کلنگ‌زنی ترمینال جدیدفرودگاه: وزیر راه‌وشهرسازی به کرمان سفرمی‌کند+ 4 خبر

سایر خبرهای استان: تصمیمات جدید برای پروژه های فاضلاب کرمان و زرند/ نمایشگاه عکس یاد یاران در کرمان برپاست/ همایش آب و خاک ایران در رفسنجان گشایش یافت/ رییس انجمن علوم خاک در رفسنجان: مساله خاک مورد غفلت واقع شده است  

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان از سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمان و بهره برداری از چندین پروژه راه‌سازی خبر داد.

به گزارش مهر، خداداد مقبلی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران از سفر دو روزه وزیر راه و شهرسازی به کرمان خبر داد و اظهار داشت: در این سفر چندین پروژه راه سازی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریورماه جاری در استان کرمان، افزود: در این سفر ترمینال جدید فرودگاه کرمان کلنگ زنی می شود.

مقبلی همچنین از افتتاح باند دوم بزرگراه رفسنجان - سرچشمه- مانی به طول ۶۰ کیلومتر خبر داد و گفت: باند دوم بزرگراه بردسیر- سیرجان به طول ۳۸ کیلومتر و باند دوم بزرگراه سیرجان- قطروئیه به طول ۴۰ کیلومتر نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: در این سفر مسائل و مشکلات بافت فرسوده کرمان مورد برسی قرار خواهد گرفت و همچنین وزیر راه و شهرسازی از باغ قتح آباد کرمان بازدید خواهد کرد.

وی همچنین بازدید از راه آهن و گردنه سرخ را از دیگر برنامه های سفر دو روزه وزیر راه وشهرسازی به استان کرمان عنوان کرد.

 

تصمیمات جدید برای پروژه های فاضلاب کرمان و زرند

در نشستی با حضور استاندار کرمان و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، پروژه های فاضلاب شهرهای کرمان و زرند مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات اجرایی این دو پروژه اتخاذ شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری کرمان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان با اشاره به اینکه فاضلاب شهر کرمان به دلیل کمبود اعتبار از سال 1376 تاکنون کمتر از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هشت میلیارد تومان اعتبار اختصاصی سالانه این طرح در سال 93 به 3 میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده است گفت: با اعتبارات دولتی شاید تکمیل این پروژه بیش از بیست سال به طول می انجامید.

محمد طاهری افزود: به جهت تسریع در پروژه پس از پیگیری های استاندار کرمان با وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت آبفای کشور قرار شد این طرح از طریق بخش خصوصی انجام شود که مراحل قانونی آن طی فراخوان صورت گرفته به شرکت سرمایه گذاری بلند پایه، برنده این مناقصه داده شد.

وی گفت: برآورد اعتباری این پروژه به نرخ امروز بیش از 600 میلیارد تومان است تا که از آبان ماه امسال طرح شروع به اجرا می کند و قرار است ظرف مدت سه تا پنج سال به اتمام برسد و در عوض پسآب تصفیه شده در اختیار این شرکت قرار گیرد.

در ادامه این جلسه در خصوص فاضلاب شهرستان زرند بحث و بررسی شد که تاکنون ردیف بودجه استانی نداشته و با پیگیری استاندار کرمان و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی مراحل قانونی آن انجام شده و مطالعات فاز یک آبفای زرند با برآورد فاز اول 270 میلیارد تومان انجام پذیرفته و پس از درج آگهی و فراخوان و شرکت پترو فرایند چرخه برنده مناقصه شده که پس از تکمیل مراحل قانونی و مراحل مطالعاتی آن در آینده نزدیک پروژه شبکه آب و فاضلاب شهری شهرستان زرند شروع خواهد شد.

در این نشست نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل شرکت آبفای کرمان نیز حضور داشتند.

همچنین جلسه ای با حضور استاندارکرمان و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در دفتر معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص طرح آبرسانی به شمال استان کرمان از بهشت آباد برگزار و عنوان شد طرح انتقال آب شهرستان های شمالی استان کرمان به زودی به مرحله اجرایی خواهد رسید.

 

نمایشگاه عکس یاد یاران در کرمان برپاست

نمایشگاه آثار مسعود مصری یکی از عکاسان برجسته کرمان با عنوان یاد یاران در نگارخانه هومهر برای بازدید علاقه مندان دایر است.

مدیر گالری هومهر روز دوشنبه به ایرنا گفت: نمایشگاه عکس استاد مصری شامل حداقل 31 عکس پرتره از هنرمندان پیشکسوت کرمان است که با عنوان یاد یاران در این گالری در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

آزاده عطایی افزود: مجموعه به نمایش گذاشته این هنرمند اکنون یکی از بزرگترین مجموعه های پرتره هنرمندان در کرمان می باشد.

وی گفت: مسعود مصری یکی از عکاسان برجسته کرمان است که در زمینه های مختلف عکاسی صنعتی، تبلیغاتی، نجوم، طبیعت، معماری، پرتره و غیره به خلق اثر می پردازد.

وی خاطرنشان کرد: این هنرمند از 10 سالگی به عکاسی مشغول است و دوربین هایی که در آن زمان وجود داشت به صندوقی معروف بودند که مانند یک تاریکخانه عمل می کردند و کاغذ و داروی ظهور و ثبوت در دوربین قرار می گرفت.

عطایی بیان کرد: آخرین عکسی که توسط وی به صورت آنالوگ گرفته شده حمام گنجعلیخان است با زاویه 311 درجه و با ابعاد 521 x 312 به صورت دستی چاپ و ثبت میراث فرهنگی شد.

این نمایشگاه تا هجدهم شهریور در گالری هومهر به آدرس کرمان، 20 متری نادر، کوچه شماره یک از ساعت 17 تا 20 به روی علاقه مندان باز است.

 

همایش آب و خاک ایران در رفسنجان گشایش یافت

چهاردهمین همایش آب و خاک ایران روز دوشنبه در دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان گشایش یافت.

به گزارش ایرنا دبیر اجرایی همایش آب و خاک در آیین گشایش این رویداد علمی گفت: یکهزار و 209 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و از این تعداد 726 مقاله پذیرفته شده است.

عیسی اسفندیارپور افزود: 183 داور از سراسر کشور این مقالات را بررسی و داوری کرده اند و 68 مقاله به صورت شفاهی و بقیه در بخش پوستر چاپ و ارایه می شود.

وی گفت: روز اول دو نشست عمومی با عناوین تجاری سازی علم خاک شناسی و نقش شرکت های دانش بنیان در درآمد زایی این رشته برگزار می شود.

وی بیان کرد: این همایش با همت موسسه اعتباری نور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق حمایت از پژوهشگران و فن آوران ریاست جمهوری، مجتمع مس سرچشمه، دانشگاه جیرفت، بانک کشاورزی، بانک تجارت، فرمانداری و شهرداری رفسنجان برگزار می شود.

اسفندیارپور برنامه های جنبی این همایش را برپایی شش غرفه و نمایشگاه آب و خاک و صنایع دستی عنوان کرد.

رییس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان هم گفت: شهرستان رفسنجان اولین تولید کننده پسته دنیاست و سالانه به طور متوسط یکصد هزار تن محصول پسته از باغات شهرستان برداشت می شود.

محمد علی دهقان افزود: از نظر تعداد درختان در رفسنجان بزرگترین جنگل مصنوعی دنیا را داریم و همچنین معادن غنی مس سرچشمه که بزرگترین معدن روباز جهان است.

وی گفت: 70 درصد معادن کشور در استان کرمان قرار دارد و 60 درصد از معادن استان در شهرستان رفسنجان است.

رییس دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان بیان کرد: اگر این دو قطب پسته و معادن را حمایت و تقویت کنیم می توانیم رفسنجان را به عنوان منطقه کارآفرین نمونه و ارزآفرین برتر معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین چالشی که رفسنجان را تهدید می کند کم آبی است اظهار کرد: با حفر بی رویه چاه های عمیق کشاورزی در رفسنجان طی سال های گذشته سالانه 750 میلیون متر مکعب آب برداشت می کنیم و این در حالی است که نیاز سالانه آب رفسنجان 500 میلیون متر مکعب است.

دهقان گفت: 250 میلیون متر مکعب برداشت آب اضافه داریم که وضعیت خطرناکی است و امیدواریم با کنگره آب و خاک راهکارهایی برای خروج از این تهدید پیدا کنیم.

چهاردهمین همایش آب و خاک ایران با حضور دبیرکل خانه کشاورز برای اولین بار در رفسنجان گشایش یافت و به مدت سه روز در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان برگزار می شود.

مرکز شهرستان رفسنجان در فاصله 110 کیلومتری کرمان است.

 

رییس انجمن علوم خاک در رفسنجان: مساله خاک مورد غفلت واقع شده است

رییس انجمن علوم خاک ایران گفت: مساله خاک در دهه های گذشته مورد غفلت واقع شده است و در بخش تشکیلات مربوط به خاک متولی مشخص نداریم.

به گزارش ایرنا منوچهر گرجی روز دوشنبه در آیین گشایش چهاردهمین همایش آب و خاک ایران در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان افزود: همچنین در بحث کیفیت خاک های کشاورزی رسیدگی مناسبی نشده است.

وی بیان کرد: ارزش افزوده ای که در خاک وجود دارد مورد غفلت واقع شده است و برای مقاومت در برابر تهدیدات و خشکسالی ها باید بر روی خاک مدیریت صحیح داشته باشیم.

وی گفت: در مورد حل مساله ریزگردها هم باید به خاک توجه ویژه داشته باشیم و اگر به خاک توجه ویژه شود بین 60 تا 70 درصد معضل ریزگردها در بعد بین المللی، منطقه ای و کشوری حل می شود.

رییس انجمن علوم خاک ایران افزود: بواسطه فرسایش خاک بیشتر سدهای کشور با معضل روبرو شده اند به طوریکه سد سفید رود که با ظرفیت یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب احداث شده است به خاطر فرسایش خاک ظرفیت آن به 900 میلیون متر مکعب رسیده و 50 درصد ظرفیت آن با رسوبات خاک پر شده است.

وی با اشاره به این نکته که عدم مدیریت و استفاده صحیح از خاک موجب فرسایش خاک شده است اظهار کرد: این معضل بر روی شیلات، ماهیان، حوزه کشاورزی، آب و هوا و زندگی انسان ها تاثیر منفی گذاشته و موجب بروز بیماری ها و مشکلات جسمی و روحی شده است.

گرجی با بیان اینکه ایران در زمینه فرسایش خاک در صدر کشورهای دنیا قرار دارد گفت: وزارت کشاورزی آمریکا در سال 2011 با بررسی هایی که بر روی خاک انجام داد، اعلام کرد هر تن فرسایش خاک 28 دلار هزینه و خسارت در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه جامع 10 ساله قانون حفاظت از خاک در حال تصویب است تصریح کرد: سالانه چند صد میلیون تومان در حاصلخیزی خاک باید بودجه داشته باشیم و شرکت های دانش بنیان هم باید در این حوزه ورود پیدا کنند.

رییس انجمن علوم خاک ادامه داد: با توجه به اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی زیادی داریم باید مسوولان انسجام داشته باشند تا مهارت آموزی و کارورزی درباره مسئله خاک گسترش پیدا کند.

وی خواستار ایجاد شعبات استانی انجمن حمایت از خاک در استان ها شد و گفت: در حال حاضر در دو استان کردستان و اصفهان فعالیت انجمن شروع شده است.

چهاردهمین همایش آب و خاک ایران امروز دوشنبه با حضور دبیرکل خانه کشاورز برای اولین بار در رفسنجان گشایش یافت و به مدت سه روز در دانشگاه ولیعصر (عج) برگزار می شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران