امام جمعه کرمان: دولت باید از تعرض به سرمایه های ملی جلوگیری کند+ 4 خبر

سایر خبرها: معاون قوه قضائیه در کرمان: جرایم در کشور رنگ خشونت گرفته است/ بزرگترین محموله مرفین شرق کشور در کرمان کشف شد/ رئیس کل دادگستری: استان کرمان تهدیدهای وارداتی دارد/ معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی: این سازمان به مناطق محروم نگاه ویژه دارد  

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: دولت باید با بکارگیری راهکارهای مناسب از تعرض به سرمایه های ملی از جمله زمین خواری جلوگیری کند.

آیت الله سید یحیی جعفری روز شنبه در دیدار محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با وی افزود: اخیرا مسائلی از سوی مسئولان بویژه مقام معظم رهبری درباره زمین خواری و کوه خواری مطرح شده است که در این رابطه دولت باید راهکاری را اتخاذ کند که کسی نتواند به سرمایه های ملی تعرض کند.

وی همچنین گفت: در دوران مبارزات انقلابی وعده های زیادی به مردم داده ایم اما دشمنان نگذاشته اند به جایی که ابتدای انقلاب مد نظر ما بوده است، برسیم.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با تاکید بر اینکه تاکنون کارهای خوبی شده است افزود: دولت کارهای خوبی را انجام داده، سطح رفاه مردم بسیار افزایش داشته و دستاوردهای کشور در حوزه های مختلف از جمله علمی بسیار چشمگیر بوده اما خرابی ها نیز زیاد است.

وی تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر امنیت بسیار خوبی در کشور وجود دارد و با نگاهی به کشورهای همسایه این موضوع بهتر دیده می شود.

آیت الله جعفری گفت: به هر مرحله ای که برسیم نیز عده ای هستند که به دلیل بالا بودن توقعات خود، راضی نمی شوند.

وی ادامه داد: وقوع حوادث مختلف طبیعی و غیرطبیعی نیز موجب شده که اقدامات انجام شده به قدر لازم تاثیرگذار نباشد.

وی گفت: تحریم ها و کارشکنی های دشمنان نیز مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است.

امام جمعه کرمان اظهار کرد: در فرموده ای به مضمون از امام راحل آمده است که اگر هر کسی در هر مسئولیتی کار خود را به درستی انجام دهد، مشکلات برطرف می شود.

وی گفت: تا رسیدن به قله فهم، درک و تشخیص مسائل کشور کارهای زیادی را در پیش داریم و به آسانی نمی توانیم به این هدف دست یابیم.

آیت الله جعفری بیان کرد: خدمات نظام به خوبی قابل مشاهده است و متاسفانه ما این پیشرفت ها را به خوبی برای مردم توضیح نمی دهیم و از سوی دیگر مشکلات زیادی نیز وجود دارد.

وی افزود: دشمنان درصدد نفوذ هستند و مسئولان همواره تاکید دارند که باید مراقب بود این اتفاق نیفتد.

امام جمعه کرمان گفت: به ظاهر برجام به نتیجه رسیده است اما هر روز یکی از مسئولان آمریکایی حرف بیهوده ای را به زبان می آورند و کار را خراب می کنند.

وی همچنین از رئیس کل دادگستری استان کرمان به عنوان مدیری خوب، متدین، بسیجی و از خانواده شهدا یاد کرد و افزود: معاونان دادگستری کل استان کرمان نیز همه افرادی خوب و خدمتگزار هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه امروز شنبه در سفر یک روزه به استان کرمان برنامه هایی از جمله دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، حضور در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم، نشست خبری و جلساتی با روسای حوزه های قضایی و مسئولان مراکز مشاوره را در برنامه دارد.

 

معاون قوه قضائیه در کرمان: جرایم در کشور رنگ خشونت گرفته است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: جرایم در کشور رنگ و لعاب خشونت به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا محمدباقر الفت روز شنبه در نشست خبری افزود: بداخلاقی دلیل شیوع خشونت در کشور ماست.

وی گفت: تبلیغ رفتارهای خشن از طریق رسانه ها و جامعه نیز دلیل دیگر شیوع خشونت در جامعه است.

وی بداخلاقی را سرطان فرهنگ توصیف کرد و افزود: طی چند سال گذشته ناخواسته برخی افراد مبلغ رفتارهای ضد اخلاقی شدند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مردم تابعی از رفتارهای بزرگان هستند.

وی اظهار کرد: رسانه ها می توانند نقش جدی در زمینه خشونت زدایی از رفتار مردم داشته باشند و ریشه رفتارهای خشن را باید در رسانه ها و مجامع عمومی جست.

الفت افزود: بیش از 99 درصد از جرایم خرد، ناشی از فقر مجرمان و تبهکاران است و بزرگترین علت وقوع جرم در حال حاضر در کشور ما فقر ناشی از بیکاری می باشد.

وی اظهار کرد: این همان نکته ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی بر روی آن دست گذاشتند و معظم له با مطرح کردن مباحثی مانند اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی، جامعه را به سمت ایجاد فرصت های شغلی و جلوگیری از فقر هدایت می کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: مجرمانی که مرتکب جرایم خرد می شوند، هدف محاکمات ما نیستند بلکه اینها افرادی هستند که باید زمینه انجام جرایم را از جلویشان برداشت.

وی تصریح کرد: اگر این مجرمان به کار مشغول شوند و درآمد داشته باشند به هیچ عنوان به سمت رفتارهای ناهنجار نمی روند.

وی افزود: هر چند قوه قضاییه وظیفه ای در زمینه ایجاد شغل ندارد اما شرایط حضور سرمایه گذاران مشروع را در مناطق فراهم می کند.

الفت گفت: کمیته حمایت از سرمایه گذاری و حفظ حقوق بیت المال در راستای حمایت از سرمایه گذاران در قوه قضاییه راه اندازی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در کشور ما جرایم امنیتی می شود اظهار کرد: جرایم در کشور ما امنیتی نمی شود و ما درصدد اجتماعی کرمان اقدامات خود هستیم.

وی گفت: ایجاد معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه بزرگترین دلیل بر این مدعاست.

معاون رئیس قوه قضائیه افزود: امروز پلیس، بزرگترین اقدامات پیشگیرانه را در کشور انجام می دهد و حداقل در 10 سال گذشته از امنیتی کردن جرایم در کشور به طور قابل ملاحظه ای کاسته شده است.

وی به تصویب قانون آیین دادرسی کیفری به عنوان یک قانون متمدن در دنیا اشاره کرد و گفت: پیشرفته ترین کشورها در حوزه مسایل امنیتی و اجتماعی، رعایت حقوق شهروندان، متهمان و وکلا از داشتن چنین قانونی محروم هستند.

الفت گفت: جمهوری اسلامی ایران با یک تشکلی از اقوام مواجه است و همه افراد از هر قوم و قبیله به عنوان ایرانی مسلمان و معتقد کنار هم زندگی می کنند.

وی افزود: مردم در حوزه قومیت با هم مشکلی ندارند و دچار چالش قومیتی نیستند.

وی تصریح کرد: امروز بیشترین شهید در سوریه و عراق از افراد عرب زبان خوزستانی است که نشان می دهد این افراد انقلابی و مطیع رهبر هستند.

الفت گفت: مطرح کردن مباحث قومی در فضای کنونی به صلاح کشور نیست.

وی برنامه جدی دستگاه قضایی را کاهش جمعیت زندانیان مبتنی بر اصلاح و تربیت عنوان کرد و گفت: دستورالعمل ساماندهی زندانیان در شورای عالی قضایی هم اکنون در دست تهیه است.

وی اظهار کرد: طی یک تا دو هفته آینده دستور العمل ساماندهی زندانیان به تصویب نهایی می رسد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تاکید کرد: خارج کردن زندانی از زندان بدون اصلاح و تربیت نیز موجب می شود جامعه در معرض جرایم بعدی قرار بگیرد.

وی به ورود و اقامت اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور اشاره کرد و گفت: این جرم امروز مجازات متناسب و بازدارنده ای ندارد.

وی گفت: مجازات حضور غیر مجاز اتباع بیگانه به کشور به قدری سطح پایین است که مجازات محسوب نمی شود.

الفت افزود: اسکان دادن به اتباع بیگانه غیرمجاز هم مجازات دارد اما این مجازات به قدری اندک است که اتباع بیگانه حاضرند مجازات را تحمل کنند و به جرم خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه برخی مجازات ها متناسب با موضوع ارتکاب جرم نیست گفت: گاهی هم مجازات ها متناسب با جرم است اما مقامات قضایی هنگام تعیین مجازات، مجازات متناسب را تعیین نمی کنند.

وی تصریح کرد: جرایمی که در قانون مجازات نامناسب دارند در پیشگیری های ثالثیه، شناسایی و از طریق معاونت حقوقی قوه قضاییه تلاش می شود این مجازات ها به نحو شایسته یا تاثیرگذاری اجرا شود.

الفت افزود: پیشگیری از وقوع جرم طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدامی فرا قوه ای است.

وی اظهار کرد: شهرداری ها، تبلیغات اسلامی ارشاد روحانیون دانشگاهیان هیات ها و مساجد در برنامه های معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گنجانده شده اند.

وی گفت: قانون گذار در قانون پنجم توسعه به شفاف سازی در اطلاعات خروج از گمنامی تاکید دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه افزود: مجرمان سعی می کنند هویت خود را از دید مسئولان و مردم پنهان کنند و در گمنامی جرایم اقتصادی و مالی را مرتکب شوند.

وی گفت: حتی در حوزه سیاسی برخی از سیاسیون سعی می کنند نقش و جرم شان به منظر جامعه کشیده نشود.

الفت تصریح کرد: قانونگذار تلاش دارد گمنامی در جرم حذف شود و خروج از گمنامی را برای خود به عنوان شعار در نظر گرفته است.

وی گفت: گمنامی در وقوع جرم ممکن است در فضای حقیقی یا مجازی انجام شود که قانونگذار در فضای مجازی نیز تدبیر خروج از گمنامی را اتخاذ کرده است.

وی افزود: جامعه ما از نظر فرهنگی به آن شدت دچار شکست نشده و ما شاهد حضور پر تعداد بانوان در جرایم نیستیم.

الفت اظهار کرد: وقتی جرم و رفتار ناهنجار وارد جامعه می شود متناسب با جنسیت شهروندان موقعیت جدیدی می گیرد.

وی گفت: همانطور که جرم می تواند جغرافیای خود را تغییر بدهد می تواند با انسان ها و جنسیت جدید هم خودش را تطبیق بدهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی خانم ها از داروهای روان گردان به منظور کاهش وزن استفاده می کنند اما آسیب دیدگی جامعه زنان از آسیب دیدگی جامعه مردان به مراتب کمتر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این معاونت در تهیه برنامه های پیشگیری نگاه خاصی به جنسیت مجرمان ندارد اما در مورد مواد مخدر که مورد استفاده جامعه زنان قرار می گیرد برنامه های خاصی دارد.

الفت دیروز شنبه در سفری یکروزه وارد کرمان شد و ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان در نشست مشترک شورای قضایی و پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان شرکت کرد.

 

بزرگترین محموله مرفین شرق کشور در کرمان کشف شد

فرمانده انتظامی استان کرمان گفت: بزرگترین محموله مرفین شرق کشور با یکهزار و 326 کیلوگرم وزن در ایست و بازرسی مرصاد کشف شد.

به گزارش ایرنا سرهنگ رضا بنی اسدی روز شنبه در نشست خبری افزود: این محموله موادمخدر شامگاه گذشته کشف شد.

وی اظهار کرد: ماموران تلاشگر انتظامی استان کرمان در 24 ساعت گذشته با اقدامات اطلاعاتی موفق به کشف این مقدار مرفین شدند و در این رابطه یک دستگاه کانتینر حامل مواد مخدر توقیف شد.

وی با اعلام اینکه یک نفر در این رابطه دستگیر شده است گفت: این محموله از حوزه سیستان و بلوچستان و شهرستان ایرانشهر بارگیری شده و به مقصد خراسان رضوی در حرکت بود.

فرمانده انتظامی استان کرمان بیان کرد: کار شناسایی سایر همدستان این فرد در دست انجام است و اقدامات اطلاعاتی پلیس در این رابطه ادامه خواهد یافت.

وی گفت: در سال جاری تاکنون بیش از 52 تن مواد مخدر در استان کرمان کشف شده است.

بنی اسدی با اشاره به اینکه بحث مواد مخدر در استان کرمان بر کسی پوشیده نیست ادامه داد: بیش از 60 درصد مواد مخدر تولیدی در افغانستان از مرز استان عبور می کند و نیروی انتظامی در حوزه اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای به وظایف خود به خوبی عمل می کند.

وی گفت: مواد مخدر به دلیل سود گسترده خود مافیای بزرگی را پشت سر خود دارد.

وی ادامه داد: در 24 ساعت گذشته همکاران پلیس آگاهی موفق به شناسایی و دستگیری اعضای باند سرقت سیم های برق و مخابرات شدند و در این رابطه دو تن سیم سرقتی و مقادیری از قطعات برق رسانی، لوازم داخل خودرو و سیم های برق کشف شد.

فرمانده انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه هفت نفر در این رابطه دستگیر شده اند گفت: با شناسایی و دستگیری این افراد یک باند موثر در حوزه سرقت سیم و تجهیزات شبکه برق و مخابرات، کشف شد.

وی اظهار کرد: با اقدامات انجام شده از سوی نهادهای دست اندرکار از جمله نیروی انتظامی و رسانه ها، عزاداری های ماه محرم با کمترین مشکل برگزار شد.

بنی اسدی گفت: استان کرمان از نظر وضعیت منطقه ای هماهنگی بسیار خوبی داشته است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و در زمان انتخابات نیز در پرتو این تعامل و همراهی برگ زرین دیگری در کارنامه مردم و کشور ثبت شود.

 

رئیس کل دادگستری: استان کرمان تهدیدهای وارداتی دارد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، تهدیدهای وارداتی دارد و در پیشانی مبارزه با مواد مخدر است.

یدالله موحد روز شنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با حضور محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: سال های سال کوشش جدی در استان کرمان در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 70 درصد مواد مخدر ورودی به کشور از استان کرمان عبور می کند گفت: مواد مخدر، ام الجرایم آسیب های اجتماعی و جرایم به شمار می رود.

وی بیان کرد: حدود 80 درصد از جرایم مهم استان کرمان ناشی از ورود مواد مخدر به این استان است و متاسفانه توجه لازم به نقش استان در مبارزه با مواد مخدر در کشور صورت نمی گیرد.

رئیس کل دادگستری کرمان از ورود اتباع بیگانه به استان و کشور به عنوان یکی دیگر از تهدیدات وارداتی استان کرمان یاد کرد و گفت: در حال حاضر 417 نفر اتباع بیگانه در زندان های استان کرمان هستند و این اتباع عمدتا در جرایم سنگین و مهم نقش دارند.

وی خاطرنشان کرد: اتباع بیگانه در حوزه جعل اسناد هویتی ایرانی فعالیت زیادی دارند و دستگاه قضایی تاکنون به جدیت با این حوزه برخورد کرده است.

موحد با اشاره به اینکه اتباع بیگانه در 30 درصد جرایم خشن و مهم اتباع نقش دارند گفت: افغانی کشی و افغانی ربایی از مشکلات اصلی در استان کرمان به شمار می رود.

وی گفت: باید در حوزه جلوگیری از تردد و حمل و نقل اتباع بیگانه غیر مجاز در بحث کیفری نگاه جدی تری وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: مشکلات کم آبی نیز در آینده می تواند گریبان استان کرمان را بگیرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: برای ساماندهی سلاح های شکاری و غیر مجاز نیز باید تدبیری صورت گیرد و در این زمینه طرح و برنامه جدی و مدونی داشته باشیم.

وی درباره فرصت های استان کرمان هم گفت: این استان به عنوان بهشت معادن کشور شناخته می شود و زمین های حاصلخیز کشاورزی را نیز دارد و 25 درصد باغات کشور را در خود جای داده است.

وی ادامه داد: استان کرمان در راه های اصلی کشور قرار دارد و وجود منابع انسانی جوان، مستعد و ارزشمند از دیگر مزیت های استان کرمان به شمار می رود.

موحد همچنین گفت: تصویب نهایی قانون تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در کشور اتفاق خوبی بوده و امیدواریم این شورا بتواند به رسالت اساسی که بر عهده آن است عمل کند.

وی افزود: انتظار می رود با تصویب نهایی قانون تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در سطح ملی تقسیم کار بین قوای سه گانه ایجاد شود و هماهنگی جدی تری در این زمینه وجود داشته باشد تا برنامه های ملی پیشگیری از وقوع جرم تدوین و به استان ها نیز ابلاغ شود.

رئیس کل دادگستری کرمان تاکید کرد: در استان کرمان آمادگی لازم برای اجرای این برنامه ها وجود دارد و تاکنون نیز اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: کرمان با سه میلیون نفر جمعیت و دارا بودن 11 درصد خاک کشور یکی از استان های بزرگ کشور شناخته می شود و دارای 29 حوزه قضایی، 18 دادگستری 11 شورای بخش است.

وی افزود: 322 شورای حل اختلاف در استان کرمان فعال هستند که 128 شورا روستایی و مابقی شوراهای شهری هستند و در مجموع یکهزار و 614 نفر در این شوراها مشغول به فعالیت هستند.

موحد گفت: سال گذشته 350 هزار پرونده به شوراهای حل اختلاف وارد شده است.

وی یادآور شد: در مجموع طی سال گذشته 650 هزار پرونده در مراحل مختلف قضایی مطرح شد که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار کرد: طی یکسال اخیر علاوه بر مختومه شدن تعدادی از پرونده ها، 22 هزار پرونده از موجودی ها کاهش یافته است.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف در مجموع به 147 هزار پرونده رسیدگی کرده اند که 31 درصد به صلح و سازش منتهی شده اند و استان کرمان در این زمینه در کشور رتبه برتر را داراست.

وی افزود: برغم همه تهدیدات، استان کرمان از حیث جرایم عمومی دارای جرایم کمی است و با دارا بودن 3.9 درصد جمعیت کشور، زیر سه درصد جرایم و پرونده های ورودی به دستگاه قضایی را دارد.

موحد بیان کرد: شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بسیار فعال است و برنامه ریزی های دقیقی در این زمینه صورت گرفته است.

وی گفت: در مسیر پیشگیری از وقوع جرم در استان کرمان همکاری نهادهای مختلف را داشته ایم.

وی افزود: شورای حفظ حقوق بیت المال استان کرمان نیز از شوراهای برتر کشور به شمار می رود و تاکنون بیش از 20 هزار هکتار از اراضی دولتی را به دولت بازگشت داده ایم یا از تغییر کاربری آنها جلوگیری شده است.

موحد گفت: در حوزه خانواده نیز همکاری های خوبی با نهادهای مختلف از جمله جهاد دانشگاهی و بهزیستی داشته ایم و در این رابطه دوره های آموزشی و مشاوره قبل و بعد از ازدواج طراحی و اجرا شده است.

 

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی: این سازمان به مناطق محروم نگاه ویژه دارد

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: این سازمان نگاه ویژه ای به مناطق محروم دارد و با توجه به اولویت های بخش های مختلف برنامه های لازم در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا محمدرضا واعظ مهدوی روز جمعه در حاشیه بازدید از فضاهای آموزشی، ورزشی و آثار تاریخی شهرستان جیرفت در جمع خبرنگاران افزود: این منطقه دارای پتانسیل های خوبی در زمینه کشاورزی، آموزشی، فرهنگی و آثار باستانی است لذا باید زمینه شکوفایی این استعدادها را با مشارکت مردم فراهم کرد.

وی با اشاره به بازدیدش از مدارس فرسوده شهرستان جیرفت گفت: در زمینه تعمیر و نگهداری این فضاها بعد از جمع بندی نهایی پایان سفر، اعتباری در نظر گرفته می شود.

وی گفت: پروژه های نیمه تمام زیادی در کشور وجود دارد که با توجه به تخصیص اعتبارات موجود تا چند سال آینده قادر به تامین اعتبار لازم برای تکمیل آنها نیستیم.

معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه مشارکت مردم و بخش خصوصی موجب تسریع در تکمیل طرح های نیمه تمام می شود افزود: در صورتی که مردم و بخش خصوصی 50 درصد اعتبار طرح ها را تامین کنند دولت 50 درصد باقیمانده را تخصیص می دهد لذا باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: دولت از بخش خصوصی حمایت خوبی انجام می دهد و یکی از گام های خوب برای تسریع بخشیدن به طرح های نیمه تمام طرح کمک های فنی و اعتباری به بخش خصوص است که دولت در پرداخت نرخ سود تسهیلات با سرمایه گذار سهیم می شود و تنها پنج درصد را بخش خصوصی می پردازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هم گفت: در این منطقه 480 کانون فرهنگی و هنری و 80 موسسه قرآنی فعال است.

حجت الاسلام سید احمد حسینی افزود: با توجه به نوپا بودن این اداره کل فرهنگسرا و سینما در تمامی شهرستان های زیر پوشش نیاز است که امیدواریم در این سفر اعتبار لازم برای ایجاد این فضاها فراهم شود.

فرماندار جیرفت هم گفت: زیرساخت های مجموعه ورزشی تختی شهر جیرفت متعلق به قبل از انقلاب اسلامی است و جوابگوی جمعیت 300 هزار نفری این شهرستان نیست.

احمد امینی روش افزود: در بخش های این شهرستان به سالن های چند منظوره نیاز داریم تا بتوانیم در زمینه مسائل فرهنگی و ورزشی خدمات خوبی به جوانان ارایه دهیم.

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که روز گذشته (پنجشنبه) وارد کرمان شد امروز از شهرستان های جنوبی استان و روند توسعه این مناطق بازدید کرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران