برای نخستین بار در نیم قرن اخیر؛ درآمد مالیاتی ایران از نفتی پیشی گرفت+ 13 خبر

سایر خبرها: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا: فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی پیش از افتتاح دو برابر هزینه سرمایه‌گذاریش را درآورد/ پیشنهاد طرح «ناب» به دولت برای تولید برق و آب شیرین در سواحل جنوبی/ وزیر نیرو: ساخت برخی سدها متوقف شده است/ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: برای تحقق رشد اقتصادی 50 درصد درآمد ملی باید صرف سرمایه گذاری شود/ روز جهانی مصرف کننده سبز: ایرانی ها 17 برابر بیشتر از اروپایی ها انرژی مصرف می کنند/ مدیرکل گمرک: صادرات منطقه آزاد قشم 35 درصد افزایش یافت/ کرباسیان: حمایت رهبر انقلاب و رئیس جمهوری ازبخش معدن نیروی مضاعفی به فعالان بخشید/ سهم 46 درصدی بیماری های قلبی - عروقی در مرگ و میر ایرانیان/ معاون مرکز آمار ایران: جزئیات رشد بخش صنعت را نمی‌توان اعلام کرد/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: درآمدزایی صنعت ارتباطات را بیشتر از نفت تعهد می‌کنم/ سرمایه گذاری 10هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه آزاد ارس/ رییس سازمان غذا و دارو: بسیاری از آبلیموهای صنعتی، طبیعی نیستند/ اسامی 239 تن از قربانیان ایرانی فاجعه منا اعلام شد  

روزنامه گاردین انگلستان به نقل از معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: برای نخستین بار در 50 سال گذشته، درآمد مالیاتی ایران از درآمد نفتی آن پیشی گرفت و این کشور موفق به کاهش وابستگی خود به درآمد نفتی گردید.

به گزارش ایرنا، علی کاردور در گفت و گو با گاردین، اظهار داشت: استراتژی اقتصادی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری ایران به طور چشمگیری از وابستگی کشور به نفت کم کرد و در عوض مالیات بیشتری جمع آوری شد.

وی در حاشیه دومین نشست ایران - اروپا در ژنو به گاردین گفت: برای نخستین بار در نیم قرن گذشته، سهم درآمدهای نفتی دولت کمتر از چیزی است که از مالیات ها از جمله مالیات بر ارزش افزوده، بدست می آید.

کاردور افزود: تنها 10 درصد تولید ناخالص داخلی ایران هم اکنون وابسته به نفت است و تقریبا 20 درصد درآمدهای نفتی به صندوق ذخیره ارزی واریز می شود تا از آن برای اهداف توسعه کشور استفاده گردد.

درآمد نفتی ایران در سال های اخیر به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا و این اواخر به دلیل سقوط قیمت نفت بشدت کاهش پیدا کرده است. انتظار می رود ، وقتی دیده بان هسته ای سازمان ملل تایید کند که ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اقدامات لازم برای محدودسازی فعالیت های هسته ای خود را انجام داده، تحریم های تحمیل شده بر تهران لغو گردند.

رییس جمهوری ایران نیز هفته گذشته گفت: لغو تحریم ها احتمالا در ماه ژانویه اتفاق می افتد.

کاردور گفت: شرکت ملی نفت ایران (ان.آی.او.سی)از ماه نوامبر (10 آبان)، مجموعه جدیدی از قراردادهای نفتی به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار و برای حدودا 45 میدان نفتی ساحلی و دور از ساحل را به سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد خواهد داد.

معاون شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: ما هم اکنون سه میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنیم که از این مقدار 1.3 میلیون بشکه صادر می شود، لیکن پیش بینی می کنیم در ماه مه یا ژوئن سال آینده (اردیبهشت و خرداد 95) صادرات کشور به 2.3 میلیون بشکه در روز برسد.

حسین رسام از مشاوران سابق ایران گفت: ایران گام های مهمی در سال های اخیر برای اصلاح نقاط ضعف خود برداشته و به جای اتکا به درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی خود را افزایش داده است.

وی افزود: ایران، براساس توصیه های صندوق بین المللی پول، در اوایل دهه 1990 شروع به تعریف دوباره مالیات ها کرد، اما کار جدی در این زمینه در زمان دولت هشتم آغاز شد و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ادامه پیدا کرد. برای نخستین بار مالیات بر ارزش افزوده معرفی گردید و هم اکنون با میوه دادن این نهال، ایران با جدیت به دنبال جمع آوری مالیات بیشتر است و می کوشد بر درآمدهای مطمئن مالیاتی تکیه کند.

سال های سخت مالی و بار سنگین تحریم ها، ایران را مجبور کرد اتکای خود به درآمدهای نامطمئن نفتی را کم کند و این یک توسعه مثبت برای ایران است. هر چه مردم مالیات بیشتری پرداخت کنند، جوابگویی و مسوولیت پذیری بیشتری را از دولت درخواست خواهند کرد.

در دوران رضا شاه پهلوی که پس از حمله انگلستان-شوروی در سال 1941 استعفا کرد، ایران تنها با استفاده از مالیات بر ارزش افزوده شکر و چای، راه آهن سراسری خود را احداث کرد.

امیرعلی هندجانی یک مدیر نفتی ایرانی - آمریکایی به گاردین، گفت: ایران می خواهد با اجرای سریع تر برجام به دنیا ثابت کند که آماده تجارت است.

وی افزود: ما در دوره ناپایدار و بی ثباتی قرار داریم. امیدها و انتظارات بسیاری وجود دارد، اما اینها باید نتیجه بدهند. سوال این است که آیا دولت ایران می تواند این انتظارات را در صورت پابرجا ماندن برخی تحریم ها، بویژه تحریم های آمریکا، برآورده کند؟

هندجانی ادامه داد: شرکت های اروپایی باید در همکاری های تجاری با ایران بسیار محتاط باشند. اروپایی ها ذینفع اصلی لغو تحریم های ایران هستند، فراموش نکنید اتحادیه اروپا 10 سال پیش مهمترین شریک تجاری ایران بود و دلیلی وجود ندارد که اینک نتوانند در این جایگاه قرار گیرند.

جورج آزبورن وزیر دارایی بریتانیا هفته گذشته به فایننشال تایمز گفت: قصد دارد سال آینده بزرگ ترین هیات تجاری و سرمایه گذاری بریتانیا را به ایران ببرد.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا: فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی پیش از افتتاح دو برابر هزینه سرمایه‌گذاریش را درآورد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه فاز ۱۵ و ۱۶ قبل از افتتاح رسمی دو برابر پول سرمایه‌گذاری خود را درآورده است، گفت: طرح «ناب» را به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که بر اساس آن با استفاده از گاز مازاد پارس جنوبی حجم زیادی برق و آب شیرین در سواحل جنوبی کشور تولید می‌شود.

به گزارش فارس، عبادالله عبداللهی در نشست مدیران اجراکننده فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تبریک هفته دفاع مقدس و تسلیت فاجعه منا اظهار داشت: ما در جنگ تجربه و سلاح مدرن نداشتیم، با وجود اینها پیروزی براساس وعده الهی حاصل شد که دلیل آن وجود پربرکت حضرت امام(ره)، خلوص رزمندگان و نیت پاک مردم بود.

وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ منابع خدادادی بسیار غنی است، گفت: اگر دشمن آن روز نتوانست بر ما پیروز شود، امروز از طریق فرهنگی و اقتصادی وارد می‌شود و نان مردم را هدف می‌گیرد.

وی با طرح این پرسش که 157 میلیارد بشکه نفت درجا و 33.2 تریلیون مترمکعب گاز در کجای جهان وجود دارد، ادامه داد: 36 سال است که ما تحریمی هستیم و تحریم اگرچه به ما فشار می‌آورد اما باعث خودکفایی می‌شود. مگر ما یادمان رفته که قبل و حتی بعد از انقلاب اجازه نمی‌دادند مهندسین ما وارد سایت‌های نفتی شوند. نه در طراحی، نه در اجرا و نه در ساخت و نه در هیچ حوزه‌ای اجازه حضور به ما نمی‌دادند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اضافه کرد: با وجود همه ادعاها در سد لار که خارجی‌ها آن را ساختند، سالی 140 میلیون مترمکعب آب از زیر آن هدر می‌رود و باید بپرسیم کدام پروژه قرارگاه تاکنون مشکل مشابهی ایجاد کرده است؟ چنانکه بزرگترین پروژه آبی کشور از نظر حجم مخزن، سد کرخه بوده است که از 15 سال پیش تاکنون هیچ مشکلی نداشته است.

وی با بیان اینکه جبهه عمرانی و اقتصادی به عنوان یک رسالت برای سپاه طراحی شده است، گفت: این حجم پروژه و این حجم نیروی انسانی که در آن کار می‌کنند، یک برکت و نعمت و لطف خدا به کشور بوده است.

عبداللهی افزود: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری حفاظت از انقلاب برعهده سپاه است و سپاه هم یعنی متن مردم که البته به صورت سازمان‌یافته و منظم درآمده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه پس از بازدید از پالایشگاه فاز 15 و 16 احساس غرور کردم که ما می‌توانیم، گفت: نماد کار اقتصادی و خوداتکایی ساخت همین پالایشگاه است که خارجی‌ها آن را رها کردند و رفتند و باور نمی‌کردند کسی این بار را از زمین بردارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: ما قطعاً خوشحال می‌شویم که پروژه های مشابه این را شرکت‌های دیگر ایرانی بهتر از ما و سریع‌تر از ما افتتاح کنند، چرا که همه این پروژه‌ها مربوط به کشور است و هر پروژه‌ای نیز تیر آتشینی بر قلب دشمن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بحث راه و سد و خطوط انتقال دشواری خاصی برای قرارگاه ندارد، اما ساخت پالایشگاه یک کار پیچیده است و به قول آقای زنگنه این پالایشگاه صوری نیست و همه بخش‌های آن واقعی و در حال کار است.

عبداللهی با بیان اینکه این پروژه علی‌رغم آنکه هنوز به طور رسمی افتتاح نشده، دو برابر پول خود را درآورده است، گفت: 13 میلیارد مترمکعب گاز را قبل از افتتاح رسمی تحویل شبکه سراسری داده‌ایم و 90 میلیون بشکه میعانات و حجم قابل توجهی گوگرد و LPG در این فاز تولید کرده و تحویل دادیم.

وی تصریح کرد: این پالایشگاه اولین نمونه از نوع خود است که همه بخش‌های آن همزمان راه‌اندازی شده است.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی مهمترین مرحله اجرای پروژه است و دوستان ما بدون اینکه تجربه اجرا داشته باشند، برای اولین بار این کار را بدون کوچک‌ترین تلفات و خسارت مالی انجام دادند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی، پاورپوینت و تجزیه و تحلیل سخنان رهبری نیست، بلکه عمل به فرمایش ایشان است. چنان که خیلی از افراد بلد هستند در این باره حرف بزنند، ولی پیاده کردن اقتصاد مقاومیت نیازمند عمل است.

وی افزود: در یکی از جلسات مربوط به اقتصاد مقاومتی، یکی از مدیران سطح بالای کشور در این مورد توضیح می‌داد که من به ایشان گفتم صحبت‌های رهبری عالی و کامل است و امروز که ما در بحث تحریم‌ها قرار داریم، شما می‌توانید اولویت‌بندی و صرفه‌جویی کنید و به جای توضیحات باید به سراغ عملکرد و کلنگ‌زدن و کار کردن برویم، چرا که وقتی کار کنید، اقتصاد مقاومتی معنی پیدا می‌کند، اما اگر حرف زدیم می‌شود سخنرانی و بی‌فایده است.

عبداللهی تأکید کرد: جایی که رهبری رضایت پیدا می‌کنند، اجرای چنین پروژه‌هایی است چرا که دشمن را ناامید می‌کند.

وی تصریح کرد: تحریم باعث شد ما هزینه بیشتری برای اجرای پروژه‌ها بپردازیم، اما همزمان باعث شد ما دانش و فناوری به دست بیاوریم و حاصل و مانده ما از اجرای چنین پروژه‌هایی، دانش و فناوری است.

وی اضافه کرد: من که 24 سال است در قرارگاه کار می‌کنم، می‌گویم که ما هیچ وقت به دنبال سود پیمانکاری نبوده‌ایم، بلکه به جز اجرای پروژه‌های مورد نیاز کشور، ما دنبال اشتغال هستیم، چرا که ایجاد اشتغال باعث امنیت پایدار، کاهش اعتیاد و کاهش فساد خواهد شد.

 

*پیشنهاد طرح «ناب» به دولت برای تولید برق و آب شیرین در سواحل جنوبی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه 3 یا 4 حوزه کاری بزرگ در کشور داریم، گفت: تکمیل پارس جنوبی، مهار کردن 16 یا 17 میلیارد مترمکعب آبی که در مازندران و دیگر نقاط به صورت روان‌آبها هدر می‌رود، ایجاد زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و بحث صنعت و معدن چهار حوزه کاری ما هستند، اما مهمتر از پارس جنوبی و نفت، برای کشور مسئله آب است.

عبداللهی با بیان اینکه گفته‌اند 30 سال خشکسالی خواهیم داشت که 5 یا 6 سال آن گذشته است، اضافه کرد: از گازی که از دریا می‌آید، در پایین دست پتروشیمی هزاران محصول تولید می‌شود، اما آب از آن هم مهمتر است.

وی ادامه داد: ما به دولت گفتیم چرا عربستان در کنار دریا روزانه 17 میلیون مترمکعب آب شیرین تولید می‌کند، یا بحرین و قطر که در برابر ایران روستا هستند کار مشابهی می‌کنند، یا اسرائیل سالی 60 میلیون مترمکعب به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌کند.

عبداللهی اضافه کرد: طرحی تهیه شده و به دولت ارائه می‌شود به نام طرح «ناب» که در کنار دریا پروژه‌های بزرگی در سطح پروژه‌های پارس جنوبی اجرا شود.

وی با بیان اینکه اگر پارس جنوبی تکمیل شود، سالی 150 میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌شود، گفت: 220 میلیون مترمکعب گاز مازاد پس از تکمیل پارس جنوبی خواهیم داشت که می‌توانیم با آن نیروگاه سیکل ترکیبی ایجاد کنیم و هم برای مصرف داخلی و صادرات برق تولید کنیم و هم برای استان‌های جنوبی آب شیرین تولید کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: به دولت گفتیم که ما نمی‌گوییم 50 هزار مگاوات برق که 50 یا 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تولید کنیم، اما می‌توانیم 5 هزار مگاوات برق در سواحل جنوبی کشور تولید کنیم و از خط لوله‌ای که به سمت ایرانشهر ساخته شده و ظرفیت مازاد انتقال گاز دارد، برای تولید آب و برق استفاده کنیم.

وی در ادامه با نفی شدید خام‌فروشی اظهار داشت: میعانات گازی پارس جنوبی مانند طلاست و ما همزمان بنزین وارد می‌کنیم، اما اگر یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه بیفتد، می‌توانیم 20 میلیون لیتر در روز فرآورده نفتی تولید کنیم.

وی افزود: لوله‌ها و مخازن ما پر از میعانات گازی است که یا باید آن را خام بفروشیم یا باید آن را تبدیل به فرآورده کنیم.

عبداللهی تأکید کرد: همه فعالیت قرارگاه در راستای اقتصاد مقاومتی است تا دست خارجی‌ها کوتاه شود و از توانمندی‌های داخلی استفاده شود.

وی با بیان اینکه سرمایه اصلی، ماشین‌آلات، تجهیزات و پالایشگاه نیست و نیروی انسانی مفید سرمایه اصلی محسوب می‌شود، گفت: باید یک فکر اساسی کنیم، وزارت نفت و دولت دراین باره فکر کنند که ما هیچ نیازی به خدمات مهندسی خارج از کشور نداریم و می‌توانیم بهترین خدمات مهندسی را صادر کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تأکید کرد: نظر من این نیست که قرارگاه پیمانکار باشد، بلکه باید 2 یا 3 پله بالا بیاید و در قالب یک پیمانکار عمومی بزرگ یا GC با پیمانکاران خصوصی کار کند.

وی تصریح کرد: پیمانکاران خصوصی ترجیح می‌دهند که با قرارگاه کار کنند، چرا که ما با توجه به تورم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و امثال آن حق و حقوق پیمانکاران را پرداخت کرده‌ایم، اما از دولت چیزی نگرفته‌ایم.

عبداللهی تصریح کرد: گفته می‌شود 840 هزار میلیارد تومان پول دست مردم است و مدیریت و هنر می‌خواهد که آن را جذب پروژه‌های کشور کنیم، به همین دلیل دولت باید بستر امنی برای جذب سرمایه‌های خصوصی و حذف بروکراسی‌های زائد فراهم کند.

     

وزیر نیرو: ساخت برخی سدها متوقف شده است

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها، گفت: ساخت برخی سدها دیگر توجیهی ندارد و قطعا باید متوقف شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید چیت چیان با تاکید بر لزوم چاره‌اندیشی برای کاهش تبخیر آب پشت سدها گفت: اخیرا چند نفر از استادان دانشگاه تحقیقاتی انجام داده‌ و به نتایجی رسیده‌اند. آنها موادی را کشف کرده‌اند که اگر این مواد در دریاچه سدها ریخته شود لایه نازکی روی سطح آب ایجاد می‌کند که تبخیر را کاهش می‌دهد.

وزیر نیرو اظهارداشت: البته ما هنوز از آثار زیست محیطی این روش اطمینان کامل نداریم و اگر سازمان حفاظت محیط زیست تأیید کند این روش را به کار خواهیم برد. روش دیگری در آمریکا اجرا شده که بر اساس آن گوی‌هایی را روی آب در پشت سدها پخش می‌کنند و این گوی‌ها موجب کاهش تبخیر می‌شود.

چیت‌چیان افزود: البته این روشی بسیار پُرهزینه است و در همه جای آمریکا هم از آن استفاده نمی‌شود و در ایالت کالیفرنیا که شرایط خشکسالی سختی دارد از این روش استفاده شده و ما هم این موضوع را بررسی می کنیم.

وی درباره بازنگری در سدسازی‌ها گفت: وزارت نیرو در دو سال اخیر بازنگری جدی در برنامه سدسازی داشته و تعداد سدهای بزرگ ما تا پایان مرداد ۱۵۳ مورد بوده است. وزیر نیرو افزود: ساخت برخی سدها باید متوقف شود که برای مثال سدهایی که در حوزه دریاچه ارومیه بوده هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.

چیت‌چیان درباره اینکه آیا برای احداث سدها مطالعات کارشناسی صورت نگرفته است؟ گفت: شرایط آبی کشور تغییر کرده، مثلا ۱۵ سال قبل مطالعه ای برای احداث سد صورت گرفت که آن موقع احداث سد توجیه داشت اما با توجه به خشکسالی ها و افزایش مصارف آب در بالادست، ساخت سد دیگر توجیهی ندارد.

وی افزود: سدهایی داریم که قرار بود ۱۵۰ میلیون مترمکعب پشت آن آب ذخیره شود که ۳۰ میلیون مترمکعب بیشتر آب ندارد. وزیر نیرو گفت: ما مشخصات برخی سدها را هم تغییر دادیم و مثلا ارتفاع برخی از این سدها را کاهش دادیم، اما برخی سدها هم با همان مشخصات قبلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وزیر نیرو اظهار امیدواری کرد با همراهی و مشارکت فعال مردم، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی بتوان موضوع آب را در کشور به بهترین نحو مدیریت کرد.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: برای تحقق رشد اقتصادی 50 درصد درآمد ملی باید صرف سرمایه گذاری شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذاری 50 درصدی درآمد ملی در بخش های مختلف اقتصادی رشد اقتصاد ملی را سرعت بیشتری می بخشد.

به گزارش ایرنا، غلامرضا مصباحی مقدم در سومین جشنواره ملی برترین شرکت های ایران، افزود: بهترین شیوه در این خصوص این است که 50 درصد آمد ملی صرف هزینه ها و 50 درصد دیگر آن صرف سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی شود.

وی اظهار داشت: افزایش سرمایه گذاری ها نقش مهمی در تامین امنیت عمومی کشور و ثبات قوانین نقش دارند زیرا سرمایه گذاران در جاهایی که ناامن است، سرمایه گذاری نمی کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ایران هم اکنون جزء امن ترین کشورهای قاره آسیاست، گفت: با توافق هسته ای نیز شرایط برای امنیت سرمایه سرمایه گذاران در ایران بیشتر فراهم شده زیرا قوانین ما حامی مالکیت خصوصی است و در دین اسلام نیز ثروتمند منفور نیست.

مصباحی مقدم تاکید کرد: بدون شک هرگونه سرمایه گذاری در ایران جای نگرانی ندارد و همه سرمایه گذاران با اطمینان خاطر می توانند سرمایه های خود را در ایران به کار گیرند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: هرچه سرمایه گذاری ها بیشتر شود رشد اقتصادی کشور با سرعت بیشتری محقق می شود لذا انتظار داریم با توجه به امنیت سرمایه گذاری در ایران علاقه مندان با توجه به شرایط خوب ایران سرمایه گذاری های خود را در کشورمان افزایش دهند.

وی با بیان آنکه ثبات قوانین و امنیت سیاسی نیز در افزایش سرمایه گذاری ها بسیار تاثیرگذار هستند، اضافه کرد: تغییرات مدام قوانین به سرمایه گذاری ها لطمه می زند و مبارزه با فساد نیز در این راستا برای سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به قوانین چشم انداز اقتصادی ایران در سال 1404 و برنامه های توسعه پنج ساله، اظهار داشت: وجود این قوانین ثبات سیاسی و قانون را در ایران ثابت می کند و این سبب می شود که همه سرمایه گذاران با اطمینان خاطری بیشتر در ایران سرمایه گذاری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در راه افزایش سرمایه گذاری های اقتصادی ریشه کن کردن فساد اداری نیز ضرورت دارد، افزود: هرگونه اجرای درخواست ها نیز باید با استفاده از اینترنت و دولت الکترونیک انجام شود تا مسائل اداری و مالی دچار فساد نشود.

یادآور می شود، در سومین جشنواره ملی برترین شرکت های ایران 60 شرکت ایرانی در حوزه های مختلف اقتصادی و تولید ملی معرفی می شوند تا با اعطای تندیس از این شرکت های برتر کشور تقدیر شود.

همزمان با برگزاری این جشنواره بیش از 40 شرکت داخلی نیز آخرین دستاوردهای خود را در بخش های مختلف مواد شیمیایی، خدمات مهندسی، بانکی و بیمه ای، منابع انرژی، پتروشیمی، صنایع فراساحل، سرامیک و سازه های فلزی در معرض دید علاقه مندان قرار داده اند.

 

روز جهانی مصرف کننده سبز: ایرانی ها 17 برابر بیشتر از اروپایی ها انرژی مصرف می کنند

استفاده بی رویه از داشته ها و منابع طبیعی یکی از معضلاتی است که گریبانگیر بشریت شده و ذهن دولتمردان جهان را به خود مشغول کرده است، البته ایران نیز از این روند مستثنی نیست به گونه ای که ایرانی ها در مقایسه با اروپایی ها 17 برابر بیشتر از میانگین، انرژی مصرف می کنند.

به گزارش ایرنا،بر اساس آنالیزهای انجام شده توسط شبکه ردپای جهانی (Global Footprint Network)، در حال حاضر جمعیت جهان معادل 1.6ظرفیت زیستی کره زمین را در سال مصرف می کند و این به آن معنا است که براساس تجزیه و تحلیل تقاضای جمعیت جهان از کره زمین در سال 2015 انسان ها ذخیره سالانه منابع طبیعی را در کمتر از هشت ماه اول سال تمام کرده اند.

ظرفیت زیستی به معنای توانایی کلی یک اکوسیستم برای حفظ شرایط طبیعی اصلی خود است، این ظرفیت در کره زمین معادل11.9میلیارد هکتار جهانی است که سرانه آن حدود 2.7 هکتار در سال است.

این اعداد و ارقام نتیجه استفاده بی رویه و نادرست انسان ها از منابع طبیعی است از این رو کشورها را بر آن داشت تا فکری اساسی برای این موضوع کنند تا اینکه از دو سال گذشته روز 28 سپتامبر (6 مهر) را به عنوان روز جهانی مصرف کننده سبز نامگذاری کردند، در این روز سعی می شود تا فرهنگ محیط زیستی و نحوه صحیح مصرف منابع، آموزش و توسعه داده شود.

در ایران مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست معتقدند، استفاده از منابع در کشور بیش از ظرفیت زیستی آن است و آمارها نشان می دهد که وضعیت اکولوژیک به سمت ناپایداری در حرکت است.

سرانه ظرفیت زیستی کشور 0.9 و ردپای اکولوژیک 2.1 است یعنی میزان مصرف منابع زیستی و تاثیر آن بر محیط زیست بیش از دو برابر ظرفیت زیستی کشور است.

البته این وضعیت در تمام دنیا صدق می کند زیرا کارشناسان جهانی اعلام کرده اند انسانها تمام ذخیره منابع زمین در سال 2015 را در مدت 8 ماه مصرف کردند.

محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ایران به رغم اینکه از نظر اقتصادی در رده هفدهم دنیا قرار دارد اما جزو 10 کشور مصرف کننده دنیا نیز هست در صورتی که باید بین قدرت اقتصادی هر کشور و میزان سرانه مصرف یک توازن برقرار باشد.

وی افزود: کشورهایی مانند چین و ژاپن به رغم اینکه جزو 5 کشور اقتصادی دنیا هستند، اما جزو 10 کشور مصرف کننده دنیا نیستند و برخی دیگر از کشورها مانند ایران و آمریکا رتبه مصرفشان از رتبه های اقتصادی آنها بالاتر است، این نشاندهنده این است که در این حوزه با یک مشکل جدی روبرو هستیم.

درویش ادامه داد: تولید بیش از حد و خارج از استاندارد زباله، مصرف بی رویه کیسه های پلاستیکی و استفاده بیش از حد انرژی نشاندهنده این است که در کشور از منابع طبیعی بدون هیچ حد و مرزی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که به نسبت سرانه و جمعیت 78 میلیونی بیشتر مصرف می کند، گفت: ایرانی ها 17 برابر اروپایی ها به نسبت میانگین، انرژی مصرف می کنند به ویژه در حوزه سوخت های فسیلی که البته یک دلیل آن به جوازهای ساخت و سازها بر می گردد زیرا در صدور مجوز ساخت به هیچ عنوان به موضوع هدر رفت انرژی و لزوم استانداردهای لازم توجه نمی شود.

درویش در ادامه به میزان ضایعات کشاورزی در کشور اشاره کرد و افزود: در مجموع میزان ضایعات در بخش کشاورزی حدود 6 برابر استاندارد است یعنی به 30 درصد می رسد در صورتی که استاندارد ضایعات زیر5 درصد است.

وی ادامه داد: این به آن معنا است که ایرانی ها سالانه 27 میلیارد متر مکعب آب برای تولید غذا مصرف می کنند اما این میزان غذا به دست مصرف کننده نمی رسد از این رو این میزان آب هدر می رود.

درویش افزود:اگر 27میلیارد متر مکعب را با حدود 9 میلیارد متر مکعب نیاز شرب 78 میلیون ایرانی در سال مقایسه کنیم می بینم تقریبا حدود 3 برابر آبی که ایرانی ها در طول یکسال برای زنده ماندن نیاز دارند به دلیل ضایعات در بخش کشاورزی هدر می رود.

درویش گفت: از این رو برای جبران کمبود مواد غذایی اراضی کشاورزی گسترش یافت، سد سازی و انتقال آب بین حوضه ای در دستور کار قرار گرفت درصورتی که اگر می توانستیم بخش کشاورزی را ارتقای نرم افزاری می دادیم دیگر نیازی به گسترش اراضی کشاورزی، تخریب جنگل ها و مراتع، نابودی تالاب ها به بهانه سد سازی و تنش های اجتماعی به بهانه انتقال آب بین حوضه ای نبود.

وی تاکید کرد:بنابراین یک راهکار موثر و اصولی برای اینکه دورنمای بحران از سرزمین ایران دور شود این است که به سمت تغییر رفتار، فکر کردن و بعد مصرف کردن، سرمایه گذاری در بخش هایی که اکنون جزو پرمصرف ترین بخش های کشور شناخته می شوند حرکت کنیم تا به این ترتیب بتوانیم چیدمان توسعه را متناسب با توانمندی های واقعی اکولوژیکی کشور طراحی و روند کنونی را تغییر دهیم.

درویش اظهار کرد: آموزش نقش بسزایی در کاهش میزان مصرف در کشور دارد از این رو یکی از مهمترین برنامه های سازمان محیط زیست همکاری با آموزش و پرورش برای توسعه مدارس محیط زیستی و آموزش به ویژه در سنین زیر 9 سال است.

وی تاکید کرد: در تلاش برای متقاعد کردن وزارت آموزش و پرورش برای به رسمیت شناختن بسته های آموزشی خود در قالب مدارس محیط زیستی هستیم زیرا باید نسلی را پرورش دهیم که به محیط زیست وفادار باشد.

درویش با بیان اینکه در واقع این نسلی است که اگر درست پرورش یابد میزان تولید سرانه زباله آن کاهش می یابد گفت: سالانه هزار میلیارد تومان برای خلاص شدن از زباله ها در کشور هزینه می شود که این مبلغ چیزی حدود 50 برابر بودجه سازمان حفاظت محیط زیست است بنابراین اگر فقط همین یک نکته را بتوانیم اصلاح کنیم تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی می شود.

وی در ادامه به فرسایش سالانه خاک در کشور اشاره کرد و گفت: خاک هم در کشور ما به علت برداشت نادرست به شدت در حال از بین رفتن است، میزان فرسایش خاک در کشور 3 برابر متوسط آسیا و بالاترین نرخ در دنیا است.

درویش تاکید کرد: مهمترین و کلیدی ترین کاری که سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام دهد کمک به ارتقای سواد محیط زیستی و فهم اکولوژیکی تا تغییر رفتار بنیادی است که اجرای آن از مدارس و مهد کودک ها امکان پذیر است و این مساله نیاز به این دارد که وزارت آموزش و پرورش توجه به ملاحظات محیط زیستی را در صدر اولویت هایش قرار دهد.

 

مدیرکل گمرک: صادرات منطقه آزاد قشم 35 درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد قشم از رشد 35 درصدی صادرات و 25 درصدی واردات کالا از طریق گمرک های این سازمان در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، محمد رضا عطاآبادی گفت: در مدت یاد شده وزن کالاهای صادراتی از گمرک های منطقه آزاد قشم به 87 هزار تن و ارزش افزون بر 11 میلیون و 500 هزار دلار رسیده است.

وی ارزش کالاهای وارداتی به گمرک های قشم در شش ماهه نخست امسال را 200 میلیون دلار و وزن آنها را معادل 152 هزار تن اعلام کرد.

عطاآبادی اضافه کرد: در این مدت 515 فروند شناور از طریق اسکله های بهمن و کاوه قشم اقدام به تخلیه و بارگیری کالا کرده اند.

به گفته مدیرکل گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد قشم، در مدت یاد شده مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات، لوازم خانگی، پوشاک، کیف و کفش از کشورهایی همچون ایتالیا، آلمان، اتریش، چین، تایلند، کره جنوبی، ترکیه و امارات به این منطقه وارد شده است.

عطاآبادی از صادرات سیمان، سیگار، روی، روغن های صنعتی و لوله های آب سوپر پایپ پنج لایه به عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان بخش صادراتی گمرک منطقه آزاد قشم نام برد.

وی اظهار کرد: روند اجرای رویه های گمرکی موجب افزایش 20 درصدی درآمد این مجموعه در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 93 شده است.

 

کرباسیان: حمایت رهبر انقلاب و رئیس جمهوری ازبخش معدن نیروی مضاعفی به فعالان بخشید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری به شکل روشن از بخش معدن و نیز رئیس جمهور، امروز نیروی مضاعفی را به فعالان در این عرصه منتقل ساخته و موجی از پویایی و تحرک را به دنبال داشته است.

به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان در چهارمین همایش بین المللی فرصتهای سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی در محل مصلی امام خمینی (ره)، اظهار داشت: اصلی ترین محور ششمین برنامه توسعه کشور بخش معدن است و انتظار می رود دیدگاههای فعالان بخش خصوصی در این عرصه به دولت و قانونگذاران کمک کند.

وی خطاب به میهمانان خارجی این همایش، افزود: قانون سرمایه گذاری خارجی ایران بسیار پیشرفته و از مشخصه برد - برد برخوردار است و برای دو طرف علاوه بر بخش معدن در حوزه های مرتبط نیز اثرگذاری بالایی دارد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، افزود: زمستان 1392 این سازمان براساس تفاهمنامه ای با معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور کار اکتشافی 200 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور برای شناسایی ذخایر معدنی به مورد اجرا گذاشت.

وی اضافه کرد: فعالیت اکتشافی به میزان 12 هزار کیلومتر مربع در منطقه سنگان (خراسان رضوی)، 30 هزار کیلومتر مربع سیستان و بلوچستان، 15 هزار کیلومتر مربع خراسان جنوبی و 90 هزار کیلومتر در یزد و کرمان از جمله برنامه های در دست اجراست.

کرباسیان از برنامه فراخوان برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی از مرحله استخراج، فرآوری و بهره برداری در مناطق معدنی مزبور سخن به میان آورد و گفت: انتظار می رود ظرف 20 روز آینده از طریق رسانه ها این موضوع اطلاع رسانی شود.

وی اظهار داشت: پهنه اکتشافی سیستان وبلوچستان و سراوان از منطقه دریای عمان تا خراسان رضوی در محدوده مرز با عرض 20 کیلومتر کار اکتشافی توسط شرکتهای بخش خصوصی صورت گرفت و 10 تا 20 شرکت جدید متخصص اکتشاف با مشخصه بومی و محلی 30 هزار کیلومتر کار صورت گرفت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: امنیت مرزهای کشور با فعالیت اقتصادی تضمین می شود و ضمن ایجاد اشتغال، پیامد مهاجرت معکوس را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول، دولت 50 درصد ریسک سرمایه گذاری را پذیرفته و بنابراین سرمایه گذار اعم از بخش خصوصی داخلی و خارجی با سهم 50 درصدی در این زمینه وارد مرحله اجرایی می شوند.

وی رکورد فعالیت حفاری توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وابسته به سازمان ایمیدرو را در سال گذشته 40 هزار متر ذکر کرد و گفت: بخش معدن امکان رشد و جهش را دارد.

کرباسیان تصریح کرد: ایران در بخش معادن دارای قابلیت بالایی است و پیش بینی شده طی یک دوره 20 ساله میزان مصرف فلزات راهبردی مانند فولاد، مس و آلومینیوم افزایش یابد، هرچند ایران می تواند در این بخش نقش آفرین مهمی باشد.

ایران از نظر ذخایر معدنی شناخته شده با رقم 57 میلیارد تن در بین کشورهای جهان رتبه پانزدهم را دارد و از نظر تنوع با 68 نوع ماده معدنی، درجایگاه دهم قرار گرفته است.

براساس برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی شده 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی جذب شود.

 

سهم 46 درصدی بیماری های قلبی - عروقی در مرگ و میر ایرانیان

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اجرای دوره آزمایشی برنامه غربالگری بیماران قلبی در چهار شهر خبر داد و گفت: 46 درصد مرگ ایرانیان بر اثر بیماریهای قلبی - عروقی است.

احمد کوشا همزمان با فرارسیدن روز جهانی سلامت قلب، در گفت وگو با ایرنا افزود: بیماریهای قلبی - عروقی نخستین عامل مرگ و میر ایرانیان است و 46.1 درصد مرگ ومیر مردم ایران در سال بر اثر ابتلا به این بیماری ها رخ می دهد.

وی ادامه داد: افزایش نگران کننده گرایش مردم به مصرف فست فود و غذاهای چرب، شیرین و شور و مصرف ناچیز سبزی و میوه، افزایش کم تحرکی و ساکن شدن بیشتر افراد به خصوص کودکان و نوجوانان، مهمترین عوامل افزایش بیماریهای قلبی - عروقی و پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری ها در کشور است.

کوشا گفت: بسیاری از کودکان امروز برخلاف نسل قبل که در کوچه ها ورزش و تحرک داشتند، حداکثر تحرکشان تکان دادن انگشت هنگام بازی با تبلت و کامپیوتر است و هیچ تحرک دیگری ندارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: 85 درصد مردم ایران کمتر از حد مورد نیاز سبزی و میوه مصرف می کنند، البته این آمار در استانهای مختلف متفاوت است و کمترین آ ن در استان چهارمحال وبختیاری است.

وی گفت: عامل مهم بروز بیماریهای قلبی - عروقی، مصرف دخانیات است، بیش از 11 درصد مردم کشور سیگار می کشند و مصرف قلیان نیز با تبلیغات گمراه کننده عرضه کنندگان آن به شکل نگران کننده ای رو به افزایش است و بیم آن می رود که نسل آینده از نسل امروز بیمارتر باشد.

کوشا ادامه داد: همه این عوامل باعث افزایش فشار خون، دیابت و به خصوص چاقی در بین ایرانیان شده و آینده خطرناکی را برای سلامت ایرانیان به تصویر می کشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت به برنامه های این وزارتخانه برای کنترل بیماریهای قلبی - عروقی اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری و رتبه بندی میزان خطرپذیری ایرانیان نسبت به این بیماریها تدوین شده و تا یک ماه آینده پایلوت (دوره آزمایشی) آن در چهار شهر مراغه، نقده، بافت و شهررضا آغاز می شود.

وی افزود: مطابق این برنامه همه افراد بین 35 تا 70 سال به خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی فراخوان می شوند و با بررسی میزان فشار خون، چربی خون، قند خون، وضعیت استعمال دخانیات و تحرک فیزیکی و سابقه خانوادگی یک نمره را که نشان دهنده میزان خطر بیماریهای قلبی در آینده است به آنها داده می شود.

کوشا گفت: به همه ایرانیانی که در این طرح شرکت می کنند، مشاوره و آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماریهای قلبی داده می شود و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند به مراکز پزشکی برای دارو درمانی و پیگیری های بیشتر ارجاع می شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: این برنامه یک برنامه ملی است که بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی اجرا می شود. امیدواریم سال آینده بتوانیم بصورت ملی و در همه کشور این غربالگری را انجام دهیم و اگر این اتفاق بیافتد، انقلاب دوم نظام سلامت بعد از کنترل بیماریهای واگیر (در دهه 60 و 70 ) در شبکه بهداشتی - درمانی کشور رخ داده است.

 

معاون مرکز آمار ایران: جزئیات رشد بخش صنعت را نمی‌توان اعلام کرد

در حالی با هماهنگی‌ قبلی برای گفت و گو درباره جزئیات نرخ رشد اقتصادی بهار در دفتر معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران حاضر شدیم که وی به یکباره از انجام مصاحبه اعلام انصراف کرد و ضمن ترک جلسه درباره جزئیات رشد بخش صنعت، گفت: چیزی منتشر نمی‌شود چون ضریب خطای آن بالاست.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته پس از انتشار خبر رشد اقتصادی بخش صنعت و معدن از سوی مرکز آمار که به نوعی اتفاقی جدید به حساب می‌آمد، خبرنگاران فارس بر آن شدند با یکی از مسئولان این مرکز برای بررسی جزئیات گزارش منتشر شده گفت‌وگو کنند.

در همین راستا هماهنگی تلفنی با معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران انجام و قرار مصاحبه ساعت 12:00 امروز تنظیم شد و دو خبرنگار فارس راس همان ساعت در مرکز آمار حاضر شدند.

بعد از سلام و احوال پرسی سرد علیپور معاون مرکز با خبرنگاران فارس، بحث جزئیات رشد اقتصادی سه ماهه اول امسال مطرح شد؛ اما وی گفت بنای مصاحبه کردن ندارد و درباره رشد اقتصادی چیزی نمی‌گوید.

معاون مرکز آمار سپس اضافه کرد: بنده فکر می‌کردم شما کدهای آیسیک را می‌خواهید و با گفتن این جمله به طرف کمد کتاب‌ها و جزوات آماری رفت و یکی از آنها را برای ما آورد.

بعد از آن ما را به اتاق دیگری راهنمایی کرد که یکی دیگر از مدیران مرکز هم بود.هر دو مسئول روبروی ما نشستند. از آنها درباره جزئیات رشد بخش صنعت پرسیدیم، گفتند نه، چیزی منتشر نمی‌شود چون ضریب خطای آن بالاست!.

گفتیم رشد بخش کشاورزی، خدمات و نفت چقدر است؟ رشد اقتصادی سال گذشته را هم برخلاف وعده قبلی منتشر نکردید.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: درآمدزایی صنعت ارتباطات را بیشتر از نفت تعهد می‌کنم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متعهد می‌شوم که با صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کمک بخش خصوصی سود بیشتری حتی از صنعت نفت کشور، نصیب ایران کنم.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی که برای شرکت در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل به همراه رئیس جمهور به آمریکا سفر کرده بود، در بازگشت از این سفر مستقیم از فرودگاه به نمایشگاه تلکام در تهران آمد تا در آخرین ساعات از آخرین روز نمایشگاه در تلکام 2015 حضور یابد.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر خود از لغو 9 برنامه مهم رئیس جمهور در نیویورک خبر داد و گفت: یکسری از برنامه‌ها روز دوشنبه نیمه‌کاره ماند و بازگشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در سازمان ملل تمام مسئولان کشورها حضور دارند و رئیس جمهور در هر دوره مدیرانی که مصلحت بدانند با خود همراه می‌کنند که امسال من و دکتر ستاری معاون علمی و فناوری همراه ایشان بودیم.

وی افزود: در این سفر با مسئولان شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور در موضوعات سرمایه‌گذاری در ایران، انتقال تکنولوژی و استفاده از همکاری‌ ایرانی‌های خارج از کشور مذاکره کردیم.

واعظی با بیان اینکه این دولت موضوع محیط زیست و توسعه پایدار را در اولویت جدی قرار داده است، گفت: رایزنی‌های هیأت ایرانی بسیار مفید بود و هیأت ایرانی حضور فعال داشت که در نتیجه در بیانیه پایانی اجلاس سازمان ملل نظرات ایران لحاظ شده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بازدید از نمایشگاه تلکام خاطرنشان کرد: نمایشگاه تلکام به عنوان مهم‌ترین نمایشگاه مخابرات کشور باید بیش از پیش گسترش یابد.

وی حضور 80 شرکت از 18 کشور را نشانه رشد تلکام دانست و گفت: در بازدید از غرفه‌های تلکام امسال شاهد بودم که غرفه‌داران نسبت به سال گذشته به شادابی رسیدند و گله‌گذاری‌هایی که از مشکلات داشتند، امروز کمتر شده است.

واعظی ادامه داد: سیاست دولت در حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار جدی است و معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات به صورت متمرکز و روزانه بر فعالیت‌ها و تقویت بخش خصوصی متمرکز است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: متعهد می‌شوم که از طریق صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات سود بیشتری را حتی از صنعت نفت کشور نصیب ایران کنم.

 

سرمایه گذاری 10هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه آزاد ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس از سرمایه گذاری بیش از 10 هزار و 758 میلیارد ریالی بخش خصوصی در این منطقه در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محسن خادم عرب باغی بااشاره به آماده سازی بسترها برای سرمایه گذاری ها در ارس، گفت: در سال 1392 میزان سرمایه گذاری های صورت گرفته 11 هزار و 72 میلیارد ریال بود.

وی با اشاره به حمایت سازمان منطقه آزاد ارس از راه اندازی صنایع با کیفیت، صادراتی و مطابق با استانداردهای جهانی ، افزود: نیروی کار متخصص و ارزان نسبت به کشورهای خارجی، انبارداری و قیمت انرژی ارزان، امنیت سرمایه گذاری، معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای ورود کالای تولید شده در منطقه به سایر نقاط ایران بر اساس قانون ارزش افزوده از جمله مزیت های رقابتی این منطقه برای سرمایه گذاری می باشد.

خادم عرب باغی ، معافیت های مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری برای انواع فعالیت های اقتصادی، امکان صدور کالای تولید شده به خارج از کشور با کمترین تشریفات، آزادی ورود هر نوع کالا به استثنای کالاهای مغایر با شرع اسلام، تضمین سرمایه سرمایه گذاران خارجی در برابر تملک و ملی شدن، امکان هر گونه فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی، ثبت شرکت ها توسط خود سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس، امکان سرمایه گذاری 100 درصد خارجی بدون مشارکت ایرانی، عدم نیاز به تحصیل روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی، امکان استفاده از متخصصان خارجی و صدور پروانه اشـتغال برای اتباع خارجـی توسط سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس را از دیگر مزیت های سرمایه گذاری در ارس عنوان کرد.

منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.

منطقه آزاد ارس با وسعت 51 هزار هکتار شامل بخش هایی از دو شهرستان جلفا و خداآفرین است.

محدوده این منطقه شامل یک بخش متصل به وسعت 20 هزار و 500 هکتار و سه بخش منفصل به وسعت 24 هزار هکتار در قلی بیگ لو ، شش هزار و 100 هکتار در اطراف سد خداآفرین و 240 هکتار در محدوده گمرک نوردوز ( مرز ایران با ارمنستان) است.

 

رییس سازمان غذا و دارو: بسیاری از آبلیموهای صنعتی، طبیعی نیستند

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو گفت: بسیاری از آبلیموهای صنعتی، طبیعی نیستند.

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند در حاشیه یازدهمین گردهمایی مدیران آزمایشگاه های غذا و دارو کشور در هتل کادوس رشت در جمع خبرنگاران افزود: نتایج به دست آمده از سوی همکاران سازمان غذا و دارو در رابطه با آبلیموها ، نتایج خوبی نیست و هشدارهایی که قبلا در این رابطه به مردم داده شده، کماکان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: البته اینطور نیست که در تهیه این آبلیموها ، از مواد سمی و خطرناک استفاده شود، اما آن آبلیمو طبیعی که مردم انتظار دارند، نیست.

دیناروند خاطر نشان کرد: درصدد هستیم از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، دو نوع استاندارد را برای آبلیموها با عنوان طبیعی و کنسانتره تعریف کنیم و نوع آن، در بسته بندی نوشته شود و اختلاف قیمت نیز داشته باشند تا افراد مجبور به تخلف نشوند.

وی در رابطه با راه اندازی پورتالی برای دسترسی مردم در زمینه اطلاعات کنترلی کالا یادآور شد: در این برنامه، درگاهی برای مردم تعریف می شود تا در صورت جستجوی هر کالا ، نتایج آزمایشگاهی آن در گذشته را دریافت کنند که این کار به انتخاب مردم کمک خواهد کرد.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که کارهای بزرگی در حوزه فناوری اطلاعات در حوزه بهداشت در حال انجام است، اظهار کرد: زمانی که این کارها انجام شد، به مردم گزارش می دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که طرح های فناوری اطلاعات در حوزه سازمان غذا و دارو در دولت تدبیر و امید به سرانجام برسد تا نتیجه به مردم ارایه شود.

پیش از این نیز، مرتضی خدایی رییس شعبه ویژه تخلفات دارویی و بهداشتی تعزیرات استان تهران از تشکیل پرونده برای برندهای معروف تولید آبلیمو و آب میوه خبر داده و گفته بود: قرار شد در قالب گشت های مشترک نظارت بر شرکت هایی انجام شود که به هر عنوان در برچسب ها و تبلیغاتشان اعلام می کنند آنچه داخل ظرف آبلیمو و آبمیوه شان وجود دارد، طبیعی است.

همچنین محمد محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرده که برخی شرکت های تولید آبمیوه و آبلیمو که تعداد آن ها نیز رو به افزایش است، با درج نام و تصویر میوه و مرکبات، کالای خود را به عنوان آبمیوه طبیعی عرضه می کنند؛ این در حالیست که مواد متشکله آن ها میوه یا مرکبات طبیعی نیست و حاوی فرآورده های شیمیایی است.

یازدهمین گردهمایی مدیران آزمایشگاه های غذا و داروی کشور روز سه شنبه در هتل کادوس رشت گشایش یافت.

سیاست گذاری در راستای اهداف سازمان غذا و دارو ، بیان برنامه های سامانه جامع آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو و برنامه های عملیاتی کلان استانی آزمایشگاه های مرجع غذا و دارو در سال 94 از اهداف برگزاری این گردهمایی دو روزه عنوان شد.

 

اسامی 239 تن از قربانیان ایرانی فاجعه منا اعلام شد

رییس سازمان حج و زیارت آخرین اسامی پالایش شده 239تن از قربانیان حجاج ایرانی فاجعه منا را اعلام کرد.

سعید اوحدی در گفت وگو با ایرنا، آخرین اسامی حجاج قربانی فاجعه منا را به شرح زیر اعلام کرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون با تلاش تمامی دست اندرکاران ستاد های اجرایی و غیره کار شناسایی مفقودین ادامه دارد.

ردیف نام نام خانوادگی شماره کاروان

1 مختار اکبری 24016

2 عبدالرسول ابراهیمی 24010

3 محمد ابراهیم احمد آبادی 19033

4 قادر احمد زاده 12012

5 اسماعیل اسپوکه 12012

6 حسین استخری 24019

7 وحید اسلامی 24019

8 بلال اسلامیان 10003

9 احمد اسماعیلی چافی 28159

10 فرضعلی اصغری 30278

11 حسن افشون 12012

12 غلام حسین الله وردی 18003

13 داود امیرآبادی 24010

14 نادعلی امینی 24016

15 رسول امینی فرخانی 19373

16 حجت اوشیانی 28159

17 حمیده ایازی 38036

18 عزت اله ایزدی 24010

19 عبد الله ایگدری 38036

20 اسدالله ایمن پور 24019

21 تازه گل آزمون 38017

22 عبدالمجید آق آتابای 38017

3 رحیم آقایی پور آزاد

24 علی رضا باغانی 19289

25 علی اکبر باغانی 19289

26 محمد ابراهیم باقری 40011

27 محمد باقری 40011

28 ابراهیم باقریان یزدآبادی 13430

29 حسن باهرخواه 19373

30 امین باوی بعثه رهبری

31 بایرامعلی بخته 10003

32 محمدباقر بذار چمازکتی 30278

33 عروج علی برازنده 10003

34 عبد الله براهویی ژند 38036

35 عطاء اله برزگر 24010

36 حسین برفرازی 19033

37 بالا اوغلان برگستان 10116

38 علی نظر برومند 24037

39 غضنفر بشیری گودرزی 29013

040 علیرضا بقایی 19373

41 محمد ولی بهلکه 38017

42 رحمت اله بهمرام 38017

43 محمد باقر بهمن زادگان 24037

44 کریم پور تقی راستگو مقدم 28159

45 ابراهیم پور رستمی 28159

46 فرهاد پیرزاده 48113

47 محمدامین پیروتی 12012

48 حسین پیروی اکبرآبادی 24016

49 وجیه الله تغیانی 17248

50 علی تقوی طلب 19029

51 مصطفی تودویی 29012

52 گوزل تورانی 38017

53 علی ثامنی 28159

54 سعید جعفری 17665

55 اسماعیل جعفری 24010

56 حسین جعفری 40011

57 سید جلال جلال زاده 19373

58 رجب علی جمعه اربانی 19289

59 عزیز چاچ 12012

60 علی حسین چشم دهام 40011

61 حبیب الله چنگیری 13322

62 محمد چوبدار 39009

63 محمدرضا حاجتمند 19033

64 محسن حاجی حسنی کارگر بعثه رهبری

65 زلیخا حاجی زاده 12012

66 پرویز حبیبی 29012

67 سیدحسین حجتی 29012

68 عصمت حسامی 12012

69 محمد حسن پور 30278

70 علی اکبر حسنی 19289

71 سیدحسن حسینی 19033

72 سید احمد حسینی 19033

73 سیدحسن حسینی 19033

74 حیدر حسینی 28159

75 حسین حیاتی 24037

76 قیصر علی حیدری 13053

77 احمد خادمی 24016

78 عبد الصمد خانی 19033

79 خدیجه خرمالی 38036

80 شکرالله خشخویی 13077

81 محمد خندان 24037

82 حسن خواجه پور 24016

83 غلام رضا خورسند 28159

84 ابوالفضل خیرآبادی 19033

85 محمد سعید دانش طلب 19373

86 هرمز داوری 18003

87 ابوالفضل دشتی 19033

88 محمود دشتی 19289

89 علی اکبر دلیر 39009

90 قربان بی بی دهقان پور اینچه برون 38017

91 مالک دهقان خیاوی 10003

92 محمدابراهیم دهنوی 19029

93 یوسف دولتی 17082

94 علی ذبیح زاده پاشا 30028

95 ولی ذکایی 30028

96 عبد الله رادپور 12012

97 علی رازانی 29012

98 محمد راکعی 24019

99 علی رجبی محمد آباد 19289

100 عبدالقادر رحکن رودی

101 قاسم رحمانی 24037

102 قنبر رحمانی تونی 29012

103 امیر رحمت نیا 19029

104 عبد الستار رحمکن سوری

105 سید احمد رحیمی 40011

106حسن رحیمی 40011

107 رضا رحیمیانی ثابت 29013

108 محمدمهدی رضاپور 39009

109 محسن رضایی 30005

110 محمدجواد رضی کاظمی 28159

111 محمد حسین رمضانی سیاه خلکی 28159

112 سید محمدرضا روحانی 17248

113 محمد روزبهانی 29013

114 اسماعیل روستایی 24037

115 علی اصغر روشن روان 19009

116 محمدعلی روشنی 29012

117 سید مرتضی رییس زاده 13077

118 عبدالغفور زراعت دوست 19402

119 غلامحسین زردی 19029

120 معصوم زمانی 41023

121 قربانعلی سالاری 30028

122 محمد مهدی سلحشور 30028

123 مریم سلطانی 12012

124 حسن سلیمانی درچه 13077

125 محمد رضا سلیمانیان 19029

126 غلام عباس سهیلی 24037

127 محی الدین سید باقری 24019

128 شهریار شادمندقانع 19373

129 محمد شاه محمدی 19289

130 غلامعلی شاهین 19029

131 سیدمحمود شجاعی 29013

132 عباسعلی شکری 40011

133 ابوالفضل شورابی 19029

134 یوسف شیخی 12012

135 ساراگل شیروانی 38017

136 عبد الستار شینور نصاری 20206

137 ابراهیم صادقی واسکسی 30278

138 علی اصغر صالحی گلسفیدی 28159

139 حسین صبور ابراهیمی 19373

140 علی صرفی آشپزخانه ابوالجدایل

141 غلامرضا طاهری 40011

142 رضا عارف خانی 19033

143 احمد عباسی 19289

144 حسین علی عباسی 40011

145 حبیب الله عزیزی 38017

146 عیدی محمد عزیزی سورشجانی 18003

147 حسینعلی عفتی 41023

148 شهناز علاقی 38017

149 جمشید علم جو 28159

150 شریف عماد ارشد 12012

151 غلامرضا غلامی 19373

152 فرامرز غلامی 40011

153 محسن غلامی

154 رحمت غلامی جیرگل 28159

155 محمد اسماعیل فخری 19033

156 ابراهیم فخری 28159

157 محمد علی فرخاری 19033

158 محمدتقی فرخاری 19033

159 حسین فرخی 40011

160 محمد رضا فروزان 30278

161 حسن فهیمی 35195

162 محمد جواد فیاض 18003

163 غلام عباس قادری 19373

164 غلامعباس قاسمی 29013

165 هدایت قاسمی شورابی 30278

166 علیرضا قانونی نیا 13053

167 جانعلی قائد رحمت 29012

168 سبزخدا قائد رحمت 29012

169 علی اکبر قدم گاهی 19033

170 درسن تقان قزل 38017

171 حسین قلی زاده 40011

172 علی قنبری 30278

173 محمد رضا کارگر 34178

174 عبداله کاظمی 30005

175 یوسف کاکویی 28159

176 محمد کامل 16133

177 محمد موسی کرمی 29013

178 ابراهیم کریم پور چمچالی 28159

179 علی کریم لو 13077

180 رضا کریمی قلعه بابا خانی 17248

181 منصور کشفی 10003

182 احمد کفاش 13077

183 علی اکبر کلاته 17248

184 یکن دردی کلته 38017

185 فیض الله کیوانی 18003

186 مجتبی گرجی 29012

187 علی گمارلو 16133

188 اسماعیل گندابی 19033

189 عباس گودرزی 29013

190 احمد لطفی 19033

191 عباس لطفی 24010

192 محمد ظاهر ماروسی 19033

193 حبیب اله ماروسی 19033

194 اراز بی بی محمد آلق 38017

195 ابراهیم محمدی 19033

196 حسین محمدی 24016

197 غلام رضا محمودی 40011

198 نور محمد مختوم نژاد 38017

199 عزت الله مرادی 28159

200 حسن مرشدی 19033

201 ایمان علی مسیبی 30028

202 محمدابراهیم مصطفی زاده 28159

203 یگن بی بی مقدم اینچه برون 38017

204 محمدحسن ملایم 24019

205 عبد الستار ممکن رود

206 نعمت الله منصوری 24037

207 علی اصغر مهرآباد 19029

208 داوود موسوی 17775

209 مصطفی موسوی 29012

210 مصطفی موسوی 30028

211 هادی میرزایی 19373

212 حسین میرمرتضوی 19373

213 اسکندر ناصری 24016

214 اسمعیل نجفی 21011

215 احمد نجفی 24037

216 مرادعلی نصر اللهی 29013

217 غلامعلی نظری 19373

218 احمد نظری پور 19373

219 رجب نعمتی 30028

220 جواد نمازی مکی 19029

221 محمد نوری استادی 19402

222 فراحم نوری نوران 10003

223 بی بی فاطمه نیاز پیر مرادی 38017

224 عبدالمجید نیک روان 17248

225 ابراهیم هادی 13322

226 نصرت الله واحدی 24037

227 محمدرضا واعظیان آشپزخانه ابوالجدایل

228 علی حسین ولی پور 18003

229 علی محمد یحیی پور 28159

230 سید ابوالقاسم یغطین 24019

231 ابوبکر یوسفی 12012

232 مجهول الهویه 38017

233 مجهول الهویه

234 مجهول الهویه

235 مجهول الهویه

236 مجهول الهویه

237 مجهول الهویه

238 مجهول الهویه

239 مجهول الهویه

فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روز عید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوءمدیریت و بی کفایتی مسوولان سعودی رخ داد.

در این حادثه دلخراش در مجموع بیش از چهار هزار و 700 زائر کشته، مفقود و مصدوم شده اند. امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان سعودی اعزام شدند. نخستین کاروان حجاج ایرانی روز گذشته از طریق فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران