مرگ تولید در اثر افزایش نرخ ارز

رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی تصریح کرد: افزایش نرخ ارز منجر به فساد در بازار و اقتصاد کشور می شود. زیرا به هم ریختگی قواعد بازی و افزایش نرخ ارز، زمینه های متعددی برای گرفتاری گروهای مختلف در صنعت و خدمت به وجود می آورد.  

 

عضو اتاق بازرگانى و رییس کمیســیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتــاق بازرگانی تهران اظهار داشــت: افزایــش نرخ ارز منجر به فساد در بازار و اقتصاد کشــور می شود. زیرا به هم ریختگی قواعد بازی و افزایــش نرخ ارز، زمینه های متعددی برای گرفتاری گروهــای مختلف در صنعت و خدمات را به وجــود می آورد.

 

حســن فروزان فرد در گفت وگو بــا ایلنا در رابطه بــا تاثیرگذاری نــرخ ارز بر اقتصاد کشور اظهار داشت: بهتر است به جای اصطلاح افزایش نرخ دلار، از کاهش چشــمگیر ارزش پول ملی استفاده کنیم، زیرا این موضوع در قالب افزایش نرخ ارز قابل بررسی نیست. بنابراین شــرایط موجود و کاهش چشم گیر ارزش پول ملی، مناسبات ما را برای تعامالت بین المللی بر هم زده اســت.

عضو اتاق بازرگانی افزود: کاهش دسترسی پذیری برای برخی از تولیدکنندگان باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات شده، که مقوله جدا از کمبود بوده و این واحدها نتوانسته اند مواد اولیه را مهیا کنند و منجر به گرانی شده است. به عنوان مثال در حوزه دام و طیور، موضوع اصلی دسترسی به اقلام مورد نیاز طیور است. متاسفانه ما در این واحدها هم موضوع افزایش قیمت و هم کمبود را پیش رو داریم و این موارد باعث کاهش جدی تولید شده و کاهش تولید بلافاصله آثار خود را بر روی افزایش قیمت تمام شــده محصول می گذارد.

منبع خبر: روزنامه اقتصاد پویا - چاپ 27 مهر 99

دیدگاه کاربران