دیدار رئیس جمهوری با کارآفرینان استان کرمان:

 

توسط رئیس سازمان عمران کرمان: مطالبات مناطق ویژه اقتصادی کشور به اطلاع رئیس جمهور رسید

مناطق ویژه از امتیاز معافیت مالیاتی که لازمه جذب سرمایه گذار خارجی برای تولید است محروم هستند  

رئیس هیئت مدیره سازمان عمران کرمان در دیدار کارآفرینان استان کرمان با رئیس جمهوری در سفر اخیر هیات دولت به کرمان، از دولت خواست که برای حمایت از تولید داخلی و جذب سرمایه گذاری های خارجی در مناطق ویژه اقتصادی، امتیازاتی را که به مناطق آزاد اعطا شده به مناطق ویژه نیز تسری دهد.

به گزارش روابط عمومی سازمان عمران کرمان، مهندس محمد رضا شه بخش با ارایه پیشنهاداتی به دولت تاکید کرد: علی رغم تولیدی بودن مناطق ویژه اقتصادی، این مناطق در مقایسه با مناطق آزاد، از امتیاز معافیت مالیاتی که لازمه جذب سرمایه گذار خارجی برای تولید است محروم هستند و حتی برای استفاده ازمنابع ارزان قیمت بانکهای بین المللی و بیمه ها مجوز ندارند!

رئیس هیئت مدیره سازمان عمران کرمان و مدیر عامل صنایع خودروسازی کرمان همچنین تعرفه های دولتی 28 اسفند 94 برای تولید خودرو را غیر کارشناسی دانست و تاکید کردکه: برای افزایش ساخت داخل بایستی تعرفه های قبلی همراه با سیاست های تشویقی و نه بخشنامه ای و دستوری مورد عمل قرار گیرد.

مدیر عامل صنایع خودروسازی کرمان با اشاره به سابقه تولید انواع اتومبیل های کره ای و اروپایی در سومین قطب تولید خودروی کشور در بم (منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید) اظهار امیدواری کرد که درسایه برجام و با پشتیبانی دولت، دو برند خودروسازی هیوندای و فولکس واگن متعلق به گروه صنایع خودروسازی کرمان، مجدداً فعالیت خود را در بم از سر بگیرند.

مدیر عامل سابق سازمان عمران کرمان در اشاره به فعالیت های اقتصادی این سازمان در استان کرمان، از آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه گلخانه های صنعتی کشور در حضور رئیس جمهوری و توسط  سازمان عمران کرمان در 750هکتار از اراضی 11 شهرستان استان کرمان برای توسعه تولیدات صادرات محور با پشتیبانی صندوق توسعه ملی سخن گفت و تاکید کرد که : برای توسعه تولیدات صادراتی باید نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولید و کشاورزی صادرات محور به حداکثر 4% اصلاح شود.

متن اظهارات رئیس هیئت مدیره سازمان عمران کرمان و مدیر عامل صنایع خودروسازی کرمان در حضور رئیس جمهوری به شرح زیر است:

  حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران را در خطه مردمان سختکوش و پرتلاش استان کرمان خوش آمد میگویم. در این سرزمین که مردم با تلاش آب را از عمق چهارصدمتری استخراج و محصول کشاورزی قابل رقابت جهانی تولید و در بازارهای بین المللی عرضه می نمایند، بزرگترین و منحصر بفردترین معادن شامل مس، آهن و زغال سنگ توسط مردم سخت کوش این استان نیز استخراج و بهره برداری میگردد.

سومین قطب تولید خودروی کشور دریکی از محرومترین شهرستان های این استان و در فاصله بیش از دویست کیلومتری مرکز استان بدون سرمایه گذاری دولتی و با فعالیت بخش غیردولتی و جذب سرمایه گذار خارجی احداث شده و بزرگترین کارخانه تولید لاستیک نیز در همین استان با بیش از 30 درصد ظرفیت کشوردر حال تولید است.

استان کرمان درحال حاضر دارای سه منطقه ویژه اقتصادی فعال درشهرستانهای سیرجان، بم و رفسنجان است. اولین استانی است که الگوی ایجاد مناطق ویژه را با ارائه منطقه ویژه اقتصادی سیرجان برای جذب سرمایه گذاری صنعتی بدون دریافت هرگونه هزینه از منابع ملی یا استانی ایجاد کرده و پس از آن دولت اقدام به صدور مجوز و ایجاد بیش از 15 منطقه ویژه اقتصای دیگر در کشور نمود.

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بعنوان تنها منطقه ویژه تخصصی برای تولید خودرو و قطعات در کشور درحال فعالیت می باشد .این منطقه با مشارکت شرکت Daewoo کره برای احداث کارخانجات تولیدخودرو در سال 72تاسیس و اولین محصولات تولیدی را در سال 75 به بازار عرضه نمود و متعاقب آن بدلیل تحریم امریکا و سهامداری اکثریت شرکت GM ، این شرکت درسال 82 از ادامه همکاری منصرف و سهام مربوطه توسط گروه صنایع خودروسازی کرمان خریداری شد. طی سالهای 83 و84 قرارداد مشارکت و تولید با کمپانی های هیوندای Hyundai   و فولکس واگن VW  منعقد وتولید اغازشد که متاسفانه بدنبال صدور قطعنامه های سازمان ملل هردو شرکت از ادامه همکاری ازسال88 امتناع و تولید با  برندهای مذکور متوقف گردید.

لازم به توضیح است تولید محصولات هیوندای به تعداد 25هزاردستگاه و محصولات فولکس واگن به تعداد 11هزاردستگاه صورت پذیرفت و سرمایه گذاری های سنگین برای اجرای استانداردهای کمپانیهای فوق الذکر بعمل آمد که هنوز هم استفاده مطلوبی از آن نمیشود. امیدواریم با پشتیبانی دولت محترم علی الخصوص وزارت صنعت ، معدن و تجارت این دو برند خودروسازی متعلق به گروه درسایه برجام مجدداً فعالیت خود را در بم شروع نمایند.

در سال های گردش چرخ سانتریفیوژها با آن روش، کلیه سرمایه گذاری ها و فعالیت های تولیدی در این منطقه متوقف و سودهای بانکی با نرخ 24%با جرایم آن بهمن وار این گروه را تحت فشار قرار میداد. صنایع خودروسازی کرمان بدون کوچکترین حمایت و یا پشتیبانی دولت صرفاً با تلاش شبانه روزی از طریق شروع همکاری با خودروسازان چینی در سال88 مجددا فعالیت خود را برای تولید خودرو اغاز نمود.

متعاقب شروع به کار دولت تدبیر و امید و افق رو به پیشرفت مذاکرات و توافق برجام فعالیت های تولیدی این گروه مطابق جدول 1 رو به افزایش گذاشت بنحوی که در سالهای92،91 ،93  متوسط سهم بازار خودرو در ارگ جدید ازکل سهم کشور به 8.5% رشد پیدا کرد.

متاسفانه بدلیل مشکلات سال گذشته این سهم بمیزان 1.5% کاهش و امسال نیز بدلیل تصویب هیئت دولت در اصلاح تعرفه های خودرو و همسان سازی تولید با خودرو وارداتی و افزایش تعرفه تولیدخودرو بنظر می رسد که شاهد افت تولید و کاهش سهم گروه صنعتی کرمان خودرو از تولید درکشور باشیم. در انتها پیشنهادات اصلاحی و نیاز به پشتیبانی دولت برای استمرار فعالیت ها و اصلاح مشکلات پیش رو را ارائه خواهم نمود.

در این سفر خوشحال هستم که اعلام می کنم سازمان عمران کرمان که از شرکت های وابسته به گروه عمران علوی است مجری پروژه حدود 750هکتار گلخانه  صنعتی برای توسعه تولیدات بمنظور صادرات و کاهش مصرف آب بدلیل محدودیت منابع آبی استان با پشتیبانی صندوق توسعه ملی میباشد که شروع این فعالیت انشاء ا... با عنایت و دستور جنابعالی عملیاتی خواهد شد .

پیشنهادات:

  1. اصلاح مصوبه تعرفه های تولید خودرو توسط دولت که درمورخ28 اسفند94 صورت پذیرفته که غیر کارشناسی می باشد وبایستی به تعرفه های قبلی همراه با برنامه دقیق و زمانبندی شده برای افزایش ساخت داخل بصورت سیاست های تشویقی نه بخشنامه یا دستوری اجراشود.
  2. علی رغم تولیدی بودن مناطق ویژه ونبود اجازه خرده فروشی کالا مشابه مناطق ازاد که مورد درخواست مناطق ویژه نبوده و نیست ، امتیاز معافیت مالیاتی که از الزامات جذب سرمایه گذار خارجی برای تولید می باشد اعطا نگردیده و همچنین برای استفاده ازمنابع ارزان قیمت بانکهای بین المللی و بیمه ها اجازه فعالیت این موسسات اقتصادی نیز در مناطق ویژه اعطا گردد.
  3. اصلاح نرخ سود تسهیلات بانکی برای تولید و کشاورزی صادرات محور به حداکثر 4%
منبع خبر:

دیدگاه کاربران