به دستور رئیس جمهور: ستاد اقتصادمقاومتی به ریاست جهانگیری تشکیل می شود

سایر خبرها: منابع دیپلماتیک: تحریم های ضد ایرانی اوایل ۲۰۱۶ لغو خواهد شد/ نعمت زاده: نمی توانیم با درآمد سرانه چهار هزار دلار رفتاری شبیه 100 هزار دلار داشته باشیم/ یک مقام سازمان غذا و دارو: در صورت تبلیغ ماهواره ای؛ مجوز محصولات لغو می شود/ حجتی: در واردات روغن رانت وجود دارد/ یوسفیان‌ملا: شرایط سهل ویلاسازی لغو می‌شود/ داخلی‌ها همچنان زیر قیمت کارخانه: ۱۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار کاهش / پیشنهاد ۳ شرکت خارجی برای خرید تنها پروژه LNG ایران/ فروش مکمل در پمپ بنزین‌ها ممنوع شد/ توقیف بیش از 21 هزار خودروی متخلف در پایتخت/ قیمت پراید و پژوی صادراتی/ نابودی کره زمین در شهریور: ناسا پاسخ میدهد  

در راستای رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری و با دستور رئیس جمهور، ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت تیم اقتصادی دولت و وزرای ذیربط تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور معاون اول قوه قضائیه و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه از اهتمام ویژه‌ دولت نسبت به اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: موضوع تشکیل ستاد اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیات وزیران بر آن تاکید کردند، هم‌ اکنون توسط دولت در دست پیگیری جدّی است که تا هفته آینده ساختار و نحوه‌ تشکیل این ستاد به تصویب دولت خواهد رسید.

معاون اول رئیس جمهور ضمن تشریح اقدامات دولت پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، از اواخر سال ۹۲ مسئولیت از سوی رئیس جمهور به اینجانب محول شد و پس از تقسیم کار میان دستگاه های اجرایی ذیربط، دبیرخانه‌ای برای پیگیری موضوع در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فعال شد.

جهانگیری افزود: شورای اقتصاد به صورت مستمر و با جدیت جلساتی را برای پیگیری اقتصاد مقاومتی تشکیل داد و وظایف و تکالیف هر دستگاه ابلاغ گردید و پس از آن نیز دبیرخانه شورای اقتصاد ضمن دریافت گزارش هفتگی از روند پیشرفت کار و اجرای برنامه‌ها از دستگاه های ذیربط، این گزارش ها را به طور مرتب برای استحضار مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ارسال کرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تشکیل ستادی برای پایه ریزی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات وزیران در هفته دولت فرمودند که مسئولین دو قوه دیگر نیز در این ستاد حضور داشته باشند و کمک کنند تا مسئله ای حل نشده باقی نماند و فرمودند که باید غیر از دستگاه های دولتی، سایر نهادها و سازمان های غیر دولتی مثل بسیج و قرارگاه و نهادهای توانمند دیگر باید دعوت شوند و در اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی با همه‌ی امکانات کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: پس از مذاکره با آقای رئیس جمهور مقرر شد که ستاد مورد نظر زیر نظر معاون اول در قالب یک کارگروه طراحی و تشکیل شود و تیم اقتصادی دولت و وزرای ذیربط نیز در این ستاد عضو باشند.

جهانگیری با یادآوری موضوع ابلاغ قانون پیگیری تحقق  اقتصاد مقاومتی که در هفته‌ی گذشته توسط رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد گفت: براساس این قانون نیز باید ستادی با حضور معاون اول رئیس جمهور و معاون قوه قضائیه و نایب رییس مجلس شورای اسلامی تشکیل شود و روند پیشرفت و تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی را پایش کند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ضمن قدردانی از اقدام دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: موتور محرک کار قوه‌ مجریه است و قوه‌ی مقننه با تمام امکانات جهت کمک و همکاری با دولت آماده است و برای اجرای این سیاست‌ها باید به گونه‌ای عمل کنیم که با همیاری و همکاری همه‌ی قوا قدم های موثرتری برداشته شود.

همچنین حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه نیز در این نشست با تصریح این نکته که اراده‌ و توان لازم در قوه مجریه و تیم دولت برای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بر آمادگی قوه  قضائیه در این زمینه به ویژه در بخش سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و رسیدگی به مسائل فرا قوه‌ای با تمام توان و امکانات تاکید کرد.

 

منابع دیپلماتیک: تحریم های ضد ایرانی اوایل ۲۰۱۶ لغو خواهد شد

چهار دیپلمات غربی که نامشان اعلام نشده است می گویند تحریم های اقتصادی علیه ایران اوایل سال آینده میلادی حذف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، چهار دیپلمات غربی آشنا به روند مذاکرات و توافق هسته ای اعلام کردند تحریمهای اقتصادی به خصوص تحریم های نفتی علیه ایران تا سه ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی برداشته می شود.

طبق توافق بین ایران و قدرت های جهانی قرار شده تمام تحریم های اعمال شده علیه ایران حذف شود و اموال بلوکه شده ایران در غرب نیز بازگردانده شود. به گفته این دیپلمات ها در ماه ژانویه و فوریه سال آینده میلادی حذف تحریم ها شروع می شود و در ماه مارس به طور کلی حذف خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای اروپایی و آمریکایی از هم اکنون روابط خود را با ایران کلید زده اند و در این راستا هیئت های سیاسی و اقتصادی این کشورها در رفت و آمد به تهران هستند.

یوکیا آمانو دبیر کلی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در یک کنفرانس خبری در وین گفت: هر کاری برای تسریع بازرسی های این سازمان در تاسیسات هسته ای ایران و ارائه گزارش کامل انجام خواهد شد.

آمانو در پاسخ خبرنگاران درباره زمان اعلام گزارش هیچ اظهار نظری نکرد و گفت: نمی توانیم تاریخ مشخصی برای اتمام بازرسی ها ارائه کنیم. بر این اساس در صورت تایید آژانس از کاهش غنی سازی توسط ایران تحریم ها برداشته می شود.

 

نعمت زاده: نمی توانیم با درآمد سرانه چهار هزار دلار رفتاری شبیه 100 هزار دلار داشته باشیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حالی که درآمد سرانه ایرانی ها اکنون حدود چهار هزار دلار است این رقم در کشورهای صنعتی به بیش از 40 هزار دلار می رسد و حتی درآمد سرانه برخی از کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس بالغ بر 100 هزار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدرضا نعمت زاده در گفت وگویی، اظهار داشت: نمی توانیم با درآمد سرانه چهار هزار دلار رفتاری شبیه 100 هزار دلار داشته باشیم اما می توان تلاش کرد تا میزان بازدهی سرمایه ها دو برابر شود.

به گفته وی، نمی توانیم بازدهی سرمایه ها را 10 برابر نمائیم اما یکی از چالش های جدی تامین منابع است و باید از داخل، منابع را تامین کنیم، اما لازم است نگاهی هم به بیرون از کشور و منابع خارجی برای تحقق اهداف داشته باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه راهبردی که در سال جاری رونمایی شد، گفت: طی دو سال گذشته تلاش کردیم براساس برنامه ای که در ابتدا به رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه شد، حرکت نمائیم و اکنون این برنامه تا افق سال 1404 به منزله نقشه راه محسوب می شود و براساس این برنامه راهبردی مشخص شده که تا پایان برنامه های ششم و هفتم توسعه به کجا خواهیم رسید.

وی افزود: برنامه مزبور در قالب سه مقطع زمانی در نظر گرفته شده و هدف اول سال 1396 و مصادف با پایان کار دولت یازدهم، سپس 1399 یعنی حدود پنج سال آینده مصادف با پایان برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده و در نهایت نقشه راه وزارت صنعت، معدن و تجارت به سال 1404 ختم می شود.

به گفته نعمت زاده، سیاست های کلی در برنامه مزبور مطرح شده، برنامه های کیفی و بخشی از برنامه های کمی و همچنین سیاست های اجرایی براساس این برنامه راهبردی تدوین می شود.

وی اضافه کرد: تاکنون سیاست های کلان در هفت بخش مختلف شامل صنعت خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوپ، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک تدوین شده و به تدریج درخصوص دیگرحوزه های زیرمجموعه نیز به همین شکل عمل خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تلاش می شود برنامه های عملیاتی صنایع براساس این برنامه راهبردی و برمبنای اقتصاد مقاومتی تدوین شود و بنابر بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند'اقتصاد درون زا و برون نگری داشته باشیم' این وزارتخانه تلاش می کند بر مبنای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، یک آینده اقتصادی را به تصویر بکشیم که در مقابل تکانه های داخلی و خارجی مقاوم باشد.

وی تصریح کرد: تکیه این وزارتخانه توانمندی های داخلی است که درون زایی را نشان دهد و تعامل با جهان را بر محور صادرات و ایجاد روابط خوب قرار خواهیم داد تا برون نگری به تصویر کشیده و در کل باید سیاست ها به اقتصادی منجر شود که بتواند خود را در مقابل شوکهای بیرونی و درونی مقاوم کند و بدون لطمه در هر شرایطی به راه خود ادامه دهد.

نعمت زاده در خصوص شرایط پس از تحریم گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت با برنامه ریزی لازم، اجازه نخواهد داد که بازارهای کشور به روی کالاهای وارداتی باز شود، بلکه سرمایه گذاری و همکاری مشترک دنبال می شود که با شرایط اقتصاد مقاومتی همخوانی دارد و ایران را مقاوم تر و درعین حال کشورمان را با دنیا مرتبط می سازد.

وی خاطرنشان ساخت: سرفصل اصلی اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات است و صادرکنندگان ایرانی در این چند سال با ریسک به صادرات پرداخته اند، برای آنها گشایش اعتبار نمی شد و با دغدغه کالای خود را صادر می کردند.

به گفته وزیر صنعت، معدن وتجارت، سال گذشته رشد 19 درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به سال 92 ثبت شد اما رقم کل بسیار ناچیز است و باید بتوانیم حرکت های جهشی در صادرات داشته باشیم.

وی لازمه صادرات را تولید و محصول رقابت پذیر ذکر کرد که باید مکانیزم هایی برای حضور در بازارهای خارجی را یاد گرفت و تجربه حضور در این بازارها را داشت.

نعمت زاده در ارتباط با سیاستهای بخش معدن این وزارتخانه، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن وتجارت سعی دارد تا آنجا که ممکن است با ارائه اطلاعات شفاف سرمایه گذاران را برای حضور در این بخش ترغیب کند.

وی افزود: اکنون یک سرمایه گذار برای حضور در بخش معدن به راحتی می تواند به سایت مراجعه کند و ببیند در منطقه مورد نظر چه معادنی وجود دارد و برای سرمایه گذاری چنانچه زمینی در لیست نباشد ،فرم هایی را پر و همانطور به صورت مجازی آن را ثبت کند و پاسخ خود را بگیرد و در نهایت به دنبال فعالیت خود برود.

نعمت زاده اضافه کرد: تکمیل نقشه های زمین شناسی باز با اکتشاف در حال تکمیل است و شاید نقشه هایی که در این دو سال در حال تدوین بوده معادل تمام نقشه های تهیه شده 20 سال گذشته باشد و سرمایه گذاری زیادی باید صورت گیرد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در ارتباط با برنامه ریزی های صنعت خودرو گفت: فعالیت رقابتی در این بخش در دستور کار قرار دارد و اولویت در این بخش بهره گیری از خودروسازهای داخلی است البته قانون اجازه واردات خودرو را هم داده است.

وی افزود: دولت اجازه واردات خودروهای لوکس و باقدرت بالا را نمی دهد البته خودروهای 2500 سی سی 95 درصد نیاز کشور را برطرف می کنند که واردات آن آزاد است.

به گفته وی، اکنون هشت تا 10 درصد نیاز سالانه کشور در این بخش به صورت واردات صورت می گیرد که این رقم لطمه ای به تولید داخل نمی زند اما افزایش تنوع محصولات داخلی، می تواند در کاهش واردات موثر باشد.

نعمت زاده خاطرنشان ساخت: چنانچه بتوانیم موانع تولید داخلی را با رفع کامل تحریم ها برطرف کنیم، قطعا خودروسازهای ما می توانند با دنیای بیرون رقابت کنند، زیرا یکی از سیاست های اصلی کشور صادرات خودرو است.

وی موضوع بازاریابی، تبلیغات، توجه به کیفیت و شیوه بسته بندی کالاهای صادراتی را مهم دانست و گفت: ایران قبل از اعمال تحریم ها یک سوم فرش تولیدی را به آمریکا صادر می کرد اما این راه اکنون بسته شده پس از توافق برجام یکی از شروط آن، باز شدن درهای آمریکا به روی فرش ایرانی است که انتظار می رود با این شرایط وضعیت صادرات فرش ایرانی بهبود یابد.

نعمت زاده کپی برداری کشورهای افغانستان، هند و چین از فرش ایرانی را یادآور شد و گفت: امروز صادرات فرش ایران به چین در حال افزایش است زیرا مصرف کنندگان در این کشور معتقدند جنس ایرانی از کیفیت بسیار بهتری نسبت به کالای چینی برخوردار است و یکی از بازارهای هدف ایران در آینده این صنعت، کشور چین است و در کنار آن ژاپنی ها هم از فرش ایرانی استقبال می کنند.

 

یک مقام سازمان غذا و دارو:  در صورت تبلیغ ماهواره ای؛ مجوز محصولات لغو می شود

مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های غذایی،آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: کالاهایی که در ماهواره ها و شبکه های غیرمجاز تبلیغ می شوند هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و اگر مجوزی نیز داشته باشند مجوز آنها به سرعت تعلیق و باطل می شود.

به گزارش سازمان سازمان غذا و دارو، هدایت حسینی گفت: تبلیغات محصولات غذایی به ویژه فرآورده های غذایی وارداتی در شبکه های غیرمجاز و ماهواره ها ممنوع است که این اقدام با همکاری وزارت ارشاد صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: در صورت تبلیغات در ماهواره تمامی پروانه های محصولاتی که در ماهواره تبلیغ دارند باطل می شود.

وی افزود: کالاهایی که در ماهواره ها و شبکه های غیرمجاز تبلیغ می شوند، هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و اگر مجوزی نیز داشته باشند مجوز آنها به سرعت تعلیق و باطل می شود.

مدیر کل نظارت و ارزیابی فراورده های غذایی،آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: تبلیغات فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی در رسانه های داخلی ممنوعیتی ندارد ولی بر اساس قانون تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت در حال حاضر ممنوع است.

حسینی گفت: فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت به صورت کارشناسی تهیه شده و به سازمان صدا و سیما و به مراجعی که بر تبلیغات نظارت دارند، ابلاغ شده است.

وی افزود: محصولات آسیب رسان محصولاتی را شامل می شود که میزان نمک ،چربی و شکر آنها بالا بوده و تبلیغات این محصولات بطور قطع ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: محصولات آرایشی و بهداشتی دارای مجوزهای لازم از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ، می توانند تبلیغات داشته باشند اما تبلیغ محصولات بدون مجوز در هر رسانه ای تخلف است و با آنها به شدت برخورد می کنیم.

 

حجتی: در واردات روغن رانت وجود دارد

وزیر جهاد کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام خبر داد و گفت: عده ای می خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده به مردم گران بفروشند و تهدید می کنند که دانه های روغنی تولید داخل را نخواهند خرید.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز سه شنبه در سومین گردهمایی سراسری مدیران جهاد کشاورزی برای آغاز سال زراعی 95 - 94 در مراسم رونمایی از گواهی ثبت مواد کودی، افزود: صنایع روغن هر روز تهدید می کنند که دانه روغنی سویا را نمی خریم یا پول تولیدکنندگان کلزا را نمی دهیم، بی خود کردید که نمی خرید مگر کشور بی صاحب است.

وی با بیان اینکه چهار میلیارد دلار واردات انجام شده است، اظهار داشت: تمام این پول از سرمایه های بین نسلی ما یعنی نفت است که ارزان به فروش رسیده و به جای آن دانه های روغنی وارد کشور شده تا بخوریم.

وی تصریح کرد: به این حرف ها و تهدیدها گوش نمی دهیم و تولید کلزا در تناوب کشت با گندم، تقویت خاک، تامین نیاز کشور و حمایت از زنجیره تولید باید توسعه یابد.

وی علت افت قیمت روغن خام در جهان را کاهش قیمت نفت و سر ریزدانه های روغنی در بازار مصرف مستقیم غذایی به جای سوخت های بیودیزل دانست.

حجتی از کاهش قیمت نهاده ها نسبت به گذشته خبر داد و افزود: طی دو سال گذشته ذرت با نرخ ارز 1226 با قیمت 2900 تومان وارد می شد اما علیرغم تمام مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز 2900 تومانی امروز قیمت ذرت کاهش یافته است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان درخصوص 'مراقب واردات باشید' گفت: به دلیل رانت مشکلاتی را در واردات داریم که باید مراقب باشیم زیرا اگر مراقب نباشیم تولید داخل روی دستمان می ماند.

وی در مراسم رونمایی از گواهی ثبت مواد کودی اضافه کرد: استانداردسازی تولید، واردات و مصرف انواع کود و سم در کشور به عنوان دو عنصر موثر در تولید محصولات کشاورزی سالم است که در گذشته مغفول باقیمانده بود و در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت.

وی گفت: نتایج حاصل آن افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی بوده است.

وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: درآمدهای مالی دولت وضعیت خوبی ندارد، چرا که درآمدها یا از مالیات تامین می شوند یا از نفت؛ در زمینه نفت که دو سال گذشته 2.5 میلیون بشکه نفت 100 دلاری صادر می کردیم، امروز یک میلیون بشکه نفت 40 دلاری صادر می کنیم.

وی اضافه کرد: البته همه این منابع هم در اختیار دولت قرار نمی گیرد؛ بنابراین میزان درآمدهای دولت نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است.

حجتی ادامه داد: امیدواریم در یک دوره زمانی منطقی مشکلاتی که وجود دارد را پشت سر بگذاریم و بتوانیم زمینه منابعی را از خارج تامین کنیم و از طریق قانون خروج از رکود مجلس شورای اسلامی به این مهم برسیم.

به گفته وی، در زمینه تورم نیز امیدواریم بتوانیم آن را تک رقمی کنیم و با حل این مشکلات، بهره وری را افزایش دهیم و با افزایش تقاضا بتوانیم رونق را با کشور بازگردانیم.

 

یوسفیان‌ملا: شرایط سهل ویلاسازی لغو می‌شود

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره تصمیمات جلسه روز گذشته این ستاد گفت: شرایط سهل ویلاسازی در اراضی کشاورزی لغو می‌شود.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در روز گذشته، خروجی‌های آن را فراوان خواند و گفت:‌ همه مسئولین ذیربط موضوع گردنه حیران در این جلسه حضور داشتند.

وی از مسئولین اراضی شهری، وزیر راه و شهرسازی، معاونین وزیر کشور، مسئولین اراضی روستایی، رئیس بنیاد مسکن کشور و معاونان وی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر دادگستری، معاون اول قوه قضائیه و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، مقامات وزارت اقتصاد و دارایی به‌عنوان مسئولان شرکت‌کننده در این جلسه یاد کرد و خاطرنشان کرد: همه شرکت‌کنندگان، تأثر عمیق خود را نسبت به موضوع گردنه حیران داشتند، اما تصمیمات عملی نیز در این جلسه اتخاذ شد.

یوسفیان‌ملا با اشاره به تأکید اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بر مبنا قرار گرفتن نیاز روستاییان در گسترش روستاها گفت: این مبنا نباید بر محور آسایش ویلاسازان و خوش‌نشینان قرار گیرد؛ به‌عنوان مثال گردنه حیران روستایی بود که در سال‌های 88 تا 89 در مجموع 60 خانوار در آنجا ساکن بوده‌اند و الآن این میزان به 464 خانوار رسیده است.

وی افزود: خانواده‌هایی که در این چهار سال به این روستا مهاجرت کرده‌اند همان ویلاداران هستند که البته به نحو قهر، غلبه و تصرف زمین‌ها را نگرفته‌اند بلکه با ابزار قانون وارد شده‌اند و با یک مجوز تغییر کاربری، زمین منابع طبیعی را که انفال و بیت‌المال است به بافت روستا اضافه می‌کنند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از اینکه این زمین منابع طبیعی به بافت روستا تبدیل شد از طریق طرح هادی وارد شده و آن را داخل محدوده روستا قرار می‌دهند و پس از آن زمین کشاورزی را تغییر کاربری داده و به زمین مسکونی تبدیل می‌کنند.

وی با یادآوری مجدد اینکه متصرفان اراضی ملی با ابزار قانون به تصرفات غیرقانونی خود دست می‌زنند اظهار داشت: در جلسه دیشب تصمیم گرفته شد که درباره هر قانونی که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد دولت با تنظیم لایحه به اصلاح آن اقدام کند و این تغییر قوانین به نحوی باشد که روستاییان در توسعه طرح هادی زیان ندیده و چوب ویلاداران و زمین‌خواران را نخورند.

یوسفیان ملا در ادامه گفت: افزایش بافت روستا ادامه خواهد یافت اما در حد نیاز روستائیان برای اسکان و زراعت.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به طرح موضوع زمین‌خواری در نقاط دیگر در جلسه روز گذشته این ستاد تأکید کرد: روستای «زیارت» در گرگان نیز در زمین‌خواری دچار فاجعه‌ شده است که صدها خانوار در آنجا ویلاهای عظیم ساخته‌اند که آن هم از طریق ابزار قانون صورت گرفته است.

وی از تقسیم کار میان دستگاه‌های دولتی در این باره خبر داد و با اشاره به عزم دولت برای مبارزه با زمین‌خواری تصریح کرد: در همین گردنه حیران حدود 10 واحد غیر مجاز تخریب شده است و قرار شد شرایط سهل و آسان ویلاسازی در اراضی کشاورزی لغو شود و اگر مقررات سهل و آسانی است صرفاً برای کشاورز ساکن روستا باشد.

یوسفیان ملا تصمیمات اتخاذ شده در جلسه دیروز ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: در نتیجه دیگر کسی نمی‌تواند با ادعای مجوز گرفتن به ویلاسازی در زمینه‌های کشاورزی و روستایی بپردازد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: در بخش دیگری از جلسه درباره افتتاح سه هزار حساب بانکی توسط یک نفر صحبت شد و ضمن ابراز گلایه از بانک‌ها در این زمینه، بانک مرکزی مأموریت پیدا کرد با تمام قدرت پیگیر موضوع باشد و از اتفاقات مشابه بعدی ممانعت به عمل آورد.

 

داخلی‌ها همچنان زیر قیمت کارخانه: ۱۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار کاهش

ادامه رکود در بازار خودرو باعث کاهش ۱۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی شده است. در این میان قیمت اکثر خودروهای داخلی در بازار همچنان زیر قیمت کارخانه است، اما از خریدار خبری نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، نبود تقاضا برای خرید خودرو و دپو شدن خودروهای تولید داخل در پارکینگ خودروسازان باعث کاهش قیمت‌ها در بازار شده است. به این ترتیب قیمت خودرو در بازار فاصله بیشتری نسبت به قیمت کارخانه پیدا کرده و اکثر خودروها در بازار زیر قیمت کارخانه عرضه می‌شوند.

این در حالی است که طی روزهای اخیر بحث‌هایی در مورد تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت محصولاتشان مطرح شده، اما با توجه به رکود بازار بعید است که چنین اتفاقی صورت گیرد. علاوه بر این، در حال حاضر شورای رقابت به‌ عنوان مرجع تعیین قیمت خودرو منتظر معرفی اعضا و رئیس جدید است و به‌ دلیل پایان یافتن مأموریت اکثر اعضای این شورا، جلسات آن برگزار نمی‌شود.

بررسی قیمت خودروها در بازار نشان می‌دهد که قیمت پژو 206 صندوقدار مدل V8 با 100 هزار تومان کاهش، در بازار به 36 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و پژو 405 اس ال ایکس نیز با همین میزان کاهش قیمت، در بازار به مبلغ 30 میلیون و 100 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. نوع دوگانه‌سوز این خودرو نیز کاهش قیمت 200 هزار تومانی را تجربه کرده و در بازار با قیمت 31 میلیون تومان عرضه می‌شود.

پژو پارس سال نیز با افت قیمت 100 هزار تومانی در بازار به قیمت 35 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود.

در مورد تندر 90 گیربکس اتوماتیک تولید ایران خودرو نیز باید به افت 300 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 47 میلیون و 200 هزار تومان در بازار اشاره کرد.

سمند ال ایکس بنزینی هم با کاهش قیمت 100 هزار تومانی، این روزها در بازار به قیمت 30 میلیون و 100 هزار تومان عرضه می‌شود.

طی روزهای اخیر قیمت ویتارا نیز با افت 5 میلیون تومانی در بازار به 130 میلیون تومان رسیده است.

در بررسی بازار محصولات سایپا نیز باید به قیمت جدید پارس تندر اشاره کنیم که با کاهش یک میلیون و 800 هزار تومانی در بازار به 39.5 میلیون تومان رسیده است.

در عین حال، قیمت تیبا تغییری نداشته و همچنان با قیمت 24 میلیون و 100 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

سایپا 131 مدل SE و سایپا 132 مدل SE نیز بدون تغییر قیمت به ترتیب 20 میلیون و 300 هزار تومان و 20 میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند. قیمت سایپا 132 مدل SE نیز تغییری نداشته و این خودرو همچنان با قیمت 20 میلیون و 500 هزار تومان در بازار به مشتریان ارائه می‌شود.

در بررسی بازار خودروهای خارجی نیز باید به افت یک میلیون تومانی قیمت کمری 2015 و عرضه آن به قیمت 181 میلیون تومان اشاره کنیم. قیمت لندکروز 2013 نیز در بازار با کاهش 10 میلیون تومانی به 610 میلیون تومان رسیده است. قیمت یاریس هاچ‌بک نیز با کاهش 2 میلیون تومانی به 110 میلیون تومان رسیده است.

در مورد جک J5 دنده اتوماتیک هم باید به افت قیمت یک میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت 59.5 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت جک S5 نیز با افت 1.5 میلیون تومانی به 81 میلیون تومان رسیده است.

درمورد لیفان X60 هم باید به کاهش یک میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 59 میلیون تومان در بازار اشاره کرد.

اپتیما 2015 و اسپورتیج 2015 نیز افت قیمت 2 میلیون تومانی را در بازار تجربه کرده‌اند و این روزها به ترتیب به قیمت 151 و 150 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شوند.

قیمت لکسوس RX350 نیز با افت 10 میلیون تومانی در بازار به 580 میلیون تومان رسیده است. قیمت مزدا 3 نیز با کاهش 2 میلیون تومانی به 112 میلیون تومان رسیده است.

در مورد هیوندایی I 20 و سوناتا مدل 2015 نیز باید به کاهش قیمت 3 میلیون تومانی این خودروها در بازار اشاره کنیم که به ترتیب 78 و 165 میلیون تومان معامله می‌شوند.

افت قیمت خودرو در بازار در شرایطی ادامه دارد که همه ساله با سپری شدن فصل تابستان و فرا رسیدن مهر ماه فروش خودرو با کاهش همراه می‌شود، این اتفاق در سال جاری همزمان با رکود سنگین بازار خودرو اتفاق می‌افتد.

 

پیشنهاد ۳ شرکت خارجی برای خرید تنها پروژه LNG ایران

یک منبع آگاه از تمایل ۳ شرکت‌ از اروپا، چین و یکی از کشورهای عربی برای خریدن پروژه نیمه کاره ایران LNG و سرمایه‌گذاری در آن خبرداد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از تمایل یک شرکت‌ بزرگ نفتی اروپایی، یک شرکت چینی و شرکتی از یک کشور عربی برای خریدن پروژه نیمه کاره ایران LNG و سرمایه‌گذاری در آن خبرداد.

این منبع آگاه اضافه کرد: بعضی از این شرکت‌ها قیمت‌هایی برای خرید پروژه اعلام کرده‌اند و بعضی هنوز قیمت مشخص اعلام نکرده‌اند و باید صبر کرد تا با شفاف شدن پیشنهادها امکان تصمیم‌گیری در این باره فراهم‌تر شود.

وی افزود: از زمان لغو تحریم‌ها برای تکمیل این پروژه که به سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیاز دارد حدود 2 سال زمان نیاز خواهد بود.

به گزارش فارس، شرکت ملی نفت ایران سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد تومانی در این پروژه انجام داده و برای تکمیل این پروژه مهم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی پاید انجام شود.

در حال حاضر بحث درباره سرنوشت تنها پروژه LNG ایران در صندوق بازنشستگی نفت در جریان است.

بعضی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه تحریم‌ها به جای لغو شدن، تعلیق می‌شوند و امکان بازگشت‌پذیری سریع آنها وجود دارد، احتمال اینکه شرکت‌های اروپایی در این شرایط سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حد تکمیل پروژه ایران LNG انجام دهند چندان جدی به نظر نمی‌رسد.

طبعاً احتمال بازگشت تحریم‌ها ریسک شرکت‌های خارجی به خصوص اروپایی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز ایران افزایش می‌دهد و این افزایش ریسک به معنای افزایش هزینه برای کشور میزبان سرمایه‌گذاری خواهد بود و بالاتر رفتن ریسک سرمایه‌گذاران را منصرف خواهد کرد.

پیش از این یک شرکت کوچک فرانسوی پیشنهادی را درباره تبدیل گاز همراه نفت میدان فروزان در خلیج فارس به LNG روی دریا که اصطلاحاً FLNG نامیده می‌شود، ارائه کرده بود.

اروپا به دلیل وابستگی شدید به گاز روسیه نسبتاً پایه دنبال گزینه‌های موازی و جایگزینی واردات گاز است که LNG یا گاز طبیعی مایع شده یکی از مهم‌ترین گزینه‌های اروپایی‌ها محسوب می‌شود.

در ایران نیز به تازگی مباحث مفصلی درباره به صرفه نبودن صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خط لوله مطرح بوده است. در آخرین اظهار نظر، امیرحسین زمانی‌نیا معاون بین‌الملل وزیر نفت گفته است:« ایران در آینده نزدیک برنامه ای برای صادرات گاز به اروپا ندارد. هم اکنون اولویت نخست صادرات گاز ایران کشورهای همسایه و منطقه هستند که هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.»

گفته می‌شود در صورتی که ایران بتواند تأسیسات تولید ال ان جی خود را تکمیل کند می‌تواند به حجمی بیش از ظرفیت لوله‌های انتقال گاز دست یابد.

 

فروش مکمل در پمپ بنزین‌ها ممنوع شد

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، فروش هر گونه مکمل، افزودنی و اکتان افزا در جایگاه‌های سوخت کل کشور را ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران فروش هر گونه مکمل، افزودنی و اکتان افزا در جایگاه‌های سوخت کل کشور را ممنوع کرد.

سیدعلی سیدمومنی درباره اجرای طرح ممنوعیت عرضه و فروش مکمل بنزین در جایگاه های سوخت کشور، گفت: بنزین تولیدی که در جایگاه های سوخت عرضه می شود، سوختی کامل است و همه موارد از جمله بالا بودن اکتان، فشار بخار مطلوب و جلوگیری از ایجاد صمغ در خودرو در آن پیش بینی شده است.

رئیس مهندسی فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: مکمل های بنزین نه تنها کمکی به افزایش به سوزی یا اکتان افزایی نمی کنند بلکه به موتور خودرو خسارت می زنند؛ بنابراین استفاده از آنها مردود است و توصیه نمی شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه به تازگی نیز نمونه هایی از پرفروش ترین مکمل های بنزین (سه برند) به منظور آزمایش به پژوهشگاه صنعت نفت ارسال شده است، اظهار کرد: نتایج حاصل از این آزمایشها نشان داد این مکملها فاقد هرگونه خاصیت اکتان افزایی بوده و آسیب رسان به موتور خودرو هستند، ضمن آنکه سازمان ملی استاندارد نیز استفاده از مکملهای اکتان افزای بنزین را تایید نکرده است.

رئیس مهندسی فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تاکید دوباره بر استفاده نکردن از این گونه مواد به عنوان اکتان افزای، تبیین کرد: مراجعان به پمپ بنزین ها در صورت مشاهده فروش این مواد در جایگاه های سوخت می‌توانند مراتب را با شماره تماس ٠٩٦٢٧ اطلاع دهند.

به گفته وی، تماسهای مردمی در خصوص تخلف فروش مکمل اکتان افزا در مجاری عرضه سوخت ثبت و در مدت ٧٢ ساعت به آنها رسیدگی خواهد شد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: اثبات فروش این گونه مواد در جایگاه سوخت در رتبه بندی آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

 

توقیف بیش از 21 هزار خودروی متخلف در پایتخت

رییس پلیس تهران بزرگ با اشاره به توقیف بیش از 21 هزار خودروی متخلف در طرح های شبانه پلیس گفت: از این تعداد یکهزار و 87 دستگاه خودروی لوکس و ویژه به پارکینگ منتقل شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ سردار حسین ساجدی نیا افزود: این تعداد خودرو سبک و سنگین از ابتدای سالجاری با اجرای طرح های شبانه توقیف و روانه پارکینگ های سطح شهر شدند.

وی گفت: در این مدت 315 هزار دستگاه خودرو متخلف نیز از سوی ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ بدلیل تخلفات رانندگی جریمه و در موردآنان اعمال قانون شد.

سردار ساجدی نیا ضمن اعلام برخورد قانون مدارانه پلیس پایتخت با رانندگانی که در ساعاتی از شب مرتکب تخلفات راهنمایی و رانندگی خصوصا در بزرگراه ها می شوندگفت: نیروی انتظامی تهران از آغاز سال 94 تاکنون در راستای مطالبات مردم برابر سنوات گذشته با جدیت بیشتر با ناهنجاری های ترافیکی از قبیل سرعت و سبقت غیر مجاز، لایی کشی، دور دور کردن،جولان دادن با خودروهای لوکس و ویژه، کشف حجاب راننده و سرنشینان، آلودگی صوتی، مزاحمت نوامیس، ایجاد سد معبر، نقص فنی خودرو و اخلال در نظم ترافیکی، برخورد کرده که این امر از مهمترین اهداف طرح مذکور به شمار می آید.

وی به برخورد جدی و قاطع پلیس با رانندگانی که اقدام به حرکات نمایشی و خطرناک،مسدود کردن معابر و اخلال در انجام ماموریت خودروهای امدادی،اورژانس و آتش نشانی می کنند،اشاره کرد و افزود: پلیس به هیچ عنوان اجازه قانون شکنی به این گونه افراد را نخواهد داد.

رییس پلیس تهران بزرگ درباره برخورد پلیس با بدپوششی و کشف حجاب در برخی از معابر پایتخت تصریح کرد: از گذشته برخورد با بدپوششی، کشف حجاب و یا هرگونه اقدام هنجارشکنانه توسط سرنشینان خودروها در دستور کار پلیس بوده و پلیس در مواجهه با چنین مواردی اقدام به توقیف خودرو متخلفان کرده و متهمان را به دستگاه قضایی ارجاع می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضع پلیس در بحث برخورد با پدیده دور دور بیشتر ایجابی است تا سلبی به بیش از 10 هزار راننده ای که در خلال اجرای طرح با تذکر و ارشاد پلیس روبرو شدند، اشاره کرد.

سردار ساجدی نیا با بیان اینکه برخی از این رانندگان با سرعت بالا در معابر و بزرگراه های پایتخت تردد می کنند که نه تنها جان خود بلکه جان رانندگان خودروهای دیگر و شهروندان را هم به خطر می اندازند خاطر نشان کرد: این گونه رانندگان در صورتی که به فرمان پلیس توجه نکنند، بعد از توقیف خودرو به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی افزود: در طول اجرای این طرح برخورد با دور دور خودرو ها تاکنون یک هزار و 87 دستگاه انواع خودرو های ویژه و لوکس توقیف و روانه پارکینگ ها شده اند.

سردار ساجدی نیا گفت: ماموران پلیس پایتخت در خلال اجرای طرح برخورد با تخلفات شبانه خودروها، گواهینامه 83 نفر که 30 نمره منفی کسب کرده بودند را نیز ضبط و ابطال کردند.

رییس پلیس پایتخت گفت: پلیس همچنین از ادامه رانندگی 229 راننده که به دلیل استعمال مواد مخدر و یا مصرف مشروبات الکلی شرایط عادی برای رانندگی نداشتند، ممانعت بعمل آورد و ضمن توقیف، اعمال قانون و هدایت خودروهایشان به پارکینگ متهمان را نیز به مرجع قضایی معرفی کرده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با اشاره به اینکه در ساعات پایانی شب بعضاً مشاهده می شود برخی از جوانان در معابر و خیابان های شمالی تهران به بهانه اینکه می خواهند تفریح کنند با خودروهای لوکس جولان می دهند و به اصطلاح دور دور بازی می کنند گفت: پلیس با تفریح سالم مخالف نیست اما این عمل از مصادیق بارز هنجارشکنی و بی نظمی اجتماعی است و پلیس ضمن اینکه با این گونه جرائم به شدت برخورد می کند به جوانان نیز توصیه می کند که تفریحات سالم را مد نظر قرار دهند.

 

قیمت پراید و پژوی صادراتی

در بین آمار خودروهایی که ایران عمدتا به عراق می‌فروشد، پژو پارس و پراید بیشترین میزان صادرات را دارد؛ به طوریکه در پنج ماه ابتدای امسال از مجموع 6000 دستگاه خودروی صادر شده بیش از 5800 دستگاه پراید و پژو به قیمت5500 تا 5600 دلار به عراق بوده است.

به گزارش ایسنا؛ حدود 1100 دستگاه خودروی سواری در مرداد ماه به دیگر کشوها از جمله عراق، مصر، سودان، ترکمنستان و ... صادر شد و در نهایت مجموع صادرات خودروی سواری به بیش از 6000 دستگاه رسید.

بیشترین صادرات خودرو همچون ماه‌های قبل، مربوط به پژو پارس بوده است؛ به طوری‌که مجموعا طی پنج ماه نخست سال حدود 4700 دستگاه خودروی پژو پارس به ارزش حدود 5600 دلار به عراق صادر شد.

بعد از آن بیشترین صادرات مربوط به پراید و همچنان بزرگترین خریدار کشور عراق بوده است. به این ترتیب در این پنج‌ماهه حدود 1100 دستگاه پراید به ارزش حدود 5500 دلار به عراق فروخته شد.

همچنین در پنج‌ماهه نخست امسال 187 دستگاه خودروی تیبا به کشورهای مصر، عراق، سودان، ویتنام، اسپانیا و آلمان صادر شده است که ارزش آن در گمرک 6300 تا 7400 دلار ثبت شده است.

فهرست صادرات خودرو و لوازم یدکی خودرو طی پنج ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که 23 دستگاه خودروی سواری دیگر نیز در این مدت به کشورهای مختلف صادر شده است.پ

 

نابودی کره زمین در شهریور: ناسا پاسخ میدهد

ناسا به گفته ها و اخبار مرتبط به نابودی کره زمین که قرار است در شهریور اتفاق افتد پاسخ داده است.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان فضایی آمریکا (ناسا) آب پاکی روی شایعه‌ داغ فضایی این روزهای اینترنت ریخت و گفت قرار نیست کره زمین در اثر برخورد یک سنگ آسمانی عظیم‌ الجثه در شهریور ماه نابود شود. در واقع ناسا گفته است که این اتفاق قرار نیست در ماه‌ ها یا سال‌ ها یا حتی دهه‌ های آینده رخ دهد.

شایعه برخورد شهاب‌ سنگ با زمین در ماه سپتامبر اولین بار توسط یک گروه مذهبی مسیحی به رهبری افرین رودریگز منتشر شد. این کشیش در پیغامی که در وبسایت این گروه و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت: روز داوری نزدیک است و خداوند قرار است مردم را به سزای اعمالشان برساند. همجنس‌گرایان در سراسر کره زمین پراکنده‌اند و کلیسا چیزی نمی‌گوید. در چین، آدم‌خوارها بچه‌ ها را می‌خورند و در آمریکای جنوبی خون انسان خرید و فروش می‌شود. قوانینی تصویب شده‌اند که اجازه قتل جنین را می‌دهند.

رودریگز ادعا کرد که خداوند به او تکه سنگی بزرگ، یا یک شهاب‌ سنگ، را نشان داده است که قرار است به پورتوریکو ( مجمع‌ الجزایری در شمال شرقی منطقه کارائیب در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا) برخورد کند. طبق پیش‌‌بینی این کشیش افتادن این شهاب‌ سنگ باعث زلزله‌ ای به قدرت ۱۲ ریشتر خواهد شد که نشان‌دهنده قدرت خداوند در کره زمین است. این کشیش به این زلزله بسنده نمی‌کند و پیش‌بینی خود را اینگونه ادامه می‌دهد که این زلزله امواجی به به اندازه هزار فیت (کمی بیش از سیصد متر) در سطح اقیانوس بلند می کند که این مجمع الجزایر را غرق خواهند کرد. ادامه این امواج و زلزله به بقیه کشورهای آمریکای لاتین و در نهایت کل کره زمین را در بر خواهد گرفت.

با آنکه رودریگز هیچ دلیل علمی برای اثبات ادعایش نداشت، اما اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باعث شدند که این پیش‌بینی او دست به دست بچرخد تا اینکه بالاخره ناسا پا در میانی کرد و گفت: اگر قرار بود شئی‌ای به این بزرگی در یک ماه آینده به کره زمین برخورد کند، آنها باید تا به حال آن را رصد می‌کردند. هیچ دلیل علمی، حتی یک مدرک کوچک، مبنی بر احتمال برخورد یک شهاب‌ سنگ یا یک شئی فضایی به کره زمین در این تاریخ وجود ندارد.

رئیس بخش اجسام نزدیک به کره زمین در ناسا ادامه داد: هیچ شهاب‌ سنگ یا ستاره دنبال داری که ممکن است اثری بر کره زمین داشته باشند را رصد نکرده‌ایم. در واقع در صد سال آینده کمتر از یک صدم درصد امکان برخورد خطرناک یک شئی فضایی با کره زمین وجود دارد.

گفتنی است؛ این اولین بار نیست که شایعه نابودی کره زمین به دلیل برخورد یک شئ فضایی فراگیر می‌شود. در سال ۲۰۱۱ قرار بود ستاره دنباله‌ داری به نام الین کره زمین را نابود کند و در سال ۲۰۱۲ هم قرار بود که تاریخ بشر بنابر پیش‌ بینی مایاها از قبایل تاریخی آمریکای جنوبی با برخورد یک شهاب سنگ نابود شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران