صنایع مس کرمان، ارز مورد نیاز خودروسازان کرمان را تامین کرد

 

صنایع مس کرمان، ارز مورد نیاز خودروسازان کرمان را تامین کرد

• مشکل نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان فعال در منطقه ویژه بم رفع شد • شرایط پیش فروش خودروی جک اس ۵ اعلام شد • قطعه‌سازان با کنترل بانک مرکزی، مجددا ارز نیمایی دریافت می کنند • برای تعادل بازار در سال ۹۹ حداقل یک میلیون و دویست هزار خودرو باید تولید شود  

 

 

 

مشکل نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان فعال در منطقه ویژه بم رفع شد

معاون امور صنایع و تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان (صمت) با بیان اینکه خودروسازان این استان امسال موقعیت تولید بهتری نسبت به گذشته دارند، گفت: بخشی از مشکلات مربوط به واردات قطعات از چین و نقدینگی مورد نیاز این واحدها رفع شده و امسال افزایش تولید را در این حوزه مشاهده می‌کنیم.

 امین غفاری نژاد افزود: مشکل خودروسازان، تامین نقدینگی برای خرید مواد اولیه بوده که بخشی این نقدینگی را از طریق مجوز پیش فروش خودرو به واحدها تامین می‌کنیم و بخشی از مشکلات آن از محل اعتبارات بانکی برای خرید مواد اولیه رفع می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین شرکت ملی صنایع مس از محل صادرات ۱٫۲ میلیارد دلاری خود در سال گذشته به خارج از کشور توانسته بخشی از ارز مورد نیاز بنگاه های صنعتی داخل کشور از جمله خوردوسازان استان کرمان و واحدهای داخلی را برای خرید مواد اولیه و قطعات تامین کند. امیدواریم این حمایت ها امسال نیز ادامه یابد که کمبود ارز واحدهای صنعتی از محل ارز شرکت مس تامین شود.

غفاری‌نژاد اضافه کرد: خودروسازان استان کرمان هفت هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو طی سه ماه امسال تولید کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته است.

کرمان خودرو، مدیران خودرو و واحدهای تامین کننده قطعات از جمله شرکت آرمان الکتریک ارگ به عنوان تامین کننده درخت سیم و سیستم های صوتی – تصویری این خودروها، در منطقه ویژه اقتصادی بم فعال هستند که امیدواریم ظرفیت تولید این واحدهای صنفی تا پایان سال جاری، حداقل به بالاتر از ۵۰ هزار دستگاه برسد.

 

شرایط پیش فروش خودروی جک اس ۵ اعلام شد

پیش فروش خودروی” جک اس ۵ ” از شنبه هفته قبل (چهارم امردادماه ) آغاز شد.

طبق اعلام شرکت کرمان موتور، پیش فروش خودروی” جک S5 ” از روز شنبه چهارم مردادماه جاری با پیش پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان برای تحویل خودرو در اردیبهشت، خرداد و یا تیر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد. جزئیات طرح پیش فروش جک اس ۵ در سایت شرکت کرمان موتور درج شده است.

این پیش فروش از سود مشارکت ۱۲ درصدی، سود انصراف ۹ درصدی و یک درصد سود تاخیر در تحویل خودرو برخوردار است. محصول جک اس ۵ در دو رنگ سفید و مشکی پیش فروش خواهد شد.

 

قطعه‌سازان با کنترل بانک مرکزی، مجددا ارز نیمایی دریافت می کنند

محمد شه‌پری عضو فعال در حوزه ارزی هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، از تخصیص مجدد ارز نیمایی به قطعه‌سازان با کنترل بانک مرکزی خبر داد و گفت: صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی برگردانده و این بانک مسئول توزیع ارز به قطعه‌سازان به صورت نیمایی خواهد بود.

این در حالی است که عملا از پایان سال گذشته ارز نیمایی به قطعه‌سازان و خودروسازان تعلق نگرفته و مشکلات عدیده‌ای برای قطعه سازان ایجاد شده است. بنابراین پس از قطع تخصیص ارز نیمایی، ارز اشخاص و ارزهای صادراتی برای قطعه‌سازان جایگزین شد که در این زمینه نیز بانک مرکزی در تامین آن با قطعه‌سازان همکاری‌های لازم را نداشت.

برای تخصیص مجدد ارز نیمایی به قطعه‌سازان، بانک مرکزی و گمرک ایران مامور شدتد که ارز حاصل از صادرات را در اختیار قطعه سازان قرار دهند.

 

برای تعادل بازار در سال ۹۹ حداقل یک میلیون و دویست هزار خودرو باید تولید شود

مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: با اخذ مالیات بر قراردادهای مکرر فروش خودرو در قالب CGT که طرح آن درحال بررسی است، دلالان از بازار حذف شده و خودرو به تدریج از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل می‌شود.

وی کلید حل مشکلات خودروسازی را اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و مردمی‌سازی واقعی می داند و معتقد است صنعت خودرو با گذشت چند دهه، هنوز نتوانسته ساختار مدیریتی مناسبی پیدا کند زیرا خودروسازان بزرگ کشور در ظاهر خصوصی‌اند اما نحوه کارکرد، مالکیت و مدیریت، ساختاری غیرشفاف و مدیریت‌های حلقوی، انبوهی از شرکت‌های اقماری و… متاثر از سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد دولتی‌ است. در واقع مادامیکه خودروسازها، حیاط خلوت دولتی‌ها و سیاسیون باشند، اصلاح نخواهد شد. مجلس با نقش نظارتی و دولت با ابزار اجرایی خود باید به دنبال رفع “تعارض منافع” و تحقق “منافع مردم” باشند.

در باره بی ثباتی حاکم بر بازار خودرو و دلایل افزایش قیمت باید گفت: یکی از مشکلات مهم بازار خودرو، عدم توازن در عرضه و تقاضا است که موجب شد تقاضای ۷میلیونی برای خرید ۲۵هزار خودرو در طرح فروش فوق‌العاده و ثبت‌نام بیش از یک‌ و نیم میلیون نفر برای پیش‌فروش یکساله‌ی محصولات یکی ازخودروسازها  ثبت شود. تصمیم خودروسازان به عرضه محصولات خود با نرخ مناسب‌تر نسبت به بازار آزاد قطعاً در کوتاه‌ مدت ایده خوبی است، اما برای ثبات دائمی این بازار باید توازن عرضه و تقاضا حاکم شود. به عبارتی طبق نظر کارشناسان، برای تعادل بازار در سال ۹۹ حداقل یک میلیون و دویست هزار خودرو باید تولید شود.

منبع خبر:

دیدگاه کاربران