سردار عبداللهی: در مقابل تحریم‌ها نباید متوقف و تسلیم شد + 12 خبر

سایر خبرها: احمد توکلی: افزایش مناطق آزاد خیانت به کشور و مردم است/ ظریف: با ارائه گزارش آژانس، تحریم‌ها امروز لغو می‌شود/ مدیرکل امور اوپک: ایران در برنامه افزایش صادرات نفت در پساتحریم بازنگری نکرده است/ داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنها احراز نشده می توانند از فردا شکایت کنند/ قانون یکسان سازی مالیات حقوق بخش دولتی و خصوصی دائمی شد/ حذف 8 تا 10 درصد هزینه پول برای فعالان اقتصادی/ یارانه نقدی امشب در حساب سرپرستان خانوار/ اوباما مجوز فروش هواپیما را به ایران امضا کرد/ رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌شمالی: صنایع خراسان‌شمالی دچار رکود است/ رئیس سازمان غذا و دارو : ۲۰درصد برنج انبارها آلوده است/ حدود یک سوم ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید شدند/ هر شانه ۳۰ عددی ۱۲۵۰۰ تومان: تخم‌مرغ ۴۰۰ تومان شد  

فازهای جدید پارس زمانی به قرارگاه خاتم‌ سپرده شد که غول‌های نفتی میدان را خالی کردند

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با تأکید بر اینکه در مقابل تحریم‌ها نباید متوقف و تسلیم شد، گفت: اتمام فازهای جدید پارس جنوبی زمانی به این قرارگاه سپرده شد که غول‌های بزرگ نفتی میدان را خالی کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنقروکلیایی، سردار عبادالله عبداللهی در یادواره شهدای عملیات کربلای 4 و 5 که در مسجد امام خمینی(ره) برگزار شد اظهار داشت: تاکنون برای این 9 ابرپروژه 25 میلیارد دلار هزینه شده است که این طرح‌ها در پیشرفت فیزیکی 85 درصد قرار دارند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه با اتمام این طرح‌ها 40 میلیارد دلار عاید کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اتمام این طرح‌ها به دولت نامه داده‌ایم تا با تأمین اعتبار باقی‌مانده در مدت دو سال 9 ابرپروژه متحول کننده کشور به بهره‌برداری برسند.

سردار عبداللهی یکی از این ابرپروژه‌ها را بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا اعلام کرد و ادامه داد: ابرپروژه در 700 هکتار به‌دست جوانان این مملکت در حال احداث است که روزانه 60 میلیون لیتر فرآورده تولیدی دارد و با بهره‌برداری از این طرح نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

وی با ابراز اینکه باید برای تبدیل مملکت به کارگاه سازندگی تدبیر انجام شود، عنوان کرد: ظرفیت این 9 ابرپروژه می‌طلبد که برای اتمام و بهره‌برداری از آن‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد تا بتوانیم در معضلی همچون بیکاری که زمینه بسیاری از آسیب‌ها است تغییری ایجاد کنیم.

سردار عبداللهی با اشاره به وظیفه سپاه پاسداران انقلاب سلامی در دفاع از دستاوردهای این نظام مقدس اسلامی، تصریح کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) که در دوران دفاع مقدس وظیفه کنترل عملیات جنگ در غرب و جنوب کشور را به‌عهده داشت امروز به میدان‌دار عرصه سازندگی در ایران اسلامی تبدیل شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با یادآوری اینکه این قرارگاه 2000 پروژه ملی را به اتمام رسانده است، اضافه کرد: اکنون نیز این قرارگاه سازندگی 100 مگاپروژه را با 150هزار نفر پرسنل خود که به‌طور عمده از متخصصان این کشور هستند و 100 مؤسسه خود در سراسر کشور در دست اجرا دارد.

سردار عبداللهی ایجاد 24 میلیارد مترمکعب از مخازن آبی کشور، احداث بیش از 8000 کیلومتر از بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها و خطوط ریلی کشور و غیره را از جمله خدمات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برشمرد و افزود: با همت متخصصان جوان این قرارگاه بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه اتمام فازهای جدید پارس جنوبی زمانی به این قرارگاه سپرده شد که غول‌های بزرگ نفتی میدان را خالی کرده بودند، خاطرنشان کرد: کسی تصور بهره‌برداری از این منطقه بدون حضور شرکت‌های بزرگی همچون شل را نمی‌کرد ولی این مهم به‌دست متخصصان جوان این قرارگاه شدنی شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اظهار داشت: 45هزار متخصص این قرارگاه کار طراحی، احداث، تجهیز و راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی را انجام دادند؛ این متخصصان‌‌ همان رزمندگان دیروز هستند که امروز با درک موقعیت به سازندگی روی آورده‌اند.

 

احمد توکلی: افزایش مناطق آزاد خیانت به کشور و مردم است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش مناطق آزاد که ثمره‌ای جز واردات ندارند خیانت به کشور و مردم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به لایحه دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد و ویژه گفت: به نظر من این اقدام در آستانه انتخابات خلاف عقل و منطق و دین است، چرا که وقتی منطقه آزاد ایجاد می شود، به اهداف آن دست پیدا نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه هدف این بوده است که مناطق آزاد به منطقه ای برای تلفیق سرمایه خارجی با نیروی داخلی برای تولید کالای صادراتی تبدیل شود، گفت:  متاسفانه این مناطق اکنون به دروازه های واردات تبدیل شده اند، به طوری که در چهار سال اول برنامه چهارم تنها 14 درصد از بازرگانی این مناطق صادرات بوده است و لذا ضد خودش عمل کرده است.

توکلی با اشاره به اینکه برخی از کارهای ما «گز نکرده بریدن است» گفت: مناطق آزاد در واقع آزاد از پرداخت مالیات هستند و همه چیز برای ورود سرمایه گذار خارجی آمده است اما چون ما هزینه بسترسازی در این مناطق و مدیریت لازم را نداریم این مناطق به واردات و فروش زمین روی می آورند و  به جای کار اصلی خود یعنی صادرات اسیر حواشی و  واردات کالا می شوند که به نوعی خیانت به کشور و ملت است.

نماینده مردم تهران همچنین به درخواست های مکرر برخی از نمایندگان برای افزایش تعداد مناطق آزاد آن هم در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت: البته در مورد برخی از مناطق توجیه و استدلال لازم وجود دارد اما برای برخی از مناطق که حتی یک پارکینگ هم ندارند منطقه آزاد ایجاد کردند به صلاح نیست.

 

ظریف: با ارائه گزارش آژانس، تحریم‌ها امروز لغو می‌شود

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به وین گفت امروز شنبه با انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود به وین گفت که امروز شنبه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام اجرایی خواهد شد.

وی افزود: بعد از گزارش آژانس بیانیه مشترک برای اعلام شروع برجام صادر خواهد شد.

ظریف  درباره برنامه‌های امروز خود گفت: دیدار با مدیر کل  آژانس، اعلام اجرای برجام و دیدار‌های دو جانبه با خانم موگرینی و احتمالا سایر وزرای خارجه گروه 1+5 از جمله جان کری خواهیم داشت‎. این ملاقاتها برای  اطمینان از اجرای صحیح برجام است مخصوصا با توجه به اقدامات وسیعی که آمریکا‌یی‌ها اعلام کردند انجام داده‌اند.

محمد جواد ظریف به همراه علی اکبر صالحی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده ایران ساعاتی پیش وارد وین شدند.

قرار است امروز گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اقدامات ایران در ارتباط با برجام منتشر شود و سپس طرفین توافق روز اجرای برجام را اعلام کنند.

 

مدیرکل امور اوپک: ایران در برنامه افزایش صادرات نفت در پساتحریم بازنگری نکرده است

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزرات نفت گفت: ایران در برنامه خود برای افزایش 500 هزار بشکه ای تولید و صادرات نفت خام بازنگری نکرده و قصد دارد صادرات خود را به گونه ای افزایش دهد که قیمت ها بیشتر کاهش نیابد.

مهدی عسلی در گفت وگو با ایرنا، درباره ادعای عقب نشینی ایران از طرح افزایش 500 هزار بشکه ای تولید و صادرات نفت در پساتحریم، افزود: تجدید نظری در برنامه های ایران وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مقام های صنعت نفت ایران نیز پیش از این بارها تاکید کرده بودند که توانایی آن را داریم بلافاصله پس از رفع تحریم ها، تولید و صادرات نفت خام را 500 هزار بشکه افزایش دهیم.

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزرات نفت ادامه داد: ایران همچنین قصد دارد، در گام بعدی 500 هزار بشکه دیگر به ظرفیت تولید و صادرات خود افزوده و مجموع صادرات خود را به حدود دو میلیون بشکه افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، ایران از مدت ها پیش اعلام کرده که قصد دارد در دو مرحله صادرات نفت خام را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ایران در سال های تحریم مجاز بوده است روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به کشورهای چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی صادر کند.

مقام های وزارت نفت تاکید کرده اند که ایران قصد دارد با لغو تحریم ها، جایگاه سابق در اوپک و بازار نفت را بازپس گرفته و صادرات نفت را از یک میلیون بشکه کنونی به دو میلیون بشکه افزایش دهد.

برخی تحلیل گران ادعا می کنند که پس از سقوط قیمت ها در هفته های اخیر، ایران در این سیاست بازنگری کرده و می خواهد به صورت تدریجی صادرات نفت خود را افزایش دهد تا بازار نفت سقوط جدیدی را تجربه نکند.

رویترز چندی پیش با محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت وگو کرد. این خبرگزاری به نقل از قمصری نوشت: ایران از بروز جنگ قیمت نفت بین تولیدکنندگان پرهیز کرده و صادرات نفت خود را به صورت تدریجی افزایش می دهد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: باید بگویم با توجه به سطح کنونی قیمت ها، هیچ جایی برای کاهش بیشتر قیمت نفت وجود ندارد.

قمصری اشاره ای به جزئیات افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم ها نکرد اما گفت: ایران تخفیف بیشتری برای ترغیب مشتریان به خرید نفت خود ارائه نخواهد داد.

با توجه به جدول زمانی اجرای برجام، قرار است این هفته، تحریم های ایران لغو شود.

 

داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنها احراز نشده می توانند از فردا شکایت کنند

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در اطلاعیه ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نشده است، می توانند شکایت خود را تحویل دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، داوطلبان نمایندگی مجلس که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس، صلاحیت آنان احراز نشده است می توانند از فردا (یکشنبه) تا سه شنبه هفته جاری به دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در تهران و دیگر استان ها مراجعه کنند.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

به اطلاع آن دسته از داوطلبان محترم نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که بر اساس رأی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، صلاحیت آنان احراز نگردیده می رساند:

بر اساس ماده 52 قانون انتخابات وماده 34 آئین نامه اجرایی آن، در صورت تمایل می توانند طی روزهای یکشنبه 1394.10.27 الی سه شنبه 1394.10.29 از ساعت 8 الی 16 در تهران به ورزشگاه تختی واقع در بزرگراه بسیج بلوار هجرت و در مراکز استان ها به محل های تعیین شده از سوی دفاتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان مراجعه و پس از تکمیل فرم شکایت، رسید دریافت کنند.

براساس این اطلاعیه، با توجه به زیر ساختهای ارتباطی مهیا شده، توصیه می شود داوطلبان حوزه های انتخابیه شهرستانی حتی الامقدور به مراکز معین شده در استان ها مراجعه کنند. بدیهی است شکوائیه آنها به لحظه، در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد و لزومی به حضور داوطلبان در تهران نیست.

به گزارش ایرنا، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

 

قانون یکسان سازی مالیات حقوق بخش دولتی و خصوصی دائمی شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از دائمی شدن قانون یکسان سازی مالیات حقوق بخش دولتی و غیردولتی (خصوصی) در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم خبر داد.

به گزارش رسانه مالیاتی ایران، سیدکامل تقوی نژاد با بیان اینکه نرخ مالیات بر حقوق بخش دولتی و غیردولتی (خصوصی) با هدف رفع تبعیض و اجرای عدالت مالیاتی یکسان شده است، گفت: یکسان سازی نرخ مالیات بر حقوق در بودجه سال های 93 و 94 انجام شد و در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم نیز لحاظ شده است.

وی افزود: با تصویب و ابلاغ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم، بحث یکسان سازی مالیات حقوق کارمندان دولتی و غیردولتی (خصوصی) به صورت دائمی از سال آینده لازم الاجرا خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهارداشت: سقف معافیت مالیات بر حقوق در بودجه هر سال مشخص می شود و مازاد بر آن (معافیت سالیانه) تا هفت برابر مشمول مالیات سالانه به نرخ 10 درصد و نسبت به مازاد آن به نرخ20 درصد است.

وی ادامه داد: پرداخت های کارفرمایان به اشخاص حقیقی غیر از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بیمه نیست و با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدریس، حق التحقیق و حق پژوهش است، بدون کسر معافیت حقوق با نرخ 10 درصد مشمول مالیات مقطوع می شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس بند(الف) تبصره(9) قانون بودجه امسال، به موجب آن سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (52) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای سال 1394، مبلغ 138 میلیون ریال در سال تعیین شد.

 

حذف 8 تا 10 درصد هزینه پول برای فعالان اقتصادی

در حالی با لغو تحریم‌ها در روزهای آینده شبکه بانکی از ذینفعان بزرگ آن محسوب شده و تحولات عمده‌ای در آن رخ خواهد داد که همتی -رییس شورای هماهنگی بانکها - با تاکید بر کاهش هزینه نقل و انتقال وجوه در پساتحریم اعلام کرد که در این حالت بین هشت تا 10 درصد از هزینه پول برای فعالان اقتصادی کاسته خواهد شد.

عبدالناصر همتی-مدیرعامل بانک ملی- در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که تحریم‌ها در سال‌های گذشته فشارها و هزینه‌های سنگینی برای شبکه بانکی داشته است، اظهار کرد: در پساتحریم به طور حتم شرایط بانک‌ها تفاوت قابل ملاحظه‌ای نسبت به گذشته داشته به ویژه این‌که هزینه سیستم بانکی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به این‌که در دوران تحریم هزینه نقل و انتقال پول حداقل 10 درصد گران‌تر تمام می‌شد، افزود: با توجه به این‌که پول‌ها در برخی کشورها بلوکه بودند باید از طریق واسطه‌ها، دست به دست می‌چرخیدند تا وارد کشور شوند که در این حالت هزینه بالایی به همراه داشت و در این میان فعالان اقتصادی بیش از سایرین تحت فشار قرار می‌گرفتند، اما بعد از لغو تحریم‌ها و تسهیل نقل و انتقال وجوه به‌طور یقین هزینه پول برای فعالان اقتصادی بین هشت تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.

مدیر عامل بانک ملی با اشاره به فراهم شدن شرایط برای گشایش ال سی و همچنین اتصال به شبکه سوئیفت افزود: در این شرایط بانک‌ها خود آمادگی انجام کارهای بزرگ را داشته و دیگر نیازی نیست که نقل و انتقال از طریق حواله و از سوی صرافان انجام شود که در این حالت نقش صرافی‌ها نیز کمتر خواهد شد.

همتی با بیان این‌که در حال حاضر بانک‌ها مشکل بزرگی برای بازکردن ال سی ندارند، توضیح داد: اما باید ریسک‌های موجود در این رابطه را نیز در نظر گرفت، چرا که باید بتوان تامین مالی لازم و همچنین بانک طرف مقابل را برای گشایش ال سی مورد بررسی قرار داد تا بانک‌ها کمترین ریسک را در این میان داشته باشند.

وی همچنین به بر طرف شدن تحریم تعداد زیادی از بانک‌ها از جمله بانک ملی اشاره کرد و گفت: فضا به گونه‌ای رقم خواهد خورد که برخلاف گذشته بانک‌ها می‌توانند آموزش‌ بانکداری بین‌المللی که پیش‌تر متوقف شده بود را دوباره آغاز کرده و روابط کارگزاری همچنین فعالیت شعب در خارج از کشور را آغاز کند.

مدیرعامل بانک ملی در عین حال به آمادگی این بانک برای فعالیت 14 شعبه و سه بانک در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: بانک ملی در کشورهای امارات، عمان، عراق، جمهوری آذربایجان، هنگ‌کنگ، آستاراخان و به ویژه پاریس، هامبورگ و لندن شعبه و در مواردی بانک دارند که مذاکرات خود را انجام داده و آماده شروع فعالیت هستند و به محض دریافت مجوز این کار را انجام خواهند داد.

همتی همچنین به مذاکرات بانک ملی برای ایجاد روابط کارگزاری بین‌الملل و توسعه در این فضا اشاره کرد و گفت: اما در هر شرایطی ما ریسک‌های موجود را در نظر گرفته و عجولانه اقدام نخواهیم کرد.

 

یارانه نقدی امشب در حساب سرپرستان خانوار

یارانه نقدی دی ماه ساعت 24 امشب واریز و قابل برداشت می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پنجاه و نهمین مرحله یارانه نقدی، ساعت 24 امشب  به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و در همان زمان قابل برداشت است.

طبق این گزارش مبلغ یارانه همانند ماه های گذشته 45 هزار 500 تومان  است و تغییری در آن حاصل نشده است  براین اساس هر یارانه بگیری که از ابتدای اجرای طرح در لیست سازمان هدفمندی بوده است دریافتی وی در این ماه به حدود 2 میلیون و 684 هزار و 500تومان خواهد رسید.

براساس قانون بودجه امسال، سقف منابع توزیع نقدی یارانه 39هزار میلیارد تومان است که دولت باید برای تأمین منابع لازم، حدود 6میلیون نفر را از مجموع 76میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند، حذف کند؛ که تا امروز یارانه نقدی 3میلیون نفر از افراد پُردرآمد کشور حذف شده و شمار حذف شدگان به نصف رقم 6میلیونی که در قانون بودجه آمده رسیده است.

 

اوباما مجوز فروش هواپیما را به ایران امضا کرد

منابع غربی اعلام کردند مجوز فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران از سوی باراک اوباما امضا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یو اس تودی؛ منابع آمریکایی اعلام کردند همزمان با نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای ، "باراک اوباما،" رئیس‌جمهور آمریکا، مجوز صادرات هواپیمای مسافربری به ایران را امضا کرد.

   روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی در مطلبی نوشت: اوباما رئیس‌جمهور روز جمعه گام دیگری به سوی اجرای برجام برداشت و به "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، مجوز داد تا اجازه صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را بدهد.

مقامات کاخ سفید روز جمعه تصریح کردند تا زمانیکه ایران به تعهدات خود طبق برجام پایبند نباشد، کاهش تحریم‌هایی صورت نخواهد گرفت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید همکاری ایران را تأیید کند و راستی‌آزمایی ضروری است.

"بن رودز،" معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، در یک ضیافت ناهار به میزبانی بلومبرگ درباره فرایند پیشروی برجام گفت: آنها تقریباً گام‌های مهم هسته‌ای را تکمیل کرده‌اند و موردی باقی نمانده که نادیده گرفته باشد. ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بود و عقب‌گرد چشمگیری در برنامه هسته‌ای این کشور به چشم می‌خورد.

در همین حال 13 سناتور جمهوری خواه با ارسال نامه‌ای برای اوباما از او خواستند تحریم‌های جدیدی به دلیل آزمایش موشکی ایران، علیه این کشور وضع کند. آنها در این نامه مدعی شدند: رفتار متخاصم ایران نباید بدون مجازات باقی بماند. "جاش ارنست،" سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این نامه اظهار داشت: طبق توافق هسته‌ای آمریکا موظف به لغو تحریم‌ها است و از وضع تحریم‌های جدید در دیگر حوزه‌ها منع شده است.

وی در این باره گفت: مذاکرات هسته‌ای و مفاد آن از ابتدا روشن و واضح بود. مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده که نگرانی اصلی واشینگتن نیز در همین رابطه بوده است. این موضوع برای متحد اصلی ما، اسرائیل، هم بزرگترین نگرانی بود. موضوع آزمایش موشک‌های بالستیک از مواردی است که برای آن تحریم درنظر گرفته شده؛ اما باید آن را از موضوع هسته‌ای جدا دانست. واشینگتن به فشارهای خود علیه ایران برای توقف آزمایش‌های موشکی ادامه می‌دهد. 

 

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌شمالی: صنایع خراسان‌شمالی دچار رکود است

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌شمالی با اشاره به شرایط رکود و فعالیت واحدهای تولیدی این استان با کمتر از ۱۰‌درصد ظرفیت گفت: شهرک‌های صنعتی که باید محل تولید باشد، اکنون به سکوت و سکون کشیده و جز تعداد معدودی، به رکود کشیده شده است.

امید حیدریان در گفت‌وگو با تسنیم در بجنورد، اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی که باید محل تولید باشد، اکنون به سکوت و سکون کشیده و جز تعداد معدودی، به رکود کشیده شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی تصریح کرد:  اجرای ناقص قانون مالیات ارزش‌افزوده، فعالیت صنعتگران را با چالش و نگرانی روبه‌رو کرده است.

 حیدریان افزود: اکنون نوعی دوگانگی در دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از صنعتگران ایجاد و سبب شده تا شماری از واحدها، مشمول مالیات شده و عده‌ای هم از پرداخت آن معاف شوند.

وی بابیان اینکه صنعت نیازمند فضای آرام و بدون تنش است گفت: تولیدکنندگان زیر پله‌ای در رقابت ناسالم که از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، به فعالیت صنعتگران ضربه می‌زنند.

حیدریان تصریح کرد: فرار مالیاتی واحدهایی که شناسایی نشده‌اند سبب ایجاد اختلاف قیمت‌ها در هزینه تمام‌شده محصول شده و سبب بی‌عدالتی و آسیب به این بخش شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی افزود: متأسفانه راهکاری برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی این تولیدکنندگان در قانون دیده نشده است.

حیدریان بابیان اینکه دیگر صنعتی نمانده که مشکل را گزارش کنیم گفت: البته مشکلات صنایع مربوط به استان نیست و مشکل کشوری است.

وی گفت: بدهکاری به بانک، چک برگشتی، معوقه بانکی مشکلی است که همه واحدهای صنعتی را گریبان‌گیر کرده در این وضعیت رکود، بود و نبود تسهیلات بانکی فرقی به حال تولیدکننده ندارد.

حیدریان مهم‌ترین علت بروز مشکل برای واحدهای صنعتی را اجرای نادرست و ناقص مالیات بر ارزش‌افزوده خواند و افزود: اجرای ناقص مالیات بر ارزش‌افزوده، خود به‌عنوان انگیزه و عاملی برای سوق‌دادن تولیدکنندگان به فعالیت‌های زیرزمینی و تولید محصولات بی‌کیفیت شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان شمالی گفت: تولیدات زیرزمینی، باکیفیت پایین سبب کاهش قدرت رقابت برای تولیدکنندگانی شده است که در روند قانونی و سالم، محصول مرغوب عرضه می‌کنند و نمی‌توانند به قیمت مناسب وارد بازار کنند.

وی افزود: تولیدکننده در روند قانونی، محکوم به پرداخت 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده است و فعالیت‌های زیرزمینی، با ترفندهای خود، از پرداخت مالیات فرار کرده و با هزینه کم، تولیدات بی‌کیفیت را روانه بازار می‌کنند و عرصه را بر تولیدکنندگان واقعی تنگ می‌کنند.

رئیس خانه صنعت معدن خراسان شمالی اظهار داشت: در این تعارض ایجاد شده که سیستم قوی برای نظارت وجود ندارد و قدرت شناسایی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی می‌لنگد، رغبتی برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند.

وی گفت: تا وقتی بازار برای تولید و فروش ناامن است و تولیدکننده خیال آسوده‌ای از بازار مناسب و سالم ندارد، صنعت و صنعتگر رمقی برای ادامه فعالیت ندارد و نمی‌تواند پا بگیرد؛ باید فکری به حال بد و نامناسب کسب‌وکار کرد. دولت باید نظارت خود را آن‌قدر قوی کند که عرصه به تولیدکنندگان زیرزمینی و فروش محصولات بی‌کیفیت تنگ شود.

حیدریان اظهار داشت: شهرک صنعتی با میلیاردها تومان پول بیت‌المالی به‌عنوان زیرساخت صنعتی، اجراشده و باید عرصه غوغای چرخ‌ها و ماشین‌آلات صنعتی باشد، اکنون محکوم به سکوت و رکود است. در این وضعیت، واحدهای تولیدی که با اعتبارات و تسهیلات بالا رفته دارد خاک می‌خورد.

 

رئیس سازمان غذا و دارو : ۲۰درصد برنج انبارها آلوده است

رئیس سازمان غذا و دارو با تشریح آخرین وضعیت برنج‌های آلوده، گفت: هم اکنون ۵ انبار برنج پلمپ و برنج‌های آن ممنوع‌الخروج است ولی هرفردی اسناد برنج‌های آلوده دربازار دارد به ما تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رسول دیناروند در حاشیه همایش آزمایشگاه‌های برتر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت برنج‌های آلوده، اظهار داشت: درباره برنج‌های آلوده که چند وقتی است رسانه‌ها نیز به آن پرداخته‌اند باید عنوان کنم که 80 درصد برنج‌هایی که در انبارها وجود دارد برای مصرف تأیید صلاحیت شده‌اند و مشکلی ندارند. ولی 20 درصد این برنج‌ها تأیید سلامت نشده‌اند که آمار کمی نیز نیست.

وی ادامه داد: حداقل 5 انبار بزرگ برنج پلمب شده است و براساس اطلاعات سازمان غذا و دارو برنج‌هایی از این انبارها در بازار توزیع نشده است ولو اینکه خلاف آن ثابت شود بنابراین تقاضا داریم کسانی که مدارکی از مصرف این نوع برنج‌های تعریف نشده در بازار دارند این اسناد را به سازمان غذا و دارو ارائه دهند تا ما نیز سریعاً آن را بررسی کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: هم اکنون انبار برنج بزرگی در کرمانشاه پلمب و برنج‌های آن نیز ممنوع‌الخروج است.

دیناروند درباره رونمایی یک کتاب در همایش آزمایشگاه‌های برتر، توضیح داد: نخستین کتاب رفرنس و مرجع کنترل فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در همایش امروز رونمایی شد.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه تقلب در دنیا بسیار پیچیده شده است. مثلاً هم اکنون باید در کشور خود ما بر روی 500 نوع سم نظارت کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره ورود داروی داخلی برند هرسپتین نیز توضیح داد: هرسپتین داروی بسیار گرانقیمت و پرمصرفی برای سرطان سینه است که خوشبختانه تولید ژنریک داخلی آن در کشورمان با همت یک شرکت دانش بنیان میسر شده است.

دیناروند در خاتمه خاطرنشان کرد: بنابراین داروی تولید داخل برند هرسپتین اجازه مصرف دارد و خوشبختانه باید این را عنوان کنم که در سال 95 با تولید داروی داخلی این برند از واردات این داروی خارجی بی‌نیاز می‌شویم و 40 میلیون یورو ارزآوری برای کشورمان دارد.

 

حدود یک سوم ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید شدند

منابع غیررسمی خبردادند که صلاحیت حدود یک‌سوم از ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید شده است و بیش از ۹۰۰ نفر نیز در طول بررسی صلاحیت‌ها از کاندیداتوری انصراف داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نتایج رسمی بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی طی امروز یا فردا اعلام خواهد شد. خبرگزاری تسنیم از برخی منابع غیررسمی کسب اطلاع کرد که از میان 12 هزار و 123 نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از 900 نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند.

این منابع غیررسمی می‌گویند از تعداد باقی مانده، حدود یک سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیتشان احراز شده، یک سوم به طور قطعی صلاحیتشان برای این  انتخابات رد شده و یک سوم دیگر نیز تاکنون مشمول "عدم احراز" شده‌اند. این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تایید نشده و در حد یک گمانه‌زنی از طریق کسب‌اطلاع از منابع غیررسمی است.

تفاوت آنهایی که به طور قطع صلاحیتشان احراز نشده و آنهایی که تاکنون مشمول عدم احراز هستند، آنجاست که احتمال تایید صلاحیت دسته دوم تا زمان آغاز تبلیغات همچنان وجود دارد. این افراد می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک و یا معرفی معرف‌های مورد اعتماد دستگاه‌های نظارتی در راستای احراز صلاحیت خود اقدام کنند.

در صورت صحت این گمانه ها، برای هر کرسی نماینده مجلس بیش از 13 نفر باید رقابت کنند.

انتخابات مجلس دهم از حیث تعداد نامزدهای ثبت‌نام‌کننده تقریباً "بی نظیر" بوده است. تعداد بسیار زیادی با حضور در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها در این انتخابات ثبت نام کرده بودند.

کارشناسان می‌گویند عدم جدیت قابل قبول هیئت‌های اجرایی در امر احراز صلاحیت‌ها موجب شد به دلیل حجم بسیار بالای ثبت‌نامی‌ها کار بر دستگاه‌های نظارتی سخت‌تر از پیش شود.

خبرگزاری تسنیم پیش از این در گزارشی به گوشه‌‌ای از اتفاقات عجیب در احراز صلاحیت‌ها توسط هیئت‌های اجرایی اشاره کرده بود.

یک منبع مطلع در مراجع استعلام‌ها به تسنیم گفته بود با وجود جواب منفی این نهاد به استعلام برخی از ثبت‌نام کنندگان، اما آنها توسط هیئت‌ها اجرایی تایید صلاحیت شده‌اند. براساس اعلام همین مرجع استعلام در بین برخی تایید صلاحیت‌شدگان افرادی با برخی سوابق منفی از جمله تابعیت اسرائیلی همسر، تابعیت چندگانه، سقط جنین غیرقانونی، رشوه‌گیری، سابقه عضویت در برخی گروهک‌های ضدانقلاب، مشارکت در قتل، اقدام علیه امنیت ملی، زنای محصنه، زنا با بستگان و محارم، نزاع خیابانی، اخلال در نظم عمومی و ... وجود داشتند.

 

هر شانه ۳۰ عددی ۱۲۵۰۰ تومان: تخم‌مرغ ۴۰۰ تومان شد

قیمت هر شانه تخم مرغ فله‌ای در روزهای اخیر افزایش محسوسی داشته، به طوری که هر شانه ۳۰ عددی در مناطق مختلف تهران ۱۱ هزار تا ۱۲۵۰۰ تومان و هر عدد تخم مرغ ۴۰۰ تومان به فروش می رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با وجود اینکه صادرات تخم مرغ در حال حاضر محدود است اما قیمت این محصول روند افزایشی خود را حفظ کرده است.در میادین میوه و تره بار، هر نیم شانه تخم مرغ 15 عددی 5 هزار و 800 (شانه کامل 11 هزار تومان) به فروش می‌رسد و قیمت هر شانه 30 عددی در بازار مصرف نیز 11 هزار تا 12هزار و 500 تومان است.

گزارش میدانی تسنیم نشان می دهد، در یکی از فروشگاه های حوالی هفت تیر تهران قیمت هر شانه 20 عددی تخم مرغ 10 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده است. فروشنده این مغازه درباره اینکه چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافته می‌گوید: تخم مرغ ما به عراق و افغانستان می رود.

فروشنده سوپر مارکت دیگری نیز می گوید: تخم مرغ شانه ای گران شده و ما چند روزی است که نیاورده ایم، اما تخم مرغ های بسته بندی هنوز قیمت قبل خود را دارند و مردم از آنها استقبال می‌کنند.

فروشگاه دیگری نیز در مرکز شهر هر شانه تخم مرغ 30 عددی را 12 هزار و 500 می‌ فروشد. قیمت 30 عددی این محصول در اندیشه شهریار 11 هزار تومان و فروش دانه ای این محصول 400 تومان است.

بنا بر این گزارش، به نظر می رسد افزایش قیمت فعلی تخم مرغ در بازار ناشی از زخم کهنه بخش کشاورزی است که واسطه ها نه تنها در هر شرایطی سود مناسب خود را دارند، بلکه قیمت این محصول را نیز در بازار مصرف تعیین می‌کنند.

شاهد مثال امر،  آن است که در حالی که قیمت تخم مرغ بسته بندی شده (شناسنامه دار) که به طور مستقیم توسط مرغداران بسته بندی و به بازار مصرف عرضه می شود، در روزهای اخیر تغییر کمی دارد ، اما قیمت تخم مرغ فله‌ای به صورت جهشی افزایش می‌باید.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران