد؛ چالشهایی همچون بیکاری، سوء مدیریت و ضعف در تولید صنعتی...

در پاسخ به این سئوال که کنگره آمریکا تا چه میزان می تواند مانع از اجرای توافق شود؟ کیایی گفت: هرچند برخی از نمایندگان کنگره - که اکثراً جمهوریخواه هستند- با توافق هسته ای مخالفت کردند و در حدود 60 روز زمان دارند تا محتوای آن را بررسی کنند اما بعید به نظر می رسد که از حمایت کافی برای خارج کردن توافق از ریل برخوردار باشند. اگر - به احتمال ضعیف این اقدام از سوی آنها صورت بگیرد- پرزیدنت اوباما، همانطور که پیشتر نیز اعلام کرده بود آنرا وتو خواهد کرد. بنابراین به اعتقاد من کنگره فاکتور تعیین کننده برای اجرای توافق نیست.

نکته مهم اینست که توافق امضاء شده چندجانبه بوده؛ بدین معنا که میان ایران و گروه 1+5 بوده است؛ از این رو کنگره قادر نخواهد بود توافق را با رأی خود متوقف کند. دولت آمریکا قصد ندارد نقش خراب کننده این توافق تاریخی را ایفا کند. از سویی رأی موافق شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اتحادیه اروپا به توافق این مسئله را تقریبا منتفی کرده است و در واقع آمریکا نمی تواند خودش زیر تعهداتش بزند.

 

معاون وزیر نیرو: برای سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در صنعت برق ایران محدودیتی وجود ندارد

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه محدودیتی برای سرمایه گذاری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در صنعت برق ایران وجود ندارد، از ورود چندین شرکت اروپایی برای مذاکره به تهران تا چند روز آینده خبر داد.

هوشنگ فلاحتیان در گفتگو با مهر با اشاره به مذاکرات برقی با چندین شرکت بزرگ آلمانی به منظور مشارکت در صنایع برق و انرژی ایران، گفت: پیش بینی می شود با ایجاد یک کارگروه مشترک شرایط برای آغاز همکاری ها با شرکت های معتبر آلمانی در صنعت برق کشور فراهم شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه در شرایط فعلی هیچ گونه محدودیتی برای مشارکت و سرمایه گذاران خارجی در صنایع برق و انرژی ایران وجود ندارد، تصریح کرد: به استثنای کشورهایی که جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی شناسد، ورود سرمایه گذاران سایر کشورها به صنعت برق و انرژی ایران آزاد است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش مهر درباره احتمال مشارکت و سرمایه گذاری شرکت‌های آمریکایی در صنعت برق ایران پس از لغو تحریم‌ها، اظهار داشت: اگر هر شرکتی از جمله شرکت‌های آمریکایی پیشنهاد همکاری و مشارکت در صنعت برق ایران را ارائه کنند، آماده ارزیابی و بررسی این پیشنهادها هستیم.

فلاحتیان با تاکید بر اینکه از هر پیشنهادی که منافع ملی کشور و صنعت برق را تامین کند، استقبال می‌کنیم، تاکید کرد: امکان همکاری‌ها با شرکت‌های آمریکایی در صنایع برق و انرژی در صورتی که شرایط منطقی را برای همکاری ارائه کنند، وجود دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه به زودی چندین شرکت بزرگ اروپایی برای مشارکت و سرمایه گذاری در صنعت برق ایران راهی تهران خواهند شد، خاطرنشان کرد: ایران از فرصت‌های جذاب و سودآور سرمایه گذاری در صنایع برق، انرژی، احداث نیروگاه‌های جدید، توسعه و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، احداث خطوط انتقال و ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر استفاده خواهد کرد.

 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: تا 10 سال آینده به 580 فروند هواپیما نیاز داریم

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از آغاز رایزنی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با کشورهای اروپایی و آمریکایی خبر داد و گفت: ما در حال حاضر 250 فروند هواپیما در کشور داریم که تا افق 1404 باید به 580 فروند هواپیما برسد.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن سیاست‌های هواپیمایی کشوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ما هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ بلیت هواپیما نداریم گفت: ولی طبق قانون برنامه پنجم در سال اجرایی این برنامه باید نرخ بلیت هواپیما آزاد شود.

وی در ادامه اظهار داشت: موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی به تصویب رسیده ولی تا به امروز سازمان هواپیمایی کشوری آن را ابلاغ نکرده است.

سامانی یادآور شد: ما درخواست افزایش نرخ بلیت هواپیما را کرده‌ایم و باید طبق قانون پنجم توسعه اجرا شود ولی هنوز آن را تأیید نکرده‌اند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: از زمان توافق جمع‌بندی توافقنامه ارتباطات بسیاری میان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با کشورهای اروپایی و آمریکا نیز برقرار شده و میزان تماس‌ها میان این شرکت‌ها افزایش پیدا کرده است.

سامانی اظهار داشت: پیشنهادات متنوعی در توافقنامه در خصوص تعمیر موتور و خرید دستگاه‌های مورد نیاز انجام شده و به مرور زمان همزمان با رفع تحریم‌ها برای ارتباطات بیشتر از جمله خرید هواپیما نیز رایزنی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: این ارتباطات از طریق ایمیل و تماس‌های تلفنی صورت می‌گیرد و شرکت‌های هواپیمایی متناسب با توان خود ارتباطات را در طول این شش ماه افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته 580 فروند هواپیما تا افق سند 1404 نیاز داریم گفت: در حال حاضر ما 250 فروند هواپیما در کشور داریم که باید تلاش شود کمبودهای مورد نیاز جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد 400 هواپیما در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن این موضوع که بسیاری از این هواپیماها در آینده‌ای نزدیک از رده خارج خواهد شد باید این کمبودها در بخش هوایی جبران شود.

 

"آسمان" 100 هواپیمای جدید می خرد

مدیر بازرگانی شرکت هواپیمایی آسمان با اعلام انجام مذاکره با فروشندگان هواپیما دنیا برای خرید هواپیماهای به‌روز گفت: هواپیمایی آسمان برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما برنامه‌ریزی کرده است.

صمد امین زاده در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: با توجه به نیازهای هواپیمایی آسمان در پروازهای داخلی و خارجی تصمیم داریم 100 فروند هواپیما به‌روز را تامین کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون هواپیمایی آسمان دارای حدود 30 فروند هواپیماست، بیان کرد: این در حالی است که 40 تا 50 درصد این ناوگان فعال هستند.

وی در بیان دلایل غیرفعال بودن بخشی از ناوگان آسمان گفت: تامین قطعه و محدودیت‌های ناشی از تحریم باعث غیرفعال شدن بخشی از ناوگان هواپیمایی آسمان شده است.

 

رئیس کل سازمان مالیاتی: درآمد مالیاتی تا پایان تیرماه 21 هزار میلیارد تومان بود

رئیس کل سازمان مالیاتی کشور گفت: تا پایان تیرماه سال جاری 21 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد مالیاتی وجود داشته است و 4.8 میلیون اظهارنامه از مودیان دریافت شد.

علی عسکری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد میزان اظهارنامه‌های مالیاتی مؤدیان برای عملکرد سال 93 اظهار داشت:‌ در حال حاضر تا پایان تیرماه سال جاری بالغ بر 4 میلیون و 800 هزار اظهارنامه مالیاتی اخذ شده است. 

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه تعداد اظهارنامه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، در مورد علت آن گفت: به‌دلیل آنکه سال‌های گذشته افرادی که در یک بنگاه شراکت داشتند، به‌ صورت جداگانه از آنها اظهارنامه دریافت می‌شد، اما امسال همه شرکاء در یک بنگاه، یک اظهارنامه ارائه کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که کاهش اظهارنامه‌های مالیاتی آیا ارتباطی با رکود در بازار و احتمالاً تعطیلی بنگاه‌ها ندارد، بیان داشت: حتی بنگاه‌هایی که تعطیل می‌شوند، باید اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان ارائه دهند.

عسکری افزود: در قوانین سالانه بودجه حکمی آورده شده که مشاغل خودرو و همچنین املاک اجباری برای اظهارنامه در تیرماه ندارند و به همین علت بخش زیادی از کاهش تعدادی از کارنامه‌های مالیاتی مربوط به این موضوع است. البته اظهارنامه‌های مشاغل بند (الف) و (ب) رشد داشته است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر اینکه اظهارنامه‌های دریافت شده مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط به بند (الف) و (ب) قانون مالیات است، گفت:‌ مشاغل خودرویی و همچنین املاک می‌توانند در طول سال اظهارنامه‌های خود را ارائه دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که تا پایان تیرماه سال جاری چه میزان درآمدهای مالیاتی وصول شده است، اظهار داشت: ‌در تیرماه فقط حدود 8 هزار و 300 میلیارد تومان درآمد کسب شده و همچنین در 4 ماه اول سال این رقم بالغ بر 21 هزار و 200 میلیارد تومان است.

عسکری در مورد تسویه حساب مالیات پرداختی سال 92 اصناف و مؤدیان گفت:‌ تا پایان تیرماه برگه تشخیص براساس قانون برای مؤدیان صادر شده و تسویه و قطعی شدن آن باید توسط افراد با مراجعه به سازمان انجام شود.

 

متوسط بارش‌ها ۱۳درصد کمتر از سال گذشته است

مدیرکل دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب کشور گفت: با وجود بارش مناسب باران در 12 استان کشور، متوسط بارش‌های کشور همچنان وضع مطلوبی ندارد و نسبت به سال گذشته 13 درصد منفی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا راعی عزآبادی با بیان این مطلب که در بارندگی‌های اخیر کمترین بارش مربوط به کرمانشاه با 0.3 میلی‌متر بوده است، اظهار داشت: در بارش‌های هفته گذشته، استان مازندران با 61 میلی‌متر بیشترین میزان بارش را در سطح کشور داشته است؛ استان تهران نیز با 47 میلی‌متر بارندگی رتبه دوم میزان بارش را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی درباره استان‌هایی که از 24 تا 30 تیر دارای بارش‌های خوبی بود، گفت: این استان‌ها عبارتند از آذربایجان شرقی با 17 میلی‌متر، آذربایجان غربی 4 میلی‌متر، اردبیل 7.2 میلی‌متر، تهران 47 میلی‌متر، زنجان 6 میلی‌متر، سمنان 8 میلی‌متر، قزوین 9 میلی‌متر، گیلان 38 میلی‌متر، مازندران 61 میلی‌متر،‌ همدان 15 میلی‌متر،‌ کرمانشاه 0.3 میلی‌متر و لرستان 3 میلی‌متر بارش داشته‌اند.

راعی با بیان اینکه بیشترین بارندگی‌های اخیر در حوضه دریای خزر اتفاق افتاده است، افزود: بارندگی‌های کشور در مقایسه با هفته قبل، در حوضه مازندران یا دریای خزر نسبت به هفته قبل 20 میلی‌متر و دریاچه ارومیه و فلات مرکزی ایران یک میلی‌متر افزایش بارش داشته‌اند.

وی ادامه داد: باوجود بارندگی‌های خوبی که در روزهای اخیر در استان‌های شمالی و شمال غرب و غرب کشور داشتیم اما مشاهده می‌شود که متوسط بارندگی‌های کشور در چهار یا پنج روز گذشته از 184 میلی‌متر به 188 میلی‌متر رسیده که 4 میلی‌متر افزایش را در متوسط بارندگی کشور نشان می‌دهد.

وی علت اصلی این امر را نبود بارندگی در بخش وسیعی از کشور مثل ایران مرکزی، مناطق جنوب، جنوب شرق، شرق بیان کرد و افزود: این مساحت وسیع باعث می‌شود متوسط بارندگی کشور در حد چهار میلی‌متر ثبت شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران