آیت الله علوی گرگانی: اقتصاددانان به جای جریمه دیرکرد تضمین دیگری پیشنهاد دهند+ 5 خبر

سایر خبرها: بی دردی مشکل عقب ماندگی صنعت نفت است/ دبیرکل حزب اصلاح طلب: خزانه فقط برای مستضعفین خالی است/ وزیر اقتصاد هلند:‌ آماده همکاری با ایران برای انتقال فناوری آب و کشاورزی هستیم/ طرح جایگزینی تجاری بنادر عمان به جای دوبی/ معاون وزیر صنعت: افزایش صادرات ایران محور اصلی همکاری با یونیدو است  

آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از استادان برجسته حوزه علمیه قم گفت: اقتصاددانان با هم فکری یکدیگر تضمین دیگری را به جای دریافت جریمه دیرکرد از قسط های به تاخیر افتاده مشتریان بانک ها، پیشنهاد دهند.

به گزارش ایرنا، وی روز سه شنبه در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی با بیان اینکه دیرکرد قسط وام های بانکی امروز به یک مشکل تبدیل شده است ادامه داد: بسیاری از نهادهای اقتصادی خصوصی و حتی دولتی در پرداخت دیرکردهای ایجاد شده با مشکل مواجه هستند.

آیت الله علوی گرگانی گفت: لازم است مسئولان بانک ها و مشتریان با یکدیگر همکاری کنند تا مشکل بدهی مردم و دولت به بانک ها در آینده نزدیک حل شود و هیچ کدام از طرف ها دچار ضرر و زیان نشود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی افزود: بانک ها با حمایت از تولید کنندگان و کاهش فشار بر آن ها می توانند در تقویت تولیدهای داخلی و به راه انداختن کارخانه ها نقش تاثیر گذاری داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر کالاهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید شود وضعیت اقتصادی روز به روز بهتر خواهد شد و دشمنان در اجرای برنامه های خود ناکام می شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی دولت ها برای کمک به مردم هر یک راهی را انتخاب می کنند گفت: از افتخارات کشور ما این است که مدیران آن از توصیه های عالمان دین برای اداره کشور استفاده می کنند.

وی درادامه با بیان اینکه دشمنان می خواهند جایگاه منطقه ای و جهانی نظام جمهوری اسلامی را با ایجاد نارضایتی های داخلی کاهش دهند ادامه داد: بسیاری از مشکل های اقتصادی امروز ریشه در تحریم های دشمنان دارد که الحمدالله به خاطر صبر مردم و تلاش مسئولان این توطئه هم ناکام ماند.

وی با تشکر از تلاش های مجموعه اقتصادی کشور افزود: هر یک از مسئولان و مردم باید به سهم خود در راه حل مشکل های اقتصادی کشور تلاش کنند.

عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی امروز در سفر به شهر مقدس قم با جمعی از عالمان برجسته و مراجع تقلید دیدار و گفت وگو کرد.

 

توفیقی: بی دردی مشکل عقب ماندگی صنعت نفت است

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بی دردی و ناآگاهی گذشته مشکل عقب ماندگی صنعت نفت است، گفت: نگران غفلت از فناوری در شرایطی هستیم که پای شرکت های خارجی به کشور باز شده است.

جعفر توفیقی روز سه شنبه در نشست تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری های نفت و گاز استان آذربایجان شرقی در تبریز افزود: ورود شرکت های خارجی هر چند می تواند فرصتی برای رقابت باشد اما در صورت غفلت از فناوری ، گرفتار مشکلات گذشته خواهیم شد .

وی با بیان اینکه در این صورت دیگر صنعت نفت نمی تواند سرپا بایستد ، اظهارکرد: بر این اساس در قراردادهای جدید نفتی که در مرحله نهایی تصویب است حضور شرکت های خارجی منوط به انتقال فناوری شده است.

وزیر پیشین علوم ، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دریافت و یادگیری فناوری شرکت های خارجی، دریافت کننده می خواهد ، گفت: شرکت های خصوصی داخلی نقش مهمی در جذب این دانش و فناوری دارند .

وی اظهارکرد: هر چند کپی سازی گام اول در فعالیت صنعتی است ولی برای موفقیت پایدار باید به سمت تولید فن رفت .

توفیقی با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گفت: عنصر آگاهی موتور محرکه پیشرفت است زیرا که با تلاش و مسوولیت پذیری همراه است .

وی مهمترین دلیل عقب ماندگی را غفلت دانست و گفت: آگاهی به غفلت تاریخی، پیش نیاز پیدا کردن راه حل مشکلات است .

توفیقی با اشاره به تک محصولی بودن اقتصاد کشور و خام فروشی های صورت گرفته در حوزه نفت و گاز ، گفت: برای تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه اقتصادی نیازمند همکاری بخش خصوصی هستیم .

وی با اشاره به اینکه هر بشکه نفت را 100 دلار فروخته و هر بشکه محصولات نفتی را یکهزار دلار خریده ایم ، گفت: به این ترتیب ارزش اقتصادی نفت نصیب دیگران شده است .

توفیقی با اشاره به اینکه صنعت نفت کشور ما منهای فناوری و عملیات محور است ، گفت: دانش محور نبودن این صنعت نتیجه ناآگاهی است .

وی با اشاره به اینکه امروزه داشتن دانش نفت و گاز مهمتر از ذخایر آن است ، اظهارکرد: در زمان حاضر در مسیر آگاهی قرار گرفته ایم و این آگاهی در کنار نیروی انسانی مستعد و مصمم ما را به هدف می رساند.

توفیقی با اشاره به بزرگ بودن میدان فعالیت در حوزه نفت و گاز و زیاد بودن شرکت های فعال گفت: تلاش ما در ستاد فناوری، وصل کردن تولیدکننده ها و استفاده کننده هاست و برای ارتقای فناوری حمایت مادی و معنوی می کنیم .

وی با بیان اینکه توانمندی شرکت های داخلی محدود به مهندسی معکوس است ، گفت: این در حالی است که برای موفقیت به توان طراحی نیازمندیم .

توفیقی با اشاره به اینکه کمک به توسعه و تحقیق و رسیدن به توانمندی فناوری از اهداف ستاد فناوری است ، افزود: برای ورود شرکت های داخلی به بازارهای بین المللی کمک می کنیم .

وی با اشاره به اینکه نبود استاندارد مشکل فعالیت خارجی شرکت های داخلی است، گفت: در این زمینه هم آماده کمک هستیم .

توفیقی با بیان اینکه دانشگاه ها نیرو تربیت می کنند اما نیروها سرگردانند و شرکت های دانش بنیان کالا تولید می کنند اما استفاده نمی شود ، گفت: بازیگران نظام نوآوری باید چرخه علم تا ثروت را تکمیل کنند و برای موفقیت نیازمند شکل گیری نظام ملی نوآوری هستیم .

وی با اعلام اینکه نخستین تجربه این نظام در خوزستان در حال شکل گیری است، گفت: آذربایجان شرقی هم می تواند در این مسیر گام بردارد .

توفیقی با اشاره به اینکه یکی از موانع توسعه نبود بازار است ، گفت: برای اتصال شرکت های داخلی به بازار نفت جهانی در استان خوزستان اقدام هایی صورت گرفته است .

توفیقی با بیان اینکه تبریز در زمینه تجاری سازی فناوری هم می تواند اولین و الگو باشد ، گفت: پیشینه تاریخی تبریز نشانگر این ظرفیت و استعداد است .

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ ریاست جمهوری با بیان اینکه بار اقتصاد مقاومتی بر دوش بخش خصوصی است ، گفت: دولت میدان فعالیت بخش خصوصی را فراهم می کند .

نشست تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری های نفت و گاز استان آذربایجان شرقی به عنوان پنجمین نشست از سلسله نشست های توسعه و تجاری سازی فناوری به همت منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی برگزار شد .

سلسله همایش های توسعه و تجاری سازی فناوری در آذربایجان شرقی از 14 اردیبهشت شروع شده و تا 30 همین ماه ادامه دارد .

 

دبیرکل حزب اصلاح طلب: خزانه فقط برای مستضعفین خالی است

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت آقایان زمان پرداخت یارانه کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیرند و زمان پرداخت یارانه‌ها را روز سیاه دولت می‌نامند ولی از آن سو به مدیرانشان که لابد نورچشمی هستند حقوق نجومی می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره حقوق نجومی برخی از مدیران دولتی اظهار داشت: ما معتقدیم که پرداخت سنگین حقوقی بعضی از دستگاه‌ها، تضییع حقوق همه ملت ایران است.

وی افزود: باید دستمزد همه مدیران دستگاه‌ها و مسئولان یکسان‌سازی شود؛ چراکه تبعیض ضربه جبران‌ناپذیری را به اعتقادات مردم زده و می‌زند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه دولت و دستگاه‌های مختلف نظارت ضعیفی بر مدیران خود صورت می‌دهند، گفت: آنچه که در مورد دستمزد یک مدیر دولتی آشکار شد فقط رقم‌های ریز برخی دستمزدها بود؛ چراکه رقم‌های درشتی در این رابطه وجود دارد.

فومنی خاطرنشان کرد: در برخی دستگاه‌ها مدیران 10 برابر این 50-60 میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند، بنابراین واقعا این سوال طرح می‌شود که بیت‌المال فقط برای مستضعفین خالی است و عده‌ای هرچقدر که کرمشان باشد، از آن برداشت می‌کند.

به گفته وی دستمزدهای بالا به برخی مدیران دولتی در شرایطی پرداخت می‌شود که جامعه به لحاظ معیشت و اقتصاد در تنگنا قرار گرفته، به‌گونه‌ای که چند روز پیش فردی به دلیل بیماری آب‌سیاه چشم و عدم توانایی برای مداوا دست به خودکشی می‌زند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، گفت: باید به دولتی‌ها این نکته را گوشزد کنیم که حقوق‌های نجومی مدیران‌تان را قطع کنید تا راه آب خوردن مردم آسان شود.

فومنی ادامه داد: آقایان زمان پرداخت یارانه، کاسه چه کنم چه کنم به دست می‌گیرند و زمان پرداخت یارانه‌ها را روز سیاه دولت می‌نامند و از آن سو به مدیرانشان که لابد نورچشمی هستند، نجومی حقوق می‌دهند.

وی افزود: ما با پدیده‌هایی روبرو هستیم که تاکنون متأسفانه در برخی وزارتخانه‌ها فلان شخص برای ماندن در سمت خود حاضر است هر امتیازی بدهد. بنابراین دولت نباید اجازه دهد که هر کس با هر مدلی که می‌خواهد از بیت‌المال و حقوق مردم جز آن اندازه‌ای که تعیین شده، بیش‌تر برداشت کند؛ چراکه این طبق شرع حرام است.

 

وزیر اقتصاد هلند:‌ آماده همکاری با ایران برای انتقال فناوری آب و کشاورزی هستیم

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند گفت که‌ این کشور آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتقال فناوری برای تولید محصولات کشاورزی در شرایط خشکسالی و بهبود مصرف آب در بخش کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، هنک کامپ (Henk Kamp) سه شنبه در نشستی با مسئولان سازمان جهاد کشاورزی فارس و بخش خصوصی استان فارس در شیراز افزود:‌ با توجه به تبدیل موضوع آب به یک چالش در سطح بین المللی، حرکت در جهت مدیریت بهتر و بهره گیری از فناوری های روز در بخش کشاورزی مسیری درست است و کشور هلند آماده ارائه خدمات در این زمینه به ایران است.

وی گفت:‌ با این که هلند کشوری کوچک است اما جایگاه دوم در تولید محصولات کشاورزی جهان مانند سیب زمینی، گل و گوجه را به خود اختصاص داده که ما از ظرفیت دانشگاهی برای ارتقای فناوری بهره گرفتیم.

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند افزود:‌ هم اینک به فناوری ایجاد گلخانه ها با مدیریت هوشمند دست یافته ایم که کمترین میزان استفاده از آب را دارد و محصولات کشاورزی را با بهترین فناوری تولید می کنیم.

وی ادامه داد:‌ مصرف حدود 90 درصد منابع آبی ایران در بخش کشاورزی به آن معنا است که آب به شکل بهینه مصرف نمی شود و حال آن که نمی توان فراموش کرد که دو هزار و پانصد سال قبل در تخت جمشید سیستم های پیشرفته آبیاری با لوله های سفالی استفاده می شده است.

کامپ با اشاره به سخن استاندار فارس که میزان بارش سالانه در این استان را حدود 250 میلیمتر عنوان کرده بود گفت:‌ این میزان بارش اندک است و البته در برخی نقاط ایران نیز کمتر است و در چنین شرایطی، ذخایرآب زیرزمینی و سطحی تحت فشار هستند.

وی ادامه داد:‌پیش بینی های هواشناسی به ما می گویند که سال های آتی سال های خوبی از نظر بارش نخواهند بود و گرم شدن زمین مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و این در حالی است که باید برای جمعیت رو به رشد، غذا تولید کرد اما با چالش کاهش منابع آبی روبرو هستیم.

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند گفت:‌ این کشور با نگاه به حقوق انسان ها، تلاش دارد که به توسعه پایدار در جوامع بومی محلی کمک کند و از این رو، تمایل دارد که این همکاری ها را با مشارکت بخش های دولتی و خصوصی ایران ارتقا دهیم.

محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به ظرفیت های این استان در حوزه کشاورزی، آمادگی این استان برای همکاری با کشور هلند در زمینه انتقال فناوری گلخانه ای و تولید مشترک محصولات و صادرات آنها اعلام کرد.

در این نشست، فعالان بخش خصوصی استان فارس و کشور هلند به بیان دیدگاه های خود برای توسعه همکاری های دوجانبه پرداختند.

 

طرح جایگزینی تجاری بنادر عمان به جای دوبی

روزنامه ایران در شماره امروز(سه شنبه) گزارشی را در مورد تحولات جدید تجاری پیش رو انتشار داده و در این باره با رئیس اتاق بازرگانی ایران-عمان هم گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانیم:

حال هیأت‌های اقتصادی عمان که طی چند وقت اخیر رفت و آمدهای زیادی به ایران داشتند پیشنهاد دادند که این کشوربا ارائه تخفیف‌های مناسب، ارائه خدمات مطلوب، تأمین نیاز تجار و... می تواند نقشی که اکنون امارات دارد را بر عهده بگیرد.

در حال حاضر میزان مبادلات ایران و امارات 13 میلیارد دلار است که همواره تراز تجاری بین دو کشور به نفع امارات بوده است. لذا مسئولان عمان وعده دادند که اگر تجار به این سمت بیایند و حداقل 50 درصد حجم تجارتی که ایران وامارات دارد بر عهده عمان گذاشته شود تجارت ایران با رویه مثبتی همراه خواهد شد و در نهایت هزینه مبادلات هم برای تجار ایرانی کاهش پیدا می‌کند.

محسن ضرابی رئیس اتاق بازرگانی ایران-عمان هم در گفت و گو با معتقد است که بنادر عمان گزینه خوبی برای تجار است. لذا می‌توان به جای بنادر امارات، عمان را انتخاب کرد. این کشور در تمام سال‌ها با ایران دوست بوده و هرگز اقدامی خلاف منافع ما انجام نداده است. لذا ریسک همکاری مشترک با عمان صفر است.

وی افزود: هر ایرانی می‌تواند در عمان شرکت ثبت کند و حتی اقامت بگیرد این در حالی است که کشور امارات حتی اجازه ثبت شرکت به ایرانیان نمی‌دهد. وی با بیان اینکه در حال حاضر حجم مبادلات ایران و عمان تنها یک میلیارد دلار است، تصریح کرد: در شرایطی که این کشور از تجار ایرانی حمایت می‌کند انتخاب کشور دیگر برای واردات و صادرات اشتباه است.

ضرابی نرخ تورم در عمان را کمتر از 3 درصد، نرخ سود بانکی آن را بین 4 تا 6 درصد (بسته به نوع سرمایه گذاری) و شاخص آسانی کسب و کار را در این کشور 70 در سال 2015 اعلام کرد و افزود: این کشور همچنین از کشورهای امن منطقه است و می‌تواند مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایرانی باشد.

وی اظهار داشت: عمان موافقتنامه‌های خوبی با کشورهای غربی، امریکای جنوبی، آسیایی و آفریقایی دارد و به دلیل تعرفه‌های مناسبی که این توافقنامه‌ها در اختیار عمان قرار می‌دهد، این کشور می‌تواند واسطه خوبی برای ایران در گسترش فعالیت‌های تجاری باشد.

وی همچنین به زیرساخت‌های مناسب ریلی، کشتیرانی و گمرکی بنادر صحار و صلاله عمان اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت بسیار خوب این بنادر و نزدیکی آنها به بندرعباس، ایران می‌تواند به آسانی از طریق این بنادر، کالا وارد کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران-عمان افزود: همچنین صادرکنندگان ایرانی می‌توانند در این بنادر، کسب و کار خود را دایر و کالاهای صادراتی کشور را پس از فرآوری در این بنادر، با بهره‌گیری از امتیازات تجاری عمان، به سایر کشورها مجدداً صادر کنند.

وی در مورد سرمایه‌گذاری عمانی‌ها در ایران خاطرنشان کرد: قرار است درقالب دو فاز به ارزش 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای احداث مرکز تجاری صورت گیرد. فاز اول با سرمایه‌گذاری حدود 140 میلیون دلار آغاز شده است. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ضریب امنیت سرمایه‌گذاری در عمان بالا است، گفت: بانک‌های عمان طرح‌های قابل توجیه ایران را 50 تا 70 درصد در صورت اینکه ریسک بازار نداشته باشد تأمین مالی می‌کنند.

جمال عزیز رئیس منطقه آزاد صحار عمان نیز گفته است: از چابهار ایران تا بندر صحار 54 کیلومتر فاصله دریایی است، ولی اکنون ارتباط دریایی ما از طریق بندرعباس انجام می‌شود؛ نکته‌ای که دولتمردان ایرانی باید نسبت به آن توجه کنند.

 

معاون وزیر صنعت: افزایش صادرات ایران محور اصلی همکاری با یونیدو است

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که ایران در حوزه های مختلف با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد – یونیدو- همکاری خواهد داشت، گفت: افزایش صادرات ایران محور اصلی همکاری با این سازمان بین المللی است.

علی اصغر توفیق بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه نشست با تعدادی از مدیران و کارشناسان ارشد سازمان توسعه صنعتی ملل متحد- یونیدو (The United Nations Industrial Development Organization-UNIDO) در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، از افزایش سطح تعاملات ایران و یونیدو استقبال کرد و با اشاره به همکاری دیرینه دو طرف، افزود: البته در مقطعی همکاری ایران با یونیدو به دلیل شرایط سیاسی کشور کاهش یافته بود.

توفیق در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که ایران در حال حاضر در پروژه های مختلف و رو به رشدی مانند چرم و زعفران از طریق دستگاه های مختلف با یونیدو همکاری دارد، گفت: در نشست امروز یک گزارش کار در خصوص این که همکاری کشورمان با این سازمان در چه مرحله ای است، برای طراحی یک برنامه بلندمدت ارائه شد.

توفیق در ادامه اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ایران در سه محور و در حوزه های ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و محیط زیست همکاری خواهد کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در جلسه امروز قرار شد افزایش صادرات به عنوان محور نخست همکاری ها با یونیدو در نظر گرفته شود.

وی با بیان این که گسترش سهم بازار ایران در کشورهای مختلف به طور حتم از مهمترین محورهای همکاری ایران با سازمان یونیدو خواهد بود، گفت: ایران از هر گونه همکاری در این خصوص استقبال خواهد کرد چراکه اگر صادرات راه بیافتد خود به خود بخش های دیگر از جمله اشتغال را فعال و پایداری شغل را ماندگار خواهد کرد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین ارائه ایده ها و همفکری لازم در خصوص راهکارهای عملیاتی در صنایع مختلف از جمله صنایع مرتبط با کشاورزی و مسائل زیست محیطی را از موضوعاتی برشمرد که ایران خواستار گسترش همکاری در آن زمینه ها با سازمان یونیدو است.

وی همچنین با اشاره به این که صرفه جویی در مصرف انرژی نیز یکی دیگر از حوزه های همکاری ایران با یونیدو است، به مصرف بالای انرژی در کشورمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل این که قیمت انرژی در کشور ارزان است، در محاسبات اقتصادی رقم های مربوط به آن به صورت جدی مورد بررسی قرار نمی گیرد.

توفیق همچنین با اشاره به آلاینده های زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی در کشورمان به عنوان یک معضل جدی گفت: کنترل محیط زیست و همچنین مدیریت قیمت تمام شده انرژی از دیگر حوزه های همکاری ایران با یونیدو خواهد بود.

وی همچنین اظهار کرد: قطع همکاری برخی از کشورهای بزرگ عضو سازمان یونیدو با این سازمان، منابع مالی آن را کاهش داده است. این سازمان برای این که روی پای خود بایستد، درخواست کمک از ایران کرده است که باید بررسی شود.

توفیق گفت: مقامات سازمان یونیدو در حال حاضر بودجه این سازمان را منطقه ای کرده و پیشنهاد داده اند که پروژه های ایران در منطقه تایلند خلاصه شود اما ما رغبتی به این موضوع نداریم و تاکید ایران، همکاری مستقیم با خود یونیدو است.

یونیدو یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است که مقر آن در وین می باشد، هدف اصلی این سازمان ارتقاء و تسریع توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه و یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین‌المللی است.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران