استاندار کرمان: اقتصاد مقاومتی از برنامه های جدی استان است

رزم حسینی: استان کرمان قطب کشاورزی کشور است و این مهم در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است/ ظرفیت های جدیدی که از آنها غفلت شده باید در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده شود و به عدد و رقم درآید/ برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید برنامه ریزی حساب شده صورت گیرد و نقش عملیاتی برای هر شهرستان مشخص شود  

استاندار کرمان گفت: اقتصاد مقاومتی جزء برنامه های جدی استان است و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با دستگاه های مختلف برنامه ریزی هایی را در این زمینه طی پنج ماه گذشته در دست انجام داشته است.

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان علیرضا رزم حسینی روز شنبه در بازدید از سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد درون زاست گفت: بخش کشاورزی نقش عمده ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

وی بیان کرد: استان کرمان قطب کشاورزی کشور است و این مهم در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده است.

وی گفت: ظرفیت های جدیدی که از آنها غفلت شده باید در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده شود و به عدد و رقم درآید.

استاندار کرمان هدف خود را از بازدید سازمان جهاد کشاورزی و برگزاری جلسه با مدیران این سازمان دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: انتظار می رود ضمن جمع آوری اطلاعات دقیق، تصویر روشنی از آینده کشاورزی استان با توجه به مسئله کم آبی و کشت جایگزین ارائه شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به ترویج و آموزش کشاورزان برای تغییر اصلاح الگوی کشت اقدام نماید خاطرنشان کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید برنامه ریزی حساب شده صورت گیرد و نقش عملیاتی برای هر شهرستان مشخص شود.

رزم حسینی اجرای طرح پهنه بندی در سطح استان با هدف به کارگیری توان کارشناسان در عرصه های تولید و پاسخگویی به نیازهای کشاورزان و تمامی روستائیان را از اقدامات خوب سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: این طرح می تواند به راهبرد برنامه های کشاورزی در سطح استان کمک شایانی کند.

وی ضمن تقدیر از اقدامات مدیرکل امور اراضی جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: این اداره کل در زمینه مبارزه با زمین خواری اقدامات موثری انجام داده است لذا این کار باید مستمر باشد تا موجب کاهش هزینه های سنگین در زمینه زمین خواری و کاهش آسیب های اجتماعی شود.

رزم حسینی یادآور شد: کمتر استانی در زمینه مبارزه با معضل حاشیه نشینی همچون کرمان اقدام کرده که این امر به خاطر روحیه جهادی و تعهد اخلاقی مسئولان استان است.

وی تصریح کرد: انتظار داریم در برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی بحث نظارت، بهداشت و کنترل محصولات دامی نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد زیرا به عنوان مثال هرقدر دام آلوده کمتری در استان باشد، تبعات مثبت زیادی را در حوزه سلامت شهروندان شاهد خواهیم بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز با اشاره به اینکه این سازمان در 16 مدیریت شهرستانی و 40 مرکز خدمات کشاورزی بخش و دهستان در سطح استان مشغول به فعالیت است گفت: تاکنون با اجرای مصوبات طرح همیاران، 16 هزار و 500 نفر بهره برداران آموزش دیده و بیش از 350 میلیون مترمکعب در سال قبل صرفه جویی صورت گرفته است.

عباس سعیدی افزود: 16 هزار و 550 هکتار از ابتدای سال گذشته در استان آبیاری نوین اجرا شده که اجرای این سیستم منجر به صرفه جویی 1500 مترمکعب آب می شود.

وی گفت: 200 کیلومتر لوله گذاری از ابتدای سال گذشته در استان انجام و 450 هکتار اراضی شهرستانهای بافت و بم از سال قبل یکپارچه سازی شده است.

وی یادآور شد: کشت زعفران تا سال 92 در شمال استان 470 هکتار بوده اما در حال حاضر 820 هکتار با تولید سه هزار کیلوگرم زعفران در استان روبرو هستیم است ضمن آنکه رسیدن به یک هزار هکتار اراضی تحت کشت زعفران را طی برنامه پنج ساله دنبال می کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه سطح زیرکشت زرشک تا سال 92 به میزان 26 هکتار بود که در حال حاضر این سطح به 40 هکتار رسیده است خاطرنشان کرد: میزان سطح گیاهان دارویی در استان تا سال 92، 680 هکتار بوده که در حال حاضر 685 هکتار است و توسعه 400 هکتاری در برنامه پیش بینی شده است.

وی گفت: توسعه کشت های گلخانه ای در حال حاضر 100 هکتار است که در حال حاضر یکهزار و 400 هکتار دانه های روغنی کشت شده که پنج برابر سال های گذشته افزایش داشته است.

سعیدی افزود: سطح زیرکشت گندم تا سال 90، 55 هزار هکتار بوده و تا سال 93 به 45 هزار هکتار کاهش یافته که البته در هر هکتار یک تن افزایش عملکرد داشته و میزان تولید گندم در شمال استان از 165 هزار تن نیز به 180 هزار تن افزایش یافته است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان، کاهش سطح زیرکشت محصولات با مصرف آب بالا، افزایش ضریب مکانیزاسیون در باغات و مزارع، مبارزه با آفات را از جمله اقداماتی دانست که در جهاد کشاورزی شمال استان دنبال شده است.

وی گفت: برقراری خط اعتباری حمایت از صادرات محصولات کشاورزی در دست پیگیری است و دو هزار میلیارد ریال برای فعالان اقتصادی در حوزه توسعه و تجارت خرما، گردو و پسته اختصاص یافت.

سعیدی بیان کرد: افزایش تولیدات دامی به منظور تامین نیازهای جامعه، طرح هویت گذاری دام، مبارزه با قاچاق دام، تشکیل زنجیره های تولید گوشت مرغ، توسعه فعالیت های شیلات و آبزیان، توسعه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، ارتقاء سطح دانش فنی و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش و ... از اقدامات کلان سازمان است.

وی همچنین با بیان اینکه هزار و 170 تن تولید شیلاتی شمال استان در سال قبل و هزار و 570 تن در سال جاری است گفت: آزادسازی اراضی تغییر کاربری شده بدون مجوز را در سطح 750 هکتار دنبال می کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تصریح کرد: در حوزه تولیدات گیاهی، ارتقاء کمی و کیفی محصولات اساسی زراعی و باغی از جمله پسته، خرما، گندم، گردو و حذف باغات غیراقتصادی و استفاده بهینه از منابع آب، دنبال می شود.

وی ارتقاء ضریب مکانیزاسیون در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی به منظور کاهش هزینه ها را از دیگر برنامه های این سازمان اعلام کرد و افزود: سال گذشته 22 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی اختصاص داده و جذب شد ضمن آنکه در سال جاری نیز 33 میلیارد و 200 میلیون تومان در این راستا در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت و توسعه گلخانه و جایگزین محصولات با نیاز آبی کم در این راستا برای تحقق اقتصاد مقاومتی دنبال می شود گفت: اجرای سیستم های آبیاری نوین، اجرای لوله گذاری، تشکیل زنجیره های تولید و توزیع گوشت مرغ، افزایش بهره وری دام سبک، هویت گذاری شتر، نوسازی کندوهای زنبور عسل و ... در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال می شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران