مدیر نظارت ارز بانک مرکزی: تجار ۷۲ ساعته ارز دولتی می‌گیرند+ 2 خبر

سایر خبرها: عضو شورای فقهی بانک مرکزی: فرمایش اخیر آیت‌الله جوادی‌آملی هشدار به عملیات ربوی در نظام بانکی است/ رئیس مجلس شورای اسلامی: اقتصاد مقاومتی درون‌زا اولویت نخست مجلس است  

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی با بیان اینکه در گذشته تعداد زیادی از تولیدکنندگان در صف انتظار دریافت ارز قرار می‌گرفتند، گفت: اما در حال حاضردرخواست‌کنندگان ارز هیچ مشکلی برای تخصیص ارز ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد دارابی در پاسخ به این سوال که به دنبال اجرایی شدن برجام، یکی از مهم‌ترین موضوعات رفع تحریم‌ شبکه بانکی و به طور ویژه رفع تحریم بانک مرکزی است. باتوجه به این نکته تاکنون چه تغییراتی در حوزه ارزی ایجاد شده و بانک مرکزی چه دستاوردهایی در این زمینه داشته است؟ گفت: تا پیش از اجرایی شدن برجام و به دلیل وجود تحریم‌ها علی رغم در اختیار داشتن منابع ارزی مناسب، نظام بانکی کشور با مشکلات بسیاری برای نقل‌وانتقال ارزی مواجه بود.

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی افزود: علاوه بر این عدم همکاری کارگزاران بین المللی در نقل و انتقالات موجب بروز مشکلات متعددی برای تأمین ارز مورد نیاز تجار شده بود و در عین حال انتقال ارز‌ به کشورهای ذی نفع و واردکننده کالا هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را برای فعالان اقتصادی به همراه داشت. از سوی دیگر تجار برای تأمین ارز خود در کشورهایی مانند ترکیه و یا سایر کشورهای اروپایی با صف‌های طولانی تقاضا مواجه می‌شدند، اما خوشبختانه در شرایط پسا برجام با اقدامات بانک مرکزی و همکاری وزارت امور خارجه، سرعت ارائه خدمات در این‌باره افزایش یافت.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به این مطلب که همانطور که اشاره کردید مشکلات مربوط به نقل و انتقال ارزها پیش از اجرایی شدن برجام، تخصیص ارز را با محدودیت‌های متعددی مواجه کرده بود، در شرایط کنونی برآورد شما از نحوه تخصیص و نیز پاسخگویی به تقاضای ارز در بازار چیست؟ اظهارداشت: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ایجاده شده در دوران پسابرجام، تلاش کردیم به درخواست‌های مورد نیاز تجار و تولیدکنندگان برای تأمین ارز مورد نیاز در اروپا و آسیا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ دهیم.

دارابی خاطرنشان کرد: درحال حاضر درخواست‌کنندگان ارز هیچ مشکلی برای تخصیص ارز خود ندارند. در گذشته تعداد زیادی از تولیدکنندگان در صف انتظار دریافت ارز قرار می گرفتند، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که درخواست‌های ارزی در کمتر از ۷۲ ساعت پاسخ داده می‌شود.

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی همچنین در پاسخ به این سوال که در سال گذشته میزان گواهی‌های ثبت آماری تأیید شده تا روز قبل از اجرای برجام به چه میزان بوده است و با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک به چه میزان افزایش یافته است؟ عنوان کرد: آمارها خود گویای تغییرات رخ داده هستند؛ با نگاهی به آمار می‌توان دریافت که یورو و لیر ترکیه با تقاضای فراوانی روبرو بوده است که پس از برجام این تقاضا به خوبی پاسخ داده شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۴ و طی مدت ۱۰ ماه و تا ۲۶ دی که مصادف با اجرایی شدن برجام بود، ۴۵ درصد از ارز مورد نیاز واردکنندگان تأمین شد و این در حالی است که ۵۵ درصد ارز‌های یورو و لیر ترکیه در سال گذشته طی ۲ ماه پس از اجرایی شدن برجام تخصیص شده است. این آمار نشان‌دهنده بهبود شرایط و افزایش حجم تأمین ارز واردات است. ضمن آنکه در حال حاضر پس از اجرایی شدن برجام، روابط کارگزاری با کشورهای مختلف ایجاد شده است. اکنون و در قلب اروپا روابط کارگزاری‌ در کشورهایی مانند سوییس، ایتالیا، آلمان و بلژیک برقرار شده که این امر ضمن تسریع فعالیت‌های اقتصادی، موجب افزایش همکاری‌ها با سایر کشورهای اروپایی شده است. در حال حاضر شاهد گسترش روابط و افزایش تعداد کارگزاران در کشور هستیم.

دارابی در پاسخ به اینکه تخصیص ارز به واردکنندگان یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که همواره ذهن تولیدکنندگان را درگیر کرده است، بعد از اجرایی شدن برجام آیا این دغدغه کاهش یافته است؟ برنامه بانک مرکزی در این خصوص چیست؟ گفت: باتوجه به هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی توسط بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل تأمین می شود. در گذشته در زمینه واردات کالاهای اساسی مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی با مشکلاتی مواجه بودیم که خوشبختانه امروز این مشکل رفع شده است و  قادر به تأمین ارز کالاهای مورد نیاز هستیم.

مدیر نظارت ارز بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که در طول مذاکرات هسته‌ای و طی سه مرحله، مبالغی از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شد. این اتقاق چه تأثیری بر روابط ارزی ایران دارد و نحوه تخصیص دارایی‌ها به فعالیت‌های مختلف چگونه خواهد بود؟ بیان کرد: این دارایی‌ها آزادی عمل بیشتری را برای بازرگانان در نقاط مختلف دنیا ایجاد و فعالیت‌های تجاری را برای آنان تسهیل می‌کند. باوجود اینکه در شرایط کنونی نقل‌وانتقالات ارزی از طریق چند بانک اروپایی صورت می‌گیرد اما این امر باعث شده تا هزینه تمام شده کالا کاهش یابد. این درحالی است که در دوران تحریم هزینه نقل و انتقالات برای بازرگانان بالا بوده و این نکته بر روی قیمت تمام شده کالا اثرگذار است.

 

عضو شورای فقهی بانک مرکزی: فرمایش اخیر آیت‌الله جوادی‌آملی هشدار به عملیات ربوی در نظام بانکی است

فرمایش اخیر آیت‌الله جوادی‌آملی هشدار به عملیات ربوی در نظام بانکی است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با بیان اینکه فرمایش آیت‌الله جوادی‌ آملی هشدار به نظام بانکی است گفت: منظور ایشان این نیست که دستمزد کارمندان بانک‌های ایرانی حرام است.

سید عباس موسویان در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به نظر آیت الله جوادی آملی مبنی بر حرام بود دستمزد کارمند بانک ربوی، اظهارداشت: فرمایش ایشان درست است زیرا در اسلام معتقدیم دستمزد حلال تابع کار حلال است.

وی افزود: اگر کار حلال باشد، دستمزد حلال می‌شود و اگر کار حرام باشد دستمزد حاصل از آن هم حرام خواهد بود.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با ذکر مثالی در این باره، گفت: اگر فردی کارگر مغازه مشروب‌فروشی باشد، ممکن است خودش مشروب نخورد و فقط در آنجا کار کند، به دلیل اینکه مشروب فروشی حرام است، دستمزد به دست آمده هم حرام است.

موسویان تصریح کرد: بنابراین اگر بانک معاملات ربوی انجام دهد، دستمزد کارمند آن بانک هم ربوی است اما آیت الله جوادی آملی نگفتند بانک‌های ما بانک‌های ربوی هستند بلکه عنوان کردند اگر بانک ربوی باشد، درآمد کارمند بانک هم حرام است.

وی با تاکید بر اینکه نباید این مساله خلط شده و اینگونه وانمود شود که نظر ایشان حرام بودن درآمد کارمندان بانک‌های کشور است، اظهارداشت: فرمایش ایشان یک هشدار به نظام بانکی است که اگر بانک‌ها معاملات ربوی انجام دهند، دستمزد کارمندان بانک را هم حرام خواهد کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی: اقتصاد مقاومتی درون‌زا اولویت نخست مجلس است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچکدام از موشک‌های بالستیک تولید شده از سوی ایران، برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند، بنابراین ماجراجویی‌های جدید غربی‌ها هیچ مبنای حقوقی نداشته و تنها یک جنجال‌آفرینی تبلیغاتی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (شنبه)‌ در دیدار نوروزی با کارکنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مسئله اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در شرایط کنونی کشور نیازمند یک حرکت عمیق و همه جانبه برای تحقق اقتصادی مولد و درون‌زا است، البته برای تحقق این مسئله لوازم و مسائلی وجود دارد که یکی از آنها مسئله تحریم‌های کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی بود.

وی افزود: در زمان اعمال تحریم‌ها، مسائل و مشکلاتی به ویژه بالا رفتن هزینه تولید و بروز برخی مشکلات دیگر در حوزه تولید ایجاد شد، حال در مذاکرات هسته‌ای هدف اصلی این بود که تحریم‌ها برداشته شده، این مسئله سنگی بود که غربی‌ها بر سر راه ملت ایران انداختند و خوشبختانه در سال گذشته همه همت کردند تا این سنگ برداشته شد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در این رابطه باید دقت کرد همان کشورهایی که در مسیر جمهوری اسلامی ایران سنگ انداخته بودند، ممکن است از راه دیگری وارد شده و بار دیگر اقدام به سنگ‌اندازی و اعمال تحریم‌های جدید از طرق دیگر کنند، از این رو باید این اقدامات و موضوعات کاملاً رصد شود. همچنین اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که کشورهای دیگر باید به تعهدات خود عمل کنند، مسئله به قاعده و بسیار سنجیده است.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم آمریکایی‌ها را از در بیرون کنیم، اما آنها به دنبال وارد شدن از پنجره هستند تا از راه‌های دیگری تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کنند که این مسئله نشان‌دهنده لزوم اهمیت هوشیاری، رصد و مراقبت از اقدامات آنهاست.

رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: در شرایط کنونی همدل و یکصدا بودن در داخل کشور در مقابل دشمنان امر مهمی است و این بدان معناست که به جای آنکه افراد به جان یکدیگر بیفتند باید در مقابل اجانت همصدا باشند، از این رو این ایستادگی و یکصدا بودن موجب شد که غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای عقب‌نشینی کنند. در شرایط کنونی نیز غربی‌ها مدام به دنبال ایجاد ماجراهای جدیدی هستند که قطعاً ما برای مقابله با این اقدامات به همدلی، ایستادگی و استقامت نیاز داریم.

وی در واکنش به اظهارات و ادعاهای کشورهای غربی درباره مسئله موشکی کشورمان افزود: غربی‌ها در چند روز اخیر ادعاهایی را مطرح و اعلام کرده‌اند که آزمایشات موشکی ایران باید در شورای امنیت مطرح و بررسی شود که این نشان‌دهنده آن است که در این اقدامات سوءنیت وجود دارد، زیرا همان زمانی که بحث برچیده شدن قطعنامه‌های ظالمانه مطرح بود، این موضوع از سوی کشورهای غربی به میان آمد که بحث موشک‌های بالستیک ایران نیز باید شامل تحریم باشد. آنها اصرار داشتند که این موضوع در قطعنامه جدید گنجانده شود که موشک‌هایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند، باید شامل تحریم‌ها شوند، اما جمهوری اسلامی زیر بار این خواسته نرفت.

لاریجانی ادامه داد: پس از مخالف ایران این موضوع مقرر شد که ایران از طراحی موشک‌هایی با کاربرد هسته‌ای پرهیز کند و جمهوری اسلامی به این مسئله پایبند است، وقتی گفتیم که سلاح مخرب هسته‌ای را نمی‌سازیم، حال این موضوع یا ساخت بمب بوده یا ساخت کلاهک موشک است، همان موقع این دقت نظر بود که اگر غربی‌ها بگویند که موشک‌های دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای، ممکن است این مسئله را معطوف به موشک‌های بالستیک ایران کنند. بنابراین موضوع طراحی موشک‌هایی با کاربرد هسته‌ای مقرر شد.

وی افزود: ادعاها و مسئله‌سازی جدید غربی‌ها نشان‌دهنده آن است که آنها یا تازه از خواب بیدار شده یا به دنبال بهانه‌گیری جدید هستند، زیرا هیچکدام از موشک‌های بالستیک تولید شده از سوی ایران، برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند، بنابراین ماجراجویی‌های جدید غربی‌ها هیچ مبنای حقوقی نداشته و تنها یک جنجال‌آفرینی تبلیغاتی است.

لاریجانی ادامه داد: در شرایط کنونی با توجه به اینکه غربی‌ها به دنبال ماجراجویی در رابطه با ایران هستند، باید حواس‌ها را بسیار جمع کرد و دقت نظر بیشتری داشته باشیم تا دشمنان نتوانند از پنجره وارد شوند. از طرف دیگر این موضوع بسیار دارای اهمیت است که در داخل کشور ساز و کارهای مهمی را فراهم کرد تا مردم علاقه‌مند به کارآفرینی شوند، زیرا قطعاً توسعه و توجه به تولید داخل موجب می‌شود که فشارهای خارجی تأثیری بر ما نگذارند، اما اگر به تولید داخل توجه کافی نشود، اقتصاد کشور از این فشارها تاثیر می گیرد که این موضوع همواره از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید و توجه بوده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: هم اکنون حل بسیاری از مشکلات در گرو توسعه تولید داخل است، البته سرمایه گذاری داخلی و خارجی می تواند به افزایش سرعت روند تولید کمک کند، بنابراین در شرایط کنونی هم باید به شگردهای حریف از نظر سیاسی و رفتارهای مختلف دقت کرده و هم باید از فضاهای ایجاد شده در شرایط کنونی استفاده شود، از این رو همه کمیسیون های تخصصی مجلس باید فعال شده و زمینه های سرمایه گذاری در داخل را فراهم کنند.

لاریجانی گفت: امیدوارم این هوشیاری در تمام بخش های کشور به وجود آمده باشد تا مسیر را به درستی دنبال و طی کنیم و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب این مسائل در مقام عمل محقق شود. همچنین امیدوارم که خداوند سایه رهبری را بر سر ملت ایران مستدام بدارد، زیرا راهنمایی های ایشان خیلی بهنگام و ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا پشتوانه توفیقات نمایندگان مجلس، کار سنجیده و پشتکار کارکنان این نهاد است، بنابراین اگر مجلس شورای اسلامی در سال 95 می خواهد موفق باشد و وظایف خود را به خوبی انجام دهد، این مسئله نیازمند تلاش ها و اقدامات کارکنان مجلس است.

وی با تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال جدید گفت: امیدوارم همه در سایه الطاف الهی به سعادت دینی و دنیوی برسند البته مهمتر از این مسئله آن است که خداوند دین انسان را حفظ کرده و در سلوک دینی ارتقا پیدا کند. از طرف دیگر قطعاً زحمات کارکنان مجلس در درگاه الهی مهجور است و لازم است از زحمات شما در سال گذشته تقدیر و تشکر شود، زیرا سال گذشته برای کشور و مجلس سالی سخت و پرفراز و نشیب بود و قطعاً نمی توان این دوران را نادیده گرفت، زیرا شرایط اقتصادی کشور هم به لحاظ تحریم ها و همچنین به خاطر برخی مشکلات درونی کشور، وضعیت منطقی نداشت.

لاریجانی ادامه داد: حال در شرایط کنونی باید زمینه های جدید برای توسعه کشور در داخل فراهم شود. البته در این رابطه مخاطراتی هم وجود دارد که باید هر دوی این موضوعات باید مورد توجه قرار بگیرد، از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و سخنان ابتدای سالشان تقریباً مولفه های اصلی حرکت کشور را تبیین کردند. ایشان اولویت نخست کشور را مسائل اقتصادی اعلام کرده که این مسئله نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این حوزه است که همه باید بر روی آن توافق و تبعیت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی موتور محرک عزت آفرینی کشور، مسئله اقتصادی است، گفت: اگر ما این حوزه را اولویت اول کشور می دانیم باید ملزومات آن را رعایت کرده و نباید مسائل دیگر را آنطور بزرگ کنیم که در این موضوع مهم سایه بیندازد. یعنی اینکه همه مسئولان چه در دولت، مجلس، قوه قضائیه و چه در بین رسانه های و افکار عمومی بدانند که عزت و سعادت کشور وقتی تامین می شود که فرمایش رهبر معظم انقلاب درخصوص اهمیت اقتصاد محقق شود.

وی افزود: در مجلس نیز باید مسئله اقتصاد مقاومتی و درون زا اولویت نخست کارها و اقدامات باشد و در این رابطه باید حواشی را کاهش دهیم. در این خصوص نمایندگان محترم در مجلس نهم و دهم باید اولویت تصمیم گیری های کلان را روی اقتصاد در کشور قرار دهند و مسائل دیگر کنار گذاشته شود. البته در کشوری که مسائل مختلف در آن وجود داشته و هر کدام از آنها در جای خود ارزشمند است، و همچنین درگیری های مختلف در منطقه و صحنه بین الملل باید یک دسته بندی و اولویت بندی در کارها صورت بگیرد.

لاریجانی با اعلام اینکه اقتصاد زاینده و مولد، راه حل بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری، تورم و بسیاری از مسائل دیگر به ویژه آسیب های اجتماعی است، تصریح کرد: به طور حتم اگر اقتصاد کشور در مسیر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، یعنی تحقق اقتصاد مولد و زاینده، صورت بگیرد، به طور حتم در بسیاری از مسائل و مشکلات تاثیرگذار است. البته اینکه مقام معظم رهبری اولویت اصلی کشور را مسئله اقتصاد قرار دادند، بدین معنی نیست که از موضوعات دیگر غفلت شده، بلکه اقتصاد بر تمامی موضوعات تاثیرگذار است. به طور مثال مسئله اعتیاد به موضوعاتی مانند بیکاری و فقر برمی گردد که اگر اقتصاد کشور بهبود یابد، این مسائل و مشکلات کمتر می شوند.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران