وزیر امور خارجه انگلیس: تحریم های ضد ایران از بهار آینده لغو خواهند شد+ 8 خبر

سایر خبرها: شورای اقتصاد بخشنامه بودجه سال ۹۵ را تصویب کرد/ گزارش خشکسالی؛ بارندگی در کشور ۱۸ درصد کاهش داشته است/ ماجرای اختلاف بانک سپه و بانک ایران زمین از زبان مدیر عامل بانک سپه/ زنگنه: بابک زنجانی رکورددار فساد در دنیاست/ ایران و روسیه در ساخت هواپیما و ماهواره همکاری می کنند/ جهانگیری: دولت براجرای علمی سیاست های اقتصاد مقاومتی جدیت ویژه دارد/ نوبخت: رشد اقتصادی ایران سال آینده به 5 درصد افزایش می یابد/ آناتولی: اتحادیه اروپا خود را برای شرکت در مسابقه سرمایه گذاری در ایران آماده می سازد  

«فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس امروز گفت که انتظار دارد لغو تحریم های ضد ایران از بهار سال آینده آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «فیلیپ هاموند» وزیر امور خارجه انگلیس که برای حضور در مراسم بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به سر می برد، روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: ما در حال صحبت بودیم که تا بهار سال آینده شاهد شروع لغو تحریم ها باشیم.

وی در ادامه گفت که انتظار دارد ایران و آمریکا توافق هسته ای را تا ماه اکتبر به تأیید برسانند.

وزیر امور خارجه انگلیس خاطر نشان کرد که پیش از آغاز لغو تحریم ها، اقدامات مقدماتی باید به انجام برسد تا روند سرمایه گذاری به محض رفع مشکلات تداوم یابد.

هاموند به اختلافات اساسی میان ایران و انگلیس در مسأله سوریه اشاره کرد و ادامه داد: آنچه ما با ایران در این فرایند اختلاف نظر داریم، نقش «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه است، اما مهم این است که مذاکرات در این زمینه را آغاز کرده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس تصریح کرد: اگر بخواهیم به راه حل سیاسی خوبی دست یابیم، باید ایران و روسیه نیز در این فرایند حضور داشته باشند.

 

شورای اقتصاد بخشنامه بودجه سال ۹۵ را تصویب کرد

بخشنامه لایحه بودجه سال آینده (۹۵) کشور در شورای اقتصاد به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیش از این گفته بود بودجه سال آینده را در موعد مقرر (15 آذر ماه) به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

همچنین امسال دولت علاوه بر لایحه بودجه سال آینده باید لایحه برنامه ششم توسعه را نیز تا شهریور ماه سال جاری به مجلس ارائه کند تا پیش از بررسی بودجه 95 تکلیف این برنامه مشخص شود.

یک مقام آگاه همچنین در خصوص آخرین وضعیت تخصیص بودجه عمرانی در سال جاری که به بحث روز تبدیل شده است، اعلام کرد:‌ در 5 ماه اول نخست سال 5 هزار و 600 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.3 برابر یعنی 130 درصد رشد داشته است.

به گزارش فارس 236 هزار میلیارد تومان منابع بودجه عمومی امسال است و به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نسبت بودجه 5 ماهه تا کنون 60 تا 70 درصد درآمدها محقق شده است،اما به علت عدم نقل و انتقال درآمدها به داخل کشور سهم هزینه‌های جاری به نسبت اعتباری عمرانی 70 به 30 درصد است.

 

گزارش خشکسالی؛ بارندگی در کشور ۱۸ درصد کاهش داشته است

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه میزان بارش در کشور از ابتدای سال آبی تاپایان مرداد، ۱۸ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داردگفت: ۱۶استان کشور دو سال پیاپی کمبود بارش دارند.

شاهرخ فاتح در گفتگو با مهر، افزود: میزان بارش در کل کشور از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۹۳ تا پایان مرداد امسال، ۱۹۴.۶ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلندمدت ۱۷.۵ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۱.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گفته وی، میزان بارندگی در این مدت در تهران ۲۵۱.۵ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به میانگین بلند مدت ۱۳.۴ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۱۲.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری آبی تا پایان مرداد ماه استان‌های بوشهر با ۴۷.۵ درصد کاهش، هرمزگان با ۴۶ درصد کاهش و البرز با ۳۸ درصد کاهش میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده است.

فاتح تصریح کرد: در این مدت استان‌های گیلان با ۲۶ درصد افزایش، آذربایجان شرقی ۱۷ درصد و اردبیل ۱۱ درصد افزایش نسبت به میانگین بلند مدت پربارش‌ترین استان‌ها بوده است.

 

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان مرداد ماه استان‌های هرمزگان با ۶۱ درصد کاهش، بوشهر ۵۵ درصد و سیستان و بلوچستان با ۴۲ درصد کاهش، کم‌بارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی یادآور شد: در این مدت استان‌های اردبیل با ۳۲ درصد افزایش، سمنان و خراسان رضوی با ۲۹ درصد افزایش و گیلان با ۲۸ درصد افزایش پربارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده است.

فاتح تاکید کرد: بررسی‌های مرکز نشان می‌دهد که برخی استان‌ها برای دو سال پیاپی نسبت به میانگین بلند مدت کمبود بارش داشته‌اند که این زنگ خطری است برای این استان‌ها.

به گفته وی، استان‌های البرز، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، زنجان، لرستان، قزوین، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، تهران، مازندران و یزد استان‌هایی هستند که نسبت به میانگین بلند مدت دو سال پیاپی کمبود بارش داشته‌اند.

 

ماجرای اختلاف بانک سپه و بانک ایران زمین از زبان مدیر عامل بانک سپه

مدیر عامل بانک سپه درباره اختلافی که بین این بانک و بانک ایران زمین وجود دارد، توضیحاتی ارائه کرد و به مرور عملکرد بانک سپه در دولت یازدهم پرداخت.

به گزارش ایسنا، در نشست خبری امروز سید کامل تقوی‌نژاد - مدیر عامل بانک سپه - که در محل وزارت اقتصاد و به مناسبت هفته دولت برگزار شد، موضوع اختلاف بین بانک سپه و ایران زمین سوال خبرنگاران بود که وی در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

تقوی‌نژاد با بیان این‌که ما در اصل اختلافی با بانک ایران زمین نداریم بلکه مطالبات ما از آنها مطرح است، اظهار کرد: در واقعیت مطالبات بانک سپه از موسسه مولی الموحدین است.

وی اظهار کرد: در سال 1390 شرکت تعاونی بهمن ایثار دچار مشکلاتی شد که بانک مرکزی آن زمان برای ساماندهی این شرکت، موسسه مولی‌الموحدین را مسوول ساماندهی کرد و حدود 200 میلیون تومان خط اعتبار برای آن در نظر گرفت، اما با توجه به این‌که موسسه مولی الموحدین و بانک ایران زمین در آن زمان اجازه فعالیت نداشتند خط اعتباری در اختیار بانک سپه قرار گرفت تا بانک سپه آن را در اختیار موسسه مولی الموحدین قرار دهد که در این میان بانک ایران زمین ضمانت‌نامه‌ای را برای بانک سپه صادر کرد.

مدیر عامل بانک سپه گفت: اما بانک مرکزی آن زمان در مدت شش ماه خط اعتباری پرداختی را تسویه کرد که البته نباید این کار را انجام می‌داد. اما در این میان بانک سپه با وجود مراجعه به بانک ایران زمین نتوانست طلب خود را پس بگیرد.

وی با بیان این‌که یکی از گلایه‌های ما از مدیران میانی بانک مرکزی همواره این بوده که بانک سپه را در دریافت همکاری نکرده است، گفت: اما با مراجعه‌ای که به دادگاه داشتیم حکمی صادر کرده که در حال حاضر طلب ما از 200 میلیون به 400 میلیون تومان رسیده که ما اصل آن را وصول کردیم و به مرور در حال دریافت فرع آن خواهیم بود.

تقوی‌نژاد در ادامه به موضوع بنگاهداری بانک‌ها و همچنین این‌که نمی توان مشارکت بانک‌ها در تمامی پروژه‌ها و طرح‌ها را پای بنگاهداری آنها گذاشت، توضیح داد: ما براساس سیاست‌های بانک مرکزی اقدامات مناسبی در فروش اموال بازار و خروج از بنگاهداری داشته و توانسته‌ایم بهبود خوبی در این بخش داشته باشیم.

مدیرعامل بانک سپه با بیان این‌که نوع بنگاهداری بانک‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید این را در نظر گرفت که در کدام بخش‌ها مشارکت می‌کنند، افزود: بانک سپه در بخش‌هایی که مولد و تاثیر‌گذار هستند مانند معدن و صنایع معدنی تاثیر بسزایی داشته‌اند به‌طوری که اگر ما در این بخش نبودیم وضعیت کنونی فولاد هم اینگونه نبود.

وی گفت: با مشارکتی که بانک سپه در بخش فولاد داشته تولیدات آن افزایش یافته و توانسته رتبه جهانی خود از 14 به 13 برساند. می‌توان گفت که زنجیره تولید فعالیت‌های معدنی در بانک سپه تکمیل شده است.

تقوی‌نژاد همچنین به واگذاری بخشی از شرکت سرمایه‌های امید اشاره کرد و گفت: با مذاکراتی که با یک واحد آموزشی داشته‌ایم قرار بر این است تا یک کرسی دیگر از این شرکت را واگذار کنیم.

وی گفت: آماده‌ایم که بخش‌های دیگر شرکت سرمایه‌گذاری امید را در صورتی که مشتری آن منابع لازم را نقد تامین کند واگذار کنیم.

تامین منابع مالی برای پتروشیمی، مشارکت در طرح‌های آب و انرژی و همچنین تامین ظرفیت ذخیره‌سازی 10 میلیون بشکه نفت در ذخائر استراتژیک گناوه، طرح ملی خرید تضمینی گندم و ورود به خرید تضمینی چای همچنین طرح‌های آب‌های منفی از دیگر پروژه‌هایی است که به گفته مدیر عامل بانک سپه این بانک در آن مشارکت دارد.

 

زنگنه: بابک زنجانی رکورددار فساد در دنیاست

وزیر نفت از افتتاح رسمی فاز 15 و 16 ظرف یک ماه و نیم آینده با حضور رئیس جمهور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست خبری که هم اکنون در حال برگزاری است گفت: از وقتی که سیاست اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد وزارت نفت نخستین دستگاهی بود که برنامه خود را همسو با اقتصاد مقاومتی در شورای اقتصاد به تصویب رساند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم اقتصاد مقاومتی مسئله توجه به میادین نفت و گاز بود که در ادامه فعالیت‌های قبل صورت گرفت.

زنگنه گفت: دو حوزه بزرگ را از جمله میدان‌های مشترک و تمرکز بر پارس جنوبی و غرب کارون (آزادگان، یادآوران، یاران) را در اولویت‌های فعالیت خود قرار دارد که در این خصوص پروژه پارس جنوبی فعالیت‌های بسیار مهمی صورت گر فته است.

زنگنه تصریح کرد: در سال 90 و 91 حدود 40 میلیارد دلار از منابعی که در اختیار داشتیم برای پارس حنوبی سرمایه‌گذاری شد و این میزان سرمایه گذاری در سال‌های گذشته نسبتا کاهش یافت به طوری که در سال 94 منابع کافی بهدلیل کاهش قیمت نفت برای اجرای طرح‌ها نداریم.

وی گفت: فاز 12 و 15 و 16 و 17 و 18 جز اولویت های وزارت نفت بود که در سال گذشته با بهره برداری رساندن فاز 12 حدود 120 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید کشور اضافه شد و هم اکنون فاز 15 و 16 در آستانه افتتاح قرارگرفته اند.

زنگنه ادامه داد:در سال‌جاری فاز 15 و 16 به صورت کامل تثبیت می‌شود و بعد از آن 17 و 18 و 19 که دو فاز متعارف هستند مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال 95 تمام فازها به غیر از فاز 14 به مرحله بهره‌برداری کامل می‌رسد علی‌رغم تحریم‌ها و کمبود منابع وزارت نفت توانست کارهای توسعه‌ای خود را پیش ببرد.

وی ادامه داد: در سال 92 با توجه به کمبود گاز حدود 46 درصد به نیروگاه ها گاز ارسال می‌شد در سال 93 این میزان به  28درصد کاهش یافت که از 27 میلیارد مترم کعب به 18 میلیارد مترمکعب رسید و پیش‌بینی می شود در سال‌جاری میزان گاز ارسالی به این نیروگاه‌ها به کمتر از 20 درصد برسد.

زنگنه از افتتاح رسمی فاز 15 و 16 پارس جنوبی توسط رئیس جمهور ظرف یک ماه و نیم آینده خبر دد و گفت: تأکید بنده این است که از افتتاح صوری طرح ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: با افتتاح این فاز حدود یک میلیون اتان در سال تولید خواهد شد که اتان تولید شده به پتروشیمی کاویان داده می‌شود.

زنگنه در خصوص غرب کارون اظهار داشت: در چند سال گذشته شرکت‌های چینی در میدان آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران فعالیت داشتند اما در حال حاضر شرکت‌های چینی از آزادگان جنوبی اخراج شدند که در آن زمان در این میدان تنها سه دکل فعالیت می‌کرد اما اکنون به 16 دکل رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: ظرف سه سال آینده میزان تولیدات میادین مشترک به 700 هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت در خصوص جلوگیری از بحث خام فروشی به همین منظور پالایشگاه‌هایی را در کشور احداث گردید به طوری که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید بنزین باکیفیت اقدام خواهد کرد در حال حاضر این پالایشگاه حدود 84.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی ‌می‌شود تا آخر سال یک پرین پالایشگاه وارد مدار سرویس قرار گیرد.

وی ادامه داد: احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس بر این اساس است که در مرحله اول هیچ میعانات گازی صادر نکنیم و یک میلیون فراورش داشته باشیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ظرفیت 360 هزار بشکه و پالایشگاه شیراز 320 هزار بشکه احداث می شود. همچنین هشت پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای در سیراف در حال احداث است که ظرف سه سال آینده در محل تولید قرار خواهد گرفت 4 تا 100 درصد این پالایشگاه توسط بخش خصوصی و چهار پیمانکار آن خصولتی هستند که برای اجرای آن نزدیک به 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است.

وی در خصوص صنعت پتروشیمی ادامه داد: در سال 92 نسبت به سال 91 محصولات پتروشیمی از نظر ارزش تولیدی 6 درصد رشد داشته است این در حالی است که در سال 93 به 5 درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری نیز بالای 5 درصد از نظر ارزشی رشد داشته باشد.

زنگنه تصریح کرد: واحدهای جدید پتروشیمی از جمله واحد اوره آمونیاک، پتروشیمی مرودشت همچنین کاویان و پتروشیمی تخت جمشید در دست اجرا است همچنین برای سال آینده نیز احداث واحدهای جدید را نیز در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای تولید و تأمین واحدهای پتروشیمی برنامه مهمی را اجرایی کردیم که در پتروشیمی پارسیان، شرکت تدبیر حدود یک میلیون و 200 هزار تن اتان را تولید خواهد کرد که اتان تولیدی به پتروشیمی فیروزآباد، داراب،‌ فسا و جهرم خواهد رسید همچنین عملیات دیگ بلند 2 نیز به زودی اجرا می‌شود.

زنگنه همچنین از احداث قطب دوم پتروشیمی در ایلام خبر داد و گفت: مجوز فاز 12 را نیز صادر کردیم.

وزیر نفت گفت: 70 میلیارد دلار طرح جدید پتروشیمی تعریف شده است که در صورت تمایل خارجی‌ها آنها می‌توانند با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند به طوری که تولید 3 میلیون تن پروپیلن در داخل تولید حخواهد شد تا زنحیره پتروشیمی تثبیت شود.

وزیر نفت همچنین از پالایشگاه 150 هزار بشکه‌ای آناهیتا در کرمانشاه خبر داد و گفت: این پالایشگاه برای انتقال نفت خام که از تعهدات دولت است احداث می‌شود همچنین پالایشگاه جاسک با ظرفیت 300 هزار بشکه با همکاری شرکت تدبیر و انرژی احداث خواهد شد که مخلوطی از نسل سنگین و فوق سنگین است.

 

ایران و روسیه در ساخت هواپیما و ماهواره همکاری می کنند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز از نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۵ بازدید می کند تا بدین واسطه زمینه همکاری های ایران و روسیه در ساخت هواپیما و ماهواره برها ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز، معاون علمی و فناوری رئیس ‌جمهوری از نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۱۵ که در حومه شهر مسکو، پایتخت روسیه گشایش می یابد، دیدن می کند.

این نمایشگاه زمینه های بهره برداری ایران و روسیه از تجربیات و توانمندی‌ها در حوزه فناوری های پیشرفته و فوق پیشرفته را بیش از گذشته فراهم کرده است که با توجه به نیازهای دو کشور در این حوزه، دستاوردهای زیادی خواهد داشت.

در دوره قبل این نمایشگاه، ۸۵۰ شرکت هوا فضا از ۴۰ کشور جهان حضور داشتند که ۳۰ شرکت ایرانی بودند و در این دوره بیش از ۴۰ شرکت فناوری ایرانی در عرصه هوافضا دستاوردهای خود را در نمایشگاه هوافضای روسیه - ماکس ۲۰۱۵ - به نمایش می گذارند.

ماکت ماهواره ‌برهای سفیر و سیمرغ، ماهواره‌های رصد، فجر و طلوع، نمونه اصلی بخش بازگشتی راکت کاوشگر در ماکس ۲۰۱۵ پیش روی بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت و حوزه دانشگاهی نیز در فضای ۱۰۵ متر مربعی اختصاص یافته به شرکت های ایرانی، حضور فعالی خواهد داشت.

نمایشگاه هوافضای روسیه هر ۲ سال یکبار در شهرک ژوکوفسکی روسیه برگزار می شود و امسال نیز این نمایشگاه از امروز، سوم شهریورماه به مدت ۷ روز میزبان حدود ۴۰ کشور جهان در عرصه هوافضا خواهد بود.

بومی سازی ساخت هواپیما، ارتقا سامانه های دفاعی و فضایی، ماهواره ها و موشک های ماهواره بر می تواند از بخش های اصلی این همکاری باشد تا این حوزه نیز سهم و ارزش اقتصادی خود را در ارتقا روابط ایران و روسیه ایفا کند.

به گزارش مهر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این سفر، همچنین از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و صنعتی روسیه نیز بازدید به عمل خواهد آورد و با پژوهشگران، فناوران، دانشگاهیان و صنعت گران روسی به گفتگو خواهد پرداخت.

همچنین نخستین نشست کمیته عالی همکاری های فناوری ایران و روسیه، چهارم شهریور ماه با حضور «دیمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر روسیه در مسکو برگزار می‌شود و وی، در خصوص زمینه همکاری‌ها و فراهم‌سازی بستر تعاملات ایران و روسیه دیدار و گفتگو خواهد کرد و همچنین از نمایشگاه هوافضای ماکس ۲۰۱۵ بازدید می کند.

ستاری در این سفر با دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر، آندری فوروسنکو دستیار علمی رئیس جمهوری، «کاماروف» رئیس آژانس فضایی و «مانتوروف» وزیر صنایع و تجارت روسیه دیدار و گفتگو خواهد کرد. این دیدارها با هدف گسترش همکاری‌های علمی و فناوری صورت خواهند گرفت.

آبان ماه سال گذشته، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران کشورمان، به روسیه سفر کرد و طی چهار روز حضور در این کشور، علاوه بر بازدید از مراکز علمی، با جمعی از مقام‌های روسیه، اعضا و مدیران آکادمی علوم و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی این کشور دیدار و درباره همکاری های علمی و فناوری ایران و روسیه به گفتگو پرداخت.

 

جهانگیری: دولت براجرای علمی سیاست های اقتصاد مقاومتی جدیت ویژه دارد

معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت نسبت به اجرای تمامی 24 بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اهتمام جدی دارد و معتقد است که این سیاست ها برای اقتصاد کشور راه گشا خواهد بود.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دولت تدبیر و امید حساسیت های ویژه ای نسبت به اجرایی شدن سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب دارد.

وی با یادآوری تشکیل جلسات متعدد برای تدوین راهکارهای اجرایی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: این برای اولین بار است که با یک سیاست کلی، به صورت علمی برخورد می شود و تردیدی نیست که پس از اجرای این سیاست ها، شاهد تاثیرات سازنده آن در اقتصاد کشور خواهیم بود.

جهانگیری اضافه کرد: علی رغم آن که می توانستیم همانند سال های گذشته، با چند سخنرانی و برگزاری تعدادی همایش، به سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی به صورت سطحی و بی برنامه بپردازیم، اما جلسات متعددی برای تدوین برنامه های اجرایی آن با رویکردی علمی برگزار کردیم و هم اکنون این برنامه ها به صورت جدی در دستگاه های اجرایی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: استنباط و باور دولت تدبیر و امید از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی این است که این سیاست ها می تواند اقتصاد کشور را از بحران ها عبور دهد و آن را در برابر تکانه ها و فشارهای داخلی و خارجی مقاوم سازد.

جهانگیری همچنین با اشاره به سیاست های کلی علم و فناوری از برنامه ریزی دولت برای اجرای این سیاست ها خبر داد و گفت: برای همه بندهای سیاست های کلی علم و فناوری، برنامه ریزی شده و دستگاه های مرتبط در این خصوص مسئولیت پیدا کرده اند و موظف هستند روند فعالیت ها و اقدامات خود را به صورت مستمر گزارش دهند.

وی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خواست به عنوان مسئول اصلی توسعه کشور، موضوع توسعه علم و فناوری را در تدوین برنامه ششم توسعه و سایر برنامه ها مورد توجه قراردهد.

معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود بر تدوین آئین نامه های اجرایی سه دسته از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، علم و فناوری و جمعیت خبر داد و بر عزم جدی دولت بر اجرای همه این سیاست ها تاکید کرد و گفت: همه دستگاه ها موظف به اجرای این سیاست ها هستند و دولت به طور مرتب بر نحوه اجرا و چگونگی روند کار آن ها نظارت دارد.

جهانگیری افزود: اگر با سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلی نظام اداری نیز برخوردی عالمانه و جدی صورت گرفته بود، امروز در رشد اقتصادی و بهره وری از وضعیتی به مراتب بهتر برخوردار بودیم و قطعاً امروز شاهد رشد اقتصادی 8 درصد پیش بینی شده در برنامه چشم انداز 20 ساله کشور بودیم.

در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و روسای فرهنگستان های زبان و ادبیات فارسی و هنر نیز حضور داشتند، گزارشی از پیگیری اقدامات انجام شده دستگاه های اجرایی در راستای پیاده سازی سیاست های کلی علم و فناوری ارایه شد.

در این نشست همچنین گزارشی از دستورالعمل مدیریت و راهبری طرح های کلان ملی پژوهش و فناوری ارایه شد و پس از ارایه توضیحات لازم در خصوص ساختار تامین مالی و ارکان اجرایی آن، دستورالعمل مذکور به تصویب شورا رسید.

در ادامه این جلسه گزارشی نیز از موارد مرتبط با مناطق ویژه علم و فناوری کشور ارایه شد و پس از بیان توضیحاتی درخصوص اساسنامه سازمان عامل استقرار و حداقل های مورد نیاز هر استان برای اخذ مجوز، تصمیمات لازم اتخاذ شد.

آیین نامه اجرایی طراحی و تدوین برنامه ملی آینده نگری علم و فناوری از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد و پس از ارایه گزارش توسط نماینده معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

 

نوبخت: رشد اقتصادی ایران سال آینده به 5 درصد افزایش می یابد

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از معاون رییس جمهوری کشورمان اعلام کرد، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده افزایش می یابد، زیرا لغو تحریم ها در چارچوب توافق هسته ای، تاثیر کاهش قیمت های نفت بر اقتصاد ایران را کاهش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت دیروز (دوشنبه) در مصاحبه با بلومبرگ در دفتر کار خود در تهران، افزود: پیش بینی شده که رشد اقتصادی ایران در سال 2016 به پنج درصد افزایش یابد. این در حالی است که پیشتر انتظار می رفت که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2016 به سه درصد برسد.

نوبخت اضافه کرد: با توجه به اینکه درآمدهای نفتی تنها 30 درصد بودجه را تشکیل می دهند، کاهش قیمت های نفت تاثیر محدودی بر مخارج دولت از جمله در پروژه های مهم زیربنایی خواهد داشت.

به گفته نوبخت، برداشته شدن تحریم ها همچنین به دولت اجازه می دهد تا دارایی های بلوکه شده خود را به کشور بازگرداند و ذخایر ارزی خود را تقویت کند.

نوبخت اظهار داشت: در چشم انداز بهبود اقتصادی ایران، درآمدهای مالیاتی از آغاز سال 1394 (21مارس 2015)، حدود 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

معاون رییس جمهوری کشورمان ادامه داد: درآمد ارزی ایران به بیش از 100 میلیارد دلار می رسد و با لغو تحریم ها نیز 30 میلیارد دلار دارایی های کشور در بانک های خارجی ، قابل دسترس خواهد شد.

نوبخت افزود: در حالی که ایران ارز قابل توجهی در اختیار دارد، بدهی ندارد و این برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند، اطمینان آور است.

وی گفت: برای دولت، مساله، آوردن 40 یا 50 میلیارد دلار به کشور نیست، این ارقام مهم نیستند. آنچه مهم است، کل دارایی است که به عنوان ذخایر بانک مرکزی ایران در جهان دیده می شود، دارایی که سرمایه گذاران خارجی می توانند وقتی می خواهند به ایران بیایند و سرمایه گذاری کنند، به آن تکیه نمایند.

نوبخت افزود: هنوز اقتصاد ما به اقتصاد جهانی متصل نشده و بنابراین نوسان هایی که در بازارهای خارجی روی می دهند به همان شدت و به طور مستقیم روی اقتصاد ایران تاثیر نمی گذارند.

 

آناتولی: اتحادیه اروپا خود را برای شرکت در مسابقه سرمایه گذاری در ایران آماده می سازد

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز سه شنبه نوشت: شرکتهای اتحادیه اروپا خود را برای حضور در مسابقه سرمایه گذاری در ایران آماده می سازند.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه بخشهای انرژی، معدن و ارتباطات ایران دقت سرمایه گذاران خارجی را برانگیخته است نوشت: رفع تحریمها علیه ایران، چشمها را معطوف آن کشور کرده است.

به نوشته این خبرگزاری کشورهای اتحادیه اروپا و در راس آنها آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا پیش از لغو کامل تحریمها علیه ایران با تقویت روابط خود با تهران سعی در گرفتن جای در صف نخست برای سرمایه گذاری در ایران را دارند.

آناتولی با اشاره به اینکه به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، ایران در طول پنج سال نیازمند 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز است، افزود : در بخش انرژی، توسعه منابع نفت و گاز، در بخش صنعت برق، احداث نیرووگاهها و خطوط انتقال جدید برق در ایران موضوع بحث است و این نیز موجب شده که شرکتهایی همانند بی پی، شل، انی و توتال با ایران در تماس باشند.

به نوشته آناتولی پیش بینی می شود بخش معدن ایران در سالهای آتی پذیرای 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی باشد.

این خبرگزاری افزود: در بخش ارتباطات در ایران نیز بخش هوانوردی و خودروسازی ایران جلب توجه سرمایه گذاران خارجی را می کند و بعد از اعلام اینکه ایران در طول 10 سال 20 میلیارد دلار برای خرید 400 هواپیما اختصاص خواهد داد شرکتهای بوئینگ و ایرباس که بزرگترین شرکتهای هواپیماسازی جهان هستند در صف نخست جای گرفتند.

به نوشته این خبرگزاری شرکتهای رنو، پژو و فولکس واگن از هم اکنون برای سرمایه گذاری در ایران فعالیتهای خود را آغاز کردند و پیش بینی می شود که دیگر شرکتهای بزرگ نیز به سرعت جای خود را در ایران بگیرند.

این خبرگزاری افزود: ایران دارای بزرگترین منابع گاز جهان است و علاوه بر این چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را دارا می باشد.

به نوشته این خبرگزاری در بعد از امضای قرارداد هسته ای ایران با گروه 1+5 در ماه گذشته در طول مدت زمان کوتاهی وزیران خارجه ایتالیا ، انگلستان و فرانسه و معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد آلمان از ایران دیدار کردند و در ماه سپتامبر نیز وزیران خارجه اتریش، اسپانیا، لهستان و سوئد از ایران دیدارهای رسمی خواهند داشت.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران