رکورد بی سابقه صادرات برخی از محصولات کشاورزی /افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه

در شش ماهه نخست سال جاری ۳ میلیون و ۷۰۶ هزار تن محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ با وزنی معادل ۲ میلیون و ۹۷۹ هزار تن از افزایشی معادل ۲۴/۴۰٪ برخوردار بوده است.  

 

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با بیان این مطلب گفت:

 ارزش اقلام و محصولات صادر شده از کشور در شش ماهه ابتدای سال معادل ۲ میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ارزش کالاهای صادر شده در مدت مشابه سال ۱۳۹۸، با ارزشی معادل ۲ میلیارد و ۲۸۹ میلیون دلار، از افزایشی معادل ۱۲/۲۸٪ برخوردار بوده است.

این مقام مسئول افزود: ۱۰ قلم اول صادرات کالاهای کشاورزی در شش ماهه ابتدای سال جاری، پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، رب گوجه فرنگی، مغز پسته، شیرینی، بیسکویت، سیب، سیب زمینی و هلو می باشد.

باید توجه داشت در این مدت صادرات پسته با پوست، برابر با ۴۷ هزار تن با ارزش ۳۰۴ میلیون دلار می باشد که نسبت به سال قبل در این مدت ، از نظر وزنی ۱۴۳٪ و از نظر ارزشی ۱۰۱٪ رشد داشته ؛ میزان صادرات رب گوجه فرنگی در شش ماه برابر با ۱۰۴ هزارتن و ارزش ۸۸ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۱۰۸٪ و از نظر ارزشی ۴۸٪ افزایش داشته است. همچنین صادرات مغز پسته به وزن ۷ هزار تن با ارزشی معادل ۸۱ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی معادل ۹۱٪ و از نظر ارزشی برابر با ۵۲٪ افزایش نشان می دهد.

معاون فنی گمرک ایران در ادامه به میزان صادرات سیب، سیب زمینی و هلو در شش ماهه ابتدای سال و مقایسه آن با مدت مشابه در سال قبل اشاره نموده و گفت: میزان صادرات سیب برابر با ۱۶۶ هزار تن با ارزش ۶۱ میلیون دلار می باشد که از نظر وزنی ۱۳۰٪ و از نظر ارزشی ۴۳٪ افزایش داشته است. صادرات سیب زمینی با وزن ۲۷۰ هزارتن و ارزش ۵۲ میلیون دلار، از رشد وزنی ۱۳۰٪ و ارزشی ۹٪ برخوردار بوده و نهایتاً میزان صادرات هلو ، شلیل و شفتالو برابر با ۷۴ هزار تن و ارزش ۵۱ میلیون دلار بوده که از رشد وزنی و ارزشی ۲۰۱٪ برخوردار بوده است.

ارونقی عمده کشورهای مقصد این محصولات را عراق، امارات متحده عربی ، افغانستان و چین برشمرده و تأکید کرد علیرغم وجود تحریم های اقتصادی، شرایط بحرانی کرونا در کشورها و مشکلات موجود در زمینه رویه صادرات ، صادرات محصولات کشاورزی همچنان رکورد دار بوده و کرونا و تحریم نتوانسته حریف صادرات محصولات کشاورزی شود.
منبع خبر: وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران - 1399/7/13

دیدگاه کاربران