مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار: راه آهن به دلایل سیاسی حاضر به افزایش قیمت بلیت قطارنیست

فروتن: متاسفانه در دولت جدید اولین حرکت منفی که علیه بخش خصوصی انجام شد جلوگیری از فروش بلیط توسط شرکت‏ های مالک بود / منطق راه آهن بنظر من دخالت است نه نظارت چون میگویند ممکن است تخلفی صورت بگیرد / عدم تصمیم گیری به موقع از سوی راه آهن در خصوص تغییر قیمت بلیت، تشدید زیان شرکت ها را در بخش مسافری بهمراه داشته است/ با توجه به ارایه پیشنهاد درخواست افزایش نرخ بلیت از ابتدای سال و گذشت تقریبا چهار ماه، تاکنون هیچگونه تصمیمی اتخاذ نشده است  

عباس فروتن در گفتگو با دو ماهنامه تخصصی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی عدم فرهنگ سازی مناسب برای فعالیت این بخش در حوزه حمل ونقل ریلی است و از جمله موارد مهمی که بعنوان یک شرکت سرمایه گذار؛ انتظار داریم در اختیار خود ما قرار داشته باشد تا بتوانم روی بازار کسب وکار برنامه ریزی داشته باشیم، مسئله فروش بلیت است .

عباس فروتن در گفتگو با دو ماهنامه تخصصی انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی عدم فرهنگ سازی مناسب برای فعالیت این بخش در حوزه حمل ونقل ریلی است و از جمله موارد مهمی که بعنوان یک شرکت سرمایه گذار؛ انتظار داریم در اختیار خود ما قرار داشته باشد تا بتوانم روی بازار کسب وکار برنامه ریزی داشته باشیم ،مسئله فروش بلیت است .

به گزارش روابط عمومی جوپار، عباس فروتن در ادامه این گفتگو که در شماره 17 این نشریه به چاپ رسیده افزود: با اینکه در دولت قبل این امکان به بخش خصوصی داده شد و سرمایه گذاری هم کردیم و این موضوع هزینه بالایی برای ما در تجهیز سخت افزار و نرم افزار به همراه داشت، متاسفانه در دولت جدید اولین حرکت منفی که علیه بخش خصوصی انجام شد جلوگیری از فروش بلیط توسط شرکت‏ های مالک بود .منطق راه آهن بنظر من دخالت است نه نظارت چون میگویند ممکن است تخلفی صورت بگیرد .

 

 طی دو سال گذشته هزینه تمام شده برای شرکت شما افزایش داشته یا کاهش یافته است؟

  • قطعا افزایش داشته، حداقل هر سال به دلیل افزایش حقوق و دستمزدها ،هزینه ها افزایش می یابد و هزینه عمده ما نیروی انسانی است در حالی که در این دوسال با یک تاخیر طولانی قیمیت بلیت افزایش یافت که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز ما نبوده است . مهر ماه سال گذشته شاهد افزایش قیمیت بلیط بودیم در حالی که در شش ماه اول سال که در اوج مسافرت ها بود از دست داده بودیم و یکی از علل و دلایلی که باعث رکود شرکت‏های بخش خصوصی شده است و نتوانسته اند بهره وری مناسب را داشته باشند همین عدم توازن هزینه و درآمد بوده است .

آیا فکر نمی کنید قیمت بلیت ها به حد تعادل رسیده و مسافران حاضر نیستند مبلغی بیش از این برای خدمات ارایه شده ریلی بپردازند؟

  • این قیمت ها متعادل شده و مسافران حاضر به پرداخت قیمت بیشتر نیستند تنها یک بهانه است که از جانب راه آهن مطرح می شود تا قیمت ها را افزایش ندهد .شاید استقبال مسافران از خدمات حمل و نقل ریلی از بابت افت کیفیت خدمات داخل قطار کاهش پیدا کرده باشد اما همانطور که گفته شد علت آن عدم توازن هزینه و درآمد شزکتها است .چنانکه میبینید یکی ازشرکت های همکار "قطار زندگی" را راه اندازی کرده که هزینه ای برابر با هواپیما دریافت می کند .پس مسافران برای خدمات خوب پول پرداخت می کنند و این نشان دهنده آنست که کشش افزایش قیمیت بلیط وجود دارد اما راه آهن به دلایل سیاسی حاضر به افزایش قیمت بلیت نیست در مقابل برای اقدام خود چنین بهانه های را مطرح می کند .

عدم تصمیم گیری به موقع از سوی راه آهن در خصوص تغییر قیمت بلیت، تشدید زیان شرکت ها را در بخش مسافری بهمراه داشته است . با توجه به تصریح ماده (9) قانون دسترسی آزاد شبکه حمل ونقل ریلی و حقوق تعیین شده برای شرکت های حمل و نقل مسافری در تعیین نرخ بلیت قطار که پس از تایید هیئت مدیره راه آهن به مرحله اجرا در می آید ، متاسفانه با توجه به ارایه پیشنهاد درخواست افزایش نرخ بلیت از ابتدای سال و گذشت تقریبا چهار ماه، تاکنون هیچگونه تصمیمی اتخاذ نشده است .

در این راستا عدم تصمیم گیری به موقع ،با توجه به افزایش هزینه ها و بهای تمام شده خدمات مسافری ابتدای هرسال بابت هزینه های مستقیم و غیر مستقیم   حقوق و دستمزد پرداختی ،تغییر نرخ جدید قطعات فنی و راهبری ،هزنه انجام تعمیرات و نگهداری و غیره ،باعث تحمیل مشکلات عدیده و همچنین تشدید زیان ها را در بر داشته است .و این در حالی است که پیش از آن تحلیل جزئیات هزینه ای نیز از طرف شرکت قطار های مسافری و باری جوپار به راه اهن ارسال شده و عدم توازن هزینه های ارایه خدمات مسافری با درآمد کسب شده حاصل از فروش بلیط به طور کامل مشخص است .

با توجه به درخواست ها و پیگیری های متعدد و ارایه نرخ پیشنهاد ی در سنوات قبل نیز ،تغییر نرخ بلیط برای سال 1393 در مهرماه و برای سال 1392 در اذر ماه انجام گرفته است و این وقفه چند ماهه در تصمیم گیری بدون توجه به نیاز شرکت ها سبب تحمیل زیان انباشته و ضررهای جبران ناپذیر شده است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران