حادثه امروز صبح برای بوئینگ 747 ماهان به خیر گذشت + تصاویر سقوط موتور در چهاردانگه

معاون مدیر کل فرودگاه مهرآباد: هواپیما پس از فرود اضطراری توسط نیروهای ایمنی زمینی به رمپ منتقل شد و به مسافران آسیبی نرسید/440 نفر از مسافران این پرواز در ساعت 11 با یک فروند هواپیمای ایرباس ماهان به مقصد بندرعباس پرواز کردند  

صبح امروز هواپیمای بوئینگ 747 ماهان ایران ایر ، دچارحادثه شد، اما با درایت خلبان هواپیما مسافران سالم به فرودگاه مهرآباد رسیدند .

گزارش های سایت های خبری حاکی است: صبح امروز هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 که از تهران عازم بندرعباس بود، ناگهان در یک چاله هوایی یکی از موتورهای آن در حوالی اسلامشهر منطقه چهار دانگه تهران از هواپیما جدا شد و به زمین سقوط کرد. این هواپیما 4موتوره بوده و خلبان توانست با 3موتور دیگر به راحتی و بدون هیچ مشکلی در فرودگاه مهرآباد به زمین بنشیند. هنوز علت جداشدن موتور هواپیما دقیقا مشخص نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران صدا و سیما، هواپیمای بوئینگ 747 ماهان ایران ایر با شماره پرواز 1095 که طبق برنامه باید ساعت 6:35 دقیقه صبح از تهران به مقصد بندرعباس پرواز می کرد لحظاتی پس از بلند شدن  از باند فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی شد و دو ساعت بعد با تخلیه کامل بنزین هواپیما در ساعت 8:35 دقیقه به سلامت در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

آذری معاون مدیر کل فرودگاه مهرآباد درباره فرود اضطراری بوئینگ ماهان به خبرنگاران گفت: هواپیما پس از فرود اضطراری توسط نیروهای ایمنی زمینی به رمپ منتقل شد و به مسافران آسیبی نرسید.

آذری در ادامه توضیح داد: حدود 440 نفر از مسافران این پرواز در ساعت 11 با یک فروند هواپیمای  ایرباس ماهان به مقصد بندرعباس پرواز کردند، اما تعدادی از مسافران هم که بلیت خود را باطل کردند کلیه هزینه های رفت و برگشت آن ها توسط ماهان پرداخت شد. گفتنی است در این حادثه، مهارت خلبان ماهان و گروه پرواز مانع از آن شد که به مسافران آسیبی برسد.

در دو قدمی مرگ....

سعید بیابانکی شاعر کشورمان که در هواپیمای حادثه دیده حضور داشت عکسی را از داخل هواپیما منتشر کرد و نوشت: امروز صبح با پرواز ماهان عازم بندر عباس بودم...بویینگ 747 دو طبقه...در اسمان تهران موتور هواپیما دچار نقص شد و خلبان ما را با سلام و صلوات بر زمین فرودگاه مهر اباد کوباند...به گونه ای که تمام وسایل ملت از محفظه های بالایی روی سرمان ریخت. در حال حاضردر هواپیماییم..عده ای از حال رفته اند و من هم عین خیالم نیست... ولی انصافا خیلی هیجان داشت...! ما هم به افتخار خلبان زبل یک کف مرتب زدیم.

بیابانکی در پست دیگری در این باره نیز نوشت:

شکست جام می و محتسب ز دیر گذشت

رسیده بود بلایی ولی به خیر گذشت

دوستان عزیز...من نازه به عمق فاجعه پی بردم که به معجزه شبیه بود...این موتور هواپیمای ماست که در اسلام شهر سقوط کرده..وظیفه خود می دانم از خلبان کار بلد که نامش را نمی دانم تشکر کنم مردی که جان ۵۰۰ نفر را در اسمان تهران نجات داد.

علت فرود هواپیمای بوئینگ در مهرآباد   

خبرگزاری صدا و سیما در گزارشی که از صدا و سیما پخش شد اعلام کرد: هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ شرکت هواپیمایی ماهان ۲ دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد تهران، به علت نقص فنی در موتور شماره ۳ مجبور به بازگشت و فرود در این فرودگاه شد.

فرامرز سروی معاون مهندسی و تعمیرات شرکت هواپیمایی ماهان در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه این حادثه در فضای منطقه چهاردانگه روی داد، افزود: خلبان پس از انکه دوقطعه از موتور هواپیما جدا شد و با بدنه ان برخورد کرد تصمیم به بازگشت و فرود در فرودگاه مهراباد گرفت.

وی گفت: خوشبختانه هواپیما بدون مشکل در فرودگاه مهراباد به زمین نشست و مسافران در سلامت کامل از هواپیما پیاده و با پرواز دیگری عازم بندرعباس شدند.

سروی افزود : این هواپیما از نوع بوئینگ 747 است که ساعت 7.15 دقیقه امروز با 426 مسافر فرودگاه مهراباد را به مقصد بندرعباس ترک کرد  و در ارتفاع 8 هزارپایی دچار نقص فنی شد و طبق مقررات بین المللی اقدام به بازگشت و فرود در فرودگاه مهراباد کرد.وی با بیان اینکه سال ساخت این هواپیما به حدود 1990 بر می گردد، گفت : بوئینگ 747 از هواپیماهای خوب و مدرن است که در اختیار ناوگان هوایی کشور قرار دارد.

تشکیل کمیته بررسی علل نقص فنی در پرواز تهران – بندرعباس

مدیرکل دفتر ایمنی و مهندسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری از تشکیل کمیته بررسی علل نقص فنی در پرواز تهران-بندرعباس خبر داد که صبح امروز در حین پرواز یکی از موتورهای آن از کار افتاده بود.

محمد شهبازی در گفتگو با  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه بوئینگ 747 یکی از هواپیماهای پیشرفته در دنیا محسوب می‌شود این یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی بود.

وی از تشکیل کمیته‌ای در سازمان هواپیمایی کشوری برای بررسی دقیق علت این نقص فنی خبر داد و افزود: پیش از پرواز بررسی‌های لازم بر روی این هواپیما انجام شده بود اما در حین پرواز متاسفانه موتور شماره 3 هواپیما دچار نقص فنی و بخشی از قطعا آن نیز از هواپیما جدا شد.

مدیرکل دفتر ایمنی و مهندسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری افزود: موتور این هواپیما حدود دو دقیقه بعد از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد دچار نقص فنی شد که با درایت خلبان خوشبختانه بدون آسیب به مسافران مجددا به مهرآباد بازگشت.

شهبازی افزود: پس از بازگشت این هواپیما مسافران با دو فروند هواپیمای جایگزین به مقصد بندرعباس منقل شدند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران