نعمت زاده: هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور نداریم+ 6 خبر

سایر خبرها: همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران: معاون شرکت شل با زنگنه مذاکره کرد/ دیدار رییس کل بانک مرکزی با وزیر خارجه انگلیس: دو بانک ایرانی به زودی در انگلستان فعال می شوند/ مهلت استفاده ازبنزین 700تومانی تا پایان آبان تمدید شد/ وزیر ارتباطات: رفع انحصار برای تمام بخش های کشور سودمند خواهد بود/ مدیرکل مطبوعات داخلی: یک سوم نشریات کشور از بودجه عمومی استفاده می کنند/ جهانگیری: سال ۹۴ از نظر بودجه جزء بدترین سال‌ها پس از انقلاب است  

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه کشور و ملت ایران می تواند همکار خوب و استراتژیک برای کشورهای اروپایی باشد، گفت: هم اکنون هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمدرضا نعمت زاده در روز ملی ایران در اکسپوی میلان افزود: سفر وزرای خارجه و توسعه و اقتصادی ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی به ایران در چند ماه اخیر همراه با هیات های اقتصادی جهت همکاری با ایران گویای این واقعیت است که کشور و ملت ایران می توانند همکار خوب و استراتژیک برای کشورهای اروپایی باشند.

نعمت زاده اضافه کرد: علی رغم فشار، تحریم اقتصادی و سیاسی، ایران توانست با تکیه بر توانایی نیروی انسانی خلاق و تحصیلکرده خود در زمینه های مختلف علمی، صنعتی، فرهنگی و هنری پیش رفته و متوقف نباشد.

وی ادامه داد: اکنون که دیدگاه کشورهای غرب نسبت به ایران تغییر یافته ما با حفظ ارزش های متقابل آماده همکاری در زمینه صنایع، معادن، تجارت و امور زیربنایی و سرمایه گذاری مشترک و درازمدت هستیم.

نعمت زاده تاکید کرد: کشور ما با ارایه بازارهای داخلی به سرمایه گذاران خارجی، متقابلاً تقاضای حضور کالا و خدمات تولید مشترک را در بازارهای خارجی دارد و این در حالی است که ایران هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری بنگاه های خارجی حتی تا 100 درصد سهام و تملک زمین را ندارد.

وی با اشاره به موضوع اکسپوی میلان، فقر و گرسنگی، افزود: کشورهای حاضر در اکسپو باید برای تغذیه سالم و کافی انسانهای جهان همفکری، همکاری و اقدام عملی نمایند و مسئولیت و وظیفه کشورهای صنعتی و پیشرفته که متاسفانه در گذشته با استعمار و تصرف و حکومت بر کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکایی موجبات عقب ماندگی علمی، فرهنگی و اقتصادی آنان شده اند به مراتب بیشتر است.

نعمت زاده تصریح کرد: ایران علی رغم محدودیت های خود، آمادگی هرگونه همکاری در جهت ارتقاء توان تولیدی محصولات کشاورزی در جهان منجمله انتقال دانش و تجارب خود و سرمایه گذاری برای تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشورهای مستعد و نیازمند را اعلام می کند.

وی با اشاره به روز ملی ایران گفت: این روز مصادف با تولد استاد و فیلسوف، حقوقدان و پزشک بزرگ ایرانی ابوعلی سینا است که کتب 'قانون' و 'شفا' از او در اغلب کشورهای اروپایی منجمله ایتالیا ترجمه و تا سالها مورد تدریس و استفاده دانشگاه ها و بیمارستان های کشورهای غرب بود.

نعمت زاده اظهار داشت: ایران مفاخر و دانشمندان زیادی در علوم و فنون مختلف به جامعه بشری عرضه داشته و امروز نیز اندیشمندان و اساتید ایرانی در کنار بزرگان غربی در مراکز علمی، تحقیقاتی و اقتصادی می درخشند.

وی از طرف دولت و بخش خصوصی از کلیه علاقمندان ایرانی و خارجی به سرمایه گذاری و همکاری در ایران در زمینه های مختلف و بالاخص گردشگری، صنایع، معادن، تجارت، امور زیربنایی و انرژی های

کشورمان اقدام کنند.

در نمایشگاه اکسپو 2015 میلان، 145 کشور از 4 گوشه جهان در فضایی به مساحت یک میلیون مترمربع محصولات خود را به نمایش گذاشته اند.

کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در این رویداد جهانی، علاوه بر ارائه نمادهای فرهنگ و آداب و سنت های خود، با بنا کردن غرفه ها و پاویون های گوناگون، در عرضه بهترین ها با یکدیگر رقابت می کنند.

اکسپو ٢٠١٥ میلان دهم اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا چهارم آبان دایر خواهد بود و اول شهریور ماه به عنوان روز ملی ایران در اکسپو میلان نامگذاری شده است.

 

همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران: معاون شرکت شل با زنگنه مذاکره کرد

بیژن زنگنه وزیر نفت و وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص تعاملات نفتی دو کشور گفت و گو کردند.

به گزارش ایرنا، دیدار و گفت وگوی بیژن زنگنه با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس، عصر امروز (یکشنبه) برگزار شد.

نمایندگانی از شرکتهای انگلیسی از جمله معاون مدیرعامل شرکت شل نیز در نشست هاموند با وزیر نفت حضور داشتند.

هاموند به منظور حضور در مراسم بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در تهران و دیدار با تعدادی از مقامات عالیرتبه کشورمان به تهران سفر کرده است. هاموند نخستین وزیرخارجه انگلیس است که از سال ٢٠٠٣ تاکنون به ایران سفر می کند.

شرکت شل تا پیش از افزایش تحریم های بین المللی سابقه مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران همچون طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز را دارا بود.

شرکت شل بدهی 2.3 میلیارد یورویی به ایران دارد که به دلیل تحریم ها، امکان پرداخت آن وجود ندارد. گفته می شود که به محض رفع تحریم ها، این بدهی به حساب ایران پرداخت می شود.

همچنین ایران در یک میدان گازی واقع در دریای شمال با انگلیس شراکت دارد که به دلیل تحریم، امکان برداشت منافع حاصل از آن برای ایران وجود ندارد.

امروز پس از ورود وزیر خارجه انگلیس به تهران سفارت این کشور در تهران نیز به صورت رسمی بازگشایی شد.

 

دیدار رییس کل بانک مرکزی با وزیر خارجه انگلیس: دو بانک ایرانی به زودی در انگلستان فعال می شوند

رییس کل بانک مرکزی از فعال شدن دو بانک ایرانی به زودی در کشور انگلستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، ولی الله سیف در حاشیه دیدار عصر یکشنبه با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان در محل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درخصوص فعالیت بانک های انگلیسی در کشور، افزود: ایران چهار بانک در کشور انگلستان دارد که دو بانک به زودی می توانند در این کشور فعال شوند. یکی از این بانک ها، بانک ملی لندن و دیگری بانک پرشین اینترنشنال بانک که این بانک، (بانک بین المللی ایران) در انگلیس است.

وی درخصوص موارد مورد بررسی در این دیدار، گفت: در این ملاقات که با حضور وزیر خارجه، معاون خزانه داری و همچنین مدیرعامل موسسه بانکی انگلستان برگزار گردید در خصوص روابط فیمابین، سوابق گذشته همکاری های بانکی و همچنین ظرفیت های موجود مذاکراتی صورت گرفت.

وی از تمایل طرف انگلیسی برای حضور مجدد بانک های این کشور در ایران خبر داد و گفت: در همین راستان قوانین و مقررات موجود برای طرف انگلیسی تشریح شد ضمن آنکه در گذشته بانک هایی از ایران در این کشور فعال بودند اما فعالیتشان کاهش یافته و محدودیت های زیادی داشتند که با توجه به برنامه برجام دوباره امکان فعالیت خواهند داشت.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تسهیل و افزایش سرعت و همچنین هرچه فعال تر شدن بانک ها از دیگر موارد مورد بحث در این مذاکره بود.

در این مذاکره ظرفیت ها و زمینه های بالای مبادلات تجاری دو کشور، جهت گیری اقتصاد ایران در مقایسه با گذشته و تفاوت های آن و زمینه های جلب سرمایه گذاری خارجی برای طرف انگلیسی تشریح شد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این مذاکره رفع موانعی که در انگلیس برای بالا رفتن این حجم وجود دارد و عمدتا مربوط به محدودیت های بانکی، بیمه ای و حمل و نقل است، مورد تاکید قرار گرفت و تاکید شد که عزم جدی برای رفع این موانع وجود دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به استقبال مناسبی که در سرمایه گذاران خارجی وجود دارد، این امر در سرمایه گذاران انگلیسی نیز ایجاد شود و با توجه به جهت گیری هایی که در مذاکرات وجود داشته، قرار شد هیات بانکی بین دو کشور مبادله تا زمینه همکاری های بانکی فراهم شود زیرا پیش نیاز حجم افزایش مبادلات بانکی است.

وی ادامه داد: این دو بانک آمادگی فعالیت سریع را در انگلستان دارند و دیگر بانک ها متعاقبا در انگلستان فعال خواهند شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک های انگلیسی به میزان کافی تمایل برای فعالیت و حضور در ایران دارند، تصریح کرد: در کنار این مطلب واقعیت این است که بانک های ایرانی باید مجهز به استانداردهای روز شوند و این اقدام از ماه های گذشته آغاز شده و با جهت گیری هایی که بانک مرکزی انجام داده و با ارائه توصیه و دستورالعمل های ارائه شده بانک ها اقدامات لازم را آغاز کرده اند و آمادگی لازم را به تدریج به دست خواهند آورد.

وی ادامه داد: بانک های ایرانی در حال دستیابی به استانداردهای مورد نیاز هستند تا مانعی برای ارتباطات جدید وجود نداشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: مسلم است تطبیق به استانداردهای روز نیاز به زمان بیشتری دارد و این اقدامات اولویت اول برای رفع موانع است به عنوان مثال موانعی درخصوص ضدپولشویی وجود دارد که خوشبختانه در مرکز شورای اسلامی به تصویب رسیده که با ابلاغ آن و عملیاتی شدن موانع از بین خواهد رفت.

رییس کل بانک مرکزی همچنین از اظهار علاقه مندی طرف انگلیسی برای حضور در بورس تهران خبر داد و گفت: طرف انگلیسی نسبت به همکاری بورس لندن و بورس تهران اظهار علاقه کرده و قرار است این مساله به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار منعکس شود تا این ارتباط بین دو بازار برقرار شود.

 

مهلت استفاده ازبنزین 700تومانی تا پایان آبان تمدید شد

وزیر نفت از تمدید زمان استفاده از بنزین ٧٠٠ تومانی باقیمانده در کارتهای هوشمند سوخت تا پایان آبان ماه خبر داد.

به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه، امروز (یکشنبه) در حاشیه دیدار با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس، در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا مکاتباتی بین وزارت نفت و معاون اول رئیس جمهوری در ارتباط با تمدید استفاده از بنزین ٧٠٠ تومانی انجام شده است، افزود: وزارت نفت پیشنهاد داده است تا آخر آبانماه مردم اجازه استفاده از بنزین ٧٠٠ تومانی داشته باشند.

وی افزود: اگرچه تاکنون حجم زیادی از بنزین ٧٠٠ تومانی مصرف شده است، اما توصیه می کنیم مردم در مصرف آن عجله نکنند زیرا تا پایان آبان ماه برای استفاده از آن فرصت خواهند داشت.

پس از ترک نرخی شدن بنزین اعلام شد که دارندگان ذخایر بنزین 700 تومانی تا پایان شهریور ماه فرصت دارند که از ذخایر خود استفاده کنند که باعث افزایش مصرف بنزین در کشور شده بود.

ذخایر بنزین 700 تومانی در روز های اخیر به زیر یک میلیارد لیتر کاهش پیدا کرد و پیش بینی می شود که تا پایان شهریور ماه به 450 میلیون لیتر برسد.

 

وزیر ارتباطات: رفع انحصار برای تمام بخش های کشور سودمند خواهد بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سیاست اصلی این وزارتخانه را ایجاد رقابت سالم و جلوگیری از هرگونه انحصار عنوان کرد و گفت: رفع انحصار به طور حتم برای تمام بخش های کشور سودمند خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محمود واعظی در مراسم امضای تفاهم نامه ترابرد پذیری(جابه جایی) تلفن همراه و اجرای پروانه FCP، آزمایشگاه و وایمکس که با حضور معاونین وی و مدیران عامل سه اپراتور کشور تشکیل شد، افزود: اقداماتی که باید در این بخش صورت بگیرد با توجه به وجود رقابت میان اپراتورها بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه از ابتدا با جدیت و تصدی گری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال انعقاد و اجرای این تفاهم نامه بوده ام، گفت: شاید اجرای این تفاهم نامه نیازمند سرمایه گذاری بالایی نباشد اما هماهنگی بین اپراتورها، زیرساخت، امنیت شبکه و همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سخت به نظر می رسد.

واعظی با تاکید بر اینکه مردم برنده اصلی انعقاد و اجرای تفاهم نامه ترابرد پذیری خواهند بود، ادامه داد: به این ترتیب، کسی که قضاوت می کند کدام اپراتور از نظر کیفیت خدمت رسانی قابل قبول است، تنها مردم خواهند بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: با اجرای اقدامات مربوطه از سال آینده (ده ماهه آینده) مردم می توانند سالی دو بار اپراتور خود را ضمن حفظ شماره تغییر دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری وجود هرگونه انحصار در کشور را باعث ایجاد رکود و از بین رفتن نوآوری دانست و گفت: رقابت سالم به طور حتم ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به مردم را به دنبال خواهد داشت.

واعظی افزود: رفع انحصار از هر قسمت و کالایی عادلانه شدن قیمت ها را در بازار به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: شرکت های ارایه کننده خدمات مردمی باید بتوانند از محل درآمدشان توسعه ایجاد کنند و هر شرکتی که دراین بخش ضعیف باشد به طور حتم از ارایه خدمات مناسب به مردم باز خواهد ماند.

واعظی، هدف از راه اندازی رومینگ ملی در سال گذشته و همچنین صدور پروانه نسل های 3G و 4G را در راستای خدمات رسانی هرچه مناسب تر به مشترکین عنوان کرد.

وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات همچنین، ورود اپراتورها به حوزه TDLTE را مورد اشاره قرار داد و گفت: به واسطه اجرای طرح ترابرد پذیری(جابه جایی)تلفن همراه تحولات عظیمی در حوزه فناوری ارتباطات کشور ایجاد خواهد شد.

واعظی با اشاره به ارائه مجوز پروانه وایمکس سراسری به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، گفت: هم اکنون بیش از یک میلیون و 200 هزار مشترک وایمکس در کشور وجود دارد که هرگونه کمک به سراسری شدن خدمات وایمکس، گسترش بیش از پیش ضریب نفوذ اینترنت را نیز به دنبال خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وجود رقابت سالم بین اپراتورهای کشور را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در یک دوره ای از سوی اپراتورها پیامک های تخریبی متعددی ارسال می شد که انتقاداتی نیز به دنبال داشت و اکنون این پیامک ها کمتر شده یا حداقل برای ما ارسال نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه، بطور کلی با هرگونه رقابت بصورت تخریبی مخالفیم، گفت: رقابت بایستی دوستانه باشد و توصیه ما به اپراتورها آن است که تا می توانند تبلیغ کنند اما به هیچ عنوان اپراتور رقیب را تخریب نکنند.

 

مدیرکل مطبوعات داخلی: یک سوم نشریات کشور از بودجه عمومی استفاده می کنند

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد، با بیان اینکه بیش از هفت هزار و 575 نشریه مجوز فعالیت دارند گفت: یک سوم این نشریات دولتی و یا از بودجه عمومی استفاده می کنند.

حسن محرابی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با مجموعه اقدامات در نظر گرفته شده در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور مجوزها به کمترین زمان ممکن در صف انتظار رسیده است.

وی از در نوبت بودن یکهزار و 256 درخواست نشریه خبر داد و پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری این تعداد به 9 هزار نشریه افزایش یابد.

محرابی اضافه کرد: بر اساس آمار موجود هم اکنون 66 روزنامه به صورت روزانه و عموما به صورت سراسری منتشر می شود که از این تعداد 18 روزنامه دولتی و یا عموما از بودجه عمومی استفاده می کنند.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت ارشاد در ادامه با بیان اینکه دستگاه اطلاع رسانی دولتی باید روابط عمومی ها باشند و با ابزاری اطلاعات و اخبار را در اختیار عموم قرار دهند، گفت: آنها می توانند علاوه بر این، از طریق سایر رسانه ها اقدام به اطلاع رسانی کنند.

به گفته وی، در قانون نیز پیش بینی شده اگر دستگاه دولتی در صدد انتشار اطلاعات خود است؛ باید از طریق بولتن داخلی اقدام به این عمل کند که این نیز (انتشار بولتن داخلی) باید با لحاظ انتشار عمومی نداشته باشد، 48 صفحه باشد، قیمت گذاری نشود و رنگی هم نباشد منتشر شود.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های وزارت ارشاد تصریح کرد: هدف از این اقدام ها این است که هزینه اضافی به دولت تحمیل نشود و یا امور از طریق بخش غیردولتی و خصوصی انجام شود.

محرابی به مطالعه سابقه چاپ نشریات در گذشته هم اشاره کرد و گفت: در گذشته نشریات دولتی کمتر داشتیم و اکثر نشریات خصوصی اداره می شدند؛ از این رو تعداد نشریات دولتی فعلی قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی در ادامه به بودجه های در نظر گرفته شده توسط دولت برای اینگونه نشریات اشاره کرد و گفت: هم اکنون دولت خود یک بودجه از طریق کمک یارانه در نظر می گیرد و بودجه ای نیز توسط ذی حسابهای برخی دستگاه های دولتی برای نشریات در نظر گرفته می شود لذا میزان بودجه تخصیص داده شده مشخص نیست.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت ارشاد در ادامه به برخی چالش های رسانه داری توسط دولت اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم انبوه کارهای دولت و مشغله فراوان دولت یازدهم، فرصتی برای رسانه داری برای دولت باقی نمی ماند.

محرابی در ادامه با بیان اینکه کثرت و فراوانی رسانه های دولتی خیلی مناسب نیست، گفت: توجیه برخی از درخواست کنندگان دریافت مجوز رسانه و نشریه دولتی این است که آنها درصددند اخبار و اطلاعات مجموعه خود را از طریق رسانه شان منتشر کنند که این هم برای همه دستگاه های موجود عملی نخواهد بود.

وی گفت: براین این باوریم که رسانه برای انتشار عمومی باید استقلال عمل داشته باشد لذا رسانه ای که در اختیار یک دستگاه باشد دیگر استقلال و آزادی عمل به ویژه در انتشار اخبار و اطلاعات ندارد و باید براساس مصلحت اندیشی دستگاه مربوط اقدام به انعکاس اخبار و اطلاعات دستگاه خود نماید.

به گفته وی، چنانچه روابط عمومی ها فعال باشند و ارتباط خود را با رسانه ها حفظ نمایند و به تقویت این ارتباط فکر کنند، به طور یقین اخبار و اطلاعات خیلی سریع تر در اختیار عموم قرار می گیرد و در این صورت نیازی به نشریه و رسانه مستقل وجود نخواهد داشت.

به گفته محرابی، خیلی ها علت درخواست خود را برای راه اندازی نشریه حمایت و کمک مالی دولتی عنوان کرده و یا بعضا علت درخواست خود را برای راه اندازی نشریات دولتی دریافت یارانه بیشتر و تضمین دار شدن فروش و توزیع نشریه خود عنوان می کنند.

این استاد دانشگاه، استفاده نکردن از کادر و نیروهای متخصص، توانمند و آموزش دیده در این گونه نشریات را از دیگر آسیب ها برشمرد و گفت: به عنوان مثال در نشریات متعلق به وزارتخانه ها عموما کادر رسانه ای آن نشریه را کارکنان خود دستگاه مربوطه به جای کادر حرفه ای و متخصص تشکیل می دهند از این رو حداقل استفاده از اینگونه نشریات می شود و مخاطب خود را رفته رفته از دست می دهند و به ناچار آنها نشریه خود را در داخل مجموعه و یا در جاهای خاص و دستگاه های مختلف توزیع می کنند که فقط نامی از نشریه وجود داشته باشد.

به گفته محرابی، خیلی از نشریات امروز فقط نامی از آنها هست و وجود خارجی و فیزیکی بر روی کیوسک های روزنامه فروشی از آنها دیده نمی شود.

وی در عین حال گفت: امروز با بروز و ظهور شبکه های ارتباطی به ویژه شبکه های اجتماعی دیگر افراد نیاز خبری و دسترسی به اطلاعات را از این طریق به دست می آورند و لذا رفته رفته نقش نشریات در کشور کم رنگ تر می شود و در نتیجه کثرت نشریات فقط هزینه تراشی برای دولت خواهد بود.

 

جهانگیری: سال ۹۴ از نظر بودجه جزء بدترین سال‌ها پس از انقلاب است

معاون اول رئیس‌جمهور سال ۹۴ را یکی از بدترین سال‌ها پس از انقلاب از نظر بودجه دانست و گفت: امیدوارم با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، زمینه‌ ورود منابع خارجی به کشور و نیز مشارکت بخش خصوصی فراهم شود و شاهد رونق بخش اقتصادی باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور عصر شنبه در جلسه ملاقات با مجمع نمایندگان استان اصفهان، با بیان اینکه استان اصفهان از نقش و جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است، گفت: مردم استان اصفهان شجاعت و فداکاری‌های زیادی در زمان انقلاب و دوران دفاع مقدس از خود نشان دادند از این رو دولت نسبت به توسعه‌ی این استان اهتمام جدی دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت‌ها و شایستگی‌های استان اصفهان به گونه‌ای است که سرمایه گذاران را به خود جذب می‌کند و لازم است مسئولین استان در جهت حفاظت از این ظرفیت‌ها تلاش کنند و بسترهای لازم را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نمایند.

جهانگیری محدودیت منابع آب را از مسائل جدی استان اصفهان برشمرد و با اشاره به تدابیر اندیشیده شده در یکی از جلسات پیشین شورای عالی آب خاطرنشان کرد: تصمیماتی برای رفع دغدغه‌ها و محدودیت منابع آب در استان اصفهان اتخاذ شده و اگر چه ممکن است برخی از این تصمیمات نیاز به زمان داشته باشد اما دولت نسبت به اجرای کامل این مصوبات هیچ تردیدی ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش وزیر نیرو در یکی از جلسات هیات دولت در خصوص وضعیت زاینده رود، تصریح کرد: وزارت نیرو در حال پیگیری مسائل زاینده رود است و در عین حال با آینده‌نگری و برنامه‌ای دوراندیشانه به آب مورد نیاز بخش شرب و کشاورزی استان نیز توجه دارد.

جهانگیری مسئله آلودگی هوا را از دیگر مشکلات و مسائل عمده استان اصفهان دانست و با اشاره به تصمیمات سال گذشته دولت مبنی بر ممنوعیت استفاده‌ی نیروگاه‌ها از سوخت‌های آلاینده، افزود: استان اصفهان از تراکم صنعتی بالایی برخوردار است که باید برای جلوگیری از آلایندگی این صنایع به دنبال راهکارهای اساسی باشیم.

وی با اشاره به اینکه سال 94 از نظر بودجه یکی از بدترین سال‌ها پس از انقلاب است، به کاهش میزان فروش و بهای نفت اشاره کرد و گفت: امیدوارم با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، زمینه‌ی ورود منابع خارجی به کشور و نیز مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی فراهم شود و شاهد رونق و شکوفایی بخش اقتصاد باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: البته مدیریت و برنامه‌ریزی در مقطع فعلی تا زمان اجرای توافق هسته‌ای بسیار پراهمیت است و لازم است وضعیت اقتصادی کشور به شکل دقیق تحت کنترل باشد تا صنایع و واحدهای تولیدی در این شرایط حساس با مشکل مواجه نشوند.

جهانگیری همچنین با یادآوری مشکلات بازنشستگان فولاد در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: صندوق‌های بازنشستگی کشور یکی از مسائل جدی دولت هستند که باید برای آن به طور جدی برنامه‌ریزی کنیم.

در این جلسه که حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی هر کدام در سخنانی به تشریح مسائل و مشکلات حوزه‌ی انتخابیه‌ی خود پرداختند و گزارشی از چالش‌ها و تنگناهای پیش روی توسعه‌ی استان اصفهان ارائه کردند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران