برنامه های وزارت صنعت،معدن وتجارت برای ارتباط صنعت با دانشگاه

نعمت‌زاده: صنعت امروز و آینده نمی تواند از دانشگاه و فعالیت‌های علمی و پژوهشی جدا باشد/ با انجام پروژه‌های مشترک صنعت با دانشگاه می‌توان دانش فنی تولید کرد چرا که پژوهش به تنهایی کارساز نیست/ طرحی تهیه کردیم که در آن اساتید دانشگاه‌ها به جای اینکه برای فرصت مطالعاتی خود به خارج از کشور بروند در واحدهای صنعتی ومعدنی داخل در این مدت حضور یابند/ ده دانشگاه را مشخص کرده‌ایم و صنایع مرتبط را که می‌تواند با اینها همکاری درازمدت داشته باشد تعیین نموده ایم که اطلاعات بیشتر این موضوع در آینده نزدیک اعلام خواهد شد  

مهندس محمدرضا نعمت‌زاده با حضور در گردهمایی بزرگ دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: برای مستحکم نمودن ارتباط دانشگاه با صنعت لازم است تا با تعامل و همفکری‌های مشترک به راهکارهای عملی و اجرایی دست یابیم.

وی گفت: بعد از انقلاب اسلامی همیشه بحث ارتباط صنعت با دانشگاه مطرح بوده بنابراین برنامه های اجرایی برای این موضوع برداشته ایم.

به گزارش شبکه اطلاع‌ رسانی تولید و تجارت ایران، مهندس نعمت‌زاده در تشریح اقدامات یاد شده گفت: اولین اقدام کار پژوهشی مشترک است که می‌بایست صنعت با دانشگاه آن را انجام داده و دانشگاه‌ها کمک کنند این اقدام در صنعت رخ دهد.

وی افزود: با انجام پروژه‌های مشترک صنعت با دانشگاه می‌توان دانش فنی تولید کرد چرا که پژوهش به تنهایی کارساز نیست.

وی درباره اقدام دیگر ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: طرحی را تهیه کردیم که در آن اساتید دانشگاه‌ها به جای اینکه برای فرصت مطالعاتی  خود به خارج از کشور بروند در واحدهای صنعتی ومعدنی داخل در این مدت حضور یابند.

وزیرصنعت،معدن وتجارت افزود:در این راستا دستورالعملی را با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اخیراً به امضاء رسانیده‌ایم که در قالب آن اساتید دانشگاه‌ها دوره‌های مطالعات تکمیلی خود را در بخش صنایع و معادن کشور انجام دهند.

وی همچنین تاکید کرد:  طرحی تهیه‌ کرده‌ایم که پس از تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیاییم در صنایع بزرگ هر استانی که دارای دانشگاه‌های بزرگ و جامع هستند قرارداد تمام وقت با دانشگاه همان استان منعقد کرده و طی آن دانشگاه به عنوان بازوی فکری، پژوهشی و آموزشی بخش صنعت ومعدن عمل کند.

وی در توضیح این مطلب افزود: در این راستا ما ده دانشگاه را مشخص کرده‌ایم و صنایع مرتبط که می‌تواند با اینها همکاری درازمدت داشته باشد را تعیین نموده و اطلاعات بیشتر این موضوع در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی ضمن تأکید بر اینکه می‌بایست در تصمیمات خود خلق ثروت کنیم یادآور شد: به تنهایی خلق دانش کافی نبوده و می‌بایست دانش را برای ثروت، رفاه اجتماعی و توانمندی اقتصاد ملی و... به کار گیریم که چنین موضوعی باید بیشتر در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد.

مهندس نعمت زاده همچنین گفت: در ابتدای راه ارتباط صنعت با دانشگاه ممکن است قدری مشکل باشد چرا که دارای دو فرهنگ متفاوت می‌باشند ولی می‌توان با همکاری و همدلی به این مهم برسیم که البته به پیشرفت‌هایی در این زمینه نایل شدیم.

وی با اشاره به اینکه دانش باید محصول تولید کند،‌ افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری بر استفاده از توانمندی‌های داخلی بخصوص نیروی انسانی کارآزموده که بتوانند اقتصاد دانش‌بنیان خلق کنند تأکید نموده و جملگی اینها برای تحقق توسعه اقتصادی و ایجاد ثروت ملی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه موفقیت خود برای تهیه صنعت راهبردی صنعتی کشور گفت: می‌بایست با کمک تمامی آحاد جامعه از جمله دانشگاهیان کشور را صنعتی نموده و ایجاد صنعت رقابت‌پذیر کار بسیاری مشکلی است.

 وی با اشاره به اینکه تا افق سال 1404 جمهوری اسلامی ایران می‌بایست جزء کشورهای نوظهور صنعتی باشد راه درازی پیش رو داریم اما با کمک یکدیگر این کار شدنی است.

گفتنی است در این گردهمایی بزرگ مهندس نعمت‌زاده به تعدادی از اساتید نخبه دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته مکانیک همچنین فارغ‌التحصیل جوان لوح تقدیر اهدا کرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران