فرماندار: تولید پسته در رفسنجان کاهش یافته است

فرماندار: رفسنجان به خاطر تولید محصول پسته و ایجاد زیرساخت‌ها از قبل درآمدهای پسته توانسته زیرساخت‌های خوبی ایجاد کند و رتبه یک برخورداری استان کرمان را از آن خود کند، اما دیگر این شهرستان برخوردار نیست  

فرماندار رفسنجان پسته را به عنوان محصولی استراتژیک و منبع اقتصادی شهرستان رفسنجان از سال‌های دور دانست و گفت: امروز وضعیت محصول به دلیل افت سطح آب‌ها و کاهش کیفیت آب‌ها مطلوب نیست و با کاهش تولید پسته مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از رفسنجان، حمید ملانوری در نشست با مسئولان روابط عمومی برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی این شهرستان اظهار داشت: مشکلات اقتصادی و فرهنگی در جامعه سبب ایجاد معضلاتی شده که گریبان خانواده‌ها را گرفته است.

وی بیان داشت: مردم نیازمند امنیت، آرامش، نشاط و رفاه و آسایش هستند و مدیران و متولیان امر باید نسبت به خواسته‌های مردم تلاش کنند و مردم نیز مشارکت داشته باشند.

فرماندار رفسنجان با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و شعارهای سال که از سوی ایشان مطرح می‌شود، تصریح کرد: در تمام این شعارها توجه به اقتصاد و فرهنگ را مدنظر ایشان می‌بینیم و ما نیز در راستای تحقق این شعارها تلاش می‌کنیم.

وی بیان کرد: توجه به بومی‌کردن قوانین ضرورت دارد و هنر یک مدیر این است که بتواند بخشنامه‌ها را به‌ گونه‌ای بومی‌سازی کند که برنامه‌ها اجرایی و موفقیت‌آمیز باشند.

ملانوری ادامه داد: نیازهای واقعی مردم با توجه به فرهنگ بوم باید شناخته و در این راستا برنامه تدوین و همچنین ظرفیت‌های منطقه شناسایی و به‌ کار گرفته شوند.

وی با بیان اینکه باید داشته‌های خود را بشناسیم و نسبت به آن مصرف بهینه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همچنین از داشته‌هایمان بیشترین ارزش افزوده را ایجاد کنیم.

فرماندار رفسنجان عزم ملی و مدیریت جهادی را لازمه تحقق اقتصادی پویا و ماندگار دانست و افزود: مردم و دولت باید انقلابی باشند و با اتحاد و همبستگی سرمایه‌ها را به‌کار گیرند و منافع مشترک داشته باشند.

وی پسته را به عنوان محصولی استراتژیک و منبع اقتصادی شهرستان رفسنجان از سال‌های دور دانست و گفت: امروز وضعیت محصول به دلیل افت سطح آب‌ها و کاهش کیفیت آب‌ها مطلوب نیست و با کاهش تولید پسته مواجه هستیم.

ملانوری اذعان کرد: رفسنجان به خاطر تولید محصول پسته و ایجاد زیرساخت‌ها از قبل درآمدهای پسته توانسته زیرساخت‌های خوبی ایجاد کند و رتبه یک برخورداری استان کرمان را از آن خود کند، اما دیگر این شهرستان برخوردار نیست و محرومیت‌های آن در بخش آب شرب شهری و روستایی، اقتصاد و تک‌محصولی بودن، راه‌های روستایی و ...قابل مشاهده است و این نداشته‌ها باید مطرح و مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه صنایعی در کنار پسته توسط افرادی هوشمند و آینده‌نگر ایجاد شده اما این صنایع هم با مشکلاتی مواجه شده‌اند، اذعان کرد: برخی کارخانه‌های این شهرستان برخلاف مشکلاتی که از ناحیه تحریم‌ها برایشان به وجود آمده اما مقاومت کرده و کارگران خود را حفظ کرده‌اند.

فرماندار رفسنجان از بزرگترین کارخانه تولید رینگ آلومینیوم خاورمیانه اروندچرخ در رفسنجان یاد کرد و شرکت کارخانجات کاشی الماس کویر این شهرستان را در کشور بزرگترین با بهترین ایده‌ها دانست.

وی اضافه کرد: یکی از دو کارخانه فیبرنوری کشور در رفسنجان است و این کارخانه جدیدترین نسل فیبرنوری را تولید می‌کند، یکی از بزرگترین معادن روباز مس دنیا نیز در این شهرستان است و این‌ها ظرفیت‌هایی است که باید به خوبی مطرح شوند.

ملانوری خاطرنشان کرد: ما باید نرخ بیکاری شهرستان را به صفر برسانیم و مردم از بخش کشاورزی به بخش صنعت علاقمندی پیدا کنند ضمن اینکه حفظ باغات موجود پسته و مهد پسته دنیا بودن این شهرستان همچنان به قوه خود باقی بماند.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته چهار ناحیه صنعتی در کبوترخان، فردوس، نوق و کشکوییه این شهرستان ایجاد شده و آماده واگذاری به صنایع است.

ملانوری بیان کرد: ظرفیت‌ها و منابع انسانی خوبی در این شهرستان موجود است اما باید بدانیم چقدر از آن‌ها استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت روابط عمومی‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی بین صنعت و جامعه باید استفاده بهینه شود، تصریح کرد: بسیاری از مردم رفسنجان از وجود برخی واحدهای تولیدی در این شهرستان بی‌اطلاع هستند و این ناشی از ضعف روابط‌عمومی است.

وی گفت: از طرفی مصرف تولیدات داخلی رفسنجان نیز ناچیز است و بسیاری از نیازها از خارج از شهرستان تهیه می‌شود.

ملانوری به کارخانه سیمان زرین اشاره کرد و افزود: با حمایت‌هایی که از این ظرفیت تولیدی شهرستان صورت گرفت امروز با بیش از ظرفیت تولید خود کار می‌کند و پروژه‌‌های بزرگی در شهرستان از محصولات این کارخانه استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به برگزاری همایش رفسنجان، تدبیر، تلاش و توسعه در نیمه دوم شهریورماه در رفسنجان اشاره و اظهار کرد: در این همایش تمام توانمندی‌های شهرستان باید معرفی شود.

وی ادامه داد: با دعوت از نخبگان رفسنجانی داخل و خارج از کشور و با حضور سرمایه‌گذاران در بحث اقتصادی شهرستان در این همایش بایدایجاد انگیزه شود و برنامه‌ای خوب برای شهرستان تدوین کنیم.

فرماندار رفسنجان برگزاری بازی‌های بومی‌ محلی کشور، تجلیل از نخبگان، واقفان و خیران و جشن ملی پسته را از برنامه‌های جنبی همایش مذکور برشمرد.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران