ایران‌چک ۵۰هزار تومانی جدید به چرخه بازار ورود شد+ 12 خبر

سایر خبرها: یارانه نقدی شهریور به حساب سرپرستان خانوار واریز شد/ ناطق نوری: از زمان ناصرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی به اندازه هشت سال دولت‌قبل نفت نفروختیم!/ جهانگیری: دولت تدبیر و امید دو سال پر افتخار را پشت سر گذاشت/ احداث راه آهن چابهار - سرخس از طرح های بزرگ در حال اجرای دولت است/ رئیس اتاق ایران: 400 هزار میلیارد تومان طرحهای نیمه تمام ارمغان دولتهای نهم و دهم است/ بزرگترین پالایشگاه نفت ایران در شازند تعطیل شد/ معاون قوه قضاییه: با مجرمان اقتصادی دوران پساتحریم شدید برخورد می شود/ معاون امور بین الملل وزیر نفت: هیات اقتصادی انگلیس دهم مهرماه به ایران می آید/ رئیس اتاق تعاون: سهم بخش غیردولتی در اقتصاد کشور خوش بینانه 20 درصد است/ توسط بانک مرکزی: بخشنامه های مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی به بانک ها ابلاغ شد/ وزیر نیرو: اجرای 20 قرارداد جدید وزارت نیرو با مشارکت دولت و بخش خصوصی به امضا رسید/ حمل 20 میلیارد دلارکالای قاچاق با 16 هزار راس قاطر  

ایران چک 50 هزار تومانی با طرح جدید که همزمان با تولد امام رضا (چهارم شهریور) توسط بانک مرکزی رونمایی شده بود با قرارگیری در عابر بانک ها در چرخه بازار افتاد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طرح جدید ایران چک 50 هزار تومانی همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع)در نهاد ریاست جمهوری با حضور رییس جمهور و اعضای هیات دولت رونمایی شد.

ایران چک پانصد هزار ریالی جدید در ابعاد 71*142 میلی متر تولید شده است. تصویر روی ایران چک، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) و نمای پشت آن سقاخانه است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. همچنین در رو و پشت این ایران چک، نماد خورشیدی درج شده که یک پرنده به سوی آن در حال پرواز است.

کاغذ ایران چک بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در 4 رنگ قابل مشاهده می باشد. در این ایران چک دو نوع نخ امنیتی تعبیه شده است.

نخ امنیتی پنهان که عبارت I.R.IRAN روی آن درج شده و درون کاغذ قرار گرفته و نخ امنیتی پنجره ای که از نوع هولوگرافیکی با ریزنوشته است و به گونه ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی می باشد و با قرار دادن ایران چک از رو در مقابل نور تمام نخ نمایان می شود.

طراحی کلیه نقوش ایران چک به صورت خطی و با استفاده از نرم افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است، در صورتی که در نمونه های جعلی خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شد ه اند و به راحتی بوسیله ذره بین قابل تشخیص است.

همچنین بخش هایی از طرح و شماره سریال ها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش به رنگ های سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است. به علاوه بخش هایی از تصویر پرنده و عدد 50 با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگهای قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می شوند.

در این ایران چک از چاپ برجسته در 3 رنگ استفاده شده است که به سهولت با انگشتان دست قابل لمس و شناسایی است. از دیگر ویژگیهای امنیتی ایران چک ریز نوشته ها هستند. ریز نوشته یا میکروپرینت نوشته های بسیار ریزی هستند که با ابزار بزرگ نمایی قابل مشاهده بوده و تنها می توانند به وسیله دستگاه های چاپ امنیتی چاپ شوند.

مرکب فلورسنت بکار رفته در چاپ افست با تابش نور ماوراء بنفش، بازتاب نور شدید داشته و به رنگ سبز فسفری تغییر می کند. چاپ شماره سریال ها نیز با استفاده از مرکب قرمز و مشکی فلورسنت بوده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ های طلائی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می دهند.

از مزیت های ایران چک جدید نسبت به ایران چک موجود داشتن نوع خاصی از واترمارک یا تصویر محو است. در واقع عدد 50 در روی ایران چک در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به صورت روشن قابل رویت است.

همچنین به کارگیری مرکب نامرئی از دیگر امتیازات ایران چک است. بدین ترتیب که بخشهایی از تصویر پرنده و عدد 50 با مرکب نامرئی چاپ شده است که زیر نور ماوراء بنفش با رنگ های قرمز و آبی به صورت مکمل نمایان می شوند.

 

یارانه نقدی شهریور به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ساعت ۲۴ دیشب ۲۸ شهریور ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و از امروز صبح قابل برداشت شد.

براساس اعلام سازمان هدفمند سازی یارانه ها، پنجاه و پنجمین مرحله یارانه نقدی ساعت ۲۴ شنبه ۲۸ شهریور ماه جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

اکبر ایزدی گفت: یارانه نقدی مربوط به شهریور امسال همانند ماه های گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که ساعت ۲۴ شنبه شب به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و قابل برداشت است.

 

ناطق نوری: از زمان ناصرالدین شاه تا پایان دولت خاتمی به اندازه هشت سال دولت‌قبل نفت نفروختیم!

علی‌اکبر ناطق‌نوری که به استان آذربایجان‌شرقی سفر کرده بود در نشست صمیمی برخی روحانیون استان اظهار داشت: از زمان ناصر‌الدین‌شاه تا زمان دولت خاتمی به اندازه هشت سال دولت گذشته نفت فروخته نشد و در حالی که در تمام سال‌های قبل نفت ٥٠٠ میلیارد دلار فروخته شد اما در دولت هشت سال گذشته ٧٠٠ میلیارد دلار نفت فروخته شد ... به عبارت دیگر بیشتر از ٢٠٠ میلیارد دلار نفت بیشتری فروخته شد.

به گزارش آفتاب؛ شیخ علی‌اکبر ناطق‌نوری با اشاره به مشکلات امروز کشور گفت: یک درخواست هم دارم؛ باید آْنچه در هشت سال گذشته رخ داده به مردم منتقل شود.

علی‌اکبر ناطق‌نوری با اشاره به منش و سیره امام راحل گفت: یکی از خصوصیات ایشان برخورد با تعریف و تمجید و تواضع و صلابت در رهبری بود و پس از ایشان نیز خلف صالح‌شان زمام امور را در دست گرفتند و در بیانات مختلف امام راحل نیز اشارات مستقیم ایشان به صلاحیت مقام معظم رهبری وجود دارد و در حال حاضر نیز ایشان با هوشمندی و درایت و اشراف مسائل را تدبیر می‌کنند و مدیریت مساله برجام و حفظ اقتدار کشور و جلوگیری از سوءاستفاده امریکا و غیرامریکا را از سوی ایشان شاهد هستیم و مدیریت مقتدرانه ایشان موجب افتخار و غرور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز کسی را نه به صورت بالقوه و نه به صورت بالفعل برای جانشینی ایشان متصور نیستیم و حتی با فاصله زیاد نیز کسی را شایسته رهبری نمی‌دانیم و رهبری با صلابت و مدبرانه ایشان موجب سربلندی و عزت و اقتدار کشور است.

ناطق‌نوری با دفاع از عملکرد هاشمی در زمینه سازندگی گفت: در حالی که هاشمی نفت را با کمتر از ١٦ دلار و گاه کمتر از ١٠ دلار فروخت اما تمام زیرساخت‌های کشور در آن زمان انجام شد و سدها و کارخانجات و راه‌آهن کشیده شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برخی پیمانکاران و کارگران پروژه‌های دولتی در گذشته تا چندین ماه حقوقی دریافت نکرده بودند و بدهی‌های سنگینی به دولت فعلی منتقل شده است.

 وی ادامه داد: شرایط فروش نفت در دولت فعلی قابل مقایسه با دولت قبلی نیست و علاوه بر آن استخدام ٥٠٠ هزار نفر در سال آخر دولت قبلی مشکلات زیادی را برای دولت فعلی به وجود آورده است.

 ناطق‌نوری یادآور شد: پرداخت یارانه‌ها باید به اقشار اولویت‌دار صورت می‌گرفت و از سوی دیگر باید به مردم ماهی گرفتن را به جای ماهی دادن یاد می‌دادیم و متاسفانه در اثر سیاست‌های نادرست، روستاها نیز مصرف‌کننده و خالی از جمعیت می‌شود.

 وی تاکید کرد: قضاوت در مورد برخی مباحث مطرح شده در مجلس و کمیسیون‌های مجلس بر عهده مردم است و خوشبختانه مردم نیز به خوبی قضاوت می‌کنند و پیش‌بینی من نیز از سرنوشت برجام در مجلس این است که کلیت مجلس به جمع‌بندی خوبی در این مورد خواهد رسید و جای نگرانی نیست.

 ناطق‌نوری با اشاره به اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مجمع سه مسوولیت دارد و در این موارد اعمال وظیفه می‌کند که یکی مصلحت‌بینی در اختلاف مجلس و شورای نگهبان است و البته ما حق نداریم روی نظر شورای نگهبان حرفی بزنیم بلکه اعلام موضع می‌کنیم که فلان مورد فعلا به مصلحت کشور هست یا نه و اختیار دیگر دادن نظر مشورتی به رهبر است و اختیار سوم نیز این است که اگر مقام معظم رهبری مشکلی را تشخیص دادند ارجاع به مجمع است تا نظر مجمع را بپرسد.

 

جهانگیری: دولت تدبیر و امید دو سال پر افتخار را پشت سر گذاشت

اسحاق جهانگیری روز شنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات منطقه سیستان در زابل گفت: منتقدان باید به این نکته توجه کنند که دولت در دو سال اخیر چه برنامه هایی داشته و آنها را در چه شرایطی انجام داده است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر دولت با مسائلی از جمله بدهی های دولت قبل، کمبودها و مطالبات روز افزون مردم مواجه بوده و می توان گفت این دولت با افتخار این مسائل را مدیریت کرده است.

وی گفت: هدف از تحریم ایران به زانو در آوردن و تسلیم کردن و نیز محروم کردن ملت از حقوق هسته ای، علمی و فن آوری آنان بود.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: در سال های گذشته فروش نفت در روز دو میلیون بشکه بوده که هم اینک این میزان به نصف کاهش پیدا کرده که در صورت برطرف شدن کامل تحریم ها، ایران توانایی افزایش استخراج و فروش نفت را دارد.

وی تاکید کرد: منابع نفتی باید هر چه کمتر در بودجه دولت لحاظ شود و در کنار آن توجه به نقش بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

جهانگیری گفت: با وجود جوسازی برخی افراد کل مبلغ برداشتی دولت از صندوق توسعه ملی 10 میلیارد دلار بوده که این مبلغ پس از تصویب رهبر معظم انقلاب به دولت داده شده و دولت نیز متعهد شده این مبلغ را به این صندوق باز گرداند.

وی با اشاره به درگیری ها و ناامنی های موجود در سایر کشورها خاطر نشان کرد: ملت ایران باید قدردان امنیت پایدار خود باشد که این امر در مرحله نخست مرهون تلاش نیروهای مسلح و در اصل حاصل همراهی و همدلی مردم است.

وی تصریح کرد: اهل سنت ایران همواره با دولت و نظام رابطه خوبی دارند که این همدلی شیعه و سنی سبب ایجاد امنیت پایدار در کشور شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات پیش روی مردم سیستان اظهار داشت: با توجه به وجود توفان های شن در سیستان باید برای ایجاد آرامش در زندگی مردم منطقه از طریق مهارکردن این توفان ها اقدام کرد.

وی گفت: مرز میلک باید به یک مرز صادراتی تبدیل و به چابهار متصل شود تا چرخه ترانزیت از شمال تا جنوب استان فعال شود.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف سیستان باید به سوی تجاری شدن حرکت کند به طوری که دریچه ای برای صادرات میلیاردها دلار کالا باشد و به این منظور تمام زیرساخت ها باید در منطقه مهیا شود.

جهانگیری گفت: یکی از برنامه های مهم دولت در سیستان ایجاد طرح 46 هزار هکتار انتقال آب با لوله است که این موضوع توسط رئیس جمهوری به رهبر معظم انقلاب ارائه و پس از تصویب ایشان 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به آن اختصاص یافت.

وی بیان کرد: برای آبگیری رودخانه هیرمند باید با کشور افغانستان گفت و گو شود که از این طریق بتوان تالاب بین المللی هامون را احیا کرد.

وی گفت: امید است نهایتا هفته دیگر موضوع منطقه آزاد تجاری سیستان در هیات دولت تصویب شود و از این طریق بتوانیم به بهبود مسائل معیشتی این منطقه کمک کنیم.

 

 احداث راه آهن چابهار - سرخس از طرح های بزرگ در حال اجرای دولت است

معاون اول رئیس جمهوری در زابل اعلام کرد: با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان و فاصله زیاد آن با مرکز کشور برای این استان برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است.

جهانگیری گفت: راه آهن چابهار - زاهدان و زاهدان - سرخس در خراسان رضوی یکی از طرح های مهم در حال اجرای دولت است که باید با جدیت تمام پیگیری شود زیرا این مسیر می تواند باعث توسعه سرمایه گذاری و نیز انتقال نتایج حاصل از سرمایه گذاری به خارج از استان و کشورهای آسیای میانه شود.

وی اضافه کرد: سواحل مکران از جمله ظرفیت های شاخص دیگر سیستان و بلوچستان است که پیش از این نادیده گرفته شده بود و مردم آن منطقه در محرومیت زندگی می کردند اما اکنون توسعه سواحل مکران در برنامه های اصلی دولت یازدهم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان به هر قیمت و هزینه ای توسط دولت انجام خواهد شد تا تمام شهرهای استان مانند تهران از نعمت گاز بهره مند شوند.

وی گفت: کمک به توسعه کشورهای افغانستان و پاکستان در حقیقت کمک به توسعه جمهوری اسلامی ایران است که با جدیت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: با توجه به هم مرزی سیستان و بلوچستان با این دو کشور و نیز دسترسی این استان به آب های آزاد، تمام تولیدات این منطقه باید به خارج از کشور ارسال شود.

وی افزود: دولت یازدهم به هر قیمتی برای توسعه سیستان و بلوچستان تلاش خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری که صبح دیروز در راس هیاتی 40 نفره متشکل از وزرای جهاد کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون فناوری و علمی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان وزرا و شماری از روسای سازمان های مختلف وارد زابل شده بود، این شهرستان را به مقصد خراسان جنوبی (بیرجند) ترک کرد. زابل در 205 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

 

رئیس اتاق ایران: 400 هزار میلیارد تومان طرحهای نیمه تمام ارمغان دولتهای نهم و دهم است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: واقعیت این است که دولت های نهم و دهم 400 هزار میلیارد تومان طرحهای عمرانی نیمه تمام برجای گذاشته اند که چنانچه بخواهد با منابع دولتی تکمیل شود، زمان آن بیش از 20 سال طول خواهد کشید.

به گزارش ایرنا، محسن جلال پور ظهر شنبه در نشست مشترک خبری با روسای اتاقهای اصناف و تعاون، افزود: امروز دستگاههای دولتی دهها هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارند و علاوه براین بدهی دولت به بانک ها نیز بخش دیگری از این بدهکاری سنگین است.

وی موضوع افت قیمت نفت خام به میزان سالانه 20 تا 25 درصد را یادآور شد و اظهار داشت: رکود اقتصادی کشور از یک سو و وضعیت ناامنی در کشورهای منطقه شرایط نامطلوبی را در قیمت نفت ایجاد کرده است.

به گفته جلال پور، امروز کشور با شمار بیکاران به میزان پنج تا هفت میلیون نفر مواجه است و اوضاع پیش رو، ضرورت تغییر ریل اقتصاد کشو را با بهره گیری از توان بخش غیردولتی مسجل می سازد.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به همراه اتاقهای اصناف و تعاون با تشکیل یک دبیرخانه مشترک به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، همراه و همدل شده اند تا شرایط اقتصادی کشور را با کار مشترک بهبود بخشند.

براساس محورهای بیستگانه پیش بینی شده برای این کار مشترک، تنظیم برنامه میان و بلندمدت، تشکیل کارگروه تدوین برنامه ششم توسعه، سازماندهی جدید در ایجاد تشکلها و جلوگیری از موازی کاری، ایجاد کارگروه مشترک تامین وتوزیع، هماهنگی در اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری، اصلاح قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی، مبارزه با قاچاق (مبادی ورودی، شبکه توزیع) ، همکاری در آموزش و پژوهش و همکاری مشترک در تنظیم برنامه های پساتحریم از جمله موارد درج شده است.

رئیس اتاق ایران گفت: روسای اتاقهای مزبور سه هدف اصلی را در کنار محورهای بیستگانه پیش بینی کرده اند و موضوع عدم نیاز به بخش غیردولتی در اقتصاد کشور در ابعاد مختلف مانند بودجه های حاکمیت و دولت و تدوین قوانین حضور بخش خصوصی کمتر مورد توجه قرار گرفت.

به اعتقاد وی، بیش از 90 درصد تشکیلات تصمیم گیری کشور در اختیار بخش دولتی است و بقیه آن در اختیار غیردولتی ها قرار گرفته که از جمله شورای اقتصاد، شورای عالی صادرات و دیگر موارد مربوطه است و در موارد نادر اتاقهای یادشده هر سه در یکی از شوراها حضور دارند و در سایر موارد روسا یا نمایندگان اتاقهای مزبور در جلسات حاضر می شوند.

جلال پور گفت: براساس تصمیم اتخاذ شده، چنانچه در شوراهای حاکمیتی و دولتی، نماینده یکی از اتاقها حاضر شود، او دیدگاه سه اتاق را منعکس خواهد ساخت و در مواردی که هر سه اتاق در شورایی حاضر باشند، هماهنگی لازم برای ارایه نظر واحد صورت می گیرد.

به گفته رئیس اتاق ایران، قرار است بیانیه مشترک سه اتاق یادشده در نشست روز 29 شهریور (فردا) هیات نمایندگان اتاق ایران قرائت شود.

وی تصریح کرد: طی 10 سال گذشته سقف سهم بخش غیردولتی از اقتصاد کشور 25 درصد بود و کف آن 17 درصد و این ارقام قابل قبول نیست، درحالی که ترکیه به عنوان یکی از همسایگان غربی کشور اقتصاد خود را 100 درصد خصوصی ساخته است.

جلال پور با بیان اینکه بالغ بر 700 تا 800 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات نفت کشور در اقتصاد منشا اثر نبوده، گفت: امکان تامین درآمد مجدد وجود دارد اما در بخش سرمایه های اجتماعی در عرصه بازار و اعتماد فعالان اقتصادی صدمات سنگینی وارد شد.

به گفته وی، پیشینه بازار قدیم ایران نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد از نقل و انتقال سرمایه بر مبنای اعتماد میان بازاریان صورت می گرفت و اکنون تلاش می شود، این ضعف برطرف شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: آنچه که موجب مسمومیت فضای کسب وکار شده، حاصل شرایط دشوار تحریم و ناپایداری قوانین و مقررات است که افراد را بی تعهد ساخته است.

 

بزرگترین پالایشگاه نفت ایران  در شازند تعطیل شد

پالایشگاه نفت شازند به عنوان بزرگترین تولید کننده بنزین یورو چهار ایران به دلیل حادثه از مدار بهره برداری خارج شده است.

به گزارش مهر، پالایشگاه نفت شازند به عنوان بزرگترین تولید کننده بنزین یورو چهار ایران به دلیل حادثه از مدار بهره برداری خارج شده است که پیش بینی می‌شود با تعطیل شدن این پالایشگاه حجم واردات بنزین افزایش یابد.

پالایشگاه نفت شازند از ظرفیت تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار است که با تعطیلی موقت این پالایشگاه عظیم نفتی، قطعا حجم واردات بنزین کشور با افزایش روبرو خواهد شد.

پالایشگاه نفت شازند از ظرفیت تولید روزانه حدود ۱۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو چهار برخوردار است و یکی از مهمترین تامین کنندگان بنزین یورو چهار کلانشهرهای کشور به ویژه تهران، کرج، اراک و حتی قم است.

از سوی دیگر در حالی به دلیل حادثه و مشکلات فنی پالایشگاه نفت شازند به صورت موقت تعطیل شده است که از ابتدای سال جاری تاکنون این پالایشگاه عظیم نفتی در چندین نوبت به دلیل انجام تعمیرات اساسی از مدار بهره برداری خارج شده بود.

آمارهای منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می دهد که از مدار خارج شدن پالایشگاه نفت شازند منجر به افزایش قابل توجه واردات بنزین کشور شده است.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متوسط واردات بنزین در سال گذشته حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون لیتر بوده که حجم واردات این فرآورده استراتژیک نفتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون با افزایش نزدیک به دو برابری به حدود ۸ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گفته شاهرخ خسروانی قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت شازند اراک یکی از مهمترین عوامل واردات این فرآورده پرطرفدار نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون است.

وزارت نفت در ۱۷۰ روز نخست سال‌جاری بیش از ۱.۳ میلیارد لیتر بنزین به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که با این اعتبار می‌توان منابع مالی ساخت دست کم یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای نفت را تامین کرد.

به گزارش مهر، از ابتدای سال‌جاری تاکنون به استناد آمارهای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به طور میانگین روزانه بیش از ۷۲ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است.

 

معاون قوه قضاییه: با مجرمان اقتصادی دوران پساتحریم شدید برخورد می شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت:با مجرمان اقتصادی در دوران پساتحریم که منافع فردی را برمصالح اقتصادی جامعه مقدم می دارند، شدید برخورد می شود.

به گزارش ایرنا، محمدباقر الفت، روز شنبه در نشست خبری افزود: جامعه اقتصادی کشور معتقد است در دوران پساتحریم فضای مناسبی در بحث اشتغال، رفع بیکاری و کنترل تورم در سطح کشور ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: افرادی هستند که رفتارهای مجرمانه ای در ذهن می پرورانند و اقتصاد جرم را بر مصالح اقتصادی جامعه مقدم می دارند که البته در این خصوص با آنان برخورد شدید خواهد شد و نباید اجازه دهیم، امروز این ذهنیت در ذهن مجرمان رقم بخورد.

این مقام قضایی با بیان این که پیش بینی لازم برای دوران پساتحریم انجام شده است، اظهار داشت: افراد زیادی از تحریم سوءاستفاده های اقتصادی بسیاری کرده و در حوزه قاچاق، اعداد و ارقام قابل توجهی را به کیسه خود سرازیر کرده و ثروت های نامشروعی از این راه اندوخته اند که امیدواریم بعد از رفع تحریم ها، تدابیر بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

الفت، خواستار شکسته شدن انحصارات صنعتی و ایجاد فضای رقابتی در کشور شد و ادامه داد: برخی صنعتگران به بهانه تحریم با تولیدات غیرکیفی، اموال مردم را به نوعی مورد اتلاف قرار دادند که امیدواریم بعد از تحریم از این فضا خارج شویم.

 

معاون امور بین الملل وزیر نفت: هیات اقتصادی انگلیس دهم مهرماه به ایران می آید

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر هیات اقتصادی انگلیس به ایران در ١٠ مهرماه خبر داد گفت: انگلیس اعلام آمادگی کرد سهم ایران از میدان مشترک گازی رهوم را بعد از لغو تحریم ها بپردازد.

به گزارش ایرنا، امیرحسین زمانی نیا پس از دیدار با آجای شارما کاردار انگلیس در تهران، با بیان اینکه برداشت نفت از میادین قدیمی، توسعه مخازن مشترک و ازدیاد برداشت، محورهای مورد مذاکره امروز بوده، درباره اینکه آیا به موضوع میدان رهوم و پرداخت سهم ایران از این میدان نیز پرداخته شده است، افزود: انگلیسی ها اعلام آمادگی کردند پس از لغو تحریم ها سهم ایران را از این میدان بپردازند.

به گزارش وزارت نفت، زمانی نیا با اشاره به اینکه اگر شرکتهای خارجی بخواهند با ایران همکاری کنند باید مشارکت معناداری با بخش خصوصی ایران داشته باشند، تاکید کرد: بخش خصوصی ایران با ١٠ سال گذشته تفاوتهای زیادی کرده از این رو هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران فعالیت کند باید به این موضوع توجه کند.

میدان گازی رهام یک میدان گازی فراساحل مشترک بین ایران و انگلیس است که در 400 کیلومتری شهر ابردین در آب های ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد.

قرارداد اکتشاف این میدان در سال 1973 منعقد شد در سال 1977 به کشف میدان انجامید ولی به دلیل مشکلات فنی پیچیده استخراج گاز از این میدان، استخراج آن تا سال 2006 به طول انجامید.

عملیات استخراج مشترک از این میدان از نوامبر 2010 و در پی تصویب تحریم های تصویبی اتحادیه اروپا علیه صنایع نفت و گاز ایران تا اکتبر 2014 متوقف شده بود.

از همان زمان، دولت انگلیس که دریافت گاز این میدان را برای کشورش حیاتی ارزیابی کرده بود، به دنبال راهکاری جهت مستثنی شدن استخراج گاز از این میدان از بندهای تحریم های اعمالی بود. در نهایت در دسامبر 2012 معاهده ای در جلسه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شد که به موجب آن، فعالیت بر روی این میدان از مفاد تحریم های یکجانبه علیه ایران معاف شد.

پس از آغاز برداشت از این میدان در دسامبر 2012 دولت انگلیس این میدان را تحت یک طرح مدیریتی موقت قرار داد که به موجب آن سهم ایران از درآمدهای حاصل از فروش گاز آن تا زمان لغو تحریم ها، در حسابی جداگانه بلوکه می شود.

 

رئیس اتاق تعاون: سهم بخش غیردولتی در اقتصاد کشور خوش بینانه 20 درصد است

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: بررسی وضعیت اقتصادی کشور نشان می دهد که بخش غیردولتی بطور خوش بینانه سهم 20 درصدی در این زمینه دارد و میان اتاق بازرگانی، اصناف و این مجموعه، پیوستگی وجود دارد.

بهمن عبداللهی روز شنبه در نشست مشترک روسای اتاقهای مزبور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر سهم هریک از اتاقها در اقتصاد کشور، اظهار داشت: چنانچه سهام عدالت را در محاسبه منظور نکنیم، اعضای اتاق تعاون سهم پنج تا 6 درصدی دارند که با احتساب سهام عدالت این میزان افزایش خواهد یافت.

وی اذعان داشت که امروز شمار تعاونی های کشور به 190 هزار واحد رسیده که از این رقم 100 هزار تعاونی فعال هستند و انتظار می رود ین میزان افزایش یابد.

رئیس اتاق تعاون در ارتباط با عملکرد سازمان امور مالیاتی در حوزه تعاون، گفت: نسبت به عملکرد این سازمان رضایت نداریم و اصرار بر اخذ 300 تا 400 میلیون تومان مالیات پیامد تعطیلی و اضمحلال یک واحد تعاونی شده است.

عبداللهیان افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است، به ازای هر شغل 200 تا 300 میلیون تومان سرمایه گذاری صورت می گیرد، چگونه این امر توجیه دارد که دولت برای درآمد 300 تا 400 میلیون تومانی از محل مالیات، اشتغال 30 نفر را از بین می برد.

به گفته وی، اکنون کشور با جنگی تمام عیار اقتصادی مواجه است و اتاقهای تعاون، بازرگانی و اصناف در قالب اقتصاد غیردولتی رسالت سنگینی را در شرایط تحریم برعهده دارند.

رئیس اتاق تعاون افزود: اتاقهای مزبور اهداف مشترکی را براساس اقتصاد غیردولتی دنبال می کنند و سیاست پایه ای در چارچوب اقتصاد مقاومتی، ایجاد بستر مناسب برای حضور مردم است.

عبداللهی افزود: بخش غیردولتی برای اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی باید سیاستهای همسویی را پیاده سازد که پیامد سوددهی را به دنبال داشته باشد، هرچند برنامه ریزی منسجم نیز طلب می کند.

وی موضوع تدوین ششمین برنامه توسعه کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: ترسیم اقتصاد پنج سال آینده نکته کلیدی این برنامه است و ضرورت دارد بخش غیردولتی در این برنامه مشارکت جدی داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول، لازم است بخش غیردولتی در تمام شوراهای تدوین برنامه ششم توسعه مشارکت نماید و در ترسیم سیاستهای اقتصادی پنج سال آینده فعالانه حاضر شود.

وی گفت: اتاقهای یادشده با حداکثر ظرفیت باید در برنامه ریزی مربوطه شرکت کنند و اهمیت این موضوع به منزله گامی مهم برای تسریع در انتقال از اقتصاد دولتی به غیردولتی است.

رئیس اتاق تعاون شکل گیری هیات داوری واگذاری ها در وزارت دادگستری را مهم دانست و گفت: پرونده 10 ساله اجرای برنامه خصوصی سازی نشانه عدم موفقیت آن است.

به اعتقاد وی، قسمت اعظم واگذاری ها در دوره مزبور به بنگاه های شبه دولتی صورت گرفت و بخش خصوصی واقعی سهم اندکی از این واگذاری ها را به خود اختصاص داد.

اتاق تعاون ایران در 21 فروردین 1373 پا به عرصه حیات اقتصادی کشور نهاد و به عنوان عالی ترین نهاد مردمی بخش تعاونی کشور تمام مساعی خود را برای توسعه همه جانبه و کیفی فعالیت های بخش تعاونی در حوزه های مختلف به ویژه کمک به تحقق سهم 25 درصدی از اقتصاد ملی کشور معطوف ساخته است.

 

توسط بانک مرکزی: بخشنامه های مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی به بانک ها ابلاغ شد

بانک مرکزی مجموعه بخشنامه های مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی در سال 1393 را به نظام بانکی کشور ابلاغ کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سیاق سنوات اخیر و با هدف ارایه مجموعه ای منسجم و یکپارچه از ضوابط و مقررات ابلاغی توسط این حوزه در سال ١٣٩٣ و فراهم شدن امکان دسترسی سهل و سریع آحاد جامعه و به طور خاص دست اندرکاران و کارشناسان شبکه بانکی کشور به مجموعه ضوابط و مقررات ابلاغی در سال گذشته، اقدام به گردآوری بخشنامه های صادره در قالب لوح فشرده و همچنین درج نسخه ای از آن در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی کرده است.

بانک مرکزی ضمن تقدیم ١٠ حلقه لوح فشرده مجموعه بخشنامه های مزبور، نسخه ای از آن را نیز در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی زیر بخش نظارت بانکی و در قسمت بخشنامه های نظارت قرار داده است.

این بخشنامه به تمام بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسات اعتباری غیر بانکی ارسال شد.

 

وزیر نیرو: اجرای 20 قرارداد جدید وزارت نیرو با مشارکت دولت و بخش خصوصی به امضا رسید

با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو، اجرای 20 قرارداد به ارزش افزون بر 15 هزار میلیارد ریال با مشارکت دولت و بخش خصوصی به امضا رسید.

به گزارش ایرنا، این آیین با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در تالار آبگینه مجموعه فرهنگی ورزشی شرکت آب و فاضلاب کشور برگزار شد.

چیت چیان در این مراسم مجموع پروژه های در دست اجرا با این شیوه را 45 هزار میلیارد ریال ذکر و تصریح کرد: 114 طرح جدید از این دست در مراحل مختلف برگزاری مناقصه است.

وی افزود: با وجودی که طرح های زیادی در سطح دولت و وزارت نیرو برای اجرا در نظر گرفته شده، اما با توجه به محدودیت منابع دولت، اجرای آن ها با دشواری مواجه شده است.

مقام عالی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: با مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح ها، با تجهیز منابعی که صورت می گیرد شاهد کاهش مدت زمان اجرای پروژه ها خواهیم بود.

وی با تقدیر از مشارکت سرمایه گذاران در اجرای طرح ها، ابراز امیدواری کرد با ورود بخش خصوصی، نه تنها ارتقا کمی و کیفی خدمات رسانی به مردم بلکه کاهش هزینه ها را به دنبال داشته باشیم..

 

حمل 20 میلیارد دلارکالای قاچاق با 16 هزار راس قاطر

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  براساس آنچه از سوی مسولان دولتی اعلام شده، سالیانه بین 16 تا 20 میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور صورت می گیرد. بازهم برمبنای آنچه از سوی مقامات رسمی اعلام شده بخش مهمی از قاچاق از طریق کوله برهای مرزی و قاطر در مرزهای کشور انجام می شود. اما در صورتی که روش انتقال کالای قاچاق به کشور را تنها منحصر به قاطر درنظر گرفته شود، معادلات انجام شده در مورد تخمین میزان قاچاق کالا برهم می خورد.

براین اساس برای جابه جایی و انتقال 20 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور روزانه باید یک هزار و 600 کانتینر به ارزش 50 هزار دلار کالا در جاده ها جابه جا شود. وزن بار هر کانتینر 40 فوتی به طور متوسط یک هزار کیلوگرم در نظر گرفته می شود. هر قاطر هم به طور متوسط توان حمل 100 تا 150 کیلوگرم بار را در روز دارد. قاطر به طور معمول روزانه تنها 20 تا 30 کیلومترتوان پیاده روی دارد. آمار دقیقی در مورد تعداد قاطرهای موجود در کشور وجود ندارد ولی براساس گزارشی که هفته قبل خبرگزاری ایلنا منتشر کرد در دولت دهم 6 تن قاطر وارد کشور شده است. وزن متوسط هر قاطر بین 350 تا 500 کیلوگرم برآورد می شود.برهمین اساس طی این مدت تنها 12 راس قاطر به کشور وارد شده است.

محاسبات اولیه نشان می دهد برای جابه جایی روزانه یک میلیون و  600 هزار کیلوگرم کالای قاچاق به کشور نیاز به فعالیت 16 هزار راس قاطر وجود دارد. اطلاعات دقیقی از جمعیت قاطر والاغ در کشور وجود ندارد ولی برآوردهای تخمینی نشان می دهد در ایران بین 130 تا 140 هزار راس قاطر و الاغ وجود دارد. در صورتی که رقم اعلام شده در مورد حجم قاچاق 20 میلیارد دلاری صحت داشته باشد، 140 هزار راس قاطر بیش از توان تمام ناوگان حمل و نقل باری جاده ای کالا حمل و نقل می کنند.

قایق ها،کوله بری و قاچاق از طریق قاطر به عنوان اصلی ترین رورش های جابه جایی کالای قاچاق در کشور اعلام شده است ولی برآوردهای ساده نشان می دهد چنین حجم قاچاقی از طریق قاطر و قایق های باری کوچک انجام نمی شود. پیش از این برخی گمانه زنی های کارشناسی تایید می کرد که عدد اعلام شده در مورد قاچاق کالا با قاطر نمی تواند چندان دقیق باشد.

برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند، بخش مهمی از قاچاق کالا به کشور از طریق کم اظهاری صورت می گیرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران