لاریجانی: حمایت از خودروی داخلی با ارتقای سطح کیفی تولید به نتیجه می رسد+ 6 خبر

سایر خبرها: تفاهم بانک مرکزی و سازمان بورس برای راه اندازی بورس ارز/ معاون اجرایی رییس جمهور در همدان: درآمد ارزی در مسیرسرمایه گذاری های مولد هزینه می شود/ اطلاعیه مهم درباره حذف یارانه نقدی/ وزیر صنعت و معدن از دو واحد تولیدی در آمل بازدید و افتتاح کرد/ استاندار تهران: همایش بین المللی معرفی فرصت های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه استان تهران برگزار می شود/ آیت الله هاشمی رفسنجانی: بعضی نادان ها می خواهند درکشور دعوا باشد  

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از تولید داخل کشور و سوق دادن مردم به خرید خودروی ایرانی تنها با ارتقای سطح کیفی تولید خودروسازان داخلی متناسب با تغییرات و پیشرفت در صنعت خودرو جهان به ثمرای اینکه حمایت از تولید داخل نتیجه بخش و مستمر باشد باید در تولید خودرو متناسب با تغییرات صنعت خودروسازی در جهان به سمت ارتقای سطح کیفی، ایمنی و ایجاد تنوع در تولید پیش رفت.

وی گفت: تعرفه های واردات خودرو خارجی به داخل کشور بسیار سنگین شده است اما با تمام محدودیت های ایجاد شده برای عرضه خودروی خارجی و صدور بخش نامه های مختلف نمی توان مردم را به خرید خودروی ایرانی که به لحاظ کیفیت و ایمنی پیشرفتی نداشته است، مجبور کرد.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون صنایع با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر ارتقای سطح تولید به لحاظ کمی و کیفی در خودرو هستند اما در کنار آن صنعتگران نیز باید همگام با تغییرات و پیشرفت های جهانی در صنعت خودرو پیش روند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرایط سیاسی کشور در حال گذر است و اکنون شرایط تحریمی سخت را پشت سر گذاشته و وارد مرحله جدیدی از اقتصاد شده اما نباید تلاش دستاندرکاران در حوزه های مختلف را برای ایستادگی در برابر تحریم و مدیریت مناسب شرایط با روحیه جهادی را از نظر دور داشت.

لاریجانی افزود: تحریم های ظالمانه شرایط سختی را برای کشور بوجود آورد اما افراد بسیاری در حوزه نظامی، دفاعی، صنعتی، کشاورزی و امور شهری با همت بلند و روحیه جهادی خود فعالیتهای ارزشمندی را انجام دادند.

وی بیان کرد: شهر مشهد مقصد زیارتی و گردشگری بسیاری از مردم ایران و کشورهای مسلمان دیگر است از سوی دیگر جایگاه فرهنگی و دانشگاهی این شهر و حوزه علمیه آن اهمیت آن را دوچندان کرده که اتخاذ رویکرد جدید به توسعه و تامین زیرساخت ها را ضروری می سازد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر مشهد شهری صنعتی با برخورداری از سهم 95 درصدی بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنعتی است در کنار این مشهد شهری صنعتی است که از سهمیه صنعتی بخش خصوصی خوبی برخوردار می باشد که در کنار آن دولت هم باید با سرمایه گذاری مناسب حمایت از صنعتگران و ایجاد شرایط بهتر برای شهروندان را دنبال کند.

وی پروژه قطار شهری مشهد را نشانه تلاش و همت بلند شورا و شهرداری این شهر برای مدیریت یک پروژه بزرگ در شرایط تحریمی برشمرد و گفت: مدیریت شهری مشهد تلاش کرد تا با تامین منابع مالی مانع از رکود در پروژه ها شود و با کمک دولت در پیشبرد پروژه ها به موفقیت هایی دست یافت که قابل تقدیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بودجه حجمی در بخش هزینه های جاری کشور را یکی از معضلات منابع مالی دانست و گفت: اگر بودجه متناسب با کارکرد هر دستگاه اجرایی توزیع می شد قطعا پروژه های عمرانی به نحو مناسبی سامان می یافت.

لاریجانی همچنین پروژه بهسازی و نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را کار بزرگی از سوی شهرداری مشهد عنوان و بیان کرد: اگر با استفاده از تسهیلات بانکی بتوان مشکل فعلی این پروژه را حل کرد قطعا این پروژه سودآوری مطلوبی در آینده برای شهرداری خواهد داشت که می تواند در آبادانی مشهد موثر واقع شود.

وی پروژه جدا کردن آب شرب از آب فضای سبز در مشهد را نیز کار سنجیده ای دانست و گفت: پروژه ای برای انتقال آب به خراسان در دست مطالعه است اما در کنار آن مصرف بهینه آب بسیار مهم می باشد که جداسازی آب شرب از آب برای آبیاری فضای سبز اقدامی موثر در این راستاست.

وی اظهار کرد: مشکل کمبود آب و خشکی در کل کشور وجود دارد و بیشتر شهرها نتوانسته اند فضای سبز مناسبی ایجاد کنند لذا مشهد می تواند الگویی در زمینه استفاده از آب و ایجاد فضای سبز برای سایر شهرهای کشور باشد.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی آماده پذیرش هر گونه پیشنهاد از سوی مدیریت شهری مشهد و کمک به این شهر می باشد، افزود: برخی پیشنهادات که از سوی شهرداری مبنی بر شکل گیری پارلمان شهری یا یکپارچه شدن مدیریت شهری مطرح می شود با قانون اساسی مغایرت دارد.

وی گفت: اینکه پارلمان محلی در شهر ایجاد شود ایده خوبی است اما برای ایجاد آن باید در قانون اساسی تغییراتی ایجاد شود لذا نمی توان مدیریت شهری را یکپارچه کرد.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان معتقد است که چون وزیران براساس قانون اساسی مسوول و پاسخگو در مجلس هستند نمی توان اختیارات آنها را تغییر داد مگر اینکه خود دولت تصمیم بر تفویض اختیار در برخی مسائل به شهرداری ها و مدیریت شهری بگیرد.

بهره برداری از پروژه فاز یک جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از آب شرب و ماشین آلات حرفه ای اطفای حریق شهرداری مشهد، گشایش نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته و رونمایی از اثر نقاشی 'قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد' با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و استاندار خراسان رضوی و سایر مسوولان انجام شد.

 

تفاهم بانک مرکزی و سازمان بورس برای راه اندازی بورس ارز

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تفاهم بانک مرکزی و سازمان بورس برای راه اندازی بورس ارز خبر داد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، علی طیب نیا در نشست خبری پایان جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درخصوص وضعیت راه اندازی بورس ارز، اظهار داشت: کارشناسانی از سازمان بورس و بانک مرکزی در طرحی مشترک در حال بررسی راه اندازی بورس ارز هستند.

به گفته وی، تفاهمی اصولی میان بانک مرکزی و سازمان بورس برای راه اندازی بورس ارز وجود دارد.

وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر مشکل تامین منابع لازم جهت پرداخت یارانه نقدی، افزود: مساله هدفمندی یارانه ها به گونه ای است که تراز مالی آن با محدودیت هایی مواجه شده است.

وی با بیان آنکه مجلس اجازه بهره گیری 6300 میلیارد تومان از بودجه عمومی به هدفمندی یارانه ها برای کمک به اجرای این طرح داده است، گفت: با این وجود دولت در ماههای گذشته به سختی تامین منابع مالی لازم را برای پرداخت های نقدی انجام می دهد.

طیب نیا ادامه داد: از نیمه سال گذشته که قیمت نفت کاهش یافته این امر در منابع هدفمندی یارانه ها تاثیرگذار بوده و دولت را با مشکل مواجه کرده اما تاکنون دولت خود را مقید دانسته که منابع را به هر شیوه تامین کند.

وی با اشاره به حذف افراد پردرآمد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس بررسی های کارشناسی، تصریح کرد: دولت اصرار دارد که شناسایی این افراد دقیق و کامل باشد و پس از حذف نیز در صورت شکایت رسیدگی های لازم انجام شود.

وزیر اقتصاد گفت: دولت با همکاری بخش خصوصی برنامه جامع روابط اقتصادی دوران پساتحریم را تهیه خواهدکرد.

وی درباره مدیریت کشور در پساتحریم، افزود: بخش خصوصی در این راستا گزارشی ارائه کرده و در کارگروه با نمایندگان بخش خصوصی و دولت برنامه جامع تنظیم روابط اقتصادی در دوران پساتحریم تهیه خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی رفع دغدغه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و ورود خارجی ها به ایران و اینکه آیا قانون سرمایه گذاری نیاز به اصلاح و بازنگری و یا قانون جدید دارد یا خیر، افزود: در حال حاضر قانون موجود پیشرفته بوده و پتانسیل لازم برای حمایت از سرمایه گذاری خارجی را دارد و اکنون نیاز به اصلاح آن نیست. با توجه به قانون موجود و امکاناتی که در اقتصاد است، شرایط برای سودآوری مناسب بوده، هرچند منابع باید در قالب سرمایه گذاری مستقیم، بازار سرمایه و سهام فراهم شود.

طیب نیا تأکید کرد: برنامه جامع در مورد سرمایه گذاری خارجی از قبل تهیه شده و کشورهای هدف به همراه پتانسیل ها و تأمین مالی تجارت و بخش های مقصد و حتی نحوه ارتباط کشورهای هدف با آن شناسایی و مشخص شده است.

به گفته وزیر اقتصاد، باید از منابع خارجی به گونه ای استفاده شود که رشد اقتصادی پایدار مبتنی بر بهره وری فراهم آید. البته این نوع سرمایه گذاری ها امتیازات و خطراتی را به همراه خواهد داشت و هنر ما این است که از فرصت ها استفاده و کاستی ها را مرتفع کنیم.

طیب نیا در مورد لایحه اصلاح نظام بانکی نیز گفت: بانک مرکزی در گذشته مطالعاتی را در این رابطه انجام داده و اکنون شرایط پولی و مالی و سیستم بانکی دچار تحول شده است که این شرایط نیازمند بازنگری بوده و در حال حاضر متن پیش نویس آن توسط بانک مرکزی تهیه و جلسات متعدد برگزار شده است.

وی افزود: مشغول برگزاری نهایی لایحه هستیم و در آینده نزدیک به دولت تقدیم شده تا با قید فوریت به مجلس ارائه شود.

وی گفت: تغییرات گسترده و به روزی برای این لایحه در نظر گرفته شده و در قانون بانکداری بدون ربا نیز تجدیدنظر خواهد شد به طوری که به صورت لایحه جدید ارائه می شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چرا فهرست شرکت ها و بنگاه های مزیت دار برای امر سرمایه گذاری در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: در دوران تحریم شرایطی حاصل شد که همکاری های بین المللی محدود و جذب سرمایه گذار در مقیاس محدود و کوچک بوده است، اکنون وارد فضای جدید پساتحریم شده ایم و باید در شیوه و روش ها تجدیدنظر شود. در حال هماهنگی هستیم تا مجموعه وزارتخانه های مرتبط با سرمایه گذاری برنامه جامع تهیه شود.

طیب نیا گفت: یکی از برنامه ها همین برنامه جامع روابط اقتصادی بوده فقط هم فهرست شرکت های سرمایه پذیر در اختیار خارجی ها قرار خواهد گرفت و اکنون پیش نویس برنامه آماده است و به دلیل ابراز علاقه بخش خصوصی منتظر تکمیل آن هستیم.

وی در مورد بودجه 94 و اینکه آیا نیاز به اصلاحیه دارد یا خیر، عنوان کرد: بودجه سال جاری این قابلیت را دارد تا با شرایط متفاوت خود را تطبیق دهد و دو سطحی بوده و نیاز به ارائه اصلاحیه ندارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم درباره مشارکت شرکت های خارجی با بخش خصوصی، یادآور شد: در مقررات و سیاست ها الزامی برای سرمایه گذاری برای شرکت با ایرانی ها نیست و می تواند در قالب یک طرح به صورت صد درصد تأمین سرمایه شود و قوانین نیز این اجازه را می دهد و اصراری هم نداریم زیرا ممکن است در حوزه های مختلف این موضوع متفاوت باشد و از جهت محدودیت ها برنامه با هدف گیری خاص تنظیم شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا دولت برنامه مشخصی برای پول های بلوکه شده بانک مرکزی دارد یا خیر افزود: عدد این پول ها با آنچه در رسانه ها گفته شد، تفاوت معناداری دارد که به تعاریف بازمی گردد.

این عضو دولت یازدهم ادامه داد: آنچه ذخایر بلوکه شده بوده و قابلیت استفاده دارد، زیر 30 میلیارد دلار است و بانک مرکزی معادل ریالی آن را به حساب خزانه واریز کرده و بخش دیگر به دلیل تحریم ها امکان ورود آن به کشور نبوده و بخش دیگر این منابع، چه منابع حاصل از افزایش صادرات نفت و گاز و یا پیش فروش نفت و همچنین دسترسی به منابع مالی خارجی دولت قصد دارد، تا اشتباه گذشته در مورد منابع نفتی انجام نشود و این بار به نحو احسن در جهت تقویت بخش خصوصی هزینه شود.

وی افزود: عقل حکم می کند دارایی هایی که وجود دارد را به بهترین نحو استفاده کنیم که در جهت تقویت بخش خصوصی و ارتقای بهره وری هزینه خواهد شد، همچنین به اهداف توسعه ملی وفادار خواهد بود و بخش دیگر آن وارد بودجه می شود که پیشنهادم این است این پول ها برای افزایش سرمایه بانک ها در جهت تسهیلات دهی استفاده شود.

طیب نیا با بیان اینکه بخش زیادی از پول های بلوکه شده ایران قبلا هزینه شده، گفت: وجوه قابل استفاده از پول های بلوکه شده ایران کمتر از 30 میلیارد دلار است.

وی افزود: با ورود نفت ایران به بازار قیمت ها افزایش نمی یابد اما ما باید سهم خود را در بازار بدست آوریم و به سطح گذشته برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: با ورود ایران به بازار کشورهایی که سهم ایران را تصاحب کرده اند مجبور به بازگرداندن سهم ایران هستند.

این مقام مسئول گفت: اتفاقاتی که در بازار نفت خواهد افتاد، کوتاه مدت بوده و قطعا درآمدهای ما افزایش می یابد و امکان دسترسی به منابع جدید خواهیم داشت و در نهایت وضعیت اقتصادی ایران بهبود معناداری خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: 22 میلیارد دلار به عنوان وثیقه تامین مالی خارجی در کشور چین داریم که اگر تحریم ها نیز برطرف شود این وجه قابلیت استفاده ندارد.

طیب نیا تصریح کرد: بخشی از منابع ما نیز در دولت گذشته در اختیار برخی از شرکتها مانند شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و صرف پروژه ها شد که این مبلغ، رقم بزرگی بود و این پول در واقع هزینه شده است.

وی تاکید کرد: درست است که این حساب به عنوان طلب بانک مرکزی از شرکت ملی نفت ایران نوشته خواهد شد اما جزو دارایی های کشور به حساب می آید و عملا وجوهی نیست که قابلیت استفاده داشته باشد.

بررسی مشکلات موجود در قانون مالیات و ارزش افزوده، شرایط ایران در دوران پساتحریم و نگرانی از انحراف سرمایه گذاریهای خارجی از جمله مهمترین محورهای مورد بحث در این نشست بود.

یادآورمی شود؛ پنجاهمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور علی طیب نیا وزیر اقتصاد، جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی، علی عسکری رئیس سازمان امور مالیاتی، تاجگردون و ارسلان فتحی پور روسای کمیسیون های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

 

معاون اجرایی رییس جمهور در همدان: درآمد ارزی در مسیرسرمایه گذاری های مولد هزینه می شود

معاون اجرایی رییس جمهوری در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان همدان گفت: دولت مصمم است درآمدهای ارزی را در مسیر تولید و سرمایه گذاری های مولد هزینه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان همدان به منظور شناسایی، ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری و در راستای اجرای سیاست های توسعه متوازن و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی این استان، به ریاست معاون اجرایی رییس جمهوری عصر امروز برگزار شد.

در این جلسه که نمایندگانی از بنگاه های خصوصی و تعاونی و نیز مدیران عامل شرکت های سرمایه گذاری حضور داشتند، ظرفیت ها و توانمندی های استان همدان از جمله در بخش های صنعت، کشاورزی، صنایع تبدیلی، گردشگری و معدن و مزیت های سرمایه گذاری در این بخش ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری با اشاره به اینکه این جلسه به مناسبت سفر رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید به استان همدان برگزار می شود، اظهار داشت: استان همدان از توانمندی های فراوانی در عرصه های مختلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری برخوردار است و بی تردید این استان با برنامه روشن و جامعی در مسیر توسعه شتابان، می تواند از استان های پیش رو در بخش های مختلف بویژه در زمینه اشتغال پایدار باشد.

شریعتمداری خاطر نشان کرد: توانمندی ها و امکانات گسترده استان همدان این امکان را بوجود آورده که با مساعدتی حداقلی، این استان جهش بزرگ و شتابانی داشته باشد.

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: با توجه به گشایش مناسبی که در روند مذاکرات کشورمان با 1+5 در زمینه موضوع هسته ای ایجاد شده، شرایط نسبتاً مطلوب و امیدبخشی در زمینه های اقتصادی بوجود آمده و امید است با کاهش فشار تورم، شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی مناسب در سطح کشور باشیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته به رغم کاهش قیمت نفت، اظهار داشت: در دو سال گذشته دولت تلاش کرده اقتصاد را از رکود خارج و با تخصیص بهینه منابع، روند بهبود در وضعیت اقتصادی را آغاز کند.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه تصور عمومی این است که با افزایش درآمدهای ارزی، دولت ها به سمت واردات حرکت می کنند و این نگرانی در حوزه پساتحریم نیز وجود دارد، اظهار داشت: این نگرانی به عنوان یک دغدغه مطرح است و دولت با توجه به این موضوع، مصمم است با برنامه ریزی و دقت لازم مراقبت کند تا درآمدهای ارزی در مسیر تولید و سرمایه گذاری های مولد هزینه شوند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: بیش از 600 تعهد توسط بخش غیردولتی و خصوصی در جلسات توسعه و سرمایه گذاران استان ها انجام شده و مجموع منابعی که توسط این بخش تعهد شده بیش از تعهدات دولت است.

وی افزود: یکی از سیاست ها و اولویت های اساسی دولت این است که پروژه های دولتی را با شرایطی به بخش غیردولتی واگذار کند و بی تردید با این کار روند توسعه و پیشرفت پروژه ها شتاب خواهد گرفت.

 

اطلاعیه مهم درباره حذف یارانه نقدی

یارانه افرادی که حذف شده بود و اعتراض داشتند در صورت تأیید امشب به حسابشان واریز می شود.

اطلاعیه مهم درباره حذف یارانه نقدیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر احمد میدری معاون رفاهی وزارت کار و رفاه اجتماعی در حاشیه همایش نقد و بررسی احکام سالمندان در برنامه ششم افزود: افرادی که یارانه آنها حذف شده و اعتراض کرده اند، می توانند تا روز چهارشنبه هفته جاری به سامانه yaraneh۱۰.ir مراجعه و علت حذف و پاسخ خود را دریافت کنند.

وی گفت: پس از ثبت اعتراض یا یارانه آنها عودت داده می شود و یا اینکه برای همیشه حذف خواهند شد، در صورت عودت، یارانه مرداد ماه آنها پیش از یارانه شهریور به حسابشان واریز می شود.

میدری با اشاره به اینکه افرادی نیز که امشب یارانه مرداد خود را دریافت نکرده و حذف شوند، می‌توانند از سه شنبه هفته آینده به این سامانه مراجعه کنند، تصریح کرد: با مراجعه به این سایت اگر لازم باشد تعهدات لازم را می دهند و پاسخ خود را در مورد بازگشت یا حذف دریافت می کنند.

معاون رفاهی وزارت کار و رفاه اجتماعی در مورد تعداد اعتراض‌کنندگان نیز تاکید کرد: تعداد اعتراض‌کنندگان تا حالا کم بوده و میزان آن در ماه های مختلف متفاوت بوده است و تاکنون با دقت بسیار و با سرعت کم به اعتراضات رسیدگی کردیم تا حق کسی ضایع نشود، اما از این پس با سرعت بیشتری به این کار ادامه می دهیم.

میدری در خصوص کارت اشتغال ایرانیان خارج از کشور نیز اظهار کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور که معترض به حذف یارانه خود بودند، آنها نیز می توانند به سامانه مراجعه و نسبت به دریافت کارت اشتغال در خارج از کشور اقدام نمایند و بر اساس قانون ایرانیان مقیم خارج که در کشورهای دیگر کارگری می کنند، می توانند یارانه دریافت کنند و این افراد نه تنها یارانه شان قطع نمی شود بلکه تسهیلاتی را نیز دریافت خواهند کرد.

وی در پایان گفت: یارانه افرادی که حذف شده بود و اعتراض داشتند پس از بررسی و در صورت تأیید امشب به حسابشان واریز می شود.

 

وزیر صنعت و معدن از دو واحد تولیدی در آمل بازدید و افتتاح کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به مازندران از بزرگترین واحد تولید لبنی کشور در شهرستان آمل بازدید و یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی این شهرستان را افتتاح کرد.

به گزارش ایرنا؛ محمدرضا نعمت زاده دوشنبه در ورود به شهرستان آمل ابتدا از بزرگترین واحد تولید لبنیات کشور در آمل بازدید و در ضیافت ناهار با مدیران شرکت لبنی کاله آمل ومدیران صنعتی واجرایی مازندران شرکت کرد.

وی که به همراه معاون اول رییس جمهوری برای افتتاح چند طرح تولیدی به مازندران سفرکرده بود، پس از برنامه بازدید از واحد تولیدی لبنی کاله طرح جدید شرکت دیرگذار آمل در شهرک صنعتی امام زاده عبدالله آمل را افتتاح کرد.

حدود 237 واحد تولیدی در شهرک صنعتی امامزاده عبدالله آمل که 95 هکتار وسعت دارد، فعالیت می کنند.

استاندار تهران: همایش بین المللی معرفی فرصت های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه استان تهران برگزار می شود

استاندار تهران گفت: نخستین همایش بین المللی معرفی فرصت های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه استان تهران 25 و 26 آبان ماه در تهران برگزار می شود.

سید حسین هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این همایش به منظور معرفی ظرفیت ها و قابلیت های استان در حوزه های مختلف اقتصادی، جذب و مشارکت سرمایه گذاران خارجی به منظور رشد و توسعه اقتصادی استان برگزار می شود.

به گفته وی، 300 پروژه بزرگ اقتصادی استان تهران در بخش ها و حوزه های مختلف برای جذب سرمایه داخلی و خارجی برای معرفی در این همایش تدوین شده است.

وی تبادل اطلاعات فنی و تجاری بین سرمایه گذاران، تجار و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف، تشویق و مشارکت هر چه بیشتر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی استان را از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

به گفته هاشمی ایجاد فرصت مناسب برای تبادل اطلاعات در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد زمینه ای مساعد برای مشارکت سرمایه گذاران از دیگر اهداف برگزاری این همایش است.

وی خاطرنشان کرد: سفیران و رایزنان اقتصادی سفارتخانه های کشورهای مختلف در این همایش حضور خواهند داشت.

استاندار تهران حفظ و احیای محیط زیست را یکی از سیاست های محوری دولت برشمرد و گفت: موضوع کمک به محیط زیست یکی از محورهای اصلی همایش معرفی فرصت های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه استان تهران است.

وی تصریح کرد: مساله ساماندهی صنایع و جابجایی شهرک های صنعتی با استفاده از فناوری های نوین یکی از عوامل موثر در بحث محیط زیست است که سرمایه گذاری دراین حوزه نیز به عنوان یکی از محورهای اصلی در همایش فرصت های توسعه اقتصادی مطرح می شود.

هاشمی موضوع تصفیه خانه فاضلاب استان تهران، پروژه قطار حومه تهران، صنعت گردشگری، صنایع غذایی و صنایع های تک را از دیگر فرصت ها و ظرفیت های مهم اقتصادی استان تهران برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برشمرد.

هاشمی گفت: تعامل و گفت وگو به منظور تامین امنیت سرمایه گذاری در استان، معرفی قابلیت ها و توانمندی های سرمایه گذاری استان به سرمایه گذاران داخلی و خارجی، جذب سرمایه و بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال در سطح استان از جمله محورهای مهم و مورد نظر در این همایش بین المللی است.

نخستین همایش بین المللی معرفی فرصت های توسعه اقتصادی و جذب سرمایه استان تهران به مدت دو روز با حضور سفرا، رایزنان اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک برگزار می شود.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی: بعضی نادان ها می خواهند درکشور دعوا باشد

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: شرایط خوبی در کشور حاکم شده است، اما هنوز بعضی از آدم های نادان می خواهند در کشور دعوا باشد، چرا که وجود خود را در اختلاف می بینند.

به گزارش ای روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در دیدار جمعی از آزادگان با بیان اینکه شیرین ترین جلسه ای که در دو سال اخیر داشتم، جلسه امروز با شما آزادگان بود، گفت: خوشحالم وقتی می بینم افرادی که آن سال ها در اسارت بودند، امروز با روحیه خوب و با حفظ اصول در حال خدمت به انقلاب و کشور هستند.

وی با تأکید بر اینکه هر ایرانی با شنیدن خاطرات آزادگان احساس غرور می کند گفت: باید این خاطرات به شکل مکتوب یا شفاهی در دسترس مردم قرار گیرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر صداوسیما این وظیفه را برعهده بگیرد، خدمت ماندگاری کرده است، زیرا میلیون ها بیننده دارد و به مردم روحیه، درس ایثار و قدرت مقاومت می دهد. البته نباید با نگاه و تعصب های سیاسی برای متن دلنشین خاطرات آزادگان حاشیه سازی کنند.

هاشمی رفسنجانی، با مخاطب قرار دادن آزادگان هشت سال دفاع مقدس که همه خاطرات تلخ و شیرین شما برای مردم و جوانان آموزنده است، گفت: سعی کنید خودتان مجله ای داشته باشید که در آن بخشی از خاطرات شما به طور منظم و همیشگی به چاپ برسد که در این صورت جزو مجلات خوب و با ارزش خواهد بود و صدها سال در تاریخ ایران باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه افتخاراتی که اسرای ایرانی در دوران جنگ از خود باقی گذاشتند، در تمام تاریخ جنگ های دنیا بی نظیر است، اظهار داشت: آزادگان سرمایه های زنده و با ارزشی هستند که به اندازه تاریخ جنگ، برای مردم آموزنده هستند و بیش از هر فیلمی در تاریخ ایران ماندگار و بر روحیه جوانان تأثیرگذارند.

هاشمی رفسنجانی به دوران شکنجه خویش در زندان ها اشاره و تصریح کرد: من که در زندان بودم و بارها بارها مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار گرفتم، می دانم که اسرای ما تحمل زندان آن هم به عنوان اسیر در دست دشمن چه سختی هایی دارد.

وی با اشاره به اطلاعاتی که در زمان دفاع مقدس از اوضاع اسرای ایرانی در اردوگاه های بعثی ها به دست می آورد، نامه نگاری های رمزی آنان برای خانواده ها و حتی مسؤولین کشور را بسیار با ارزش خواند و گفت: صبور و مقاومت شما به خاطر وفاداری به انقلاب و کشور بهترین عنوان برای ایثارگری است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تاریخ آزادگان از مقاطع مهم تاریخ ایران است، گفت: شبیه فداکاری های این افراد را در هیچ کجای دنیا و در هیچ جنگی نمی توانید پیدا کنید، چرا که آزادگان ما از جان، مال و خانواده ی خود برای کشور گذشتند.

هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی مستند از چرایی و چگونگی تشکیل داعش، به مناطق اشغال شده توسط آنها اشاره کرد و گفت: دشمنان خبیث ایران از بعثی ها که ظالمانه و بی رحمانه جوانان ما را شکنجه می دادند، امروز داعش را در کشور عراق خلق کردند که می بینید چگونه در موصل، تکریت، رمادیه و دیگر شهرها علیه مردم جنایت می کنند و به شدت نسبت به شیعیان و ایرانی ها کینه دارند.

وی در ادامه سخنان خویش به مقطع پذیرش قطعنامه و شروع آتش بس بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: در آن مقطع داغ جدیدی برای کشور شروع شد که آن عدم اطلاع خانواده ها و مسؤولین از وضعیت بهترین جوانان آن زمان یعنی اسرا بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دو بار امام(ره) را در حالت حزن و اندوه زیاد دیده ام، گفت: یک بار زمان تعطیل شدن حج بود که گفتند: درست نیست ما حکومت اسلامی تشکیل داده ایم، اما حج مردم تعطیل شده است. بار دیگر در مورد سرنوشت اسرا بود که بعد از آتش بس گفتند: به فکر اسرا باشید که خیلی به آنها و خانواده هایشان سخت می گذرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را پیروز واقعی جنگ خواند و افزود: ما می توانستیم عراق را تصرف کنیم، اما شرایط اشغالگران عراق را ببینید که مشکلاتشان بیشتر شده است، چون نه مردم عراق و نه دنیا می پذیرند که کشورشان در اشغال بماند..

وی فتح دلها را بسیار مهم تر از فتح سرزمین دانست و با اشاره به شرایطی که مردم دو کشور ایران و عراق نسبت به هم دارند، گفت: آنچه را که می خواستیم با فتح بغداد به دست آوریم امروز با دیدن سرنوشت دشمنان ما در جنگ به دست آوردیم، چون حزب بعث چه شد؟!، صدام کجاست؟! و منافقینی که ستون پنجم دشمن در جنگ بودند، چگونه زندگی می کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شرایط زندگی منافقین را خفت بار خواند و گفت: هم در به درند و هم به خاطر لکه ننگ خیانت به کشور و مردم که بر آنان خورده، جرأت نمی کنند حتی با نام خود زندگی کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با ابراز نگرانی از اوضاع عراق، گفت: می بینید که عراق هنوز دچار جنگ و درگیری است و امیدواریم مردم مظلوم و زجر کشیده عراق، عاقبت به خیر شوند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مجدد خاطرات شیرین 27 مرداد 1368 و ورود اولین گروه آزادگان به کشور، به تدوین و تصویب قانون جامع درباره آزادگان در مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: قانونی تصویب شد تا همه اسرا درمان شوند و افرادی که از تحصیل باز ماندند، به تحصیل خود ادامه دهند و از شغل و خانه بهره مند شوند، اما متأسفم که بخشی از آنها اجرائی نشد و امروز آزادگانی که هشت سال اسارت را تحمل کردند، از بعضی شرایط خود و هم سنگران خود شکوه می کنند.

وی با بیان اینکه سالم ترین مدیر را باید در بین آزادگان جست وجو کرد، گفت: همه می دانیم افرادی که در دفاع مقدس از جان، مال و وقت خود گذشتند، امروز وارث کشور ایران هستند و اگر اینان نبودند، خواب های شوم دشمنان تعبیر می شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف دشمنان را تجزیه ایران دانست و با تأکید بر اینکه اگر دفاع مقدس نبود، معلوم نبود چه سرنوشتی در انتظار کشور بود، گفت: به خاطر روحیه فداکاری مردم، ایران با همه تحریم ها و حتی اختلافات داخلی و شرایط بد منطقه، امروز امن ترین کشور است و اگر دست ایران باز باشد، می تواند اختلافات افغانستان، عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر را دوستانه حل کند.

هاشمی رفسنجانی با تقبیح کار کسانی که از تحریم های علیه ایران به نفع خویش سوء استفاده می کردند، گفت: اتفاقاتی که در دوران تحریم از سوی عده ای در داخل کشور افتاد که برای ایران زشت است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بعضی ها هم دلشان خوش بود که مقاومت می کنیم، اما اینکه کشور خود را فقیرتر کنیم، مقاومت نیست، مقاومت واقعی هشت سال دفاع مقدس بود که همه دشمنان یکجا شده بودند و می خواستند کشور را بگیرند و انقلاب را نابود کنند، که موفق نشدند.

وی با تأکید مجدد بر وجود انسان های آزاده واقعی در جمع آزادگان، گفت: شخصیت دینی و مقاومت های شما در دوران سخت اسارت ساخته شد و رشد کرد و امروز از ذخایر کشور هستید.

هاشمی رفسنجانی با توصیه مردم به خواندن خاطرات آزادگان گفت: از رسانه ها هم انتظار می رود که برای گسترش فرهنگ ایثار، بیشتر با آزادگان حرف بزنند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران