دیدار مشترک هیات رئیسه اتاق های مشترک آلمان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه و بلژیک با هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران

رئیس اتاق ایران: اگر بخش خصوصی از این دوره طلایی بهره برداری لازم را نداشته باشد، دولت از این امتیاز به نفع خود و بزرگ کردن شرکت های دولتی بهره خواهد برد/ توقع بخش خصوصی این است که در عرصه اقتصاد فضای رقابت پذیر و سالم برای کسب و کار ایجاد شود  

~~هیات رئیسه اتاق های مشترک آلمان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه و بلژیک در نشستی با هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران بر اهمیت نقش اتاق های مشترک به عنوان بازوهای اتاق ایران به ویژه در شرایط پساتحریم تاکید کردند.
به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی ایران، با توجه به رویکرد تشکل گرایی و حمایت از فعالیت های گروهی، هیات رئیسه اتاق ایران در اولین نوبت با پنج اتاق مشترک حوزه اروپا ملاقات کرد.
رئیس اتاق ایران با اشاره به فعالیت اتاق های مشترک در دوران تحریم، گفت: اتاق های بازرگانی مشترک در جایگاه خودشان با شرایط خاص و ویژه ای روبرو می شوند که باید تمام توان و انرژی خود را برای گذراندن از این دوران بکار بندند.
محسن جلال پور با بیان اینکه در دوره های گذشته قصور و کوتاهی هایی نسبت به اتاق های مشترک صورت گرفته است، ادامه داد: اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور باید در این دوران از تمام ظرفیت ها و توانمندی های خود در راستای پیشبرد اهداف بخش خصوصی بهره ببرد.
وی با اشاره به ظرفیت های اتاق ایران در امور تشکل ها، اتاق های شهرستان و اتاق های مشترک، بیان کرد: در اعزام و پذیرش هیات های تجاری تخصصی، باید تشکل ها، اتاق های مشترک و اتاق های سراسر ایران مانند سه ضلع مثلث برای همکاری به یکدیگر وصل شوند تا بخش خصوصی نهایت بهره را در این دوران از این فرصت طلایی ببرد.
رئیس اتاق ایران یادآور شد: اگر بخش خصوصی از این دوره طلایی بهره برداری لازم را نداشته باشد، دولت از این امتیاز به نفع خود و بزرگ کردن شرکت های دولتی بهره خواهد برد. بنابراین برای تقویت فعالیت های اقتصادی، اتاق های مشترک باید به عنوان بالهای اجرایی بخش خصوصی از تمام ظرفیت ها و فرصت های موجود بدون نگاه گلایه آمیز استفاده کنند.
جلال پور ادامه داد: توقع جامعه مدنی ایران و بخش خصوصی کشور این است که در عرصه اقتصاد فضای رقابت پذیر و فضای سالم کسب و کار ایجاد شود. وظیفه اتاق ایران، اتاق های مشترک و اتاق های استانی است که از تریبون بخش خصوصی این فریاد را به گوش همگان برساند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، هدف از برگزاری جلسه را باز تنظیم روابط ایران و کشورهای اروپایی پس از دوره جدید روابط ایران و غرب دانست و تصریح کرد: اتاق های مشترک بازوان اتاق ایران هستند و در پیگیری و تمرکز بر موضوعات تجاری و اقتصادی میان دو کشوری که اتاق مشترک در آنها تشکیل شده، به پارلمان بخش خصوصی کمک می کنند.
پدرام سلطانی ادامه داد: در دوره های گذشته هماهنگی میان اتاق ایران و اتاقهای مشترک رضایت بخش نبوده بدین ترتیب در دوره جدید باید هرچه بیشتر تقویت شود، بنابراین شناخت وظایف اتاق ایران و اتاق های مشترک برای جلوگیری از تداخل وظایف در این راه ضروری است.
وی اظهار داشت: باید مکانیزمی تعریف شود که امکان ارزیابی عملکرد اتاق ها را به وجود آورد و همچنین اتاق های مشترک از فعالیت هایی که در اتاق های دیگر انجام می شود، اطلاع حداکثری پیدا کنند.
نایب رییس اتاق ایران با اشاره به حجم زیاد درخواست از طرف دولت، فعالان اقتصادی و همچنین کشورهای دیگر، گفت: برای استفاده بهینه از این فرصت، اتاق های مشترک باید اتاق را همراهی کرده و اتاق نیز به آنها هر چه بیشتر اعتماد کند.
اعلام آمادگی اتاق تهران در هماهنگ کردن فعالیت های بین المللی
رییس اتاق بازرگانی تهران و نائب رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: اتاق تهران همواره با اتاق ایران دربرنامه ریزی ها تبادل و ورود هیات ها همکاری داشته است و در آینده هم خواهد داشت.
مسعود خوانساری با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای تهران برای جذب سرمایه های خارجی، افزود: اتاق تهران در حال راه اندازی سایتی است که در آن ظرفیت های کشور برای سرمایه گذاران خارجی جمع آوری خواهد شد.
کمیته بررسی فعالیت های پساتحریم تشکیل می شود
احمد فیاض بخش دبیرکل اتاق ایران نیز از تشکیل کمیته فعالیت های پساتحریم در اتاق ایران خبر داد و گفت: قرار است که جلسات ادواری با دستور جلسه مشخص و تقسیم کار در این کمیته داشته باشیم.
معاون امور تشکل های اتاق نیز ضمن ابراز خرسندی از در کنار هم قرار گرفتن تشکل ها و اتاق های مشترک پس از مدت ها، اظهار داشت: تشکل ها بخش موضوعی اتاق هستند و ماموریت های اتاق در تعامل با دیگر کشورها از طریق اتاق ها و شوراهای مشترک انجام می شود که از توان بالایی برخوردار هستند.
هومن حاجی پور با بیان اینکه بعضا در ورود هیات های خارجی به ایران آشفتگی و تعجیل بین بنگاه ها و سرمایه گذاران پیش می آید؛ تاکید کرد: با استفاده از تمام ظرفیت های اتاق ایران و تقسیم کار و تفویض اختیار به تشکل ها و اتاق های مشترک در پذیرش هیات های خارجی این مشکل حل خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین این پیام را به هیات های خارجی می رسانیم که ایران دارای بازاری منسجم و هماهنگ است و ظرفیت های خوبی هم در این بازار وجود دارد.
حاجی پور به زیرساخت های فراهم شده در اتاق ایران اشاره و تصریح کرد: بازسازی پورتال اتاق به چند زبان برای تبادل اطلاعات، آماده سازی فضای مجازی برای معرفی توانمندی های تشکل های اتاق، ایجاد مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی کشور و رصد امور اقتصادی و برگزاری نمایشگاه ها برای ورود به نمایشگاه های بین المللی، استانداردسازی و بهره گیری از این نمایشگاه ها به عنوان ابزار بازاریابی از برنامه های زیرساختی اتاق ایران است.
جلوگیری از موازی کاری ها به هماهنگی و انسجام نیاز دارد
در ادامه این دیدار احمد پورفلاح رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به فعالیت های این اتاق مشترک در دوره گذشته، اظهار داشت: انتظارات اتاق های مشترک از اتاق ایران زیاد نیست و سعی می کنیم در رسیدن به اهداف و خط مشی های دولت و بخش خصوصی کمک های لازم را انجام دهیم.
عدم انجام کارهای موازی اتاق ایران، اتاق های شهرستان و اتاق های مشترک، هماهنگی و همکاری اتاق ایران و اتاق های مشترک در اعزام و پذیرش هیات های تجار، تخصیص سهم بیشتری در فضای مجازی اتاق ایران به اتاق های مشترک، حضور نماینده ای از اتاق های مشترک در هیات نمایندگان اتاق ایران، تشکیل کنفدراسیون اتاقهای مشترک برای قدرت چانه زنی با دولت، ایجاد جاده دو طرفه تبادل اطلاعات بین اتاق ایران و اتاق های مشترک، برگزاری جلسات مشترک اتاق های مشترک با هیات رئیسه اتاق ایران، بازدید هیات رئیسه اتاق ایران از اتاق های مشترک از پیشنهادات رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا به هیات رئیسه اتاق ایران بود.

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران