در سفر استاندار کرمان به تهران؛ طرحهای سفر معاون اول رئیس جمهور به کرمان تامین اعتبار شد+ 9 خبر

سایر خبرهای استان: استاندار کرمان: فرهنگ عاشورایی همچنان جاری و ساری است/ کنفرانس بین المللی سازه و زلزله در کرمان برگزار شد/ دانشگاه شهید باهنر جزء 10 دانشگاه برتر کشور است/ بزرگان علم و اجتهاد کرمان تجلیل می شوند/ رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان: محصول پسته رفسنجان 50 درصد کاهش یافته است/ مجتمع اداری و تجاری الماس هزار و یک شب در کرمان افتتاح شد/ رالی بزرگ کویر پایان مهرماه برگزار می شود/ 1500 هکتار بافت فرسوده در شهر کرمان وجود دارد/ پیش بینی تولید 21 هزار تن انواع سبزی در جیرفت/رزمایش بزرگ عاشورائیان در کرمان آغاز شد  

استاندار کرمان از تامین اعتبار طرحهای سفر معاون اول رئیس جمهور به استان کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در دیدار با علی اصغر پور محمدی معاون سیما و برخی از مدیران شبکه های سراسری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر تقویت بیش از پیش صدا و سیمای مرکز کرمان و تولید برنامه های مشارکتی دستگاه های اجرایی استان با سازمان صداو سیما توافق شد.

وی در ادامه با فرهاد دژپسند معاون هماهنگی برنامه و بودجه و علیرضا صالح معاون امور مجلس، استان‌ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور بررسی افزایش بودجه استان دیدار و گفتگو کرد که توافقاتی نیز در این دیدار حاصل شد.

تخصیص اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ و ماده ۱۸۰ به استان و تامین اعتبار تعهدات سفر معاون اول رئیس جمهور به استان کرمان در خصوص طرح های آبرسانی به استان، تکمیل بیمارستان باهنر و سایت استانداری از جمله توافقات صورت گرفته در دیدار استاندار کرمان با معاون هماهنگی برنامه و بودجه و معاون امور مجلس، استان‌ها و پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بود.

استاندار کرمان در دیدار جداگانه با محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص پیشرفت طرح های توسعه ای و پروژه های عمرانی استان کرمان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

رزم حسینی در نهایت در ملاقاتی سازنده با رئیس بنیاد ایران شناسی بر مرتفع ساختن مسائل و مشکلات مرکز کرمان شناسی تاکید کرد.

 

استاندار کرمان: فرهنگ عاشورایی همچنان جاری و ساری است

استاندار کرمان گفت: سلسله حرکت پیروزی انقلاب اسلامی برگرفته از فرهنگ عاشورایی بود که مانند مخزن معرفت در دوران انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و هم اکنون در نهضت مقاومت، ساری و جاری است.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان علیرضا رزم حسینی روز چهارشنبه در آیین بیست و ششمین گردهمایی مسئولین هیات های مذهبی استان که از صبح امروز به میزبانی شهرستان زرند در حال برگزاری است افزود: ماه محرم و صفر فرصتی است برای همه سخنوران و مداحان که مجددا فرهنگ عاشورایی را در مجالس و محافل سراسر کشور به ویژه استان کرمان تعریف کنند.

وی گفت: در عصر پیامبر چه اتفاقی رخ داد که هنوز بوی پیامبر در فضای شهر مدینه و در جهان اسلام وجود داشت اما به فرزندان و نوه های پیامبر اعظم (ص) تهاجم و به نحو فجیعی آنها را به شهادت رساندند و آنان را ذبح کردند.

وی افزود: فرهنگ عاشورا یعنی امام حسین (ع) برای تعالی جامعه از جان خود و عزیزانش گذشت.

استاندار کرمان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در بازخوانی وقایع عاشورا نباید اغراق صورت بگیرد و حقیقت باید گفته شود گفت: مداحان باید با این شیوه مردم را به یاد واقعه کربلا و عاشورا بیاندازند و مداحان و سخنرانان باید در پی احیای نهضت امام حسین باشند.

وی افزود: سلسله حرکت های انقلاب اسلامی ایران از پیش از انقلاب اسلامی برگرفته از نهضت و فرهنگ عاشورایی بوده و این فرهنگ همچون مخزن معرفت چه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، چه در زمان دفاع مقدس و چه در زمان حال و در زمان مقاومت و پایداری این فرهنگ جاری و ساری بوده و یکی از مصادیق بارز آن فرهنگ شهادت سرداران رشیدی همچون سردار حاج حسین همدانی است.

رزم حسینی با اشاره به اثر فرهنگ عاشورا در هشت سال دفاع مقدس بر مقاومت مردم ایران در جبهه های حق علیه باطل گفت: در حال حاضر به برکت خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس و تبیین فرهنگ عاشوراست و مداحان و سخنوران هیات های مذهبی پیش قراولان این نهضت هستند.

وی تاکید کرد: جلساتی که با نام امام حسین (ع) برگزار می شوند تنها جلساتی هستند که مردم بدون دعوت و فقط با شور و شوق و علاقه مضاعف و فطرت پاک در این جلسات شرکت می کنند.

استاندار کرمان با اشاره به امنیت حاکم در استان کرمان از هیات مذهبی خواست تا در ایجاد امنیت و انضباط پیشگام بوده و کنترل های لازم مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از مسائل مهم مذهبی نظم و انضباط است.

وی با تاکید اینکه اگر در محافل و مجالس عزاداری مقوله مهم تعالی فرهنگی مورد توجه قرار نگیرد بی روح است افزود: همانطور که نظم و انضباط در مسائل هیات مذهبی مهم است، استفاده از سخنرانان آگاه و عالم و توجه به تعالی فرهنگی برای هیات های مذهبی یک اصل است.

رزم حسینی به شعار ولایت و توسعه مبتنی بر قانون اساسی اشاره کرد و گفت: همه مردم و روحانیون و خردمندان باید آگاه و مطلع باشند که با استفاده از این شعار در راستای تعالی فرهنگ و توسعه و پیشرفت استان گام های موثری برداشته می شود.

وی با بیان طرح مثلث توسعه اقتصادی گفت: امروز با همکاری ائمه جمعه و روحانیون و فرمانداران و مدیران لایق و آگاه، آرامش و عقلانیت سیاسی در استان برقرار شده و برخلاف گذشته که همواره در آستانه انتخابات شاهد دعواها و بعضا بداخلاقی های سیاسی بودیم، امروز وحدت و همدلی با همکاری همه گروه ها پدید آمده است.

وی با اشاره به برگزاری این گردهمایی پیش از ماه محرم و صفر آن را ابتکار جالبی دانست که می تواند موجبات وحدت رویه و همدلی را ایجاد نماید به شرط آنکه جذب حداکثری جوانان در هیات های مذهبی مد نظر باشد و از اغراق و غلو در تبلیغات جلوگیری شود.

استاندار کرمان افزود: امید است با وجود همه درگیری ها و اتفاقات منطقه ای با همدلی و همگرایی امت اسلامی شاهد رشد و توسعه اقتصادی باشیم.

 

کنفرانس بین المللی سازه و زلزله در کرمان برگزار شد

ششمین کنفرانس بین المللی سازه و زلزله به همت جهاد دانشگاهی استان و با همکاری دانشگاه شهید باهنر در کرمان برگزار شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان روز چهارشنبه در این همایش گفت: اساتیدی از کشورهای مالزی، کره جنوبی، ترکیه، آلمان، انگلستان، اسپانیا، لهستان، مجارستان، دانمارک، ایالات متحده آمریکا و آرژانتین در این کنفرانس حضور دارند.

رضا کامیاب مقدس افزود: ما در کشوری زندگی می کنیم که سابقه زلزله های مهیب را دارد و تعداد زیادی از شهروندان کشور به خاطر وقوع زلزله ها جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: در استانی زندگی می کنیم که هنوز دردها و آلام خانواده هایی که عزیزان خود را در زلزله هولناک بم و زرند از دست دادند از یاد نبرده ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمان گفت: لازم است بدانیم آنچه در زلزله بم رخ داد و جان تعداد زیادی از ایرانیان را گرفت به دلیل قدرت و امواج زمین لرزه نبود بخاطر این بود ما به اندازه کافی در ساخت و ساز قوی نبودیم.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم در کشوری زندگی می کنیم که زلزله بخشی از واقعیت است و بر مبنای این واقعیت آداب زندگی در چنین محیطی را فرا بگیریم و الزامات را بپذیریم.

کامیاب مقدس گفت: زلزله یک پدیده طبیعی است به مدد خرد و دانش انسان می توان با طراحی سازه ها و طراحی ابنیه مقاوم تلفات و خسارت ناشی از آن به حداقل برسد.

وی بیان کرد: این واقعیت در دنیا رخ داده و شاهد هستیم که زلزله های با شدت و بزرگی بسیار بالا رخ می دهد و تعداد تلفات در آن مناطق از انگشتان یک دست هم کمتر است و برای تحقق این مهم گروه های مرجع مسئولیت بسیار بالایی دارند و دانشگاه ها و متخصصان کشور مسئولیت سنگینی دارند.

وی ادامه داد: استفاده از مصالح و فناوری نوین برای ساخت و سازها، برخورداری از آخرین دستاورهای تحقیقاتی در دنیا و تقویت نیروی متخصص و کارآمد رسالت بزرگ به عهده دانشگاه هاست.

کامیاب مقدس بیان کرد: خوشبختانه کشور در دهه های گذشته رشد قابل ملاحظه ای در زمینه مهندسی سازه داشته است و امروز از متخصصان برجسته بین المللی برخوردار هستیم.

وی افزود: پس از فراخوان کنفرانس سازه و زلزله 340 مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسید و بعد از طی مراحل داوری 118 مقاله پذیرش شد.

وی گفت: همزمان با برگزاری این کنفرانس 14 سخنرانی کلیدی استادهای برجسته بین الملی انجام می شود.

همزمان با این کنفرانس سه گارکاه آموزشی برپا و با استقبال خوب جامعه مهندسی استان مواجه شده است.

همچنین نمایشگاه کتاب های سازه و معماری در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی افتتاح و بیش از 500 عنوان کتاب به زبان لاتین و 700 عنوان فارسی عرضه شده است. این کنفرانس  امروز پنجشنبه در کرمان پایان می یابد.

 

دانشگاه شهید باهنر جزء 10 دانشگاه برتر کشور است

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: دانشگاه شهید باهنر بزرگترین دانشگاه جنوبشرق و در بسیاری از زمینه ها جزء 10 دانشگاه برتر کشور است.

به گزارش ایرنا محمدجواد فدایی روز چهارشنبه در ششمین کنفرانس بین المللی سازه و زلزله در کرمان افزود: دانشگاه شهید باهنر طی 40 سال فعالیت خود از رشد و جایگاه خوبی برخوردار شده است.

وی با اشاره به سخن رئیس جمهوری مبنی بر اینکه برنامه ما رسیدن به دانشگاه هایی جهان تراز، دانش افزا و ثروت آفرین است گفت: اصول برنامه دانشگاه شهید باهنر در دو سال اخیر اصول برنامه رئیس جمهوری بوده است.

وی اظهار کرد: باید برنامه دانشگاه شهید باهنر کرمان در سطح بین المللی و جهانی مطرح باشد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر گفت: یکی از کارهایی است که دنبال کرده ایم و از ابتدای امسال برای گسترش ارتباطات بین المللی با کشورهای مختلف جلسات زیادی داشته ایم از جمله جلسه ای با سفیر کشور ژاپن داشتیم و برای پیگیری تصمیمات این جلسه نماینده ای از دانشگاه های ژاپن به دانشگاه کرمان اعزام و قرار شد در یکی دو ماه آینده کارهای اجرایی و عملی شروع شود.

وی افزود: جلسه ای با سفیر کشور آلمان و با مسئولان دانشگاه اتریش برای بازدید از معادن و تحقیقیات زمین شناسی در دانشگاه شهید باهنر برگزار شد و این همکاری ادامه دارد.

فدایی گفت: همچنین با دانشگاه کانادا رایزنی داشتیم و همه برنامه های دانشگاه شهید باهنر استاد محور هستند، یعنی آغاز کارها با اساتید است.

وی ادامه داد: همایش بین المللی زلزله و سازه، فرصت مناسبی برای انجام برنامه های دانشگاه شهید باهنر در حوزه برقراری ارتباط با سایر کشورها و جهان تزار شدن این دانشگاه است.

رئیس ششمین کنفرانس بین المللی زلزله و سازه گفت: اگر همکاران ما در دانشگاه باهنر بتوانند، در این کنفرانس با استادان خارج کشور ارتباط لازم را برقرار کنند، این یکی از گام های مهم برای رسیدن به ارتباطات جهانی دانشگاه است.

فدایی همچنین از ایجاد فرصت های مطالعاتی برای استادان خارجی، پذیرش دانشجویان مشترک ارشد و دکترا، انجام پروژه های مشترک و ارائه دروس تخصصی توسط دانشگاه شهید باهنر در راستای جهان تراز کردن این دانشگاه خبر داد.

ششمین کنفرانس بین المللی زلزله و سازه با حضور اساتید خارجی و داخلی تا فردا پنجشنبه در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه دارد.

 

بزرگان علم و اجتهاد کرمان تجلیل می شوند

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوبشرق کشور گفت: براساس تفاهم نامه بین این مرکز و مدیریت حوزه علمیه استان کرمان هر سال از یکی از بزرگان علم و اجتهاد کرمان تجلیل خواهد شد.

حجت الاسلام محمد محمود آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از وظایف ذاتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی توجه به شخصیت ها و مشاهیر استان و منطقه جنوب شرق است.

وی بیان کرد: این تفاهم نامه با حوزه علمیه استان به منظور بزرگداشت شخصیت های طراز اول مجتهد در قید حیات و درگذشته منعقد شده است.

مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوبشرق گفت: یکی از شخصیت های اندیشمند و مبارز، آیت الله میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی است که امسال هفتادمین سالگرد درگذشت ایشان بود.

وی افزود: آیت الله میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی دارای 10 حکم اجتهاد از علمای طراز اول زمان خود از جمله صاحب جواهر بود.

حجت الاسلام محمودآبادی اظهار کرد: سال آینده همزمان با سالگرد وفات آیت الله مجتهد کرمانی کنگره بزرگداشت ایشان در کرمان با همکاری حوزه علمیه برگزار می شود.

وی گفت: بیش از 2 هزار سند از اسناد آیت الله میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی کرمان نگهداری می شود و در حال رایزنی برای دریافت اسناد بیشتری از خانواده و بازماندگان ایشان هستیم.

آیت الله میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی از علما و مبارزان دوران قاجار و پهلوی در کرمان با فرقه ها، افکار انحرافی و ظلم و ستم حکام محلی مقابله می نمود و از شهرت و احترام خاصی بین عوام و خواص برخوردار بود.

این روحانی والامقام 12 مهر 1324 در سن 81 سالگی درگذشت و مقبره ایشان در ضلع جنوبی مسجد صاحب الزمان (ع) شهر کرمان قرار دارد.

 

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان: محصول پسته رفسنجان 50 درصد کاهش یافته است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان: از برداشت 35 هزار تن پسته از باغات رفسنجان در سال جاری خبر داد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش مهر، رضا بمانی در جلسه ستاد توسعه پسته اظهار داشت: برداشت پسته کال از 28 مرداد در رفسنجان آغاز شده و تا نهم شهریور ادامه داشته است.

وی افزود: در مجموع برداشت کلی پسته از 15 شهریور آغاز شده و تا اواخر این هفته در رفسنجان و در منطقه کبوترخان تا هفته بعد هم ادامه دارد.

وی با اشاره به خسارتهای وارد شده به محصول امسال  گفت: در مجموع خسارتهای اسفند 93، فروردین 94 و گرمازدگی تابستانه بین 15 تا 19 هزار تن از محصول را کاهش داد و از بین برد و می توانیم بگوییم در مجموع 35 هزار تن پسته خشک تولید خواهیم داشت.

بمانی افزود: در سال زراعی جاری 10 هزار تن پسته تر با حضور 500 هزار نفر روز کارگر که روزانه 12 هزار و 500 نفر می‌شوند، محصول پسته رفسنجان برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان سپس به آماری از به کارگیری کارگران در فصل برداشت پسته اشاره کرد و گفت: 30 درصد اتباع افغانی، 20 درصد کارگران خود مالکان، پنج درصد کارگران فصلی سایر شهرستان‌ها و مابقی کارگران بومی بودند.

بمانی با بیان اینکه محصول پسته در بین خشکبارها کمترین قیمت را دارد، تأکید کرد: هفته اول برداشت پسته قیمت خوب بود، اما کم‌کم کاهش یافت و برخی کشاورزان مجبور هستند به دلیل بدهی بانکی یا سایر مخارج، پسته را به نرخ ارزان بفروشند.

وی بیان کرد: قیمت پسته سال 91 بالای 30 هزار تومان بود، اما از آن سال به بعد با افت مواجه شده و با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت پسته کاهش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان میانگین برداشت پسته امسال در رفسنجان را 400 کیلو در هکتار اعلام و عنوان کرد: بهترین منطقه‌ای که در رفسنجان محصول خوبی دارد، نوق با میانگین برداشت 850 کیلو در هکتار است.

فرماندار رفسنجان نیز با اعلام اینکه فصل برداشت پسته رو به اتمام است، گفت: تولید محصول پسته رفسنجان نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش دارد.

حمید ملانوری با انتقاد از اوضاع نابسامان بازار پسته، افزود: کشاورزان باید محصول را نگه دارند و از تعجیل در فروش آن خودداری کنند.

وی تصریح کرد: برای تولید محصول پسته هزینه‌های زیادی صرف می‌شود که با توجه به بحران آب و کاهش تولید، هزینه‌های تولید با میزان برداشت مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: قبل از عید نوروز، پیش بینی می شد امسال 50 هزار تن پسته برداشت شود اما با وجود عوامل طبیعی مانند سرما و گرمازدگی خسارت زیادی به محصول وارد شد و اکنون حدود 35 هزار تن برداشت داریم.

فرماندار رفسنجان با تأکید بر استفاده بهینه و فناوریهای نوین در آبیاری باغات، بیان کرد: شیوه‌های باغداری سنتی باید جای خود را به شیوه نوین بدهد و بازار پسته باید مدیریت شود.

ملانوری اضافه کرد: ارزش افزوده پسته اهمیت زیادی دارد و در همین زمینه موسسه تحقیقات پسته فرمولی را به بخش خصوصی ارائه کرده که برای تولید مشتقات پسته شامل کره پسته، حلوا پسته، شیر پسته و شکلات پسته به کار بندد.

 

مجتمع اداری و تجاری الماس هزار و یک شب در کرمان افتتاح شد

افتتاح مجتمع اداری و تجاری الماس هزار و یک شب، آغاز عملیات آرماتوربندی طرح شش دروازه میدان شهداء و حریق در انبار غیر استاندارد مسکن مهر از جمله اخبار شهرداری کرمان است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری کرمان، با حضور فرماندار کرمان، سرپرست معاونت فنی و عمرانی استاندار، سرپرست شهرداری کرمان و جمعی از مسئولان استان، مجتمع اداری و تجاری الماس هزار و یک شب در شهر کرمان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این مجتمع تجاری و اداری با سرمایه شخصی دو سرمایه‌گذار و با هزینه‌ای حدود ۲۰ میلیارد تومان در خیابان هزار و یک شب کرمان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

این مجتمع تجاری و اداری دارای ۴۶ واحد تجاری و ۱۷ واحد اداری و امکانات متعددی از جمله پارکینک و انباری است.

با راه‌اندازی این مجتمع تجاری برای ۱۸۰ نفر از جوانان جویای کار در استان شغل فراهم شده است.

سرپرست شهرداری کرمان در حاشیه افتتاح این مجتمع تجاری و اداری ضمن تقدیر از سرمایه‌گذاران این پروژه گفت: بدون شک بدون همکاری دستگاه‌هایی از جمله شهرداری امکان ساخت چنین پروژه‌هایی در استان وجود ندارد.

علی بابایی بیان کرد: شهرداری کرمان با شعار تکریم، تسریع و سود، حامی سرمایه‌گذارانی است که می‌خواهند در شهر کرمان سرمایه‌گذاری کنند.

بابایی تصریح کرد: شهرداری کرمان در زمینه جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی  جایگاه قابل توجهی را در بین مراکز استان‌ها دارد.

  مدیر عامل سازمان عمران شهرداری از ادامه عملیات ساخت و تکمیل طرح شش دروازه میدان شهدا خبر داد و گفت: عملیات آرماتوربندی طرح شش دروازه میدان شهداء آغاز شد.

ایرج رحمانی افزود: با توجه به زمانبندی به عمل آمده در مورد تکمیل طرح شش دروازه میدان شهداء و نظر به اینکه عملیات شفته ریزی و بتن مگر فاز سه و چهار به اتمام رسیده، مرحله آرماتوربندی آن شروع شده است.

وی تصریح کرد: به دلیل حساسیت محل اجرای پروژه، عملیات ساخت به صورت شبانه روزی در حال اجراست.

در پی تماس شهروندان در ساعت ۱۳:۲۵ دقیقه روز گذشته با سامانه ۱۲۵ مبنی بر آتش سوزی در یک انبار، بلافاصله با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی کرمان، آتش نشانان ایستگاههای دو و هفت به بلوار شاهد اعزام شدند.

این آتش سوزی در یک انبار بزرگ پلی اتیلن رخ داد و با شعله ور شدن اجناس موجود هر آن، احتمال گسترش به انبار اصلی وجود داشت.

آتش نشانان به سرعت با استفاده از تجهیزات انفرادی و لوله های آبرسانی از چندین سمت به کانون آتش سوزی نزدیک شده و مشغول مهار و خاموش کردن آتش سوزی شدند.

علت بروز این حادثه و نیز خسارات وارده هم اکنون توسط کارشناسان آتش نشانی درحال بررسی است.

به مناسبت گرامیداشت هفته ملی سلامت بانوان و هفته ایمنی غذا، جشن سلامت در فرهنگسرای جان جهان شهرداری کرمان برگزار شد.

مدیر فرهنگ‌سرای جان‌جهان شهرداری در حاشیه برگزاری این جشن، با اشاره به فرارسیدن هفته‌ ملی سلامت بانوان گفت: به همین منظور ویژه‌برنامه‌ جشن سلامت، در این فرهنگ‌سرا برگزارشد.

سلمان متحدین با بیان اینکه این فرهنگ‌سرا از ابتدای سال‌جاری برای ارتقا سلامت شهروندان و پیش‌گیری از بیماری‌ها فعالیت‌های مختلفی داشته است، گفت: در همین راستا بیست‌وهشتمین همایش ارتقای سلامت با عنوان جشن سلامت برای علاقه مندان برگزارشد.

متحدین بیان کرد: جشن، مسابقه و موسیقی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده‌ این جشن است و تلاش می‌شود رضایت شهروندان کرمانی جلب شود.

مدیر فرهنگ‌سرای جان‌جهان افزود: برنامه‌ این هفته‌ ارتقای سلامت، با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار می‌شود و امیدواریم این همکاری‌ها تداوم یابد.

متحدین با بیان اینکه در ابتدای راه کسی باور نمی‌کرد بتوانیم همایش‌های سلامت را به‌صورت هفتگی و مداوم برگزار کنیم، گفت: خوشبختانه استقبال خوب شهروندان، انگیزه‌ای برای عوامل اجرایی فرهنگ‌سرا و ادامه‌ این روند شده است.

وی همچنین از معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و اداره‌کل بهزیستی استان به پاس همکاری و کمک در برگزاری این همایش‌ها تشکر کرد.

در این جشن، یک فلوشیپ ارولوژی و یک روان‌شناس در ادامه‌ سلسله ‌نشست‌های ارتقای سلامت که هدف اصلی فرهنگ‌سراست، به سخنرانی و پرسش و پاسخ پرداختند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمان از ایمن سازی محدوده مدارس در معابر اصلی شهر کرمان خبر داد.

علی زنگی آبادی گفت:به منظور عبور ایمن دانش آموزان در هنگام ورود و خروج از مدارس، معابر محدوده موسسات آموزشی که در خیابان های اصلی و پر تردد قرار دارند، توسط معاونت فنی و اجرایی سازمان ترافیک، ایمن سازی شد .

وی افزود: با توجه به هماهنگی های لازم با ادارات آموزش و پرورش شهرستان کرمان و شهرداران مناطق چهارگانه شهرداری کرمان و دریافت لیست مدارسی که دسترسی آنها از معابر اصلی و پرتردد است و همچنین براساس اولویت بندی انجام شده در سازمان، اقدام به ایمن سازی در محدوده این مدارس از ابتدای شهریور ماه صورت گرفته است.

زنگی آبادی در ادامه عنوان کرد: اقدامات انجام شده در محدوده هر مدرسه از قبیل خط کشی های طولی – عرضی (عابر پیاده و سرعت کاه)، نصب تابلوهای هشدار دهنده، بازدارنده و محدودیت سرعت و چراغ های چشمک زن است که رانندگان خودروهای عبوری باید با توجه به این علائم و تجهیزات با کاهش سرعت و با ایمنی کامل از این محدوده ها عبور کنند.

وی تصریح کرد: این اقدامات هزینه ای بالغ بر چهار میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال برای سازمان دربرداشته است .

زنگی آبادی در پایان با اشاره به اجرای پروژهای عمرانی در نقاط مختلف شهر از جمله تقاطع های غیر همسطح سه راه راه آهن – ابوذر – میدان آزادی – تقاطع سمیه (طهماسب آباد) و ولیعصر (باغملی)، از مشکلات ترافیکی بوجود آمده عذر خواهی کرد و از همشهریان تقاضا کرد تا با صبر و با توجه به علائم و تابلوهای راهنما مسیر نصب شده در محدوده تقاطع ها اقدام به عبور کنند و شهرداری را در راستای پیشرفت و توسعه شهری و روان سازی ترافیک یاری رسانند .

مدیر فرهنگ‌سرای جان‌جهان شهرداری کرمان گفت: هم‌زمان با هفته‌ تربیت‌بدنی و ورزش، جشنواره‌ فرهنگی ورزشی ویژه‌ بانوان در بوستان «ریحانه» برگزار شد.

سلمان متحدین، با بیان اینکه این برنامه به همت اداره‌کل ورزش و جوانان استان و با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان برگزار شد، گفت: ورزش مهم ترین عامل در ایجاد روحیه نشاط و شادابی در شهروندان محسوب می شود، بنابراین باید در راستای نهادینه کردن فرهنگ ورزش در جامعه تلاش شود.

وی افزود: مشارکت بالای شهروندان در برنامه‌های مختلف فرهنگ‌سرای جان‌جهان، یکی از دلایل انتخاب این محل برای برگزاری این جشنواره است.

متحدین تصریح کرد: بوستان «ریحانه» که یک ماه از افتتاح آن می‌گذرد نیز، مورد اقبال عموم قرار گرفته و به همین دلیل، به‌عنوان محل برگزاری این جشنواره انتخاب شده است .

 

رالی بزرگ کویر پایان مهرماه برگزار می شود

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: این استان هفته آخر مهر ماه جاری به مدت هفت روز میزبان گردشگران بین المللی رالی در کویر لوت خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان محمد جهانشاهی افزود: رالی بزرگ کویر با حضور 19 خودرو آفرود چهار ویل که از اروپا وارد ایران شدند و قصد دارند طی حدود 2 هفته مناطق بیابانی ایران را تجربه کنند، برگزار می شود.

وی بیان کرد: این گروه 27 مهرماه وارد کویر لوت می شوند و در مسیرهای از پیش تعیین شده، خود را با چالش ها و زیباییهای گرم ترین نقطه جهان تلاقی می دهند.

وی گفت: تور مذکور توسط یکی از دفاتر خدمات مسافرتی مطرح کشور که جزء برترین تورگردانان و وارد کنندگان تورهای خارجی به کشور است، برگزار می شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: این رویداد می تواند از نظر معرفی این منطقه به عنوان یکی از بکرترین و زیباترین بیابان های دنیا تاثیر زیادی داشته باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته اولین قطار گردشگری خارجی توسط آژانس مذکور به کرمان سفر کرد افزود: هم اکنون ارتباط مناسبی بین بدنه گردشگری استان و بخش های فعال این حوزه در سطح کشور و تاحدودی در بازارهای هدف خارجی برقرار می باشد که از بعد کیفی قابل قبول اما بعد کمی آن باید افزایش یابد و خوشبختانه این روند در حال افزایش است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی و طبیعی بیابان لوت با اشاره به حضور تیم ارزیاب یونسکو در بیابان لوت اظهار کرد: هفته آخر مهرماه تیم ارزیاب 'Iucn' که بازوی سازمان یونسکو در مباحث محیط زیست و طبیعت است برای آخرین بررسی ها از روند ثبت جهانی لوت به کرمان سفر می کند.

دشت یا کویر لوت دشتی بیابانی در منطقه جنوب شرقی ایران و در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد و بیست و پنجمین بیابان بزرگ جهان و یکی از شگفت انگیزترین عوارض بیابانی دنیاست.

بزرگترین شهر کلوخی جهان، مرتفع ترین هرم های ماسه ای دنیا، دشت هایی از گدازه های بازالتی چاله چاله نظیر «گندم بریان»، پهنه های شنی مواج و 40 مخروط آتشفشان کواترنر از جمله جاذبه های بی نظیر کویر لوت می باشد.

 

1500 هکتار بافت فرسوده در شهر کرمان وجود دارد

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: حدود هزار و 500 هکتار بافت فرسوده در شهر کرمان وجود دارد و بخشی از ساختمان های حاشیه شهر به دلیل عدم مقاومت، استحکام و عدم نظارت فنی در اولین لرزش 6.6 ریشتری فرو خواهد ریخت و فاجعه ای بروز می یابد.

ابوالقاسم سیف الهی روز چهارشنبه در آیین گشایش ششمین کنفرانس بین المللی زلزله و سازه در کرمان افزود: در استان کرمان در 50 سال گذشته بیش از 70 زلزله بالای 5.5 ریشتر داشته ایم و بطور متوسط هر 10 تا 12 سال یک زلزله بالای 6.6 ریشتر در استان بوقوع پیوسته است.

وی بیان کرد: اکثر این زلزله ها تلفات جانی بالایی داشته و استان کرمان تجربیات بسیار تلخی در خصوص زلزله دارد و آخرین زلزله قبل از زلزله شهرستان زرند، زلزله سال 1382 بم است.

معاون استاندار کرمان گفت: در مقطع زمانی زلزله شهرستان بم زلزله ای با همان مقیاس ریشتر در ژاپن اتفاق افتاد و در آن کشور یک کشته هم نداشت ولی در مرکز شهرستان بم بیش از 30 هزار نفر تلفات طی 24 ساعت و بیش از یکهزار و 400 معلول قطع عضو و نخاعی از این زلزله برای استان بر جا ماند.

وی با بیان اینکه زلزله واقعیتی است که به وقوع می پیوندد افزود: ما توان مقابله را نداشته ایم و برای پیشگری از تلفات و خسارت ها فکری نکرده ایم.

سیف الهی گفت: بطور متوسط در کشور ایران هر سال حدود 10 هزار لرزه اتفاق می افتد و خیلی از لرزه ها در مقیاس اندک است و اعلام عمومی نمی شود.

وی ادامه داد: برگزاری کنفرانس سازه و زلزله در ایران که یکی از کشورهای زلزله خیز دنیاست از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون استاندار کرمان گفت: برگزاری کنفرانس زلزله در استانی که 10 درصد از خاک کشور ایران را به خود اختصاص داده و یکی از زلزله خیزترین و بلاخیزترین استان های کشور اهمیت خاصی دارد.

وی بیان کرد: امیدواریم تحقیقات علمی دانشگاها با پیگیری در قالب قانون و دستورالعمل های اجرایی عملیاتی شود و با تربیت مهندسانی که مجریان صحیح این تحقیقیات و قوانین باشند و همچنین نیروهای تکنسین و کارگرهای ماهری که تربیت می شوند، گام های موثری برای بهبود وضعیت ساخت و ساز و پیشگیری از خسارات زلزله برداشته شود.

این کنفرانس با همت جهاد دانشگاهی استان و همکاری دانشگاه شهید باهنر تا فردا پنجشنبه در کرمان ادامه دارد.

 

پیش بینی تولید 21 هزار تن انواع سبزی در جیرفت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری 21 هزار تن انواع محصولات سبزی در این شهرستان تولید شود.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، علی سالاری افزود: با آغاز فصل کشت سبزی برگی پیش ‎بینی می‎شود در سال زراعی جاری کشت این محصول به بیش از 600 هکتار افزایش یابد.

وی بیان کرد: با توجه به درآمد اقتصادی، تقاضا و تولید محصول با کیفیت، 20 درصد افزایش کشت انجام می‎شود.

وی با بیان این که کاشت سبزی برگی در شهرستان جیرفت از 20 شهریور ماه آغاز می‎شود و تا پایان مهر ماه ادامه دارد اضافه کرد: همچنین از دهه سوم آبان ماه برداشت این محصولات آغاز می‎شود و تا اردیبهشت ماه پایان می‎یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت متوسط عملکرد محصولات سبزی تازه را 35 تن در هر هکتار ذکر کرد و افزود: انواع سبزی مانند جعفری، تره، شاهی، ریحان، شوید، شنبلیله، کرفس، کاهو، کلم، گشنیز، مرزه و پیازچه برای مصرف تازه‎خوری و خورشی در این منطقه کشت می‎شوند.

وی گفت: سبزیجات این شهرستان با استفاده از آب چاه و رودخانه‎ای که حاشیه آن هیچگونه منبع آلاینده‎ای اعم از شیمیایی و میکروبی وجود ندارد، تولید می‎شود.

سالاری بیان کرد: بر همین اساس از این نظر سبزی تولیدی منطقه فاقد هر گونه آلودگی شیمیایی و میکروبی بوده و با اطمینان خاطر قابل مصرف است.

وی در زمینه سرمایه‎گذاری و صنایع بسته‎‎ بندی سبزی گفت: تنها یک واحد سبزی خشک‎کنی با ظرفیت تولید 2 هزار و 700 تن و میزان تولید یکهزار و 150 تن در شهرک صنعتی شهرستان جیرفت فعالیت می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت منطقه برای حمایت از سرمایه‎گذاران در بخش صنایع پس از برداشت اعلام آمادگی می‎کنیم.

رزمایش بزرگ عاشورائیان در کرمان آغاز شد

جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت: رزمایش بزرگ عاشورائیان گردان های بیت المقدس و کوثر بسیجیان استان کرمان آغاز شد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد مطهری امروز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مرحله اول این رزمایش امروز با اعزام گردان های شرکت کننده در محل پادگان شهید بهشتی کرمان در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: مرحله اصلی و پایانی رزمایش بزرگ عاشورائیان صبح جمعه با حضور گردان های عمل کننده برگزار می شود.

جانشین فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان گفت: در این رزمایش هفت گردان بیت المقدس و یک گردان کوثر حضور دارند.

وی تمرین و تقویت آمادگی مقابله با نا آرامی ها، دفاع از کوی و برزن و امداد و نجات را از اهداف برگزاری این رزمایش ذکر کرد.

مطهری افزود: رزمایش عاشورائیان در شهرستان های سراسر استان نیز همزمان با کرمان در حال برگزاری است.

استان کرمان با بیش از سه میلیون نفر جمعیت 23 شهرستان دارد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران