با مشارکت کشاورزان کرمانی و شرکت های اروپایی در 19 شهر استان:

 

بزرگ ترین مجموعه گلخانه ای کشور در استان کرمان احداث می شود

از سود خالص سالیانه پروژه 70 درصد سهم کشاوران و 30 درصد سهم تولیت پروژه ( سازمان عمران کرمان) است  

با احداث 750 هکتار گلخانه هیدروپونیک در 19 شهر استان کرمان، تا سه سال آینده 7500 نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در استان کرمان مشغول به کار خواهند شد.

مهندس حمید زنده روح مدیر ارشد پروژه گلخانه های هیدروپونیک کرمان در گفتگو با مدیر سایت سازمان عمران کرمان در باره نحوه اجرای این طرح بزرگ ملی در بخش کشاورزی گفت: این طرح با کمک صندوق توسعه ملی و از محل اعتبارات بانک کشاورزی، با مشارکت کشاورزان صاحب زمین( اشخاص حقیقی) و شرکت های داخلی و خارجی تامین کننده خدمات (اشخاص حقوقی ) اجرا می شود و سود خالص سالیانه آن به نسبت 70 درصد سهم کشاورز و 30 درصد سهم تولیت پروژه ( سازمان عمران کرمان) تقسیم  می شود.

به گفته مهندس زنده روح، زمان باز گشت سرمایه این پروژه ها 7 سال پیش بینی شده و دو شرکت هلندی Delphy به عنوان مشاور فنی در طراحی  و ناظر عالی پروژه و Feloray در فروش گل های تولیدی با مجریان پروژ همکاری خواهند داشت.

 

پروژه 750 هکتاری سازمان عمران کرمان

مشخصات کلی این پروژه عظیم و نمونه در کشور که در سفر اخیر رئیس جمهوری به کرمان وارد فاز اجرایی شد به شرح ذیل در اختیار سایت سازمان عمران کرمان قرار گرفته است:

هدف پروژه:  

سازمان عمران کرمان با هدف توسعه پایدار و هدفمند کردن تولیدات بخش کشاورزی و گذر از کشاورزی معیشتی استان و رسیدن به کشاورزی اقتصادی با رویکرد بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری تولید به ازای آب مصرفی با توجه به تغییرات اقلیمی  وایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی  نسبت به توسعه گلخانه های مدرن  هیدروپونیک در  استان کرمان اقدام خواهد نمود.

 

سطح و منابع مالی :

صندوق توسعه ملی پس از بررسی اسناد موردتایید وزارت جها د کشاورزی ارز مورد نیاز طرح را  به سقف اعتبارات بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل جهت اجرای 750 هکتار گلخانه  هیدرو پونیک در استان کرمان اضافه نموده است .

 

ارکان طرح :( رکن اول: کشاورزان پیشگام)

کشاورزان پیشگام  با در اختیار گذاردن آب و زمین برای احداث  تاسیسات مورد نیاز گلخانه ها بسته به شرایط اقلیمی در سطوح حداقل 2 هکتاری (اشخاص حقیقی ) و حداکثر 10 هکتار (اشخاص حقوقی ) درطرح مشارکت خواهند نمود.

سالیانه سودخالص حاصله به نسبت 70 درصد سهم کشاورز و 30 درصد سهم سازمان قابل تقسیم  است. این توافق تا مستهلک شدن اقساط وام دریافتی و هزینه های اجرائی ادامه دارد و پس از ان زمین و تاسیسات احداثی به کشاورز مسترد خواهد شد.

 

رکن دوم: نهاد توسعه گرا (سازمان عمران کرمان )

به عنوان سرمایه گذار  با استفاده از منابع خود و  بانک  کشاورزی  نسبت به  تإمین منابع اقدام نموده است.

 

رکن سوم:  بهره بردار(شرکت توسعه و عمران درج کرمان )

سازمان نیز با توجه به هدف خود در ایجاد کشاورزی دانش محور و گذر از کشاورزی تجربه محور موجود  در قالب شرکت توسعه و عمران درج کرمان با بهره گیری از کارشناسان ذیصلاح بخش کشاورزی بر اساس توانمندیهای تشکلات بهره بردار مجاز و ذیصلاح و رسیدن به کشاورزی دانش محوراقدام  خواهد کرد.

رکن چهارم:  تجارت (شرکت ماجیرو)

نظام تولید در این طرح توسط شرکت ماجیرو و بر مبنای سفارشات مصرف کنندگان و بازرگانان و صادرکنندگان محصولات تولیدی و بهره گیری از توانمندیهای صادر کنندگان داخلی و خارجی برای صادرات  طراحی گردیده است.

 

محل اجرا ونوع گلخانه ها و میزان تولید :

این گلخانه ها در سطح 11 شهرستان استان کرمان و طی سه فاز براساس جدول زیر به مرحله اجرا درخواهد امد:

نوع گلخانه

سطح کل

میزان تولید در کل

فاز اول

تولید فاز اول

فاز دوم

فاز سوم

تولید نشاء روزانه

  1.  

340 هزارنشا 50 روزه

  1.  

170 هزار

  1.  
  1.  

تولید گوجه

  1.  

150 هزار تن

  1.  

50 هزار تن

  1.  
  1.  

تولید گل

  1.  

240 میلیون شاخه

  1.  

80 میلیون شاخه

  1.  
  1.  
  •  
  1.  

 

  1.  

 

250

250

 

میزان اشتغال :

به ازای هر هکتار بطور مستقیم و متوسط 10 نفر که در کل 7500 نفر ودر فاز اول 2500  نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی در استان کرمان را جذب خواهد کرد.

 

زمانبندی اجرای  پروژه:

این پروژه در سال جاری شروع  و پس از پرداخت وجه توسط بانک عامل طی سه سال و توسط شرکتهای سازنده داخلی و خارجی به اتمام خواهد رسید  . زمان باز گشت سرمایه 7 سال پیش بینی شده است.

 

مشاور فنی ونظارت و آموزش :

مشاور فنی در طراحی  و ناظر عالی پروژه د رتمامی مراحل اجرا توسط سازندگان داخلی و خارجی و آموزش بهره برداران و ناظرین طرح (کارشناسان عضو نظام مهندسی استان )  با شرکت Delphy هلند می باشد . در اجرا از ظرفیتهای مراکز آموزشی داخلی استفاده خواهد شد . فروش گل های تولیدی با شرکت Feloray هلند می باشد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران