رییس جمهوری دردیدار با نخبگان وکارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا: سرمایه گذاری درایران باید همراه با انتقال دانش و درمسیر مشارکت باشد+ 10خبر

سایر خبرها: پیام روحانی برای روزجهانی گردشگری: گردشگری باید به یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت نرم ایران تبدیل شود/ نخستین گروه حجاج ایرانی فردا به کشور باز می گردند/ بیر شورای عالی امنیت ملی: نقش دانشجویان در اقتصادی مقاومتی باید برجسته سازی شود/ نایب رئیس مجلس: امروز مهمترین مساله کشور رشد اقتصاد ملی است/ نماینده ولی فقیه در سپاه: صنایع مستقل ایران را به تولید موشک رساند و صنایع وابسته کشور را از تولید پیکان به پراید رساند/ معاون گردشگری میراث فرهنگی: منشور حقوق مسافر تدوین شد/ گردشگری: صنعتی که در روستاها درآمدزا نیست/ باهدف توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور: 113 فعال بخش خصوصی مجارستان در راه تهران/ نماینده مردم اردبیل در مجلس: منطقه آزاد تجاری اردبیل در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد/ در جلسه علنی امروز: استیضاح آخوندی اعلام وصول شد  

رییس جمهوری در دیدار با جمعی ازنخبگان،مدیران و سرمایه گذاران ایرانی مقیم آمریکا در نیویورک با اشاره به اینکه فضا برای سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی به کشور فراهم است،گفت: سرمایه گذاری در ایران باید همراه با انتقال دانش، امکانات و در مسیرمشارکت و همکاری باشد.

به گزارش معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی با بیان اینکه سربلندی ورفاه ملت ایران خواست وهدف همه ایرانیان است، گفت: امروز فرصت های خوبی برای تحرک دربخش اقتصادی ،علمی و صنعتی حاصل شده که باید از آنها به بهترین شکل برای پیشرفت هرچه بیشتر کشور استفاده کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به توفیق های دولت تدبیر و امید طی دوسال گذشته درزمینه رشد سرمایه های اجتماعی، حرکت در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی، کنترل تورم، خروج از رکود و حرکت در مسیر رشد اقتصادی،افزود: برای رسیدن به رونق اقتصادی باید تلاش بیشتری کرده و بتوانیم از همه فرصت ها و ظرفیت ها بهره گیری کنیم که ایرانیان خارج کشور سرمایه بزرگی در این مسیر هستند.

روحانی تلاش درجهت رفع اتکای کشور به اقتصاد تک محصولی را از دیگر برنامه های دولت یازدهم برشمرد و اظهارکرد:با تلاش مسوولان توانسته ایم در صادرات محصولات غیرنفتی و واردات موازنه ایجاد کنیم به گونه ای که در سال 93 رشد صادرات غیرنفتی 19 درصد افزایش داشته است و تقریبا به سطح تعادل با واردات رسیده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه توانسته ایم در شرایط تحریم به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنیم، اظهارکرد: یکی از دلایل موفقیت در مذاکرات این بود که مذاکره کنندگان مقابل دریافتند ملت ایران قادر است در شرایط تحریم به اقتصاد خود سامان دهد و آنها نمی توانند در شرایط تحریم از ما امتیاز بگیرند.

روحانی،وحدت و انسجام داخلی در ایران را یکی دیگر ازعوامل پیشرفت مذاکرات دانست و خاطر نشان کرد: با وجود مخالفت هایی که در این راستا، البته در چارچوب قانون وجود داشت، توانستیم انسجام و یکپارچگی داخلی را حفظ کنیم و بسیاری از نظرسنجی ها حتی آن دسته ای که توسط مخالفین دولت انجام شده، نشان می دهد که بخش وسیعی از افکار عمومی مردم ایران مسیری را که دولت انتخاب کرده، مورد تأیید قرار داده اند.

رییس جمهوری تاکید کرد:بزرگترین راهنمای دولت افکار عمومی است و مردم عادل ترین قاضی در ارزیابی عملکرد دولت هستند.

وی بیان اینکه امروز هیچ کس در نقش تأثیرگذار ایران در منطقه تردید ندارد، گفت: ایران به عنوان دولتی ضدتروریست شناخته شده و همگان اذعان دارند که اگر قدرت و حمایت ایران از دولت ای منطقه نبود، امروز شاهد شرایط خطرناکی در منطقه بودیم.

روحانی با بیان اینکه امروز ازمراحل سخت و دشوار مذاکرات مربوط به توافق و لغو تحریم ها عبورکرده ایم، بیان کرد:این توافق ادامه خواهد داشت و موضوعاتی از قبیل برگشتن مجدد به تحریم اجرایی نخواهد بود، چرا که به گونه ای رفتار کردیم که تحریم مجدد نمی تواند در اراده ملت ایران تأثیری بگذارد.

رییس جمهوری با اشاره به استعدادها وظرفیت های فوق العاده ایران و قرارگرفتن در مرکز بازاری بسیار مناسب در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قطب انرژی و مرکز ثبات در منطقه، جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی کارآمدی دارد که می توانند در بسیاری از زمینه ها بدرخشند.

روحانی با اشاره به ایجاد و گسترش بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری از جمله گسترش و اتصال راه آهن ایران به کشورهای همسایه و توسعه بنادر جنوبی کشور، اظهارکرد: امروز شرکت های مهم خارجی و اروپایی به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف با ایران هستند و درخواست های متعددی برای سرمایه گذاری در کشور دارند.

رییس جمهوری با بیان اینکه کارآفرینان، مدیران و سرمایه گذاران ایرانی همواره برای ما در اولویت هستند، به تلاش دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار و خروج از رکود اشاره کرد و گفت: در زمینه مسایل حقوقی و مقررات لازم برای سرمایه گذاری در حال تلاش برای تصحیح این مقررات و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران هستیم.

روحانی با بیان اینکه تردیدی نداریم که در زمینه مسایل اقتصادی، بخش خصوصی به مراتب بهتر از بخش دولتی عمل می کند و باید از این بخش حمایت کرد، گفت: مطمئنا عدم وجود رقابت در بخش اقتصادی به معنای ایجاد انحصار، افت کیفیت، فساد و رکود خواهد بود.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در ایران باید همراه با انتقال دانش، امکانات و در مسیر مشارکت و همکاری باشد، افزود: : شرایط امروز ایران به گونه ای است که در بخش های مختلف انرژی، صنایع، حمل و نقل، فضای بسیار خوبی ایجاد شده و فضا برای سرمایه گذاری و ورود تکنولوژی فراهم است.

روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی مورد قبول سالانه نیازمند 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری درکشورهستیم، افزود: مطمئنا باید از سرمایه گذارای خارجی نیز در این راستا استفاده کرد،ایجاد فضای نو و رفع تحریم ها یکی از اهداف مهم مذاکرات بود و امروز بعد از توافق هسته ای شرایط مناسبی برای تحرک مناسب در عرصه سرمایه گذاری بوجود آمده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و پیشرفت ایران وظیفه همه ایرانیان و متعلق به آنها است و ما آماده خوش آمدگویی به ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری و تلاش در جهت رشد و توسعه ایران هستیم.

روحانی مذاکرات و توافق ایران را توافقی برد - برد عنوان کرد و با اشاره به تصویب قطعنامه لغو تحریم ها علیه ایران در سازمان ملل متحد،ادامه داد: نتایج حاصل از توافق و تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل تحت شرایطی بود که هیچ کشوری قادر به مخالفت با آن نبود، چرا که این اقدام در نهایت منجر به منزوی شدن آن کشور می شد.

روحانی با بیان اینکه آمریکایی ها در طول دهه ها و سال های گذشته اقدامات نسنجیده و غیرقابل قبولی علیه ملت ایران انجام داده اند، به حادثه شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی اشاره کرد وگفت: از جمله، این اقدام خطای بزرگ و تاریخی آمریکا بود که باعث عصبانیت ملت ایران شد که متأسفانه بعد از این اقدام مسوولان آمریکایی هنوز از مردم ایران عذرخواهی نکرده اند، درحالیکه این عذرخواهی می توانست نشان شهامت دولتمردان آمریکا برای بیان واقعیت باشد و سپس به اصلاح مسیر گذشته و کاهش خصومت منجر شود.

رییس جمهوری تاکید کرد: مردم ایران هیچ مشکلی با مردم آمریکا ندارند و به یکدیگر احترام می گذارند.

براساس این گزارش، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان نیز در این نشست همراه با سایر اعضای هیات همراه رییس جمهوری، حضور داشت و با نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

 

پیام روحانی برای روزجهانی گردشگری: گردشگری باید به یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت نرم ایران تبدیل شود

ییس جمهور در پیامی با اشاره به اینکه گردشگری ظرفیت دارد تا به یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت نرم ایران بدل شود، تاکید کرد که توسعه گردشگری باید با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی و تعاونی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل پیام حجت الاسلام حسن روحانی که امروز به مناسبت روزجهانی گردشگری توسط مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرائت شد به شرح ذیل است:

بسم‌ا... الرحمن الرحیم/ پنجم مهرماه هر سال یادآور جایگاه مهم گردشگری در جهان است. سهم عظیم گردشگری در گردش مالی جهان، مشارکت این صنعت در تعاملات بین‌فرهنگی، نقش گردشگران در توسعه گفت‌وگوی اجتماعی میان فرهنگ‌ها و کشورها، و پی‌آمدهای گردشگری برای توسعه اقتصادی و بسط فرهنگ صلح و آشتی، همه کشورها را به توسعه این صنعت و بهره‌مندی از مواهب آن راغب و نیازمند ساخته است.

امروز اسناد بالادستی ناظر بر توسعه از جمله سیاست‌های کلان برنامه ششم، رهبر معظم انقلاب و مسئولان ارشد نظام در هر سه قوه، بر ضرورت توسعه گردشگری و متنوع‌سازی اقتصاد ایران تأکید دارند. کاهش وابستگی به نفت، توزیع جغرافیایی ثروت، و تضمین استفاده پایدار از منابع فرهنگی، اکوسیستمی، و زیرساخت‌های ایجاد شده در کشور، به علاوه فراهم آوردن امکان اشتغال گسترده، ضرورت‌هایی است که برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری را حیاتی می‌سازد.

آشنایی جهانیان با فرهنگ، تاریخ، مردم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، کارکردهای آشکار توسعه صنعت گردشگری است و در پی آن امنیت ملی ایران نیز در چارچوب تعامل سازنده با جهان تقویت و پایدار خواهد شد. گردشگری ظرفیت دارد تا به یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت نرم ایران بدل شده و در خدمت تحقق «اهداف توسعه پایدار» (SDGs) باشد که از سال 2015 در دستور کار کشورهای جهان قرار می‌گیرد.

«پایداری گردشگری» مؤلفه‌ای راهبردی است. گردشگری به همان اندازه که فرصتی برای توسعه است، می‌تواند با فشار بر منابع اکولوژیک، فرسایش میراث فرهنگی، فشار بر فرهنگ‌های بومی و سنتی، و وابسته ساختن سایر بخش‌های اقتصادی به خود، عوارض ناخواسته و ناخوشایندی برای فرهنگ، اقتصاد و جامعه داشته باشد. خسارات وارد شده بر بخش‌هایی از کشور – بالاخص در شمال و سواحل دریای مازندران – شاهدی از آسیب‌های گردشگری بدون برنامه و فاقد هوشمندی است. بنابراین تأکید بر توسعه گردشگری باید توأم با تأکید فزاینده بر پایداری اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی باشد، و هر گونه برآوردی از تأثیر مثبت اقتصاد گردشگری بر شاخص‌های توسعه، با لحاظ کردن تأثیرات منفی آن بر محیط زیست صورت گیرد.

توسعه گردشگری در سرزمین پهناور و اقلیم‌های رنگارنگ ایران، بدون مشارکت مردمی، بخش خصوصی و لحاظ کردن ویژگی‌های خاص و محلی، و تنوع‌های فرهنگی، مذهبی و محیط زیستی ناممکن است. دولت می‌تواند تنظیم‌گر و مقررات‌گذار توسعه گردشگری، و تسهیل‌کننده توسعه ارتباطات گردشگری داخلی و بین‌المللی باشد، نظارت و پایش به قصد تضمین توسعه پایدار و بدون اثرات مخرب را دنبال کند. اما دولت قطعاً برای تصدی‌گری و فراهم آوردن سرمایه لازم برای این بخش، گزینه مناسبی نیست. بنابراین توسعه گردشگری باید با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی و تعاونی صورت گیرد.

بین‌المللی شدن و توسعه مشارکت‌های خارجی، در همه کسب‌وکارهای دنیای امروز ضرورت دارد. اما این ضرورت در صنعت گردشگری که به صورت بنیادی در تعامل بین‌المللی امکان‌پذیر می‌شود، ناگزیر و حیاتی است. توافق هسته‌ای، انتقال به دوره پساتحریم و موفقیت در عملی ساختن تعامل سازنده با جهان، فرصت مناسبی برای توسعه ارتباطات بین‌المللی و بین‌فرهنگی در عرصه گردشگری فراهم ساخته است، و می‌تواند مکمل راهبرد سیاست خارجی دولت یازدهم باشد. مناسب آن است که از طریق توسعه همکاری‌ها با سرمایه‌گذاران بین‌المللی، شرکت‌های مشاوره‌ای، مراکز تحقیقاتی و آکادمیک در زمینه گردشگری، رسانه‌های بین‌المللی، شرکت‌های حمل و نقل و سایر فراهم‌کنندگان زیرساخت‌ها و خدمات گردشگری، در چشم‌انداز ایران 1404 شاهد رونق گردشگری ایران و تبدیل شدن آن به یکی از منابع قابل اتکای درآمد کشور باشیم.

ما ایرانیان به پشتوانه میراث تاریخی و سرزمینی غنی که خداوند به ما ارزانی داشته است، می‌خواهیم در قرن جاری، آرامش خاطر، رفاه مادی و زندگی اخلاقی مناسبی برای شهروندان خود فراهم سازیم، و سهمی بسیار فراتر از گذشته در تمدن، فرهنگ، اقتصاد و امنیت جهانی داشته باشیم. گردشگری فرصتی بزرگ برای ایفای این نقش است و برای تحقق این هدف، سخت‌کوش و منعطف خواهیم بود./ حسن روحانی/ رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

نخستین گروه حجاج ایرانی فردا به کشور باز می گردند

پس از برگزاری مناسک حج خونین سال جاری، نخستین گروه حجاج از صبح فردا دوشنبه ششم مهر ماه به میهن باز می گردند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی حج، این حاجیان، شامل حجاج مدینه قبل هستند که زودتر از سایر حجاج به عربستان اعزام شدند و ابتدا به زیارت قبر مطهر حضرت رسول (ص) در مدینه مشرف شده و سپس، مناسک حج را به جای آورده اند.

حجاج مدینه بعد نیز حجاجی هستند که اول مناسک حج خود را به جای آورده اند و طی روزهای آینده عازم مدینه منوره و به زیارت قبر مطهر حضرت محمد(ص) مشرف می شوند.

سازمان حج و زیارت ، پایان زمان بازگشت حجاج ایرانی را روز 25 مهر ماه جاری اعلام کرده است.

این گزارش افزود: حجاج 16 استان از فرودگاه امام خمینی (ره) به عربستان اعزام شده اند که شامل 20 هزار تن هستند و نخستین ورود حجاج، ساعت 11:55 فردا از فرودگاه جده به این فرودگاه صورت می گیرد؛ ضمن اینکه جزییات پرواز بازگشت حجاج به 19 فرودگاه کشور در سایت فرودگاه های مختلف بارگذاری شده است.

در سال جاری بیش از 64 هزار زایر ایرانی به سرزمین وحی اعزام شدند که نخستین گروه زایران کشورمان اول شهریور و آخرین گروه 26 شهریورماه عازم حج تمتع شدند.

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی: نقش دانشجویان در اقتصادی مقاومتی باید برجسته سازی شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نقش دانشجویان و اصحاب علم واندیشه در اقتصاد مقاومتی، توسعه کشور و افزایش بهره وری باید برجسته سازی شود.

امیر دریابان علی شمخانی عصر یکشنبه در همایش دفاع مقدس و دانشگاه در جمع دانشجویان دانشگاه اراک افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه تاثیرگذار و حیاتی کشور می تواند وضعیت اشتغال جوانان جویای کار را بهبود ببخشد.

وی اضافه کرد: در طول 20 سال گذشته تاکیدات رهبرمعظم انقلاب بر علم و علم خواهی در کشور برجسته است و مقابله با سیاسی کاری در محیط های علمی و دانشگاهی باید مبتنی بر راهبرد باشد و دانشگاه به عنوان موتور محرکه علم باید پیشگام باشد.

وی، نیروهای جوان را ظرفیت های درونی کشور دانست و اظهار کرد: دانشجویان مدیریت آینده ایران اسلامی را به عهده می گیرند و باید کشور را به سوی رشد و توسعه هدایت کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد:هیچ فرد یا گروهی در دوران جنگ در کشور وجود نداشت که به دلیل نوع نگاه، سلیقه شخصی و نگرش از خدمت در جنگ معذور باشد.

شمخانی اظهار کرد: در برگیرندگی یکی از خصلت های مثبت و حیاتی دوران جنگ بود که همین ایده منجر به شکست صدام و حامیان وی شد.

وی با یادآوری پایداری گفتمان انقلاب اسلامی در کشور و منطقه افزود: امروز داعش تصویری از اسلام ترسیم می کند که در تضاد با گفتمان انقلاب اسلامی است ولی تحرکات این گروه تروریستی، نتوانسته فراگیری گفتمان انقلاب اسلامی را تحت شعاع خود قرار دهد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: امروز باران ولایت باید بر همگان ببارد و جامعه از گرمای خورشید ولایت بهره مند باشد.

دریابان شمخانی گفت: در شرایط کنونی هنر ما این است که حماسه سازان تاریخ در دوران هشت سال دفاع مقدس را به نسل کنونی بیشتر بشناسانیم.

وی با یادآوری فرمایشات رهبرمعظم انقلاب ،افزود: سیاست رهبری مبتنی بر جذب حداکثری است و این همان سیاست نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) است.

دریابان شمخانی با یادآوری رشادت های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس افزود: اگر روش خاص جنگیدن ما نبود پیروزیهای دیروز و امروز حاصل نمی شد.

وی در این نشست در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید، وضعیت اجرای برجام در کشور چگونه است، گفت: در خصوص اجرای برجام نباید اجازه دهیم که غرب به دنبال اعمال نظر خودش باشد و خلاف توافق عمل شود.

رئیس دانشگاه اراک نیز در این نشست گفت: حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از اهداف و رسالت های این دانشگاه است.

سعید حمیدی افزود: از لحاظ توسعه کمی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی وضعیت مطلوب را دارا هستیم و 123 هزار دانشجو در رشته های مختلف در استان مرکزی مشغول به تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: کشور ایران از نظر تولید مهندس رتبه سوم و چهارم را در دنیا به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید افزایش شاخص توسعه علمی و توجه به تثبیت اقتصاد دانش بنیان را در اولویت اهداف خود قرار داده است.

رئیس دانشگاه اراک گفت: دستیابی به توسعه و اقتصاد پایدار نیازمند دو شرط اصلی توجه به علم و پژوهش و استفاده از نیروی انسانی توانمند است.

در ادامه این نشست از خانواده چند تن از شهدای اراک با اهدای لوح سپاس توسط دریابان شمخانی، محمود زمانی قمی استاندار استان مرکزی و جمعی از مسولان تجلیل شد.

شرکت در نشست شورای اداری استان مرکزی و سخنرانی در جمع پیشکسوتان جهاد وشهادت استان مرکزی از دیگر برنامه های سفر یک روزه دریابان شمخانی به اراک بود.ک/2

 

نایب رئیس مجلس: امروز مهمترین مساله کشور رشد اقتصاد ملی است

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بزرگ شدن اقتصاد کشور، افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد درآمد سرانه و در واقع مهمترین مساله کشور رشد اقتصاد ملی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد ظهر یکشنبه در همایش ملی اصناف، طلایه داران ایثار و پیشگامان اقتصاد مقاومتی در مجموعه فرهنگی آسمان تهران، اظهار داشت: ضروری است جمهوری اسلامی ایران امروز تبدیل به یک کارخانه تولید خدمات آن هم با تکیه با بر بنگاههای دانش بنیان شود و این موضوع در رهنمودهای مقام معظم رهبری آمده است.

وی اظهار امیدواری کرد: اصناف در رشته های مختلف با همپوشانی در مسیر رشد اقتصاد ملی، پاسخگوی نیازهای جامعه در ابعاد مختلف باشند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز یک قدرت بزرگ و تعیین کننده در منطقه و فرامنطقه محسوب می شود زیرا علاوه براین بالاترین سطح از امنیت در کشور را فراهم ساخته است.

وی یادآور شد: اصناف با تقدیم حدود 10 هزار شهید عالیقدر که از پیشگامان جهاد و شهادت بودند، نقش خود را در پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی به خوبی نشان دادند و اکنون همه مدیون خون شهدا، رشادت و صبر جانبازان و ایثارگران هستیم.

حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: نقش اصناف در اقتصاد ملی بسیار تعیین کننده است و آنها در دو گروه عرضه کننده کالا و خدمات برای مردم کمر همت بسته اند.

وی خاطرنشان ساخت: امروز در عرصه اقتصاد بازار حرف اول را می زند و باید بازاری مناسب را خلق کرد تا راه را برای رشد اقتصاد ملی هموار سازد و در حقیقت نقش این بخش در فراهم سازی کالا و خدمات نقش کلیدی و محوری به حساب می آید.

نایب رئیس اول مجلس تصریح کرد: اکنون با وجود تحریم ها، چنانچه جامعه با جالشهای اقتصادی مواجه نشد و مردم توانستند زندگی خود را اداره کنند، این امر حاصل نقش آفرینی اصناف و تلاش آنها بود.

وی افزود: نقش اصناف در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی اهمیت بسزایی دارد و در عین حال در رفع قاچاق و حذف آن نیز نقش این قشر مهم ارزیابی می شود.

همایش ملی اصناف، طلایه داران ایثار و پیشگامان اقتصاد مقاومتی با تجلیل از نمایندگان ایثارگر اصناف کشور و رونمایی از تمبر ایثارگران و نماد باشگاه ایثارگران به کار خود پایان داد.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه: صنایع مستقل ایران را به تولید موشک رساند و صنایع وابسته کشور را از تولید پیکان به پراید رساند

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان آنکه کشورهای پیشرفته به ایران فناوری نخواهند داد، گفت: از صنایع مستقل به پیشرفتهای بی نظیر تا تولید موشک های دوربرد رسیده ایم، اما صنعت وابسته کشور را از تولید پیکان به پراید رسانده است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سعیدی ظهر یکشنبه در همایش ملی اصناف، طلایه داران ایثار و پیشگامان اقتصاد مقاومتی در مجموعه فرهنگی آسمان تهران، اظهار داشت: آنچه امروز مقام معظم رهبری را نگران ساخته، نفوذ غرب در اقتصاد کشور است، یعنی بازار ایران توسط آمریکا و همدستانش فتح شود.

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، چنانچه مذاکرات 1+5 با ایران به جایی نرسد، تحریم ها برهم خواهد خورد، زیرا نگران عدم همراهی اروپا بودند و انتظار واشنگتن به ثمر رسیدن مذاکرات بود.

نماینده ولی فقیه در سپاه، افزود: عربستان امروز بزرگترین خیانت را به تاریخ انجام می دهد، باوجود آنکه مشکل اقتصادی دارد و دلارهایش را حاتم بخشی کرده است، باز هم قیمت هر بشکه نفت را 45 تا 50 دلار عرضه می کند که قابل ترمیم نیست.

وی خطاب به حاضران در این همایش گفت: اصناف نقش بسیار تعیین کننده ای در پیدایش، استمرار و تداوم انقلاب اسلامی داشته و خواهند داشت.

آیت الله سعیدی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: نظریه پردازان غرب در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که آمریکا در ربع قرن 21 فرصت دارد تا نسبت به اثبات و تثبیت قدرت اقدام نماید و اوباما رئیس جمهوری این کشور مهمترین شانس را در این ارتباط دارد، چنانچه این مهم محقق نشود، همانند شوروی سابق با اضمحلال و فروپاشی مواجه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ترسیم سیاست نفوذ در قلب جهان، همانا خاورمیانه در دستور کار آمریکائیان قرار گرفت و حفظ رژیم صهیونیستی و توسعه آن در کنار حفظ جریان نفت بشدت دنبال شد.

آیت الله سعیدی افزود: تمرکز بر روی ایران به عنوان کانون بیداری و حرکت انقلابی در منطقه از سوی آمریکائی ها برنامه ریزی شد به طوری که آنها تلاش دارند که ایران محور نباشد و ارتباط با فلسطین، لبنان، سوریه و عراق نداشته باشد.

وی گفت: آمریکا در راهبرد نظامی گری خود، جنگ اول عراق، افغانستان و جنگ دوم عراق را برنامه ریزی و اجرا کرد و حرکت فرهنگی را در چارچوب رفع تنفر زدایی از چهره آمریکا در منطقه و بعد مساله جنگ تحمیلی، توهین به قرآن مجید و توهین به پیامبر اعظم(ص) را به عنوان وسیله ای در جهت تامین خواسته های خود به کار گرفت.

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان ساخت: آمریکا در ارتباط با ایران سه راهبرد را در نظر داشت، نخست نظامی بود که تبدیل به جنگی سخت شد که 94 ماه بطول انجامید و در واقع جنگی بود که تناسب نداشت، یک طرف ایران اسلامی که به عنوان نهالی نورس، پس از سقوط طاغوت تازه شکل گرفته و با استکبار و همدستانش هیچگونه پیوندی نداشت و یک طرف مهره آمریکایی و تجهیز شده تا بن دندان برای رویارویی با نظام اسلامی قرار داشت.

وی افزود: دشمن قصد داشت در کوتاه زمان کمر ایران را بشکند، اما به خواست خداوند فرزندان دلیر این مرز و بوم با اتکا به حق تعالی و استعانت از حضرت ولی عصر (عج) توانستند دشمن را از این سرزمین بیرون کنند و اکنون دشمن به عنوان متجاوز از سوی مراجع بین المللی شناسایی شده است.

آیت الله سعیدی اضافه کرد: دومین راهبرد آمریکا، به تسلیم واداشتن ملت ایران با اجرای تحریم ها بود، جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران از نظر زمانی یک ونیم برابر زمان جنگ جهانی اول، دو برابر جنگ جهانی دوم و سه برابر جنگ آمریکا با کره بود و تحریم های به اجرا درآمده علیه ایران استثنایی و بی سابقه بود.

وی گفت: آمریکا در چارچوب تحریم ها از بانک ها شروع شد و تا مرحله خرید نفت پیش رفت و حلقه زنجیری درست کرده بود که محاصره همه جانبه باشد، بگونه ای که روسها اعلام کردند، ایران چگونه در برابر تحریم های طولانی تحمل کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه، راهبرد سوم را تعامل ذکر کرد و اظهار داشت: این موضوع به معنی پذیرش بخشی از خواسته های ایران است که در مقایسه با دو راهبرد اول، تفاوت دارد.

وی افزود: راهبرد سوم را می توان مهار با شیوه دیپلماسی یاد کرد که محور آن مساله هسته ای است و از بقیه مسایل جدا می شود، واقعیت اینکه آمریکا از این موضوع می گریزد و به فراهسته ای می اندیشد، یعنی جداسازی ایران از مسایل عراق، سوریه، لبنان و فلسطین، در حالی که موضوعهای یادشده به منزله راهبرد ایران محسوب می شوند.

آیت الله سعیدی اضافه کرد: یک روز مرز کشور شلمچه بود، اما امروز سرحدات ایران مدیترانه است و این در بیان نویسنده مصری حسنین هیکل آمده که هخامنشیان یک زمان با تکیه بر سلاح به مدیترانه رسیدند اما امروز این امر با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری محقق شده است.

وی خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری نگران شرایط کشور بعد از برجام هستند و موضوع نفوذ آمریکا، واقعیت این است که آنها از نفوذ ایران در نقاط مختلف منطقه هراس دارند لذا آمریکائی ها تلاش می کنند در مسیر مذاکره به اهداف دیگری دست پیدا کنند.

این مراسم با رونمایی از تمبر ایثارگران و نماد باشگاه ایثارگران و تجلیل از نمایندگان ایثارگر اصناف کشور به کار خود پایان داد.

 

معاون گردشگری میراث فرهنگی: منشور حقوق مسافر تدوین شد

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: منشور حقوق مسافر در این معاونت تهیه و تدوین شده و به زودی در همه دفاتر خدماتی مسافرتی و گردشگری نصب خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مرتضی رحمانی موحد روز یکشنبه در همایش روز جهانی گردشگری در برج میلاد، افزود: این منشور به زودی در دفاتر خدماتی مسافرتی و گردشگری نصب می شود تا مسافرین با آگاهی کامل از حقوق خود، قراردادهای مسافرت خود را تنظیم کنند.

وی اظهار کرد: سال های پیش روی گردشگری، مملو از فرصت و ظرفیت های طلایی برای خدمت به این صنعت است.

رحمانی موحد گفت: گردشگری قبل از اینکه به هتل، مهمانسرا و اقامتگاه نیاز داشته باشد به انسان های با گذشت، علاقه مند و ثابت قدم در این صنعت نیاز دارد تا روزهای اوج و پرثمر گردشگری کشور با عبور از آرزوهای شخصی، تبدیل به هدفگذاری جمعی شود و تمام آحاد این خانواده بزرگ از مزایا و نتایج آن بهره مند شوند.

وی اظهار کرد: در حالی روز گردشگری را برگزار می کنیم که همین امروز سه میلیون و تا پایان ماه یکصد میلیون گردشگر به طور متوسط در جهان سفر می کنند. تحولی که توسعه آن باعث ایجاد جهانی آکنده از تفاهم و بی منازعه خواهد شد.

وی اضافه کرد: ارزش های مشترک بشری در گردشگری به بهترین شیوه های ممکن مورد اجماع مردم جهان قرار دارد. ما نیز منتظر تحولات بنیادین مثبت و فزاینده در گردشگری کشور هستیم و برای رسیدن به این مهم گام های اساسی بر می داریم.

رحمانی موحد ادامه داد: برای توسعه گردشگری باید مراجع اجتماعی به خوبی ادای دین کنند و فعالان گردشگری صنوف وابسته، مطبوعات، مدیران و صاحبان این صنعت تمام قد وارد این عرصه شوند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: ما چشم امید داریم با حمایت های دولت خدمتگزار بتوانیم جهش بزرگ در صنعت گردشگری کشور را رقم بزنیم و در این خصوص سرمایه گذاری برای احداث واحدهای اقامتی و ارتقاء کیفیت خدمات، حرف اول را خواهند زد.

همایش روز جهانی گردشگری امروز 5 مهرماه در مرکز همایش های برج میلاد تهران و با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری، مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری و جمعی از مسئولین دستگاه ها و نهادهای مختلف و فعالین عرصه گردشگری کشور برگزار شد.

 

گردشگری: صنعتی که در روستاها درآمدزا نیست

هر مسئولی که به استان چهارمحال وبختیاری رفت و آمد دارد، به صراحت اعلام می کند که طبیعت خدادادی این منطقه به عنوان یک اکوتوریسم، می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری داشته باشد.

به عقیده این مسئولان ؛ روستاها و طبیعت بکر استان چهارمحال وبختیاری می تواند از صنعت نفت و خودروسازی برای مردم درآمد بیشتری داشته باشد.

آنان معتقدند که معماری روستاها و بافت زندگی مردم این منطقه را در هیچ جای جهان نمی توان یافت و باید از این فرصت به عنوان یک صنعت درآمدزا بهره گرفت.

اما براستی چرا تاکنون مردم روستاها و مناطق بکر این منطقه نتوانسته اند به درستی از درآمد چرخه صنعت گردشگری بهره مند شوند؟ و چرا این صنعت در درآمدافزایی روستا یا مناطق بکر چندان اثر گذار نبوده است؟.

همین است که برخی از اهالی روستاها معتقدند،درآمدزایی این صنعت برای روستاییان پیشکش،حداقل گردشگران زباله های خود را در دل طبیعت یا کنار رودخانه های روستا رها نکنند.

عده ای از آنان معتقدند،برخی از گردشگران حتی حاضر نیستند،کوچکترین خریدی از اهالی روستا داشته باشند و یا آنقدر بر سر قیمت محصولات روستایی یا باغی چانه می زنند که فروشنده پشیمان می شود.

یکی از روستاییان خاطره جالبی تعریف می کند،که چند سال پیش شخصی برای خرید قالی از یکی از کشورهای اروپایی به روستایشان سفر کرده بود،گردشگر خارجی برای خرید قالی یک قیمت می گفت،مترجم هم این وسط، اقدام به چانه زنی به نفع گردشگر خارجی می کرد و راننده آژانس نیز که گردشگران را به روستا آورده بود، برای خودش قیمت اعلام می کرد و در نتیجه آنقدر این افراد قیمت قالی دستبافت را که حاصل سه سال زحمت یک خانوار روستایی بود،بالا و پایین کردند ،که گردشگر خارجی نه تنها قالی نخرید ،بلکه از خرید سوغاتی های دیگر روستا نیز که پیشتر سفارش داده بود، سر باز زد.

یکی دیگر می گوید:برخی از گردشگران جزِیی ترین مواد مورد نیاز سفر را نیز از شهرهای خود به همراه می آوردند و حتی میوه مورد نیاز سفر را در شهرهای سر راه یا شهر خود تهیه می کنند و در روستا فقط به دنبال یک استراحتگاه سایه دار یا چشمه آب می گردند.

به گفته برخی از همین روستاییان،تعدادی از گردشگران نیز دوست دارند ،مردم روستا میوه یا محصولات باغی و دسترنج خود را به عنوان سوغات یا به صورت رایگان ، در اختیار آن قرار دهند و حتی تعدادی از بچه ها یا نوجوانان این خانواده ها به باغات رفته و میوه ها را به صورت دلخواه می چینند و برخی نیز شاخه درختان میوه را آنقدر پایین می کشند که یا درخت می شکند یا شاخه دیگر رشد سربالا ندارد.

آنها معتقدند، تعدادی از همین گردشگران نیز حاضر به خرید محصولات لبنی خانگی روستاییان و عشایر نیستند و حتی بر روی این محصولات عیب نیز می گذارند ، مثلا می گویند لبنات محلی دارای بیماری 'تب مالت ' است.

این ها حرف های درگوشی است که برخی از روستاییان یا اهالی مناطق بکر با خبرنگار ایرنا در میان می گذارند و اعلام می کنند که گفتن آن چندان اثری ندارد یا خبرنگار جسارت بیان را نخواهد داشت.

اما واقعیتی است پذیرفتنی،که در صنعت گردشگری عرضه و تقاضا باید با هم همخوانی داشته باشد.

از سوی دیگر ،برخی از گردشگران نیز معتقدند که عده ای از روستاییان آن گونه که شایسته و بایسته است،خدمات گردشگری را ارائه نمی دهند و در روستاها به زیرساخت های گردشگری توجهی ندارند و یا از ورود گردشگران چندان استقبال نمی کنند.

اما بدون شک برنامه ریزی برای بهره گیری از ظرفیت های گردشگری روستاها و مناطق بکر،می تواند در تولید ثروث در روستاها در قبال ارائه خدمات گردشگری اثر گذار باشد.

گردشگری روستایی در کنار گردشگری ورزشی، طبیعی، بوم گردی، گردشگری سلامت، ساحل گردی ، جنگل گردی، کوه گردی و گردشگری سنتی ،گونه ای از گردشگری است،که مورد تاکید سازمان ملل متحد است و بر حفظ سنت های روستا در این نوع گردشگری تاکید شده است.

گردشگری روستایی از مردمی ترین گونه های گردشگری می باشد،که عبارت است از فعالیت تشکلهای گردشگری در محیط های روستایی که دربردارنده آثاری مثبت یا منفی برای محیط زیست و ساکنین روستاست.

گردشگری روستایی یک فرصت است تا به واسطه درآمدهای حاصله به توسعه پایدار روستا کمک کرد و محیط های روستایی و پیرامون آنها این فرصت را فراهم می کند تا گردشگران فارغ از هیاهوی شهر، زمانی را به فراغت در روستا سپری کنند.

این گردشگری موجب پیشرفت اقتصاد روستایی می شود و با این کار سطح درآمد خانوارهای روستایی بالا می رود.

حمل ونقل آسان، محیط های طبیعی، تغذیه و مناسبات اجتماعی سالم از ویژگی های گردشگری روستایی محسوب می شود.

از نیمه دوم قرن بیستم ، گردشگری روستایی در کشورها به یک موج در صنعت توریسم تبدیل شد و از این رو کشورها به جذب گردشگر روستایی برای درآمدزایی در روستاها ترغیب شدند.

گردشگری روستایی نوعی از فعالیت‏های گردشگری است که درآمد مازاد را در کنار شغل های کشاورزی و دامداری برای کشاورزان به همراه دارد و در کنار سایر انواع گردشگری اکنون هویت تازه ای برای خود یافته است.

اما از بحران های پیش رو در این نوع گردشگری، مشارکت نکردن روستاییان در تحقق گردشگری روستایی است که اگر سهم روستاییان در این گونه گردشگری نادیده گرفته شود ، به چالشی بین شهرنشینان و روستاگردان با افراد بومی مبدل می شود.

یک کارشناس توریسم بین المللی می گوید:صنعت گردشگری روستایی،دیگر رفتن به سمت روستاهای 'شبه شهر' و روستاهایی 'شهر - روستا' را که بافت سنتی خود را از دست داده اند ،بر نمی تابند.

آزیتا غفاری نصب، در گفت و گو با ایرنا افزود:نخستین گام برای توسعه گردشگری روستایی ،مشارکت خود روستاییان است و روستاییان برای عرصه خدمات گردشگری ، باید به فضای کسب و کار گردشگری آشنا باشند.

به گفته وی،ارائه و معرفی جاذبه های گردشگری روستایی در فضاهای مجازی،تاکید بر حفظ بافت های روستایی و سنت های زندگی عشایری و روستایی از نیازهای اساسی در گردشگری روستایی و عشایری است.

وی گفت:توسعه پایدار روستاها موجب ماندگاری روستاییان در روستاها و تقویت روند مهاجرت معکوس آنها از شهرها به روستاها می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری نیز می گوید:توجه به گردشگری روستایی در روستاها مورد تاکید دولت یازدهم است و دولت یازدهم از تعاونی هایی که روستاییان تشکیل می دهند حمایت می کند.

سید ابوالفضل رضوی در سفر به لردگان در گفت وگو با ایرنا افزود:دولت تدبیر و امید با احیای قانونی معاونت روستایی، زمینه تحول در روستاها را فراهم کرد و در بودجه امسال، چهار هزار میلیارد ریال برای تأمین آب آشامیدنی روستاهای دارای منبع آب در سراسر کشور، اختصاص یافته است.

وی افزود:به طور مثال در چهارمحال و بختیاری گیاهان دارویی یک ارزش افزوده و یک منبع اقتصادی برای روستاییان می تواند باشد و این می تواند یک فرصت برای توسعه گردشگری روستایی باشد.

وی گفت: استفاده بهینه از زمین های حاصلخیز، احداث صنایع تبدیلی کوچک و تجمیع پول های کوچک مردم به سرمایه های بزرگ، نقش مهمی در سرعت بخشی به روند توسعه پایدار و پویا در مناطق مختلف کشور دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری بیان داشت: در صورت مشارکت 200 خانوار و محاسبه سهم آورده هر خانوار به ازای 25 میلیون ریال، می توان پنج میلیارد ریال مشارکت داشت.

وی اضافه کرد: دولت نیز چهار برابر سهم آورده خانوارهای روستایی، تسهیلات بانکی با کارمزد سه درصد پرداخت می کند.

رضوی عنوان داشت: روستاییان در این طرح از سه سال تنفس برخوردارند و بازپرداخت اقساط تسهیلات آنان، از سال چهارم و به مدت پنج سال صورت می گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در کنار اجرای این طرح های سرمایه گذاری، زیرساخت هایی مانند آب و گاز هم تأمین می شود.

وی عنوان کرد: تمام دستگاه های اجرایی موظفند تا طرح های توجیه دار در این زمینه را به صورت رایگان تهیه و در اختیار روستاییان بگذارند.

رضوی یادآور شد: امکان استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح اقتصادی محسوب می شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است که ایران دارای روستاهای با قابلیت گردشگری و یکی از کشورهای مستعد در این زمینه است.

مرتضی رحمانی موحد در گفت وگو با ایرنا افزود: نزدیک به 400 روستا در کشور قابلیت طرحهای گردشگری را دارد و اکنون 31 روستا در استانهای کشور به عنوان پایلوت برای طرح روستاگردی انتخاب شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری از تدوین سند گردشگری طبیعی خبر داد و گفت: سند گردشگری طبیعی و بومی که پیشتر طراحی شده بود نیاز به بازنگری داشت و این سند بزودی تدوین می شود.

به گفته وی، روستاهای هدف گردشگری در 31 استان کشور تعیین شده است و این روستاها در جذب گردشگر نقش آفرینی خواهند کرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت های موجود روستاها و بافت سنتی و تاریخی یکی از اهداف گردشگری بومی در روستاهاست.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دفاتر ICTروستایی به منظور معرفی و اطلاع رسانی از روستاهای هدف گردشگری با همکاری مخابرات و پست در استانها راه اندازی می شود.

رحمانی موحد افزود: بسته آموزشی نیز برای معرفی روستاهای هدف گردشگری تدوین می شود و آموزش اساس فعالیت در حوزه طبیعت گردی به شمار می آید.

وی گفت: با توجه ظرفیتهای مهم گردشگری بخشی از گردشگران را گردشگران بومی گردی و طبیعی گردی تشکیل می دهند.

رحمانی یادآور شد: آموزش دفاتر ICT با همکاری دهیاران و سازمان پست برای معرفی جاذبه های گردشگری روستاها انجام می شود.

به گفته وی، باید به ظرفیت های موجود روستاها به عنوان یک پتانسیل گردشگری توجه کرد چرا که بافت تاریخی و زندگی مردم برای گردشگران مهم است و گرنه در همه جهان هتل های پنج ستاره وجود دارد.

به گزارش ایرنا،در چهارمحال و بختیاری نیز 12 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی انتخاب شده است.

روستاهای یاسه چای، هوره، چلووان و سوادجان در شهرستان سامان و روستای آورگان در شهرستان بروجن، دزک و امامزاده دستگرد در شهرستان کیار، روستاهای سرآقاسید، شیخ علیخان و دیمه در کوهرنگ، آتشگاه در شهرستان لردگان و روستای ده چشمه در شهرستان فارسان ازجمله این روستاهاست.

از دوم تا پنجم مهرماه به عنوان هفته گردشگری یاد شده است و این هفته فرصتی برای معرفی صنعت گردشگری در کشور است./ گزارش از محمود رییسی

 

باهدف توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور: 113 فعال بخش خصوصی مجارستان در راه تهران

هیات بلندپایه ای از مجارستان متشکل از چند وزیر و 113 نماینده بخش خصوصی این کشور اواسط مهرماه سال جاری به تهران سفر و با مقامات عالی اقتصادی و فعالان بخش خصوصی کشورمان دیدار و گفت وگو خواهند کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ولی الله افخمی راد رییس سازمان توسعه تجارت در دیدار با یانوش کوواچ سفیر مجارستان با اشاره به اینکه این سازمان هماهنگی های لازم را برای دیدار فعالان اقتصادی ایران با تجار و بازرگانان مجارستانی در زمان حضور این هیات در تهران فراهم خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد: با توجه فضای ایجاد شده در روابط ایران با کشورهای جهان، همکاری های اقتصادی دو کشور گسترش یابد.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: ایران در دوران تحریم، توانست با اتکا به توان داخلی به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کند و امروز زمینه گسترش روابط تجاری و اقتصادی با هدف گسترش صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای همسایه بیش از پیش فراهم شده است.

سفیر مجارستان در تهران نیز که تسلط خوبی بر زبان فارسی دارد، در این دیدار گفت: امیدواریم با برگزاری نشست های دوجانبه میان فعالان اقتصادی، زمینه های همکاری با ایران بررسی و گام های بلندی در این خصوص برداشته شود.

کوواچ با اشاره به پیشرفت های گسترده ای که تهران نسبت به گذشته پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد در مرحله جدید، چندین قرارداد در چارچوب سفر هیات تجاری این کشور به ایران به امضاء برسد و مناسبات فیمابین درعرصه های اقتصادی و تجاری دو کشور گسترش یابد.

شایان ذکر است که براساس برنامه های تنظیم شده، 113 نماینده بخش خصوصی مجارستان به همراه چند تن از وزرای این کشور اواسط مهرماه با بیش از 300 شرکت ایرانی دیدار و گفت وگو خواهند داشت.

خانه تجارت ملی مجارستان نیز در نظر دارد در این سفر در راستای گسترش روابط تجاری و بازرگانی، تفاهمنامه همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران منعقد کند.

تاکنون جلسات کمیسیون مشترک متعددی به ریاست وزارت امور اقتصادی و دارایی میان ایران و مجارستان برگزار شده است. همچنین موافقتنامه های همکاری در زمینه حمل ونقل هوایی و زمینی نیز به امضای دو طرف رسیده اما عضویت مجارستان در اتحادیه اروپا موجب شد که موافقتنامه بازرگانی ایران و مجارستان متوقف و در چارچوب اتحادیه اروپا پیگیری شود.

در طول یک سال گذشته، دو هیات تجاری از مجارستان به ایران سفر کرده اند. همچنین هیات هایی از وزارت جهاد کشاورزی، شستا، شهرداری یزد و تهران و مجلس شورای اسلامی نیز به مجارستان اعزام شده اند.

افتتاح مرکز تجاری ایران در بوداپست توسط رایزن بازرگانی افتخاری ایران در مجارستان و افتتاح خانه تجارت مجارستان در تهران به تحرک روابط دو کشور کمک کرده است.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس: منطقه آزاد تجاری اردبیل در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد

نماینده مردم اردبیل،‌ نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده بعد از تعیین محدوده، لایحه منطقه آزاد تجاری و اقتصادی شمال استان اردبیل به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس رسید.

کمال‌الدین پیرمؤذن در گفت‌و گو با در اردبیل اظهار کرد: ‌در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس که ساعاتی پیش انجام شد، اعضای این کمیسیون به دنبال تعیین محدوده با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و اقتصادی شمال اردبیل موافقت کردند.

وی تصریح کرد: در این جلسه همچنین کلیات منطقه ویژه اقتصادی و گردشگری ساوالان نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

نماینده مردم اردبیل،‌ نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا در مهلت باقی مانده از عمر مجلس نهم بتوانیم مصوبه قانونی و لازم‌الاجرا را از مجلس برای راه‌اندازی هر دوی این منطقه دریافت کنیم تا مقدمات اجرایی منطقه آزاد تجاری، ویژه اقتصادی و گردشگری ساوالان فراهم آید.

پیرمؤذن تبیین کرد: برخلاف ادعای عده‌ای مبنی بر اینکه در مجلس نهم امکان تصویب این دو لایحه وجود ندارد، نمایندگان استان مصمم هستند با پیگیری‌هایی که به جد انجام می‌شود در نیمه دوم امسال این لایحه برای تصویب در صحن علنی مجلس مورد توجه قرار گیرد تا با تصویب نهایی زمینه اجرایی و عملیاتی شدن این دو منطقه خطیر و حساس در شمال و مرکز استان اردبیل فراهم آید.

وی، مزایای راه‌اندازی هر دو منطقه آزاد و اقتصادی ساوالان را در تحول و تحرک‌بخشی به توسعه پایدار استان اردبیل یادآور شد و چنین توضیح داد: با عملیاتی شدن این امر زمینه‌ای فراهم می‌شود تا بهتر و بیشتر از سال‌های گذشته بتوانیم حرکت‌های جهشی و اصلاحی را در این مسیر شاهد و ناظر باشیم.

 

در جلسه علنی امروز: استیضاح آخوندی اعلام وصول شد

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی امروز در مجلس اعلام وصول شد.

به گزارش مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام وصول شد.

دهقان عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بر اساس ماده ۲۲۲ و ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی و در اجرای ماده ۸۹ قانون اساسی، استیضاح وزیر راه و شهرسازی آقای آخوندی که با امضای ۱۳ نفر از نمایندگان رسمی است، اعلام وصول می‌شود.

وی در تشریح محورهای استیضاح گفت: عدم اجرای تعهدات زمان اخذ رای اعتماد، مشکلات عمومی حوزه وزارتخانه، مشکلات حوزه زمین، مسکن شهری و روستایی، مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارتخانه محورهای اصلی این استیضاح است.

براساس آئیننامه داخلی مجلس پس از اعلام وصول استیضاح، وزیر موظف است ظرف ۱۰ روز در مجلس حاضر شود. تعیین روز استیضاح هم با پیشنهاد وزیر یا هیئت وزیران و تصویب هیئت رئیسه مجلس در دستور کار هفتگی خانه ملت قرار خواهد گرفت.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران