اخبار متنوع پسا تحریم از گوشه و کنار جهان ....

 

آخرین خبر از جزئیات مصوبه کنگره آمریکا: خبرنگاران و تجار از دایره محدودیت آمریکا خارج شدند + 7 خبر

سایر خبرهای مرتبط: معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل: کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل منحل شده است/ نماینده تبریز در مجلس: شرایط پساتحریم نیازمند مدیریت است/ بانک خاورمیانه: سوئیفت با ایران بزودی آغاز می شود/ رویترز: ارتباط ایران با سوئیفت هنوز برقرار نشده است/ اندیشکده سلطنتی انگلیس: ادامه اجرای برجام به اراده رئیس‌جمهور آتی آمریکا بستگی دارد/ کنگره خواستار محدودیت پرداخت پول به ایران شد/ نخستین قرارداد فروش نفت ایران به اروپا نهایی شد  

قانون اخیر کنگره آمریکا در مورد محدودیت رفت و آمد شهروندان 38 کشوری که با آمریکا قانون لغو روادید داشته‌اند، در اجرا با تغییرات و استثنائاتی همراه شده است که بر اساس آن فعالان اقتصادی و تجاری که پس از اجرای برجام به ایران سفر کنند از این قانون مستثنا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، آذر ماه امسال کنگره آمریکا قانونی را به تصویب رساند که شهروندان 38 کشوری که قانون لغو روادید با آمریکا داشته‌اند در صورتی که در پنج سال گذشته و همین طور در آینده به کشور‌های ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده‌ باشند برای ورود به آمریکا باید مورد بررسی مجدد برای اخذ ویزا قرار بگیرند.

قانونی که در این مدت نگرانی‌هایی را به خصوص در دوران پسابرجام که هیات‌های اقتصادی و تجاری زیادی از کشور‌های مختلف به ایران در رفت و آمد هستند، به وجود آورد و برخی عنوان کردند این قانون تاثیراتی را در رفت و آمد و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران ایجاد خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد دولت آمریکا قصد دارد در اجرای این قانون، استثنائاتی را برای برخی گروه‌ها قائل شود تا شامل این قانون نشوند و نیاز به دریافت مجدد ویزا نداشته باشند.

در این خصوص محمد لاهوتی - رییس کنفدراسیون صادرات - در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید این موضوع اظهار کرد که در این قانون استثنائاتی برای چند گروه از جمله خبرنگاران، تجار و افرادی که برای کار‌های انسان‌دوستانه سفر کرده باشند، در نظر گرفته شده که شامل محدودیت نمی‌شوند.

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: البته این تبصره شامل کسانی می‌شود که پس از اجرایی شدن برجام به ایران سفر کرده باشند و کسانی که در پنج سال گذشته سفر کرده باشند باید برای رفتن به آمریکا ویزا دریافت کنند.

لاهوتی اضافه کرد: به نظر می‌رسد تصویب این قانون مشکلاتی را برای اروپایی‌ها به وجود آورده است و برای همین آن‌ 38 کشور نسبت به این قانون موضع گرفتند و نسبت به آن اعتراض کردند؛ برای همین آمریکا به نوعی به دنبال رفع مشکلات در این قانون است. اما با این حال رسیدگی به این موضوع زمان‌بر خواهد بود و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، چرا که افراد باید اثبات کنند که به چه هدفی قصد سفر دارند.

 

معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل: کمیته تحریم‌های ایران در سازمان ملل منحل شده است

معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: سازوکار جدیدی علیه کشورمان در این سازمان ایجاد نشده است.

به گزارش ایسنا، غلامحسین دهقانی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت تغییر کرده و منحل نشده است؟ افزود: این کمیته منحل شده و وجود ندارد.

وی با بیان اینکه همه هفت قطعنامه شورای امنیت علیه کشورمان لغو و بر اساس آن کمیته تحریم ها نیز منحل شد اضافه کرد: برخی می خواهند با تکرار کلمه تحریمها القا کنند که تحریم ها همچنان ضد کشورمان وجود دارد و این را در اذهان نگه دارند که ایران یک کشور تحریم شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما وی در ارتباط تصویری با خبر 21 شبکه اول سیما افزود: بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت یک سری محدودیت ها درباره برخی اقلام خاص نظامی و دو منظوره برای مدت زمان محدود در نظر گرفته شده است که برای نظارت بر اجرای برجام باید نقل و انتقال این کالاها به شورای امنیت اعلام شود.

دهقانی گفت: پیش از لغو تحریم‌ها ورود این کالاها به ایران ممنوع بود اما پس از لغو تحریم ها و تصویب قطعنامه 2231 نقل و انتقال آنها باید با آگاهی شورای امنیت انجام شود.

وی افزود: غربی ها مایل بودند که سازو کار جدیدی در شواری امنیت ضد کشورمان ایجاد شود اما با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان این اتفاق نیفتاد.

 

نماینده تبریز در مجلس: شرایط پساتحریم نیازمند مدیریت است

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و لغو تحریم‌ها اظهار کرد: در قاموس ایرانی‌ها بد عهدی وجود ندارد و در صورت وفاداری طرفین به مفاد برجام آینده مثبتی در انتظار ایران و کشورهای1+5 است.

رضا رحمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه استفاده از شرایط پساتحریم نیازمند مدیریت است، گفت: در صورتی که این شرایط را مدیریت نکنیم آثار سوئی بر اقتصاد ما خواهد داشت و لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی بسترسازی برای برون رفت از رکود اقتصادی را لازم دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین این موارد، بهبود نظام بانکداری و بهره‌مند شدن از امکانات نظام بانکداری بین‌المللی است.

وی اظهار کرد: موضوع تسهیل در امر مبادلات تجاری و بازرگانی و تسهیل در امور صادرات واردات، یکی از مواردی است که باید به صورت جدی مورد توجه دولت قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از سرمایه گذاری خارجی حمایت شود، گفت: مشارکت بخش خصوصی با بانک‌ها و خارجی‌ها مورد تشویق و حمایت دولت و بانک مرکزی قرار بگیرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها خوب است، اما ما باید برای صادرات کالاهای تولیدی کشور برنامه‌ریزی کنیم؛ نه این‌که تحریم‌ها لغو شود، ولی ما دروازه‌های کشور را به روی کالاهای خارجی باز کنیم و در نتیجه بیکاری و رکود در امور تولیدی ادامه و افزایش پیدا کند.

 

بانک خاورمیانه: سوئیفت با ایران بزودی آغاز می شود

بانک خاورمیانه اعلام کرد تا چند هفته دیگر همکاری بانک های خارجی با ایران آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل رویترز، مدیر اجرایی«بانک خاورمیانه» اعلام کرد: انتظار می رود بانک های خارجی ظرف مدت چند هفته، مشارکت دوباره با همتایان ایرانی خود را از طریق سامانه تراکنش های «سوئیفت» آغاز کنند.

رئیس کل بانک مرکزی روز سه شنبه با بیان اینکه مقدمه گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی فراهم شده و گشایش‌ها آغاز شده است، اعلام کرد: تا ۶ ماه آینده به ارز تک نرخی خواهیم رسید.

گفتنی است پس از اعلام اجرایی شدن برجام، «سوئیفت» طی یک خبر رسمی در تارگاه خود، لغو تحریم برای بانک‌های ایرانی و شعب آنها در خارج از کشور را اعلام کرد.

 

رویترز: ارتباط ایران با سوئیفت هنوز برقرار نشده است

رویترز از احتیاط بانک‌های جهان برای برقراری روابط بانکی با ایران خبر داد و به‌نقل از مدیرعامل بانک خاورمیانه ایران نوشت: بانک‌های بزرگ حداقل ۶ تا ۱۲ ماه صبر خواهند کرد و بعداً به‌دنبال تجارت جدی در ایران می‌روند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم رویترز طی گزارشی نوشت: بانک خاورمیانه ایران و یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران روز جمعه به رویترز گفتند، در حالی که بانک‌های بین المللی با استفاده از شبکه سوئیفت، با همتایان ایرانی‌شان ارتباط برقرار می‌کنند، ایران طی هفته‌های آینده مجدداً وارد تعامل با سیستم بانکی جهانی خواهد شد.

توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی منجر به لغو تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای، کشتیرانی و صادرات نفت ایران در هفته گذشته شد.

اما بانک‌های ایرانی برای از سر گیری تعامل با سیستم بانکی جهانی که برای اولین بار از سال 2012 اتفاق می‌افتد، باید از طریق سوئیفت با بانک‌های خارجی ارتباط برقرار کنند. این سیستم، یعنی جامعه ارتباطات مالی بین‌بانکی جهانی، برای انجام پرداخت‌ها و ارسال اعتبارات اسنادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرویز عقیلی، مدیر اجرایی و مدیرعامل بانک خاورمیانه در این باره به رویترز گفت: «ما تقریباً 40 درخواست سوئیفتی به بانک‌های مختلف در سراسر جهان ارسال کرده‌ایم و درخواست کرده‌ایم که اکنون که تحریم‌ها برداشته شده، تمایل داریم اسنادی را تبادل کنیم و اینکه آنها یک رابطه بانکی مکاتبه‌ای را مورد توجه قرار دهند... برخی از این درخواست‌ها برگشته‌اند و سؤالات متعددی درباره اسنادی که لازم دارند پرسیده شده‌اند».

وی گفت: «حس من این است که چند هفته‌ای یا بیشتر طول می‌کشد تا ما شاهد آغاز تعامل مجدد باشیم. این روند آهسته آهسته خواهد بود».

عقیلی افزود، دیگر بانک‌های ایرانی نیز در زمینه سوئیفت همین وضعیت را دارند.

یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران نیز به رویترز گفت که لینک‌های لازم برای انجام تراکنش‌های مالی به‌زودی مجدداً برقرار خواهد شد.

این مقام ایرانی روز جمعه گفت: «واقعاً این موضوع چند هفته و کمتر از یک ماه است، زیرا همه بانک‌های ما چه دولتی و چه خصوصی اقدامات اداری لازم را در خصوص پیوستن مجدد به سوئیفت انجام داده‌اند».

عقیلی افزود: «سوئیفت روشن شده، همیشه روشن بوده است. مسئله اصلی این است که ما به‌دلیل تحریم‌ها روابط بانکی متناظری با بسیاری از بانک‌های نقاط مختلف جهان نداشته‌ایم، زیرا سوئیفت پاسخ نمی‌دهد».

بانک خاورمیانه که کوچک‌تر از بانک‌های دولتی‌ای نظیر بانک ملی، بانک ملت و بانک صادرات است، متعلق به سرمایه گذارانی شامل شرکت‌های ایرانی کوچک و متوسط است.

در حالی که انتظار می‌رود بانک‌های بین المللی از طریق سوئیفت با همتایان ایرانی‌شان ارتباط برقرار کنند، ایران نیز به‌دنبال تشویق مؤسسات خارجی برای توسعه همکاری‌ها با سیستم مالی کشور خواهند بود. اما بسیاری از بانک‌های خارجی نگرانی‌هایی در مورد گرفتار شدن در بند تحریم‌های پابرجای دولت آمریکا دارند.

بسیاری از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده، اما اکثر تحریم‌های دولت آمریکا همچنان پابرجا هستند. بانک‌های غیرآمریکایی ممکن است بدون نگرانی از مجازات شدن در آمریکا با ایران وارد همکاری شوند، اما بانک‌های آمریکایی چه به‌صورت مستقیم و چه غیرمستقیم نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند.

با وجود این، بانک‌های اروپایی نیز محتاطانه عمل می‌کنند، به‌خصوص بانک‌هایی نظیر داچ بانک که جریمه‌های قبلی بابت نقض تحریم‌ها را هنوز در ذهن دارند. اما کومرز بانک اعلام کرده که در حال تجدیدنظر در سیاست عدم‌همکاری با ایران است.

این مقام بانک مرکزی ایران گفت: بانک‌هایی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا برای افتتاح شعبی در ایران بعد از لغو تحریم‌ها گفت‌وگوهایی داشته‌اند. ان‌شاءالله، به‌زودی ما شاهد این اتفاق هم خواهیم بود. ایران برای تجارت بازار بسیار جذابی است و آنها این را می‌دانند.

اما عقیلی می‌گوید انتظار دارد بانک‌های بزرگتر حداقل 6 تا 12 ماه صبر کنند و بعداً به‌دنبال تجارت جدی در ایران بروند.

 

اندیشکده سلطنتی انگلیس: ادامه اجرای برجام به اراده رئیس‌جمهور آتی آمریکا بستگی دارد

موسسه خدمات سلطنتی انگلیس در گزارشی نوشت فضای سیاسی غیرقابل‌پیش‌بینی در تهران و واشنگتن می‌تواند طی یک سال آینده برجام را از بین ببرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ اندیشکده سلطنتی انگلیس موسوم به «موسسه خدمات متحد سلطنتی» در گزارشی به تشریح برخی چالش‌های احتمالی برای ایالات‌متحده و ایران در دوره پس از «روز اجرای» برجام اشاره کرد. 

در این گزارش آمده است: شش ماه پس از توافق درباره طرح جامع اقدام مشترک (برجام)، 1+5 به توافق در زمینه اجرای مرحله بعدی آن دست یافتند. شنبه 16 ژانویه بعنوان «روز اجرا» نامگذاری شد که در آن فرآیند لغو تحریم‌های هسته‌ای اعمال شده علیه ایران آغاز شده است.

لغو تحریم‌ها بخشی مهم در توافق صورت گرفته میان ایران و 5+1 بوده و موفقیت توافق مشروط به چگونگی این لغو خواهد بود. نقض آشکار یا ضمنی «برجام» توسط ایران احتمالا سرعت این فرآیند را کاهش می‌دهد. همزمان اگر رفع تحریم‌ها برای ایران منافعی اقتصادی به همراه نیاورد زمینه عدم اجرای توافق از سوی ایران فراهم خواهد شد.

گرچه سطح انطباق عملکرد ایران با برجام در ماه‌های نخست تحقق توافق دلگرم‌کننده بود اما مجموع توافق همچنان شکننده محسوب می‌شود. بنابراین دولت‌ها باید برای پیشگیری از معضلات بالقوه دست بکار شوند.

نویسنده این گزارش ادامه داد: توافق ژوئیه 2015 و سطح تعهد به اجرای آن تاکنون، بعنوان نمونه‌ای از روابط نه‌چندان دور میان دولت ایران و دولت اوباما قابل‌تامل است. علیرغم برخی تنش‌‌ها، مشارکت‌ها بخصوص در میان وزرای خارجه در خنثی‌نمودن تهدیدات ضدبرجام موفقیت‌آمیز بوده است.

این موفقیت در ایجاد نتایج مثبت در سایر حوزه‌ها نیز بی‌تاثیر نیست. توافق در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا یکی از حوزه‌ها به شمار می‌آید. با این حال، توافق و این روابط دیپلماتیک بهبودیافته که زیربنای توافق می‌باشد همچنان شکننده باقی مانده است.

طی چند ماه آینده، بازیگران داخلی مخالفت قاطع خود را با توافق اعلام کرده و پیامدهای آن در داخل ایران و آمریکا قابل مشاهده خواهد بود.

 

کنگره خواستار محدودیت پرداخت پول به ایران شد

نمایندگان کنگره آمریکا خواستار محدودیت توان اوباما برای پرداخت پول به ایران شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، مشاوران اوباما رییس جمهور آمریکا تاکید دارند توافق مبادله زندانیان آمریکایی با ایران از توافق پرداخت 1.7 میلیارد دلاری به ایران کاملا جداست اما اذعان دارند مذاکرات مربوط به این دو توافق در برخی زمان‌ها با هم گره خورده بود.

مایک پومپئو، نماینده جمهوری‌خواه خواستار تحقیق در این زمینه شده است. سناتور جری موران نیز طرحی را به سنا برده است که توان اوباما را برای انتقال پول به ایران کاهش خواهد داد و بر سایر توافق‌های آتی و اختلافات مالی میان دو کشور تاثیر خواهد گذاشت. موران در بیانیه‌ای گفت: آمریکا نباید به دولت‌هایی پول بدهد که به طور علنی حقوق بشر را نقض و با افتخار از قطعنامه‌های شورای امنیت تخلف می‌کنند و خواستار نابودی آمریکا و متحدانش هستند. به جای تشویق آدم‌ربایی دولتی، دولت باید به ایران یادآوری کند تروریسم و گروگان‌گیری منبع سودآوری نیست.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز به ای پی گفت: این امتیازات هرگز توسط وزارت خارجه به عنوان مساله‌ای مطرح عنوان نشده بود و دولت باید این مساله را پاسخ دهد.

دولت آمریکا در پرداخت این پول، 400 میلیون دلار از حساب ایران را که قبل از انقلاب اسلامی 1979 برای خریدهای نظامی استفاده می‌شد، بازگردانده است. باقی پول از حسابی پرداخت شده است که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای حل‌وفصل اختلافات مالی از آن بهره می‌گیرد.

این حساب را کنگره به صورت دایمی و برای مواقع ضروری تصویب کرده است و به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد از کنگره برای استفاده از آن مستقیما اجازه نگیرد. آمریکا پیشتر مبلغ 278 میلیون دلار در سال 1991 از این حساب پرداخت کرد.

 

نخستین قرارداد فروش نفت ایران به اروپا نهایی شد

پالایشگاه یونانی هلنیک پترولیوم از دست یافتن به قراردادی برای خرید نفت ایران خبر داد که بر اساس آن همچنین قرار است بدهی ۵۰۰میلیون یورویی این شرکت به ایران پرداخت شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ یک پالایشگاه بزرگ یونان اعلام کرد برای ازسرگیری واردات نفت ایران با این کشور به معامله‌ای دست یافته است.

شرکت پالایشگاهی هلنیک پترولیوم با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه افزود: شرکت هلنیک پترولیوم و شرکت ملی نفت ایران به موافقت‌نامه‌ای بلندمدت دست یافته‌اند که شامل همکاری در زمینه عرضه نفت است و قرار است تحویل محموله‌های نفتی به‌سرعت آغاز شود.

مقامات نفتی ایران هفته گذشته اعلام کردند دستور افزایش 500هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران را صادر کرده‌اند.

هلنیک پترولیوم پیش از وضع تحریم‌های غرب علیه ایران حدود 20 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تأمین می‌کرد. این شرکت همچنین 500میلیون یورو به ایران بدهکار بود که با بهانه قرار دادن تحریم‌ها از پرداخت آن به ایران خودداری کرد.

بر اساس این گزارش در موافقت‌نامه جدید بین این شرکت و شرکت ملی نفت ایران قرار شده است دیون هلنیک پترولیوم به ایران که مربوط به قبل از وضع تحریم‌هاست تسویه شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران