انتشار اوراق اجاره شرکت جوپار در فرابورس

با قرار گرفتن اطلاعیه پذیره نویسی اوراق اجاره شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار بر روی سایت شرکت فرابورس ایران، این اوراق با نماد "جوپار99" از روز یکشنبه 1395/02/12 تا 1395/02/13 به مدت دو روز کاری عرضه می گردد  

معاون اقتصادی و پشتیبانی شرکت جوپار از قرار گرفتن اطلاعیه پذیره نویسی اوراق اجاره شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار روز سه شنبه مورخ 1395/02/07 بر روی سایت شرکت فرابورس ایران خبر داد. به گفته احمدرضا کوهشاری این اوراق با نماد "جوپار99" از روز یکشنبه 1395/02/12 تا 1395/02/13 به مدت دو روز کاری عرضه می گردد.

معاون اقتصادی وپشتیبانی شرکت قطارهای مسافری وباری جوپار افزود: در این پذیره نویسی بانک آینده ضامن ، شرکت تامین سرمایه سپهر بازارگردان ، شرکت واسط مالی خرداد دوم ناشر، شرکت کارگزاری آگاه عامل فروش و صندوق گسترش فردای ایرانیان و شرکت تامین سرمایه سپهر متعهد پذیره نویسی خواهند بود.

احمدرضا کوهشاری با تحلیل دلایل ورود به فرابورس خاطر نشان ساخت شرکت جوپار از شروع فعالیت خود جهت سرمایه گذاری و توسعه ناوگان از انواع تسهیلات مالی اعم از وجوه اداره  شده ، تسهیلات بانکهای دولتی و خصوصی، اجاره به شرط تملیک، قراردادهایBOT  و انتشار اوراق اجاره استفاده نموده است و همچنین موضوع تامین مالی ارزی (Finance )ازکشورهای خارجی نیز در حال پیگیری است.

شرکت جوپار بعنوان یکی از اولین بنگاههای اقتصادی  ایران در سال 1390 از ابزارصکوک اجاره استفاده نمود وتنها شرکت حمل ونقل ریلی ایران می باشد که تاکنون دو بار در بازار سرمایه اوراق صکوک اجاره منتشر کرده است.با انتشار این اوراق به تعداد 518 هزار و 500 برگه در روزهای 12 و 13 اردیبهشت ماه ، جوپار امکان تامین مالی جهت خرید تعدادی واگن مسافری را خواهد یافت. اوراق نماد" جوپار99" به صورت 4 ساله و با قیمت اسمی یک میلیون ریال و نرخ 21 درصد بوده وسود آن بصورت  سه ماه یکبار پرداخت می شود .

معاون اقتصادی وپشتیبانی جوپار در خصوص عدم اقبال شرکتهای فعال در حوزه حمل ونقل ریلی نسبت به ورود به بازار سرمایه و فرابورس گفت:در حالیکه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای  معرفی بازار سرمایه به فعالان صنعت حمل نقل ریلی تلاشهایی را انجام داده است  و اولین همایش تامین مالی از طریق بازار سرمایه نیز دراردیبهشت ماه سال 94 همزمان با نمایشگاه بین المللی حمل نقل ریلی توسط راه آهن برگزار شد، تاکنون شرکتهای حمل ونقل ریلی برای ورود به این بازار از خود علاقه ای نشان نداده اند.

مهمترین دلایل عدم گرایش شرکتهای حمل و نقل ریلی به بازار سرمایه عبارتند از:

1)بالا بودن بهای تمام شده نرخ تامین مالی در بازار سرمایه نسبت به سایر روشهای تامین مالی موجود

2) فرایند طولانی اخذ مجوزهای مختلف و عدم ثبات رویه واعمال سلیقه در بخشی از فرآیند انتشار اوراق اجاره

3) عدم تطبیق ابزارهای موجود در بازار سرمایه با نیاز سرمایه گذاران در صنایع ریلی به طور مثال سفارش و ساخت واگنهای مسافری و بهره برداری و درآمد زایی اولین سری از واگنی که سفارش داده می شود حداقل نیاز به یک تا یک سال ونیم زمان برای ساخت وتحویل واگن دارد که در این دوره شرکتها توانایی باز پرداخت اقساط را به دلیل بالا بودن حجم سرمایه گذاری وعدم کسب درآمد با توجه به عدم تحویل واگن ندارند . این در حالی است که معمولا در سایر روشهای تامین مالی جهت بازپرداخت تسهیلات دوره ، تنفس در نظرگرفته می شود.

4) عدم شناخت شرکتهای حمل و نقل ریلی از بازار سرمایه

5) فرآیند دشوار اقناع ضامن (بانک) جهت پذیرش دارائی های منقول بعنوان تضامین بازپرداخت

در پایان احمدرضا کوهشاری معاون اقتصادی وپشتیبانی شرکت جوپار ضمن تقدیر و تشکر از تلاش همه عزیزانی که در این راه شرکت را یاری نموده اند ابراز امیدواری کرد با تلاش دست اندرکاران فرابورس و بورس ، مشارکت فعالان صنعت حمل ونقل ریلی ومساعدتهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران  صنعت حمل و نقل ریلی بتواند نقش فعالتری در بازار سرمایه داشته باشد و از پتانسیل های موجود در این بازار جهت توسعه صنعت بهره گیرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران