رییس اتاق بازرگانی: نرخ سود بانکی حتما کاهش می‌یابد+ 7 خبر

سایر خبرها: رئیس کل بانک مرکزی: دارایی 22 میلیارد یورویی بابک زنجانی مورد تایید نیست/ وضعیت پرداخت مطالبات بیمه ها به شرایط قبل بازگشته است/ ایران و روسیه روابط مالی و بانکی را توسعه می دهند/ دردسرهای ۳۸ میلیون حساب راکد: داشتن بیش از یک حساب ممنوع می‌شود/ مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی: حجم نقدینگی تا پایان شهریور به 872 هزار میلیارد تومان رسید/ از هویت‌های جعلی «بابک زنجانی» تا نام بردن از «رضا ضراب» در دادگاه/ واردات 153,025,125,000,000 ریال کالا از فرانسه در دولت احمدی‌نژاد  

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جلسه شب گذشته (سه‌شنبه) شورای پول و اعتبار، اعلام کرد: کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی حتما اجرایی می‌شود و قرار شده برخی نکات مبهم از سوی بانک مرکزی بررسی شود و در جلسه بعدی شورا که دو هفته دیگر است، به تصویب برسد.

محسن جلال‌پور با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اظهار کرد: در جلسه شب گذشته (سه‌شنبه) شورای پول و اعتبار صحبت‌های مفصلی درباره‌ مسائل مختلف از جمله وضعیت نرخ سود بانکی شد که بنده توضیح دادم شرایط بخش خصوصی ایجاب می‌کند نرخ سود در شرایطی که تورم 13 درصد است کاهش پیدا کند. موانع و مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد که در این جلسه درباره آن بحث شد.

وی افزود: از طرف دیگر اگر افت نرخ بهره و کاهش نرخ سود داشته باشیم باید نگران مطالبی از قبیل این‌که پول به سمت‌وسوی موسسات مالی غیرمجاز، سفته‌بازی‌ها برود، باشیم. همچنین ممکن است برخی از بانک‌ها توان پاسخگویی به تقاضای تسهیلات را نداشته باشند، باید اقدامی عملی و اجرایی انجام داد.

رییس اتاق بازرگانی ایران درباره جلسه آخر شورای پول و اعتبار بیان کرد: در این جلسه که حدود سه ساعت به طول انجامید، قرار شد برخی از نکات مبهم را بانک مرکزی بررسی کند و در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار که دو هفته دیگر برگزار می‌شود، به تصویب برسد.

جلال‌پور با تاکید بر این‌که کاهش دو درصدی نرخ سود و کاهش سود تسهیلات حتما اجرا می‌شود، ادامه داد: به نظر من با روحیه‌ای که در فضای دیشب شورای پول و اعتبار شاهد بودم تصمیم بر این است که نرخ سود کاهش یابد و ان‌شا‌ءالله این کاهش دو درصدی و کاهش سود تسهیلات به تصویب می‌رسد.

رییس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: اولین سالی بود که از نمایشگاه مطبوعات بازدید می‌کردم و نسبت به آنچه که فکر می‌کردم بهتر بود. امیدوار بودم بیشتر غرفه‌های رسانه‌های بخش خصوصی را در نمایشگاه ببینم و متوجه شدم در این زمینه نقص داریم.

وی گفت: مجموعا نمایشگاه پویا و شادابی را دیدم که علاقه‌مند به جریانات توسعه‌ای و پیشرفت بود.

 

رئیس کل بانک مرکزی: دارایی 22 میلیارد یورویی بابک زنجانی مورد تایید نیست

رئیس کل بانک مرکزی با رد ادعای بابک زنجانی مبنی بر دارایی 22 میلیارد یورویی وی، گفت: این رقم تائید نمی شود. اظهارات وی دروغ بزرگی است. زنجانی در گذشته نیز ادعاهایی داشت که همه آنها رد شدند.

به گزارش ایرنا، ولی الله سیف امروز(چهارشنبه) در نشست خبری در نمایشگاه مطبوعاتی در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه بابک زنجانی نرخ های بزرگی را اعلام می کند در حالی که هیچیک از این ارقام صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زنجانی همچنان در حال تلف کردن وقت است، گفت: بانک مرکزی برای جلوگیری از بهانه وی، حساب های متعلق به خود را برای پرداخت بدهی زنجانی ارائه کرد اما پولی واریز نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به این پرسش که گفته می شود آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران با مشکلاتی مواجه شده است، گفت: هنوز به مرحله اجرای برجام نرسیده ایم و و توقع خاصی در این زمینه نباید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ماهانه بخشی از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد می شود، افزود: قرار است بعد از اجرای برجام، منابع بلوکه شده ایران آزادسازی شود.

سیف درخصوص میزان دارایی های بلوکه شده نیز گفت: این رقم ثابت نیست اما 23 تا 24 میلیارد دلار مربوط بانک مرکزی و پنج میلیارد نیز مربوط به دولت است.

سیف درباره نرخ سود بانکی و جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار درباره آن نیز گفت: اقتصاد نیاز به آرامش دارد و ایجاد التهاب به نفع هیچکس نیست.

وی با تاکید بر اینکه شورای پول و اعتبار مرجع تصمیم گیری است، افزود: هر زمان در زمینه نرخ سود به نتیجه برسیم، رئیس شورا (رئیس کل بانک مرکزی) در خصوص آن اطلاع رسانی می کند و یا اینکه اطلاعیه در سایت بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این بانک برای تعیین نرخ سود همواره متغیرهای اصلی را بررسی می کند ضمن اینکه قطعی بودن نرخ سود 18 درصدی نیز توسط رئیس شورای هماهنگی بانک ها و معاون نظارتی بانک مرکزی تکذیب شد.

وی درباره بسته رونق اقتصاد و پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو و خرید کالای ایرانی نیز گفت: خروج از رکود با تحرک اقتصادی انجام می شود؛ از این رو این طرح تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه مردم نیز از اجرای آن استقبال خوبی کرده اند.

سیف با اشاره به بالا بودن ظرفیت اشتغال در صنعت خودرو گفت: بسیاری از صنایع، وابسته به صنعت خودرو و به صورت زنجیره به یکدیگر مرتبط هستند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این طرح آثار خود را در ایجاد چرخش صنعت داخلی و تولید ایفا کند. به گزارش ایرنا، سیف با حضور در نمایشگاه مطبوعات، از غرفه ایرنا نیز دیدن کرد.

 

وضعیت پرداخت مطالبات بیمه ها به شرایط قبل بازگشته است

رئیس اداره سیاستگذاری تعرفه و نظام پرداخت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وضعیت پرداخت مطالبات حوزه پزشکی از سوی بیمه ها به شرایط قبل بازگشته و اکنون حتی شرایط از سالهای 92 و 93 هم بدتر شده است.

به گزارش ایرنا، سعید معنوی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس معاونان درمان دانشگاههای قطب شمال شرق کشور در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت وضعیت پرداخت مطالبات از سوی بیمه ها اصلاح شد و زمان پرداخت مطالبات به یک و دو ماه بعد از ارائه مستندات رسید.

وی ادامه داد: اما از زمان اجرایی شدن دستورالعمل ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی، پرداخت مطالبات به روال قبل بازگشت و اکنون با تاخیرهای شش ماهه مواجه شده است.

رئیس اداره سیاستگذاری تعرفه و نظام پرداخت وزارت بهداشت گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستانها اکنون یکی از چالشهای 'طرح قاصدک' یا نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد است که در اجلاس معاونان درمان دانشگاههای قطب شمال شرق کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: طرح قاصدک یک سامانه ملی است که بر اساس معیارهای آن دستمزد کارکنان شاغل در بیمارستانها شامل پزشک و غیر پزشک پرداخت می شود.

معنوی ادامه داد: در قالب این طرح پرداختها عادلانه تر و امکان پیگیری و بررسی شکایتها هموار و شفاف تر شده است.

وی گفت: طرح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد اکنون در 73 درصد بیمارستانهای کشور اجرا می شود.

رئیس اداره سیاستگذاری تعرفه و نظام پرداخت وزارت بهداشت افزود: در برخی از بیمارستانها به علت فراهم نبودن زیرساختها و مستقر نشدن سامانه اچ.آی.اس اجرای این طرح با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: این طرح باید تا سال آینده در همه بیمارستانهای کشور اجرایی شود.

معنوی همچنین به اشتراک گذاشتن تجربیات و بررسی نقاط قوت و ضعف طرح نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد را از مهمترین مباحث اجلاس معاونان درمان دانشگاههای قطب شماره شرق کشور عنوان کرد.

اجلاس معاونان درمان دانشگاههای قطب شمال شرق با حضور دانشگاههای علوم پزشکی این منطقه از کشور در مشهد برگزار شد.

 

ایران و روسیه روابط مالی و بانکی را توسعه می دهند

«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در راس یک هیات برای برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه در مسکو بسر می برد، در دیدار با خانم «الویرا نابی اولینا» رئیس کل بانک مرکزی روسیه بر لزوم گسترش همکاری های مالی و بانکی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، احیای روابط کارگزاری بین دو کشور به ویژه در شرایط رفع تحریم های ضد ایرانی، تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه، برطرف شدن موانع فعالیت کارآمد بانک های دو کشور و تسویه مبادلات تجاری به ارزهای ملی از مهمترین موضوعاتی بود که از سوی واعظی مطرح شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران همچنین در این دیدار که امروز (چهارشنبه) انجام شد، با اشاره به روابط حسنه دو کشور در زمینه های سیاسی، توسعه همکاری های بانکی را بستر گسترش مناسبات تجاری ایران و روسیه ارزیابی کرد و خواستار همکاری بانک مرکزی ایران برای تحقق این هدف شد.

رئیس بانک مرکزی روسیه نیز در این دیدار با استقبال از توسعه مناسبات تهران و مسکو، آمادگی خود را برای همکاری های لازم اعلام کرد.

وی پیشنهاد عضویت ایران در بانک توسعه اوراسیا، اتصال نظام های پرداخت الکترونیکی بین دو کشور و برقراری روابط کارگزاری بین بانک های ایران و روسیه را به عنوان مهمترین سرفصل های توسعه همکاری ها مطرح کرد.

واعظی در پایان این دیدار، از الویرا نابی اولینا رئیس بانک مرکزی روسیه به منظور دیدار از ایران دعوت بعمل آورد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور؛ ضمن امضای سند یادداشت تفاهم این نشست همراه «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه، با برخی مقامات ارشد روسیه در حوزه های مختلف از جمله صنعت، انرژی، بانک، بهداشت و کشاورزی دیدار و مذاکره خواهد کرد.

نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور صبح دوشنبه با حضور واعظی و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی به عنوان رییس روسی این نشست در مسکو آغاز شد.

بنا به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در روسیه، کارشناسان و اعضای هیات های دو کشور، مذاکرات در بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی را انجام خواهند داد و نقشه راه ارتقای همکاری های ایران و روسیه را از روند رو به رشد کنونی به سطح بسیار بالاتری ترسیم خواهند کرد.

ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را پیش از آغاز کار دولت یازدهم طی سال 1392 و با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند که اکنون بر اساس برنامه های توسعه ای دو جانبه، به حدود دو میلیارد دلار رسیده است.

دو کشور براساس راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن دو کشور، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی نیز فراهم شود.

بر اساس نتایج مذاکرات سه روزه مسکو، این بخش می تواند اصلی ترین مسیر برای رسیدن به هدف ارتقای همکاری های بازرگانی از حدود دو میلیارد دلار کنونی به سطح 10 میلیارد دلار بین دو کشور باشد.

 

دردسرهای ۳۸ میلیون حساب راکد: داشتن بیش از یک حساب ممنوع می‌شود

مقامات بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که براساس برنامه‌ریزی‌های جدید، قرار است هر فرد فقط یک حساب بانکی داشته باشد و تمامی حساب‌ها کددار شوند، در عین حال ۳۸ میلیون حساب بانکی راکد هم مسدود شد.

مقامات بانک مرکزی آخرین اقدامات، برنامه ها و دستورات این بانک به بانک‌های کشور برای ساماندهی حساب‌های راکد و بدون شناسه و کد ملی را تشریح کردند.

ارجمندنژاد مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در گفتگو با مهر در این باره گفت: بسیاری از حساب‌ها با این مضمون، متعلق به افرادی است که مرحوم شده‌اند و این حساب‌ها بسته نشده است. حساب‌هایی متعلق به مثلا ۲۰ یا ۳۰ سال پیش است که آن زمان هنوز کد و شماره ملی وجود نداشت، یا حساب‌ها متعلق به افرادی است که سال‌ها پیش از ایران رفته اند و دیگر بازنگشته اند و یا اگر رجوع کرده باشند، به بانک مراجعه نداشته اند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه تعداد حساب‌های فاقد کد شناسایی کم است و بانک مرکزی به بانک‌ها دستور داده است که در اولین مراجعه این افراد برای دریافت خدمات، شماره ملی آنها را اخذ کند، البته در حال حاضر این حساب‌ها تعدادشان کاهش یافته و اصلاحات‌شان رو به اتمام است اما برخی از حساب‌ها متعلق به اشخاص حقوقی است که تعداد آنها بیشتر است، این حساب‌ها فاقد شناسه ملی است.

وی با اشاره به اینکه شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی است که باید بانک‌ها آنها را اخذ کنند، تصریح کرد: با همکاری سازمان ثبت، لازم است که اشخاص حقوقی شناسه ملی خود را به بانک‌ها برای دریافت خدمات ارائه دهند.

ارجمند نژاد خاطرنشان کرد: اشخاص خارجی حقیقی و حقوقی هم باید شماره فراگیر اتباع خارجی را از مراجع ذی ربط دریافت کنند و به بانک مربوطه ارائه دهند تا مشکل مسدودی حساب‌شان رفع شود؛ به ویژه برای اشخاص حقیقی دقت بیشتری باید صورت گیرد. به عنوان مثال، برخی از موسسات غیرمجاز یا برخی موسسات قرض الحسنه که بنا به عللی به مشکلاتی برخورد کردند و در بانک‌ها ادغام شدند، دارای چنین حساب‌های فاقد شناسه ملی بودند که به بانک‌هایی که در آنها ادغام و یا تجمیع شدند، منتقل شد و در حال حاضر به سرعت در حال کاهش این حساب‌ها هستیم.

مدیرکل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ساماندهی و تجمیع حساب‌های متعدد افراد در یک حساب اظهارداشت: اشخاص اعم از اینکه حقیقی یا حقوقی باشند، می توانند در شرایط فعلی حساب‌های متعددی به منظور کارهای مختلف داشته باشند و این بستگی به ساختارهای مالی شرکت‌ها و وضعیت حقیقی و حقوقی افراد دارد. تعداد شرکت‌ها در کشور بالا است و اینکه گفته می شود چندین حساب بانکی متعلق به افراد است، میانگین حساب‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، حساب‌های متعدد برای افراد، پدیده ای نیست که به تازگی اتفاق افتاده باشد و متعلق به سالیان پیش است که شرکت‌ها برای مقاصد مختلف، حساب‌های مختلفی را در بانک‌ها افتتاح کرده اند؛ به همین ترتیب امکان دارد که افراد حقیقی هم بنابه علل مختلف در چند بانک حساب داشته باشند. فی نفسه طبق مقررات فعلی بانکی این امر منعی ندارد اما براساس برنامه جدید بانک مرکزی، قرار است که این حساب‌ها به سمت یک حساب واحد و یونیک پیش بروند که این کار زمان‌بر است، زیرا نیازمند همکاری برخی دستگاه ها است. براساس این برنامه ریزی، هر فرد فقط دارای یک حساب بانکی خواهد بود.

همچنین حمیدرضا آذرگون مدیر مجوزهای بانکی بانک مرکزی هم در این باره به خبرنگار مهر گفت: حساب‌های متعدد بانکی، میراث ساختار سنتی دهه های گذشته است و بخشی از این حساب‌ها راکد است. این حساب‌ها در گذشته باز شده و هر فردی ممکن است که آنها را داشته باشد و مبالغ جزئی هم در آنها باقی مانده باشد. این حساب‌ها ماهیتا عندالمطالبه است و متقاضی باید آن را تعیین تکلیف کند و این کار از عهده بانک‌ها خارج است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این حساب‌ها باعث ایجاد دردسرهایی برای بانک‌ها از جمله هزینه نگهداری در دیتاها می شود، تصریح کرد: این در حالی است که براساس قانون فعلی، هرکسی می تواند تعدد حساب داشته باشد و این امر نیازبه اصلاح قوانین دارد. به عنوان مثال، فردی از شهری به شهر دیگر نقل مکان کرده و در شهر قبلی دارای حسابی است که مانده آن ۱۰ هزار تومان است. بخشی از بزرگ شدن آمارهای این حساب‌های راکد مربوط به همین موضوعات است.

فرید کیان مدیر اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی هم درباره ۳۸ میلیون حساب بانکی راکد به خبرنگار مهر عنوان کرد: این ۳۸ میلیون حساب فاقد کدملی و شناسه ملی هستند و یا متعلق به اتباع بیگانه فاقد شناسه ملی هستند. این حساب‌ها به نحوی نیست که فعال باشد اما عمده این حساب‌ها مسدود است. به عبارت دیگر، این حساب‌ها مسدودی برداشت دارند و فعالیت بانکی برای دارنده آنها امکان‌پذیر نیست.

این مقام مسئول در بانک مرکزی از دستورات بانک مرکزی به چند بانک در دو روز پیش برای مسدود کردن حساب‌های اشخاص حقیقی فاقد کد ملی خبرداد و با بیان اینکه این بانک‌ها اینگونه حساب‌ها را نبسته بودند، گفت: تمام افراد کشور در حال حاضر دارای کد و شناسه ملی هستند و بانک مرکزی نمی‌پذیرد که حساب بانکی فاقد کد ملی باشد و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

وی به حساب‌های شرکت‌های حقوقی، اتباع خارجی و غیره که دارای شناسه ملی نیستند و البته تعداد آنها زیاد نیست، اشاره کرد و تعداد این حساب‌ها را ۴ میلیون حساب دانست و اظهارداشت: اینها باید از مراجع مربوطه شناسه ملی را دریافت کنند.

کیان تصریح کرد: تعداد زیادی از ۳۸ میلیون حساب بانکی سالیان قبل افتتاح شده‌اند اما بانک‌ها براساس قانون نمی‌توانند آنها را ببندد اما بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده که هیچگونه خدماتی را به دارندگان این حساب‌ها ارائه نکنند تا دارنده آن مجاب به مراجعه به بانک شود. بانک‌ها از این حساب‌ها به عنوان «مسدود برداشت» یاد می‌کنند و در اولین مراجعه دارنده، حساب قابل استفاده خواهد شد.

به گزارش مهر، براساس آخرین آمار اخذ شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان تیرماه سال‌جاری، کل حساب‌های بانکی بالغ بر ۴۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۱۶ حساب است که این تعداد شامل حساب‌های متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی است. از این تعداد، ۳۷۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۶۰ حساب دارای شماره ملی یا شناسه ملی و یا شماره فراگیر اتباع خارجی هستند.

تعداد حساب‌های بانکی فاقد شماره ملی، شناسه ملی یا شماره فراگیر اتباع خارجی ۳۸ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۱۵۶حساب است که از این تعداد، صرفا  ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۷۱ حساب فاقد شماره، فعال هستند. ۳۶ میلیون و ۱۱۶ هزار و  ۹۸۵ حساب هم اگرچه فاقد شماره هستند، لیکن مسدود شده اند تا در اولین مراجعه مشتریان به بانک ها و موسسات اعتباری، شماره یا شناسه آنها اخذ و در سوابق درج شود.

تعداد کل حساب‌های اشخاص حقیقی ایرانی ۴۰۰ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۴۸ حساب است و از این تعداد، ۳۶۶ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۴۵۸ حساب دارای شماره ملی و تعداد ۳۳ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۹۰ حساب فاقد شماره ملی است. از این تعداد، ۳۳ میلیون و ۲۱۹ هزار و۸۵۳ حساب مسدود شده تا دارندگان آنها در اولین فرصت، اطلاعات لازم را برای تکمیل پرونده های خود در بانک یا موسسه اعتباری تکمیل کنند و صرفا تعداد ۴۸۶ هزار و ۷۳۷ حساب فاقد شماره ملی متعلق به اشخاص حقیقی در کلیه بانک ها و موسسات اعتباری وجود دارد که فعال است.

از مجموع ۴۱۰ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۲۱۶ حساب بانکی در کشور، ‌تنها ۴۸۶ هزار و ۷۳۷ حساب یعنی حدود ۰.۱۲ درصد (۱۲ مورد در هر ۱۰.۰۰۰ حساب بانکی) متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی در کشور دارای فعالیت است که فاقد شماره ملی است.

 

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی: حجم نقدینگی تا پایان شهریور به 872 هزار میلیارد تومان رسید

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی در پایان شهریور امسال با 11.5 درصد رشد نسبت به اسفندماه سال گذشته به 872 هزار و 750 میلیارد تومان رسید.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ابوالفضل اکرمی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد 11.5 درصدی نقدینگی در 6 ماه نخست امسال، افزود: حجم نقدینگی تا پایان شهریورماه به 872 هزار و 750 میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور سال گذشته 23.5 درصد رشد داشته است.

وی افزود: حجم پایه پولی با 4.8 درصد افزایش 137 هزار و 500 میلیارد تومان محاسبه شد که نسبت به شهریور سال قبل 19.2 درصد رشد نشان می دهد.

به گفته وی، در 6 ماهه نخست امسال 6.4 درصد و 12 ماه منتهی به شهریورماه نیز 3.6 درصد رشد داشته و به عدد 6.347 رسیده است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی درخصوص سهم عوامل مختلف در رشد پایه پولی نیز گفت: بدهی بانک ها به بانک مرکزی چهار درصد کاهش یافته و به 80 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین بدهی دولت به بانک مرکزی 5.6 درصد رشد یافته که عمدتا برای تنخواه بودجه بوده است. خالص بدهی دولت به بانک مرکزی هفت هزار و 390 میلیارد تومان است.

 

از هویت‌های جعلی «بابک زنجانی» تا نام بردن از «رضا ضراب» در دادگاه

هشتمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به صورت علنی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بابک زنجانی متهم ردیف اول پرونده حدود ساعت 8:30 مانند جلسات گذشته با تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

* وکیل‌مدافع بابک زنجانی هم در دادگاه انقلاب حاضر شد.

* علی‌رغم پخش شایعه‌ای در فضای مجازی در شب گذشته مبنی بر بازداشت یکی از خواهران بابک زنجانی، خواهران وی در دادگاه انقلاب حضور داشتند.

* بابک زنجانی قبل از آغاز رسمی جلسه دادگاه دقایقی با رسول کوهپایه زاده وکیل‌مدافع‌اش صحبت کرد.

* وکلای شکات پرونده نیز قبل از شروع جلسه دادگاه، دقایقی را با هم گفت‌وگو کردند.

* پیش از شروع جلسه دادگاه، بابک زنجانی به وکیل بانک مسکن گفت من پولم را می‌گیرم و کاری به شما ندارم که وکیل مدافع بانک مسکن خطاب به وی گفت که شما را به خیر و ما را به سلامت.

* جلسه دادگاه حدود ساعت 9 صبح با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

* در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از غلامحسین صادقی‌قهاره وکیل‌مدافع شرکت اچ‌ کی خواست تا با حضور در جایگاه شکایت خود را مطرح کند.

* وکیل‌مدافع شرکت اچ‌ کی در ابتدای صحبت‌های خود از دادسرای عمومی و انقلاب تهران، بازپرس و معاون دادستان، وزارت‌ اطلاعات، معاونت حقوقی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و همچنین کارشناسان بانک مرکزی تشکر کرد.

وی بیان کرد: به نظرم بابک زنجانی تاکنون مطلبی را در ماهیت موضوع مطرح نکرده است و بیشتر به حواشی و مسائل جنبی پرداخته است. ما مسائل حاشیه‌ای را بررسی نمی‌کنیم آنچه در این جا بررسی می‌شود اصل کیفرخواست و دفاع از آن است.

وکیل شرکت اچ کی با بیان اینکه بحث ما از طرف شرکت نفت، بحث وصول بیت‌المال است، گفت: همان‌طور که می‌دانید کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و به بهانه غنی‌سازی برای ساخت سلاح اتمی ایران را هدف تحریم‌های ظالمانه قرار دادند تا اینکه در بهمن ماه سال 90 با تشدید تحریم‌ها، شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه آن و بانک مرکزی و سایر بانک‌ها مشمول تحریم شدند. به نحوی که حمل و نقل محموله‌های نفت و فروش آن در بازارهای جهانی با مشکل جدی مواجه شد.

صادقی قهاره ادامه داد:‌ انباشت محموله‌های نفتی روی شناورها در آب‌های خلیج فارس، مقامات را نگران کرد. استفاده از شرایط تحریم‌ فرصت مناسبی برای افراد فرصت‌طلب بود، به جای این که در این بحران یار شاکری باشند، بار خاطری شدند. متاسفانه بابک زنجانی به همراه شرکا با ادعای دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان دادند و مسئولان و مدیران شرکت نفت را به امور غیر واقع امیدوار کرده و بیش از دو میلیارد یورو از شرکت نفت را که برای بیت المال بوده به غارت بردند.

وی با بیان اینکه دادستان به خوبی تقاضای جزا برای برای متهمان در کیفرخواست کرده است گفت: از آنجا که در کیفرخواست اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی با تشکیل شبکه‌ سازمان یافته عنوان شده، مطالب خود را ارائه می‌دهم.

وکیل‌مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: آنچه که بابک زنجانی از قبل و در خلال مراوداتی که با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی ادعا داشته، من را وادار می‌کند به دو نکته اساسی اشاره کنم. نخست اینکه وی خود را یکی از پاک‌ترین و دلسوزترین افراد نظام جمهوری اسلامی عنوان کرده و به تعبیر خودش بسیجی اقتصادی بوده است. دیگر اینکه خود را دارای چنان شرایط مالی فوق‌العاده و ثروت کلان و امکانات مالی در داخل و خارج از کشور عنوان کرد و گفت که به دلیل تمکن مالی وی برخی از مشکلات کشور حل شده است.

وی ادامه داد: در بیان شخصیت وی «ر. م» مدیر فروش سورینت قشم گفته که از سال 83 با وی آشنا بودم. وی دارای دو شناسنامه به نام‌های بابک زنجانی و دیگری به نام محمدرضا بابک روغنی زنجانی بوده است. در آن زمان فقط در یک شرکت آرایشی فعالیت داشته. نفر دیگر به نام «ن.ح» می‌گوید پدر بابک زنجانی از کارکنان راه آهن بوده و بابک زنجانی بعد از ظهر‌ها برای من کارهای تعمیری طلا انجام می‌داد و به بازار می‌برد.

وکیل‌مدافع شرکت اچ‌کی بیان کرد: بابک زنجانی با داشتن شناسنامه‌های جعلی اقدام به صدور چک‌های بلامحل می‌کرده است. وی با این شناسنامه‌های جعلی اقدام به افتتاح حساب در بانک‌هایی همچون ملت، پاسارگاد، سپه و غیره کرده بود. وی در دوران سربازی 20 میلیون دلار را در بازار می‌فروخت و خود را فردی که سال‌ها تجارت بین‌الملل انجام داده، معرفی کرده است.

وی افزود: وی خود را راننده مرحوم نوربخش رئیس وقت بانک مرکزی معرفی کرده و بعد از ظهر‌ها میلیون‌ها ارز را می‌فروخته است، در صورتی که وی هیچ زمان راننده مرحوم نور بخش نبوده است.

وی در ادامه قرائت شکایات خود اسامی متهمان ردیف دوم و سوم را آورد که قاضی صلواتی از وی پرسید شکایت شما علیه متهمان دوم و سوم است که در همین هنگام متهمان ردیف دوم و سوم وارد جلسه دادگاه شدند.

صادقی قهاره در ادامه شکایت خود تاکید کرد:‌ مطالبات ما در رابطه با نفت خام و نفت کوره است. متهم وون کره و لیر ترکیه را به جای پرداخت به پیمانکاران صرف خرید اموال و سرمایه گذاری کرده است. وی عمده لیرها را به حساب صرافی وابسته به رضا ضراب واریز کرده است.

صادقی‌قهاره گفت: متهم دو شاخص را برای خود مطرح می‌کند یکی این که آدم مومن و ساده و پاکی است و دیگری این که آدمی با تمکن بالاست. در صورتی که اتهام اول متهم با این سوابق کیفری و عملکرد بزهکارانه ای که دارد درست نیست و نتیجه آن مشخص است. همچنین وی ادعا دارد که دارای تمکن مالی است در صورتی که از منابع شرکت نیکو و شرکت نفت منابع را بدست آورده و ثروت باد آورده‌ای را کسب کرده که صرف بلند پروازی‌های خود کرده است.

وکیل مدافع شرکت اچ‌کی تاکید کرد: مهمترین فعالیت متقلبانه بابک زنجانی مثبت نشان دادن صورت‌حساب‌ها است، مانند شرکت اچ‌کی و بانک مسکن.

صادقی‌قهاره با اشاره به گزارش پلیس آگاهی در مورد شخصیت بابک زنجانی گفت: در این گزارش آمده که بابک زنجانی در سال 93 فرزند مرتضی متولد 1352 در جهت پیشبرد اهداف خود چندین شناسنامه داشته با اسامی و شماره شناسنامه‌های مختلف؛ از جمله بابک زنجانی فرزند علی به شماره شناسنامه 1200،‌بابک زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه 59 و محمد بابک روغنی زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه 1618 و با این شناسنامه‌های جعلی مبادرت به صدور چک‌های بلامحل و جعل اسناد کرده است، البته متهم در دفاع به بازپرس گفته که نباید نبش قبر کنید و این موضوعات مربوط به گذشته است و چرا آنها را پیگیری می‌کنید. در صورتی که ما در مرجع قضایی هستیم و سوابق متهم دارای ارزش است.

صادقی‌قهاره درباره شخصیت متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی در گزارشی دیگر گفت: در این گزارش آمده بابک زنجانی جوان 40 ساله‌ای است که از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده و واردکننده لوازم آرایشی در کیش بوده و دارای سابقه‌ قاچاق ارز بوده است. وی توانسته در سال‌های اخیر با رانت‌های ایجاد شده در وزارت نفت و بانک مرکزی به نقطه‌ای برسد که خود را ثروتمند‌ترین فرد ایرانی معرفی کند.

وی با اشاره به مصاحبه بابک زنجانی با یکی از رسانه‌ها گفت: در این مصاحبه وی عنوان کرده که 64 شرکت داخلی و خارجی دارم و گفته که راننده رئیس بانک مرکزی بوده است. در صورتی که وی هرگز راننده مرحوم نوربخش نبوده است.

وی با تاکید بر این که بانک FIIB طرف حساب ما نیست و این بانک فقط یک وسیله برای کلاهبرداری بوده است گفت: بابک زنجانی در این مصاحبه گفته که من سال‌ها تجربه‌ کارهای بانکی دارم و بیشتر‌ ال‌سی‌های باز شده به رهبری من بوده است. من دنبال شرکت نفت نرفتم و آنها به دنبال من آمدند و به 15 بانک داخلی کمک کردم. این ادعاها کذب محض است.

وکیل مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: مسئولان بانکی هرگز سراغ وی نرفتند و متهم از طریق «م.ش» متهم دیگر پرونده معرفی شد و «م.ش» وی را به عنوان فردی که خواستار خرید نفت است معرفی کرد. طبق توافق مدیران صندوق بازشستگی نفت و متهم ردیف اول و متهم ردیف دوم سه محموله به ارزش 300 میلیون یورو به شرکت ISO که وابسته به بانک زنجانی است واگذار شد و «م. ش» نیز این مطالب را نیز گفته و تایید کرده است. متهم ردیف دوم، بابک زنجانی را فردی فعال و باهوش معرفی کرده است.

وی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی در مورد بابک زنجانی گفت: این سازمان در گزارش خود آورده که حسب تحقیقات صورت گرفته بابک زنجانی با مجموعه‌هایی در جابجایی ارز همکاری داشته و از طریق مجموعه نفت وارد خرید و فروش نفت شده است. وی قبل از این که در لیست تحریم‌ قرار گیرد فرصت داشته که وجوه را پرداخت کند ولی از انجام این کار به بهانه‌های واهی خودداری کرده است. وی به شرکت نفت گفته بود من پولها را در بانک ژاپن می‌برم و از آنجا به حساب شما واریز می‌کنم که این موضوع به هیچ وجه صحت نداشت. وی 11 فقره قرارداد با شرکت اچ‌کی داشته است.

در این هنگام بابک زنجانی گفت: قراردادی وجود ندارد که قرائت شود. پس از آن صادقی قهاره جزییات این 11 فقره قرارداد را بیان کرد.

* رییس شعبه 15 دادگاه انقلاب، ساعت 10:30 اعلام تنفس 15 دقیقه‌ای کرد.

پس از پایان تنفس، وکیل‌مدافع شرکت اچ‌کی گفت: باید از بابک زنجانی در خصوص رو‌ش‌های جدید و مجرمانه‌ای که به کار برده تشکر کرد.

صادقی‌قهاره با اشاره به مطالبی که بابک زنجانی در رابطه با یکی از شیوخ در دبی مطرح کرده بود گفت: بابک زنجانی گفته که زمانی که در دبی شیخ محمد برای بازدید آمده بود مرا دید و به شیخ حشر معرفی کرد و او پول را به من داد، اما دیگر هیچ صحبتی از شیخ حشر مطرح نشد.

وی ادامه داد: یکی از کارمندان متهم پرینت 15 صفحه‌ای را برای وی آورده و همان پرینت را وزارت اطلاعات برای بازپرس فرستاد. یعنی پس از کشف ارتباط بابک زنجانی با بیرون از زندان، اقدامات همراه کننده وی مشخص می‌شود. متهم و شرکایش روش‌های مجرمانه و نویی را با استفاده از امکانات ابداع و ایجاد کردند و از این حیث باید از بابک زنجانی تشکر کرد که صاحب روش‌های جدید در ایران است.

وکیل مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: بابک زنجانی در بازجویی‌های اولیه گفته که مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون از مبالغ ال‌سی‌ها و محموله‌ها را به فردی در چین و فرد دیگری در امارات فروخته است و پول‌ آنها را گرفته و صرف خود کرده است. وی مدعی شده که از تایپیست شرکتش بازجویی کردند در حالی که فردی که ایشان تایپست می‌نامند سمت‌های بالایی داشته مانند خانم «م . م» به عنوان مدیرعامل یک شرکت و خانم دیگری «م.م» که مسئول تمام پیام‌های وی بوده است.

وی تصریح کرد: بابک زنجانی در دفاعیات خود گفته که شما چه کار به منشاء و منابع دارید، در حالی که وی منشاء را صرف خرید هواپیما کرده و همگی از پول‌های شرکت نفت بوده است. در سال 90 که FIIB را می‌خرد، سابقه بازداشت داشته است. همچنین در سال 86 وی متوسل به جعل شناسنامه می‌شود. متهم در دفاعیات خود از لفظ LC عدول کرده و به برات پرداخته است.

صادقی قهاره ادامه داد: بابک زنجانی مطرح می‌کند که ماشین و انگشتر و ساعت و ... را وزیر نفت در دست نگیرد در صورتی که بحث بیت‌المال مطرح است و پرونده مربوط به دولت‌های قبلی و فعلی نیست بلکه مربوط به بیت‌المال است. ما می‌خواهیم که هر کسی که تخلف کرد با او برخورد شود.

بر اساس این گزارش، وکیل‌مدافع شرکت اچ کی ادامه داد: بابک زنجانی مدعی شده که محموله‌های نفتی به وی تحویل داده نشده است، در حالی که در نامه‌های گوناگون می‌توان متوجه شد که این محموله‌های نفتی به بابک زنجانی تحویل داده شده است، البته متهمان ردیف دوم و سوم قبول دارند که محموله‌های نفتی را فروخته است و حتی در این زمینه طلبکار هم هستند.

وی با اشاره به اینکه بابک زنجانی 24 فقره سوئیفت جعل کرده است گفت: امیدوار کردن شرکت اچ‌کی به امور واهی و کاذب از جمله اقدامات زنجانی بوده و وی از مدارکش بهره برد. متهم با استفاده از قطع سوئیفت جهانی، مدعی می‌شود که نمی‌تواند پیام‌ها را جابجا کند، در حالی که این موضوع صحت ندارد. نامبرده نقش اصلی در فروش نفت و هزینه پرداخت آن را داشته است و سبب به تاراج رفتن منابع کشور شده است.

وکیل‌مدافع شرکت اچ کی تصریح کرد: متهم حساب شرکت اچ کی را نزد بانک FIIB با پیام‌های سوئیفتی جعلی توسط خانم «م» کارمند وی ساخته و پرداخته شده و بستانکار نشان داده می‌شود.

صادقی قهاره ادامه داد: متهم خود را فعال اقتصادی نشان داده و با رخنه در بانک‌های دولتی و خصوصی از موقعیت بحرانی کشور سوء استفاده کرده و مدیران آنها را فریب داده و اقدام به کلاهبرداری کرده است؛ در واقع بابک زنجانی برای جلب اعتماد مدیران شرکت نفت، به گواهی افراد و مقامات برای جلب اعتماد توسل یافته از جمله وزرایی مانند وزیر نفت، وزیر صنعت و معدن، وزیر اقتصاد و رئیس وقت بانک مرکزی.

وی ادامه داد: در واقع تایید مقامات عالی در جهت حل بحران موجود بوده و کم کردن فشارهای موجود، البته بابک زنجانی از این وضعیت هم سوء استفاده و اقدام به کلاهبرداری می‌کند. وی از وزیر نفت وقت می‌خواهد که با شرکت‌های متعلق به وی همکاری کند و مدیران این بانک را هم فریب داده و 60 درصد از سهام بانک کنت و FIIB را به مبلغ 90 میلیون دلار خریداری می‌کند.

وی در ادامه به ارتباط بابک زنجانی با «م.ش» پرداخت و گفت:‌ آقای ش گفته که به اصرار دوستان مجبور به همکاری با بابک زنجانی شدم. بابک زنجانی از شخصیت آقای ش برای اعتبار بین مدیران نفت برای خود بهره برده است و اگر آقای ش نبود محموله‌های نفتی تحویل بابک زنجانی نمی‌شود.

صادقی قهاره خاطرنشان کرد:‌ بابک زنجانی با همکاری فردی به نام «ع.ز» در منطقه لابوان مالزی شرکتی را تاسیس می‌کند و حسابی مربوط به این شرکت نزد بانک FIIB باز می‌کند.

وی با اشاره به شراکت بابک زنجانی با دو متهم دیگر اضافه کرد:‌ برای دو متهم دیگر عنوان مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی مطرح شده که بر همین اساس از دادگاه خواستار صدور حکم مقتضی هستم؛ زیرا مشخص است که اگر همراهی این دو نفر نبود مطمئنا بابک زنجانی توانایی انجام کلاهبرداری در این امر عظیم را نداشت. «ح. ف» فردی است که «م. ش» او را برای گروه سه نفره‌شان معرفی می‌کند، البته شروع همکاری «م. ش» ر رابطه با خرید هواپیما بوده است. بابک زنجانی از طریق فردی به نام «ش» به مدیر عامل بانک مسکن معرفی می‌شود و نقش موثری در سیستم داخلی کشور داشته است. «م.ش» با آشنایی که با صندوق بازنشستگی وزارت نفت داشته با مشارکت بابک زنجانی زمینه را برای خرید نفت فراهم می‌کند.

صادقی‌قهاره در پایان قرائت شکایت خود گفت: چنانچه دادگاه با اینگونه کلاهبرداری‌ها مقابله نکند تردیدی نیست که اینگونه اقدامات مجرمانه با استفاده از روش‌های مدرن در جامعه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بابک زنجانی دزدی است که با چراغ آمده است. بر همین اساس موکل در خصوص ضرر و زیان وارده دادخواستی را تقدیم دادگاه می کند.

پس از پایان صحبت‌های صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت اچ کی قاضی صلواتی گفت: ‌اعلام شکایت شما و وزارت نفت مشترک است.

غلامرضا مهدوی وکیل وزارت نفت نیز موضوع را تایید کرد و قاضی صلواتی گفت که لایحه دفاعی را زودتر ارائه دهید.

جلسه دادگاه در ساعت 11:50 به پایان رسید و قاضی صلواتی عنوان کرد که جلسه بعدی متعاقبا اعلام می‌شود.

 

واردات 153,025,125,000,000 ریال کالا از فرانسه در دولت احمدی‌نژاد

دولت محمود احمد‌ی‌نژاد که همواره خواهان پایان رابطه با دولت‌های غربی بود براساس آمار بالغ بر 153,025,125,000,000 ریال ( 15 میلیارد و 300 میلیون دلار) کالا از کشور فرانسه به ایران وارد کرد.

به گزارش ایلنا، در یک ماه گذشته برخی رسانه‌ها در قالب پروژه "مقابله با نفوذ" ، واردات کالا از برخی کشورهای غربی را بخشی از پروژه نفوذ در شرایط پساتحریم، عنوان می کنند. این رسانه‌ها در حالی نسبت به واردات از برخی کشورها هشدار می‌دهند که گویا واردات کالا از این کشورها برای اولین بار در دولت حسن روحانی، صورت می‌گیرد. فرانسه، کشوری است که در طول 10 سال گذشته همواره تندترین مواضع را در خصوص برنامه هسته‌ای ایران داشت. آمار واردات جمهوری اسلامی ایران از کشور فرانسه در دوره 8 ساله دولت محمود احمدی‌نژاد، گویای عملکرد دولت مورد حمایت دلواپسان، در خصوص واردات کالا از کشورهایی است که امروز واردات از این کشورها را بخشی از پروژه نفوذ می‌نامند:

سال شمسی          وزن ( کلیوگرم )          ارزش ریالی     ارزش دلاری

1384 705,871,487           24,042,224,927,692         2,679,745,367

1385 693,443,153           20,144,966,923,718         2,192,206,391

1386 424,536,883           17,589,955,268,907         1,894,191,668

1387 449,901,882           18,945,180,685,753         1,992,271,812

1388 168,031,431           16,642,242,861,759         1,688,177,359

1389 265,360,758           20,998,553,301,495         2,042,233,197

1390 192,449,518           19,978,448,827,013         1,832,417,773

1391 102,173,501           14,683,551,547,266         954,471,614

منبع خبر:

دیدگاه کاربران