اتاق بازرگانی ایران و آمریکا تا دو ماه دیگر راه اندازی می شود+ 6 خبر

سایر خبرها: رییس‌جمهور: هم امید را از مردم داریم و هم تدبیر را/ همه با هم فضای تولید را رونق دهیم/ جهانگیری: هنر دولت در دوران پساتحریم جلوگیری از بروز اسیب های گذشته است/ معاون بیمه های اتکایی: با رفع تحریم ها می توانیم در صادرات بیمه فعال شویم / وزیر ارتباطات: ۱۲۲ میلیارد تومان در حوزه ICT کشور سرمایه‌گذاری می‌شود‌/ بانک مرکزی: ۳۶ میلیون حساب بانکی مشکل‌دار مسدود شد/ عرضه ماشین‌آلات و مصالح جدید در پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان  

خبرگزاری رسمی چین در گزارشی نوشت: آمریکا گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران جهت ایجاد اتاق مشترک بازرگانی را آغاز کرده است.

به نوشته ایران اکونومیست؛ خبرگزاری «شین هوا» چین در این گزارش احتمال داده است که اتاق بازرگانی آمریکا و ایران به دلیل تلاش های مسوولان دو کشور به ویژه آمریکا تا دو ماه دیگر راه اندازی شود.

این رسانه با اشاره به توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 نوشت: امضای توافقنامه وین میان ایران و شش قدرت بزرگ جهانی سبب شده تا غربی ها علاقه خود را برای حضور فعال در بازار ایران اعلام و تلاش های خود را در این زمینه آغاز کنند.

«شین هوا»، تلاش آمریکایی ها برای راه اندازی اتاق مشترک بازرگانی با ایران را در راستای ایجاد فضای مثبتی دانست که بعد از توافق هسته ای در عرصه بین المللی حاکم شده است.

رسانه ملی چین همچنین نوشت: به غیر از هیات های اروپایی که از آلمان، فرانسه و ایتالیا و چند کشور دیگر به ایران آمده اند، بحث تشکیل اتاق بازرگانی ایران و آمریکا هم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است: قرار است ابتدا این اتاق در واشنگتن راه اندازی شود و پس از آنکه مورد موافقت ایران قرار گیرد و در تهران نیز فعالیت خود را آغاز کند.

گزارش این رسانه چینی حاکی است که در جریان سفر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ممکن است موضوع ایجاد اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا نیز مطرح شود.

«محسن جلال پور» رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز اخیرا از اقدامات آمریکایی ها برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی خبر داده بود.

او گفت که چنانچه این اتاق مشترک شکل بگیرد ما نیز طبق قانون دو ماه پس از آن اتاق مشترک ایران و آمریکا را تشکیل خواهیم داد.

«شین هوا» نوشت: گرچه شمار زیادی از هیات های غربی یا به ایران سفر کرده اند و یا در حال برنامه ریزی برای سفر به ایران هستند، اما رییس جمهوری ایران تاکید کرده است که در عرصه سرمایه گذاری، جمهوری اسلامی ایران اولویت را به همسایگان می دهد.

«شین هوا» نوشت: شرکت های سراسر دنیا برای حضور در بازار ایران لحظه شماری می کنند و در این میان تهران به همسایگانش توجه ویژه ای دارد.

 

رییس‌جمهور: هم امید را از مردم داریم و هم تدبیر را/ همه با هم فضای تولید را رونق دهیم

رییس‌جمهور گفت: در سراسر کشور، ملت بزرگ ایران در طول ماه‌های گذشته بخشی از قدرت و توان فوق‌العاده خود را به رخ جهانیان کشید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دومین مرحله سفر به استان تهران در جمع مردم حاضر در ورزشگاه خلیج فارس اسلامشهر با بیان این‌که «برای من روز پرافتخاری است که مهمان زنان و مردان فهیم و سختکوش منطقه جنوب غرب استان تهران باشم» افزود: قبل از آن‌چه راجع به طرح‌های دولت تدبیر و امید نسبت به اسلام شهر،بهارستان و رباط‌کریم صحبت کنم می‌خواهم به شما و همه ملت بزرگ ایران تبریک عرض کنم به خاطر ایستادگی دلاوری و صبر و مقاومت‌تان در طول سال‌های گذشته برای احقاق حق خودتان و همچنین برای آمادگی آن جهت توسعه ایران عزیز ما.

وی گفت: در سراسر کشور، ملت بزرگ ایران در طول ماه‌های گذشته بخشی از قدرت و توان فوق‌العاده خود را به رخ جهانیان کشید. این ملت در روزگاری از لحاظ سیاسی و اجتماعی در برابر تمام قدرت‌های جهان، انقلاب بزرگی را به ثمر رساند و استقلال، آزادی و عزت را برای این مرز و بوم به ارمغان آورد. در برابر هیچ قدرتی نهراسید و توانست پرچم جمهوری اسلامی را به رهبری امام راحل در این سرزمین ایمان و استقامت به احتزاز درآورد.

وی ادامه داد:‌ در دوران دیگر ملت با ایستادگی در برابر همه قدرت‌های بزرگ و سلاح‌ها و تجهیزات‌شان، با نیروی ایمان در برابر دشمن ایستادند و پیروز شدند. امروز ملت بزرگ ایران قدرت سیاسی و دیپلماسی خود را در برابر جهانیان به خوبی نشان داد.

رییس‌جمهور گفت: در دهه‌ گذشته اسرائیل غاصب سه مرتبه به لرزه درآمد و لرزه بر اندام متجاوزین صهیونیست در این منطقه افتاد. یک بار 22 بهمن؛ آن وقت انقلاب ما پیروز شد. آن روز همه گفتند زلزله‌ای در منطقه آمد و به ویژه این زلزله بر اندام رژیم غاصب صهیونیستی بود که احساس کرد فروپاشی آن‌ها فرا رسیده است.

وی ادامه داد: بار دیگر پیروزی بر قدرت های بزرگ، روز فتح خرمشهر، روز فتح‌المبین، روز والفجر 8 و همه آن روزها که پیروزی دفاع مقدس در این سرزمین بود لرزه بر اندام رژیم غاصب صهیونیستی انداخت.

وی گفت: امروز روز سوم است. بعد ا زتوافق ایران با با قدرت های بزرگ جهانی معروف به توافق وین می بینید رژیمی که از تر از صبح تا شب از ترس فریاد می زند رژیم غاصب صهیونیستی است.

رییس‌جمهور افزود: شما می بینید از این توافق همه ملت های منطقه و جهان و ملت ایران خوشحالند جز صهیونیست ها و جنگ طلبان در آمریکا.

وی با بیان این‌که «این روز سوم پیروزی ملت ایران است» گفت که ما به شهامت ملت ایران، به دیپلمات‌ها و حقوقدانان‌مان افتخار می‌کنیم.

وی افزود: افتخار دست‌آورد هسته‌ای برای ملت و رهبری است و دولت خادم کوچک در مسیر اراده مردم است و اگر دولت راهی را انتخاب کرده که به آرامش منتهی شده و به کاهش آلام مردم در سلامت و بهداشت و درمان رسیده و مردم ما امروز در مسیر رکود به سمت رونق حرکت می‌کنند و در برابر شش قدرت جهانی به پیروزی رسیده است همه از آن تدبیر و امید ملت است. هم امید را از مردم داریم و هم تدبیر را.

روحانی تصریح کرد: امروز راهی که دشمنان اسلام به روی ملت ایران بسته بودند، تا نتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و مردم جهان نیایند و ایران پر افتخار را ببینند، گشوده شده و امروز روز آغاز دوباره است و همه باید به سمت فضایی که پیش روی ما باز شده با تمام ظرفیت در جهت توسعه تولید و رونق اقتصادی حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر درامید من در دولت خللی ایجاد نشده است در سایه‌ مقاومت و حضور ملت است و تا ملت در صحنه است بی‌تردید به تمام اهداف بلند خود دست خواهیم یافت و انرژی ملت ایران است که ما را یاری خواهد کرد و انرژی هسته‌ای کجا و انرژی ملت ایران کجا.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود و خطاب به مردم شهرستان‌های بهارستان ، رباط کریم،اسلام شهر، گفت: امروز شما در این هوای گرم آمده‌اید تابه خادم خود لطف و محبت خودر ا نشان دهید و من هم به شما اطمینان می‌دهم که این حرکت پیش رونده را تا رسیدن به قله‌های فناوری ادامه خواهیم داد. از همه فرهیختگان و دانشمندان به خاطر تلاش و ایستادگی‌شان و از خانواده‌ شهدای هسته‌ای به خاطر حمایت حضورشان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی افزود: از دیپمات‌های ورزیده و دانشمند و هنرمندمان نیز تشکر می‌کنیم. از همه آن‌هایی که در صحنه دیپلماسی برای ما غرور آفریدند و با منطق و استدلال در مقابل قدرت‌های جهانی ایستادگی کردند و امروز سازمان مللی که به دروغ می‌گفت ایران حق فناوری هسته‌ای ندارد خود می‌گوید ایران می‌تواند حق فناوری هسته‌ای داشته باشد و در قطعنامه 2231 سازمان ملل به صراحت فناوری هسته‌ای بومی ملت ایران را به رسمیت می‌شناسد.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید همه دست به دست هم دهیم و همه با هم فضای تولید را رونق دهیم و در جهت پیشرفت، توسعه و تعالی ایران عزیز حرکت کنیم.

وی تاکید کرد:‌ ما پای میز مذاکره نرفتیم که فقط فضای تعامل با دنیا را بگشاییم. بزرگترین هدف ما از این توافق راهگشا و مذاکرات ایجاد فضای مناسبی برای تولید است و غم ما بیکاری ملت ایران است و جوانان تحصیلکرده‌ای را که می‌بینیم بیکار و مشکل دارند غصه می‌خوریم.

وی گفت: به عنوان رئیس‌جمهور منتخب شما ملت ایران نمی‌توانم بپذیرم جوان تحصیلکرده دانشگاهی بعد از گرفتن مدرک مهندسی و با گذشت 3 سال همچنان بیکار باشد البته برخی می‌گویند تنها برای جوانان پسر شغل درست کنیم چون دختران به شغل و کار نیازندارند اما من می‌گویم این حرف و سخن باطل است فرزندان این سرزمین فرزندان ایرانند که زن و مرد و پسر و دختر ندارند.

رییس‌جمهور افزود: شما فکر می‌کنید دختران مهندس از لحاظ توانمندی علمی از پسران مهندس کمتراند؟همه در صف واحد‌اند و در یک دانشگاه درس خوانده و برسر کلاس یک استاد بودند. آن‌ها استعداد و هنر ایرانی را دارند. اکنون زمانی است که باید از این توافق به نقطه‌ای برسیم که جوانان ما در شغل محترمانه قابل قبول و هم وزن با علم و دانش و نوآوری و هنر و استعدادشان سر کار باشند.

وی تاکید کرد: ‌خداوند به کشور ما نعمت‌های فراوان داده که مهمترین آن داشتن ملت بزرگ و فهیم، فرهنگ دوست و اخلاقمدار است. مابه اسلام و قرآن، پیامبر(ص)، امامان و ایران‌مان افتخار می‌کنیم. اکنون که فضا بر روی ملت ما باز شده است زمان وحدت و اتحاد همدلی و همزبانی برای کار و تلاش و رونق و توسعه کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

وی در ادامه به طرح‌های در دستور کار دولت برای شهرستان‌های اسلام شهر، بهارستان و رباط کریم اشاره و اظهار کرد: در این سفر به حول و قوه الهی برای این سه شهرستان 15 طرح و پروژه با اعتباری بالغ بر 877 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که 210 میلیارد تومان آن از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و 597 میلیارد تومان از طرف دستگاه‌های اجرایی است.

رییس‌جمهور اولین کار مهم در دستور کار دولت را مساله‌ حمل نقل این منطقه با مرکز تهران عنوان و اظهار کرد:‌ برای این کار راه‌اندازی قطار سریع‌السیر 4 خطه از اسلام شهر به تهران با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان برنامه ریزی شده است که درسال 94 و 95 و یا اول 96 اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی با بیان این‌که «تمام وعده‌هایی که ما به مردم برای اجرای تا پایان عمر دولت یازدهم است» گفت که در نظر داریم که این وعده‌ها در سالهای 94 و 95 و برخی در اوایل 96 انجام شود.

بر همین اساس است که دولت درنظر دارد از طریق وزارت راه و شهرسازی، راه آهن چهارخطه سریع‌السیر پرند و اسلام شهر و تهران را اجرایی کند.

وی انجام پروژه‌ مخابراتی تسهیل برای دسترسی به اینترنت و نسل‌های سه و چهار شبکه همراه را اقدام دیگر دولت برشمرد و گفت که برای انجام این پروژه 45 میلیارد تومان تخصیص داده شده است که این طرح‌ها در سال‌های 94 و 95 اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

روحانی اجرای طرح کمربندی این منطقه را به عنوان پروژه دیگر دولت مطرح و اظهار کرد: برای این طرح اعتبار 100 میلیارد تومانی درنظر گرفت شده است که یک سوم آن از وزارت راه و شهرسازی و یک سوم از استانداری و مابقی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. این طرح‌ها در سال‌های 94 و 95 به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: 12 میلیارد تومان وزارت جهاد کشاورزی و 40 میلیارد تومان وزارت نیرو برای اتمام ایستگاه پمپاژ آب در محمودیه اختصاص دادند که ده میلیارد تومان در سال جاری و 40 میلیارد تومان آن در سال 95 اجرایی خواهد شد.

وی اجرای طرح چهار خطه کردن راه آهن پرند – اسلامشهر وتهران با 40 میلیارد تومان، طرح کمربندی اسلام شهر با صد میلیارد تومان، اجرا و تکمیل طرح ایستگاه پمپاژ با 52 میلیارد تومان ، اجرا و تکمیل طرح آبرسانی به پرند با65 میلیارد تومان، ایجاد تاسیسات فاضلاب پرند با 26.6 میلیارد تومان، ایجاد تاسیسات فاضلاب اسلام شهر با 35 میلیارد تومان، ایجاد تاسیسات فاضلاب رباط کریم با 36 و نیم میلیارد تومان، اجرای آبیاری تحت فشار به هر سه شهرستان با 17.6 میلیارد تومان، کمک اعتبار به توسعه بهارستان در زمینه تامین آب و مساله بهداشت و سلامت و همچنین تکمیل بیمارستان اسلام شهر با 70 میلیارد تومان رابه عنوان 15 طرح مد نظر دولت عنوان کرد که در سالهای 94 و 95 با اعتبار 877 میلیارد تومانی ان‌شاءالله اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

 

جهانگیری: هنر دولت در دوران پساتحریم جلوگیری از بروز اسیب های گذشته است

معاون اول رییس جمهوری آنچه در شرایط پساتحریم برای کشور مورد توجه است را منابع خارجی جهت سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: هنر دولت اینست که از این منابع به درستی استفاده کند مانع بروز آسیب هایی شود که در گذشته وجود داشت .

به گزارش ایرنا ، اسحاق جهانگیری روز شنبه در حاشیه دیدار از خبرگزاری ایسنا در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه های دولت در دوران پساتحریم افزود:برای این دوران دولت برنامه دقیقی را تهیه کرده است .

وی ادامه داد: دولت مکلف شده تا این منابع در جهت پیشرفت و اشتغال حرکت کند و امیدواریم سرمایه گذاری های جدیدی در کشور ایجاد شود تا منجر به توسعه کشور شود که یکی از مولفه های آن ازاد شدن منابع بلوکه شده کشور است .

معاون اول رییس جمهوری در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه ای برای مبازره با فساد دارد ، گفت که در این دوره یکی از کارهای دولت توجه به فرمان هشت ماده ای مقام معظم رهبری به قوای سه گانه است که در این زمینه همکاری خوبی میان قوا برقرار است .

جهانگیری افزود: سیستم بانکی ، گمرکات و موضوعات مربوط به زمین از جمله مسایلی است که فساد در آن بیشتر است وبرای این منظور ساختاری برای پیشگیری در دولت ایجاد شده تا با مجموعه فعلی که در دستگاهها وجود دارد نسبت به آن اقدام شود .

وی اضافه کرد: سامانه الکترونیکی تهیه شده است تا موضوعات مرتبط با فساد را کنترل کند برای مثال اینکه در گذشته ارز دولتی برای ورود کالایی تخصیص داده می شد که معلوم نبود کالا وارد شده یا نه و یا اگر وارد شده همان کالا یا کالای دیگری بوده است در دوره جدید مورد پیگیری قرار خواهد گرفت .

معاون اول رییس جمهوری گفت : فساد های بزرگ مانند بابک زنجانی که از بزرگترین و تلخ ترین اتفاقات کشور است که 2 هزار و500 میلیون دلار از پولهای بیت المال در اختیار وی قرار داده شده بود و تا این لحظه سرنخی از آنها در دست نیست و امیدواریم با اقداماتی که از سوی دستگاههای ذیصلاح صورت می گیرد این موضوع مشخص شود .

جهانگیری در پاسخ به اینکه موضوع مفاسد اقتصادی در دولت پیگیری خواهد شد یا خیر ، گفت : این موضوعات به صورت رسمی پیگیری می شود و ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم و معتقدیم وقتی پرونده ای در دستگاه قضا درست شد دیگر آنها هستند که باید رای نهایی را صادر کنند و افکار عمومی را از نتایج حاصله مطلع نمایند .

 

معاون بیمه های اتکایی: با رفع تحریم ها می توانیم در صادرات بیمه فعال شویم

معاون بیمه های اتکایی بیمه مرکزی از برنامه صادرات بیمه پس از رفع تحریم ها و با اجرایی شدن برجام برای اولین بار خبر داد و گفت: با رفع تحریم ها تراز بیمه اتکایی متعادل می شود.

مینا صدیق نوحی روز شنبه درگفت و گو با ایرنا، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صنعت بیمه کشور، اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در راستای این ابلاغیه تراز بیمه اتکایی را متعادل کنیم، هرچند می توانیم در این دوره ورود و خروج ارز را بهبود بخشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا می توانیم همانطور که واردات بیمه به داخل انجام می شود در زمینه صادرات آن نیز فعال شویم که البته این امر نیاز به رتبه بندی در نهادهای بین المللی داشت که در نتیجه رفع تحریم این مشکل نیز برطرف می شود.

این مقام مسوول در بیمه مرکزی با بیان اینکه، بازارهای مالی بین المللی منسجم هستند، تصریح کرد: بازارهای مالی با نهادهایی همکاری می کنند که دارای رتبه بندی بین المللی هستند، بنابراین شرکت های بیمه برای همکاری با بازارهای خارجی باید رتبه بندی داشته باشند.

وی افزود: شرکت های بیمه با رفع تحریم و در دوران پساتحریم امکان رتبه بندی دارند و این در حالی است که در شرایط تحریم چنین امری امکان پذیر نبود و در نتیجه امکان صادرات بیمه نیز وجود نداشت.

صدیق نوحی با بیان اینکه، صادرات بیمه یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: دربخش پی.اند.آی نیز برای دوران پساتحریم برنامه ریزی های کوتاه و میان مدت شده تا در این راستا پی.اند.آی تقویت شود زیرا این نوع بیمه اهمیت خود را در زمان تحریم نشان داد.

بیمه نامه پی.اند.آی کلیه خطرات و مسئولیت های احتمالی مورد بیمه را در برابر اشخاص ثالث در دریا (کلیه اجسام ثابت و متحرک در دریا) را تا سقف مورد تعهد در بیمه نامه تحت پوشش قرار می دهد.

وی با تاکید بر آنکه بدون داشتن پی.اند.آی صادرات کالاهای تجاری و نفتی مختل می شود، افزود: این بیمه ها باید در دوره تحریم تقویت شوند لذا ساختار آن را باید در کشور ایجاد کنیم.

صدیق نوحی از انجام ملاقات و مذاکره با هیات های خارجی به خصوص مسئولان شرکت های بیمه های آسیا و اروپا خبر داد و اظهار داشت: پس از برجام مذاکراتی با شرکت های بیمه ی آلمان و فرانسه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از آنجا که نام بیمه مرکزی به محض اجرای برجام از تحریم ها خارج می شود، ایران می تواند دوباره با صندوق هواپیمایی و سندیکایی که در گذشته عضویت آن را داشته، همکاری کند.

یادآور می شود، بیمه مرکزی در سال88 عضو سندیکای نفت و انرژی فیر و صندوق هواپیمایی فیر شده بود که با تحریم بیمه مرکزی از سال 92 از عضویت صندوق و سندیکا منع شده بود.

معاون بیمه های اتکایی بیمه مرکزی تصریح کرد: در راستای برجام علاوه بر این، دو تا سه شرکت بیمه ای که اسامی شان در لیست تحریم بود به تدریج از این فهرست خارج می شوند.

صدیق نوحی با تاکید بر اینکه ساختار تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا در سال های گذشته متفاوت بود، اظهار داشت: هرچند شرکت های بیمه ای در زمان تحریم هم عملیات خود را انجام می دادند اما در این شرایط موسسات بیمه ای کشور در بخش بیمه اتکایی با مشکلاتی مواجه شده بودند.

وی گفت: در راستای تحریم شرکت های بیمه ای که در بخش جنرال اورج برای اروپا اقداماتی را انجام داده بودند دچار مشکل شده بودند که این مشکل در شرایط رفع تحریم حل می شود.

یادآور می شود، خسارات عمومی (جنرال اورج) GENERALA VERAGE خسارت عمومی یا همگانی خسارتهایی هستند که باتوجه به ضروریات سفر دریائی و در هنگام بروز خطر برحسب تصمیم ناخدای کشتی صرفاً بمنظور نجات کشتی، به قسمتی از کشتی یا محمولات آن وارد می اید.

معاون بیمه مرکزی در پاسخ به اینکه تحریم چه میزان به صنعت بیمه کشور ضرر وارد کرده است، ادامه داد: برآوردی در این زمینه انجام نشده اما تحریم بیشتر از اینکه زیان مالی برای صنعت بیمه کشور داشته باشد، میزان ریسک را افزایش داده بود.

صدیق نوحی در پایان گفت: هرچند در زمان تحریم حمایت ها از صنعت بیمه افزایش یافت اما میزان ریسک به دلیل نگهداری تمام آن در کشور افزایش یافته بود.

 

وزیر ارتباطات: ۱۲۲ میلیارد تومان در حوزه ICT کشور سرمایه‌گذاری می‌شود‌

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امسال با مشارکت دولت و بخش خصوصی ۱۲۲ میلیارد تومان در حوزه ICT کشور سرمایه‌گذاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، محمود واعظی در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران، اظهار داشت: متأسفانه استان اردبیل درگذشته در خصوص زیرساخت‌های مخابرات و اینترنت امکانات و تجهیزات مناسبی نداشته است که در 2 سال گذشته بودجه خوبی برای این استان تخصیص دادیم و هم‌اکنون زیرساخت‌های استان در حد قابل قبولی است.

وی گفت: در سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی و دولت بیش از 158 میلیارد تومان در حوزه ICT کشور سرمایه‌گذاری شده است و امسال نیز بیش از 122 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در این سفر 7 پروژه در بخش‌های مختلف توسعه دیتا، فیبر نوری و پروژه‌هایی برای ساماندهی نسل سوم و چهارم اینترنت همراه انجام می‌شود.

واعظی تصریح کرد: برای راه‌اندازی این هفت پروژه حدود 90 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که خوشبختانه هم‌اکنون در 5 شهرستان استان اردبیل اینترنت نسل سوم و در دو شهرستان اینترنت همراه نسل چهارم راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: دو سال گذشته کل شبکه فیبر نوری استان اردبیل 470 کیلومتر بود که این شبکه در دو سال گذشته و از آغاز به کار دولت یازدهم به 970 کیلومتر افزایش‌یافته است که امیدواریم فعالیت‌های این دو سال گذشته بتواند یک بستر مناسب در استان فراهم کرده و نیازمندی‌های اردبیل را در این حوزه برطرف کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طبق مذاکراتی که با استاندار اردبیل داشتیم قرار بر این شده است که یک کمیته مشترک برگزار شود که در آن کمیته معاون بنده و نیز معاون استاندار اردبیل حضور خواهند داشت تا برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در استان اردبیل هم‌فکری شود که امیدواریم دولت الکترونیک تولید محتوا را به نحو احسن انجام دهد.

واعظی افزود: هیچ اختلافی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با شرکت‌های خصوصی وجود ندارد چراکه وزارت ارتباطات نقش نظارت بر این شرکت‌ها را دارد و اینکه ما بر عملکرد این شرکت‌های خصوصی نظارت می‌کنیم به‌منزله وجود اختلاف نیست.

وی در خصوص افزایش تعرفه‌های بخش‌های مختلف ارتباطی اظهار کرد: سیاست ما به‌گونه‌ای است که بتوانیم با اصلاح ساختار شرکت‌ها را به‌طور قابل‌قبول اداره رکنیم که سیاست دولت این است که تعرفه‌ها کنترل شود و با افزایش تعرفه‌ها مخالف هستیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در دو سال گذشته یک‌بار قیمت اینترنت پرسرعت را 25 درصد کاهش دادیم و اینترنت موبایل را نیز از 5 ریال به نیم ریال کم کردیم تا موجب رضایت‌مندی مردم در این زمینه باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار افزود: اعتقاد داریم که رسانه‌ها و خبرنگاران رکن چهارم نظام هستند و دولت به دلیل نقش باارزش خبرنگاران به این قشر اهمیت خاصی را قائل است.

واعظی گفت: خبرنگاران به دلیل اینکه چشم و گوش بینای جامعه هستند و با دغدغه‌های مردم در حوزه‌های مختلف آشنایی دارند، درواقع به‌عنوان سفیران دولت در میان مردم تلقی می‌شوند.

 

بانک مرکزی: ۳۶ میلیون حساب بانکی مشکل‌دار مسدود شد

یک مقام مسئول در بانک مرکزی در حالی از مسدود شدن ۳۶ میلیون حساب بانکی مشکل‌دار خبر داد که پیش از این، خبرگزاری «مهر» در گزارشی، پیشنهاد مسدود شدن این نوع حساب‌ها تا تعیین تکلیف نهایی ارائه کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالمهدی ارجمندنژاد باره وجود ۳۸ میلیون حساب بانکی بدون شماره ملی در کشور گفت: اشخاص، به دو گروه اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی تقسیم می شوند. اشخاص حقیقی ایرانی باید دارای شماره ملی باشند که این شماره یا بر روی کارت ملی آنها درج شده یا در مورد متولدین سال های اخیر، در شناسنامه. برابر قانون، ارائه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی ایرانی مستلزم احراز هویت وی توسط بانک یا موسسه اعتباری و از جمله درج شماره ملی شخص در سوابق مربوط است.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اظهارداشت: اشخاص حقوقی ایرانی نیز باید هر یک دارای شناسه ملی اختصاصی باشند که به موجب آئین نامه های متعدد هیات وزیران، ارائه آنها به بانک/موسسه اعتباری برای دریافت خدمات بانکی ضروری است. چنانچه شخص، از اتباع بیگانه باشد ـ اعم از شخص حقیقی یا حقوقی ـ باید برای دریافت خدمات بانکی، شماره فراگیر اتباع خارجی را به بانک/موسسه اعتباری ارائه کند.

ارجمندنژاد افزود: برابر آخرین آمار اخذ شده از بانک ها و موسسات اعتباری در پایان تیرماه سال جاری، کل حساب های بانکی بالغ بر ۴۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۱۶ حساب است که این تعداد شامل حساب های متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی است. از این تعداد، ۳۷۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۶۰ حساب دارای شماره ملی یا شناسه ملی و یا شماره فراگیر اتباع خارجی هستند. بنابراین، تعداد حساب های بانکی فاقد شماره ملی، شناسه ملی یا شماره فراگیر اتباع خارجی ۳۸ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۱۵۶حساب است که از این تعداد، صرفا  ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۷۱ حساب فاقد شماره، فعال هستند و بانک مرکزی در حال پیگیری مراتب برای مسدود کردن این حساب ها است و ۳۶ میلیون و ۱۱۶ هزار و  ۹۸۵ حساب هم اگرچه فاقد شماره هستند، لیکن مسدود شده اند تا در اولین مراجعه مشتریان به بانک ها و موسسات اعتباری، شماره یا شناسه آنها اخذ و در سوابق درج شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد: تعداد کل حساب های اشخاص حقیقی ایرانی ۴۰۰ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۴۸ حساب است و از این تعداد، ۳۶۶ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۴۵۸ حساب دارای شماره ملی و تعداد ۳۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۹۰ حساب فاقد شماره ملی است. از این تعداد، ۳۳ میلیون و ۲۱۹ هزار و۸۵۳ حساب مسدود شده تا دارندگان آنها در اولین فرصت، اطلاعات لازم را برای تکمیل پرونده های خود در بانک یا موسسه اعتباری تکمیل کنند و صرفا تعداد ۴۸۶ هزار و ۷۳۷ حساب فاقد شماره ملی متعلق به اشخاص حقیقی در کلیه بانک ها و موسسات اعتباری وجود دارد که فعال است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، از مجموع ۴۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۱۶ حساب بانکی در کشور، ‌تنها ۴۸۶ هزار و ۷۳۷ حساب یعنی حدود ۰.۱۲ درصد (۱۲ مورد در هر ۱۰.۰۰۰ حساب بانکی) متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی در کشور دارای فعالیت است که فاقد شماره ملی است. البته با توجه به پیگیری های بانک مرکزی، این حساب ها به سرعت در حال کاهش هستند و امیدواریم در آینده نزدیک، این تعداد به صفر برسد.

ارجمندنژاد خاطرنشان کرد: اینکه از حساب های فاقد شماره یا شناسه ملی برای اهداف و یا مقاصد پولشویی استفاده می شود، ذکر این نکته ضروری است که نداشتن شماره یا شناسه ملی نباید به معنای انجام عملیات پولشویی از طریق آن حساب ها تلقی شود. این نتیجه گیری، بسیار اشتباه است و علاوه بر اینکه موجب تشویش اذهان عمومی می شود، می تواند تبعات منفی برای کشور و اقتصاد آن در پی داشته باشد. پولشویی ممکن است حتی از طریق حساب هایی که دارای شماره یا شناسه ملی هستند نیز انجام شود. بنابر این، درخواست بنده از برخی اشخاصی که دارای اطلاعات کافی و دقیق نیستند این است از اینگونه اظهار نظرهای جنجالی که ممکن است به اعتماد مردم به نظام بانکی کشور آسیب بزند، پرهیز کنند.

مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی درباره دلایل وجود حساب های بانکی فاثد شناسه ملی افزود: این امر، علل مختلف و متعددی دارد. به عنوان مثال، برخی بانک ها و موسسات اعتباری مجاز که در راستای ساماندهی موسسات غیر مجاز، اقدام به جمع آوری آنها کرده اند، حساب های فاقد شماره یا شناسه ملی آنها را نیز به ارث برده اند که در بسیاری از موارد، ‌ دارندگان حساب های فاقد شماره هنوز برای تکمیل اطلاعات پرونده های خود به موسسات ادغام کننده رجوع نکرده اند. حدود نیمی از حساب های متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی که فاقد شماره ملی هستند یعنی بیش از ۲۰۰ هزار حساب، در همین گروه قرار دارند.

به گفته وی، علت مهم دیگر این است که بسیاری از این حساب ها، راکد و غیرفعال هستند و دارندگان آنها مدت ها است که به آن رجوع نکرده اند وگرنه بانک ها و موسسات موظفند در اولین مراجعه شخص به بانک، اطلاعات حساب شخص را بر اساس مقررات ابلاغی از سوی بانک مرکزی تکمیل کنند. به عنوان مثال، برخی اشخاص دارای حساب های متعددی هستند که قبل از الزام به اخذ شماره یا شناسه ملی در کشور افتتاح کرده اند ولی شخص یا اشخاص مذکور طی این مدت به بانک مراجعه نکرده تا اطلاعات خود را کامل کند و با دیگر حساب های خود کار می کند. این حساب ها که از یکسو  فاقد شماره یا شناسه ملی هستند و از سوی دیگر، دارای فعالیت نیستند هم در آماری که ارائه می شود، احصا می شود؛ لیکن مهم آن است که این حساب ها فعال نباشند و بانک ها و موسسات اعتباری، نقص مدارک و اطلاعات مشتریان را در اولین مراجعه آنها درخواست نمایند و ارائه خدمات بانکی را منوط به اخذ این اطلاعات از مشتریان بنمایند. دلیل دیگر، مربوط به اشخاصی است که سال ها است در کشور حضور ندارند. همچنین، برخی از این حساب ها ممکن است مربوط به اشخاصی باشند که فوت کرده اند لیکن وراث شخص، ‌مراجعه ای به بانک نداشته اند.

ارجمندنژاد درباره اینکه بانک مرکزی تاکنون چه اقداماتی را در زمینه الزام شبکه بانکی کشور به اخذ شماره و شناسه ملی از مشتریان انجام داده است؟ بانک مرکزی هم در زمینه سیاستگذاری یا همان تهیه مقررات مبارزه با پولشویی اقدامات زیادی را انجام داده و هم در زمینه ابلاغ و اجرای این مقررات و انجام بازرسی های متعدد و گسترده در این زمینه. بخشنامه های متعددی خطاب به شبکه بانکی کشور صادر شده که همگی بر لزوم احراز هویت دقیق مشتریان تاکید دارند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: همچنین در دوره های آموزشی تربیت مدرس مبارزه با پولشویی که برای آموزش مدرسان مبارزه با پولشویی بانک ها و موسسسات اعتباری در بانک مرکزی برگزار شده، تاکنون نزدیک به ۳۶۰ مدرس آموزش داده شد تا به ترویج این مقوله در شبکه بانکی گمارده شوند؛ علاوه بر تبیین اهمیت موضوع احراز هویت مشتریان، بر لزوم رعایت دقیق مقررات مربوط توسط کارکنان بانک ها تاکید مضاعف شده و می شود.

آمارهای تکان دهنده از افتتاح حساب‌های مشکل‌دار در نظام بانکی که رئیس کل بانک مرکزی تعداد دقیق آن را ۳۸ میلیون حساب اعلام کرده، موجب بهت و حیرت افکار عمومی شده است.

در سال‌ها و دهه‌های گذشته نظام بانکی شاهد چندین اختلاس و فساد بزرگ بانکی بوده که با گذشت سال‌ها از وقوع آنها، هنوز پس لرزه‌های آن اقتصاد را تکان می دهد. فسادهای مالی از رقم ۱۲۳ میلیارد تومان فاضل خداداد در سال ۸۴ گرفته تا اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰ مه آفرید خسروی و کشف فسادمالی ۱۲ هزار میلیاردی در سال گذشته که نخسین بار علی طیب نیا وزیر اقتصاد از آن پرده برداشت.

با کشف این جرایم و اختلاس‌های بزرگ، سلامت نظام بانکی کشور نشانه می رود و این سئوال مطرح می‌شود که این فسادهای مالی چگونه در نظام بانکی ما رخ می دهد و سرمنشاء این فسادها کجاست؟ زیرا تمامی این کارها نام مالی و اقتصادی کشور را با مشکلاتی مواجه می‌کند که به راحتی قابل جبران نیست.

این در حالی است که چند روز پیش ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره حساب‌های جعلی بانک گفته است: ۳۰۰ میلیون حساب در نظام بانکی وجود دارد که ۳۸ میلیون آن، حساب‌هایی است که دارای شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده است و از این تعداد، ۳۰ میلیون حساب راکد و ۸ میلیون حساب فعال است که ارقام آن کوچک است و هنوز شناسایی نشده اند.

با اعلام این خبر از سوی عالی ترین مقام پولی کشور، اظهاراتی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره این حساب‌های نامشخص مطرح شد و نظارت بر حساب‌های بانکی را زیرسئوال برد. این نکته که وجود چنین حساب‌هایی سرمنشاء فعالیت‌های پولشویی و قاچاق است، جای تردیدی نیست و باید مشخص شود که این حساب‌ها با چه هدف و منظوری افتتاح شده است؟

در عین حال، حدود یک ماه پیش قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد، در جمع تولیدکنندگان و مدیران واحدهای صنعتی از قول یکی از مسئولان ارشد بانکی این خبر را افشا کرد که حدود ٣٠ میلیون حساب بانکی در کشور با کد ملی نامعتبر افتتاح شده که تنها پنج میلیون حساب بانکی با کد ملی نامعتبر مربوط به یکی از بانک‌های دولتی است.

جعفری عنوان کرده است که با جمعیت ٧٥ میلیونی، حدود ٣٧٠ میلیون حساب بانکی برای مشتریان گشایش یافته که به‌طور میانگین برای هر یک ایرانی پنج حساب بانکی ثبت شده است. این نماینده مجلس گفته است: ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر به‌معنای ثبت ٣٠ میلیون حساب جعلی برای انجام امور خلاف، پول‌شویی و کلاهبرداری است.

اما ناصر حکیمی معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی در واکنش به اظهارات این نماینده مجلس مبنی بر ثبت ٣٠ میلیون حساب بانکی با کدملی نامعتبر گفته است: اولا متولی ثبت کد ملی اشخاص، ثبت احوال است که اکثر بانک‌ها به دفتر ثبت احوال متصل هستند و استعلامات مربوطه مبتنی بر کد ملی را از ثبت احوال دریافت می‌کنند؛ ثانیا در نقل قول مربوطه از این نماینده مجلس، منبع این آمار و اطلاعات مشخص نیست و این مسئله عنوان نشده که وی این آمار و اطلاعات و جزئیات را از کجا گرفته‌اند و منظورشان از کدملی نامعتبر چیست.

اما آنچه واضح است این است که این حساب‌های نامعلوم، ساختگی، جعلی و تقلبی برای اقداماتی خلاف گشایش می‌یابد و به هرحال قاچاقچیان مواد مخدر، پولشویان و خلافکاران برای جابه جایی پول‌های خود لازم است که به طریقی عمل کنند و برای این انجام عمل خلاف خود از طریق نظام بانکی اقدام می کنند.

در سال‌های اخیر مسئولان بانک مرکزی و نظام بانکی دائما بر این موضوع که فعالیت‌های نظام بانکی و افتتاح حساب‌ها به صورت تمام الکترونیک انجام می شود، تاکید کرده‌اند اما اعلام چنین آمارهایی از سوی مسئولان حاکی از این است که هنوز بخش زیادی از فعالیت‌های نظام بانکی دچار مشکلات اساسی است که همین امر می‌تواند به فسادهای بانکی در آینده دامن بزند و سرمنشاء اختلاس‌های بزرگ بانکی شود.

از سوی دیگر، این سئوال مطرح می شود که آیا نظام بانکی کشور فاقد اطلاعات شناسایی کد ملی در همان زمان افتتاح حساب افراد است و چه کسی و چه دستگاهی بر این موضوع نظارت دارد تا افتتاح چنین حساب‌هایی در همان مراحل اولیه شناسایی و مسدود شود و اگر چنین چیزی صحت ندارد، چگونه سازمان مالیاتی می تواند از طریق حساب‌های بانکی، فعالان اقتصادی و مالیات آنها را شناسایی کند؟ 

غلامرضا مصطفی پور مدیر سابق بانکی در این زمینه گفته است: حساب‌های ناشناس یکی از راهکارهای متخلفان برای فعالیت‌های اقتصادی است. درست است که هنوز بانکداری الکترونیک تحقق پیدا نکرده و حساب‌ها به صورت دستی باز می‌شود ولی باید این حساب‌ها شناسایی شود و در صورتی که مدارک لازم را ارائه نکردند باید بانک‌ها این حساب‌ها را متوقف و غیرفعال کنند، چراکه برخی از تخلفات، خطاها و فعالیت‌های مربوط به پولشویی ممکن است در همین حساب‌ها اتفاق بیفتد. 

محمود جامساز اقتصاددان در این زمینه می گوید: این حساب‌ها ۱۰۰ درصد برای اختلاس است. اینها پوشش کامل برای پولشویی است و مشخص نیست که این حساب‌ها متعلق به چه کسانی است. پول‌هایی که وارد این حساب‌ها می‌شود آیا پول تمیزی است و از راه‌های قانونی به دست می‌آید؟ چرا باید این حساب‌های نامشخص در بانک‌ها وجود داشته باشد؟ این حساب‌ها حتما با منظور افتتاح شده‌اند. قطعا مسئولینی در افتتاح این حساب‌ها نقش داشته‌اند و به راحتی این حساب‌ها را افتتاح کرده‌اند.

وی ادامه داد: در صورتی که اگر ما بخواهیم افتتاح حساب در بانک‌ها داشته باشیم،  فرد حتی اگر یک چک برگشتی داشته باشیم، حساب جاری در بانک‌ها باز نخواهند کرد، حتی حساب قرض الحسنه هم باز نمی‌کنند. این مقررات سختگیرانه برای افراد عادی است و برای افرادی که در سطح حساب‌های جعلی کار می‌کنند، حتی اگر چک برگشتی هم داشته باشند، در حوزه عملیاتی خود و با مسئولان داخلی حل خواهند کرد.

حال باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی این ۳۸ میلیون حساب بانکی مشکل‌دار را مسدود می‌کند و یا اینکه باید منتظر فسادهای بزرگتر در نظام بانکی کشور باشیم.

 

عرضه ماشین‌آلات و مصالح جدید در پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان

معاون پشتیبانی، تحقیقات و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران از عرضه ماشین آلات و مصالح جدید ساختمانی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان خبر داد.

محمد حسین کلاتهایی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: امسال بیش از 20 درصد نسبت به سال گذشته در زمینه عرضه مصالح ساختمانی رشد داشته‌ایم.

وی با اشاره به رشد 47 درصدی حضور شرکتهای خارجی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، اظهار کرد: تفاوت نمایشگاه امسال با سالهای قبل در این است که سالهای گذشته چند کشور به طور محدود و مستقیم به ایران می‌آمدند و باقی کشورها در قالب نمایندگی حضور پیدا می‌کردند ولی امسال کشورهایی که مستقیما و برای اولین بار در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند از رشد 47 درصدی برخوردار بوده است.

کلاتهایی همچنین از حضور بیش از 1200 شرکت داخلی و خارجی خبر داد و افزود: شرکتهای خارجی حاضر در این نمایشگاه از 25 کشور دنیا هستند که پس از توافق هسته‌ای، نمایندگان آنها در هفته‌های اخیر به ایران آمده‌اند ولی خود شرکتها ظرف 10 روز گذشته مستقیما وارد کشور شده‌اند.

معاون پشتیبانی، تحقیقات و برنامه‌ریزی اتاق تعاون در پاسخ به این پرسش که حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاه صنعت ساختمان چه دستاوردهایی برای کشورمان خواهد داشت؟ گفت: شرکتهای خارجی اقلام و تولیداتی را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند که در کشور به آنها نیازمندیم و مشابه آنها تولید داخلی نداریم.

وی افزود: برخی مواد اولیه‌ای که نیازمند واردات آنها از خارج هستیم مثل صنایع پایه حوزه پتروشمی یا نانو ساختمان و مصالح ساختمان‌سازی توسط شرکتهای خارجی به معرض نمایش درخواهد آ‌مد.

کلاتهایی در پایان از عرضه قطعات، ماشین آلات و مصالح جدید ساختمانی توسط کشورهای خارجی در پانزدهیمن نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان خبر داد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران