سخنگوی سازمان انرژی اتمی: امیدواریم تا 24 آذرماه موضوع PMD حل و فصل شود+ 12 خبر

سایر خبرها: نوبخت: هیچ پولی از طرف "بابک زنجانی" واریز نشده است/ معاون اول رئیس جمهوری: اقتصاد برون گرا لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است/ وزیر اقتصاد و دارایی در جمع سفرا: فرصت های سرمایه گذاری را به طرف های خارجی معرفی کنید/ قائم مقام وزیر بهداشت: برای تکمیل 248 بیمارستان در کشور خیران کمک کنند/ حجم تجارت ایران و ترکیه به 7.5 میلیارد دلار رسید/ مدیر اتاق بازرگانی آلمان: ایران به دنبال واردات محصولات مصرفی نیست/ گمرک: واردات کشور در هفت ماهه نخست امسال 21.09 درصد کاهش یافت/ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ایران به سمت افزایش کانون های بیابانی و فرسایش خاک حرکت می کند/ رقابت قدرتهای اقتصادی بزرگ آسیا برای حضور در ایران: وزیر خارجه کره در راه تهران است/ تصمیم ستاد مرکزی اربعین: گذرنامه برای زائران اربعین حسینی اجباری است/ مدیرعامل شرکت راه آهن: بدهی راه آهن به بانک ها تا دو ماه آینده صفر می شود/ دادگاه ویژه امور مالیاتی تشکیل می شود  

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در اجرای برجام، دستورات رهبری انقلاب مبنای کار خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست تخصصی بررسی و تحلیل برجام و تاثیر آن بر جایگاه ژئوپلتیک ایران که پیش از ظهر سه‌شنبه در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ابراز نگرانی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره شروع اقدامات ایران برای اجرای تعهدات پذیرفته شده در برجام قبل از تحقق شروط مورد نظر مقام معظم رهبری گفت: این نگرانی‌ها برای ما هم قابل توجه است.ما هم نگران هستیم و دلمان می‌سوزد، اما کار را به شکلی پیش خواهیم برد که براساس منویات رهبری انقلاب و نیز ضوابط و قوانین موجود به تعهداتمان عمل کنیم.

کمالوندی تصریح کرد: منویات و دستورات رهبری انقلاب مبنای اصلی کار ما در اجرای تعهداتمان در برجام است.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد اینکه اقدامات ایران در راستای ایفای تعهدات هسته‌ای اش قبل از بسته شدن موضوع PMD شروع شده، گفت: آنچه مدنظر رهبری انقلاب است، نصب‌العین ماست و ما مو به مو این موارد را اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما باید در رابطه با موضوع رآکتور اراک و نیز تبادل سوخت طبیعی قراردادهای محکم را منعقد کرده و تضمین‌های لازم را از طرف مقابل اخذ کنیم و همه این اقدامات در حال انجام است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نحوه شروع اقدامات ایران برای ایفای تعهداتش در برجام، گفت: ما بخشی از ساز و کارها را شروع کرده‌ایم تا فرصت و زمان بیشتری را وقتی که بخواهیم عملا اقدامات را انجام دهیم، به ما خواهد داد و ما در مرحله انجام کارهای مقدماتی هستیم و هنوز هیچ سانتریفیوژی را جمع نکرده‌ایم.

کمالوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امضای سند رسمی باز طراحی رآکتور اراک توسط وزیران خارجه ایران و 1+5 گفت: از مجموع 6 کشور عضو 1+5 به جز یک کشور نظر مثبتشان را در این خصوص اعلام کرده‌اند و ما در حال حاضر منتظر اعلام نظر این کشور طی امروز و فردا هستیم و به زودی امضای سند صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در رابطه با رآکتور اراک حقیقت این است که ما خودمان توانایی بازطراحی را داریم اما برای سرعت و سهولت کار همکاری بین‌المللی را در این زمینه پذیرفتیم.

کمالوندی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به ژاپن هم گفت: صالحی قرار است در یک کنفرانس بین‌المللی در رابطه با فناوری هسته‌ای در ژاپن شرکت کند و در یکی از دانشگاه‌های این کشور هم سخنرانی خواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: همکاری‌های نزدیکی بین ایران و ژاپن به ویژه در مورد ایمنی هسته‌ای صورت گرفته است و ما برای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید که در برنامه بلندمدت خود تعریف کرده‌ایم، با کشورهای مختلف از جمله ژاپن رایزنی و همکاری خواهیم داشت، البته به این شرط که فناوری‌های جدید را وارد کشور ما کنند و در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت داشته باشند.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر هم برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در حال رایزنی با برخی کشورها هستیم.

کمالوندی در پایان و در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد نشست ایران و آژانس قبل از انتشار گزارش آمانو در مورد ارزیابی موضوع PMD گفت: این نشست یک هفته قبل از تهیه و ارائه گزارش و به احتمال زیاد در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: امیدوار هستیم تا تاریخ 15 دسامبر (24آذرماه) و طی نشست مشترک ایران و آژانس موضوع PMD برای همیشه حل و فصل و پرونده مربوط به آن بسته شود.

 

نوبخت: هیچ پولی از طرف "بابک زنجانی" واریز نشده است

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه که صبح دیروز سه‌شنبه( 12 آبان ماه) برگزار شد، گفت: از روزهای آینده اجرای اعطای تسهیلات به صورت هدفمند به بخش‌هایی از صنعت آغاز خواهد شد، اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی وظیفه خود را در جهت پرداخت به طرح‎‌های عمرانی برای تشویق صنایعی همچون سیمان و میلگرد نیز انجام می‌دهد. تسهیلات پیش بینی شده 12 و 16 درصدی در بسته اقتصادی مقدمه کاهش نرخ سود بانکی خواهد بود.

نوبخت گفت: تا 7 آبان ماه سال جاری 14هزار و 218میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شد و در کنار آن نیز 2100 میلیارد تومان برای آب‌های مرزی و 3هزار میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه پرداخت شد، یکهزار و 137میلیارد تومان برای حوادث که جمعا 20هزار و 455میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد که این رقم پرداختی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 13هزار و 190میلیارد تومان پرداخت شده بود، بیش از هفت هزار و 265میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت ادامه داد: رشد اقتصادی 6 ماهه اول سال در بخش کشاورزی، مثبت 5/7 درصد بوده، این رقم در بخش صنعت منفی 1/1 در صد و در خدمات مثبت 0/9 در صد بوده است، لذا در مجموع مرکز آمار رشد اقتصادی را در شش ماهه اول مثبت 1 درصد اعلام کرده است.

نوبخت ⁠⁠⁠⁠⁠تاکید کرد: روند خرید تضمینی گندم در سال جاری، 1150 تومان سال است، در سال 93، 1050، در سال 92، 800 تومان و در سال91، 420 تومان بوده، لذا قیمت خرید گندم طی سه سال، از 420 تومان به 1270 تومان افزایش یافته است که این مهم برای افزایش انگیزه در بحث تولید بوده است.

وی اضافه کرد: این قیمت‌گذاری برای دولت بار مالی به همراه خواهد داشت و دولت قیمت خرید تضمینی را با قیمت 650 تومان به فروش می‌رساند، که این فاصله خرید تا فروش نشانگر آن است که قیمت نان با افزایش کم در اختیار مردم قرارگیرد، این مهم در مورد چای هم اتفاق افتاد و 30درصد تولید چای نسبت به سال قبل افزایش یافت که این میزان افزایش از دلایل خرید تضمینی دولت بوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد اقدامات دولت در زمینه تجمیع بیمه‌ها گفت: رئیس جمهور موضوع تجمیع بیمه‌ها را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی محول کرده است، احتمال دارد این سازمان تا هفته آینده بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سایر دستگاه‌ها، مدلی از تجمیع بیمه‌ها به نفع سلامت کشور ارائه کند.

نوبخت با بیان اینکه اگر شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بخواهند به ایران بیایند حتما در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند گفت: ما حتما از این سرمایه‌گذاری‌ها استقبال خواهیم کرد اما تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اجازه ندهیم کالاهای مصرفی به داخل کشور بیایند را نیز رعایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما خواهان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در مباحث تولیدمان هستیم، ادامه داد: ما می‌خواهیم فناوری‌های جدید وارد کشور شود تا بازارهای داخلی فعال‌تر شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نوبخت با اشاره به پرونده "بابک زنجانی" یادآور شد: 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از اموال عمومی دارایی ملت در اختیار بابک زنجانی است و وزرات نفت موظف است که در راستای استیفای حق ضایع شده ملت اقدامات لازم را انجام دهد، پرونده یک زمانی بین دو نفر است که هر یک ادعایی می‌کنند اما این پرونده اینک روی میز دادسرا نیست و روی میز دادگاه است و نگاه منصفانه،‌ عادلانه و حقوقی ریاست دادگاه در این پرونده حاکم و متمرکز است.

وی در ادامه با بیان اینکه مگر می‌شود متهم به حساب شاکی پول واریز کند و شاکی در مورد آن امتنا کند، گفت: این پول داخل حسابی است که اگر هر سنت در آن بخواهد جابه جا شود کاملا مشخص می‌شود. در حال حاضر به جای اموال به پول و ارز نیاز داریم و اگر 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به ذخایر وزارت نفت افزوده شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند لذا واگذاری اموال به رفع مشکلات کمک نمی‌کند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به برخی از شبهات که می‌گویند واریز پول در این مقطع برای وزارت نفت قابل استفاده نخواهد بود، ادامه داد: این موضوع درست نیست به هر حال ما می توانیم برای بعد از برجام از آن استفاده کنیم.

سخنگوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطر نشان کرد: ما الان نیازمند دلار نفت هستیم و اینکه اموال به وزارت نفت اضافه شود چیزی را حل نمی‌کند به هر حال پرونده زیر نظر قاضی است و هر چه دادگاه حکم کند قابل اجراست و همه رسانه‌ها باید کمک کنند تا پول ملت مجددا به اموال عمومی برگردانده شود.

نوبخت با اشاره به برنامه‌های ملی در مورد سیاست اقتصاد مقاومتیی یادآور شد: ما 24 بند را در قالب چند برنامه که شامل پروژه‌ها و برنامه‌ها می‌شود در ستاد اقتصادی مقاومتی با حضور معاون اول رئیس جمهور تهیه و تنظیم کردیم که اگر تایید شود اجرا خواهد شد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه که آیا برنامه اقتصادی دولت کوتاه مدت است، اظهار داشت: خیر ما یک برنامه جامع داریم که مسؤلین اقتصادی و خودم بارها با حضور همه رسانه‌ها در مورد آن صحبت کرده‌ام ما در برنامه جامع به این موضوع پرداخته ایم که باید ببینیم در شرایط پساتحریم چه برنامه‌هایی را داشته باشیم.

نوبخت در ادامه  افزود: ما برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات شرکت کردیم و با کسانی که می دانستیم نسبت به ما حسن نیت ندارند وارد گفت‌و‌گو شدیم پس حالا که به توافقاتی رسیده ایم باید منتظر آثار لغو تحریم‌ها باشیم و نباید با دست خودمان آنها را از بین ببریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا همواره مشکلات را به دولت‌های قبل مرتبط می‌کنید، بیان کرد: این حرف هم درست است و هم نادرست. همه می‌دانیم که اقتصاد ایران با رشد منفی 8/6 درصد مواجه بود ولی اینکه بخواهیم هر اتفاقی که می‌افتد را به دولت قبل ربط دهیم درست نیست زیرا آنها الان نیستند که از خود دفاع کنند و من حق ندارم که از این تریبون که در اختیارم هست علیه آنها استفاده کنم.

نوبخت گفت: اگر ما در جایی حرف بی منطقی گفتیم حاضریم که در این خصوص عذرخواهی کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا بانک‌ها در مورد ضمانت نامه‌ها سختگیری می‌کنند، خاطر نشان کرد: بخشی از این سخت گیری‌ها توجیه بانک‌ها را به همراه دارد زیرا آنها امانت‌دار مردم هستند ولی به هرحال در جاهایی بخشی از سخت‌گیری‌ها باعث کند شدن سرعت کار اقتصادی می‌شود که در این مورد باید بازنگری‌های صورت گیرد.

 

معاون اول رئیس جمهوری: اقتصاد برون گرا لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ماموریت جدید و ویژه ای است که رهبر معظم انقلاب آن را از قوای سه گانه و بخصوص دولت مطالبه کرده اند، گفت: اقتصاد برون گرا لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است که بخش اعظم وظایف آن بر عهده نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مبنای کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را قانون اساسی کشور دانست.

وی افزود: رویکرد ما در مواجهه با مسائل بین المللی براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است و بارزترین بخش وعده های رئیس جمهوری که تا کنون محقق شده، مربوط به حوزه سیاست خارجی است.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه امروز خطر تهدید، جنگ و تحریم از ملت ایران دور شده است که باید از شرایط جدید و فرصت های بوجود آمده برای توسعه کشور استفاده کنیم.

جهانگیری با اشاره به تلاش ها و زحمات تیم مذاکره کننده هسته ای خاطرنشان کرد: قدرت مذاکره و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به نمایش گذاشته شد و خوشبختانه امروز سرمایه و منزلت اجتماعی تخریب شده کشور بازسازی شده و جمهوری اسلامی ایران توانست از حقانیت ملت ایران در عرصه بین المللی دفاع کند.

وی ادامه داد: دکتر ظریف و همکاران ایشان در نهایت شجاعت، فداکاری و البته مظلومیت توانستند مذاکرات هسته ای را با موفقیت به نتیجه برسانند و بی تردید این اقدام مهم در حافظه تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماند و نام این عزیزان از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اهمیت توافق هسته ای برای کشور، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به همه تعهداتش تاکید کرد و گفت: البته اینکه عده قلیلی در کشور با این توافق مخالفت دارند، نشان دهنده آزادی بیان در کشور است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: خوشبختانه این توافق با تایید رهبر معظم انقلاب به نتیجه رسید و دولت الزامات این توافق را که از سوی ایشان ترسیم شده است را به طور جدی و دقیق مورد توجه قرار خواهد داد.

جهانگیری گفت: امروز باید همه تلاش خود را بر این موضوع متمرکز کنیم که چگونه می توانیم نهایت استفاده را از فرصت های ایجاد شده به واسطه توافق هسته ای برای کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توافق هسته ای همانطور که در عرصه بین المللی شرایط جدیدی را بوجود آورده در داخل کشور هم امید و البته انتظاراتی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: توافق هسته ای یک فرصت تاریخی است که امید ملت ایران را به آینده افزایش داده است و در فضای مثبت ایجاد شده قادر هستیم برای انجام کارهای بزرگ برنامه ریزی کنیم.

معاون اول رییس جمهوری نقش دستگاه دیپلماسی و حوزه سیاست خارجی کشور را در توسعه کشور و گشایش های اقتصادی تعیین کننده و پراهمیت ارزیابی کرد و افزود: باید اقتصاد کشور را شکوفا کنیم و دولت برای این کار برنامه های عملیاتی جدی در دستور کار قرار داده است.

جهانگیری توجه به مسائل اقتصادی و تلاش برای رشد اقتصادی کشور در مقطع فعلی را دارای اهمیت خواند و اظهار داشت:رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار هیات دولت با ایشان، تاکیدات ویژه ای برای اولویت دادن به حل مسائل اقتصادی داشته اند.

وی اقتصاد ایران را اقتصادی مبتنی بر درآمدهای نفتی عنوان کرد و گفت: بخش مهمی از صنایع ایران به صنایع ساختمانی و خودرو سازی مربوط می شود که البته این دو بخش همواره به نیازهای داخلی توجه کرده و سهم ناچیزی از بازارهای بین المللی دارند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز بخش مهم دیگری از اقتصاد ایران را شامل می شوند که متکی به نفت و منابع طبیعی هستند و صادرات این بخش ها نیز متکی به انرژی ارزان قیمت و منابع طبیعی کشور است.

جهانگیری اضافه کرد: اقتصاد ما که متکی به منابع طبیعی، نفت و انرژی ارزان قیمت است تاکنون از حضور معنادار در مجامع بین المللی اقتصادی غفلت کرده است و تلاش های جدی برای اینکه سهمی از بازارهای بین المللی کسب و نظر سرمایه گذاران خارجی را به سمت ایران جلب کنیم، صورت نگرفته است.

وی با تاکید براینکه این شیوه مدیریت اقتصاد کشور شیوه ای نادرست است و نیاز به بازنگری جدی دارد، خاطرنشان کرد: امروز چالش های جدی پیش روی کشور قرار دارد که یکی از این چالش ها، وجود 3 میلیون جوان جویای کار در کشور است و علاوه بر آن رفاه مردم ایران نیز کاهش یافته و در سال های اخیر درآمد مردم افت کرده است.

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری اینکه جایگاه اقتصاد ایران در منطقه باید افزایش یابد، گفت: ایران از نظر سابقه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و امکانات و ظرفیت های مختلف با هیچ یک از کشورهای منطقه قابل مقایسه نیست و لازم است برای ارتقای جایگاه اقتصادی کشور در منطقه به صورت جدی تلاش کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: این موضوعی است که در سند چشم انداز 20 ساله کشور هم بر آن تاکید شده است و بر اساس این سند ملی، ایران باید رتبه نخست اقتصادی درمیان کشورهای منطقه را کسب کند.

وی با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی در دهه های گذشته، افزود: درآمد نفتی کشور در این سالها بیش از یک هزار میلیارد دلار بوده و این منابع مالی وارد اقتصاد ایران شده است اما متاسفانه این منابع به بدترین شکل ممکن مصرف شده که در نتیجه بودجه دولت متورم شده و نظام اداری ناکارآمد در کشور شکل گرفته است.

جهانگیری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد در برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: امروز دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد یک توصیه نیست بلکه یک ضرورت برای کشور محسوب می شود چرا که اگر نتوانیم به این میزان از رشد اقتصادی دست یابیم، معضلات اقتصادی کشور نظیر بیکاری، مسائل و مشکلات را دو چندان خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد باید سالانه 150 میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری جدید انجام شود، گفت: با اتکا به توان اقتصادی ایران، بخش خصوصی، نظام بانکی و منابع نفتی قادر نخواهیم بود به این حجم سرمایه گذاری دست یابیم پس لازم است منابع مالی جدیدی به کشور جذب کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: این منابع می تواند در قالب سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طریق ایجاد خط اعتباری فاینانس باشد و ماموریت دستگاه دیپلماسی و سفرای ایرانی این است که برای جذب این منابع و تشویق سرمایه گذاران خارجی فعالیت دو چندان داشته باشند.

جهانگیری تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که این سرمایه گذاری ها نباید فقط معطوف به تامین نیازهای بازار داخلی کشور باشد بلکه باید در صنایعی سرمایه گذاری صورت بگیرد که بتوانیم سهم عمده ای در بازارهای بین المللی و بازار صادرات جهانی کسب کنیم.

وی با تاکید براینکه باید صادرات کالا و خدمات ایرانی به شکل روز افزون توسعه پیدا کند، گفت: اولویت نخست ما کشورهای همسایه هستند و لازم است با تعیین کشورهای هدف، موانع پیش روی توسعه صادرات به این کشورها را برطرف کنیم.

 

وزیر اقتصاد و دارایی در جمع سفرا: فرصت های سرمایه گذاری را به طرف های خارجی معرفی کنید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب نیازمند ورود منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی هستیم و انتظار ما از سفرای ایران این است که فرصت های سرمایه گذاری کشور را به طرف های خارجی معرفی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، علی طیب نیا دیروز سه شنبه در همایش سفرا و نمایندگی های ایران در خارج از کشور با اشاره به شرایط جدید و رفع تحریم ها گفت: با لغو تحریم ها درآمدهای نفتی کشور افزایش می یابد که این درآمدها باید در خدمت رشد و توسعه کشور قرار گیرد.

وی افزود: پس از لغو تحریم ها امکان دسترسی به منابع مالی خارجی و منابع مسدود شده کشور نیز فراهم خواهد شد و همه اینها فرصت های جدیدی است که در برابر ما قرار می گیرد و امکان دسترسی به رشد بالای اقتصادی را فراهم می کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید براینکه در این شرایط نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم بر لزوم حرکت در جهت کاهش وابستگی و کاهش آسیب پذیری کشور تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب نیازمند ورود منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی هستیم و انتظار ما از سفرای ایران این است که فرصت های سرمایه گذاری کشور را به طرف های خارجی معرفی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم بر لزوم هماهنگی میان سیاست خارجی با سیاست داخلی کشور تاکید کرد و گفت: برای خروج از شرایط دشوار کشور، برهه ای تاریخی بوجود آمده است که باید از این فرصت استفاده مطلوب را ببریم.

ربیعی افزود: دولت باید همواره بدنبال اصلاح ساختارها در داخل کشور باشد و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران نیز باید روزنه های ورود منابع خارجی به کشور را پیدا کنند.

رییس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم ضمن تشریح اوضاع بانکی کشور گفت: نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات بین المللی خود پایبند بوده است در نتیجه نظام بانکداری بین المللی تجربه خوبی از همکاری با نظام بانکی ایران دارد.

سیف با اشاره به اینکه نظام بانکی ایران در دوران تحریم شرایط سختی را تجربه کرده است، گفت: این موضوع باعث شده است تا بانک های ما از روش های نوین بانکداری تا اندازه ای عقب بمانند که در شرایط جدید باید تلاش کنیم این عقب ماندگی جبران شود.

وی افزود: ایران از حضور دفاتر نمایندگی و شعب بانک های بین المللی استقبال می کند و این می تواند تکنولوژی بانکداری را نیز برای کشور به روز رسانی کند.

 

قائم مقام وزیر بهداشت: برای تکمیل 248 بیمارستان در کشور خیران کمک کنند

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت های اجتماعی و خیران سلامت گفت: تکمیل و بهره برداری از 248 بیمارستان نیمه کاره در کشور، همراهی خیران سلامت را می طلبد.

سید محمد هادی ایازی روز سه شنبه در جریان بازدید از طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری اراک افزود: اکنون 80 هزار تخت بیمارستانی در کشور کم داریم و حجم بالای طرح های نیمه تمام سلامت موجب شده طیف بزرگی از بیماران امکانات مناسب را در شهر خود نداشته باشند و برای خدمات تشخیصی و درمانی رنج مضاعفی را در مراجعه به استان های دیگر متحمل شوند.

وی بیان کرد: این در حالی است که سازه های نیمه کاره بیمارستانی هر سال با هزینه های سربار دیرکرد در ساخت و ساز نیز مواجه هستند و تنها راهکار گره گشایی از این مشکل مشارکت جدی مردم و همت بالای خیران در تکمیل این پروژه ها است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مشارکت های اجتماعی و خیران سلامت در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از دغدغه های جدی مسئولان نبود نظام هدفمند و تعریف شده در طب سالمندی است چرا که جمعیت ایران به سمت کهولت و سالخوردگی پیش می روند و بی توجهی برای ایجاد و تقویت زیرساخت های سلامت این قشر در آینده نزدیک چالش برانگیز خواهد بود.

ایازی اظهار کرد: 600 هزار بیمار آلزایمری در کشور نشان از اهمیت طب سالمندی دارد و فراهم آوردن بسترهای موثر بهداشتی و درمانی برای سالمندان با اعتبارات محدود دولتی میسر نیست و کمک خیران را می طلبد.

وی با یادآوری لزوم حمایت های قاطع از بیماران سرطانی گفت: استان مرکزی به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور علاوه بر خدمات دهی به بیماران درون استانی هر روز پذیرای تعداد زیادی از بیماران استان های همجوار است و کمبود تخت بیمارستانی موجب شده که بخشی از این بیماران پشت نوبت خدمات باشند.

ایازی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک به کمک خیران توانسته طرح توسعه این بیمارستان را کلید بزند اما تکمیل این طرح نیازمند مشارکت فعالانه خیران است.

وی درمورد طرح نوسازی بیمارستان 320 تختخوابی ولیعصر (عج) اراک گفت: ساخت این بیمارستان مادر تخصصی با وجود نقش محوری که در هدایتگری و کیفیت درمان تخصصی استان دارد، به درازا انجامیده و امید است در سفر استانی رئیس جمهوری برای این طرح مهم درمانی تصمیم سازی جدی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در جریان این بازدید گفت: بیمارستان آیت الله خوانساری اراک به دلیل کمبود فضای درمانی با معضل 60 تا 100 پشت نوبتی درمان مواجه است و با توجه به اهمیت زمان در درمان بیماری سرطان حمایت خیران و وزارتخانه از طرح توسعه این بیمارستان ضروری است.

حسن طاهراحمدی افزود: طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری در چهار طبقه و با زیربنای چهار هزار متر مربع با 64 تخت درمانی در دست ساخت است و تاکنون با کمک خیران 14 میلیارد ریال صرف آن شده و پیشرفت فیزیکی آن 30 درصد است.

وی اظهار کرد: برای تکمیل کار سازه این مرکز درمانی 50 میلیارد ریال و برای تجهیز و بهره برداری آن به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که اخیرا مجمع خیران استان مرکزی مسئولیت این طرح را برعهده گرفته و زمان بهره برداری نیز بهمن ماه سال 95 تعیین شده است.

در سال ۱۳۸۵ بیمارستان آیت الله خوانساری که موقوفه و راکد مانده بود با واگذاری مدیریت آن به دانشگاه علوم پزشکی اراک به قطب درمان سرطان غرب کشور تبدیل شد.

ایازی در سفر یک روزه به استان مرکزی ضمن دیدار با استاندار مرکزی و بازدید از طرح نیمه تمام توسعه بیمارستان ایت الله خوانساری اراک، با حضور بر بالین بیماران سرطانی از آنها دلجویی کرد.

بازدید از بیت قدیمی امام خمینی(ره) و شرکت در نشست مجمع خیران شهرستان خمین از دیگر برنامه های قائم مقام وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به استان مرکزی است.

 

حجم تجارت ایران و ترکیه به 7.5 میلیارد دلار رسید

حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه در 9 ماه سال 2015 میلادی با توجه به کاهش نرخ جهانی نفت و تاثیر آن در تجارت بین دو کشور با 26.24 درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به 7 میلیارد و 476 میلیون و 24 هزار دلار رسید.

به گزارش ایرنا، در 9 ماه نخست سال جاری میلادی در حالیکه صادرات ترکیه به ایران 5.2 درصد افزایش داشته، واردات این کشور از ایران 36.7 درصد افت کرده است که بخش مهمی از کاهش در واردات ترکیه از کشورمان ناشی از کاهش نرخ نفت در بازارهای جهانی است.

حجم تجارت 2 کشور در سال 2013 حدود 14 میلیارد و 575 میلیون و 728 هزار دلار بود که در سال 2014 با کاهشی به میزان 854 میلیون و 107 هزار دلار، به 13 میلیارد و 721 میلیون و 621 هزار دلار رسید.

بر اساس محاسبات موسسه آمار دولتی ترکیه، حجم مبادلات بازرگانی ایران و ترکیه فقط در ماه سپتامبر سال گذشته یک میلیارد و 254 میلیون و 234 هزار دلار بود که در دوره مشابه سال جاری با افتی به میزان 47.45 درصد (برابر 595 میلیون و 207 هزار دلار) به 659 میلیون و 27 هزار دلار کاهش یافته است.

صادرات ترکیه به کشورمان در حالی با نزدیک به 5.2 درصد افزایش در 9 ماهه اول سال جاری روبروست که کل صادرات این کشور در همین بازه زمانی با 9.4 درصد افت روبروست.

بازرگانی خارجی به عنوان یکی از مهمترین محرکه های اقتصادی ترکیه تحت تاثیر تحولات در بازارهای جهانی در 9 ماه نخست سال جاری میلادی با 11.6 درصد افت روبرو شده که این افت در صادرات به میزان 9.4 درصد و در واردات به میزان 13.1 درصد بوده است.

حجم بازرگانی خارجی ترکیه در 9 ماهه نخست سال گذشته میلادی برابر 298 میلیارد و 201 میلیون و 572 هزار دلار بود که در 9 ماه اول امسال به 263 میلیارد و 608 میلیون و 9 هزار دلار کاهش یافته است.

 

مدیر اتاق بازرگانی آلمان: ایران به دنبال واردات محصولات مصرفی نیست

مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان گفت: امروز ایران خواستار واردات محصولات مصرفی آلمان نیست و فقط از سرمایه گذاری برای تولید مشترک استقبال می کند.

به گزارش ایرنا، «رنه هارون» روز سه شنبه در همایش کاربردی تجارت با آلمان در مرکز همایش های صدا و سیما اظهار داشت: اکنون تولیدات شرکت های زیمنس، آئودی و غیره که در دیگر نقاط جهان صورت می گیرد، همان مشخصات و ضمانت در آلمان را به دنبال دارد.

وی افزود : ایران یک کشور مناسب در منطقه برای همکاری شرکت های آلمانی محسوب می شود و اکنون فرصت آن فراهم آمده تا این کشور از اقتصاد تک بعدی نفت دور شود.

مدیرعامل اتاق مشترک ایران و آلمان اضافه کرد: پس از امضای توافق برجام میان ایران و 1+ 5، برنامه ها شکل اجرایی به خود گرفته و انتظار می رود تا ژانویه (دیماه) امسال این تحریم ها برداشته شود.

وی اظهار امیدواری کرد که دوران پسا برجام، بستر همکاری شرکت های آلمانی با طرف های ایرانی را فراهم سازد و این مهم در موقعیت کنونی باید مورد توجه قرار گیرد.

هارون یادآورشد: دوره کوتاه 6 هفتگی حضور در کشورمان را تجربه کرده و امکانات جمهوری اسلامی ایران و زیبائی های آن، او را در این مدت کوتاه تحت تاثیر قرار داده و لازم است برای توسعه همکاری ها تلاش شود .

به گفته وی، صنایع ایران قدیمی و فرسوده شده اند و ضرورت دارد در چارچوب همکاری های مشخص نسبت به نوسازی و بازسازی صنایع اقدام شود.

وی اضافه کرد: امروز زمان آن فرا رسیده که همکاری های مناسب دو کشور در یک دهه قبل از سرگرفته شود و در عین حال لازم است تمام مفاد توافق برجام شکل اجرایی به خود گیرد.

مدیرعامل اتاق مشترک ایران وآلمان گفت: تصویری که رسانه های آلمانی از ایران ارایه داده اند با واقعیت همخوانی ندارد و معتقدم باید تصورات غلط در خصوص ایران را از اذهان اروپائیان پاک کرد.

وی تاکید کرد: شرکت های آلمانی باید به رسانه ها نشان دهند که شرایط متفاوتی در این کشور حاکم است و بانوان در کنار مردان ایرانی فرصت های کاری لازم را دارند و اطلاعات منعکس شده گذشته، غلط است.

هارون افزود: روزنامه نگاران آلمانی باید ضمن سفر به ایران، از نزدیک با تحولات این کشور آشنا شوند و نسبت به انشتار واقعیات اقدام کنند.

این مقام آلمانی در ادامه افزود: همزمان با اجرایی شدن توافق برجام، انتظار می رود در اروپا نیز شاهد تغییر روش های اجرایی باشیم که از جمله آنها هماهنگ سازی مالیاتی است.

وی گفت: رفع مشکلات سرمایه گذاری نیز یک عامل مهم محسوب می شود که این امر برای همکاری با کشورهای چین، آمریکای جنوبی و آفریقا نیز وجود دارد.

همایش کاربردی تجارت با آلمان از سوی مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل مرکز همایش های صدا وسیما برپا شده بود که با انجام مذاکرات تجاری دو یا چندجانبه میان شرکت های ایران و آلمانی به کار خود پایان داد.

حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال گذشته میلادی (2014 ) به رقم 2 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید که سهم ایران از این رقم 336 میلیون دلار ثبت شده بود.

ایران وآلمان سابقه همکاری تجاری 142 ساله دارند و همواره این کشور بزرگترین طرف تجاری تهران در طول دوران گذشته بود ، اما در سال 2001 این جایگاه را به ایتالیا واگذار شد و آلمان در رتبه دوم قرار گرفت.

همایش کاربردی تجارت با آلمان از سوی مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت که به شکل نیم روزی برپا شده بود، با انجام مذاکرات دو یا چندجانبه میان شرکتهای ایرانی و آلمانی به کار خود پایان داد.

 

گمرک: واردات کشور در هفت ماهه نخست امسال 21.09 درصد کاهش یافت

گمرک ایران حجم تجارت خارجی کشور در هفت ماهه نخست امسال را 48 میلیارد و 208 میلیون دلار اعلام کرد که بر این اساس، میزان واردات 21.09 درصد و صادرات 15.09 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، واردات کشورمان در مدت یاد شده به 24 میلیارد و 77 میلیون دلار رسید که این میزان 21.09 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

همچنین در هفت ماهه نخست امسال میزان صادرات غیرنفتی کشورمان به 24 میلیارد و 131 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 15.09 درصد کاهش داشت.

اقلام عمده صادرات غیرنفتی در مدت یاد شده شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل، پروپان مایع شده و قیر نفت بوده وعمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بوده اند.

عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به ذرت دامی با سهم 3.38 درصدی از کل ارزش واردات، دانه گندم بجز گندم دامی و لوبیای سویا هر کدام با 2.9 درصد و برنج و کنجاله سویا هر کدام با 1.84 درصد اختصاص دارد که به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و هند وارد کشور شده است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ایران به سمت افزایش کانون های بیابانی و فرسایش خاک حرکت می کند

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متاسفانه به دلیل عدم رعایت الگوهای کشت ، چرای بی رویه و بی توجهی به محیط زیست، بسیاری از مراتع کشور به بیابان تبدیل شده و ایران به سمت افزایش کانون های بیابانی و فرسایش خاک حرکت می کند.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار دوشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم در تالار امام رضا (ع) استانداری قم افزود: دولت در دو سال گذشته در کنار تلاش برای خروج از رکود، تورم، رفع بیکاری و سیاست خارجی بویژه بحث هسته ای که ان شاء الله با تایید رهبر معظم انقلاب به سرانجام می رسد و تحریم های ظالمانه برداشته می شود، به موضوع احیای تالاب ها، گردو غبار و زیست محیطی توجه ویژه دارد.

وی ادامه داد: شخص رییس جمهوری و دولت نسبت به محیط زیست توجه جدی دارند، رهبر انقلاب در سال 93 یک خط و مشی شفاف در این زمینه ترسیم کردند و باید در همه استان ها این سخنان مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار یادآورشد: اگر فرصت طبیعت به بحران تبدیل شود، آسیب آن نه تنها به انسان ها، بلکه به کشاورزی و صنعت نیز تحمیل می شود.

وی حفر چاه های زیر زمینی وسدسازی بدون توجه به حوزه های زیست محیطی را از مشکل های عمده محیط زیست دانست و گفت: بی توجهی به محیط زیست خسارت های زیادی را به کشور وارد می کند.

وی ادامه داد: باید روش دامداری را اصلاح کنیم و ظرفیت دام بیشتر از ظرفیت مرتع است و این امر زیان جبران ناپذیری است.

ابتکار تصریح کرد: در تاریخ کشور، برای اولین بار، دولت یازدهم در بودجه برای تالاب های کشور در کنار منابع ملی، ردیف استانی در نظر گرفته شده و همه تالاب ها نیز برای احیا ، مورد مطالعه قرار می گیرد.

وی گفت: برای تغییر اقلیم، علاوه بر کنترل گازهای گلخانه ای باید در زمینه کشاورزی، دامداری، صنعت و شهرسازی نیز برنامه داشته باشیم تا تعادل را در توسعه پایدار ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم و از دست رفتن ذخیره های زیستی، از بحران هایی است که متاسفانه وجود دارد، همه کشورها 10 درصد از منابع ساحلی و 16درصد از منابع طبیعی خود را حفظ می کنند و این از نیازهای اساسی انسان است.

ابتکار یادآورشد: کارشناسان در قبل هشدار دادند که طرح های انتقال آب، غلط است و چرخه طبیعت را به هم می ریزید و ما با این کار، برای آبادی یک بخش، بخش دیگری را خراب می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در آمایش سرزمینی باید ظرفیت طبیعت مبنای آمایش باشد، نباید کاری کنیم که جنگل به بیابان و تالاب های ما به کانون گرد و غبار تبدیل شوند.

ابتکار گفت: حق آب های زیست محیطی، دشت ها و تالاب ها دیده شده است، افزایش بارندگی در کشور در حال اتفاق است و از این فرصت استفاده کنیم که این بحران های جدید را به فرصت تبدیل کنیم.

نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم باحضور ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار و فرماندار قم و اعضای ستاد بحران استان در تالار امام رضا(ع) فرمانداری برگزار شد.

 

رقابت قدرتهای اقتصادی بزرگ آسیا برای حضور در ایران: وزیر خارجه کره در راه تهران است

وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز در بیانیه ای از سفر «یون بیونگ سه» رییس دستگاه دیپلماسی این کشور به تهران خبر داد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی هدف از انجام این سفر تقویت مناسبات دوجانبه، توسعه همکاریها و گفت وگو در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف عنوان شده است.

براین اساس، اعلام شده که این سفر روز شنبه آینده شانزدهم آبان ماه جاری ( 7 نوامبر) صورت می گیرد و قرار است وی در این دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کند.

بررسی مسائل مختلف و مورد علاقه دو کشور از جمله راههای گسترش مناسبات دوجانبه و بررسی اوضاع سیاسی منطقه و بین المللی، محورهای گفت وگوی این دو مقام سیاسی عنوان شده است.

دستگاه دیپلماسی کره جنوبی همچنین با اعلام اینکه سفر وزیر خارجه این کشور به تهران پاسخی به حسن نیت دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است، اعلام کرد: در پی حل و فصل موضوع هسته ای ایران با مدیریت رئیس جمهور این کشور با شش قدرت بزرگ جهانی، سئول انتظار دارد روند تلاش های بین المللی برای مهار برنامه تسلیحاتی اتمی کره شمالی نیز شتاب بیشتری به خود بگیرد.

بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی، سفر «یونگ بیونگ سه» به تهران را اولین سفر وزیر خارجه این کشور به ایران پس از 14 سال عنوان کرده است.

در همین حال خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) نیز با اشاره به برنامه سفر چند روز آینده وزیر خارجه این کشور به تهران نوشت: کره جنوبی پیش از این تمایل خویش به بهره گیری از فرصت های تجاری موجود در ایران به عنوان یکی از کشورهای نفت خیر جهان در فضای رفع تحریم های بین المللی را ابراز کرده و در این خصوص برنامه های مختلفی دارد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه کره جنوبی پیش از سفر به تهران برای حضور در نشست وزرای خارجه آسیا و اروپا عازم لوگزامبورگ می شود.

«یون بیونگ سه» پیشتر نیز با وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و تاکید کرده بود که سئول علاقمند به توسعه هر چه بیشتر مناسبات با ایران است.

ابراز تمایل شدید کره جنوبی برای حضور در بازار ایران در فضای پساتحریم و تاکید سئول بر تعمیق مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با تهران در حالی صورت می گیرد که وزیر خارجه ژاپن نیز در جریان حضور اخیرش در ایران گفت: با مهیا شدن شرایط و مقدمات اجرای برجام، شرکت های ژاپنی می توانند فعالیت های خود را به صورت گسترده و چشمگیر در ایران آغاز کنند.

در پی توافق ایران با کشورهای 1 +5 و آغاز روند رفع تحریم های بین المللی علیه کشورمان، نوعی رقابت آشکار میان کشورهای غربی و شرقی برای حضور در بازار ایران و برقراری مناسبات تجاری با تهران آغاز شده است که در این میان به نظر می رسد کشورهای آسیایی به ویژه چین، کره جنوبی و ژاپن برنامه های ویژه ای برای تعامل با تهران مدنظر دارند.

 

تصمیم ستاد مرکزی اربعین: گذرنامه برای زائران اربعین حسینی اجباری است

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، داشتن گذرنامه را برای سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی، اجباری اعلام کرد.

به گزارش سازمان حج و زیارت ، حجت الاسلام حمید احمدی گفت: اجباری بودن گذرنامه برای مورد یاد شده بر اساس ستاد مرکزی اربعین با حضور وزیر کشور ، تصمیم گیری شده است.

وی، خاطر نشان کرد: طبق تصمیم این ستاد و سیاست های ابلاغ شده آن، سفر زایران ایرانی در اربعین حسینی به عتبات، تنها با داشتن گذرنامه امکان پذیر است و زایران باید حتما قبل از سفر، اقدام به دریافت گذرنامه کنند.

وی به گزارشی از برنامه های فرهنگی و آموزشی اربعین اشاره کرد و افزود: از ماه های پیش فعالیت کمیته فرهنگی و آموزشی آغاز شده است و هم اینک ارتباط خوبی با نهادها و مراکز فرهنگی و تبلیغی جهت کارهای فرهنگی در اربعین برقرار شده است.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، گفت: در تلاش هستیم ، کمیته های فرهنگی و آموزشی را در تمام استان های کشور فعال کنیم که این ستادها در مناطق و استان ها با مدیریت نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری فعالیت خواهند کرد.

بر اساس گزارش سازمان حج و زیارت سال گذشته، حدود یک و نیم میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حسینی شرکت کردند که بر همین اساس پیش بینی می شود، این رقم در سالجاری به بیش از دو میلیون تن برسد.

 

مدیرعامل شرکت راه آهن: بدهی راه آهن به بانک ها تا دو ماه آینده صفر می شود

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تائید انتقال بدهی های راه آهن به دولت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور٬ از صفر شدن بدهی های این شرکت به سیستم بانکی تا دو ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محسن پور سید آقایی» در خصوص بدهی 6 هزار میلیارد تومانی شرکت راه آهن به بانک ها گفت: به این دلیل که همه این بدهی ها در اجرای طرح های دولت قبل بوده و طبق ماده 6 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیری و ارتقای نظام مالی کشور، این بدهی ها٬ بدهی دولت به شمار می آید.

وی افزود: در ماده قانونی یادشده این نکته آمده است که بدهی شرکت های دولتی که در راستای اجرای طرح های قانونی دولت ایجاد شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی آنها را تضمین کرده می تواند با تایید سازمان حسابرسی و تصویب هیات دولت به دولت واگذار شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اقداماتی برای واگذاری این بدهی ها به دولت صورت گرفته است٬ افزود: در این راستا نامه ای به وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان حسابرسی ارسال کردیم و فرآیند قانونی برای انتقال این بدهی ها به دولت آغاز شده است.

پورسیدآقایی افزود: بانک مرکزی هم اخیرا در نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرده که این بدهی ها به دلیل اینکه به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رسیده در راستای تکالیف قانونی وزارت راه و شهرسازی بوده است و باید برای انتقال این بدهی ها به دولت تسریع شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این بدهی ها به نام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران باشد٬ راه آهن نمی تواند از تسهیلات قانونی برای اعطا به شرکت های خصوصی و خارجی استفاده کند٬ افزود: قانون اجازه نمی دهد که شرکت های دولتی تا زمانی که بدهی دارند تسهیلات جدید بگیرند و یکی از مشکلات راه آهن برای استفاده از منابع خارجی و فاینانس ها همین موضوع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در این مدت و تأیید سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور اظهارامیدواری کرد: تا 2 ماه آینده این بدهی ها با طی کردن فرآیند قانونی خود به دولت منتقل و به تبع آن مشکلات راه آهن در جذب سرمایه های خارجی برطرف شود.

 

دادگاه ویژه امور مالیاتی تشکیل می شود

قائم مقام سازمان امور مالیاتی از تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی خبر داد و گفت: هماهنگی هایی با قوه قضاییه برای تشکیل این دادگاه انجام شده است.

به گزارش ایرنا محمد قاسم پناهی دیروز(سه شنبه) در کارگاه آموزشی اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم افزود: براساس ماده 278 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، رئیس قوه قضاییه بنا به درخواست رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در هر یک از استانها و مناطقی که لازم بداند، دادسرا و دادگاه ویژه مالیاتی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس این ماده قانونی، در این صورت سازمان امور مالیاتی کشور موظف است لوازم و تجهیزات و همچنین مکان استقرار مستقلی را برای آنها تهیه کند.

وی به ماده 279 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم نیز اشاره کرد و گفت: هرگونه دسترسی غیرمجاز و سواستفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارای مودیان مالیاتی موضوع ماده (169 مکرر) این قانون در خصوص مسائلی غیر از فراینده تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی و یا افشای اطلاعات یادشده جرم است.

به گفته وی، مرتکب علاوه بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از دو تا پنج سال به مجازات بیش از 6 ماه تا دو سال حبس محکوم می شود.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه با اجرای این اصلاحیه همه تلاش ها برای پیشگیری از فرار مالیاتی انجام می شود، گفت: البته فرار مالیاتی در هیچ جای دنیا صفر نیست و این امر شامل حال ایران نیز می شود اما قوانینی برای پیشگیری و کاهش از آن اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به پرشسش خبرنگار ایرنا در خصوص چگونگی دریافت سود از تسهیلات و سپرده بر اساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم نیز گفت: براساس ماده 148 این اصلاحیه، سود، کارمزد و جریمه هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانک ها، صندوق تعاون، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و لیزینگ های دارای مجوز از بانک مرکزی، پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر افراد از بانک ها و موسسات مجاز تسهیلات دریافت کنند سود و کارمزد آن هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود اما اگر این تسهیلات از موسسات مالی غیرمجاز دریافت شود هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب نخواهد شد.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی ادامه داد: برای شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه نظام اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل اطلاعات مالی، پولی، اعتباری، معاملاتی، سرمایه ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می شود.

وی ادامه داد: همچنین براساس این اصلاحیه، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است امکان دسترسی برخط بانک مرکزی، بیمه مرکزی، گمرک، سازما بورس، سازمان ثبت اسناد و املاک و همچنین سایر دستگاه های اجرایی به فهرست بدهکاران مالیاتی را فراهم آورد تا استفاده کنندگان مسئول بتوانند با حفظ طبقه بندی، اطلاعات دریافتی در ارائه خدمات به اشخاص بدهکار مالیاتی را لحاظ کنند.

پناهی همچنین ادامه داد: بر اساس این اصلاحیه وزارت راه و شهرسازی موظف است حداکثر 6 ماه پس از تصویب این قانون، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند تا در هر زمان امکان شناسایی برخط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری انجام و پیگیری نقل و انتقال املاک و مستقلات به صورت رسمی، عادی و وکالتی در سراسر کشور فراهم شود.

قائم مقام بانک مرکزی همچنین گفت: بر اساس ماده 144 اصلاحیه نقل و انتقال اوراق بهادار، بازار گردانی بازار گردانان دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در بورس و فرا بورس از پرداخت مالیات مقطوع نیم درصد این ماده معاف است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران