مقام صندوق بین المللی پول: جهشی بزرگ در انتظار اقتصاد ایران است+ 5 خبر

سایر خبرها: 54هزار خودرو در مرز صادرات متوقف شد/ دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو: در 2 هفته اخیر 10هزار کارگر قطعه‌ساز اخراج یا تعلیق شده اند/ زعفران یزد به نام خراسان و کرمان صادر می شود/ وزیر بهداشت: بیمه ها بدهی 3 هزار میلیارد تومانی به بیمارستانها را پرداخت نکردند/ کلیات طرح برجام با 139 رای تصویب شد  

رئیس بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین المللی پول گفت، با لغو تحریم ها، «جهشی بزرگ» در انتظار اقتصاد ایران است، اما تهران باید برای پایدار نگاه داشتن این جهش، اصلاحاتی در اقتصاد کلان خود انجام دهد.

به گزارش ایرنا، تارنمای استارافریکا نوشت، «مسعود احمد» که در نشست سالانه صندوق بین المللی پول در «لیما» پایتخت پرو، سخن می گفت، در ارتباط با اقتصاد ایران تاکید کرد:' اگرچه انتظار نمی رود امسال اقتصاد ایران رشد چشمگیری داشته باشد، اما این اقتصاد سال آینده از توافق هسته ای با گروه 1+5 بسیار بهره مند خواهد شد.'

وی افزود: «اجازه دهید اندکی درباره ایران سخن بگویم؛ زیرا ایران قدرتی مهم و در حال پیشرفت است. انتظار می رود لغو تحریم ها سال آینده به پیشرفت اساسی در چشم انداز اقتصاد ایران کمک کند. وقتی من از 'سال آینده' سخن می گویم، منظورم 2016 تا 2017 است و از مارس 2016(فروردین) که آغاز سال ایرانی است، شروع می شود. برآورد ما این است که اقتصاد ایران در آن سال بین چهار ونیم تا پنج (4.5 تا 5 درصد) رشد کند و این نسبت به اقتصاد راکد امسال، یک جهش بزرگ خواهد بود.»

وی با طرح این پرسش «چه چیز محرکِ این پیشرفت خواهد بود؟» توضیح داد: « اول از همه، تولید نفت افزایش می یابد و سال آینده، ما حتی با محافظه کارانه ترین برآوردها هم انتظار داریم ایران بتواند بین 600 تا 900 هزار بشکه در روز بر تولید نفت خود بیفزاید. همچنین هزینه داد و ستد به دلیل لغو تحریم ها برای ایران کاهش خواهد یافت و این بر اقتصاد ایران در سطح کلان اثرگذار خواهد بود. بنابراین، همان گونه که گفتم، انتظار داریم رشد اقتصاد ایران سال آینده به چیزی بین چهار و نیم تا پنج درصد برسد.»

این مقام ارشد صندوق بین المللی پول در ارتباط با پایداری رشد اقتصادی ایران، گفت: 'در میان مدت، ایران می تواند رشد مذکور را تداوم بخشد؛ مشروط بر اینکه به شماری از اصلاحات در مسیر افزایش بازدهی نظام مالی تن دهد. این کار، منجر به پایداری ثبات در اقتصاد کلان خواهد شد.'

وی افزود: ' آنان (ایرانیان) در دو سال اخیر به پیشرفت هایی نائل شده اند و این اصلاحات می تواند کارایی و بازدهی کسب و کار را نیز بهبود بخشد. بنابراین، چنین اتفاقی امکان پذیر، اما نیازمند اقدام هایی است که باید انجام شود.'

«مارتین کریسولا» معاون بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین المللی پول بتازگی با اشاره به پیش بینی رشد چهار تا پنج و نیم درصدی برای اقتصاد ایران در سال 17-2016، گفته بود ایران برای دستیابی به رشد بالای اقتصادی، نیازمند حذف بسیاری از یارانه ها، کاهش بدهی های بخش دولتی و دنبال کردن سیاست های مالی دوراندیشانه و حسابگرانه است.

 

54هزار خودرو در مرز صادرات متوقف شد

معاون وزیر صنعت گفت: کمتر از 16هزار دستگاه خودرو از مجموع 70هزار خودروی برنامه ریزی شده در نیمه نخست سال جاری به بازارهای خارج کشور صادر شده است.

به گزارش تسنیم، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه بازارهای صادراتی خودرو باید بیشتر شود، گفت: خودروسازان در حال مذاکره با شرکت‌ها و برندهای معتبر جهان برای قراردادهای جدید هستند تا برای سرمایه گذاری مشترک و صادرات 30 درصد از تولیدات، همکاری کنند.

محسن صالحی‌نیا در نخستین همایش بین المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال گفت: این مشارکت‌ها در قالب قراردادهای همکاری مشترک است و بخشی از آن سرمایه گذاری‌هایی است که تولیدکنندگان به اشتراک می‌گذارند.

وی افزود: دانش فنی، سرمایه گذاری، پلت‌فرم‌ها و دیگر موارد را با توجه به بسته تعریف شده (تا حدی که مشارکت 50درصدی محقق شود) طرفهای خارجی فراهم می‌کنند.

صالحی‌نیا ابراز کرد: امیدواریم مطابق چشم انداز تعریف شده در صنعت خودرو تا سال 1404 به مرز 30 درصد صادرات دست یابیم و باید قراردادها با اهداف و سیاست‌های کشور تطبیق یابد.

وی گفت: وقتی پلت‌فرمی برای تولید به اشتراک گذاشته شود، قطعه سازان در قالب تعریف شده مطابق قرارداد با تولید قطعات اصلی، به‌مرور و با توجه به توانمندی‌های موجود به تولید سایر قطعات خواهند پرداخت.

وی همچنین با اعلام اینکه کمتر از 16هزار دستگاه خودرو از مجموع 70هزار خودروی برنامه ریزی شده در نیمه نخست سال جاری به بازارهای خارج کشور صادر شده است، گفت: در مقوله صادرات خودرو، عمدتاً خودروسازان بزرگ کشور به بازارهای سنتی خود صادرات دارند که براساس پلت‌فرم‌های طراحی شده و مطابق قواعد و استانداردهای کشورهای مقصد صورت می‌گیرد.

 

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو: در 2 هفته اخیر 10هزار کارگر قطعه‌ساز اخراج یا تعلیق شده اند

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه در دو هفته گذشته قریب به 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی تعدیل و یا تعلیق شده‌اند،گفت: اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار می‌شوند.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه امروز صنعت قطعه سازی کشور رو به اهتضار است، اظهار داشت: طی دو هفته گذشته بسیاری از واحدهای قطعه سازی کشور تعطیل شده‌اند. تعدادی دیگر نیز دو تا سه روز در هفته با یک شیفت کاری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه دومینوی تعدیل نیروی انسانی در صنعت قطعه سازی کشور افزایش یافته است، افزود: در دو هفته گذشته قریب به 10 هزار نیروی انسانی در صنعت قطعه‌سازی تعدیل و یا تعلیق شده‌اند.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو، تصریح کرد: اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند 300 هزار نیروی انسانی در این صنعت بیکار می‌شوند.

محبی‌نژاد با بیان اینکه خودروسازان به لحاظ سیاسی و یا موارد دیگر تعدیل نیرو نداشته‌اند، گفت: متأسفانه صنعت قطعه سازی کشور به دلیل کمبود نقدینگی و بدهی‌های سنگین تحت فشار مضاعف است حتی دولت نیز کمک نمی‌کند و هر روز در بخش بیمه و مالیات خواستار دریافت مطالبات خود است.

وی به طلب چندهزار میلیارد تومانی قطعه ‌سازان از شرکت‌های خودروساز اشاره کرد و افزود: امروز صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور قربانی بی تدبیری سیاستگذاران کلان کشور است. مسئولان هیچ طرحی برای حمایت و احیای صنعت خودرویی کشور در دستور کار خود ندارند. این درحالی است که صنعت خودروی کشور موتور محرک اقتصاد بوده و به تنهایی 20 درصد ارزش افزوده صنایع کل کشور را به خود اختصاص داده است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان خودرو با انتقاد از ایجاد کمپین‌هایی از جمله کمپین نخریدن خودروی صفر، گفت: متأسفانه قوه قضاییه در این رابطه ساکت است و هر کس به راحتی هر مطلبی را در فضای مجازی منتشر می‌کند که به ضرر تولید ملی است.

محبی‌نژاد با اشاره به اینکه امروز وفاقی میان نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع برای حمایت از صنعت قطعه سازی کشور وجود ندارد اظهار داشت: در هفته گذشته جلسه‌ای به منظور بررسی وضعیت صنعت قطعه سازی کشور در کمیسیون صنایع برگزار شد اما متأسفانه وفاقی میان مسئولین نیست چه برسد به اینکه دولت و مجلس بخواهند با یکدیگر وحدت داشته باشند.

وی در ادامه با تأکید براینکه مجلس و دولت باید با همکاری قوه قضاییه تدبیر مناسبی را برای کمک به صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور داشته باشند اظهار داشت: اگر سیاست حمایتی صورت نگیرد شک نداشته باشید که در اسفندماه دولت باید هزینه‌های بسیاری بابت نیروی های بیکار پرداخت کند.

 

زعفران یزد به نام خراسان و کرمان صادر می شود

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان یزد گفت: متاسفانه زعفران تولیدی استان به صورت فله به استان‌های خراسان و کرمان، فرستاده و به نام آنها صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا ابراهیمی با اشاره به خشکسالی‌های چند سا‌ل اخیر در استان یزد، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های استان مبنی بر جایگزین کردن کشت‌های کم آبخواه، این سازمان برنامه ویژه‌ای برای ترویج کشت زعفران در استان دارد و برای کشت و توسعه این محصول حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی اظهار کرد: در سال جاری سطح زیر کشت زعفران استان 420 هکتار است که از این مقدار 357 هکتار آن بارور و 63 هکتار آن غیر بارور است. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود 1650 کیلوگرم زعفران از زمین‌های کشاورزی یزد برداشت شود. با توجه به قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران به ارزش 60 تا 70 میلیون ریال، این محصول دارای ارزش بیش از 10 میلیارد تومان خواهد داشت.

ابراهیمی با بیان اینکه شهرستان بهاباد با سطح زیرکشت 270 هکتار رتبه اول تولید زعفران در استان را دارد، افزود: شهرستان‌های بافق با سطح زیر کشت 48 هکتار و مهریز با 33 هکتار در رتبه‌های دوم و سوم در این زمینه قرار دارند.

وی با اشاره به عطر خوب و کیفیت بالایی زعفران تولیدی استان، خاطرنشان کرد: زعفران در استان یزد در اواخر تابستان و اوایل پاییز کشت می‌شود و برداشت این گیاه معطر به‌طور معمول یک ماه تا حداکثر دو ماه بعد از کشت و در چند مرحله اتفاق می‌افتد. زعفران‌های کشت شده در استان و به ویژه شهرستان بهاباد، قبل از طلوع آفتاب برداشت می‌شود و به همین علت در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد علاوه بر افزایش سطح زیرکشت زعفران در استان یزد که در برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده است، می‌توان با راه‌اندازی انجمن زعفران و توجه بیشتر به بسته‌بندی این گیاه با ارزش در سال‌های نه چندان دور، یزد را به یکی از قطب‌های اصلی تولید زعفران کشور تبدیل کنیم.

 

وزیر بهداشت: بیمه ها بدهی 3 هزار میلیارد تومانی به بیمارستانها را پرداخت نکردند

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمه ها بدهی سه هزار میلیارد تومانی به بیمارستانها را پرداخت نکردند، خلف وعده کردند و اگر این بدهی پرداخت نشود، چرخ بیمارستانها نمی چرخد.

سید حسن هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بیمه ها از حدود هفت ماه پیش به بیمارستانهای کشور بدهی پرداخت نشده دارند. قول پرداخت و تسویه حساب تا آخر شهریور را داده بودند اما به وعده خود عمل نکردند.

وزیر بهداشت درباره میزان بدهی بیمه ها به بیمارستانها گفت: رقم بدهی بالای سه هزار میلیارد تومان است و این مسئله اکنون مشکل اصلی وزارت بهداشت است.

وی افزود: قرار بود دولت بخشی از این مشکل را با کمک به سازمان بیمه خدمات درمانی جبران کند اما کمک دولت نیز کامل نبود، ضمن اینکه سازمان بیمه تامین اجتمامی که وابسته به دولت نیست و به منابع خودش وابسته است هم به وعده اش عمل نکرد.

هاشمی در پاسخ به این پرسش ایرنا که کی قرار است این بدهی ها پرداخت شود، گفت: بیمه ها بدهکارند و بدهکار باید هر چه زودتر بدهی اش را بدهد.

وزیر بهداشت افزود: چرخ بیمارستانها برای خدمت به مردم باید بچرخد و بیمارستانها زمانی می توانند اداره شوند که بیمه ها همکاری کنند با کارشکنی کار جلو نمی رود.

دو سازمان بیمه گر پایه اصلی کشور شامل سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تامین اجتماعی از حدود هفت ماه پیش اسناد مالی بیمارستانهای دولتی را پرداخت نکرده اند و اکنون حدود سه هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت نشده به بیمارستانها دارند.

 

واکنش قائم مقام بانک مرکزی به نامه ۴ وزیر: رشد اقتصادی بهار احتمالا منفی است

قائم مقام بانک مرکزی ضمن واکنش به نامه چهار وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به رئیس جمهور، می‌گوید: احتمالاً رشد اقتصادی بهار امسال منفی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر کمیجانی با اشاره به افت درآمدهای نفتی، بابت احتمال «بازگشت رکود» ابراز نگرانی کرد و در عین حال گفت: تحریک تقاضا می‌تواند خطر «افزایش تورم» را به دنبال داشته باشد.

قائم مقام بانک مرکزی، دلیل تاخیر در اعلام آمار رشد اقتصادی بهار امسال را بازنگری در آمارهای چند شرکت بزرگ عنوان کرد و گفت: احتمالاً این رشد منفی خواهد بود؛ هر چند پیش‌بینی می‌ شود رشد کلی سال ۱۳۹۴، مثبت خواهد بود. 

کمیجانی از احتمال رسیدن به رشد ۵ درصدی در سال آینده نیز سخن گفت و اظهارداشت: یکی از دلایل کندی کاهش رشد نقدینگی، تاکید بر تامین منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی و اولویت تامین سرمایه در گردش آنها است.

وی تاکید کرد: سیاست اصلی بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی همچنان استفاده از ابزارهای غیرمستقیم مثل بازار بین‌بانکی است.

قائم مقام بانکی مرکزی درباره نامه چهار وزیر اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به رئیس جمهور با بیان اینکه هر چهار نفر از وزرای محترم به خوبی در جریان مشکلات اقتصادی قرار دارند و آثار سوء تورم مزمن چند دهه‌ای اقتصاد کشور را در شکل‌گیری این مشکلات می‌دانند، گفت: باید با همکاری یکدیگر از این مرحله گذار به سلامتی عبور و به سمت خروج از رکود حرکت کنیم.

 

 

 

کلیات طرح برجام با 139 رای تصویب شد

نمایندگان مجلس امروز با 139 رای طرح اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام را تصویب کردند.

جلسه علنی امروز یکشنبه (19 مهرماه) به ریاست علی لاریجانی با حضور 199 نفر از نمایندگان آغاز شد. بیش از 50 نفر از وکلای ملت تقاضای تغییر دستور کار صحن علنی مجلس را درخواست کردند تا طرح اقدام متقابل و متناسب ایران در اجرای برجام با اولویت در صحن علنی بررسی شود که پس از سخنان متقاضی، مخالف و موافق این تقاضای دستور کار، در نهایت این تقاضا با 133 رای موافق، 96 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

دکتر ظریف، دکتر صالحی، عراقچی و تخت‌روانچی در جلسه علنی امروز تیم مذاکره کنده به عنوان میهمانان جلسه حضور داشتند.

خلاصه گزارش جلسه را به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان تقدیم می کنیم:

رسایی: برخی وزرا حتی حاضر نشدند از برجام در کمیسیون ویژه و شورای عالی امنیت ملی دفاع کنند.

دکتر صالحی: به من گفته‌اند می‌‌خواهیم رویت سیمان بریزیم و همراه با راکتور اراک دفنت کنیم.

حسینیان: چه دلیلی برای تعجیل در تصویب طرح برجام در مجلس وجود دارد؟ حتما پشت پرده‌هایی در تعجیل طرح برجام وجود دارد.

لاریجانی: هیچ دستی پشت پرده‌ای وجود ندارد.

انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت در موضوع برجام یک زبان و یکپارچه است.

حسینیان: کسانی کاسبان تحریم‌اند که از برجام دفاع می‌کنند.

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر: اگر بناست کسی در تحریم کاسب باشد، شماها هستید که خودتان را به رنگ جماعت درآورده‌اید و از برجام دفاع می‌کنید.

بذرپاش: دولت به هیچ وجه منتظر مجلس نیست و کار خودش را می‌کند.

یک نماینده مخالف طرح برجام گفت: دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه نداد و برای اجرای برجام منتظر مجلس نیست و کار خودش را می‌کند.

بروجردی: در کمیسیون امنیت ملی 3 ساعت برای تدوین طرح برجام زمان اختصاص دادیم.

قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه: به هیچ وجه اجازه نفوذ آمریکایی‌ها را نداده و نباید اجازه بدهیم آمریکا بین ما اختلاف بیاندازد، زیرا ما امت واحده هستیم.

حسینی: توافق هسته‌ای حاصل 12 سال مذاکره است/ به کلیات طرح، رأی مثبت می‌دهیم.

یک نماینده مجلس: توافق هسته‌ای حاصل دو سال و به عبارتی 12 سال تلاش مذاکره نفس‌گیر بوده و برادران مؤمن در وزارت خارجه زحمات زیادی کشیدند.

زاکانی رئیس کمیسیون ویژه: دبیر شورای عالی امنیت ملی طی تماس با دفتر لاریجانی خواستار خروج این طرح از دستور کار شده است.

لاهوتی نماینده مردم لنگرود:: در قالب اصل 125 قانون اساسی به دولت اجازه داده شد که مذاکرات براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی دنبال شود.

لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر زاکانی مبنی بر نظر منفی شورای عالی امنیت ملی: در جلسه دیشب شمخانی این طرح را مورد موافقت قرار داد.

زاکانی: در مسیر رسیدگی به برجام از خطوط قرمز عبور کردیم/ دولت میلی به واکاوی برجام در مجلس نداشت. همه ادعاهایی که پیرامون برجام مطرح بود، بدون هیچگونه خللی نادرست است.

جلالی نماینده مردم شاهرود: برجام لغزندگی دارد اما بیانیه سیاسی نیست/ مذاکره‌کنندگان را خائن ندانیم. مذاکره بیانیه سیاسی نیست.

دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی: یکبار و برای همیشه می‌گویم لطفا به حرف حق گوش کنید ... شهادت می‌دهم والله در مسائل هسته‌ای نه با کندی مواجه خواهیم شد نه با توقف

نکو نماینده رباط کریم: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام موارد مهم مدنظر مردم و نمایندگان را مورد تأیید قرار داده است. بلاتکلیفی برجام رکود اقتصادی را ادامه‌دار می‌کند.

نماینده مجلس: طرح مجلس در رابطه با برجام نفوذ آمریکا را به دنبال خواهد داشت، که باید طبق اصل سوم قانون اساسی از نفوذ استعمار و اجانب جلوگیری کرد.

بروجردی: غرب به تعهدات خود عمل نکند، بدون محدودیت گام‌های بلندی در عرصه صلح‌آمیز برخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی:  اگر بخواهند به تعهدات خود عمل نکنند ما به سرعت و بدون محدودیت گام‌های بلندی در عرصه صلح‌آمیز برخواهیم داشت که آمریکا و هم‌پیمانانش پشیمان خواهند شد.

طلا نماینده مردم تهران: رد کلیات طرح برجام به معنای این نیست که ما با توافق مخالفیم، بلکه مخالف عملی هستیم که عزت و شرف این ملت را زیر سوال ببرد،

جلسه بعدی مجلس ، سه‌شنبه ( پس فردا) تشکیل می شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران