اختلاف 1.5 درصد درصدی بانک مرکزی با مرکز آمار: نرخ تورم تیرماه 15.6 درصد است+ 3 خبر

سایر خبرها: نتایج نظر سنجی پس از اعلام نتایج مذاکرات هسته ای: 85.7 درصد شهروندان تهرانی به وضعیت آینده کشور امیدوارند/ ترکان: بانه ومریوان توان تبدیل به دالان تجاری وصنعتی را دارند/ تفاهمنامه همکاری مشترک تجاری اتاق بازرگانی قندهار و زاهدان امضا شد  

 

اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه 1394 را اعلام کرد که بر این اساس نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیرماه 1394 نسبت به دوازده ماه منتهی به تیرماه 1393 معادل15.6 درصد می باشد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 است:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیرماه 1394 به عدد 224.7 رسید که نسبت به ماه قبل 0.4 درصد کاهش یافت.

شاخص مذکور در تیرماه 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 14.2 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که مرکز آمار ایران، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به تیرماه سال جاری را 14.1 درصد اعلام کرده بود.

همچنین براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه 12.8 درصد (تیر 94 نسبت به تیر 93)و نرخ تورم ماهانه یعنی 31 روز منتهی به آخر تیر در مقایسه با 31 روز منتهی به خرداد 94 معادل 1.2 درصد برآورد شده است.

 

نتایج نظر سنجی پس از اعلام نتایج مذاکرات هسته ای: 85.7 درصد شهروندان تهرانی به وضعیت آینده کشور امیدوارند

بر پایه تازه ترین نظرسنجی ایرنا ، 85.7 درصد پایتخت نشینان اعلام کردند با مطلع شدن از خبر نتایج مذاکرات وین نسبت به وضعیت آینده کشور امیدوارند و 81.4 درصد شهروندان تهرانی اظهار داشتند بعد از شنیدن خبر توافق خیلی خوشحال شدند

مرکز نظر سنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) پس از پایان نشست مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در وین و همزمان با خواندن بیانیه پایانی ، اقدام به سنجش افکار از شهروندان تهرانی کرد و نظرات پایتخت نشینان را در 22منطقه تهران به روش نمونه گیری تصادفی به صورت تلفنی جویا شد.

بر پایه نتایج به دست آمده ؛ 68.5 درصد شهروندان تهرانی معتقدند این توافق می تواند باعث عزت ملی شود. 88.1 درصد پاسخگویان نسبت به مذاکرات هسته ای حساس و پیگیر اخبار آن بودند.

در ارزیابی عملکرد تیم مذاکره کننده و صداقت آنها با مردم 61.2 درصد شهروندان تهرانی می گویند تیم مذاکره کننده به میزان قابل توجهی با مردم صادق بوده و این میزان از نظر 30.2 درصد شهروندان « تاحدی» و از نظر 8.7 درصد « خیلی کم و کم » ارزیابی شده است.

پاسخگویان دیدگاه خود را نسبت به پیامدهای توافق در میزان بهبود وضعیت اقتصادی ، سیاسی و علمی کشور اینگونه بیان کردند؛ 65.4 شهروندان تهرانی معتقدند که این توافق به میزان «خیلی زیاد و زیاد » در بهبود اوضاع اقتصادی ، 70.2 درصد به همین میزان در بهبود اوضاع سیاسی و 69 درصد نیز در بهبود وضعیت علمی کشور می تواند کمک کند.

72.2 درصد از شهروندان تهرانی باور دارند حل موضوع هسته ای ایران به کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی مردم ایران به کشورهای غربی کمک می کند و 27.8 درصد مخالف این موضوع هستند. از میان کسانی که معتقدند حل موضوع هسته ای ایران به کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی مردم ایران به کشورهای غربی کمک می کند، 51.6 درصد تاثیر آن را « خیلی زیاد و زیاد » 41.9 درصد « تاحدی» و 6.4 درصد « خیلی کم و کم » ارزیابی کردند.

ارزیابی وضعیت آینده کشور بعد از این توافق نیز موضوعی بود که پاسخگویان نظر خود را در این باره عنوان کردند ، به طوری که 85.7 درصد شهروندان به وضعیت آینده کشور امیدوارند. از این میزان 35.9 درصد شهروندان تهرانی اعلام کردند که بعد از این توافق، وضعیت ایران درخشان تر می شود ، 49.8 درصد اعلام کردند که وضعیت ایران مطلوب می شود. درمقابل از نگاه 13 درصد وضعیت ایران تغییری نمی کند و تنها 1.4 درصد معتقدند وضعیت ایران بعد از توافق بدتر خواهد شد.

درباره منابع مالی آزاد شده پس از رفع تحریم ها ؛ پاسخگویان تهرانی بر این باورند که این منابع می بایست به تولید رونق بخشد و در سه اولویت زیرساخت های اقتصادی ، اصلاح قیمت ها و بهبود معیشت و تامین کالاهای اساسی هزینه شود.

شهروندان تهرانی درباره پایداری توافق بین ایران و کشورهای 1+5 ، نظرات مختلفی ابراز کردند. 49.7 درصد اظهار داشتند « تاپایان محدودیت تعیین شده در توافق» این توافق پایدار می ماند، اما 10.8 درصد « تا پایان ریاست جمهوری اوباما » ، 6.5 درصد « تاپایان دولت یازدهم» و 4.4 درصد پایداری این توافق را دایمی دانستند . در همین زمینه از دیدگاه 28.6 درصد پاسخگویان « احتمال نقض از سوی طرف مقابل پیش از موعد » وجود دارد.

پاسخگویان تهرانی دیدگاه خود را در خصوص اولین کار دولت و ملت بعد از توافق بیان کردند . بر اساس اطلاعات به دست آمده ؛ شهروندان تهرانی اولین کار دولت را بعد از توافق « رسیدگی به اوضاع اقتصادی کشور، وضعیت معیشتی مردم و همچنین اشتغال » دانستند که موضوعات مطرح شده بیانگر تاکید مردم بر بهبود اوضاع اقتصادی است.

در پایان از شهروندان خواسته شد تا پیام خود را برای تیم مذاکره کننده بیان کنند که 89.8 درصد پاسخگویان با بیان پیام هایی چون : «خسته نباشید، موفق باشید، دعاگویتان هستیم ، آرزوی سلامتی برای تیم مذاکره کننده داریم ، تبریک می گوییم ، در تاریخ جاودانه شدید، دستتان درد نکند»، از تیم مذاکره کننده تشکر و قدردانی کردند.

نمونه آماری این بررسی شامل 990 شهروند تهرانی است که ، 53.7 درصد پاسخگویان را مردان و 46.3 درصد را بانوان تشکیل دادند. از نظر سنی، جوان ترین پاسخگو 18ساله و مسن ترین آنها 85 ساله و میانگین سنی پاسخگویان 41.5 سال است.

 

ترکان: بانه ومریوان توان تبدیل به دالان تجاری وصنعتی را دارند

مشاورعالی رییس جمهوری با بیان اینکه منطقه بانه ومریوان می تواند به عنوان یکی از دالان های تجاری صنعتی کشور مطرح شود ، گفت: هم اکنون مطالعات فنی برای ایجاد منطقه آزاد صنعتی و تجاری بانه و مریوان انجام شده است و دراین سفر تقدیم رییس جمهوری خواهد شد.

به گزارش ایرنا اکبر ترکان عصر روزیکشنبه درجلسه شورای اداری شهرستان بانه، سفر رییس جمهوری به کردستان را اولین سفر دولت پس از موفقیت در عرصه دیپلماسی دانست وگفت: انجام این سفر بیانگر اهمیت استان کردستان برای دولت است.

وی شهرستان بانه را یکی از قطب های مهم تجاری کشور معرفی کرد وافزود: با مشارکت بخش خصوصی وبخش دولتی آزاد راه سقز - بانه و بانه – سیرانبند احداث می شود.

او باز شدن بازارچه سیرانبند بانه را نیازمند تصویب دولت مرکزی عراق دانست و افزود: اکنون دولت اقلیم کردستان با رسمی شدن مرز سیرانبند موافقت کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد وویژه اقتصادی کشور گفت: شهرستان بانه می تواند به یکی از پر ترافیک ترین و مهمترین مرز کشور تبدیل شود.

ترکان محقق شدن مرز رسمی سیرانبند بانه را نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و فراهم کردن زیرساخت های جاده ای دانست.

او با بیان اینکه سرمایه گذاری در زمینه تولید و صنعت ، توسعه همه جانبه شهرستان بانه را بدنبال دارد گفت : دولت موظف است بسترهای سرمایه گذاری و اشتغالزایی را در این شهرستان فراهم کند.

به گفته وی شهرستان بانه یک شهر 100 هزار نفری است و موقعیت امروز بانه برای شهرسازی مناسب نیست در همین راستا برای تبدیل بانه به یکی از قطب های تجاری کشور باید زیر ساخت های شهری مدرن و به روز شود.

ترکان تبدیل فضای شهر بانه به یک شهر مهم را نیازمند 500 میلیارد تومان سرمایه دانست وافزود: این امر را می توان با استفاده ازعوارض و جریمه های ناشی از ساخت و ساز تامین کرد.

وی با بیان اینکه ایران ازطریق دریا وخشکی با 15 کشور همسایه است گفت: نقاطی به عنوان مناطق آزاد درنظر گرفته می شود که برای تولید و تجارت در کشورهای همسایه مناسب است مناطق بانه ومریوان نیز یکی از این مناطق است که به صورت دو جانبه در نظر گرفته می شود.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد وویژه اقتصادی کشورافزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست علیرغم تحمل فشارهای سنگین اقتصادی سربلند و سرافراز پیروز شود و دشمنان از این پیروزی ایران عصبانی هستند.

وی اظهارکرد: دشمنی کشورهای غربی با ایران برای همه سیاستگذاران روشن است، سخنرانی صاحب نظران سیاسی مجلس سنای آمریکا بیانگر این است که آنها از همان ابتدا خود را برای انتقام از ملت ایران آماده کرده اند.

ترکان خنثی شدن تهدیدات دشمن را مرهون هوشمندی و درایت مقام معظم رهبری و دولت تدبیر وامید دانست وافزود: هم اکنون این تهدید بزرگ دور شده است و شرایط بین المللی درعرصه اقتصادی بهتر شده وازبند فشارهای ظالمانه وتحمیلی آزاد شده ایم.

وی اظهار کرد: اگر شرایط اقتصادی بعد از تحریم ها به درستی انجام شود منجر به افزایش سرمایه گذاری، تولیدات صنعتی، تولید ملی و صادرات کشور می شود و درصورتی که این شرایط به درستی معماری نشود منجر به کاهش ذخایر ارزی خواهد شد.

 

تفاهمنامه همکاری مشترک تجاری اتاق بازرگانی قندهار و زاهدان امضا شد

تفاهمنامه همکاری مشترک بین اتاق های بازرگانی قندهار افغانستان و زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان به منظور گسترش روابط تجاری واقتصادی، در زاهدان امضا شد.

به گزارش ایرنا این تفاهم نامه شامگاه یکشنبه در نشست هیات تجاری و سرمایه گذاری ولایات قندهار، نیمروز وفراه افغانستان واستان سیستان وبلوچستان با حضور رییس بورد اقتصادی ومشاور ارشد اتاق های تجاری افغانستان، رییس و اعضای اتاق بازرگانی زاهدان، رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان وبرخی ازمسوولان دراتاق بازرگانی زاهدان امضا شد.

امضای این تفاهمنامه موجب گسترش روابط تجاری و اقتصادی و همکاری های مشترک بین دو اتاق بازرگانی قندهار و زاهدان و استفاده از ظرفیت های دو طرف می شود.

رییس بورد اقتصادی و مشاور ارشد اتاق های تجاری افغانستان در این نشست گفت : اعضای هیات تجاری افغانستان پس از بازدید دو روز اخیر از واحدهای صنعتی و تولیدی سیستان و بلوچستان و آشنایی بیشتر با ظرفیت های مناسب ایران، میل و رغبت زیادی برای سرمایه گذاری و مبادله کالاهای گوناگون با تجار ایرانی پیدا کردند.

حاج رحیم الدین حاج آغا افزود : با توجه به حق همسایگی این دو کشور و اینکه کشور ایران همواره حامی مردم افغانستان بوده است میل به همکاری با کشور ایران در تجار افغانستان بسیار زیاد است.

وی اظهارداشت: تجار افغانستان بیشتر به سرمایه گذاری مشترک در سیستان و بلوچستان به ویژه مرز میلک و نیز در خاک افغانستان و شهرهای قندهار و زرنج نیمروز علاقه مند هستند.

وی ادامه داد : یکی ازنیازهای اساسی افغانستان 'آرد گندم' است بطوریکه روزانه هزاران دستگاه کامیون از کشورهای مختلف وارد افغانستان می شود این در حالی است که در صورت فراهم بودن امکانات، تجار افغان تمایل به خرید آرد از ایران و نیز احداث کارخانه های تولید آرد مشترک در افغانستان یا ایران دارند.

وی خاطر نشان کرد : امروزه بازار رقابتی در دنیا شکل گرفته است لذا قیمت کالای عرضه شده درکنار کیفیت آن برای ما اهمیت ویژه ای دارد و باید به این نکته توجه کرد که اگر یک کالا بازاریابی مناسبی داشته باشد پس از مدتی جای خود را در بازار یافته و قیمت آن نیز خود به خود بالا می رود.

وی افزود : ما علاقه بسیاری به معامله با شرکای کشور دوست و همسایه خود ایران داریم اما برخی افراد سودجو و متقلب به تجارت این دو کشور لطمه وارد می کنند که باید در این زمینه هر دو طرف با هوشیاری کامل از فعالیت این قبیل افراد جلوگیری کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به عنوان نماینده استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: افغانستان به عنوان یکی از کشورهای هدف تجارت ایران تاکنون تقاضاهای تجاری زیادی داشته است اما به دلیل وجود تحریم ها نتوانسته ایم به نیازهای آنان پاسخ دهیم که امید است از این پس فعالیتها و مبادلات تجاری با این کشور رشد چشمگیری پیدا کند.

رضا نجفی اظهارکرد:با توجه به اینکه کارخانجات ایران برخلاف سایر کشورهای همسایه بسیار مدرن است ما آمادگی مشارکت در هر زمینه ای از سرمایه گذاری تا مبادله کالا را با افغانستان داریم.

وی با اشاره به وجود بیش از310 کیلومتر مرز مشترک سیستان و بلوچستان با افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران زیربناهای خوبی در مرز ایجاد کرده که آماده بهره برداری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: افغانستان نیازمند توسعه روابط با دنیا است وما به عنوان کشوری همسایه می توانیم در این راستا به آن ها کمک کنیم.

در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری تجاری و اقتصادی توسط روسای اتاق های بازرگانی قندهار و زاهدان امضا شد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران