معاون رییس جمهور: بیکاری زنان تحصیلکرده وسرپرست خانوار بطور جدی پیگیری می شود+ 2 خبر

سایر خبرها: وزیر صنعت، معدن و تجارت: اصلاح نظام بانکی کشور با جدیت دنبال می شود/ نعمت زاده: تبریز قطب خودروسازی تجاری و سنگین می شود  

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور تاکید کرد: این معاونت بحث بیکاری زنان تحصیلکرده و سرپرست خانوار را با جدیت در دست پیگیری دارد.

به گزارش ایرنا، شهیندخت مولاوردی عصرشنبه در حاشیه نشست تخصصی «بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پساتحریم» این اظهارات را در پاسخ به خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا بیان کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، استان های بوشهر، قم، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، کردستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، بیشترین میزان زنان تحصیلکرده و بیکار را در خود جای داده اند.

معاون امورزنان رییس جمهور در خصوص حوزه آموزش زنان گفت: زنان در زمان حاضر حدود 60 درصد جمعیت دانشجویان کشور را تشکیل می دهند این در حالی است که نقش آنان در اقتصاد، بسیار کمتر از این میزان است.

مولاوردی ادامه داد: این معاونت برای افزایش نقش و سهم زنان در اقتصاد و جامعه، کارگروهی را تشکیل داده است و این آمارها نیز دستاوردهای اولیه مطالعات انجام شده بوسیله این کارگروه طی ماه های گذشته است.

وی کارگروه یاد شده را اتاق فکر معاونت امورزنان و خانواده معرفی کرد و افزود: وظیفه اصلی این کارگروه شناسایی ظرفیت ها و در نهایت ارایه جمع بندی مناسب برای برنامه ریزان است.

وی به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات حمایتی آن معاونت برای تعیین مجازات های جایگزین زندان برای جرایم با محکومیت کمتر از 91 روز زنان پاسخ داد.

معاون رییس جمهور اظهار داشت: این موضوع را با توجه به بررسی های صورت گرفته این معاونت اتخاذ کرده ایم و دلیل آن هم این بود که بیشترین میزان مجازات زندان زنان کمتر از 91 روز است.

مولاوردی افزود: بی تردید زندان، نقش و تاثیر و تبعات حاشیه ای و منفی بسیاری دارد و این معاونت در جهت صیانت از خانواده و حقوق زنان در صدد بهره مندی زنان از مجازات های جایگزین است.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور توضیح داد: این مجازات ها می تواند مانند موارد اعمال شده در حوزه نوجوانان بزهکار باشد.

وی در سخنان کوتاهی در نشست تخصصی بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پسا تحریم گفت: ما در دوران پسا توافق هستیم، اما این توافق بسیار مهم بود و فصل نوینی را در روابط منطقه و جهان برای کشورمان ترسیم کرد که همه اقشار جامعه به نوعی از این توافق متاثر خواهند شد.

مولاوردی خطاب به زنان کارآفرین حاضر در این نشست تصریح کرد: همانگونه که رییس جمهوری هم تصریح کرده اند، ما درهای کشورمان را برای واردات کالاهای مصرفی کشورهای دیگر باز نخواهیم کرد و برای تولید مشترک محصولات مورد نیاز کشور و منطقه با علاقه مندان ورود به بازار ایران وارد مذاکره هدفمند خواهیم شد.

این مقام مسوول در ریاست جمهوری با استناد به آمارها افزود: در حوزه اشتغال زنان، متاسفانه اقدامات اساسی مناسبی صورت نگرفته است و کشور در حال درجا زدن است.

مولاوردی در ادامه اظهارداشت: متاسفانه 82 درصد زنان سرپرست خانوار بیکار و بی سواد هستند. همچنین باید همزمان با ورود دختران به دانشگاه ها، فرصت های شغلی مورد نیاز برای زنان پیش بینی شود.

وی از زنان کارآفرین حاضر در نشست درخواست کرد تا موانع کسب وکار زنان در کشور را شناسایی و به این معاونت اعلام کنند تا این معاونت بتواند در برنامه ششم توسعه کشور جایگاه مناسبی را برای ایجاد اشتغال زنان در برنامه هدفگذاری کند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور در جمع بندی نهایی سخنان شرکت کنندگان در این نشست هم گفت: طرح ارایه بسته پیشنهادی برای حمایت از زنان کارآفرین در دولت را پیگیری خواهد کرد تا نرخ مشارکت زنان در اقتصاد افزایش یابد و شاخص های توسعه کشورمان در این حوزه به جایگاه مناسبی ارتقا یابد.

پیش از سخنان شهیندخت مولاوری ، فیروزه صابر موسس و مدیرعامل بنیاد توسه کارآفرینی زنان و جوانان و دبیرکارگروه کارآفرینی و اشتغال معاونت امور زنان و خانواده، گزارش و آماری از وضعیت تحصیل و اشتغال زنان در کشور ارایه کرد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت: اصلاح نظام بانکی کشور با جدیت دنبال می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین برنامه های اجرایی بخش صنعت و معدن و تجارت در دوران پساتحریم خبر داد و گفت: پیشنهادات لازم دراین خصوص تدوین و به رئیس جمهوری تقدیم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمدرضا نعمت زاده در دومین گردهمایی روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها با اشاره به توافقات صورت گرفته ایران و 1+5 که نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت، افزود: کار بزرگی انجام شده و همه باید دراین راستا نهایت تلاش و همت خود را مبذول دارند تا با شرایط ایجاد شده بخش صنعت، معدن و تجارت بتواند به عنوان یک امتیاز، اقدامات خود را به پیش ببرد.

وی با اشاره به ارائه پیشنهادات و برنامه های اجرایی در سه بخش صنعت، معدن و تجارت در دوران پساتحریم، تصریح کرد: در بخش صنعت، مذاکره با شرکت های معتبر و صاحب نام و فناوری در راستای سرمایه گذاری مشترک، ارتقای توان مدیریت فناوری و بازاریابی، طراحی و تولید محصولات رقابت پذیر، صادرات حداقل 30 درصد از محصولات تولیدی، ارتقای توان تحقیقاتی، فناوری و برندسازی داخلی و استفاده از منابع و تسهیلات خارجی از جمله رئوس مهمترین اقداماتی است که باید در بخش صنعت صورت بگیرد.

نعمت زاده، اولویت همکاری ها را در زمینه های صنایع و قطعات خودرو، صنایع معدنی ،صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی، صنایع برق، الکترونیک و مخابرات، طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید و طراحی وتولید تجهیزات زیست محیطی و صنایع پیشرفته پزشکی ذکر کرد.

به گفته وی، در بخش معدن نیز همکاری و مشارکت با شرکتهای معتبر خارجی در زمینه های اکتشاف، سرمایه گذاری، بهره برداری و صادرات همچنین طراحی و ساخت ماشین آلات معدنی ،تکمیل زنجیره فرآوری و صنایع مربوطه و سرمایه گذاری مشترک در معادن سایر کشورها از جمله مهمترین مواردی است که باید در این بخش دنبال کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه زمینه های فعالیت بیشتر در بخش تجارت را مورد اشاره قرار داد و افزود: سرمایه گذاری فروشگاههای زنجیره ای معتبر در داخل کشور، ایجاد مشارکت های تجاری صادراتی، بهره گیری از ظرفیت واردات کالا برای انتقال دانش فنی و همچنین سرمایه گذاری برای مصارف داخل و بازارهای صادراتی نیز از مهمترین مسائل مطروحه در بخش تجارت خواه بود.

نعمت زاده در ادامه سخنان خود اهمیت بهره وری و افزایش آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون بهره وری نمی توانیم به دنبال رقابت پذیری در کشور باشیم و پیشنهاد می کنم دراین رابطه از مشاوران خارجی در صنایع مختلف بهره گیری شود.

وی موضوع بازاریابی و ایجاد و خلق پول را دراین بین مهم ارزیابی کرد و افزود: باید از طریق ارائه راهکارهای مناسب و خلق فکر و اندیشه به دنبال باز کردن درهای بیشتری از دنیا به روی خود باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت تدوین سند برنامه راهبردی استراتژیک صنعت، افزود: این سند راهنمایی اصلی برای صنعتگران و مردم که خواهان بحضور دراین عرصه هستند، خواهد بود.

وی محوریت این سند را چگونه صنعتی کردن کشور دانست و گفت: در این راستا افزایش سهم صادرات غیرنفتی و تاکید بر مزیت ها و ظرفیت های استانی و جغرافیایی را نباید از یاد برد.

نعمت زاده با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر صنعتی شدن کشور، تصریح کرد: رئیس جمهوری در این باره بارها نقطه نظرات خود را مطرح و حتی ضرورت پیش رفتن بخش کشاورزی به سمت صنعت را خاطرنشان کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به وضعیت این بخش از اقتصاد کشور، یادآور شد: خوشبختانه توانستیم با تدابیر لازم سال 93 را به خوبی پشت سر گذاشته و رشد منفی دو ساله را تبدیل به رشد مثبت کنیم.

نعمت زاده خطاب به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها، اظهار داشت: البته در این راه تلاشها، اقدامات و پیگیری های شما موثر بوده که امیدواریم این روند با سرعت بیشتر طی سال جاری نیز ادامه پیدا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث نقدینگی و اصلاح نظام بانکی کشور مبحث مهم ما خواهد بود که آن را در شورای پول و اعتبار با جدیت پیگیری خواهیم کرد چرا که با شرایط و بینشهای موجود کشور ضرورت اصلاح نظام بانکی بیش از گذشته است.

به گفته وی؛ این نظام پولی و بانکی جوابگوی تحولی که ما را به سوی یک رونق اقتصادی برساند نخواهد بود چرا که 6.7 درصد رشد بخش صنعت 9.8 رشد بخش معدن و 3.7 درصد بخش بازرگانی نشاندهنده حرکت سازنده و رو به رشد در این بخش از اقتصاد کشور است که نیازمند افزایش حمایت ها است.

نعمت زاده، تشکیل و پیگیری مصوبات ستاد تسهیل در استانها را حائز اهمیت خواند و گفت: به رغم مشکلاتی که دراین زمینه وجود دارد پیگیری مصوبات به صورت هفتگی از مطالبات جدی ما خواهد بود.

 

نعمت زاده: تبریز قطب خودروسازی تجاری و سنگین می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : شهر تبریز به عنوان یکی از صنعتی ترین مناطق کشور به قطب و مرکزیت ساخت خودروهای تجاری و سنگین تبدیل می شود.

محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در حاشیه گردهمائی روسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد : با توجه به ظرفیت ها و مزیت های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری آذربایجان شرقی و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تعدادی از صنایع از جمله خودروسازی در این منطقه حفظ و تقویت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های قطعه سازی تبریز به نحو شایسته ای بهره برداری شود، افزود : در حال حاضر زمینه های بسیار خوبی برای ساخت و تولید خودروهای تجاری و سنگین در این شهر به انجام رسیده است که باید برای تقویت آنها تلاش های مجدانه ای انجام داد.

نعمت زاده ، توسعه صنعت خودروسازی سبک و سنگین در آذربایجان شرقی را موجب شکوفائی بیش از پیش اقتصادی کشور و منطقه خواند و گفت : وزارت صنعت، معدن و تجارت در این راستا هر آنچه که لازم باشد به انجام می رساند.

وی، نقش دهی به تبریز در تولید انواع لوازم خانگی را یکی دیگر از برنامه های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای قطب قرار دادن این منطقه خواند و افزود : در این راستا می توان از توان صنعت گران و تولیدکنندگان آذربایجان برای تولید انواع لوزام خانگی و تامین نیازهای داخلی به خوبی استفاده کرد.

نعمت زاده اضافه کرد : ایران هم اکنون در زمینه لوازم و کالاهای خانگی واردکننده این محصولات از کشورهای مختلف است که با قطب شدن تبریز به عنوان تولیدکننده چنین حوزه ای از صنعت می توان جلوی واردات این کالاها را به سرعت گرفت.

وی ادامه داد : بر این اساس و طبق برنامه ریزی های انجام شده سال آینده می توان نیازهای داخلی کشور به لوازم خانگی را تامین و سپس به صادرات این محصولات اقدام کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، توجه به سایر صنایع از جمله صنعت ماشین سازی را از دیگر برنامه های وزارتخانه برای قطب شدن تبریز در این حوزه عنوان و اظهار کرد: تبریز به دلیل وجود واحدهای مختلف ماشین سازی و ماشین افراز ، توانائی تولیدات انبوه در این رشته از محصولات را دارد.

نعمت زاده، نوسازی شرکت ایدم که در تولید موتورهای دیزیلی در تبریز فعالیت دارد را یکی از برنامه های اولویت دار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد و افزود : در این زمینه برنامه ریزی های اولیه برای نوسازی این واحد مهم صنعتی با شرکای خارجی به انجام رسیده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت واگذاری شرکت ماشین سازی تبریز، اظهار کرد : مراحل اداری این موضوع به سازمان خصوصی سازی مربوط است اما وزارتخانه نیز در این رابطه نظرات خاص خودش را دارد.

نعمت زاده گفت: به نظر ما باید واگذاری این صنعت مادر در تبریز پس از نوسازی و سامان دادن به وضعیت کنونی آن انجام شود، ضمن اینکه باید به افرادی این صنعت واگذار شود که اهلیت لازم و کافی را داشته باشند.

وی اضافه کرد: از سازمان خصوصی سازی نیز انتظار می رود در رابطه با واگذاری شرکت ماشین سازی اجازه نوسازی آنرا بدهد تا پس از آن مراحل واگذاری به بخش خصوصی به انجام برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حضور در گردهمائی روسای سازمان های استانی و شرکت در مراسم کلنگ زنی شهرک خصوصی و تخصصی لوازم خانگی، افتتاح طرح توسعه شرکت صنایع غذائی آناتا و ژئوفیزیک هوائی تبریز سفر یکروزه ای به تبریز داشته است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران